Isä, Poika ja Pyhä Henki

Kolminaisuus

Jumala on näkymätön Henki. Jumala on Pyhä. Jumalan Henki on näin ollen Pyhä Henki ja Jumalan olemus. Pyhä Henki on myös Luoja. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, ei miehen siemenestä. Tästä on luonnollinen seuraus se että, Pyhä Henki on Herran Jeesuksen Kristuksen biologinen Isä. Raamatun ilmoituksen mukaan Herra Jeesus on kuitenkin Jumalan Poika. Tästä johtuen Pyhä Henki on Jumala. Pyhä Henki on sekä Jumalan, että Jeesuksen Henki. Jeesuksen ja Jumalan Henki on yksi ja sama Henki. Näin ollen Jeesus on Jumala, Henki, ilmestynyt ja ilmoitettu lihassa.

31

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polyteistinen

      Miksi itseään kristyiksi kutsuvat uskovaiset palvovat jumalkolminaisuuksia? Onko tuokin perua siltä ajalta, kun Konstantinus sekoitti pakanauskonnon ja luopumuksen heikentämän kristinuskon keskenään, kuten historia kertoo?

      Nimittäin jumalkolminaisuuksia palvottiin ja edelleen palvotaan ei-kristillisissä uskonnoissa, kuten:

      ASSYRIA:
      Sinetti, jonka A. H. Layard löysi erään assyrialaisen palatsin raunioista ja jota nyt säilytetään British Museumissa, esittää kolmipäistä Assur-jumalaa. Usko jumalien kolminaisuuksiin ja viisikoihin oli huomattavalla sijalla assyrialaisessa palvonnassa. Pääkolminaisuuden muodostivat Anu, joka edusti taivasta, Bel, joka edusti ihmisten, maaeläinten ja lintujen asuinaluetta, ja Ea, joka edusti maan päällä ja sen alla olevia vesiä. Toisen kolminaisuuden muodostivat kuunjumala Sin, auringonjumala Šamaš ja myrskynjumala Ramman, jonka paikan tosin usein täytti Ištar, tähtien kuningatar (vrt. 2Ku 23:5, 11).

      BABYLONIA:
      Jumalien kolminaisuudet olivat myös huomattava piirre babylonilaisessa uskonnossa. Yhden näistä muodostivat kaksi jumalaa ja yksi jumalatar: Sin (kuunjumala), Šamaš (auringonjumala) ja Ištar, joiden sanottiin vallitsevan eläinrataa. Yhden kolminaisuuden muodostivat paholaiset Labartu, Labasu ja Akhazu. Epäjumalanpalvelus oli kaikkialla ilmeistä.

      Babylonialaisilla oli jopa paholaisten kolminaisuuksia, esim. Labartun, Labasun ja Akhazun kolminaisuus.

      EGYPTI:
      Osiriksen, Isiksen (hänen vaimonsa) ja Horuksen (hänen poikansa) muodostama kolminaisuus eli triadi. Tämä polyteistinen palvonta ei hyödyttänyt eikä kohottanut egyptiläisiä millään tavoin. Egyptiläisissä patsaissa ja maalauksissa esiintyy varsin usein pyhä symboli, silmukkaristi eli crux ansata (ankh). Tämä ns. elämän symboli näyttää T-kirjaimelta, jonka yläosassa on soikea silmukka, ja se kuvasi luultavasti yhdistettyjä miehen ja naisen lisääntymiselimiä. Egyptin jumalat kuvataan usein silmukkaristi kädessään

      MEEDO-PERSIA
      Ahura Mazda -jumalan symboli muistutti suuresti Assyrian Assurin vertauskuvaa: se oli siivekäs kiekko, josta ulkonee toisinaan parrakas mies, jolla on pystysuora linnun pyrstö.
      Ahura Mazda on voinut kuulua kolminaisuuteen. Tähän viittaa se, että Artakserkses Mnemon pyysi suojelusta Ahura Mazdalta, Anahitalta (veden ja hedelmällisyyden jumalatar) ja Mithralta (valonjumala), ja hän luki Susassa olevan Pylvässalin jälleenrakentamisen näiden kolmen jumalan suopeuden ansioksi.

      ROOMA:
      Roomalaisten uskonto sai paljon vaikutteita etruskeilta, kansalta jonka yleensä ajatellaan tulleen Vähästä-Aasiasta. Ainakin ennustelu yhdistää etruskien uskonnon babylonialaisten uskontoon. Kun roomalaiset siis ottivat omakseen etruskien jumalia, he ottivat todellisuudessa vastaan babylonialaista perintöä.

      Roomalaisten kolminaisuus, jonka muodostivat Juppiter (ylijumala, taivaan ja valon jumala), Juno (Juppiterin puoliso, jonka katsottiin valvovan erityisesti naisia koskevia asioita) ja Minerva (kaikkea käsityötä valvova jumalatar), vastaa etruskien Tiniaa, Unia ja Menrvaa.

      • fjq32iorwwk

      • fbhwpjoåd

      • Et siis usko!
        fjq32iorwwk kirjoitti:

        Heikkoo on tuo sun sepostus. Juuri paholainen tekee omia kopioitaan Jumalasta eli ne vain todistaa, että kolminaisuuden puolesta. Raamatussa on vain kolmiyhteinen Jumala:

        http://www.ristintie.com/files/Kukkula-Arthur-Jumalan-ennakkotodellisuus.mp3

        Jeesus kysyi: " Minkä vuoksi ette ymmärrä minun puhettani” (Johannes 8: 43)

        JEESUS sanoi - - "menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi."(Johannes 14: 23, 28)


        Miksi kristikunta väittää uskontunnuksessaan että ”Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. - - Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.”, vaikka kirkolliskokouksien käyttöön ottamien raamatunkäännöksien mukaan Jeesus Kristus on sanonut valtasuhteiden olevan toisin?

        Kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos vuodelta 1938 mukaan:
        ”Jeesus vastasi - - minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.” (Johannes 14: 23, 28)

        Kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos vuodelta 1992 mukaan:
        ”Jeesus vastasi - - minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.” (Johannes 14: 23, 28)



        Jeesus kysyi: ” Jos puhun totuutta, niin miksi te ette usko minua? ” Antamalla samalla vastaukset siihen, miksi kaikki eivät uskoisi hänen puheitaan, hänen opetuksiaan.. (Johannes 8: 46)


      • JOH

        "Miksi itseään kristyiksi kutsuvat uskovaiset palvovat jumalkolminaisuuksia?"

        Eiköhän tämä ole Jehovan todistajien valhepropagandaa.

        Kukaan kristitty ei palvo jumalkolminaisuuksia, vaan me palvomme Jumalaa joka on yksi. Amen


      • Jumala
        Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
        Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.

        Jumalan Poika
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Sana, so. Jumalan Poika, on ottanut inhimillisen luonnon autuaan neitsyt Marian kohdussa, niin että molemmat luonnot, jumalallinen ja inhimillinen, samassa persoonassa erottamattomasti yhtyneinä, ovat yksi ainoa Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, joka syntyi neitsyt Mariasta, todella kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, jotta hän sovittaisi Isän kanssamme ja olisi uhri ei ainoastaan perisynnin, vaan myös kaikkien ihmisten tekosyntien tähden. Tämä sama Kristus astui alas tuonelaan, nousi todella kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin istuakseen Isän oikealla puolella, hallitakseen ja vallitakseen ikuisesti kaikkia luotuja sekä pyhittääkseen ne, jotka uskovat häneen, lähettämällä heidän sydämiinsä Pyhän Hengen, joka heitä johtaa, lohduttaa, tekee eläviksi ja puolustaa saatanaa ja synnin valtaa vastaan. Sama Kristus on näkyvällä tavalla tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita jne., kuten apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan.





        Jeesuksen sanat ovat tuossa MATT.28:19

        Kolmiyhteisen Jumala opin mukaan Isä Poika ja Pyhä Henki on yksi ja ovat samanarvoisia. Jos Isä on pää on Poika kuitenkin samaa ruumista on samanarvoisia.

        Ja myös tämä Raamatun kohta on monissa alkuperäiskirjoituksissa, mutta vain muutamasta puuttuu ja siksi se on jätetty pois.

        1 John 5:7
        Viewing the King James Version. Click to switch to 1611 King James Version of 1 John 5:7.

        For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

        Jeesus myös sanoi ennen tuomiotaan olevansa Jumala ja siksi Jeesus ristiinnaulittiin. Minä olen on suoraan alkutekstistä Jumala.

        1JOH.5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        KOL.2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

        16.


      • totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Jumala
        Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
        Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.

        Jumalan Poika
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Sana, so. Jumalan Poika, on ottanut inhimillisen luonnon autuaan neitsyt Marian kohdussa, niin että molemmat luonnot, jumalallinen ja inhimillinen, samassa persoonassa erottamattomasti yhtyneinä, ovat yksi ainoa Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, joka syntyi neitsyt Mariasta, todella kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, jotta hän sovittaisi Isän kanssamme ja olisi uhri ei ainoastaan perisynnin, vaan myös kaikkien ihmisten tekosyntien tähden. Tämä sama Kristus astui alas tuonelaan, nousi todella kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin istuakseen Isän oikealla puolella, hallitakseen ja vallitakseen ikuisesti kaikkia luotuja sekä pyhittääkseen ne, jotka uskovat häneen, lähettämällä heidän sydämiinsä Pyhän Hengen, joka heitä johtaa, lohduttaa, tekee eläviksi ja puolustaa saatanaa ja synnin valtaa vastaan. Sama Kristus on näkyvällä tavalla tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita jne., kuten apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan.





        Jeesuksen sanat ovat tuossa MATT.28:19

        Kolmiyhteisen Jumala opin mukaan Isä Poika ja Pyhä Henki on yksi ja ovat samanarvoisia. Jos Isä on pää on Poika kuitenkin samaa ruumista on samanarvoisia.

        Ja myös tämä Raamatun kohta on monissa alkuperäiskirjoituksissa, mutta vain muutamasta puuttuu ja siksi se on jätetty pois.

        1 John 5:7
        Viewing the King James Version. Click to switch to 1611 King James Version of 1 John 5:7.

        For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

        Jeesus myös sanoi ennen tuomiotaan olevansa Jumala ja siksi Jeesus ristiinnaulittiin. Minä olen on suoraan alkutekstistä Jumala.

        1JOH.5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        KOL.2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

        16.

        2KOR.5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan

        KOL.1:15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
        16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
        17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
        18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        19. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi

        JOH.1:1Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

        JES.40:3. Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.

        MATT.3:3. Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."

        JES.9: 5. Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

        Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

        MATT.1:23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        16.ILM.22.12. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

        17.Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja lopppu


      • Myös yksi jumaluutta esiintyy pakanoilla


        Aton (sanatarkasti Aton-Ra) oli muinaisessa Egyptissä erityisesti Uuden valtakunnan 18. dynastian aikana palvottu auringonjumala.[1]

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aton




        12. dynastian aikaan auringonjumala Ra-Horakhtyä alettiin kuvata pelkistettynä auringonkehränä. Ennen Amenhotep III:n hallituskautta Aton pysyi kuitenkin melko merkityksettömänä Heliopoliin paikallisjumalana.[1] Akhenatenin noustua valtaan hän kielsi kaikkien muiden jumalten palvelemisen ja nosti Atonin ylimmäksi jumalaksi. Akhenatenin uskonto saattoi kuitenkin olla monolatrinen ennemmin kuin monoteistinen, sillä mikään lähde ei osoita hänen pitäneen Atonia ainoana jumalana.[2] Muutokset kohtasivat suurta vastustusta ja Atonia palvottiinkin korkeintaan nimellisesti siellä missä vanhojen jumalten kannatus oli vahvaa. Erityisesti Amonin pappien hallussa ollut Theba vastusti Atoniin siirtymistä. Osittain tästä syystä Akhenaten rakennutti pääkaupungikseen Akhetatenin, "Atonin horisontin", josta tuli myös Atonin kulttikeskus.[1]

        Atonin palvonta poikkesi huomattavasti vanhojen jumalien palvonnasta. Tavallinen ihminen ei saanut palvoa Atonia laisinkaan, vaan hänen tuli palvoa farao Akhenatenia, joka edelleen palvoi Atonia. Aton kuvataan usein pitelemässä ankh-symbolia auringonsäteinä kurottuvilla käsillään faraon kasvojen edessä. Atonin temppelit olivat vanhojen jumalten temppeleistä poiketen suuria kattamattomia alueita.

        Akhenatenin kuoltua Atonin kultista tuli hyvin epäsuosittu ja sen kannattajia mahdollisesti jopa vainottiin. Amonin papisto myös hävitti suurimman osan todisteista Akhenatenin valtakaudesta.[2] Atonin palvonta jatkui kuitenkin satoja vuosia tämänkin jälkeen, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa.

        Atonin ja Akhenatenin valta-ajasta kertoo suomalainen romaani Sinuhe egyptiläinen.[2]


    • Häh..

      Vuosisatoja ennen Kristuksen aikaa oli muinaisessa Babyloniassa ja Assyriassa jumalten kolmikkoja tai kolminaisuuksia. Ranskalainen Laroussen mytologian tietosanakirja mainitsee yhden sellaisen kolmikon Mesopotamian alueelta: "Maailmankaikkeus jaettiin kolmeen alueeseen, joista kustakin tuli jonkin jumalan valta-alue. Anun osalle tuli taivas. Maa annettiin Enlilille. Easta tuli vesien hallitsija. Yhdessä ne muodostivat suurten jumalten kolmikon."

    • Häh..

      Hinduillakin on kolminaisuus. Kirja "The Symbolism of Hindu Gods and Rituals" (Hindulaisuuden jumalien ja rituaalien symboliikka) sanoo hindukolminaisuudesta, joka oli olemassa satoja vuosia ennen Kristusta: "Šiva on yksi kolminaisuuden jumalista. Hänen sanotaan olevan hävityksen jumala. Toiset kaksi jumalaa ovat Brahma, luojajumala, ja Višnu, ylläpitäjäjumala. – – Sen ilmaisemiseksi, että nämä kolme ilmiötä ovat yksi ja sama, nuo kolme jumalaa on yhdistetty yhteen muotoon." – Julkaissut A. Parthasarathy, Bombay

    • keskeinen oppi?

      Miksi ei tuhansien vuosien aikana kukaan Jumalan profeetoista opettanut hänen kansalleen kolminaisuutta? Eikö lopulta Jeesus olisi voinut käyttää kykyään Suurena Opettajana selvittääkseen kolminaisuusopin seuraajilleen? Henkeyttäisikö Jumala ihmisiä kirjoittamaan satoja sivuja Raamattuun eikä kuitenkaan opettaisi tämän aineiston välityksellä lainkaan kolminaisuutta, jos se olisi uskoon kuuluva "keskeinen oppi"?

      Pitäisikö kristittyjen uskoa siihen, että vuosisatoja Kristuksen ja sen ajan jälkeen, kun Jumala henkeytti Raamatun kirjoittamisen, hän tukisi sellaisen opin muotoilua, joka oli tuhansien vuosien ajan hänen palvelijoilleen tuntematon ja joka on "selittämätön mysteeri", "ihmisjärjelle käsittämätön", jolla myönnetään olevan pakanallinen tausta ja joka oli "paljolti kirkkopoliittinen kysymys"?

      Historian todistus on selvä: kolminaisuusopetus poikkeaa totuudesta, se on siitä luopumista

      • mitä höpötät?

        Tuossa aloituksessahan se kiteytetään hyvin. Ei siis mikään käsittämätön asia ollenkaan.


    • KOLMINAISUUSOPPI

      Athanasiuksen uskontunnustus??

      Kolminaisuus määriteltiin yksityiskohtaisemmin Athanasiuksen uskontunnustuksessa. Athanasius oli pappi, ja hän oli tukenut Konstantinusta Nikeassa. Hänen nimeään kantava uskontunnustus julistaa: "Me yhtä Jumalaa kolminaisuudessa – – kunnioitamme. – – Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala. Eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."

      The New Encyclopædia Britannica huomauttaa Athanasiuksen uskontunnuksesta: "Tuo uskontunnustus oli idän kirkolle tuntematon aina 1100-luvulle saakka. Oppineet ovat 1600-luvulta lähtien olleet yleensä samaa mieltä siitä, että Athanasius (joka kuoli vuonna 373) ei kirjoittanut Athanasiuksen uskontunnustusta, vaan se laadittiin luultavasti Etelä-Ranskassa 400-luvulla. – – Tällä uskontunnustuksella näyttää olleen vaikutusta pääasiassa Etelä-Ranskassa ja Espanjassa 500- ja 600-luvulla. Sitä käytettiin kirkon liturgiassa Saksassa 800-luvulla ja Roomassa hiukan myöhemmin.”

      • hbaejoåkfwp,

        Paholainen pelkää enemmän sitä, että ihmiset alkavat usko tähän kolmiyhteiseen Jumalaan, kuin vaan yksin oppia Jumalasta, vaikka se onkin tärkeä.

        Paavali tapasi tosin uskovia miehiä Efesossa, jotka eivät olleet kuuleetkaan, että Pyhää Hengeä on edes olemassa. Ap.t. 19:1-6 Paavali kertoi Jumalan kolmannenkin Persoonan, kastoi ja rukoili ja ne miehet täyttyivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat uusillä kielillä ja ennustivat.


    • Ei kolminaisuutta

      Konstantinus ei ollut kristitty. Hän oletettavasti teki kääntymyksen myöhemmin elämässään, mutta häntä ei kastettu ennen kuin kuolinvuoteellaan. Henry Chadwick sanoo hänestä kirjassaan The Early Church (Alkukirkko): "Konstantinus palvoi isänsä tavoin Voittamatonta Aurinkoa; – – hänen kääntymystään ei pitäisi tulkita sisäiseksi pelastuskokemukseksi – –. Se oli sotilaallinen kysymys. Hän ei koskaan käsittänyt kovin selvästi kristillistä oppia, mutta hän oli varma siitä, että voitto taistelussa on kristittyjen Jumalan lahja."

      Millainen oli tämän kastamattoman keisarin osa Nikean kirkolliskokouksessa? Encyclopædia Britannica kertoo: "Konstantinus itse toimi puheenjohtajana, hän johti aktiivisesti keskustelua ja teki henkilökohtaisesti ehdotuksen – – lopullisesta sanamuodosta: 'Isän kanssa yhtä olemusta', jolla ilmaistiin Kristuksen suhde Jumalaan tuon kirkolliskokouksen julkaisemassa uskontunnustuksessa – –. Pelonsekaisessa kunnioituksessaan keisaria kohtaan piispat vain kahta poikkeusta lukuun ottamatta allekirjoittivat uskontunnustuksen, monet heistä varsin vastahakoisesti."

      Niinpä Konstantinuksen osa oli ratkaiseva. Kaksi kuukautta kestäneen kiihkeän uskonnollisen väittelyn jälkeen tämä pakanapoliitikko puuttui asiaan ja teki ratkaisunsa niiden hyväksi, jotka sanoivat Jeesuksen olevan Jumala. Mutta miksi? Hän ei varmasti tehnyt sitä siksi, että hänellä olisi ollut raamatullinen vakaumus. Mutta sen hän ymmärsi, että uskonnollisesta jakautuneisuudesta koitui uhka hänen valtakunnalleen, ja hän halusi lujittaa valtapiiriään.

      Kukaan Nikean piispoista ei kuitenkaan esittänyt kolminaisuutta. He päättivät vain Jeesuksen luonnosta mutta eivät pyhän hengen osasta. Jos kolminaisuus olisi ollut selvä Raamatun totuus, eivätkö he olisi tehneet sitä koskevan esityksen saman tien?

      • Raamatussa selvästi

        Tuo on historiaa, enkä ota kantaa sen totuudenmukaisuuteen, mutta miten kumoat aloituksessa olevat päätelmät, jotka perustuvat Raamattuun? Kolminaisuus ei ole vain jossakin kokouksessa päätetty asia, vaan samanlaiseen päätelmään päätyy helposti vain tutkimalla Raamattua itse.


    • bnikpml
    • Selvennä

      Kirjoitit:

      "Pyhä Henki on sekä Jumalan, että Jeesuksen Henki"

      miten tulet yht'äkkiä tuohon päätelmään, vaikka todisteluketjusi ei mitenkään tue tuota päätelmääsi?

      • Selvä asia

        Se sanotaan suoraan Raamatussa. Ei tarvitse päätellä.


      • Vinkki

        Lue esim. Apostolien teot 16. Sieltä käy ilmi, että Pyhä Henki on myös Jeesuksen Henki.


    • Tunnustuskirjassa

      KOLMINAISUUS NIINKUIN SE ON KIRJOITETTU JA JULISTETTU KRISTIKUNNASSA

      "Athanasioksen tunnustus areiolaisuutta vastaan

      Taustaa
      Athanasioksen uskontunnustus on läntistä alkuperää, latinankielinen ja kolmesta vanhasta tunnustuksesta myöhäisin, syntynyt todennäköisesti 500-luvun alussa Espanjassa. Se puolustaa Jumalan kolmiyhteyttä ja oppia Kristuksesta tosi Jumalana ja ihmisenä. Keskiajalla sitä käytettiin aamun hetkipalveluksessa."

      - -

      "Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
      Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta."

      - -

      "Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias."

      - -

      "Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

      Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin."

      Lähde: ' Kolme vanhan kirkon tunnustusta', LUTERILAISET TUNNUSTUSKIRJAT, Suomen evankelisluterilainen kirkko.

      • Uskotko Jeesusta?

        ”Pyhä” kolminaisuus on yksi babylonilainen opetus. Tämä opetus kolmesta persoonasta yhdessä Jumalassa ei kuulunut milloinkaan muinaisten heprealaisten uskoon.

        >(Markus 12:29; 13:32)


        (Johannes 5:19, 30; 14:28; 20:17.)


    • Uskotko Jeesusta?

      JEESUS sanoi - - "menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi."(Johannes 14: 42, 43)

      (Johannes 14: 23, 42, 43.


      Miksi kristikunta väittää uskontunnuksessaan että vaikka kirkolliskokouksien käyttöön ottamien raamatunkäännöksien mukaan Jeesus Kristus on sanonut valtasuhteiden olevan toisin?

      Kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos vuodelta 1938 mukaan:
      (Johannes 14: 23, 42, 43)

      Kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos vuodelta 1992 mukaan:

      (Johannes 14: 23, 42, 43)

      Jeesus kysyi: " Minkä vuoksi ette ymmärrä minun puhettani?" Antamalla samalla vastaukset siihen, miksi kaikki eivät uskoisi hänen puheitaan, hänen opetuksiaa,

    • von Girbbu

      ""ASSYRIA: Sinetti, jonka A. H. Layard löysi erään assyrialaisen palatsin raunioista 23:5, 11). Babylonialaisilla oli jopa paholaisten EGYPTI: Osiriksen, Isiksen (hänen vaimonsa) ja Horuksenkädessään MEEDO-PERSIA Ahura Mazda -jumalan symboli muistutti ROOMA: Roomalaisten uskonto sai paljon vaikutteita etruskeilta""

      Tuo on yksi lahkolaisuuden piirteistä, heidän kuuluu osasta ja kertoa pitkään erilaisista pakanauskoista.

      Toisaalta tosin harhaanjohtaen, valikoiden. Sitä sanotaan teokraattiseksi sodankäynniksi.

      Todistajain emolahkon raamatuntutkijain perustaja omaksui adventisteilta tavan sanoa Jeesusta Mikaeliksi. Jouluevankeliumissa enkeli toimi enkelin osassa, Jumalan sanansaattajana, mutta ei ollut Mikael.
      Russell kirjoitti vielä että Pyhä Henki on Persoona.
      Pyhä Henki on Jahven synonyymi.

    • Pepuutti

      Tykkäävätkö todistajat niistä viikinkien jutuista ? hehän olivat kuulema hurjia huitomaan miekoillaan kuin todistajat konsanaan vartiotorneillaan, koska sillä pääsi tuonpuoleiseen paratiisikivaan.

    • Totuuden puolesta
    • Jesaja jo tiesi

      Kolminaisuutta, tai kolmiykseyttä ei ole sanana Raamatussa, mutta sille löytyy Raamatusta selkeät perustelut. Kolmiykseys ei ole vain kirkolliskokouksen päätös, vaan se on myös apostolien opetus.

      Otetaan eimerkiksi Jesaja 6 luvun lainaukset apostolien teoista ja Johanneksen evankeliumista. Jesaja 6:ssa Jehova ilmestyy Jesajalle ja kutsuu tämän profeetakseen. Apt 28:ssa apostoli Paavali sanoo Pyhän Hengen puhuneen Jesajan kautta samat sanat, jotka Jesaja 6:ssa kerrotaan Jehovan sanoneen. Eli Paavali antaa ymmärtää, että Pyhä Henki on sama kuin Jehova. Joh 12:ssa viitataan taas Jesaja 6 lukuun. Siinä kerrotaan Jesajan nähneen Jeesuksen kirkkauden. Ja mitä Jesaja näkikään? Jehovan. Eli Jeesus on Jehova. Näin ollen Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi. Kolme persoonaa, jotka ovat yhdessä yksi Jumala.

      • Juuri näin

        Aamen


    • JOH

      "Historian todistus on selvä: kolminaisuusopetus poikkeaa totuudesta, se on siitä luopumista"

      Jehovan todistajat luottavat historian todistuksiin, mutta uskovat kristityt luotamme Jumalan Sanaan, joka opettaa että Jeesus ja Isä Jumala Jahve ovat yhtä.

      Ei tarvitse puhua kolminaisuuksista, vaan Raamattu esittää lukuisissa kohdissa ns. ykseysoppia, joka tarkoittaa että Isä Jumala Jahve on sama kuin Jeesus ja Pyhä Henki.

      Tuossa edellä nim. "Jesaja jo tiesi" tuo esiin muutamia kohtia. On surullista että Jehovan todistajien ei sallita lukea näitä kohtia Raamatusta.

      Otetaas yksi esimerkki - yksikin esimerkki aina riittää ...

      Hebr. 1 "10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;"

      Tässähän tarkoitetaan Herralle Jeesusta.

      Sama kohta löytyy ... Jes. 44 "24 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani? -"

      Ja tässä taasen tarkoitetaan Herralla Jahve.

      Siis sekä Jeesus että Jahve ovat luoneet taivaan ja maan. Mutta koska Jumalia on vain yksi, niin Jeesus ja Jahve täytyy olla sama asia.

      Jehovan todistajat eksyvät myös tässä kohdin, kun väittävät epäsuorasti, että jumalia olisi useampikin kuin yksi.

    • kyllä te jaksatte.

      voihan kiekaus!Herra on Jeesuksen biologinen isä, koska ei siinnyt miehen siemenstä.

      Eihä se ole biologiaa, jos tyhjästä syntyy. Mihin Maria unohtui? Jeesuksen synnyttäjä.

      • Huom!

        Jeesus ihmisenä eli Ihmisen Poikana sikisi Pyhästä hengestä. Jeesushan oli sekä Jumala että ihminen, mutta maanpäällä ollessaan Jeesus riisui pois sen jumaluuden ja otti orjan muodon ja eli ihmisen elämää ja kuoli ihmisen tuskallisen kuoleman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe