Kaikkia uskonlahkoja on osattava varoa

Jyrkkä ei lahkoille

Yksikään uskonlahko ei ole sellainen, että sellaiseen kuulumista olisi järkevää edes ajatella. Vielä älyttömämpää mihinkään sellaiseen on liittyä tai varsinkaan kuulua.

Uskontoa tarjoavat saarnaajat on järkevää käännyttää pois ennen kuin ehtivät sanoa ensimmäistä lausettaan loppuun. Keskusteluun ei pidä jättäytyä eikä varsinkaan kertoa nimeään tai yhteystietojaan.

Nämä asiat muistamalla välttyy monelta ikävyydeltä jatkossa.

On myös hyvä muistaa myös se, että ihminen voi olla hyvä uskovainen ilman mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuulumista. Uskovaisuuteen ei siis tarvita vierellä kulkijoita. Omat ajatukset ja oma selvän ottaminen uskonasioista on paras ja turvallisin tie.

Jos miettii vähänkään lahkolaisuutta, niin on hyvä käydä tutustumassa Uskontojen Uhrien Tuki ry:n verkkosivuihin ja lukea sieltä, mitä kaikkea pahaa lahkoissa tapahtuu. Jos ymmärtää lukemansa, niin ihme on jos vielä sen jälkeen pohtii jonkin lahkon jäsenyyttä.

42

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tullut kauppoja

      Sama koskee myös puhelinmyyjiä. Kun soitto tulee niin vastaukseni on: Kiitos, nyt ei tilata mitään, ei jatkossakaan, hyvää paivänjatkoa. Ja jos yrittää uudelleen, niin silloin saa jo väkevämpää sananruoskaa.
      Yleensä kyllä tepsii.

      • Kohtelias rajatusti

        Puhelinmyyjät sentään aina ovat kunniallisemmalla asialla kuin lahkolaiset. Nille voi sanoa kohteliaasti pyynnön lopettaa.

        Lahkolaisten kohdalla ei tarvitse olla kohtelias ei sitten ollenkaan. Eivät ole kohteliasta vastaanottoa ansainneet, sillä niin musta on aina se moraalinen tausta.


    • lahkoonlahko

      Kuinka moni lahkon uhrina työtä tekevä on kuullut uskontojen uhrien tuesta?
      Autetun eron jälkeen ihminen alkaa toipua kun muut jäävät aivopesun uhriksi.
      Ei tosiaan voi ymmärtää kolmekin kertaa viikossa pakollisia kokoontumisia ja raportointia paljonko lahjalaatikkoon on saatu kerätyksi.
      Vaaditaan kuukausittaista lahjoittamista että koneistoa tiloineen voitaisiin pitää yllä. Sitten kinastellaan hautuumaiden eriarvoisuuskysymyksistä.

    • 2013-luvulla

      Aivan järkyttävää kuultavaa! Tiedän tämän olevan totta,

      • Onko matti kukkaross

        Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle.


      • Buplikaani
        Onko matti kukkaross kirjoitti:

        Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle.

        Ei kirkollisveroja, ei kymmenyksiä kirkoille.


      • 7777angle
        Onko matti kukkaross kirjoitti:

        Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle.

        mä en ymmärrä sitä että kun on lähtenyt hellareista ja vapiksesta muutama henkilö seuraa minua jonkun aikaa välillä ja kahtoo mitä teen.kyttäsi kirjaston kulmilla minua ja alkoi puhumaan minulle .....en jaksa jätän sähköpostin tähän jos joku jutteluisi mun kaa näistä kun uhrien palstalla ei ole aikaa kellää[email protected]


      • valehtelijalle
        Onko matti kukkaross kirjoitti:

        Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle.

        Jehovista en tiedä, mutta kerro keneltä kuulit ja kuka hellarisaarnaaja on syyllistynyt noin törkeään petokseen? Jos ei ole muita todisteita kuin "olen kuullut", niin pidä mölyt mahassasi.
        Mitä uskot voittavasi sillä, kun levität perättömiä valheita?

        Jos "olet kuullut" noin törkeistä petoksista, niin miksi et käy tekemässä rikosilmoitusta, mikä estää??


      • tilitoimistoon.vaan
        Onko matti kukkaross kirjoitti:

        Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle.

        # Sen olen kuullut, että helluntailahkojen johtajat ja jehovien myös rikastuvat seurakuntalaistensa avulla, osa on jo miljonäärejä ja siepä se panee miettimään, että kun ne mummo poloiset ja lisäksi nuoret ihmiset antaa monesti viimeiset roponsa näille verenimijöille. Kyllä pistää vihaksi ja eikö näihin verottajallakin pitäisi olla jotain sanottavaa. Pitäkää rahanne omassa pussissa, ei teidän tarvitse antaa omianne uskonlahkolle. #

        - kuulehan, helluntaioastorit ei rikastu seurakunnan jäsenien kautta.

        He saavat palkkansa sovitun työsopimuksen mukaan, tilitoimistot hoitaa asian, veroja maksavat kuten muutkin ihmiset, ei mitään pimeäää touhua, vaan kaikille avointa..

        Uhrirahat viedään pankkiin seurakunnan tilille, uhrien ( kolehtien) kerääjät (aina kaksi) vuorottelevat, ja palkkojen laskennasta, ( seurakuntien raha- asioista) huoletii siis rahastonhoitajat /tilitoimistot.

        Sinä olet kuunnellut kylän pystybaareissa ihmisten valheellisia juttuja. Sen voi päätellä sepustuksestasi. Ei totuuden hiventäkään ja ilkeät täällä noita juttuja si esitellä. Häpeä.


    • Jyrkkä ei!

      Tuo on niin totta kuin olla voi! Käykää lukemassa siellä on niin hyvin kerrottu tästä aivopesusta. Normaali elämä siinä menee sekaisin.

      • ryhmäkannetta

        Perheiden rauha menee jos toinen tai molemmat ovat lahkossa. Jumalaton kiire
        jota lahkoelämä on, kurjan näköisenä esitettävine tilastoineen yhteisistä kuukausittaisista rahalahjoituksista.
        Mutta kuka maksaa syrjinnästä? Pitäisikö olla ryhmäkanne? On henkisesti raskasta todeta että palvelu evätään yrityksissä omistusosuudesta piittaamatta mikäli puikoissa on uskova rasisti. Se voisi saada asiakkaan tuntemaan oikeuksiensa loukatuksi? Lisäksi jää epäilys että pois haluavasta saa puhua pahaa työyhteisössä? Syrjintää perustellaan lahkoon sopeutumattoman tai siitä pois haluavan henkilön kiristämisellä näin takaisin lahkoon. Karttaminen on
        käytössä yhteisössäoloaikana ennen varsinaista syrjintää. Sen tarkoitus on
        saada kartettu huomaamaan omat virheensä että hän voisi edistyä uskossa.


    • Jyrkkä ei lahkoille
      epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,Gal 5:20 varoitta se kaikki on epäjumaln palvontaa.
      Lahkoissa on vaikka mitä koska puuttu Jeesuksen julistama syntien anteeksi antamus,siellä kelvat ihmisen suoritukset,ei armosta pelastuminen.

      • outoa menoa

        "Hyväksikäyttäjä erotettiin, hän oli tunnustanut vanhimmille käyttäneensä hyväksi myös muita JT-lapsia vuosien ajan. Poliisi ei kuitenkaan tehnyt mitään, koska rikosilmoitusta ei ollut. Hyväksikäyttäjä otettiin takaisin Jehovan todistajien jäseneksi vuoden sisällä hänen erottamisestaan."

        Miksi rikosilmoitus on vaikea antaa? Syrjintä rehottaa. Uhrit syyllistetään ongelmien syyksi. Röyhkeät pomot uhkailevat viranomaisilla.Seuransa saa kukin valita itse mutta ei esim. torjua työelämässä tai ammatinharjoittajana muita ihmisiä uskonnon takia.


      • sairas maailma
        outoa menoa kirjoitti:

        "Hyväksikäyttäjä erotettiin, hän oli tunnustanut vanhimmille käyttäneensä hyväksi myös muita JT-lapsia vuosien ajan. Poliisi ei kuitenkaan tehnyt mitään, koska rikosilmoitusta ei ollut. Hyväksikäyttäjä otettiin takaisin Jehovan todistajien jäseneksi vuoden sisällä hänen erottamisestaan."

        Miksi rikosilmoitus on vaikea antaa? Syrjintä rehottaa. Uhrit syyllistetään ongelmien syyksi. Röyhkeät pomot uhkailevat viranomaisilla.Seuransa saa kukin valita itse mutta ei esim. torjua työelämässä tai ammatinharjoittajana muita ihmisiä uskonnon takia.

        tämä on niin hirveää ja sairasta! Kuka uskalta lopussakin puuttua tähän todella!


      • outoa menoa kirjoitti:

        "Hyväksikäyttäjä erotettiin, hän oli tunnustanut vanhimmille käyttäneensä hyväksi myös muita JT-lapsia vuosien ajan. Poliisi ei kuitenkaan tehnyt mitään, koska rikosilmoitusta ei ollut. Hyväksikäyttäjä otettiin takaisin Jehovan todistajien jäseneksi vuoden sisällä hänen erottamisestaan."

        Miksi rikosilmoitus on vaikea antaa? Syrjintä rehottaa. Uhrit syyllistetään ongelmien syyksi. Röyhkeät pomot uhkailevat viranomaisilla.Seuransa saa kukin valita itse mutta ei esim. torjua työelämässä tai ammatinharjoittajana muita ihmisiä uskonnon takia.

        Outoa menoa
        Ettekö tiedä että laittomuus lisääntyy,sanassakin maintaa joka saastuu saastukoon edelleen,joka on vanhurskas tehköö edelle vanhurskautta.
        En tunne kyseisiä tapausia lainkaan.


      • lueskelija
        sairas maailma kirjoitti:

        tämä on niin hirveää ja sairasta! Kuka uskalta lopussakin puuttua tähän todella!

        Lueskelin kiusanteosta espoosta internetsivuilta jotka tuntuivat kaupallisilta kun
        taas liikkeen omat sivut ja cd levyt olivat pitkään mahdottomia kuin jokin 1dospohjainen yhä sekamelskana ..
        Muutamilla sivuilla kerrottiin kaikki ilman mitään vääntöä larppausta - voisi oikeastaan olla joku paypal taikka esim. tilno. halukkaille tukijoille. yksipuolinen näkökulma on matala keppi ja houkutus uhkailla salaa uskonnonvapauslaeista ulkona olevia.. kylläkin uskonto ei saisi olla pakottamista vaan vapautta voida hyvin


    • minävaan123

      totta lahkot ajavat vain omaa etua eivät Jumalan.

      • toinen sivustaseuran

        Ei nämä lahkojen ja lahkorinkien perustajat jalovaarat, yli-mäyryt,mellerit ym. ole kuin rahanahneita puoskareita, joille maistuu valta ja kuuluisuus, aivan kuin kieroutuneet diktaattorijohtajat. Uskolla ei ole mitään tekemistä heidän julistuksessaan.


      • numero.1

        # totta lahkot ajavat vain omaa etua eivät Jumalan. #

        - oisko evlut tuossa asiassa ykkönen??


    • toinen sivustaseuran

      On pantu kohusaarnaajan luvattomat tilit kiinn ja hyvä niin, toivottavasti menee loppujenkin toimintaluvat katkolle samantien.

    • miljoonataituri

      Pääkaupunkiseudulla toimii ainakin eräs vaarallinen uskonlahko, joka kertoo toiminnastaan mm. niin, että he kokoontuvat yksityishenkilöiden asunnoissa keskustelemaan raamatusta. Käytännössä homma menee pidemmän päälle parin täysin omaatuntoa vailla olevien toisista piittaamattomien egoistien henkiseksi kontrolliksi. Jutut pyörivät aika pitkälle vanhan testamentin asioissa ja koko lahkon ajatusmaailma on samalla tapaa silkkaa koston ja henkisen nujertamisen ympärillä pyörivää.

      Älä koskaan anna tällaisille tyypeille henkilötunnustasi, he eivät epäröi käyttää sitä väärin!

      En mainitse nimiä, mutta jokainen voi välttää tällaisia ihmisiä pitäytymällä turvallisiksi koetuissa instituutioissa, kuten evlut kirkossa, jos nyt kokee tarpeelliseksi uskoa johonkin yliluonnolliseen.

      • uskonhenki

        Olen hellareitten henkisen ja fyysisen väkivallan uhri.Manipulointia,uhkailuja,rahan vaatimista,koskaan en ole tarpeeksi hyvä.Siis ei voi olla oma itsensä.Pastorit ja vanhemmisto ovat korottaneet itsensä Jumalan veroiseksi,hyvä veli järjestö.


      • eijari

        Messiaanisia, eikö totta? Ollaan itsetekoisia juutalaisia? Pidetään sapattia? Onko teillä rabbi tai pappi?


      • usko.evankeliumi
        uskonhenki kirjoitti:

        Olen hellareitten henkisen ja fyysisen väkivallan uhri.Manipulointia,uhkailuja,rahan vaatimista,koskaan en ole tarpeeksi hyvä.Siis ei voi olla oma itsensä.Pastorit ja vanhemmisto ovat korottaneet itsensä Jumalan veroiseksi,hyvä veli järjestö.

        # Olen hellareitten henkisen ja fyysisen väkivallan uhri.Manipulointia,uhkailuja,rahan vaatimista,koskaan en ole tarpeeksi hyvä.Siis ei voi olla oma itsensä.Pastorit ja vanhemmisto ovat korottaneet itsensä Jumalan veroiseksi,hyvä veli järjestö. #

        - älä yleistä.
        Jos olet jossain kokenut tuollaista juttua, niin ei se merkitse sitä, että muutkin ovat samanlaisia.

        Kotikuntani hellsrk:ssa ei tuollaisesta ole mitään merkkejä, enkä lähiseurakunnsitakaan ole havainnut / kuullut juttuja.

        Mistähän seurakunnasta oikein puhut?

        Tee parannus ja usko evankeliumi.


    • kirkko_raunioina

      Evlut kirkko ei ole turvallinen instituutio. Rahanahne, ei piittaa köyhistä, vankilatyö on kuralla, diakonian antamat avustukset vähenevät, mutta rahaa käytetään työntekijöitten matkailuun ja virkistyspäiviin. Luonnevaurioiset saavat olla kirkkoherroina, papit etsivät töitä toisista seurakunnista koska ruoho on muualla vihreämpää. Lastenohjaajia hyväksikäytetään ja kaikkia kiusataan.

      • Kukauhri

        Joo, kyllä näillä sivuilla mielestäni enemmän pitäisi keskustella myös ev.lut.kirkon uhreista. Vuosikymmeniä kirkkoon kuulumattomia pidettiin kummajaisina ja heitä syrjittiin mm. työmarkkinoilla. Nykyään isommissa kaupungeissa ilmapiiri on muuttunut vapaammaksi, mutta kyllä maaseudulla vieläkin kirkkoon kuuluminen on normi ja siitä poikkeavat kokevat jonkinlaista syrjintää. Kyllä on todettava, että jos kirkko on riippuvainen valtiosta ja ison osan väestöstä oletetaan kuuluvan kirkkoon, se vie väkisin kirkon aika kauaksi kristinuskosta. Sitten kun ev.lut.kirkko lakkaa olemasta valtion kirkko, sillä vasta on jonkinlainen mahdollisuus toteuttaa omia krisitinuskosta lähteviä periaatteitaan. Silloin minäkin voin harkita kirkkoon liittymistä.


    • MNBGO

      Lahkoon värväämisen kaava menee aina näin:
      Ensin saarnaajat ovat niiiin mukavia että. Mutta sitten kun koukku on pujotettu ei ollakaan enää niin mukavia.

      Alussa homouskin oli vain pikkuseikka mutta koukun pujottamisen jälkeen tupakan polttokin on kuolemansynti.

      Tiukkapikoisuudessakin on olemassa tietty sykli: Välillä hihnaa löysätään ja välillä kiristetään vallankäyttötaktisen tilanteen mukaan.

      Pikkusyntejä vahditaan silmä tarkkana jotta alaiselle tulisi tunne että hänessä on jokin vika jotta hän hyväksyisi saamansa huonon kohtelun. Ei saarnaajaa lahkolaisten syntisyys sinänsä haittaa, tietää varmasti että he ovat pääosin kaappijuoppoja. Kuten hän itsekin.

    • Nyrkkisääntönä voisi mielestäni sanoa, että yhteisö, joka väittää olevansa "ainoa oikea" on lähtökohtaisesti sellainen, johon liittymistä ei missään nimessä voi suositella. Yleensäkin mitä pienemmästä ja johtajakeskeisemmästä yhteisöstä on kysymys, sitä suurempi on yleensä riski epäkohtien syntymiseen.

      Jokaisella uskovalla olisi kuitenkin hyvä olla kotiseurakunta, jossa voi saada opetusta Jumalan Sanasta, virvoittua hengellisestä musiikista, osallistua palvelutehtäviin, keskustella muiden uskovien kanssa ym. Yksinjääminen aiheuttaa helposti minäkeskeisen uskonnollisuuden. jossa alkaa pikkuhiljaa pitää itseään "ainoana oikeana uskovaisena".

      • MNBGO

        Ev lut kirkon uskonnollinen elämä on aika kuollutta johtuen osittain sen "kaikki on normaalia"-linjasta.

        Ennenvanhaan kirkon otteet muistuttivat tiukkuudessaan pitkälti nykyisiä lahkoja.

        Lahkoja on olemassa siksi että on uskonnollisesti suuntautuneita ihmisiä jotka haluavat olla johdettuina ja ihmisiä jotka haluavat johtaa muita. Siis sekä että.


      • 1234567---

        Itse en missään nimessä liittyisi kirkkoihin joissa pidetään sunnuntai pyhänä ja sapatti lauantai arkena.
        Olen entinen Luterilainen.


      • totuuden.löytänyt
        1234567--- kirjoitti:

        Itse en missään nimessä liittyisi kirkkoihin joissa pidetään sunnuntai pyhänä ja sapatti lauantai arkena.
        Olen entinen Luterilainen.

        Joka totuuden on tullut tuntemaan, niin ei tietenkään mene heidän joukkoonsa miksi menis ?


    • MNBGO

      Lahkolaisen arkeen kuuluu jatkuva kiire. Kiire johtuu pääosin kiireestä odottamaan ja se työ on pääosin "kivien haravointia." Kiirettä kiireen vuoksi. Miksi ihmeessä?

      Kaiken tarkoitus on saada ihminen väsyksiin jotta hänen kriittinen ajattelunsa loppuisi, silloin häneen uppoaa mikä tahansa lahkon höpinä. Aivopesu tapahtuu vaivihkaa ja siinä sivussa, ei suurin elkein.

      Jokainen on varmaan huomannut että jos painaa pitkään työtä "rajoitinta vasten", huomaa jälkikäteen tehneensä perin yksinkertaisia virheitä.

      Aivopesu tapahtuu juuri kiirevaiheenssa. "Silmien avautuminen" tapahtuu yleensä silloin kun kiirettä ei ole.

    • separatisti_aatteet

      Kaikki uskonnot ja uskonliikkeet ovat puhtaasti ihmisvetoisia dogmeineen, sääntöineen ja alistavinen eri metodeineen, joissa erityyppinen mielenhallinta uhkineen on keskeinen elementti.

      Pohjimmiltaan niiden ideologia on separatistinen kuin minkä tahansa extremistisen liikkeen, ideologian tai aatteen (uskonnollinen tai poliittinen ymv.) "ainoa oikea totuus" jossa olet jo henkisesti joko meidän kanssamma ja aivopesumme formatoinnille alistuen vs. väärässä, meitä vastaan ja vihollisemme.

      Vain vastakkainasettelujen sävy vaihtelee loivemmasta aina henkis-psykologisesti agressiiviseen, mutta perusmentaliteetti on sama, eli pelkkä eri miletä oleminen on ajatusrikos josta leimataan eri asteella viholliseksi.

      Alla olevat kristittyjen johtajan sanat voisivat olla minkä tahansa extremistisen aatteen tai liikkeen totalitärisen johtajan suusta tulleita.

      Kovin narsisitista ja väkivaltaista "rakkautta" tuo kritillisyydenkin perusta ja ideologia.

      "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maaan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

      "Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisten vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'."

      "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. "(Matt. 10:34-38)

      • MNBGO

        Lahko usein näkee suurimmaksi uhkakseen kilpailevan lahkon, joka on vähänkin laajemmasta perspektiivistä katsoen aivan marginaalinen.

        Kilpailevan lahkon johtaja ja jäsenet ovat usein omalle lahkolle henkilökohtaisesti tuttuja. Ovat usein lahkon entisiä jäseniä.

        Ulkopuolisista moinen riitely näyttää huvittavalta.

        Lahkon johtaja pelkää että sen omat alaiset loikkaavat kilpailevaan lahkoon.


    • MNBGO

      Alaiset pitävät lahkon johtajaa jotenkin erinomaisena ja siihen hänen valta-asemansa perustuukin. Oikeasti kyse on (varsinkin autoritääriseen) johtamiseen kuuluvasta illuusiosta, rakasta johtajaa katsotaan ruusunpunaisten silmälasien läpi. Kunnolla koukutettu alainen ei halua kuulla johtajastaan yhtään pahaa sanaa.

      Yleensä lahkon sisällä on pieni joukko hyvissä asemissa ja suuri enemmistö huonoissa asemissa. Suuren enemmistön joukossa on aina niitä tunnolisia puurtajia jotka kovasti pyrkivät, johtajan kannustamana, parempiin asemiin mutta epäonnistuvat siinä aina kerran toisensa jälkeen. Tämän käytännön tarkoitus on opettaa huonossa asemassa oleviin alaisiin että he ovat alaisia siksi että ovat huonoja ja johtajat johtajia siksi että ovat kyvykkäitä. Todellisuudessa lähes kaikki johtavaan asemaan nousseet ovat peräisin tietystä pienestä piiristä. Muutamasta poikkeuksesta tehdään iso numero.

      Sanotaan että jokaisen papin sisällä on pieni paavi. Tarkoittaa että jokainen pappi samaistuu paaviin ja ainakin jollain tapaa haaveilee olevansa tuleva paavi, vaikka tämä järkevästi ajatellen olisi täysin epärealistista. Pappi tekee tämän ikään kuin vaistomaisesti.

      Yleensä johtajat tietävät että erinomaisuuden illuusio on pelkästään johtamiseen kuuluva roolileikki. Jotkut lahkolaisjohtajat saattavat ihan oikeasti luulla olevansa erinomaisia. Heille johtajuuden menettäminen on katastrofi.

    • totuusratkaisee

      Yleensä nämä kaikki kirjoitelmat ovat luterilaisten tekemiä, koska heillä on suuri huoli kirkollisverojen jatkuvan vähenemisen vuoksi. Vapaissa suunnissa ei tällaista pakkoveroa ole ja ihmiset antavat mielellään varoja hengelliseen toimintaan. Elävä usko erottaa vapaat suunnat kirkollisista niin toiminnaltaan, kuin myös päämäärältään. On näky hukkuvista sieluista ja rakkaudessa yritetään auttaa ihmisiä.

    • MNBGO

      Lahkon sisällä on hyvin paljon uskonsa menettäneitä jotka vain roikkuvat mukana teeskennellen olevansa uskossa. Lahkon johto on hyvin tietoinen tästä eikä pidä tätä mitenkään polttavana ongelmana, niin kauan kun he peittelevät uskon puutettaan muilta lahkolaisilta eli pitävät kunnon lahkolaisen kulissia yllä he eivät ole minkäänlainen uhka lahkolle.

      Roikkujista on suuri apu käytännön asioissa. Siellähän he raatavat hiki hatussa kesäjuhlien kahviteltassa pitkää päivää.

      Lahkon johto arvelee että heidän uskonsa saattaa vielä jossain välissä lujittua jos he saavat olla mukana lahkon arjessa mutta jos heidät erotetaan heistä tulee paljon suurempi riesa. On parempi että he ovat sisällä teltassa ja kusevat ulkona kuin päin vastoin.

      Roikkujalle lahkon arki ei ole (enää) yhtä juhlaa mutta hän on tottunut sietämään sen epämukavia puolia pikku hiljaa vuosien saatossa. Tai siis hänet on totutettu.

      Roikkumisen syy on korkea kynnys lähtemiseen. Yleensä lahkosta lähtiessä joutuu jättämään myös perheensä, sukunsa ja puolisonsa. Monet lahkot kannustavat avioitumaan lahkon sisällä juuri tämän takia. Toisaalta usein käy niin että jos lahkolainen avioituu lahkon ulkopuolisen kanssa hän myös tuotapikaa ajautuu lahkosta eroon.

      Sosiaalisten syiden lisäksi lahkoon sitoon myös tietty identiteetti. Monet ovat syntyneet ja kasvaneet lahkossa ja sen arjessa. Kaikki heidän tapansa, tottumuksensa ja uskomuksensa ovat lahkosta. Lähtiessä kaikki menee uusiksi ja se pelottaa, sitä enemmän mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse. Myös velkojen ristiintakaamista käytetään jäsenen sitomiseen lahkon

      Vaikka jäsen lähtee lahkosta ei lahko lähde jäsenestä. Usein käy niin että ex-jäsen ajautuu taas uuteen uskonlahkoon joka jollain tapaa muistuttaa entistä. Eli kun meni sutta pakoon niin tuli karhu vastaan. Usein käy niin että ex-jäsen ei osaakaan olla lahkon ulkopuolella vaan ajautuu tuotapikaa takaisin lahkoon. Kun ei oikein osata olla itsenäisiä kun lahko on aina määrännyt kaiken. Oikotie onneen olikin kiertotie hyväksikäyttöön.

      Lahkosta irtautuminen lähtee aina jäsenen omasta päänsisäisestä muutoksesta.

      Vaikka jäsen kuinka eroisi lahkosta, entiseen ei ole enää paluuta. Lahko jättää aina jonkinlaisen jäljen ex-jäseneensä halusi hän tätä tai ei. Ex-lahkolainen on vain harvoin umpimaallistunut ihminen. Vaikka haaveet ja toiveet kuinka raukeisi ja silmät aukeisi niin usein vain se uskon kipinä jossain syvällä sisällä jatkaa kytemistään ja lahko tietää tämän.

      • lopeta.jauhaminen

        " MNBGO

        21.3.2017 23:12 "

        - ensinnäkin:
        Et todellakaan tajua koko lahko asiaa.

        Kaikki muut ovat lahkolaisia, paitsi juutalaiset. Jokainen kristitty, kuuluipa mihin kirkkokuntaan / seurakuntaan tahansa, on lahkolainen.

        Ilmeisesti kuulut evlut kirkkoon, joten ole myöskin lahkolainen. Tiedä se.

        Esim. apostoli Paavali oli Nasaretin lahkon päämies.

        Kun lukee tämän ketjun viestejäsi huomaa sen, ettet edes ymmärrä koko vapaitten suuntien asioita, kunhan kylän pystybaarien juttuja toistelet.

        Koeta kasvaa aikuiseksi ja lopta typerän jauhaminen.


    • tuli.mieleen

      Kannattaisi liittyä universumiin, maailmankaikkeuteen. Ai niin, mehän ollaan jo täysin erottamattomasti kaikkeutta, sori ...

    • Herätkääsuomalaiset

      Olen samaa mieltä siitä, että uskovainen voi olla kuulumatta mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Sitä vaan ihmettelen, miksi iso osa suomalaisista kuuluu vieläkin ev.lut.kirkkoon, jonka toiminta on yhtä manipuloivaa kuin ns. lahkojenkin. Ja rahan keräämisessähän kirkko on vailla vertaansa.

    • korpraal

      Ei niissä ihmisissä mitään vikaa ole en vain osannut puhua heidän kanssa joten toistaiseksi en kaipaa seuroja.

    • Eronnut.kirkosta

      Ainakin luterilasta lahkoa tulee kavahtaa, ja pysyä kaukana saastauskonnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe