Kuvittelen itseni nyt hetkeksi uskovaiseksi ja mietin miten muodostaa ateisteille yhtenäinen leiri johon kohdistaa "hyökkäys" teismin pönkittämiseksi. Toisin sanoen koetan antaa jokaiselle jolta puuttuu usko jumaliin, yhtenäisen merkin, jotta uskonveljet ja -sisaret voivat tunnistaa ateismin ja hyökätä leiriin jota ei ole todellisuudessa olemassa. Tälläisen summauksen avulla, ateismista tehdään "uskonnon" näköinen muille uskovaisille. Sen jälkeen sanon että tämä on eksytystä ja päästän koirat irti. No ei nyt oikeasti :)
1) Henkilökohtainen jumal-uskon puute aka ateismi
2) Yhteiskunnallinen uskontokritiikki
3) Puolueeton ja puritaani tiede
=
Ateismi ("uskontona")
Kohta 1) määrittää sen ketä uskovainen pitää oman uskonsa sanelemana epätoivoisena / tietämättömänä / pohjimmiltaan uskovaisena / pahaa oloa potevana / väärin ymmärtäneenä / eksytettynä / eksyttäjänä / vääräoppisena / kapinallisena / syntisenä jne lista on liki loputon
Kohta 2) määrittää sen miten uskovainen kokee ateismilla olevan tyylisuuntia ja olevan ideologia, aate tms vaikka uskontoon kohdistuva kritiikki ei ole oletusarvoisesti suoraan ateismia. Kritiikin vaikutukset ja hengellisen vallan väheneminen (sekularisoituminen) nähdään suoraan ateismin "uskonnollisena" vaikutuksena yhteiskunnassa, vaikka kyseessä on se että uskontoon kohdistuneen kritiikin myötä uskonnon uskottavuus rapistuu yleisön silmissä.
Kohta 3) määrittää sen mitä dogmeihin tottunut uskovainen pitää ateismin dogmina, profeettoihin tottunut pitää tiedemiehiä profeettoina jne. Tiede nähdään osana ateismia, vaikka nimenomaan ateismi ei ota kantaa tieteellisiin kysymyksiin vaan jättää tilaa tieteelle (minimaalisilla oletuksilla). Tieteen vääristyneet versiot (eli perustelemattomilla lisäoletuksilla varustetut) ovat teistin mielestä oikeaa tiedettä, sillä se tarkoitushakuisesti tukee omaa uskoa.
Huvittavaa on se että kohdat eivät sinänsä liity toisiinsa (paitsi) uskovaisen mielessä muodostaen ateistisen "uskonnon".
Uskovaiselle ateismi näyttää tältä
9
154
Vastaukset
- xvl
"Ateismi" -sanaa ei pitäisi olla olemassa, eihän sillekään ole olemassa erikseen sanaa jos ei usko keijuihin tai joulupukkiin tai astrologiaan. A-astrologi? A-joulupukki? A-keiju? Ahomeopatia?
"Ateismi" -sana on uskovaisten keksimä.- Minä olen Jumala
" "Ateismi" -sana on uskovaisten keksimä."
Kyllä vain. Ateismi on sanana olemassa vain jos on ensin olemassa teismi. "Ateismi"-sanalla on negatiivinen stigma erityisesti uskovaisen silmissä.
Mikä olisi puhtaampi sana korvaamaan "ateismin", kuvaten sitä luonnollista ja neitseellistä tilaa jossa ajatuksia ei ole tahrattu taruilla sun muulla sälällä? - aatteistikko
Minä olen Jumala kirjoitti:
" "Ateismi" -sana on uskovaisten keksimä."
Kyllä vain. Ateismi on sanana olemassa vain jos on ensin olemassa teismi. "Ateismi"-sanalla on negatiivinen stigma erityisesti uskovaisen silmissä.
Mikä olisi puhtaampi sana korvaamaan "ateismin", kuvaten sitä luonnollista ja neitseellistä tilaa jossa ajatuksia ei ole tahrattu taruilla sun muulla sälällä?Tuossa on filosofi Bagginin hyvä määritelmä teismin ja ateismin suhteesta:
"Filosofi Julian Baggini on kuvaillut ateismin luonnetta seuraavasti. Tavallisesti henkilöistä, jotka eivät usko jonkin mielikuvitusolennon olemassaoloon, ei käytetä mitään eritystä nimitystä. Oletetaan, että niiden ihmisten määrä, jotka uskovat tiettyyn taruolentoon, alkaa kasvaa. Pian heitä aletaan kutsua erityisellä nimellä, kuten teisteiksi eli jumalaan uskoviiksi. Kun teistejä alkaa olla paljon, teistejä aletaan pitää normaaleina, vaikka jumalan olemassaolosta ei ole mitään näyttöä.
Niitä, jotka eivät ole teistejä, aletaan kutsua ei-teisteiksi eli ateisteiksi. Tavallisella ihmisellä on erilaisia todellisuutta koskevia käsityksiä. Teistit sanovat, että tämän lisäksi todellisuuteen kuuluu jumala. Jos teistejä eli jumalaan uskovia ei olisi, olisi kuitenkin ateisteja, mutta heitä ei kutsuttaisi ateisteiksi. Ateistien käsitys olisi sama vaikka teistejä ei olisi ollut koskaan olemassa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi - Minä olen Jumala
aatteistikko kirjoitti:
Tuossa on filosofi Bagginin hyvä määritelmä teismin ja ateismin suhteesta:
"Filosofi Julian Baggini on kuvaillut ateismin luonnetta seuraavasti. Tavallisesti henkilöistä, jotka eivät usko jonkin mielikuvitusolennon olemassaoloon, ei käytetä mitään eritystä nimitystä. Oletetaan, että niiden ihmisten määrä, jotka uskovat tiettyyn taruolentoon, alkaa kasvaa. Pian heitä aletaan kutsua erityisellä nimellä, kuten teisteiksi eli jumalaan uskoviiksi. Kun teistejä alkaa olla paljon, teistejä aletaan pitää normaaleina, vaikka jumalan olemassaolosta ei ole mitään näyttöä.
Niitä, jotka eivät ole teistejä, aletaan kutsua ei-teisteiksi eli ateisteiksi. Tavallisella ihmisellä on erilaisia todellisuutta koskevia käsityksiä. Teistit sanovat, että tämän lisäksi todellisuuteen kuuluu jumala. Jos teistejä eli jumalaan uskovia ei olisi, olisi kuitenkin ateisteja, mutta heitä ei kutsuttaisi ateisteiksi. Ateistien käsitys olisi sama vaikka teistejä ei olisi ollut koskaan olemassa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/AteismiJuuri tätä hain. Kiitos tarkennuksesta.
- Spedeman
Sanan ateismi voisi korvata sanalla puupäisyys.
- Minä olen Jumala
Millä tavalla puupäisyys kuvaa ateistia? Miksi mustasta puhutaan valkeea ja kääntäen? :)
- Atte Ateisti
Jolloin teismi vastavaavasti olisi puupäättömyys.
- Hihhuloitsija
Olet pahasti eksyksissä. Uskovaiselle ateismi näyttää Sir Geoffrey Normanilta. http://www.youtube.com/watch?v=lZYUppkYHtM
- Minä olen Jumala
Tuo on kyllä nerokas näkökulma ja huumoria päivään :D Myönnän hieman eksyneeni ;)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli224907Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123555Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403167IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462669Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861278Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2681189- 571120
- 791119
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941096Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E203992