Miten suhtaudutaan kansalaisaloitteeseen?

Kysynvaan

Tukevatko juutalaiset Suomessa luterilaisen kirkon ja valtion erityissuhteen purkamista eli valtion ja kirkon erottamista ks, Yhdenvertainen Suomi - kansalaisaloite uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden puolesta??

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707

24

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelias uuno

      Mitä mieltä juutalaiset ovat vihkimisoikeuteen liittyvästä kohdasta?
      Vaiko mitään mieltä?

    • 18+16

      Juutalaisilla on oma uskonto, kirkko ei liity juutalaisuuteen.

      • nghfbgfb

        Mutta se, että Suomessa evankelisluterilaisella kirkolla on juutalaisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin verrattuna lukuisa määrä etuoikeuksia, liittyy myös juutalaisuuteen.


    • Vanhurskas
    • 5+6

      Onko juutalaisella seurakunnalla vihkimisoikeus?

      • mitä kyselet

        Ei kai sitä toisilta anottaisi?


      • kunhan varsmtielin
        mitä kyselet kirjoitti:

        Ei kai sitä toisilta anottaisi?

        Tuon lakimuutoksen jälkeen ei ole.


      • nghfbgfb
        kunhan varsmtielin kirjoitti:

        Tuon lakimuutoksen jälkeen ei ole.

        Miksi vain tietyillä uskonnollisilla yhteisöillä saisi olla vihkimisoikeus? Miksi sekularistien, humanistien ja vapaa-ajattelijoiden yhdistykset eivät saa vihkiä avioliittoon? Tämä on epätasa-arvoinen tilanne. Se voidaan korjata jakelemalla vihkimisoikeutta laajasti, mikä olisi epäkäytännöllistä, tai sitten järjestämällä asia niin kuin se on esimerkiksi Ranskassa, että vain valtion viraston järjestämä vihkiminen on laillinen. Itse kannatan tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.


      • olet ärsyttävä
        nghfbgfb kirjoitti:

        Miksi vain tietyillä uskonnollisilla yhteisöillä saisi olla vihkimisoikeus? Miksi sekularistien, humanistien ja vapaa-ajattelijoiden yhdistykset eivät saa vihkiä avioliittoon? Tämä on epätasa-arvoinen tilanne. Se voidaan korjata jakelemalla vihkimisoikeutta laajasti, mikä olisi epäkäytännöllistä, tai sitten järjestämällä asia niin kuin se on esimerkiksi Ranskassa, että vain valtion viraston järjestämä vihkiminen on laillinen. Itse kannatan tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa.

        "Miksi vain tietyillä uskonnollisilla yhteisöillä saisi olla vihkimisoikeus?"

        Miksi kysyt minulta?

        Keskenkasvuisissa vapareissa ärsyttää eniten se, että he luulevat tietävänsä mitä joku toinen ajattelee tai tarkoittaa. Ole hyvä ja lopeta se.


      • nghfbgfb
        olet ärsyttävä kirjoitti:

        "Miksi vain tietyillä uskonnollisilla yhteisöillä saisi olla vihkimisoikeus?"

        Miksi kysyt minulta?

        Keskenkasvuisissa vapareissa ärsyttää eniten se, että he luulevat tietävänsä mitä joku toinen ajattelee tai tarkoittaa. Ole hyvä ja lopeta se.

        Pata kattilaa soimaa. Ärsyttävyydessä pääset kyllä hyville pisteille minuun verrattuna.


      • samaa sinne
        nghfbgfb kirjoitti:

        Pata kattilaa soimaa. Ärsyttävyydessä pääset kyllä hyville pisteille minuun verrattuna.

        Asioista pitää voida keskustella, emme kaipaa uusia "uskovaisia" määräilemään muiden tekemisistä.


    • Ajatelkaa itsekin
      • ssgvfbgfd

        Minusta olisi parempi, että oikeus avioliittoon vihkimiseen olisi vain maistraateilla. Sen jälkeen voi järjestää uskonnollisia seremonioita.


      • Jeesuksen opetukset
        ssgvfbgfd kirjoitti:

        Minusta olisi parempi, että oikeus avioliittoon vihkimiseen olisi vain maistraateilla. Sen jälkeen voi järjestää uskonnollisia seremonioita.

        ovat Jumalasta ja Jumalan tahdon mukaan tekeminen on Jeesuksen opetusta.


      • ssgvfbgfd
        Jeesuksen opetukset kirjoitti:

        ovat Jumalasta ja Jumalan tahdon mukaan tekeminen on Jeesuksen opetusta.

        Miksi höpötät Jeesuksesta juutalaisuus-palstalla? Jeesus kuuluu kristinuskoon, ei juutalaisuuteen.


    • Etsitään ja tehdään

      Jumalan tahtoa ja Raamattu on Israelin Herralta ja Juutalaisten Kuninkaalta.

      Israelissa on omat lait ja Suomessa on omat lait, samoin kaikissa kansakunnissa.

      Jumalan tahto tulee erittäin selvään esille Raamatusta ja yhteiskunnassa voidaan noudattaa myös sen lakeja kun eivät ole ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa.

      • ssgvfbgfd

        Tarkoittanet "Juutalaisten Kuninkaalla" Jeesus Nasaretilaista. Hän ei liity juutalaisuuteen, vaan kristinuskoon. Jeesus Nasaretilainen ei ollut mikään juutalaisten kuningas.

        Jumalaa ei ole olemassa ja Jumalan tahtoon vetoaminen lainsäädännöstä päätettäessä on kelvoton perustelu.


      • Jews penetrate
        ssgvfbgfd kirjoitti:

        Tarkoittanet "Juutalaisten Kuninkaalla" Jeesus Nasaretilaista. Hän ei liity juutalaisuuteen, vaan kristinuskoon. Jeesus Nasaretilainen ei ollut mikään juutalaisten kuningas.

        Jumalaa ei ole olemassa ja Jumalan tahtoon vetoaminen lainsäädännöstä päätettäessä on kelvoton perustelu.

        Tuossa meillä on todellinen nero. Luultavasti joku lukion reputtanut vapaa-ajattelija.

        Juutalaiset haluavat heikentää kristinuskoa ja muitakin uskontoja, jotta he voivat saattaa onnettoman maallisen vallan haltuunottoprojektinsa loppuun.

        Valtion ja kirkon erottaminen toisistaan heikentää muun muassa kirkon rahoituspohjaa, mikä taas toimii vipusimena kristillisen kulttuurin hävittämispyrkimykselle.

        Siinä vastaus kysymykseen.


      • ssgvfbgfd
        Jews penetrate kirjoitti:

        Tuossa meillä on todellinen nero. Luultavasti joku lukion reputtanut vapaa-ajattelija.

        Juutalaiset haluavat heikentää kristinuskoa ja muitakin uskontoja, jotta he voivat saattaa onnettoman maallisen vallan haltuunottoprojektinsa loppuun.

        Valtion ja kirkon erottaminen toisistaan heikentää muun muassa kirkon rahoituspohjaa, mikä taas toimii vipusimena kristillisen kulttuurin hävittämispyrkimykselle.

        Siinä vastaus kysymykseen.

        Lukio on kyllä suoritettuna, samoin yliopistotasoinen tutkinto.

        Sinä olet vainoharhainen antisemitisti.

        Kirkon toiminnan rahoittaminen yhteiskunnan kustannuksella saakin loppua. Toivottavasti uskonnollisuus yleensäkin menettää merkitystään entistä nopeammin.


    • 4+6

      Jo taas pomppasi. Tuskin juutalaisia kiinnostaa koko asia, heillä on synagoga.

    • K.Israelin Jumalalle
    • Juutalainen veli

      Allekirjoitin mielelläni.

      • 2+20

        Äitisi siis on/oli juutalainen? Miissa tapauksessa et ole sitä sinäkään.


    • 20+18

      "Jeesus Kristus on juutalaisten Daavid-Kuningas, josta Jesaja profetoi kirjansa luvussa 53. Samoin Hesekiel 37:24."


      Ei voi olla, koska Juudalle ei syntynyt Fares nimistä poikaa, josta sukulinjasta Jeesuksen kerrotaan syntyneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe