Vaparit veronmaksajan kukkarolla

VihainenVeronmaksaja

Tällä palstalla aikaansa viettävä vaparilauma saa rahoitusta valtion taskusta. Toistaiseksi palstalla vaparit ovat uskaltautuneet kertomaan vain sen, että tänäkin vuonna ns. avustusta on taas saatu. Summaa ei ole uskallettu kertoa.

Minua jurppii tämä salailu. Minua jurppii se, että vaparit nostavat veronmaksajan rahaa omaan kerhotoimintaansa, illallisiin hotelleissa yms. yms. Kirkko kerää veroja vain jäseniltään. Yhteisöverosta annetaan kirkolle osuus hautausmaiden ylläpitoon kaikkien kansalaisten hyväksi, mutta vaparit saavat siis ilmaista rahaa omaan keskinäiseen juhlintaan, kerhoiluun jne.

Voisitteko nyt ystävällisesti kertoa, kuinka isolla kouralla tänä vuonna kahmitte veronmaksajien taskuissa? Mukaan kaikki suorat ja kiertoteitse kahmitut rahat. Peitejärjestöjen saamat rahat myös mukaan.

Kokonaisuus esiin nyt täysin kietrtelemättä! Ettekö uskalla! Summia!

70

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VihainenVeronmaksaja

      Eipä ole vastaajaa, vaikka palstalla vapariräyhääjiä viliseekin kuin kärpäsiä kesäisessä huussissa.

      • Haista vittu

        Lopeta räyhääminen vapareista vaikka kuvauksesi ulkohuusista sopii sinuun kuin nyrkki sinun silmääsi.


      • Omasta puolestani voin kommentoida että en minä tunne liiton raha-asioita yksityiskohtaisesti, tiedän vain sen paikallisyhdistyksen raha-asiat jonka jäsen olen. Toimintakertomus ja tilinpäätös nähdään sitten joskus liittokokouksessa mutta siihen nyt on vielä aikaa.

        Jos asia sinua nyt niin kovasti kiinnostaa niin ehkäpä sinun kannattaisi tiedustella asiaa liiton luottamushenkilöiltä ja sitten julkaista saamasi vastaus täällä.


    • Vapaasuutarit Ry.

      400 000 miljoonaa ainakin saatiin!

    • Jori Mäntysalo

      Kulttuurilehtitukea näyttää tulleen 4000 euroa, ks. http://www.minedu.fi/OPM/Kulttuuri/kulttuuripolitiikka/avustukset/Avustus_kulttuurilehtien_tukemiseen_ja_jakeluun_?lang=fi

      Yleisavustuksesta en tiedä onko edes jaettu vielä tälle vuodelle. Kysy liiton toimistolta, löytänet osoitteen va-liiton www-sivulta.

      En tiedä mitä tarkoitat peitejärjestöillä. Jos viittaa Skepsikseen ja Protuun, niin ne ovat ihan omia erillisiä yhdistyksiään, ja valtionavuista voit kysellä niiltä itseltään.

      Oletat muuten ilmeisesti, että tiedän koko ajan tarkan liiton taloustilanteen yms. En tiedä. En kuulu liiton hallintoon, joten voin keskittyä selkeämmin varsinaiseen toimintaan, kuten luonnostelemaan kannanottoja, pohtimaan www-sivustoja jne.

      • Minullekin tietoa

        Humanoidi-vapari vihjasi toisessa ketjussa jotakin, mutta tänne ei uskalla. Säälittävä tapaus.


      • Jori Mäntysalo
        Minullekin tietoa kirjoitti:

        Humanoidi-vapari vihjasi toisessa ketjussa jotakin, mutta tänne ei uskalla. Säälittävä tapaus.

        VA-liiton aktiivien päätehtävä ei ole kytätä suomi24:sta ja vastata, kun joku kysyy va-liitosta. Ei varsinkaan silloin, kun tietää jo kysymyksen nähdessään vastaamisen olevan varsin yhdentekevää kysyjälle.

        Vai miten usein täällä on kuultu esim. "Kiitos vastauksesta, tämä selvä." saati sitten "Kas, vaikka te vaparit olettehen ihan syvältä ja poikittain ja vastustan toimintaanne, niin tässä yhdessä yksityiskohdassa teistä huomaan olleeni väärässä."?


      • Mitä salataan?
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        VA-liiton aktiivien päätehtävä ei ole kytätä suomi24:sta ja vastata, kun joku kysyy va-liitosta. Ei varsinkaan silloin, kun tietää jo kysymyksen nähdessään vastaamisen olevan varsin yhdentekevää kysyjälle.

        Vai miten usein täällä on kuultu esim. "Kiitos vastauksesta, tämä selvä." saati sitten "Kas, vaikka te vaparit olettehen ihan syvältä ja poikittain ja vastustan toimintaanne, niin tässä yhdessä yksityiskohdassa teistä huomaan olleeni väärässä."?

        Ko. tyyppi ei siis halua käsitellä asiaa avoimesti. Minä ymmärrän... Mutta luuletteko, että asian voi hoitaa salailemalla? Kieltäytyminen vuorovaikutuksesta ei ole tätä päivää.


      • Jori Mäntysalo
        Mitä salataan? kirjoitti:

        Ko. tyyppi ei siis halua käsitellä asiaa avoimesti. Minä ymmärrän... Mutta luuletteko, että asian voi hoitaa salailemalla? Kieltäytyminen vuorovaikutuksesta ei ole tätä päivää.

        Minun mielestäni palstalla on 2-3 sellaista antivaparia, jotka eivät vuorovaikuta. Vuorovaikutus tarkoittaisi vastauksen lukemista, ymmärtämistä ja vielä siihen reagointia. Näin ei näytä olevan, vaan sama levy (esim. "pyllykampanja") pyörähtää soimaan joka kerta samalla tavalla.


      • Tästä kysymys
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Minun mielestäni palstalla on 2-3 sellaista antivaparia, jotka eivät vuorovaikuta. Vuorovaikutus tarkoittaisi vastauksen lukemista, ymmärtämistä ja vielä siihen reagointia. Näin ei näytä olevan, vaan sama levy (esim. "pyllykampanja") pyörähtää soimaan joka kerta samalla tavalla.

        Nyt rittää venkoilu. Voisiko vastata kysymykseen: paljonko vaparit tänä vuonna kahmivat veronmaksajan rahoja?


      • Jori Mäntysalo
        Tästä kysymys kirjoitti:

        Nyt rittää venkoilu. Voisiko vastata kysymykseen: paljonko vaparit tänä vuonna kahmivat veronmaksajan rahoja?

        No kun en tiedä! Kysy liiton toimistolta ja kerro sitten meille muillekin.


      • Humanisti-vapari
        Minullekin tietoa kirjoitti:

        Humanoidi-vapari vihjasi toisessa ketjussa jotakin, mutta tänne ei uskalla. Säälittävä tapaus.

        Miksi et laita tänne, mitä asiasta oli jo kerrottu? Konkreettinen summa on eri asia kuin vihjaus...


      • Onpa venkoilua
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Miksi et laita tänne, mitä asiasta oli jo kerrottu? Konkreettinen summa on eri asia kuin vihjaus...

        Laitanpa itse, sillä tiedät. Mikä estää?


    • atte verot juo

      Avaaja esitti kysymyksen.

      Paljonko vapareille ja heidän peitejärjestöilleen ( vähän niinkuin SKDL oli SKP:n) tulee rahaa veronmaksajilta erilaisina tukina?
      Noin suurinpiirtein, paljonko euroja?

      • jeejiitee

        Miksi et joskus tekisi asioiden eteen itse jotain? Laita kysymystä noille järjestöille, tuskin se nyt niin salaista tietoa on.

        Tosin sitten et enään pääsisi tänne ruikuttamaan surkeaa elämääsi :D


    • atte verot juo

      Elämäni ei ole surkeaa vaikken ryyppääkään veronmaksajien piikkiin.
      Atteparkojen maksa- ja haimaongelmatkin sitten hoidetaan samojen veronmaksajien kustannuksella, jolla ne on saatukin.
      Mutta kysymyshän oli paljonko euroja.

      • Jori Mäntysalo

        Ja perusteluja tai tilastoja ateistien / VA-liiton jäsenten muita yleisemmästä alkoholiongelmasta tulee varmaan seuraavassa viestissä...? Unohdit ne vahingossa edellisestä.


      • atte verot juo
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ja perusteluja tai tilastoja ateistien / VA-liiton jäsenten muita yleisemmästä alkoholiongelmasta tulee varmaan seuraavassa viestissä...? Unohdit ne vahingossa edellisestä.

        Se kysymys, jota on useamman kerran esitetty, paljonko euroja.
        Sitähän avaaja kysyi, mutta vastausta vaan ei tipu.
        Onko jotain epäselvää? Kysymys vai vastaus?

        Siis uudestaan vielä eri sanoin:
        Paljonko tulee vapareille ja heitä lähellä oleville järjestöille vuositasolla tukea veronmaksajilta?
        Myös niiltä, jotka maksavat kirkollisveron.


      • atte verot juo kirjoitti:

        Se kysymys, jota on useamman kerran esitetty, paljonko euroja.
        Sitähän avaaja kysyi, mutta vastausta vaan ei tipu.
        Onko jotain epäselvää? Kysymys vai vastaus?

        Siis uudestaan vielä eri sanoin:
        Paljonko tulee vapareille ja heitä lähellä oleville järjestöille vuositasolla tukea veronmaksajilta?
        Myös niiltä, jotka maksavat kirkollisveron.

        Ongelma on ehkä siinä että kysyt väärässä paikassa. Voin auttaa vain kertomalla oikean osoitteen josta löytyy liiton luottamus- ja toimihenkilöiden yhteystiedot:
        http://vapaa-ajattelijat.fi/liitto/henkilot

        Lähetä kyselyä sähköpostitse noihin osoitteisiin niin eiköhän sieltä vastata.


    • kirkko varastaa
    • Jori Mäntysalo

      Tiukataankohan muuten Kepun tupaillan järjestäjiltä paljonko puolue on saanut puoluetukea?

      Oikeastaan aika omituinen ajatus, että kaikkien järjestössä toimivien pitäisi tietää rahoista. Miksi ei yhtä hyvin www-palvelimen PHP:n versiosta, jäsenten ikäjakaumasta, historiasta 1960-luvulta tai puheenjohtajan koiran lempiruuasta? Tehokkaan toiminnan edellytyshän on nimenomaan se, että kaikkien ei tarvitse tietää kaikkea, osata kaikkea ja tehdä kaikkea.

    • atte verot juo

      Tämä on vallan kummallinen palsta.
      Kirkon jäseniltään keräämistän tuloista puhutaan suu vaahdossa mutta vapareiden yhteiskunnalta saamat rahat ovatkin jotenkin salaisia koska niistä ei saa mitään tietoja.

      Jos Keskustan tupailtojen yksi pääasiallinen puheen aihe olisi miten muut puolueet keräävät yhteiskunnalta tukea, saattaisi joku kysyä myös Keskustan tuista.
      Sitä ei suostuttaisi kertomaan vaan jauhettaisiin vastaukseksi kysyjälle edelleen muiden puolueiden tuista ja summat kerrottaisiin centilleen.
      Jopa kehotettaisiin eroamaan muista puolueista koske ne saavat tukea.

      Kummalliselta se tuntuisi mutta vaparilogiikan mukaista olisi.

      • Jori Mäntysalo

        No minkäs minä sille voin, että en tiedä. Tai siis voin tietysti, kysyä liiton toimistolta tai suoraan Karismalta sikäli kun nyt lähiaikoina näen. Vaan kysyköön alkuperäinen kysyjä itse.

        Vuoden 2013 talouspaperit tässä kohta saan, liittokokous kun on tulossa. Niistä näkee tietysti viime vuoden tuet.

        Kyllä minä sen ymmärrän, että ulkopuolista kiinnostaa. Mutta kai ulkopuoliset ymmärtävät, ettei liiton sisäisen tilanteen seuraaminen ole homman pointti. VA-liitolla on tavoite, ja seuraan mittareita jotka kuvaavat tavoitteen saavuttamista. Jos kuuluisin kuvitteelliseen Iidesjärven suojeluyhdistykseen olematta sen hallinnossa, seuraisin enemmän järven vedenlaatua kuin yhdistyksen tasetta.


      • atte verot juo
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        No minkäs minä sille voin, että en tiedä. Tai siis voin tietysti, kysyä liiton toimistolta tai suoraan Karismalta sikäli kun nyt lähiaikoina näen. Vaan kysyköön alkuperäinen kysyjä itse.

        Vuoden 2013 talouspaperit tässä kohta saan, liittokokous kun on tulossa. Niistä näkee tietysti viime vuoden tuet.

        Kyllä minä sen ymmärrän, että ulkopuolista kiinnostaa. Mutta kai ulkopuoliset ymmärtävät, ettei liiton sisäisen tilanteen seuraaminen ole homman pointti. VA-liitolla on tavoite, ja seuraan mittareita jotka kuvaavat tavoitteen saavuttamista. Jos kuuluisin kuvitteelliseen Iidesjärven suojeluyhdistykseen olematta sen hallinnossa, seuraisin enemmän järven vedenlaatua kuin yhdistyksen tasetta.

        Nyt on Jori Mäntysalolta mennyt roolit sekaisin. Puhuu kuin se entinen suntio: me papisto...
        Avaaja kysyy vapareiden saamista tuista. Jori boy vastaa ettei tiedä.
        Eihän kukaan ole sitä kysynytkään , tietämättömyytesi on oma asiasi. En minäkään tiedä vapareiden taseita.

        Jonkun on pakko se tietää ja sen Itämaan tietäjän vastausta haluttaisiin.

        Paljonko joutuu kirkkoon kuuluvatkin tukemaan verorahoillaan järjestöä, jonka elämän tehtävä on hyökätä tukensa maksajien järjestöä vastaan ?


      • Jori Mäntysalo
        atte verot juo kirjoitti:

        Nyt on Jori Mäntysalolta mennyt roolit sekaisin. Puhuu kuin se entinen suntio: me papisto...
        Avaaja kysyy vapareiden saamista tuista. Jori boy vastaa ettei tiedä.
        Eihän kukaan ole sitä kysynytkään , tietämättömyytesi on oma asiasi. En minäkään tiedä vapareiden taseita.

        Jonkun on pakko se tietää ja sen Itämaan tietäjän vastausta haluttaisiin.

        Paljonko joutuu kirkkoon kuuluvatkin tukemaan verorahoillaan järjestöä, jonka elämän tehtävä on hyökätä tukensa maksajien järjestöä vastaan ?

        Voitaneen pitää aiempien vuosien perusteella varmana, että summa ylittää puoli senttiä jokaista suomalaista kohti laskettunakin. Veronmaksajaa kohti laskettuna summa on tietysti suurempi, veikkaan olevan lähestulkoon kokonaisen sentin.

        Voinemme unohtaa tässä sen, että todennäköisesti kirkon jäsen maksaa veroja eri määrän kuin ei-jäsen. Kirkosta eronneet ovat useammin nuorempia eikä palkka siis useinkaan ole vielä kovin suuri; toisaalta kirkosta eroaminen on useammin aktiivinen teko, joten elämän syrjästä jossain määrin tipahtaneet lienevät muita useammin jäseniä.


      • atte verot juo
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Voitaneen pitää aiempien vuosien perusteella varmana, että summa ylittää puoli senttiä jokaista suomalaista kohti laskettunakin. Veronmaksajaa kohti laskettuna summa on tietysti suurempi, veikkaan olevan lähestulkoon kokonaisen sentin.

        Voinemme unohtaa tässä sen, että todennäköisesti kirkon jäsen maksaa veroja eri määrän kuin ei-jäsen. Kirkosta eronneet ovat useammin nuorempia eikä palkka siis useinkaan ole vielä kovin suuri; toisaalta kirkosta eroaminen on useammin aktiivinen teko, joten elämän syrjästä jossain määrin tipahtaneet lienevät muita useammin jäseniä.

        Kyllä on lujassa tuon summan esille saaminen. Mikä se on ?

        Vaparit on sen verran pieni jäsenmäärältään että summa on ehkä merkittäväkin jäsentä kohden.
        Jos jokainen suomalainen antaisi minulle centin, se tekisi minua kohden yli 50000 € , puolella centillä saisin vielä yli 25000€.

        Kirkkohan perii jäsenmaksunsa kirkolisverona, jolloin maksu riippuu jäsenen tulosta.
        Vapareiden jäsenmaksu on kuulemme pieni, mutta maksaako vapareihin kuulumattomat enemmän kuin jäsenet näistä maksuista ?

        Mikä on summa. Kuka tuntee vapareiden järjestöjen taseet, voisi vastata.
        Selittelyjä ei kaivata vaan faktaa pöytään ettei jää uskon asiaksi.


      • atte verot juo kirjoitti:

        Kyllä on lujassa tuon summan esille saaminen. Mikä se on ?

        Vaparit on sen verran pieni jäsenmäärältään että summa on ehkä merkittäväkin jäsentä kohden.
        Jos jokainen suomalainen antaisi minulle centin, se tekisi minua kohden yli 50000 € , puolella centillä saisin vielä yli 25000€.

        Kirkkohan perii jäsenmaksunsa kirkolisverona, jolloin maksu riippuu jäsenen tulosta.
        Vapareiden jäsenmaksu on kuulemme pieni, mutta maksaako vapareihin kuulumattomat enemmän kuin jäsenet näistä maksuista ?

        Mikä on summa. Kuka tuntee vapareiden järjestöjen taseet, voisi vastata.
        Selittelyjä ei kaivata vaan faktaa pöytään ettei jää uskon asiaksi.

        Näin äkkiseltään laskettuna ainakin viidessä viestissä sinua on ohjattu kysymään asiaa oikeasta paikasta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67085837
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67127780
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67122172
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67089753
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67115827

        Jos ei kelpaa niin ei voi mitään. "On niin kauheen vaikeeta!" Joo tuo sähköposti on ollut olemassa vasta kaksikymmentä vuotta ja sen käyttö on todellakin niin hirveen vaivalloista että paskaako sitä yrittämään. Menis ainakin kolmekymmentä sekuntia sen meilin kirjoittamiseen. Mutta jatka sinä ihmeessä asian kyselemistä täällä, eihän tässä ole taaskaan kuin vasta kolmatta päivää tästä samasta asiasta jauhettu.
        https://www.youtube.com/watch?v=PG-qCyYZRms


      • On se nyt kumma
        rainbowshy kirjoitti:

        Näin äkkiseltään laskettuna ainakin viidessä viestissä sinua on ohjattu kysymään asiaa oikeasta paikasta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67085837
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67127780
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67122172
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67089753
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12161260/#comment-67115827

        Jos ei kelpaa niin ei voi mitään. "On niin kauheen vaikeeta!" Joo tuo sähköposti on ollut olemassa vasta kaksikymmentä vuotta ja sen käyttö on todellakin niin hirveen vaivalloista että paskaako sitä yrittämään. Menis ainakin kolmekymmentä sekuntia sen meilin kirjoittamiseen. Mutta jatka sinä ihmeessä asian kyselemistä täällä, eihän tässä ole taaskaan kuin vasta kolmatta päivää tästä samasta asiasta jauhettu.
        https://www.youtube.com/watch?v=PG-qCyYZRms

        Ethän olisitte siellä sähköpostia vastaanottamassa. Miksette voi vastata suoraan?


      • On se nyt kumma kirjoitti:

        Ethän olisitte siellä sähköpostia vastaanottamassa. Miksette voi vastata suoraan?

        Oletan että tuossa oli tarkoitus lukea "tehän". Ei, en olisi. Sitä tässä on koitettu sanoa että minä en ole liitossa sellaisessa asemassa että minulla olisi tietoja asiasta, siksi olen ehdottanut että kysyisit niiltä joilla on. Minä en voi vastata suoraan kun minä en tiedä. Joutuisin ottamaan asiasta selvää tasan samalla tavalla kuin sinä eli lähettämällä sähköpostia kyseisille henkilöille, eikä sillä ole mielestäni mitään lisäarvoa että minä toimin asiassa jonkinlaisena välikätenä kun voit aivan hyvin itsekin kysellä.


      • VihainenVeronmaksaja
        rainbowshy kirjoitti:

        Oletan että tuossa oli tarkoitus lukea "tehän". Ei, en olisi. Sitä tässä on koitettu sanoa että minä en ole liitossa sellaisessa asemassa että minulla olisi tietoja asiasta, siksi olen ehdottanut että kysyisit niiltä joilla on. Minä en voi vastata suoraan kun minä en tiedä. Joutuisin ottamaan asiasta selvää tasan samalla tavalla kuin sinä eli lähettämällä sähköpostia kyseisille henkilöille, eikä sillä ole mielestäni mitään lisäarvoa että minä toimin asiassa jonkinlaisena välikätenä kun voit aivan hyvin itsekin kysellä.

        Jospa nyt ottaisit hommaksesi tehdä kattava selvitys valtion ja muiden julkisyhteisöjen rahojen käytöstä vaparitoiminnassa, liitto, yhdistykset ja peitejärjestöt mukaan lukien. Sitten tänne seikkaperäinen selvitys.


    • atte verot joi

      Kertaakaan ei ole lukuja saatu näkyviin , jotta niistä ja kirkollisveroista voitaisiin keskustella.
      Vai pitäisi itse alkaa sähköpostitse kaivelemaan vapareilta lukuja.

      Kirkollisveroa käsitteleviä lukuja vapareilta on tullut silloinkin kun ei niitä ole pyydetty.

      Kohtuullista lienee esittää, että vaparit lopettavat urputuksen kirkollisveroista ja kirkosta eroamisesta, koska oma pesäkään ei kestä julkista keskustelua.
      Montakohan kertaa vaparit ovat tällä palstalla jankanneet kirkollisverosta?
      Onko kukaan pysynyt laskussa mukana?

      • Jos asia sinua todella kiinnostaisi niin kyllähän sinä olisit ne luvut vapareilta kysynyt. Tämän perusteella on kuitenkin selvää että sehän ei sinua kiinnosta, joten kyseessä on siis vain tarve haukkua vapareita ihan millä tahansa verukkeella.

        En halua pilata iloasi tarkistamalla lukuja mistään koska sitten sinulla ei olisi mitään tekemistä. Vähän niinkuin ottaisi lapselta värikynät pois koska se piirtelee seiniin.


    • atte verot joi

      Tulisi yhteiskunnalle edullisemmaksi, jos vaparit saisivat vapariverotusoikeuden jäsenilleen kuten kirkolla on kirkollisverotus.
      Tällöin rahoitus olisi läpinäkyvää ja vapareilta poistuisi myös tuska kirkollisveron kauheudesta.

      • Miksei vastata?

        On toden totta kummallista, että vaparit eivät kykene antamaan konkreettisia lukuja valtion kukkarosta kahmimistaan rahoista.

        Tässä on nyt jotain hämärää. Mitä???


    • Miksei vastata?

      Tänäänkin saa vastata. Miten ihmeessä voi olla noin vaikeaa? Mitä slaillaan?

    • näkyvä

      Uskoisin, että Vapaa-ajatteilijoiden saama tuki on niin suuri, (näin näyn, jossa venälainen sotilas ilmoitti luvun 16milj k€) että siitä ei haluta keskustella. Eli pulinat pois. Asia on loppuun käsitelty.

      • Miksei vastata?

        Toivoisin, että vaparit nyt kertoisivat rehellisesti, millä summilla veronmaksajaa kirpaisevat ja mihin he meidän yhteisiä rahojaan käyttävät.

        No, antaa tulla nyt tietoa. Mitä salailette? Kyse on meidän rahoistamme ja me olemme oikeutetut saamaan riittävän selvityksen.

        Eikö vapareilla ole kanttia?


    • näkyvä

      No tuossahan se jo kerrottiin. Luotettavan näyn mukaan 16 milj k€. Siinä on luotettava todistus.

      Rahojen käytöstä en ole vielä saanut näkyä. Jotain vihjeitä Herra on minulle lähettänyt, koska eilen valkoinen limusiini kääntyi edestäni oikealle. Viittaisiko tuo luksuselämään; siitä en voi olla varma.

    • Mietipä...

      Voisiko olla niin että ketään ei kiinnosta tällä palstalla häirikköviesteihin vastata jo sen takia että palstan aihe ei ole vapaa-ajattelijayhdistys vaan kirkosta eroaminen?

      Trollien ruokkiminen on myös aika tyhjänpäiväistä ja jopa typerää puuhaa.

      • Miksei vastata?

        Kirkosta eroaminenhan on vaparitoiminnan keskeinen tavoite. Siksi vaparitoimnnasta keskustelu on oleellinen osa tätä palstaa.

        Onko häiriköintiä, jos veronmaksaja kyselee sen perään, miten veronmaksajien rahoja käytetään?

        Nyt vaparit, kertokaa paljonko vuodessa rahastatte valtiota ja mihin rahat käytetään? Jos ette voi/halua kertoa, kertokaa, miksi ette.


      • jeejäätee
        Miksei vastata? kirjoitti:

        Kirkosta eroaminenhan on vaparitoiminnan keskeinen tavoite. Siksi vaparitoimnnasta keskustelu on oleellinen osa tätä palstaa.

        Onko häiriköintiä, jos veronmaksaja kyselee sen perään, miten veronmaksajien rahoja käytetään?

        Nyt vaparit, kertokaa paljonko vuodessa rahastatte valtiota ja mihin rahat käytetään? Jos ette voi/halua kertoa, kertokaa, miksi ette.

        Kai syllä nyt oiekasti on sen verran järkeä päästä että kyselet tätä asiaa väärästä paikasta? Vai pelottaako itse selvittää asioita? Onko muitakin itsetunto ongelmia?


    • Jori Mäntysalo

      Viime vuoden toiminta-avustus (entinen yleisavustus, oletan) on ollut 23000 euroa, minkä seikan sain juuri selville toimintakertomusluonnoksesta 2013 (olen varaedustaja liittokokoukseen). Tämä on paras ennuste tämänvuotiselle avustukselle, koska käytännössä vuosittaiset muutokset ovat olleet pieniä.

      Tämänvuotinen avustus kannattaa kysyä liiton toimistolta.

      • Miksei vastata?

        Viime vuonna saatu siis 23000 suorana avustuksena. Entä muuta kautta? Mitä muita rahoja olette ottaneet veronmaksajien taskuista?

        Sitten se käyttö. Mihin nuo 23000 x euroa ovat menneet?

        Miksi näin yksinkertaiset asiat pitää lypsämällä lypsää ulos? Miksi ei haluta avata tietoa siitä, miten vaparit kuluttavat veronmaksajien rahoja?


      • Jori Mäntysalo
        Miksei vastata? kirjoitti:

        Viime vuonna saatu siis 23000 suorana avustuksena. Entä muuta kautta? Mitä muita rahoja olette ottaneet veronmaksajien taskuista?

        Sitten se käyttö. Mihin nuo 23000 x euroa ovat menneet?

        Miksi näin yksinkertaiset asiat pitää lypsämällä lypsää ulos? Miksi ei haluta avata tietoa siitä, miten vaparit kuluttavat veronmaksajien rahoja?

        Sama 4000 euron kulttuurilehtituki kuin tänäkin vuonna. Kulttuurilehtituet ovat verkossa, googlaa niin löydät aiemmatkin vuodet. Muita avustuksia viime vuonna ei ole mainittu toimintakertomusluonnoksessa, joten muita merkittäviä avustuksia ei ole. En nyt keksi mistä olisi voinut tulla pieniä summia, joten oletettavasti tuossa on kaikki.

        Mitään erityistä toiminta-avustuksen käyttökohdetta ei ole. Se ei ole täsmäavustus esimerkiksi vain hautausmaihin, vain matkakuluihin, vain www-sivustojen ylläpitoon tms. Avaan tästä vielä eri ketjun.


      • On se kumma.
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Sama 4000 euron kulttuurilehtituki kuin tänäkin vuonna. Kulttuurilehtituet ovat verkossa, googlaa niin löydät aiemmatkin vuodet. Muita avustuksia viime vuonna ei ole mainittu toimintakertomusluonnoksessa, joten muita merkittäviä avustuksia ei ole. En nyt keksi mistä olisi voinut tulla pieniä summia, joten oletettavasti tuossa on kaikki.

        Mitään erityistä toiminta-avustuksen käyttökohdetta ei ole. Se ei ole täsmäavustus esimerkiksi vain hautausmaihin, vain matkakuluihin, vain www-sivustojen ylläpitoon tms. Avaan tästä vielä eri ketjun.

        Entä suoraan yhdistyksille? Entä peitejärjestönne?

        On se kumma, jos ei voida kertoa, mihin raha kuluu. Sitä vain pannaan haisemaan. Ei tuollaista meininkiä voi enää hyväksyä. Kaikki tuet pois vapareilta.


      • Jori Mäntysalo
        On se kumma. kirjoitti:

        Entä suoraan yhdistyksille? Entä peitejärjestönne?

        On se kumma, jos ei voida kertoa, mihin raha kuluu. Sitä vain pannaan haisemaan. Ei tuollaista meininkiä voi enää hyväksyä. Kaikki tuet pois vapareilta.

        Tampereen VA ei saa tukea; on saanut joskus, mutta ei sen ~15 vuoden aikana jonka minä olen ollut mukana toiminnassa. Muista yhdistyksistä en tiedä. Oletan, että olisin kuullut ainakin Helsingin VA:n tuesta jos sellaista olisi saatu.

        En tiedä mitä tarkoitat peitejärjestöillä. Jos Skepsistä ja Humanistiliittoa, niin joudut kysymään ihan niiltä itseltään.

        Eikö todellakaan ole välähtänyt mieleen kysyä näitä ao. liitoilta ja yhdistyksiltä ihan suoraan?


      • On se kumma.
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Tampereen VA ei saa tukea; on saanut joskus, mutta ei sen ~15 vuoden aikana jonka minä olen ollut mukana toiminnassa. Muista yhdistyksistä en tiedä. Oletan, että olisin kuullut ainakin Helsingin VA:n tuesta jos sellaista olisi saatu.

        En tiedä mitä tarkoitat peitejärjestöillä. Jos Skepsistä ja Humanistiliittoa, niin joudut kysymään ihan niiltä itseltään.

        Eikö todellakaan ole välähtänyt mieleen kysyä näitä ao. liitoilta ja yhdistyksiltä ihan suoraan?

        Voisit ottaa selvää. Se olisi helpompaa kuin 1930 kuolleen arkkipiispa Johanssonin lauseiden selvittäminen.

        Tiettävästi Vapaa-ajattelijain liitto on antanut rahaa Humanistiliitolle, jolle valtio ei halunnut antaa avustusta. Eli kierretty valtion päätöstä, koska vaparit saivat valtion rahaa.

        Nyt venkoilu seis. Kunnon selvitys pöytään ja heti!


      • Jori Mäntysalo
        On se kumma. kirjoitti:

        Voisit ottaa selvää. Se olisi helpompaa kuin 1930 kuolleen arkkipiispa Johanssonin lauseiden selvittäminen.

        Tiettävästi Vapaa-ajattelijain liitto on antanut rahaa Humanistiliitolle, jolle valtio ei halunnut antaa avustusta. Eli kierretty valtion päätöstä, koska vaparit saivat valtion rahaa.

        Nyt venkoilu seis. Kunnon selvitys pöytään ja heti!

        Humanistiliitosta ei näytä olevan toimintakertomusluonnoksessa 2013 mainintaa; tilinpäätöstä minulla ei ole vielä käytettävissä. Kuluvaa vuotta koskeva kertomus valmistuu ensi vuoden alkupuolella. Tuoreemmat tiedot joudut kysymään liiton toimistolta.


      • On se kumma
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Humanistiliitosta ei näytä olevan toimintakertomusluonnoksessa 2013 mainintaa; tilinpäätöstä minulla ei ole vielä käytettävissä. Kuluvaa vuotta koskeva kertomus valmistuu ensi vuoden alkupuolella. Tuoreemmat tiedot joudut kysymään liiton toimistolta.

        "Yleisavustuksen epääminen kannustaa SHL:a omavastuisuuteen, mutta se onkin pyytänyt avustusta Vapaa-ajattelijain liitolta. Vapaa Ajattelija -lehti ei kertonut lukijoille paljonko SHL:lle oli annettu liiton avustusta."

        http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti130613.html

        "Hiljan kerroin Vapaa Ajattelija -lehden salanneen lukijoilta kuinka suurella summalla Vapaa-ajattelijain liitto (VAL) avusti SHL:a."

        http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti130622.html

        MIKSI SALATAAN?


    • 6+6

      " Kirkko kerää veroja vain jäseniltään."

      Ei tuo ole totta. Jos alkuvuonna eroaa, eli ei ole sen jälkeen enää jäsen, niin silti koko vuodelta pitää kirkollisvero maksaa. Onko se mielestäsi oikein?

      • Kysy vapareilta

        Ainakin vaparien mielestä on, koska hekään eivät maksa takaisin jäsenmaksuista, jos eroaa kesken vuoden.


      • Jori Mäntysalo
        Kysy vapareilta kirjoitti:

        Ainakin vaparien mielestä on, koska hekään eivät maksa takaisin jäsenmaksuista, jos eroaa kesken vuoden.

        Kukaan ei ole muuten koskaan edes kysynyt saako takaisin. Yritä houkutella joku jäsen eroamaan ja pyytämään maksupalautusta.


      • 6+6
        Kysy vapareilta kirjoitti:

        Ainakin vaparien mielestä on, koska hekään eivät maksa takaisin jäsenmaksuista, jos eroaa kesken vuoden.

        Vapaa-ajattelijain liitosta ei tarvitse erota. Se riittää että jättää jäsenmaksunsa maksamatta. Ihan sama systeemi se on kaikissa yhdistyksissä, vain kirkko on poikkeus.


      • Katso peiliin
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kukaan ei ole muuten koskaan edes kysynyt saako takaisin. Yritä houkutella joku jäsen eroamaan ja pyytämään maksupalautusta.

        Voisitte lopettaa ne valituksenne sitten!


      • HÖPÖ HÖPÖ
        6+6 kirjoitti:

        Vapaa-ajattelijain liitosta ei tarvitse erota. Se riittää että jättää jäsenmaksunsa maksamatta. Ihan sama systeemi se on kaikissa yhdistyksissä, vain kirkko on poikkeus.

        Tiedän monia yhdistyksiä, joissa nimiä on listassa eikä niitä saa siitä pois kuin erillisellä pyynnöllä.


      • Jori Mäntysalo
        HÖPÖ HÖPÖ kirjoitti:

        Tiedän monia yhdistyksiä, joissa nimiä on listassa eikä niitä saa siitä pois kuin erillisellä pyynnöllä.

        Epäilemättä, mutta kerropa vaikka kolme esimerkkiä, joissa yhdistys myös perii jäsenmaksut tarvittaessa oikeusteitse, jos ei tee eroilmoitusta vaan vain jättää maksamatta.


      • HÖPÖ HÖPÖ
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Epäilemättä, mutta kerropa vaikka kolme esimerkkiä, joissa yhdistys myös perii jäsenmaksut tarvittaessa oikeusteitse, jos ei tee eroilmoitusta vaan vain jättää maksamatta.

        Sinua vain ottaa päähän, etteivät vaparit saa sillä lailla jäsenmaksuja. Mutta sehän on vain neuvottelukysymys valtion kanssa. Kirkko maksaa valtiolle jutusta. Vaparit sen sijaan saavat suoraa rahallista tukea valtiolta. Jos vaparien saama summa suhteutetaan kirkon jäsenmäärään, valtion tulisi maksaa kymmeniä miljoonia kirkolle vuodessa ihan vain kirkon ihmisten keskinäiseen kerhotoimintaan ja hotellijuhlintaan. Mutta eipä maksa kirkolle. Vapreille valtio antaa rahaa tuollaiseen! Sinuna pitäisin paljon pienempää suuta.


      • Jori Mäntysalo
        HÖPÖ HÖPÖ kirjoitti:

        Sinua vain ottaa päähän, etteivät vaparit saa sillä lailla jäsenmaksuja. Mutta sehän on vain neuvottelukysymys valtion kanssa. Kirkko maksaa valtiolle jutusta. Vaparit sen sijaan saavat suoraa rahallista tukea valtiolta. Jos vaparien saama summa suhteutetaan kirkon jäsenmäärään, valtion tulisi maksaa kymmeniä miljoonia kirkolle vuodessa ihan vain kirkon ihmisten keskinäiseen kerhotoimintaan ja hotellijuhlintaan. Mutta eipä maksa kirkolle. Vapreille valtio antaa rahaa tuollaiseen! Sinuna pitäisin paljon pienempää suuta.

        Kaksi esimerkkiä edes?


      • Nyt en tajua
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kaksi esimerkkiä edes?

        Mitä varten?


      • Jori Mäntysalo
        Nyt en tajua kirjoitti:

        Mitä varten?

        Nimimerkki HÖPÖ HÖPÖ kertoi tietävänsä monia yhdistyksiä, joissa ei nimiä saa pois listasta kuin pyytämällä. Vielä ei ole näkynyt esimerkiä edes yhdestä.


    • en arvosta

      Ei tarkkaa tietoa vapareiden rahoista vieläkään.

      Muiden rahat kyylätään pennilleen, omien (lue: valtiolta saatujen rahojen) kanssa riittää se, että niitä veromaksajilta aina reippaasti kassaan kolisee.

      Eikö oma touhu tuon tarkemmin kiinnosta?

      • Vaparijuhlija

        Mitä väliä, kun veronmaksaja maksaa kuitenkin! Tarjoilija, lisää viiniä ja pari kaljaa!


    • Jori Mäntysalo

      Missäpäin maata nimimerkkimme VihainenVeronmaksaja mahtaa asua? Vaatii järjestelyä, mutta voisi tehdä tieteellisen kokeen: Hankkiudutaan va-liiton toimistolle, kaivetaan oikein pääkirja ja kuittikansio esiin eli ei tyydytä tilinpäätökseen, ja sitten saa tutkia mistä liitto on rahaa saanut ja mihin käyttänyt. Sen jälkeen tutkitaan loppuuko nillitys nettipalstalla.

      Hypoteesi: ei lopu.

      • VihainenVeronmaksaja

        "Rahaa uppoaa hallintoon. Henkilöstökuluiksi arvioidaan 28.300 euroa, kun ne vuonna 2012 olivat vain 11.417,95 euroa. Miksi näin? Liittokokous on paisutettu sääntömuutoksin liian suureksi. Kun vuonna 2011 liittokokouskulut olivat 16.986,70 euroa, nyt tähän on budjetoitu vain 15.000 euroa. Arvio on epäuskottava. Koko hallinnon nettokulut nousevat yli 57.066,08 euroon (2011: 39.841,25 euroa). Kulujen kasvu on keskimäärin 14,4 prosenttia per vuosi! Vaikka liitto saisi yleisavustusta hakemansa 27.000 euroa, sillä ei voitaisi kattaa kuin 47 prosenttia pelkästään hallinnon nettokuluista."

        http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti131229.html

        Mistä tämä johtuu? Hotellihummauksesta? Luulisi nyt tulevan jo selitystä.


      • Jori Mäntysalo
        VihainenVeronmaksaja kirjoitti:

        "Rahaa uppoaa hallintoon. Henkilöstökuluiksi arvioidaan 28.300 euroa, kun ne vuonna 2012 olivat vain 11.417,95 euroa. Miksi näin? Liittokokous on paisutettu sääntömuutoksin liian suureksi. Kun vuonna 2011 liittokokouskulut olivat 16.986,70 euroa, nyt tähän on budjetoitu vain 15.000 euroa. Arvio on epäuskottava. Koko hallinnon nettokulut nousevat yli 57.066,08 euroon (2011: 39.841,25 euroa). Kulujen kasvu on keskimäärin 14,4 prosenttia per vuosi! Vaikka liitto saisi yleisavustusta hakemansa 27.000 euroa, sillä ei voitaisi kattaa kuin 47 prosenttia pelkästään hallinnon nettokuluista."

        http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti131229.html

        Mistä tämä johtuu? Hotellihummauksesta? Luulisi nyt tulevan jo selitystä.

        Liiton työntekijälle (muistaakseni osa-aikainen) pitää maksaa palkkaa. Voi voi sentään, kun ei hän syömättä elä ja joutuu jossain asumaankin.

        Toisaalta minä olen tehnyt mm. eroakirkosta.fi-palvelun koodeja ihan ilmaisesti (kuten sittemmin Chrons, Orsila ja muut). Varmaan nyt kehut minua näin julkisesti tästä teosta...?


      • VihainenVeronmaksaja
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Liiton työntekijälle (muistaakseni osa-aikainen) pitää maksaa palkkaa. Voi voi sentään, kun ei hän syömättä elä ja joutuu jossain asumaankin.

        Toisaalta minä olen tehnyt mm. eroakirkosta.fi-palvelun koodeja ihan ilmaisesti (kuten sittemmin Chrons, Orsila ja muut). Varmaan nyt kehut minua näin julkisesti tästä teosta...?

        Kysymys oli: Miksi ne kulut ovat nousseet noin huimasti? Hummausta?


    • dfghjkl7

      Kirkko veronmaksajien kukkarolla. Uskonnon kouluopetusta ei maksa kirkko, vaan veronmaksajat.

    • kirkkoukko

      Uskonnon opetus ei kuulu kansankirkolöe.

      Valtionkirkko olisi eri asia, mutta Suomessahn sellaista ei ole koska jäsenmaksu kirkollisveron nimellä on vapaaehtoinen samaan tyyliin kuin Vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksu paitsi että maksu määräytyy tulojen mukaan.
      Vapareillahan se on porvarityyliin tasamaksu kaikille.

    • VihainenVeronmaksaja

      Odotamme vapareilta selvitystä avustusrahojen suuruudesta ja avustusten käyttämisestä. Miksi salataan?

      • Rahahanat kiinni

        On hyvä, että tätä ongelmaa pidetään esillä. Jo yhdenvertaisuuden kannalta on ongelmallista, että vaparit saavat jäsenkuntansa pienuuteen nähden järjettömän suurta valtionavustusta. Oikeastaan koko avustus pitäisi lopettaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe