Papin uudenvuodenlupaus: elää vuoden ateistina!

ikiateisti

19

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rohkea tuo pappi

Tuolta blogista yearwithoutgod.com tullaan varmasti saamaan mielenkiintoista pohdittavaa meidänkin palstallemme. Itselle pisti ensimmäisenä silmään, että ilmoitettuaan olevansa ateisti vuoden hän oli jo menettänyt yhden työpaikkamahdollisuuden sekä joutunut pohtimaan, välittävätkö hänen ystävänsä enää hänestä. En ehtinyt lukea tekstiä kunnolla, mutta varmasti sen teen paremmalla aikaa.

• ....-

"Pappi Ryan Bell aikoo elää vuoden ilman Jumalaa. Hän aikoo pidättäytyä rukoilemasta, lukemasta Raamattua ja ajattelemasta Jumalaa lainkaan."

- Aikoo elää vuoden ilman jumalaa. :D. Niin hän on tähänkin asti tehnyt. Millä hän mahtaa pystyä olemaan ajattelematta jumalaa? Mielenkiintoista.

"Sen sijaan hän aikoo lukea ateistista kirjallisuutta ja osallistua ateistien tapaamisiin ja käydä heidän kanssaan keskusteluita."

- Tuossa on järkeä.

• ateistix

Jos Ryan Bell ei aio lainkaan ajatella jumalaa, niin olisi mielenkiintoista tietää millä tavalla hän käy keskusteluja ateistien kanssa ja miten hän ateistista kirjallisuutta pystyisi lukemaan:) Esimerkiksi Hitchensin Jumala ei ole suuri, Dawkinsin Jumalharha tai Harrisin Uskon loppu. Ole siinä sitten ajattelematta jumalaa...

• beenthere

Jos tuo pappi lähtee tuohon kokeiluunsa ihan oikealla ja vilpittömällä mielellä, ei hänellä ole enää paluuta. Kuten tuossa Huffingtonin keskustelussa yksi kirjoitti, tämä on yksisuuntainen tie. Ei kukaan palaa, koska tämä kokemus on kuin oppisi lukemaan, jos sen rehellisesti elää. Tuon minä allekirjoitan.

Hienoa, että on tuollaisia rohkeita ihmisiä, jotka tekevät tällaista julkisesti, varsinkin niin takapajuisessa maassa kuin USA.

• Vaikka jossain määrin arvostankin yritystä, harvemmin kun kohtaa ainuttakaan uskonnollista henkilöä joka on valmis edes harkitsemaan uskonnotonta näkökulmaa asiaan, niin tämä vaikuttaa minusta varsin... oudolta????

Jos mitään niin tämä on varsin hyvä osoitus siitä kuinka huonosti ymmärrettyä ateismi ja ateistit ovat. Sillä huolimatta siitä että kyseinen henkilö tekee selväksi sen, ettei hän itse varsinaisesti ole ateisti, niin hänen tarkoituksensa on elää kuten ateistit.
      Mikä on jokseenkin ongelmallista silloin kun ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä ettei ole vakuuttunut minkään jumalan olemassaolosta.

Ateismi kun ei vaadi itsessään toimimista millään tavalla eikä ateismi itsessään voi toimia oikeutuksena taikka perusteluna millekään toiminnalle.
      Jolloin ainoa tapa itseasiassa elää kuten ateisti, on olla vakuuttumatta siitä että jumalia on olemassa, jotakin mitä kyseinen henkilö mitä selkeämmin ei ole.
      Hieman paradoksaalista sanoisin.
      Samalla tämä osoittaa sen että kyseinen henkilö, huolimatta siitä että hän on avoin harkitsemaan uskonnotonta näkökulmaa, edelleen lähtee liikkeelle olettamuksesta jossa ateismi on jonkinlainen maailmankatsomus itsessään.

Ehkä suhtautumiseni uskonnollisiin henkilöihin on turhan pessimistinen, mutta näen tämän kaltaisessa projektissa hyvin paljon potentiaalisia hyväksikäytön mahdollisuuksia.
      Johtuen siitä että tämä on edelleen uskonnollinen henkilö joka raportoi ateismista.

Epäilyksistäni huolimatta toivon silti että kyseinen henkilö toteuttaa tämän projektin, varsinkin mikäli hän tekee mitä sanoo tekevänsä.

• Sentään hienoa, että aikoo samalla tutustua myös kuuluisten kirjoilijoiden kuten Russelin, Nietzschen, Dennettin ja muiden tunnettujen materiaaleihin.

• ateismi = 0

Rehellisesti myönnän: minulla ei onnistus. Miten voisin kieltää Jumalan ja kaikki mitä hän on minulle vuosikymmenien aikana ananut. Mien voisin ne kaikki laittaa rehellisesti unholaan. En olisi rehellinen, olisin fariseusateisti.

• Kalapagos (ei kirj.)

Kokeile edes yhden päivän ajan kyseenalaistaa näkemyksiäsi. Itse en esimerkiksi ymmärrä, miten yksikään uskova voi pitää Yahwea

-hyvänä olentona (ongelmia mm. helvetti, kaikkien ihmisten ja eläinten hukuttaminen)
        -kaikkitietävänä (monia virheitä, joita joutui jälkikäteen korjaamaan mm. ihmisten pahuus ja syntisyys)
        -oikeudenmukaisena (tapattaa 42 lasta profeettansa vuoksi, muuttaa naisen suolapatsaaksi, kun tämä katsoi taaksensa...)

jne.

En myöskään pysty ymmärtämään miten yksikään uskova voi pitää Raamattua

-Jumalan sanana (Jumala oikeasti oli kontaktissa tiettyihin ihmisiin 2000 vuotta sitten? ja teki ihmetekoja mm. Jeesuksen muodossa ja Mooseksen välityksellä, mutta sitten katosi täysin)
        -erehtymättömänä (täynnä ristiriitaisuuksia)
        -faktuaalisesti oikeana (mm. maapallo on kuvattu väärin)

jne.

Aloita noista kohdista. Voit miettiä argumentteja vaikka Allahin ja Koraanin kautta. Sinähän et pidä niitä toteta vaan pelkkinä myytteinä, kuten muitakin uskontoja. Sinä ymmärrät mitä on olla ateisti kaikkien paitsi yhden uskon osalta.

Kristinusko on niin täynnä ongelmia, että nykyisellään olisi täysin mahdotonta edes yrittää elää kristittynä tai paremminkin sanottuna kristinuskoisena. Ulkoisesti voisin toki toteuttaa kristinuskolle tunnusomaisia käytöstapoja, mutta se olisi vain ulkokultaista käytöstä ei todellista uskoa.

Ymmärrän, että uskontoihin voi liittyä tiettyjä ns. henkisiä muuttujia, joiden vuoksi ihmiset niin mielellään haluavat uskoa. Ihminen saa tunteen, että elämä ei lopu, on isä joka valvoo ja opastaa ja suojelee. Voi olla tiivis ryhmähenki ja yhteenkuuluvuuden tunne jne..

Ymmärrän, että tällaisten mukavuustekijöiden hylkääminen ei ole helppoa tai ei aina ehkä edes hyödyllistä tai järkevää, mutta itse en nykyiselläni pysty ohittamaan mieltäni ja järkeäni, joka ei anna minun uskoa vain mukavuuden vuoksi. Jos minä uskoisin minun pitäisi pystyä uskomaan järkisyistä ja se on paljon haastavampi tie, koska yksikään uskontoa ei tarjoa uskottavia todisteita uskontonsa puolesta.

• ateismi =
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Kokeile edes yhden päivän ajan kyseenalaistaa näkemyksiäsi. Itse en esimerkiksi ymmärrä, miten yksikään uskova voi pitää Yahwea

-hyvänä olentona (ongelmia mm. helvetti, kaikkien ihmisten ja eläinten hukuttaminen)
        -kaikkitietävänä (monia virheitä, joita joutui jälkikäteen korjaamaan mm. ihmisten pahuus ja syntisyys)
        -oikeudenmukaisena (tapattaa 42 lasta profeettansa vuoksi, muuttaa naisen suolapatsaaksi, kun tämä katsoi taaksensa...)

jne.

En myöskään pysty ymmärtämään miten yksikään uskova voi pitää Raamattua

-Jumalan sanana (Jumala oikeasti oli kontaktissa tiettyihin ihmisiin 2000 vuotta sitten? ja teki ihmetekoja mm. Jeesuksen muodossa ja Mooseksen välityksellä, mutta sitten katosi täysin)
        -erehtymättömänä (täynnä ristiriitaisuuksia)
        -faktuaalisesti oikeana (mm. maapallo on kuvattu väärin)

jne.

Aloita noista kohdista. Voit miettiä argumentteja vaikka Allahin ja Koraanin kautta. Sinähän et pidä niitä toteta vaan pelkkinä myytteinä, kuten muitakin uskontoja. Sinä ymmärrät mitä on olla ateisti kaikkien paitsi yhden uskon osalta.

Kristinusko on niin täynnä ongelmia, että nykyisellään olisi täysin mahdotonta edes yrittää elää kristittynä tai paremminkin sanottuna kristinuskoisena. Ulkoisesti voisin toki toteuttaa kristinuskolle tunnusomaisia käytöstapoja, mutta se olisi vain ulkokultaista käytöstä ei todellista uskoa.

Ymmärrän, että uskontoihin voi liittyä tiettyjä ns. henkisiä muuttujia, joiden vuoksi ihmiset niin mielellään haluavat uskoa. Ihminen saa tunteen, että elämä ei lopu, on isä joka valvoo ja opastaa ja suojelee. Voi olla tiivis ryhmähenki ja yhteenkuuluvuuden tunne jne..

Ymmärrän, että tällaisten mukavuustekijöiden hylkääminen ei ole helppoa tai ei aina ehkä edes hyödyllistä tai järkevää, mutta itse en nykyiselläni pysty ohittamaan mieltäni ja järkeäni, joka ei anna minun uskoa vain mukavuuden vuoksi. Jos minä uskoisin minun pitäisi pystyä uskomaan järkisyistä ja se on paljon haastavampi tie, koska yksikään uskontoa ei tarjoa uskottavia todisteita uskontonsa puolesta.

No kokeile itse yksi päivä olla 100 % uskovainen. Uskotella kyllä kaikkea voi, mutta jos on ihan oikeasti rehellinen ja aito?

• Kalapagos (ei kir.)
        ateismi = kirjoitti:

No kokeile itse yksi päivä olla 100 % uskovainen. Uskotella kyllä kaikkea voi, mutta jos on ihan oikeasti rehellinen ja aito?

No tässä on sitä kokeiltu jo aikanaan noin 16v tms. eli eiköhän siinä ole enemmän kuin yksi päivä. Sittemmin mieli on muuttunut.

Mutta kuten sanoin ole mies ja arvioi avoimella mielellä ja rehellisesti tekemiäni kysymyksiä. En oleta, että tekisit näin, koska se johtaisi väistämättä ateismiin osaltasi. Pelkäät kyseisen mahdollisuuden olemassaoloa, minkä vuoksi jätät asian sikseen. Tiedät tämän sisämmässäsi ja tiedät mielessäsi olevan kognitiivisen dissonanssin eli sisäisen ristiriidan sekä sen miten herkästi kuvitelmasi ja uskosi voisivat sortua, mikäli olisit päivänkin rehellinen asian suhteen.

Rehellisyys on mahdotonta, koska kun kerran ymmärtää tosiasiat niin tämän jälkeen niiden kieltäminen on mahdotonta. Kun olet kerran oppinut 1 1 = 2 niin tämän jälkeen on enään vaikea olla osaamatta kyseistä yhteenlaskua. Sama pätee Raamatun "totuuksiin". Kun ne kerran huomaa epätosiksi niin poisoppiminen on käytännössä lähdes mahdotonta.

• "Papin uudenvuodenlupaus: elää vuoden ateistina! "

Varmasti ihan mielenkiintoinen kokeilu sen suhteen, miten ympäristö suhtautuu tuohon henkilöön, mutta toisaalta tuossa tulee mieleen sellainen ongelma, että usko olisi jotenkin tietoisesti valittavissa. Jotkut ilmeisesti ajattelvat niin ja tuo voi antaa vahvistusta sellaiselle harhaluulolle.

• >>>Varmasti ihan mielenkiintoinen kokeilu sen suhteen, miten ympäristö suhtautuu tuohon henkilöön>tuossa tulee mieleen sellainen ongelma, että usko olisi jotenkin tietoisesti valittavissa>Jotkut ilmeisesti ajattelvat niin ja tuo voi antaa vahvistusta sellaiselle harhaluulolle.

• beenthere

Minä olin kyllä aistivinani aitoa epäuskoa tuon papin ensimmäisessä blogissa. Minusta tuo epäily, ettei asiat olekaan kuin on kerrottu, oli aitoa ja sen oloista, että häneltä puuttuu enää vain tietoinen ymmärrys omasta uskonpuutteestaan.
        Ainut asia tuossa on, että USA on superhaasteellinen ympäristö aloittaa epäilemy Jumalan olemassaolosta, koska siellä kristinuskokin on vedetty sellaiseksi Disney-meiningiksi ja väki ei tunnetusti ole kovin terävää näissä uskonkritisoinnin asioissa.

• Kalapagos (ei kirj.)
        beenthere kirjoitti:

Minä olin kyllä aistivinani aitoa epäuskoa tuon papin ensimmäisessä blogissa. Minusta tuo epäily, ettei asiat olekaan kuin on kerrottu, oli aitoa ja sen oloista, että häneltä puuttuu enää vain tietoinen ymmärrys omasta uskonpuutteestaan.
        Ainut asia tuossa on, että USA on superhaasteellinen ympäristö aloittaa epäilemy Jumalan olemassaolosta, koska siellä kristinuskokin on vedetty sellaiseksi Disney-meiningiksi ja väki ei tunnetusti ole kovin terävää näissä uskonkritisoinnin asioissa.

Sama juttu. Pappi vaikutti selvästi jo luopuneen uskostaan monin tavoin ja tuntui enään hakevan lopullista vahvistusta näkemykselleen. Vaikka olisikin vielä uskova niin kovasti tuntui usko jo horjuneen ja horjuvan.

• Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Sama juttu. Pappi vaikutti selvästi jo luopuneen uskostaan monin tavoin ja tuntui enään hakevan lopullista vahvistusta näkemykselleen. Vaikka olisikin vielä uskova niin kovasti tuntui usko jo horjuneen ja horjuvan.

Itse tulkitsin niin, että tuo pappi oli pitänyt kirkkoa henkisenä kotinaan edes miettimättä tuon touhun totuusarvoa ja nyt se tarve siihen tuli.

Tuosta ei varmaankaan tule mitään kansanliikettä tipattoman tammikuun tapaan, mutta jospa tuosta joku saa syyn miettiä mihin itse oikeastaan uskoo tai ei usko.
        Toisaalta Jumalaton Joulukuuhan voisi olla hyväkin idea?

• Huolimatta siitä että kyseinen pappi varsin selkeästi ilmaisee sen ettei hän ole ateisti, niin olen samaa mieltä siitä että, tämä saattaa vahvistaa joidenkin näkemystä jossa vakaumus on jotakin minkä voi valita.

Minulla on kuitenkin vielä kyynisempi epäilys tämän asian suhteen.

Sanotaan vaikka näin että tämä pappis henkilö teeskennellessään vuoden olevansa ateisti, jonka aikana hän kohtaa ja saa osakseen negatiivista huomiota ja palautetta.
        Varsinkin kun hän on ilmaissut aikeensa julkisesti.
        Jolloin vuoden kuluttua tästä kun hän lopettaa ateistina olemisen teeskentelyn, hän kirjoittaa että: Vaikka hän ei itse koskaan ollutkaan ateisti niin jo se että hän irtautui uskonnollisesta hölynpölystä, noin päälisin puolin, teki hänen elämästään onnetonta ja ikävää.
        Johtopäätös: Ateismi johtaa onnettomaan ja ikävään elämään.

Käytännössä tarkoittaen sitä että tämä uudenvuodenlupaus ei ole niinkään osoitus minkäänlaisesta avomielisestä suhteutumisesta uskonnollisiin kysymyksiin, vaan yksinkertaisesti stuntti jolla hän pyrkii saamaan omalle näkemykselleen uskottavuutta vaikuttamalla avoimemmalta mitä hän oikeasti on. Päämäärän ollessa näin ollen lähinnä oman uskonnon saarnaaminen ja julistus sen sijaan että kyseessä olisi rehellinen itsetutkiskelu.
        Varsinkin kun hän mainitsee työstävänsä kirjaa joka perustuu tähän projektiin.

Edellisestä huolimatta toivon todella, että olen väärässä tämän asian suhteen. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti törmännyt niin moneen esitykseen, joka seuraa varsin tarkasti esittämääni linjaa, etten minä rehellisesti sanottuna osaa odottaa uskonnollisilta henkilöiltä mitään muuta.

• ateismi = 0
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Juuti tässä itse vastasit että tosissaan ei voi leikkiä 100 % uskovaista taikka ateistia ja kehotat minua moiseen. En todella voi olla edes tuntia reilu ateisti, kun Usko ja Jumala on minulle niin todellista.

• be-a-liar

Täytyypä lueskella paremmalla ajalla...

Tulee mieleen että usko on alkanut jo aiemmin rakoilla ja hän haluaa nyt työntää asian niin pitkälle kuin mahdollista selvittääkseen ajatuksensa.

Omien ajatustensa ja mielipiteidensä kyseenalaistaminen on hienoimpia asioita joita ihminen voi tehdä.

• zyrt

Mitä tarkoittaa ateistina eläminen? Ei kaikki ateistit elä samalla tavalla, eivät lue "ateistista" kirjallisuutta, eivät kuulu vapaa-ajattelijoihin, eivät edes ole kiinnostuneita jumalista tai uskonnoista muutenkaan, vaan elävät ihan tavallista elämää, johon kuuluu ihan muita harrastuksia.

On eri asia kokeilla elää juutalaisena tai muslimina, koska heillä on tapasäännöt, rukoukset, ruokamääräykset ja muuta sellaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      47
      5875
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      51
      3746
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3695
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      100
      3441
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3146
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59