Vaparit valehtelee arkkipiispasta

Vapari valheet

Vaparit valehtelee jatkuvasti arkkipiispa Gustav Johanssonin sanomisia. Vaparit väittävät että arkkipiispa olisi sanonut "Ateistit tulee tappaa". Voisivatko vaparit nyt kertoa missä ja milloin arkkipiispa on näin sanonut. Eli minkä lehden haastattelussa ja millä päivämäärällä. Sen aikaiset vanhat lehdet on saatavilla koska tekijänoikeudet eivät enää koske niin vanhoja lehtiä. Nyt ateistit tietoa ja mielellään linkki tänne!

108

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhahaheijaaa

      Missä "Vaparit valehtelee jatkuvasti"?

      • Kaikkialla

        Kaikkialla.


      • Kaikkialla kirjoitti:

        Kaikkialla.

        Tähän jäi aikanaan saamatta vastaus. "Vaparit valehtelee jatkuvasti arkkipiispa Gustav Johanssonin sanomisia." -- siis missä, anna muutama esimerkki.


    • Nasse.
      • Vapari valheet

        Mutta missä on todisteet arkkipiispan puheista, missä viipyy??


      • vhjkh

        Olihan Maukka edes jotain tajunnut. Kukaan ei voi tajuta jumalhöpötyksiä. Luulis että silloin Manu tajuais myös että ei sellaisen varaan mistä kukaan ei voi mitääntajuta kannata koko olemassaoloaan perustaa. Kuin talo lentohiekkaan tai höttömaalle ilman perustuksia.


    • ateisti ei valehtele
      • Vapari valheet

        Vapari jatkaa valehteluaan, se että vapari kirjoittaa artikkelin Suomen kuvalehteen ei tee väitteistä faktoja. Missä on faktat siitä mitä arkkipiispa sanoi, viitatkaapa nyt arkkipiispan aikaiseen lähteeseen. Missä viipyy?


      • Jori Mäntysalo
        Vapari valheet kirjoitti:

        Vapari jatkaa valehteluaan, se että vapari kirjoittaa artikkelin Suomen kuvalehteen ei tee väitteistä faktoja. Missä on faktat siitä mitä arkkipiispa sanoi, viitatkaapa nyt arkkipiispan aikaiseen lähteeseen. Missä viipyy?

        Ai vapaa-ajattelijan kirjoittama artikkeli... sellaisen vapaa-ajattelijan, joka kertoo elämästään Sana-lehdessä: http://www.verkkoviestin.fi/sana/arkisto/ihmiset/haastattelut/moottoripyoran_paalla_ihmettelee_hyvin_/

        Ethän vain valehdellut kertoessasi artikkelin kirjoittajan olevan vapaa-ajattelija?


      • Todisteet esiin
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ai vapaa-ajattelijan kirjoittama artikkeli... sellaisen vapaa-ajattelijan, joka kertoo elämästään Sana-lehdessä: http://www.verkkoviestin.fi/sana/arkisto/ihmiset/haastattelut/moottoripyoran_paalla_ihmettelee_hyvin_/

        Ethän vain valehdellut kertoessasi artikkelin kirjoittajan olevan vapaa-ajattelija?

        Ne todisteet puuttuvat edelleen. Kannattaisi vaparien kiireesti löytää ne, kun tuota juttua niin innolla viljelevät.

        PS. Valtionapukeskustelussa perätään vastauksia. Missä viipyy? Herättää kummastusta.


      • Jori Mäntysalo
        Todisteet esiin kirjoitti:

        Ne todisteet puuttuvat edelleen. Kannattaisi vaparien kiireesti löytää ne, kun tuota juttua niin innolla viljelevät.

        PS. Valtionapukeskustelussa perätään vastauksia. Missä viipyy? Herättää kummastusta.

        Voisitko nyt ensin todeta, että "Oho, olin väärässä. Jutun kirjoittaja ei ollutkaan vapaa-ajattelija."

        Se kun olisi ihan merkkitapaus. Ehkä ensimmäinen kerta palstan historiassa, kun joku myöntää erehtyneensä yhtään missään.


      • Todisteet esiin
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Voisitko nyt ensin todeta, että "Oho, olin väärässä. Jutun kirjoittaja ei ollutkaan vapaa-ajattelija."

        Se kun olisi ihan merkkitapaus. Ehkä ensimmäinen kerta palstan historiassa, kun joku myöntää erehtyneensä yhtään missään.

        Minä en ole kirjoittanut tuota aloitusta ja ainoa kommenttini on tämä ja se, johon sinä vastaat. Minä en ole tehnyt tässä keskustelussa mitään virheväittämää (niin kuin sinä vaatiessasi minua korjaamaan väitettäni - jota en siis ole esittänyt).

        Ja sitten asiaan: todisteet esiin.


      • Jori Mäntysalo
        Todisteet esiin kirjoitti:

        Minä en ole kirjoittanut tuota aloitusta ja ainoa kommenttini on tämä ja se, johon sinä vastaat. Minä en ole tehnyt tässä keskustelussa mitään virheväittämää (niin kuin sinä vaatiessasi minua korjaamaan väitettäni - jota en siis ole esittänyt).

        Ja sitten asiaan: todisteet esiin.

        Voisihan tämä olla hauska selvittää. Otetaan työn alle.

        Voisitko nyt sitten todeta nimimerkki Vapari valheiden puolesta, että hän on ollut väärässä? Toki vielä parempi, jos tulee itse kertomaan saman.


      • Vapari valheet
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Voisihan tämä olla hauska selvittää. Otetaan työn alle.

        Voisitko nyt sitten todeta nimimerkki Vapari valheiden puolesta, että hän on ollut väärässä? Toki vielä parempi, jos tulee itse kertomaan saman.

        Myönnetään että artikkelin kirjoittaja ei ehkä ollut vapari mutta sillä ei mitään merkitystä siihen että perään todisteita. Te jatkuvasti tuotte tälläkin palstalla esiin tuota arkkipiispa Johanssonin väitettyä virkettä ateistien tappamisesta, mutta kertaakaan ette ole tuoneet esiin missä ja milloin hän tämän on sanonut eli lähdettä ei ole kertaakaan tuotu esiin pyynnöistä huolimatta. Jospa tunnustatte että väittämä on roskaa kuten koko yhdistyksennekin.


      • Jori Mäntysalo
        Vapari valheet kirjoitti:

        Myönnetään että artikkelin kirjoittaja ei ehkä ollut vapari mutta sillä ei mitään merkitystä siihen että perään todisteita. Te jatkuvasti tuotte tälläkin palstalla esiin tuota arkkipiispa Johanssonin väitettyä virkettä ateistien tappamisesta, mutta kertaakaan ette ole tuoneet esiin missä ja milloin hän tämän on sanonut eli lähdettä ei ole kertaakaan tuotu esiin pyynnöistä huolimatta. Jospa tunnustatte että väittämä on roskaa kuten koko yhdistyksennekin.

        Kyllä tuosta nyt voi sanoa ihan suoraan että "ei ollut", ei "ei ehkä ollut". Mutta joka tapauksessa erinomaista, että edes jossain myönnetään ollun väärässä!

        Ymmärtänet, että on tylsää "keskustella", jos samoihin asioihin palataan aina uudelleen, eikä ole edes luettu vastauksia. Eikä sekään intoa lisää, että esimerkiksi väärää mielipidettä edustava toimittaja sen paremin selvittämättä luokitellaan vastapuolen edustajaksi.

        Yhteydenottopyyntöni on välitetty viitatulle Suomen Kuvalehden toimittajalle. Vastaan täällä, kun saan lisätietoa.


      • Vapari valheet
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kyllä tuosta nyt voi sanoa ihan suoraan että "ei ollut", ei "ei ehkä ollut". Mutta joka tapauksessa erinomaista, että edes jossain myönnetään ollun väärässä!

        Ymmärtänet, että on tylsää "keskustella", jos samoihin asioihin palataan aina uudelleen, eikä ole edes luettu vastauksia. Eikä sekään intoa lisää, että esimerkiksi väärää mielipidettä edustava toimittaja sen paremin selvittämättä luokitellaan vastapuolen edustajaksi.

        Yhteydenottopyyntöni on välitetty viitatulle Suomen Kuvalehden toimittajalle. Vastaan täällä, kun saan lisätietoa.

        Tyypillistä vaparitoimintaa, piiloudutaan toisen toimijan selän taakse ja juostaan piiloon kun jäädään kiinni valheista.


      • Todisteet esiin
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kyllä tuosta nyt voi sanoa ihan suoraan että "ei ollut", ei "ei ehkä ollut". Mutta joka tapauksessa erinomaista, että edes jossain myönnetään ollun väärässä!

        Ymmärtänet, että on tylsää "keskustella", jos samoihin asioihin palataan aina uudelleen, eikä ole edes luettu vastauksia. Eikä sekään intoa lisää, että esimerkiksi väärää mielipidettä edustava toimittaja sen paremin selvittämättä luokitellaan vastapuolen edustajaksi.

        Yhteydenottopyyntöni on välitetty viitatulle Suomen Kuvalehden toimittajalle. Vastaan täällä, kun saan lisätietoa.

        Voisitko Jori myöntää olleesi väärässä, kun syytit minua asioista, joita en tehnyt.


      • Jori Mäntysalo
        Vapari valheet kirjoitti:

        Tyypillistä vaparitoimintaa, piiloudutaan toisen toimijan selän taakse ja juostaan piiloon kun jäädään kiinni valheista.

        Niin mistä valheesta?

        Yhteydenottopyyntöni toimi. SK:n jutun kirjoittaja vastasi, ja kertoi että lisätietoa saa kirjasta "Punavankileirit 1918. Suomalainen murhennäytelmä." ja ehdotti kysymään sen kirjoittajalta. Laitoin siis hänelle viestiä, johon nyt odotan vastausta.


      • Jori Mäntysalo
        Todisteet esiin kirjoitti:

        Voisitko Jori myöntää olleesi väärässä, kun syytit minua asioista, joita en tehnyt.

        Juu, pahoitteluni siitä. En osannut arvata että "Vapari valheet" ja "Todisteet esiin" ovat ilmeisesti pysyvämpiä nimimerkkejä.


      • FUCKIFUU
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Niin mistä valheesta?

        Yhteydenottopyyntöni toimi. SK:n jutun kirjoittaja vastasi, ja kertoi että lisätietoa saa kirjasta "Punavankileirit 1918. Suomalainen murhennäytelmä." ja ehdotti kysymään sen kirjoittajalta. Laitoin siis hänelle viestiä, johon nyt odotan vastausta.

        Hmmm... toivottavasti kirjailija vastaa, olet jo nyt nähnyt vaivaa asian selvittämiseksi, kiitos siitä sillä minuakin kiinnostaa tämä seikka. Lähinnä siksi että mitä muita "herkkuja" sieltä löytyykään!

        Mitä tulee noihin valhe syytöksiin niin toistan faktan: Kristityt ovat täysin kykenemättömiä edes kerran elämässään puhumaan totta mistään.


      • sdkjcbjkc
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Juu, pahoitteluni siitä. En osannut arvata että "Vapari valheet" ja "Todisteet esiin" ovat ilmeisesti pysyvämpiä nimimerkkejä.

        Ei kannattaisi esitellä luulojaan.


      • valikoivaa...
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kyllä tuosta nyt voi sanoa ihan suoraan että "ei ollut", ei "ei ehkä ollut". Mutta joka tapauksessa erinomaista, että edes jossain myönnetään ollun väärässä!

        Ymmärtänet, että on tylsää "keskustella", jos samoihin asioihin palataan aina uudelleen, eikä ole edes luettu vastauksia. Eikä sekään intoa lisää, että esimerkiksi väärää mielipidettä edustava toimittaja sen paremin selvittämättä luokitellaan vastapuolen edustajaksi.

        Yhteydenottopyyntöni on välitetty viitatulle Suomen Kuvalehden toimittajalle. Vastaan täällä, kun saan lisätietoa.

        "Yhteydenottopyyntöni on välitetty viitatulle Suomen Kuvalehden toimittajalle. Vastaan täällä, kun saan lisätietoa."

        Täh? Suomen Kuvalehteen otat oitis yhteyttä, mutta kun vapareiden rahoista kysytään, niin niistä et halua ottaa selvää vaan käsket kysyjää ottamaan itse yhteyttä liittoon.

        Vai oletko jo jossakin antanut tarkan selvityksen vapareiden saamista tuloista ja tuista?


      • yepyeps
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Hmmm... toivottavasti kirjailija vastaa, olet jo nyt nähnyt vaivaa asian selvittämiseksi, kiitos siitä sillä minuakin kiinnostaa tämä seikka. Lähinnä siksi että mitä muita "herkkuja" sieltä löytyykään!

        Mitä tulee noihin valhe syytöksiin niin toistan faktan: Kristityt ovat täysin kykenemättömiä edes kerran elämässään puhumaan totta mistään.

        ei noille kiivastuksissa sanotuille sanoille kannata panna liian suurta painoa, kun hän ei kuitenkaan alkanut asiaa aktiivisesti ajamaan. ja puhe jos sitä nyt olikaan oli kuitenkin hänen henkilökohtainen puuskahduksensa eikä mikään kirkon virallinen kanta. eli ei voi kirkkoa syyttää. tälläkin palstalla on vaikka minkälaisia solvauksia. paljonhan nuo punaiset tappoivat mm. syyttömiä pappeja ym henkilöitä ja aloittivat koko asellisen kapinan. mutta se siitä.


      • Jori Mäntysalo
        yepyeps kirjoitti:

        ei noille kiivastuksissa sanotuille sanoille kannata panna liian suurta painoa, kun hän ei kuitenkaan alkanut asiaa aktiivisesti ajamaan. ja puhe jos sitä nyt olikaan oli kuitenkin hänen henkilökohtainen puuskahduksensa eikä mikään kirkon virallinen kanta. eli ei voi kirkkoa syyttää. tälläkin palstalla on vaikka minkälaisia solvauksia. paljonhan nuo punaiset tappoivat mm. syyttömiä pappeja ym henkilöitä ja aloittivat koko asellisen kapinan. mutta se siitä.

        Itse asiassa punaiset tappoivat opettajia enemmän kuin pappeja. Näin ainakin sen mukaan, mitä nyt olen noita kirjoja lehteillyt.


      • Vapareilla murhajuhlat?
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Itse asiassa punaiset tappoivat opettajia enemmän kuin pappeja. Näin ainakin sen mukaan, mitä nyt olen noita kirjoja lehteillyt.

        Voi olla. Opettajathan tuohon aikaan opettivat kaikki uskontoa. Pappeja tappoivat 10. Juhliiko vaparit murhapäivinä?


    • Vapari valheet

      Eipä tullut vapareilta vastausta, voimme siis todeta vaparit valehtelijoiksi ainakin tämän asian suhteen. Seuraavan kerran kun ateisti avaa suunsa Johanssonista niin voitte todeta ateistille hänen olevan raukkamainen valehtelija ja panettelija.

      • Jori Mäntysalo

        Vastasin jo viittaamalla kirjaan "Punavankileirit 1918. Suomalainen murhennäytelmä." ja totesin odottavani sen kirjoittajalta vielä lisätietoa. Ellei sitä tule, täytyy lainata tuo kirjastosta.

        Oletko ihan varma, että ei vastausta kahteen päivään on sama asia kuin ei vastausta ollenkaan?


      • VihainenVeronmaksaja
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Vastasin jo viittaamalla kirjaan "Punavankileirit 1918. Suomalainen murhennäytelmä." ja totesin odottavani sen kirjoittajalta vielä lisätietoa. Ellei sitä tule, täytyy lainata tuo kirjastosta.

        Oletko ihan varma, että ei vastausta kahteen päivään on sama asia kuin ei vastausta ollenkaan?

        Voisitko samalla innolla

        1) selvittää KAIKKI taloudelliset edut, joita vapariliitto ja vapariyhdistykset saavat julkiselta vallata? Ota huomioon myös peitejärjestönne.

        2) selvittää em. rahojen käyttökohteet?


      • Jori Mäntysalo
        VihainenVeronmaksaja kirjoitti:

        Voisitko samalla innolla

        1) selvittää KAIKKI taloudelliset edut, joita vapariliitto ja vapariyhdistykset saavat julkiselta vallata? Ota huomioon myös peitejärjestönne.

        2) selvittää em. rahojen käyttökohteet?

        En.

        Syö paketti laastaria. Sinulla on selvästi vatsahaava. :=) Vai miksi muuten noin myrtti?

        Tai kysy va-liiton toimistolta, jos lukujen tietäminen parantaa vatsahaavan.


      • Pohtija.
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        En.

        Syö paketti laastaria. Sinulla on selvästi vatsahaava. :=) Vai miksi muuten noin myrtti?

        Tai kysy va-liiton toimistolta, jos lukujen tietäminen parantaa vatsahaavan.

        Mikä siinä on noin vaikeaa? Alkaa haiskahtaa todella oudolta jutulta...


      • Nasse.
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        En.

        Syö paketti laastaria. Sinulla on selvästi vatsahaava. :=) Vai miksi muuten noin myrtti?

        Tai kysy va-liiton toimistolta, jos lukujen tietäminen parantaa vatsahaavan.

        Sen mutsi delppi kaksi vuotta sitten ja syyllinen on vaparit.


      • VihainenVeronmaksaja
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        En.

        Syö paketti laastaria. Sinulla on selvästi vatsahaava. :=) Vai miksi muuten noin myrtti?

        Tai kysy va-liiton toimistolta, jos lukujen tietäminen parantaa vatsahaavan.

        On se kumma kun jonkun noin 100 vuotta sitten Sanomia sanoja innolla selvitetään, kun joku kysyy. Raha-asioitaan vaparit eivät pysty selittämään. Todella outoa. Minusta vaparit täytyy laittaa selkeään ilmoitusvastuuseen siitä, miten he käyttävät meidän kaikkien yhteisiä rahoja.


      • zyrt
        VihainenVeronmaksaja kirjoitti:

        On se kumma kun jonkun noin 100 vuotta sitten Sanomia sanoja innolla selvitetään, kun joku kysyy. Raha-asioitaan vaparit eivät pysty selittämään. Todella outoa. Minusta vaparit täytyy laittaa selkeään ilmoitusvastuuseen siitä, miten he käyttävät meidän kaikkien yhteisiä rahoja.

        Mitä sinä olet Vapaa-ajattelijain liitolle ikinä maksanut. Kerro heti!


      • Pohtija. kirjoitti:

        Mikä siinä on noin vaikeaa? Alkaa haiskahtaa todella oudolta jutulta...

        Yhtä omituiselta haiskahtaa se että sinä itse et ole ottanut luvuista selvää vaikka moneen kertaan on neuvottu mistä sinun kannattaisi kysyä. Aivan yhtä perusteltua on kysyä mikä siinä sinulle on noin vaikeaa itse selvittää mitään asiaa? Ihan kuin verkkoyhteytesi olisi rajoittunut suomi24 -keskustelupalstaan ja kaikki muu verkkoliikenne olisi estetty koska et saa itse sähköpostia lähetettyä mihinkään. Näinhän ei kuitenkaan todellisuudessa ole, joten jatkuva epäilysten ja salailusyytteiden esittämisen taustalla lienee jokin muu syy.


      • Julkinen keskustelu
        rainbowshy kirjoitti:

        Yhtä omituiselta haiskahtaa se että sinä itse et ole ottanut luvuista selvää vaikka moneen kertaan on neuvottu mistä sinun kannattaisi kysyä. Aivan yhtä perusteltua on kysyä mikä siinä sinulle on noin vaikeaa itse selvittää mitään asiaa? Ihan kuin verkkoyhteytesi olisi rajoittunut suomi24 -keskustelupalstaan ja kaikki muu verkkoliikenne olisi estetty koska et saa itse sähköpostia lähetettyä mihinkään. Näinhän ei kuitenkaan todellisuudessa ole, joten jatkuva epäilysten ja salailusyytteiden esittämisen taustalla lienee jokin muu syy.

        Tähän on aivan selvä syy. Haluamme kaikki julkista keskustelua asiasta. Salailuun ja valehteluun olemme kyllästyneet.


    • suvivirsi soikoon

      Mitähän mieltä oikeuskanslerin virasto on ent.arkkipiispan kehotuksesta tappaa kaikki ateistit ?
      Katsooko apul.oikeuskansleri, että ent. arkkipiispan lausunnoksi väitetty on totta ?

      Puumalaisen vastauksesta saadaan korkeimman lailliuusvalvojan, eli Demokraattisten lakimiesten, kanta asiaan.

      • FUCKIFUU

        Onko sinulla vakavia mielenterveysongelmia ollut jo kauankin vai vieläkö elät jossain 1970-luvussa, me muut elämme jo pitkälle eri vuosituhatta.


    • fuckipuu

      1970-luvulla maailmassa oli moni asia paremmin, esim. Neuvostotasavaltojen Liiton alueella sai soittaa kirkonkelloja vain kirkon sisällä siten ettei kuulunut ulos.
      Tämä kaunis tapa olisi mahdollista toteuttaa nyt Suomessa EU:n lainsäädäntöön vedoten.

      Kirkonkellojen soitto loukkaa monen vaparin vakaumusta. Siksi olisi toivottavaa, että apulaisoikeuskansleri ja Demokraattiset lakimiehet yhdessä rintamassa nousisivat taisteluun tätä ihmisoikeusloukkausta vastaan.

      • Veikko Vapari

        Uskonto yksityisasiaksi! Uskonnon julkinen esittäminen missään muodossa, sanoin tai teoin tulisi kriminalisoida ihmisoikeuksien ja uskonnonvapauden nimissä.


    • fuckipuu

      Myös jumala sana on krinalisoitava. Sen kuuleminen tai lukeminen loukkaa jumalattomien herkkiä tunteita.

      Sen ääneen lausumasta tai kirjoittamisesta pukstaavein kotona tai julkisella paikalla on tuomittava vähintään päiväsakkoon.
      Kirjat, joissa mainitaa jumala muodossa tai toisessa, tulee kieltää ja julkisesti hävittää.

      Apulaisoikeuskansleri ja Demokraattiset lakimiehet voisivat ottaa kantaa kiellon puolesta, koska vain siten voidaan turvata jumalattomien oikeus jumalattomaan elämään.

      • FUCKIFUU

        Kannatan ehdotustasi lisäksi lisäsisin että kaltaisesti kristityt tulisi lähettää Siperiaan.


    • Vapari valheet

      Helsingissä on tällä hetkellä 20 nidettä lainattavissa samoin Tampereella nide on hyllyssä useamassa toimipisteessä.

      Kumman kauan kestää Jorille tuon informaation etsiminen, ilmeisesti on vain halu vaieta hankalasta aiheesta.

      Vai onko vapareiden ylin hengellinen johtaja kieltänyt asiasta käytävän keskustelun?

      • uoppa

        Joko kävit itse ko. kirjan lainaamassa?


      • Vapari valheet
        uoppa kirjoitti:

        Joko kävit itse ko. kirjan lainaamassa?

        Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Mitä minua hyödyttäisi lainata nide josta ei sitten kuitenkaan löydy todisteita vaparien valheille. Onko itse Karisma tuon valheen takana?


      • Jori Mäntysalo

        Menee ainakin minun osaltani ensi viikkoon. Piti aamulla käydä tänään kirjastossa, mutta se jäi.


      • Vapari valheet
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Menee ainakin minun osaltani ensi viikkoon. Piti aamulla käydä tänään kirjastossa, mutta se jäi.

        Luotetaan nyt sitten oletan että maanantaina käyt kirjastossa, etsit tuon sivun missä asiassa mainitaan ja katsot mihin lähteeseen siellä viitataan. Sen täytyy perustua joko kirkon translitteroituihin arkkipiispan puheisiin tai vuoden 1918 lehtiartikkeleihin.

        Jos tällaisia ei löydy on selvää että väite piispan puheista on valhetta ja törkykampanjaa.


      • uoppa
        Vapari valheet kirjoitti:

        Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Mitä minua hyödyttäisi lainata nide josta ei sitten kuitenkaan löydy todisteita vaparien valheille. Onko itse Karisma tuon valheen takana?

        Ai sorry. Jotenkin tuosta ketjun aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen, että sinua kiinnosti tietää, missä ja milloin edesmennyt arkkipiispa mahdollisesti on ateistien tappamisesta puhunut. Tuosta kirjasta luulin saavan lisätietoa asiasta, joten oletin juuri sinun olevan kiinnostunut lukemaan sen. Mutta ilmeisedti erehdyin, etkä olekaan asiasta niin kiinnostunut kuin luulin.


    • 3 6 9

      "Kirkko oli kantansa kiinni lyönyt. Arkkipiispa Gustaf Johanssonin mielestä kaikki Jumalan kieltäjät pitäisi tappaa ja piispa Otto Colliander julisti, että työväestö oli kapinointinsa takia ”Jumalan kirouksen alainen ja jätettävä Saatanan haltuun.”
      "Valtion ja kirkon liitto oli hurskas ja irvokas.”, kirjoittaa Lindstedt."

      http://paholaisen-asianajaja.blogspot.fi/2007/09/punaiset-ja-papit-vuonna-1918.html

      En ymmärrä mitä sinä tuolla inttämiselläsi oikein haet, muuta kuin riitaa tietenkin.

      • Vapari valheet

        Se että vapari kirjoittaa tuollaisia valheita eikä liitä lähteitä ei tee asiasta totta.

        Odotan niitä todisteita esim. viittaus "30.2.1918 Helsingin Sanomat sivu 3"

        Onko se kovin vaikeaa, ei tietenkään olisi jos vaparien väite olisi totta.


      • 3 6 9
        Vapari valheet kirjoitti:

        Se että vapari kirjoittaa tuollaisia valheita eikä liitä lähteitä ei tee asiasta totta.

        Odotan niitä todisteita esim. viittaus "30.2.1918 Helsingin Sanomat sivu 3"

        Onko se kovin vaikeaa, ei tietenkään olisi jos vaparien väite olisi totta.

        Sinulla on ongelma. Menisit lääkärille, jospa hän antaisi sellaisia troppeja, että olosi parantuisi.


      • Vapari valheet
        3 6 9 kirjoitti:

        Sinulla on ongelma. Menisit lääkärille, jospa hän antaisi sellaisia troppeja, että olosi parantuisi.

        Kysyn sinulta mikä ongelma sinusta on siinä että pyytää todisteita esitetyn väitteen tueksi. Ettekö tekin vaadi todisteita kristinuskon esittämiin väitteisiin?

        Miksi kristityn esittämät vaateet ovat hulluja ja mutta ateistien eivät? Jeesuksen historiallisuudesta löytyy enemmän todisteita kuin Johanssonin sanomisista.


      • missä viipyy
        Vapari valheet kirjoitti:

        Kysyn sinulta mikä ongelma sinusta on siinä että pyytää todisteita esitetyn väitteen tueksi. Ettekö tekin vaadi todisteita kristinuskon esittämiin väitteisiin?

        Miksi kristityn esittämät vaateet ovat hulluja ja mutta ateistien eivät? Jeesuksen historiallisuudesta löytyy enemmän todisteita kuin Johanssonin sanomisista.

        Haluan todisteita siitä jeesuksen historiallisuudesta.


      • Vapari valheet
        missä viipyy kirjoitti:

        Haluan todisteita siitä jeesuksen historiallisuudesta.

        Raamattu, monet aikalaishistorioijat ovat maininneet Jeesuksen. Ota huomioon että kyseessä on n.2000 vuotta vanhat tapahtumat verrattuna Johanssonin väitettyihin sanomisiin jotka ovat alle 100 vuoden takaa ja pitäisi olla hyvin dokumentoitu.


      • Jeesus nro 9
        Vapari valheet kirjoitti:

        Raamattu, monet aikalaishistorioijat ovat maininneet Jeesuksen. Ota huomioon että kyseessä on n.2000 vuotta vanhat tapahtumat verrattuna Johanssonin väitettyihin sanomisiin jotka ovat alle 100 vuoden takaa ja pitäisi olla hyvin dokumentoitu.

        Jeesuksia oli varmasti monta: yleinen etunimi niihin aikoihin.

        Yksikään Jeesus ei todistettavasti ollut minkään jumalan poika, tehnyt ihmeitä tai noussut kuolleista.


      • 3+7
        Vapari valheet kirjoitti:

        Raamattu, monet aikalaishistorioijat ovat maininneet Jeesuksen. Ota huomioon että kyseessä on n.2000 vuotta vanhat tapahtumat verrattuna Johanssonin väitettyihin sanomisiin jotka ovat alle 100 vuoden takaa ja pitäisi olla hyvin dokumentoitu.

        "Vapari valheet"

        Tarkoitatko että kun raamatussa lukee, että alussa jumala loi jne. että se on totta?


    • Jori Mäntysalo

      Muistelinkin, että lehtiarkistot verkossa eivät ole julkisia vuoteen 1918. Ja niin näyttää olevan. Esim. Aamulehti kansalliskirjaston digiaineiston etusivulla kertoo olevansa tarjolla vuoteen 1917, mutta oikeasti loppuu vuoteen 1913.

      Ketjussa mainittu kirjailija ei ole vastannut, tosin eipä kyselystäni montaa päivää olekaan.

      Ketjussa mainitun 1918-kirjan voi joku muukin yrittää hakea. Itselläni flunssa, jota eilen luulin vain pieneksi kröhäksi, tuntuu nyt paljon pahemmalta.

      • Vapari valheet

        Toivotan pikaista paranemista, vaikka epäilen tätäkin vain viivytys taisteluksi asian johdosta.


      • Vaparit puhuu roskaa

        On se kumma, kun polleena esitellään väite, mutta todistusaineistoa ei sitten löydykään. Olen huomannut, että tällainen on tavallista vaparien kanssa.


    • Vapari roistot

      Vieläkö "flunssa" jatkuu kaikilla vapareilla?

      • Jori Mäntysalo

        Ei, vaan tämä vapari koki ihmeparantumisen. Hiphurraa!

        Tosin flunssa siirtyi poikaseen. Mutta anyways, taidanpa tänään käydä kirjastossa.


      • Vapari valheet
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ei, vaan tämä vapari koki ihmeparantumisen. Hiphurraa!

        Tosin flunssa siirtyi poikaseen. Mutta anyways, taidanpa tänään käydä kirjastossa.

        No kirjastot on nyt kiinni, tuliko käytyä ja missä arkkipiispa on ateistien tappamisesta puhunut kirjan mukaan, eli mitä kirja käyttää lähteinään.


      • uoppa
        Vapari valheet kirjoitti:

        No kirjastot on nyt kiinni, tuliko käytyä ja missä arkkipiispa on ateistien tappamisesta puhunut kirjan mukaan, eli mitä kirja käyttää lähteinään.

        Kovin kiihkeästi sinä Joria hoputat siihen nähden, ettet asiasta kuitenkaan kovinkaan kiinnostunut ole. Mitäpä jos maltat mielesi, lakkaat olettamasta että muilla on aikaa hypätä kirjastossa, lukea kokonainen kirja ja vielä raportoida siitä netissä sinun sanelujesi mukaisesti. Muistetasn kuitenkin, ettet ole asiasta itse sen vertaa kiinnostunut, että itse viitsisit kirjastoonkaan lähteä. Jostain syystä kehtaat täällä kuitenkin muita hoputtaa ja komennella.

        Jori Mäntysalo on mielestäni ihailtavan kärsivällinen mies. Minä en sinun kaltaisellesi muiden passuuttajalle etsisi tiedon jyvääkään, ainakaan sinun hoputustesi tahtiin.


      • Älä luota vapariin
        uoppa kirjoitti:

        Kovin kiihkeästi sinä Joria hoputat siihen nähden, ettet asiasta kuitenkaan kovinkaan kiinnostunut ole. Mitäpä jos maltat mielesi, lakkaat olettamasta että muilla on aikaa hypätä kirjastossa, lukea kokonainen kirja ja vielä raportoida siitä netissä sinun sanelujesi mukaisesti. Muistetasn kuitenkin, ettet ole asiasta itse sen vertaa kiinnostunut, että itse viitsisit kirjastoonkaan lähteä. Jostain syystä kehtaat täällä kuitenkin muita hoputtaa ja komennella.

        Jori Mäntysalo on mielestäni ihailtavan kärsivällinen mies. Minä en sinun kaltaisellesi muiden passuuttajalle etsisi tiedon jyvääkään, ainakaan sinun hoputustesi tahtiin.

        Minusta "Vapari valheet" toimii ihan asiallisesti pyytäessään peruseita esitetyille väitteille. Hyppely kirjastossa on Jorin oma juttu. Hän haluaa todistella jonkun muinaisen arkkipiispan puheita ja viitsii nähdä asian eteen hurjasti vaivaa. Sen sijaan vapareiden raha-asioista hän ei kykene ottamaan selvää. Luultavasti on vapareille parempi, ettei kukaan koskaan saa tietää, miten valtionapuja määllätään. Siinä syy aktiivisuuteen kirjastossa; kyse on hämäyksestä, jolla vältellään TODELLISTEN ongelmien käsittely.


      • Jori Mäntysalo
        Älä luota vapariin kirjoitti:

        Minusta "Vapari valheet" toimii ihan asiallisesti pyytäessään peruseita esitetyille väitteille. Hyppely kirjastossa on Jorin oma juttu. Hän haluaa todistella jonkun muinaisen arkkipiispan puheita ja viitsii nähdä asian eteen hurjasti vaivaa. Sen sijaan vapareiden raha-asioista hän ei kykene ottamaan selvää. Luultavasti on vapareille parempi, ettei kukaan koskaan saa tietää, miten valtionapuja määllätään. Siinä syy aktiivisuuteen kirjastossa; kyse on hämäyksestä, jolla vältellään TODELLISTEN ongelmien käsittely.

        Ja jos en olisi vastannut tähän, olisit voinut todeta että TAASKAAN vapaa-ajattelijat eivät vastaa väitteisiinsä.


    • sösselström

      Eihän Jorilla ollut vain ns. herrasmiehen nuha?
      Siihen auttaa penisilliini.
      Sen nuhan tartuttaminen alaikäisiin on rikos.

      • Haista vittu

        SInä et ole koskaan saanut naista etkä saa.


    • Jori Mäntysalo

      Väliaikatietoa. Lainasin

      1) Punavankileirit 1918 : suomalainen murhenäytelmä
      Tekijä: Pekkalainen, Tuulikki
      Tekijä: Rustanius, Seppo

      2) Kirkon aseman ja asenteiden muotoutuminen itsenäistyneessä Suomessa 1918-1922
      Tekijä: Kirsti Kena

      3) Sisällissota 1918 ja kirkko
      Tekijä: Huhta, Ilkka

      Kirja 1 viittaa kirjaan 2, kirja 3 oli muuten vain hyllyssä sopivan näköinen.

      Kirjan 1 sivun 169 tekstistä EI voi päätellä, että arkkipiispa olisi kirjaimellisesti sanonut mm. työväestön jätettävän "Saatanan haltuun". Pikemminkin niin on sanonut piispa Colliander. Ylipäänsä arkkipiispa Johansson on kirjan perusteella ilmeisesti ollut kakkossijalla jyrkkyydessä, Collianderin pitäessä kärkeä. Sinänsä lukemani perusteella näyttää siltä, että Johansson olisi voinut noin sanoa; kirja ei ole kovin mairitteleva hänen muistolleen.

      Collianderin sanat ovat lainausmerkeissä suoran sitaatin merkkinä. Lähteeksi kerrotaan Gulin E.G. Kirkko ja työväenliike, Helsinki 1961 s. 28-29.

      Myös kolmas tuolloinen piispa on ollut jyrkästi työväenliikettä vastaan. Sen sijaan neljästä silloisesta piispasta nuorin on ollut ainakin kolmeen muuhun verrattuna selvästi sovittelevampi ja jossain määrin ymmärtänyt punaisiakin.

      Johansson sen sijaan on vastustanut mm. kansakouluja ja demokratiaa jo paljon ennen sisällissotaa.

    • Vapari valheet

      Eli ei mitään tietoa "ateistien tappamisesta". Kuten arvasinkin. Toisekseen tuo viite
      vuoden 1992 tai vuoden 1961 kirjoihin on edelleen virheellistä olisi syytä viitata lähteisiin jotka on julkaistu arkkipiispan eläessä, tai lähteisiin jotka viittavat arkkipiispan muistelmiin, päiväkirjaan tms. Tai sitten aikalaishaastatteluihin viitaten.

      Gustav Johansson 1844-1930 josta arkkipiispana 1899-1930.

      Eli mikä tahansa lähde joka ei ole 1900-1930 väliseltä ajalta on kelpaamaton.

      Odotellaan...

      • Jori Mäntysalo

        Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite.

        Samaan aikaan kannattaa uskoa epäilyksittä, kun pappi kertoo miten mooses halkaisin Punaisen meren.


      • Vapari valheet
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite.

        Samaan aikaan kannattaa uskoa epäilyksittä, kun pappi kertoo miten mooses halkaisin Punaisen meren.

        Täytyy olla lähdekriittinen, mikä teiltä ateisteilta näyttää puuttuvan vaikka jatkuvasti hoette kuinka "tieteellisiä" te olette. Olen ehkä arvioinut väärin kun sanoin valehtelijoiksi olisi pitänyt ilmeisesti sanoa lähdekritiikittömiksi, mikä tahansa mikä saa kristityn näyttämään huonolta on teistä totta. Et varmaankaan tiennyt Eelis Gulinin ja Johanssonin näkemyseroista, Gustafsson uskoi Jumalan Sanaan kun taas Gulin oli alkusoittoa liberaalipapeille ja naispappeudelle. Eli ei olisi ihme jos Gulin joka oli myös kommari kritisoi ja mustamaalaa "lahtari" Gustafssonia.


      • FUCKIFUU
        Vapari valheet kirjoitti:

        Täytyy olla lähdekriittinen, mikä teiltä ateisteilta näyttää puuttuvan vaikka jatkuvasti hoette kuinka "tieteellisiä" te olette. Olen ehkä arvioinut väärin kun sanoin valehtelijoiksi olisi pitänyt ilmeisesti sanoa lähdekritiikittömiksi, mikä tahansa mikä saa kristityn näyttämään huonolta on teistä totta. Et varmaankaan tiennyt Eelis Gulinin ja Johanssonin näkemyseroista, Gustafsson uskoi Jumalan Sanaan kun taas Gulin oli alkusoittoa liberaalipapeille ja naispappeudelle. Eli ei olisi ihme jos Gulin joka oli myös kommari kritisoi ja mustamaalaa "lahtari" Gustafssonia.

        Eli siis valheen lähde olisi tälläkin kertaa kristitty. Tuo todistaa tietysti vain taas kerran siitä tosiasiasta että kristittyjen on täysin mahdotonta puhua totta edes kerran elämässään.

        Tuollainen valhe on tietysti uskottava, koska sen esittää kristitty kollega, kirkkoa se ei mairittele ja tosiasia on kuitenkin se että Johansson suhtautui erittäin nuivasti työväestöön. Vielä emme edes tiedä onko se valhe vai ei. Tosiasioita se ei muuta, Johansson vihasi työväestöä (ei kovin kristillistä?).


      • Nyt ryhtiä!
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite.

        Samaan aikaan kannattaa uskoa epäilyksittä, kun pappi kertoo miten mooses halkaisin Punaisen meren.

        Jori Mäntysalo
        15.4.2014 21:48

        "Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite."

        Ensinnäkin viite oli Collianderiin, ei arkkipiispaan. Toiseksi siinä ei puhuttu mitään ateistien tappamisesta.

        Sekoitat (tarkoituksella?) asioita keskenään. Näyttö puuttuu edelleen.


      • Älä luota vapariin
        Nyt ryhtiä! kirjoitti:

        Jori Mäntysalo
        15.4.2014 21:48

        "Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite."

        Ensinnäkin viite oli Collianderiin, ei arkkipiispaan. Toiseksi siinä ei puhuttu mitään ateistien tappamisesta.

        Sekoitat (tarkoituksella?) asioita keskenään. Näyttö puuttuu edelleen.

        Vaparit on kieroja.


      • Jori Mäntysalo
        Vapari valheet kirjoitti:

        Täytyy olla lähdekriittinen, mikä teiltä ateisteilta näyttää puuttuvan vaikka jatkuvasti hoette kuinka "tieteellisiä" te olette. Olen ehkä arvioinut väärin kun sanoin valehtelijoiksi olisi pitänyt ilmeisesti sanoa lähdekritiikittömiksi, mikä tahansa mikä saa kristityn näyttämään huonolta on teistä totta. Et varmaankaan tiennyt Eelis Gulinin ja Johanssonin näkemyseroista, Gustafsson uskoi Jumalan Sanaan kun taas Gulin oli alkusoittoa liberaalipapeille ja naispappeudelle. Eli ei olisi ihme jos Gulin joka oli myös kommari kritisoi ja mustamaalaa "lahtari" Gustafssonia.

        En tosiaan tiennyt tarkemmin Gulinin linjauksista kirkon sisällä. Toisaalta, eikö sekin nyt aika pahaa kerro kirkosta, jos piispa tällaisen linjaeron takia lähtee tekemään noin rajuja valheita kuolleesta arkkipiispasta?

        Se nyt on selvää, että jokaisella on taipumus nähdä asiat itselleen, läheisilleen, omille aatteilleen jne. positiivisemmassa valossa. Toiset sitten irtautuvat tästä enemmän ja toiset vähemmän objektiivsempaan tarkkailuun. Mitään selvää eroa en tässä ole nähnyt uskovien ja ateistien välillä.


      • Jori Mäntysalo
        Nyt ryhtiä! kirjoitti:

        Jori Mäntysalo
        15.4.2014 21:48

        "Ahaa. Eli jos piispa, aiemmin teologian professori, Eelis Gulinin kirjasta löytyy lähdeviite vuosien 1900-1930 väliselle ajalle, on syytä epäillä edesmenneen piispan valehtelevan edesmenneen arkkipiispan sanomisia ja tarkistaa viite."

        Ensinnäkin viite oli Collianderiin, ei arkkipiispaan. Toiseksi siinä ei puhuttu mitään ateistien tappamisesta.

        Sekoitat (tarkoituksella?) asioita keskenään. Näyttö puuttuu edelleen.

        Oletko itse lukenut kirjan 1 sivun 169?

        Ao. kirjassahan on lopussa lähdeluettelo, mutta ainakin tässä tapauksessa olikin lähde suoraan kappaleen perässä, en tiedä miksi. Kappaleessa mainittiin sekä Johanssonin kanta että Collianderin toteamus; viimeksimainittu siis suorana lainauksena. Viittaako lähdeviite koko kappaleeseen vai viimeiseen virkkeeseen, sitä en ole vielä varma.


      • Tarmokas tiedonhaku
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Oletko itse lukenut kirjan 1 sivun 169?

        Ao. kirjassahan on lopussa lähdeluettelo, mutta ainakin tässä tapauksessa olikin lähde suoraan kappaleen perässä, en tiedä miksi. Kappaleessa mainittiin sekä Johanssonin kanta että Collianderin toteamus; viimeksimainittu siis suorana lainauksena. Viittaako lähdeviite koko kappaleeseen vai viimeiseen virkkeeseen, sitä en ole vielä varma.

        Nyt vaaditaan Johanssonin väitetyille sanoille todisteet. Mitä siinä Collianderia jauhat? Kun olet noin tarmokas, selvitä samalla kaikki vaparien julkisyhteisöiltä saamat tuet viimeisen 20 vuoden aikana.


      • Jori Mäntysalo
        Tarmokas tiedonhaku kirjoitti:

        Nyt vaaditaan Johanssonin väitetyille sanoille todisteet. Mitä siinä Collianderia jauhat? Kun olet noin tarmokas, selvitä samalla kaikki vaparien julkisyhteisöiltä saamat tuet viimeisen 20 vuoden aikana.

        Unohdit vastata kysymykseen "Oletko itse lukenut kirjan 1 sivun 169?" Kun kerran tiesit mitä tietoja mainittu lähdeviite kattaa.


    • gsgasdg

      Myös arkkipiispa Mäkinen vihaa työväestöä. Julmia ovat olleet jokainen arkkipiispa

      • Todisteet?

        Ja missäs tämän väitteen todisteet on. Vai lataako vaparit valhetta valheen päälle?


      • FUCKIFUU
        Todisteet? kirjoitti:

        Ja missäs tämän väitteen todisteet on. Vai lataako vaparit valhetta valheen päälle?

        Ei voi sanoa vihaa mutta arkkipiispa on ainakin ylimielinen työväestöä kohtaan tämän todistaa mm. arkkipiispan omat lausunnot siitä että hän olisi keskituloinen.

        Minusta ylimielisyys on seurausta vihasta.


      • Vaparimurari
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Ei voi sanoa vihaa mutta arkkipiispa on ainakin ylimielinen työväestöä kohtaan tämän todistaa mm. arkkipiispan omat lausunnot siitä että hän olisi keskituloinen.

        Minusta ylimielisyys on seurausta vihasta.

        Kyllä arkkipiispa on keskituloinen, vapaamuurareiden keskimääräiset tulot ovat noin 150 000e per vuosi.


      • hahahahahahahahahhah
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Ei voi sanoa vihaa mutta arkkipiispa on ainakin ylimielinen työväestöä kohtaan tämän todistaa mm. arkkipiispan omat lausunnot siitä että hän olisi keskituloinen.

        Minusta ylimielisyys on seurausta vihasta.

        "Ei voi sanoa vihaa" "Minusta ylimielisyys on seurausta vihasta."

        Miten voi puhua näin ristiin yhdessä ainoassa kommentissa. Kylläpä taas on hieno näyte ateistisesta ylivertaisuudesta - nimittäin tyhmyydessä!


      • FUCKIFUU
        hahahahahahahahahhah kirjoitti:

        "Ei voi sanoa vihaa" "Minusta ylimielisyys on seurausta vihasta."

        Miten voi puhua näin ristiin yhdessä ainoassa kommentissa. Kylläpä taas on hieno näyte ateistisesta ylivertaisuudesta - nimittäin tyhmyydessä!

        Sanopa älyltäsi rajoittunut kristitty miten tuossa oli ristiriitaista.

        Avaanpa sinulle ali-ihmiselle hieman lauseen rakennetta.

        Ei voi sanoa vihaa, koska arkkipiispa ei ole sellaista suoraan ilmaissut, mutta ylimielisyytensä hän on osoittanut kuten esimerkissäni osoitin. Seuraavaksi ilmaisen mielipiteeni mistä ylimielisyys johtuu ja uskon sen johtuvan pääosin vihasta. Näin ollen en pidä ollenkaan mahdottomana että arkkipiispa vihaisi työväestöä, pidän sitä siis jopa todennäköisenä mutta tätä ei voi varmuudella tietää.


      • fuckipuu
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Sanopa älyltäsi rajoittunut kristitty miten tuossa oli ristiriitaista.

        Avaanpa sinulle ali-ihmiselle hieman lauseen rakennetta.

        Ei voi sanoa vihaa, koska arkkipiispa ei ole sellaista suoraan ilmaissut, mutta ylimielisyytensä hän on osoittanut kuten esimerkissäni osoitin. Seuraavaksi ilmaisen mielipiteeni mistä ylimielisyys johtuu ja uskon sen johtuvan pääosin vihasta. Näin ollen en pidä ollenkaan mahdottomana että arkkipiispa vihaisi työväestöä, pidän sitä siis jopa todennäköisenä mutta tätä ei voi varmuudella tietää.

        On tieteellisesti todistettu, että arkkipiispan virkaan kuuluu viha työväenluokkaa ja sen rauhantahtoisia voimia vastaan.
        Vaparit ovat muita tieteellisempiä ja he ovat itse tieteellisesti todenneet olevansa muita älykkäämpiä. Muut ovat , kuten yllä toveri tieteellisesti todistaa, pääosin rajoittuneita kristittyjä.


      • pikemminkin näin
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Sanopa älyltäsi rajoittunut kristitty miten tuossa oli ristiriitaista.

        Avaanpa sinulle ali-ihmiselle hieman lauseen rakennetta.

        Ei voi sanoa vihaa, koska arkkipiispa ei ole sellaista suoraan ilmaissut, mutta ylimielisyytensä hän on osoittanut kuten esimerkissäni osoitin. Seuraavaksi ilmaisen mielipiteeni mistä ylimielisyys johtuu ja uskon sen johtuvan pääosin vihasta. Näin ollen en pidä ollenkaan mahdottomana että arkkipiispa vihaisi työväestöä, pidän sitä siis jopa todennäköisenä mutta tätä ei voi varmuudella tietää.

        Todennäköisempää on, että kyseessä oli tietämättömyys.


      • hahahahahahahahahahh
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Sanopa älyltäsi rajoittunut kristitty miten tuossa oli ristiriitaista.

        Avaanpa sinulle ali-ihmiselle hieman lauseen rakennetta.

        Ei voi sanoa vihaa, koska arkkipiispa ei ole sellaista suoraan ilmaissut, mutta ylimielisyytensä hän on osoittanut kuten esimerkissäni osoitin. Seuraavaksi ilmaisen mielipiteeni mistä ylimielisyys johtuu ja uskon sen johtuvan pääosin vihasta. Näin ollen en pidä ollenkaan mahdottomana että arkkipiispa vihaisi työväestöä, pidän sitä siis jopa todennäköisenä mutta tätä ei voi varmuudella tietää.

        Jos ei voi sanoa, että vihaa. Kuinka voit kuitenkin sanoa niin?


      • FUCKIFUU
        hahahahahahahahahahh kirjoitti:

        Jos ei voi sanoa, että vihaa. Kuinka voit kuitenkin sanoa niin?

        Sanon pitäväni arkkipiispan vihaamista todennäköisenä siksi ei sitä voida sanoa varmaksi. Ymmärrätkö eron todennäköinen tarkoittaa mitä tahansa 50%-100% välillä kun taas varman tapauksen todennäköisyys on tasan 100%.

        AI, niin ei kristityn ÄO riittä matemaattiseen ajatteluun.


    • Jori Mäntysalo

      Yksittäisten sanojen tarkkaa muotoa kiinnostavampaa on yleiskuva: Sisällissodan alla Suomessa oli neljä piispaa, ja heistä kolme hyvin jyrkästi valkoisten kannalla. Yksi oli sovittelevampi ja ilmeisesti näki ongelmat ja köyhyyden joita olisi tullut ratkaista.

      Silloinen arkkipiispa vastusti myös demokratiaa, jonka näki suunnilleen Jumalan suunnitelmaan puuttumisena. (Tässä tulee mieleen VT:n tuomarit vs. kuninkaat, mutta ei sattunut silmiin tietoa jonka mukaan arkkipiispa olisi viitannut siihen.) Samoin hän vastusti mm. kansakoulupakkoa, todeten mm. Saksassa rikollisuutta tilastojen mukaan esiintyvän enemmän siellä missä koulujakin oli enemmän. Samoin hän vastusti itsenäistymispyrkimyksiä.

      Toistaiseksi lukemani perusteella piirtyy kuva konservatiivista. Aikansa Päivi Räsäsestä, joka varmaankin tarkoittaa hyvää, mutta jolle hyvän määritelmä on suunnilleen "tehdään niinkuin ennenkin on tehty".

      Koko totuus kirkosta 1910-luvulla ei tietenkään ole tässä. Nuorempi papisto on ainakin osin myös ollut kannalla, joka nykypäivän vinkkelistä on ollut edistyksellinen.

      • gujk

        Mikko Juva kirjoitti kriittisesti, siihen aikaan kärkevästikin, kirkon virheistä, puolueellisuudesta, kansalaissodan aikana.

        Kirjan nimi muistaakseni Tästä on kysymys.

        (Kirjan jälkimmäinen puolisko on arkkipiispa Simojoen kirjoittama.)


      • FUCKIFUU
        gujk kirjoitti:

        Mikko Juva kirjoitti kriittisesti, siihen aikaan kärkevästikin, kirkon virheistä, puolueellisuudesta, kansalaissodan aikana.

        Kirjan nimi muistaakseni Tästä on kysymys.

        (Kirjan jälkimmäinen puolisko on arkkipiispa Simojoen kirjoittama.)

        Tämä on mielenkiintoinen kysymys "sanoiko hän todella niin..."

        kristittyjen tulisi ymmärtää tuo heitto.


    • FUCKIFUU

      Milloinkahan kirkko on alkanut suhtautua myötämielisemmin koulutukseen?

      Nykyäänkin kirkko vastustaa järkevää koulutuspolitiikkaa siitä seurauksena mm. uskontotunnit ja pakkoruotsi.

    • Jori Mäntysalo

      Eräs pappi innostui selvittämään asiaa. "Olen itse joskus kuullut, mistä tuo siteeraus on saanut alkunsa, mutta olen kyllä unohtanut. Sen muistan, että siinä oiotaan mutkia kovasti suoriksi."

      Odotellaan, eiköhän tähän selvyys tule.

      • Törkeät vaparit

        Ulkoistit homman kirkolle, jota vastaan toimit! Jo on taas vapareille tyypillinen kaksinaismoralismi huipussaan.


      • FUCKIFUU
        Törkeät vaparit kirjoitti:

        Ulkoistit homman kirkolle, jota vastaan toimit! Jo on taas vapareille tyypillinen kaksinaismoralismi huipussaan.

        Jorilla on allaan 600 sivua tekstiä joista hän etsii viittaukset ja sitten hänen tulee etsiä taas nämä kirjat kirjastosta ja etsiä niiden viittaukset. Minusta Jori tekee uskomattoman työn vain puolustaakseen uskonnottomien rehellisyyttä, mikä tosin onkin täysin vieras käsite kristityille.


      • Toiveajattelija.
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Jorilla on allaan 600 sivua tekstiä joista hän etsii viittaukset ja sitten hänen tulee etsiä taas nämä kirjat kirjastosta ja etsiä niiden viittaukset. Minusta Jori tekee uskomattoman työn vain puolustaakseen uskonnottomien rehellisyyttä, mikä tosin onkin täysin vieras käsite kristityille.

        Uskonnottomien rehellisyys on tosiaan tuntematon asia. Voi jospa joskus kohtaisi sellaista!


    • sösselström

      Viittaukset pitää olla myös Jorin omiin aatoksiin sopivat. Siinä joutuu käyttämään tiheää seulaa. Paljon joutuu karsimaan, mutta eipä kirves jää Jorilta käyttämättä viinipuun juurelle.
      Taisteleva ateismi vaatii mieheltä paljon. Helpommalla pääsisi, jos olisi vain agnostikko hiljaa mielessään.
      Ei auta, taisteltava on kunnes sydäninfarkti kaataa urhon. Mutta palkintona odottaa vaparimarttyyrius.

    • Vapari valheet

      Ei ole kuulunut vieläkään niitä todisteita Johanssonin murhahimosta...Mikä maksaa Jori?

      • Jori Mäntysalo

        Odottelen tällä erää sitä papin vastausta, josta jo mainitsin. Jos ei tule, niin täytyy kaivaa kirjastosta vielä yksi opus.


      • Lopulta aina.
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Odottelen tällä erää sitä papin vastausta, josta jo mainitsin. Jos ei tule, niin täytyy kaivaa kirjastosta vielä yksi opus.

        Pappeihin se Jorikin joutuu turvautumaan.


    • Log_

      En lukenut koko ketjua, joten sori jos tulee toistoa. Lähteitä en nyt muista, joten vähän turhaahan tämä kirjoittelu on. Kerrotaan nyt kuitenkin kun itse muistan lukeneeni nämä asiat graduista.

      Mitenkään murhanhimoiseksi ei Gustavssonia voi väittää. Hän oli kyllä vanhoillinen, mutta kuolemanrangaistusta hän vastusti. Hänen aikanaan "vapaamielisemmät" piispat pitivät kuolemanrangaistusta sopivana. Gustavsson taisi uskoa enemmänkin raamatun käskyihin.

      Juttu ateistien tappamisesta liityi vapaussotaan ja punavankien käsittelyyn vankileireillä. Silloinhan punavagin henki oli melko löyhässä muutenkin. Tässä yhteydessä Gustavsson saattoi mainita, että jospa tapetaan vain ne uskottonnottomat punavangit. Hän siis saattoi lausunnollaan loppujen lopuksi pelastaa joitakin vankeja kuolemalta. Näin ateistina ei tuokaan tietenkään mukavalta kuulosta, mutta ajat olivat kovat.

      Vaikka ateisti olenkin ymmärrän kyllä, että Gustavssonin lausuntoa on saatettu käyttää väärin. Jori voi tutkia asian tarkemmin.

    • FUCKIFUU

      Minua taas kiinnosta enemmän missä Johansson tarkalleen ottaen on puhunut näin, sieltä voi löytyä lisää kristillistä "lähimmäisenrakkautta", myös kiinnostaa tämä hardcore piispa Colliander, ilmeisen murhanhimoinen fasisti kyseessä. Uskonnollisen oikeiston verinen historia koko 1900-luvun on kaameaa katseltavaa. Ja se jatkuu vieläkin, yli 300 000 irakilaista murhattiin kun Jumala lähetti uskonnollisen oikeiston johdolla USA murhaamaan Irakin siviilejä.

    • Älä luota vapariin

      Todisteita ei ainakaan ole näkynyt, vaikka näin pitkään on odoteltu. Eiköhän tässä voi taas todeta, että vapari valehtelee aina.

      • Jori Mäntysalo

        On se tässä pöydällä edelleen, tuo Sisällissota 1918 ja kirkko -kirja. Vaan kysynpä nyt ensin toistamiseen asiasta papilta, johon jo aiemmin viittasin.


      • Missä moraali?
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        On se tässä pöydällä edelleen, tuo Sisällissota 1918 ja kirkko -kirja. Vaan kysynpä nyt ensin toistamiseen asiasta papilta, johon jo aiemmin viittasin.

        Papin pakeille se vaan juoksee! Olisiko aika maksaa kirkolle sen palvelujen käytöstä?


    • Vapari valheet

      Nyt on käynyt varsin selväksi että Johansson ei ole puhunut mitään ateistien tappamisesta. Vaparit paljastuivat valheen puhujiksi ja kehtaavat syyttää kristittyjä samasta.

    • Vaparivalheet

      Nyt kansallisarkistossa on avautunut kaikki sanomalehdet aina 1950-luvulle saakka. Eli löytyisikö Jori nyt niitä faktoja sille että Gustafsson tai Colliander olisi käskenyt tappamaan ateisteja tai edes punikkeja? Siellä on internetin päässä kaikki julkaistu materiaali saatavilla. On kumma jos ei löydy.

    • Anonyymi

      Yllä on kirjoitus
      ""Mauno Koivari on ollut samoilla linjoilla hiukan myöhemmin.
      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2002_04/maunokoivisto.html

      Kommentti: KIRJOITUKSESSA ESIINTYY YLIKOSKI KANNATTAEN PUHEINEEN röyhkeästi SENSUURIA

      EDISTÄMÄSSÄ TUOMIOITA KIIHOTUKSESTA KANSANRYHMÄÄ VASTAAN

      Miksi tällainen tyyppi on valittu levittämään taistolaissensuuria va- lehden toimittajaksi ja pääsihteeriksi? Kom-sensuuri on kammottavaa kuten Putinstanista nyt näette

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe