VA ja PAT suhde

FUCKIFUU

Niin mikä on Vapaa-ajattelijoiden ja Pääkaupunki seudun ateistit ry. suhde.

Ensimmäisen johdossa on Karisma ja jälkimmäisen johdossa Sundström.

Taustaa: Sundström toimi aiemmin palkattuna Vapaa-ajattelijoissa, pian hänen tehtävänsä kuitenkin päätettiin lakkauttaa ja sitä myöten palkan maksu, Sundström tahtoi puhjeenjohtajaksi puheenjohtajan paikalle mutta kukaan ei häntä koskaa tahtonut tehtävään, ilmeisistä syistä johtuen.

Tänne keskustelu näistä aiheista.

100

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PAT parempi

      Loistavaa. Fuckifuusta on tullut palstan luotsi. Ainakin hän perustaa ketjuja yhtä pontevasti. Hauskaa. Katsotaan miten kahden luotsin mallilla homma hoituu.

      PAT on muuten ateistinen vaihtoehto Vapaa-ajattelijain liitolle. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin VA-yhdistykset. Kannattaa tutustua: http://www.ateistit.fi/

      • Kyllästynyt

        Sivujen mukaan jäsenmäärä on 28, ja niistäkin vain 9 aktiivijäsentä. Toimintaa ei tunnu juuri olevan ja kannanotot keskittyvät pääasiassa Vapaa-ajattelijoiden liiton ruotimiseen. Ei siis näytä minusta oikein minkäänlaiselta vaihtoehdolta.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Sivujen mukaan jäsenmäärä on 28, ja niistäkin vain 9 aktiivijäsentä. Toimintaa ei tunnu juuri olevan ja kannanotot keskittyvät pääasiassa Vapaa-ajattelijoiden liiton ruotimiseen. Ei siis näytä minusta oikein minkäänlaiselta vaihtoehdolta.

        Pieni mutta pippurinen. Edellytykset nousulle ovat selvät, vaikka vaparipiireissä painetaankin kaikin tavoin alas.


      • PAT parempi kirjoitti:

        Pieni mutta pippurinen. Edellytykset nousulle ovat selvät, vaikka vaparipiireissä painetaankin kaikin tavoin alas.

        No mikäs siinä, jos se saa tuloksia aikaiseksi.

        Homman luonteeseen ikävä kyllä kuuluu, että tuloksia on vaikea mitata. Vain jotkut yksittäiset eroakirkosta.fi-palvelun tiedotteet ovat välittömästi mitattavia s.e. voi verrata kahden tiedotteen tuloksia --- ja silloinkin joku tiedote voi peittyä muihin uutisiin, josta seuraa satunnaisvaihtelua. Vielä vähemmän voi sanoa paljonko vaikkapa et-opetus.fi on vaikuttanut et-oppilaiden osuuden kasvuun.

        Va-liitto kuitenkin on saanut julkisuutta ja liiton edustajia on joskus jopa kutsuttu kertomaan näkemyksiään. PATin saama julkisuus on jäänyt hyvin vähäiseksi ja muista tuloksista minulla ei ole tietoa.

        Todennäköisenä en pidä, että PATin toiminta lähitulevaisuudessakaan olisi muuta kuin lähinnä va-liiton mollausta.


      • PAT parempi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No mikäs siinä, jos se saa tuloksia aikaiseksi.

        Homman luonteeseen ikävä kyllä kuuluu, että tuloksia on vaikea mitata. Vain jotkut yksittäiset eroakirkosta.fi-palvelun tiedotteet ovat välittömästi mitattavia s.e. voi verrata kahden tiedotteen tuloksia --- ja silloinkin joku tiedote voi peittyä muihin uutisiin, josta seuraa satunnaisvaihtelua. Vielä vähemmän voi sanoa paljonko vaikkapa et-opetus.fi on vaikuttanut et-oppilaiden osuuden kasvuun.

        Va-liitto kuitenkin on saanut julkisuutta ja liiton edustajia on joskus jopa kutsuttu kertomaan näkemyksiään. PATin saama julkisuus on jäänyt hyvin vähäiseksi ja muista tuloksista minulla ei ole tietoa.

        Todennäköisenä en pidä, että PATin toiminta lähitulevaisuudessakaan olisi muuta kuin lähinnä va-liiton mollausta.

        Ja vaparithan ovat tietysti täysin syyttömiä kaikkeen. Kunhan vain paha PAT lopettaisi mollauksensa niin kaikki olisi loistavaa. HALOO!


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Pieni mutta pippurinen. Edellytykset nousulle ovat selvät, vaikka vaparipiireissä painetaankin kaikin tavoin alas.

        Nousulle? Tarkoittaako pippurisuus muuta kuin muiden haukkumista? Se on ainakin leimaavin seikka PAT:n sivuja katsoessa. Arvostan enemmän järjestöjä, jotka tekevät töitä ja kohtelevat muita asiallisesti kuin järjestöjä, jotka räkyttävät kuin rakkikoira muille ilman juurikaan muuta toimintaa. Jos toimintaa on, niin PAT hautaa sen kyllä tuon kuran alle tehokkaasti. En ihmettele, ettei sinne kukaan liity.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Nousulle? Tarkoittaako pippurisuus muuta kuin muiden haukkumista? Se on ainakin leimaavin seikka PAT:n sivuja katsoessa. Arvostan enemmän järjestöjä, jotka tekevät töitä ja kohtelevat muita asiallisesti kuin järjestöjä, jotka räkyttävät kuin rakkikoira muille ilman juurikaan muuta toimintaa. Jos toimintaa on, niin PAT hautaa sen kyllä tuon kuran alle tehokkaasti. En ihmettele, ettei sinne kukaan liity.

        PAT on eräänlainen protestiliike vaparien nykyiselle vätystelylle. Politiikastakin näkyy, että aluksi pilkatut marginaaliryhmät ovat protestia kautta nousseet vaikuttajiksi. PAT onjuuri tällainen nouseva protestiryhmä.


      • PAT parempi kirjoitti:

        PAT on eräänlainen protestiliike vaparien nykyiselle vätystelylle. Politiikastakin näkyy, että aluksi pilkatut marginaaliryhmät ovat protestia kautta nousseet vaikuttajiksi. PAT onjuuri tällainen nouseva protestiryhmä.

        Jää nähtäväksi. Minä toivoin aikoinaan että PAT tarjoaisi kanavan edistää uskonnottomille tärkeitä asioita heidän tavallaan joiden mielestä VAL vätystelee /toimii väärin.

        Ihannetilanne olisi siis ollut, että VAL saa jotain pientä aikaan ja PAT sitten saa jotain tehokasta aikaan kun kerran osaa paremmin. Tämä ei toistaiseksi näytä toteutuneen.

        PAT:n energia kuluu suurelta VAL:n kampittamiseen, vähättelyyn ja valehteluun oman korkeimman totuutensa puolesta. He siis haluavat että VAL ei vätystelyllä saisi sitäkään vähää aikaan, mutta eivät myöskään ilmeisesti halua että PAT saa mitään aikaan kun energiansa hussaavat toisten kampittamiseen. Eli oma napa on mennyt tärkeiden tavoitteiden edelle: tärkeintä ei ole se että yhteisetkään edut ja tavoitteet toteutuvat vaan tärkeintä on se, että nuo vääräuskoiset eivät niitä saa toteutettua.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        PAT on eräänlainen protestiliike vaparien nykyiselle vätystelylle. Politiikastakin näkyy, että aluksi pilkatut marginaaliryhmät ovat protestia kautta nousseet vaikuttajiksi. PAT onjuuri tällainen nouseva protestiryhmä.

        Protestiliike - tai suoraan sanottuna perustettu vain haukkumista varten. No, minä en ainakaan moiseen yhdistykseen liity, en etsi elämääni negatiivisuutta enkä halua tukea ala-arvoista toimintaa. Jos PAT joskus alkaa toimia aktiivisesti oikeiden asioiden puolesta ja pyrkii yhteistyöhön tai edes asiallisiin väleihin muiden järjestöjen kanssa, harkitsen asiaa uudelleen. Ilman ansioita ja räkyttäen kuin rakkikoira ei kuitenkaan vakuuta eikä herätä arvostusta, pelkkää ärtymystä ja sääliä.


      • PAT parempi kirjoitti:

        Ja vaparithan ovat tietysti täysin syyttömiä kaikkeen. Kunhan vain paha PAT lopettaisi mollauksensa niin kaikki olisi loistavaa. HALOO!

        Vapareitan ne PATtilaisetkin kokonaisuudessa olivat ja useat ovat taktisesti tiettyjen vapariyhdistysten jäseniä edelleenkin. Mutta tästä surkuhupaista tarinasta voisi kyllä kirjoitella ummet ja lammet: vähän sellaista hölmöläisvitsitouhua että kukaan ei lopulta ole 100% mistä kaikki aikoinaan alkoi. Oma näkemykseni on että kaikki alkoi kahden ihmisen henkilökemioista mutta "pääsin" itse seuraamaan asiaa siinä vaiheessa kun tilanne oli jo alkanut kehittyä.

        Minusta PAT:n jäsenissä on oivaa erikoisosaamista ja älyä - toivoisin että valjastaisivat ne rakentavaan toimintaan.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Protestiliike - tai suoraan sanottuna perustettu vain haukkumista varten. No, minä en ainakaan moiseen yhdistykseen liity, en etsi elämääni negatiivisuutta enkä halua tukea ala-arvoista toimintaa. Jos PAT joskus alkaa toimia aktiivisesti oikeiden asioiden puolesta ja pyrkii yhteistyöhön tai edes asiallisiin väleihin muiden järjestöjen kanssa, harkitsen asiaa uudelleen. Ilman ansioita ja räkyttäen kuin rakkikoira ei kuitenkaan vakuuta eikä herätä arvostusta, pelkkää ärtymystä ja sääliä.

        PAT toimii monessa suhteessa erittäin ansiokkaasti. Te vain kiinnitätte huomion siihen osaan, jossa protestiliike arvostelee vallitsevaa toimijaa. Mutta se kuuluu protestiliikkeen luonteeseen. Eihän sitä oli ellei VAL: n toiminnassa olisi protestoitavaa. Mielestäni VAL:n arvostelu on aiheellista. Jonkun täytyy herättää se hegemonisista unistaan.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        PAT toimii monessa suhteessa erittäin ansiokkaasti. Te vain kiinnitätte huomion siihen osaan, jossa protestiliike arvostelee vallitsevaa toimijaa. Mutta se kuuluu protestiliikkeen luonteeseen. Eihän sitä oli ellei VAL: n toiminnassa olisi protestoitavaa. Mielestäni VAL:n arvostelu on aiheellista. Jonkun täytyy herättää se hegemonisista unistaan.

        Itse asiassa en vielä muutama kuukausi sitten ollut edes kuullut koko PAT:sta. Tällä palstoilla kuulin ja kävin heidän omilla sivuillaan ja tuollaisena se toiminta näyttäytyi - haukkumisena ja räkyttämisenä, ei minään muuna. Jos PAT tekee paljon ansiokasta työtä, niin PAT kyllä piilottaa sen erittäin hyvin kaiken heittelemänsä kuran alle.


      • Kyllästynyt
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Itse asiassa en vielä muutama kuukausi sitten ollut edes kuullut koko PAT:sta. Tällä palstoilla kuulin ja kävin heidän omilla sivuillaan ja tuollaisena se toiminta näyttäytyi - haukkumisena ja räkyttämisenä, ei minään muuna. Jos PAT tekee paljon ansiokasta työtä, niin PAT kyllä piilottaa sen erittäin hyvin kaiken heittelemänsä kuran alle.

        PS: uskonnottomat ovat vähemmistönä maassamme. Jos yksi järjestö, Vapaa-ajattelijat, tekee töitä uskonnottomien eteen, niin se ei silloin kaipaa protestiliikettä torpedoimaan yrityksiä. Mikäli joku on eri mieltä toimintatavoista, sen jonkun olisi syytä toimia sitten itse paremmin ja näyttää esimerkkiä. On lapsellista kuvitella minkään paranevan, jos etuja ajaa vain yksi taho ja asiaa 'parannetaan' toimimalla kuin PAT ja yrittämällä mitätöidä kaikki, mitä tuo taho pyrkii saamaan aikaan. PAT vaikuttaa toimivan lähinnä kirkon pussiin.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        PS: uskonnottomat ovat vähemmistönä maassamme. Jos yksi järjestö, Vapaa-ajattelijat, tekee töitä uskonnottomien eteen, niin se ei silloin kaipaa protestiliikettä torpedoimaan yrityksiä. Mikäli joku on eri mieltä toimintatavoista, sen jonkun olisi syytä toimia sitten itse paremmin ja näyttää esimerkkiä. On lapsellista kuvitella minkään paranevan, jos etuja ajaa vain yksi taho ja asiaa 'parannetaan' toimimalla kuin PAT ja yrittämällä mitätöidä kaikki, mitä tuo taho pyrkii saamaan aikaan. PAT vaikuttaa toimivan lähinnä kirkon pussiin.

        Näkemyksesi on varsin epädemokraattinen eikä sovi kansalaisyhteiskunnan vapaaseen keskustelukulttuuriin. Mitä siitä tulisi, jos oppositiota kiellettäisiin arvostelemasta hallitusta? Sama juttu VAL:n ja PAT:n välillä. Olen vapaan ajattelun ja mielipiteenvaihdon kannalla rajoittamista vastaan. En voi hyväksyä näkemystäsi, joka valitettavasti on VAL:n piirissä hallitsevaa.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Näkemyksesi on varsin epädemokraattinen eikä sovi kansalaisyhteiskunnan vapaaseen keskustelukulttuuriin. Mitä siitä tulisi, jos oppositiota kiellettäisiin arvostelemasta hallitusta? Sama juttu VAL:n ja PAT:n välillä. Olen vapaan ajattelun ja mielipiteenvaihdon kannalla rajoittamista vastaan. En voi hyväksyä näkemystäsi, joka valitettavasti on VAL:n piirissä hallitsevaa.

        Vai epädemokraattinen. Entä jos ihmiset vetäisivätkin yhtä köyttä? Entä jos arvostelu olisi rakentavaa eikä räkyttämistä? Entä jos tehtäisiin itse paremmin, tai edes jotain, sen sijaan, että laitettaisiin kapuloita toisten rattaisiin?

        Ei räksytys ja torpedointi ole demokratiaa eikä todellakaan ainut tapa saada äänensä kuuluviin. Se on lapsellisuutta ja kykenemättömyyttä parempaan. Rakentaminen hajottamisen sijaan, esimerkki estämisen sijaan jne - ja tuloksiakin tulee.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Vai epädemokraattinen. Entä jos ihmiset vetäisivätkin yhtä köyttä? Entä jos arvostelu olisi rakentavaa eikä räkyttämistä? Entä jos tehtäisiin itse paremmin, tai edes jotain, sen sijaan, että laitettaisiin kapuloita toisten rattaisiin?

        Ei räksytys ja torpedointi ole demokratiaa eikä todellakaan ainut tapa saada äänensä kuuluviin. Se on lapsellisuutta ja kykenemättömyyttä parempaan. Rakentaminen hajottamisen sijaan, esimerkki estämisen sijaan jne - ja tuloksiakin tulee.

        Tuo on vain asenteellista kirjoittamista, jolla leimataan PAT:a.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Tuo on vain asenteellista kirjoittamista, jolla leimataan PAT:a.

        Minä kun olen tässä vähän ulkopuolinen. Syytät minua asenteellisuudesta, mutta ihan vakavissaan olin varsin potentiaalinen liittyjä, kunnes sivuilta näin, ettei sovi minulle. Olen tässä jo kertonut, mikä mielikuva ko. liitosta minulle jäi eikä tämä keskustelu ainakaan asiaa ole parantanut - samanlaista muiden mollaamista eikä mitään esiintuotavaa positiivista PAT:sta.

        Saat sinä minut leimata, kuka lienetkin. Pitää asenteellisena ja vihollisena ja mitä ikinä satutkin haluamaan. Kyllä ne 28 jäsentä varmasti PAT:n arvoja kannattavat, vaikka minä en.


    • Humanisti-vapari

      Vaparit on uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö, joka edistää myös uskonnoista vapaata ajattelua ja elämäntapaa. Uskonnottomia ihmisiä ovat ateistit, agnostikot, skeptikot ja uskontojen suhteen välinpitämättömät.

      Ateistien osalta voidaan puhua myös objektiivisesta ja subjektiivisesta puolesta. Osa maailmankatsomukseltaan objektiivisesti ateisteistä ei identifioi itseään sosiaalisesti ateistiksi.

      Vaparit ei ole vain ateistien järjestö, vaikka tällä hetkellä suurin osa jäsenistä lienee myös omasta mielestään ateisteja. Siinä, että ei ole rajaantunut vain ateistijärjestötksi, ei ole mitään huonoa eikä heikkoutta. Pikemminkin päin vastoin, jos ajatellaan vaikuttamista ja asioiden ajamista.

    • vapa-ripa

      Olen ollut itse päättämässä asioista joten näkemykseni on tietysti PAT:n kannalta puolueellinen. Tässä äärimmäisen minimalistinen versio.

      Pääkaupunkiseudun vapaa-ajattelijat perustettiin aikoinaan kun tietyt henkilöt ajautuivat ristiriitoihin Helsingin vapaa-ajattelijoiden henkilöiden kanssa. Vastaavat henkilökemiat johtivat siihen että tiettyjen ihmisten energia kului täysin toissijaisiin asioihin - mielestäni tämä näkyy edelleen http://www.ateistit.fi/uutiset/ -sivuston uutisten mielekkyydessä.

      Myöhemmin sitten tämä henkilöiden välinen ristiriita haluttiin maalata aatteelliseksi: eli että vapaa-ajattelijat syrjivät ateisteja. Tältä pohjalta sitten ponnistettiin nimenvaihdos: Pääkaupunkiseudun ateistit. Pattitilannetta seurattiin (liian) kauan ja lopulta päädyttiin radikaaliin ratkaisuun jossa PAT erotettiin liitosta. Itse ajattelin että näin tarjoutuisi kaikille hyvä väylä toimia rakentavasti yhteisten tavoitteiden eteen. Tavallaan kyllä, mutta em. linkki kertoo sitten todellisuudesta.

      Samaan kokonaisuuteen kun vielä revitään liiton yksi entinen pj Hartikainen jonka Jumalaton kulttuurilehti on luku sinänsä: http://etkirja.pp.fi/Jumalaton.html

      Vapaa-ajattelijoista valtaosa ateisteja ja näkee liiton myös (mutta ei vain) ateistien järjestönä - mutta kuten minäkin niin moni myös ajattelee että Hartikaisen tai Sundströmin et.al. tapa ajatella/julkituoda ateismiaan ei ole se rakentavin eikä myöskään tehokkain tapa ajaa uskonnottomien oikeuksia.

      Moni vapaa-ajattelijoista ajattelee että voidaan ottaa pieniä edistysaskeleita jotka vievät kohti päämäärää. Itselläni on mielikuva että tällaisissa tapauksissa tietytä Oikeaoppiset ateistit (tm) pitävät suurta meteliä että nyt on menty kirkon kätyreikssi ja pidetään suurta meteliä jolloin ei saada otettua sitä pientäkään edistysaskelta ikinä.

      Oikaisin varmaan mutkia suoriksi nyt melkoisesti, mutta voitte uskoa että asiasta saisi romaanin verran. Minut varmaan joku tästä tunnistaakin eikä siinä mitään - minähän olen PAT:n uutisista muutenkin tuttu "pahis".

      • PAT parempi

        PAT on mielestäni selkeästi ateismin asialla ja antaa sen kuulua. Vaparit sotkeutuvat viekasteluunsa, jossa ajetaan kyllä ateismia, mutta näennäisen pehmoilun kautta. Se on vähän niin, ettei sitten mitään hommasta tulekaan paitsi paperia ja kokouksia. En kuulu kumpaankaan, mutta tämä on käsitykseni.


      • PAT parempi kirjoitti:

        PAT on mielestäni selkeästi ateismin asialla ja antaa sen kuulua. Vaparit sotkeutuvat viekasteluunsa, jossa ajetaan kyllä ateismia, mutta näennäisen pehmoilun kautta. Se on vähän niin, ettei sitten mitään hommasta tulekaan paitsi paperia ja kokouksia. En kuulu kumpaankaan, mutta tämä on käsitykseni.

        Käsityksiä on varmasti monia, mutta oma käsitykseni on että vuosien saatossa on nähty tuloksia "näennäisen pehmoilun" kautta eikä pää punaisena huutaen. Asiat voi esittää rakentavasti mutta jämäkästi - tosiasiat voi tunnustaa tai ne voi yrittää kieltää. Mutta kuten joku häviävän pieni puoluekin ei saa sanomaansa kuuluville ellei omaa pelisilmää toimia lievemmissä tavoitteissa isompien kanssa.

        Mutta ihannetilanteessa olisikin kyllä juuri niin kuin sanoit - PAT toimisi omalla kentällään ja visiollaan. Nyt vain valtaosa energiasta menee VAL:n kampittamiseen ja mollaamiseen.
        Ihannetilanne voisi olla että koko vakaumuksellisuuden ja rationaalisuuden akselilla olisi joukko järjestöjä joista jokainen löytäisi omansa haluamillaan painotuksilla:
        The Ainoat Oikeat Ateistit, vapaa-ajattelijat, humanistit, skeptikot ja brights-liike epämuodollisena jne.
        Nythän moni kuuluu useampaan näistä. Painotuksia nyt on sitten näiden sisälläkin: osa panostaa tapakulttuuriin, osa filosofointiin, osa käytännön toimintaan, osa edunvalvontaa jne.


      • no huh huh

        Luin noiden molempien linkkien takaa löytyvää tavaraa aikani ja totesin, Vapaa-ajattelijat ovat selkeästi seurausta mielenterveyspalveluiden alasajosta. Kyseisen poppoon pelleilyä on nyt paljon helpompi ymmärtää ja täytyy myöntää että sääliksi käy.


      • no huh huh kirjoitti:

        Luin noiden molempien linkkien takaa löytyvää tavaraa aikani ja totesin, Vapaa-ajattelijat ovat selkeästi seurausta mielenterveyspalveluiden alasajosta. Kyseisen poppoon pelleilyä on nyt paljon helpompi ymmärtää ja täytyy myöntää että sääliksi käy.

        Jokainen on tietysti oikeutettu omiin toteamuksiinsa, minulle nuo linkit taas osoittavat jotain niiden sisällöstä vastaavista tahoista.
        Vapaa-ajattelijoita on moneen lähtöön, niin kuin kaikkia ihmisryhmiä. Kusipäitä ja vähemmän kusipäitä ja varmaan mielenterveyspalveluiden tarvitsijoitakin.
        Mutta myös järkeviä ja älykkäitä ja hyviä tyyppejä.
        Ihan niin kuin kirkossakin tai uimaseurassa tai missä muussa ihmisryhmässä.
        Itse vapaa-ajattelusta kertoo ehkä enemmän se mitä olemme lausuneet:
        http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/

        Joskus on ehkä nykymittapuun mukaan pelleiltykin ja tulevaisuudessakin varmaan pelleillään ainakin jos jälkikäteen katsotaan. Mutta mitään ei saa tehdyksi jos ei uskalla yrittää: joskus tulee menestystarinoita ja joskus ei.


      • PAT parempi
        koimark kirjoitti:

        Jokainen on tietysti oikeutettu omiin toteamuksiinsa, minulle nuo linkit taas osoittavat jotain niiden sisällöstä vastaavista tahoista.
        Vapaa-ajattelijoita on moneen lähtöön, niin kuin kaikkia ihmisryhmiä. Kusipäitä ja vähemmän kusipäitä ja varmaan mielenterveyspalveluiden tarvitsijoitakin.
        Mutta myös järkeviä ja älykkäitä ja hyviä tyyppejä.
        Ihan niin kuin kirkossakin tai uimaseurassa tai missä muussa ihmisryhmässä.
        Itse vapaa-ajattelusta kertoo ehkä enemmän se mitä olemme lausuneet:
        http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/

        Joskus on ehkä nykymittapuun mukaan pelleiltykin ja tulevaisuudessakin varmaan pelleillään ainakin jos jälkikäteen katsotaan. Mutta mitään ei saa tehdyksi jos ei uskalla yrittää: joskus tulee menestystarinoita ja joskus ei.

        VAL on kaukana menestyksestä.


      • Nainsenain
        no huh huh kirjoitti:

        Luin noiden molempien linkkien takaa löytyvää tavaraa aikani ja totesin, Vapaa-ajattelijat ovat selkeästi seurausta mielenterveyspalveluiden alasajosta. Kyseisen poppoon pelleilyä on nyt paljon helpompi ymmärtää ja täytyy myöntää että sääliksi käy.

        Ole ymmärtänyt sikäli väärin, että eivät vaparit vaan, vaan vapareista eroneet ja ulkopuolelta mollaavat ovat kenties...


    • Rahahanat kiinni

      PAT toimii vapaa-ajattelijoihin verrattuna rehellisesti. Tietääkseni PAT ei rahoita toimintaansa verovaroista. vaparit voisivat ottaa opikseen PAT:sta.

      • Kyllästynyt

        Mihin toimintaan PAT ylipäätään voisi hakea avustusta?


    • Keskinäinen kinastelu typerää. Kilvoittelu olkoon tuloksilla. Demokratiaan kuuluiu, että samasta asiasta on useampia miielipiteitä ja toimintatapoja. Olisi hyvä jos pystyttäisiin rakentamaan yhteistyötä ja päästäisiin henk koht nokitttelun yläpuolelle. Pitää antaa myös kaverille arvo ja tunnustus heidän tekemästään työstä, vaikka se olisikin "väärin sammutettu".

    • Kalju Pitkätukka

      "Uskonnottomia ihmisiä ovat ateistit, agnostikot, skeptikot ja uskontojen suhteen välinpitämättömät. "

      Skeptikoksi tai agnostikoksi itsensä määrittelevä voi olla myös jonkun uskonnon harjoittaja, vaikka vähemmistönä uskovat skeptikoissa ovat.

      • Älä luota vapariin

        Näin juuri. Humanisti-vapari se vain tavalliseen tapaansa yrittää keinotekoisesti laajentaa oman porukkansa (reilu 1500 henkeä) määritelmää. Säälittävää.


      • Humanisti-vapari
        Älä luota vapariin kirjoitti:

        Näin juuri. Humanisti-vapari se vain tavalliseen tapaansa yrittää keinotekoisesti laajentaa oman porukkansa (reilu 1500 henkeä) määritelmää. Säälittävää.

        Tuossa oli kysymyksessä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen määritelmä.


    • Kiittää.

      Kiitos fuckifuulle ketjun perustamisesta. Aihe kiinnostaa lukijoita. Sinulla on silmää tärkeälle aiheelle!

    • Kun nyt näin eipäs juupas tasolla tämä keskustelu on, niin voisiko eri toimijat esitellä kolme tärkeintä saavutustaan uskonnottomien etujen vaalinnassa ja tunnuksettoman valtion eteenpäin viemisessä. Saavutukseksi ei lasketa toisen osapuolen "syntien" paljastamista.

      • sösselström

        Sundström olisi ollut aatteellinen johtaja vapateille.
        Nykyjohto on vain melskaava itseään rakastava klikki,joka elelee yhdistyksen siivellä niin kauan kuin yhdistystä on vielä olemassa.
        Piiskuinen laumakin loppuu,,kun jää vain johto nostelemaan takkeja toistensa päälle.


      • PAT parempi
        sösselström kirjoitti:

        Sundström olisi ollut aatteellinen johtaja vapateille.
        Nykyjohto on vain melskaava itseään rakastava klikki,joka elelee yhdistyksen siivellä niin kauan kuin yhdistystä on vielä olemassa.
        Piiskuinen laumakin loppuu,,kun jää vain johto nostelemaan takkeja toistensa päälle.

        Rakentava ja nouseva vaihtoehto on jo olemassa: PAT.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Rakentava ja nouseva vaihtoehto on jo olemassa: PAT.

        PAT:n sivujen ja tämän keskustelun tiimoilta saan kyllä ihan eri käsityksen. Rakentava yhdistys rakentaa, ei laita kaikkea energiaansa muiden yritysten hajottamiseen.


      • Kyllästynyt

        En ole nähnyt Vapaa-ajattelijoiden olevan samoissa touhuissa haukkumassa joka taholla Pääkaupunkiseudun ateisteja. En tiedä, tapahtuuko sitä, mutta en muista sellaista tosiaan nähneeni. PAT:n sivut kuitenkin ovat tulvillaan katkeruutta vapareita kohtaan. Minulle se kertoo valtavasti siitä, mihin toiminta suunnataan. Vapareiden sivut keskittyvät toimintaan.

        En edusta kumpaakaan tahoa, joten en tähän noita saavutuksia listaa, mutta mielestäni vaparit eivät ole edes juupas-eipäs -linjalla tässä vaan olen nähnyt heiltä jopa arvostavia kommentteja haukkujiaan kohtaan. Se teki minuun vaikutuksen. Toisesta suunnasta yritetään vääntää kaikki kuraksi ja jopa torpata yhteisten etujen ajamiseen tähtääviä toimia lapsellisen tappelun vuoksi.


      • sösselström kirjoitti:

        Sundström olisi ollut aatteellinen johtaja vapateille.
        Nykyjohto on vain melskaava itseään rakastava klikki,joka elelee yhdistyksen siivellä niin kauan kuin yhdistystä on vielä olemassa.
        Piiskuinen laumakin loppuu,,kun jää vain johto nostelemaan takkeja toistensa päälle.

        Vapaa-ajattelu on vakaumus mutta vapaa-ajattelu ei kaipaa aatteellista johtajaa - toiminnassa on jo hyvin selkeästi nähty miten aatteellisten johtajien työkyvylle käy kun demokraattiset päätökset eivät itseään miellytä.
        Ironista että liiton johtoa syytetään itseään rakastavaksi klikiksi - nykyinen PJ on henkilö jonka edustaessa liittoa ei tarvitse pidätellä hengitystään. Toisinkin on ollut.


      • Rahahanat kiinni
        Kyllästynyt kirjoitti:

        PAT:n sivujen ja tämän keskustelun tiimoilta saan kyllä ihan eri käsityksen. Rakentava yhdistys rakentaa, ei laita kaikkea energiaansa muiden yritysten hajottamiseen.

        Sovitapa tämä myös VAl:oon ja VATA:oon, jotka molemmat ovat olemassa vain toisen "yrityksen" eli kirkon vastustamiseen. Valtion rahoilla vieläpä harjoitetaan tätä paheksumaasi toimintaa!


      • Rahahanat kiinni
        Kyllästynyt kirjoitti:

        En ole nähnyt Vapaa-ajattelijoiden olevan samoissa touhuissa haukkumassa joka taholla Pääkaupunkiseudun ateisteja. En tiedä, tapahtuuko sitä, mutta en muista sellaista tosiaan nähneeni. PAT:n sivut kuitenkin ovat tulvillaan katkeruutta vapareita kohtaan. Minulle se kertoo valtavasti siitä, mihin toiminta suunnataan. Vapareiden sivut keskittyvät toimintaan.

        En edusta kumpaakaan tahoa, joten en tähän noita saavutuksia listaa, mutta mielestäni vaparit eivät ole edes juupas-eipäs -linjalla tässä vaan olen nähnyt heiltä jopa arvostavia kommentteja haukkujiaan kohtaan. Se teki minuun vaikutuksen. Toisesta suunnasta yritetään vääntää kaikki kuraksi ja jopa torpata yhteisten etujen ajamiseen tähtääviä toimia lapsellisen tappelun vuoksi.

        Näillä sivustoilla vaparit eivät hauku yhdistystä vaan sen puheenjohtajaa henkilönä ja mitä törkeimmillä tavoilla. Nähdessäni sen monta kertaa, alan todella ihmetellä, miksi vapareille voidaan antaa taloudellista tukea. En ihmettelisi jos ko. henkilö olisi henkisesti kovilla, niin törkeää haukkuminen on jo vuosia ollut. Siis vuosia!


      • Kyllästynyt
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Sovitapa tämä myös VAl:oon ja VATA:oon, jotka molemmat ovat olemassa vain toisen "yrityksen" eli kirkon vastustamiseen. Valtion rahoilla vieläpä harjoitetaan tätä paheksumaasi toimintaa!

        Nehän ajavat vakaumusten tasa-arvoa. Valtauskonnon musertavan etuaseman kaikki tiedämmekin. On hyvä, että myös muiden eduista huolehditaan. Uskonnottomallakin pitää saada olla oikeutensa olla palvomatta omantuntonsa vastaisesti toisten jumalia.

        He siis ajavat uskonnottomien asiaa. Eivät keskity vaikkapa PAT:n haukkumiseen.


      • Kyllästynyt
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Näillä sivustoilla vaparit eivät hauku yhdistystä vaan sen puheenjohtajaa henkilönä ja mitä törkeimmillä tavoilla. Nähdessäni sen monta kertaa, alan todella ihmetellä, miksi vapareille voidaan antaa taloudellista tukea. En ihmettelisi jos ko. henkilö olisi henkisesti kovilla, niin törkeää haukkuminen on jo vuosia ollut. Siis vuosia!

        Täällä on kaiketi edelleen ketju ihan henkilöstä nimellään ja nähdäkseni Vapaa-ajattelijoiden edustajien kommentit sisältävät positiivista palautetta hänelle. Toisin päin puhe on ala-arvoista. Näin minä sen näen. Vuosia olen nähnyt tämän kyseisen PAT:n edustajan puhuvan todella tökeröitä vapareista.


      • Kyllästynyt
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Täällä on kaiketi edelleen ketju ihan henkilöstä nimellään ja nähdäkseni Vapaa-ajattelijoiden edustajien kommentit sisältävät positiivista palautetta hänelle. Toisin päin puhe on ala-arvoista. Näin minä sen näen. Vuosia olen nähnyt tämän kyseisen PAT:n edustajan puhuvan todella tökeröitä vapareista.

        Tuskin tässä enkeileitä toki on millään puolella. En minä ihmisen käytöstä kummempaa ole nähnyt. Mutta kyllä mielestäni on selkeä ero siinä, miten nämä kaksi yhdistystä käyttäytyvät. Minä menin PAT:n sivuille ihan oikeasti kiinnostuneena, että hei kiva, toinenkin vaikuttaja. Että enpä ole kuullutkaan mutta pitäisikö liittyä. No aika nopeasti jäi niin paha maku suuhun, että liittyminen ei tule kuuloonkaan.


      • Rahahanat kiinni
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Nehän ajavat vakaumusten tasa-arvoa. Valtauskonnon musertavan etuaseman kaikki tiedämmekin. On hyvä, että myös muiden eduista huolehditaan. Uskonnottomallakin pitää saada olla oikeutensa olla palvomatta omantuntonsa vastaisesti toisten jumalia.

        He siis ajavat uskonnottomien asiaa. Eivät keskity vaikkapa PAT:n haukkumiseen.

        Eli PAT ei saa haukkua isompaansa, mutta VAL saa? VAL ilmeisesti on aina oikeassa ja on tietysti oikeutettu tolkuttoman suureen valtionapuunsa. Tuntuu puheidesi perusteella, että VAL on joku uusi NKP.


      • Kyllästynyt
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Eli PAT ei saa haukkua isompaansa, mutta VAL saa? VAL ilmeisesti on aina oikeassa ja on tietysti oikeutettu tolkuttoman suureen valtionapuunsa. Tuntuu puheidesi perusteella, että VAL on joku uusi NKP.

        Oho. Kylläpä meni hyökkääväksi. Minusta tässä on tosiaan vähän erityyppisiä asioita kyseessä. PAT haukkuu samaa asiaa ajavaa järjestöä keskittäen toimintasa tuohon loanheittelyyn. Kritiikki ei ole rakentavaa, kuten tulisi, vaan nimenomaan ala-arvoisia kommentteja. Näin minä sen näen. Vaparit taas eivät keskity lokaamaan samaa asiaa ajavia, vaan kritisoivat valtionkirkkoa perustellen väitteensä. Kritiikki on asiallista. He keskittyvät toimintaan.

        Minä en ole asemassa, jossa ketään kieltäisin. Kyllä PAT saa toimia rakkikoirajärjestönä, jos kerran niin haluaa. Mutta minä en näe mitään aihetta silloin ko. järjestöä arvostaa, enkä sen jäseneksi liittyä. Arvostan enemmän tekemistä kuin kitisemistä. PAT pelaa kirkon pussiin, enkä ole varma, tekeekö se sitä tarkoituksella.

        Minusta tässä on iso ero ja se ero on minulle tärkeä. Sinä saat olla toista mieltä, mutta kun olet jauhanut yhtä ja samaa kuukaudesta ja kenties vuodesta toiseen, niin aika onnettoman vaikutelman ne tekevät. Kivaa kuitenkin, että vaihteeksi puhutaan myös PAT:sta, jota nähdäkseni edustat.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Näillä sivustoilla vaparit eivät hauku yhdistystä vaan sen puheenjohtajaa henkilönä ja mitä törkeimmillä tavoilla. Nähdessäni sen monta kertaa, alan todella ihmetellä, miksi vapareille voidaan antaa taloudellista tukea. En ihmettelisi jos ko. henkilö olisi henkisesti kovilla, niin törkeää haukkuminen on jo vuosia ollut. Siis vuosia!

        Kotiläksyt tekemättä: PATin puheenjohtajahan ei ole Sundström, josta on oma keskustelu menossa.

        Tai no, taitaa oikeasti ollakin. Mutta muodollinen pj on kuitenkin Luukkainen. Hänen näkemyksiään voisin kritisoida ja toiselta puolen toimintaa kehuakin. Mutta PAT-kuvioon tämä liittyy vain siten, että hän uskoo ilmeisen kritiikittä mitä Sundström kertoo.


      • Rahahanat kiinni
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Oho. Kylläpä meni hyökkääväksi. Minusta tässä on tosiaan vähän erityyppisiä asioita kyseessä. PAT haukkuu samaa asiaa ajavaa järjestöä keskittäen toimintasa tuohon loanheittelyyn. Kritiikki ei ole rakentavaa, kuten tulisi, vaan nimenomaan ala-arvoisia kommentteja. Näin minä sen näen. Vaparit taas eivät keskity lokaamaan samaa asiaa ajavia, vaan kritisoivat valtionkirkkoa perustellen väitteensä. Kritiikki on asiallista. He keskittyvät toimintaan.

        Minä en ole asemassa, jossa ketään kieltäisin. Kyllä PAT saa toimia rakkikoirajärjestönä, jos kerran niin haluaa. Mutta minä en näe mitään aihetta silloin ko. järjestöä arvostaa, enkä sen jäseneksi liittyä. Arvostan enemmän tekemistä kuin kitisemistä. PAT pelaa kirkon pussiin, enkä ole varma, tekeekö se sitä tarkoituksella.

        Minusta tässä on iso ero ja se ero on minulle tärkeä. Sinä saat olla toista mieltä, mutta kun olet jauhanut yhtä ja samaa kuukaudesta ja kenties vuodesta toiseen, niin aika onnettoman vaikutelman ne tekevät. Kivaa kuitenkin, että vaihteeksi puhutaan myös PAT:sta, jota nähdäkseni edustat.

        "Vaparit taas eivät keskity lokaamaan samaa asiaa ajavia, vaan kritisoivat valtionkirkkoa perustellen väitteensä. Kritiikki on asiallista. He keskittyvät toimintaan."

        Juu, pornotempaus jne. Muistahan, ettei Helsingin VA ollut ainoa tapaus tämän pornon parissa. Vain kuuluisin.

        "Arvostan enemmän tekemistä kuin kitisemistä. PAT pelaa kirkon pussiin, enkä ole varma, tekeekö se sitä tarkoituksella."

        Salaliitto siis. Haha.

        "Kivaa kuitenkin, että vaihteeksi puhutaan myös PAT:sta, jota nähdäkseni edustat."

        Ahaa. Tiedät jo kuka on minkäkin nikin takana. Ensin paljastit salaliiton ja nyt tämä. Olisiko aika mennä lääkäriin?


      • Rahahanat kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kotiläksyt tekemättä: PATin puheenjohtajahan ei ole Sundström, josta on oma keskustelu menossa.

        Tai no, taitaa oikeasti ollakin. Mutta muodollinen pj on kuitenkin Luukkainen. Hänen näkemyksiään voisin kritisoida ja toiselta puolen toimintaa kehuakin. Mutta PAT-kuvioon tämä liittyy vain siten, että hän uskoo ilmeisen kritiikittä mitä Sundström kertoo.

        Eli Sundström on sinusta se sarvipää, jota ilman vaparitoiminta olisi autuaallisen ihanaa. Alkaa kuulostaa syntipukki-ilmiöltä. Tuollaiseen sairaaseen kiusaamistoimintaan ei pitäisi antaa valtion rahoja.


      • Kyllästynyt
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        "Vaparit taas eivät keskity lokaamaan samaa asiaa ajavia, vaan kritisoivat valtionkirkkoa perustellen väitteensä. Kritiikki on asiallista. He keskittyvät toimintaan."

        Juu, pornotempaus jne. Muistahan, ettei Helsingin VA ollut ainoa tapaus tämän pornon parissa. Vain kuuluisin.

        "Arvostan enemmän tekemistä kuin kitisemistä. PAT pelaa kirkon pussiin, enkä ole varma, tekeekö se sitä tarkoituksella."

        Salaliitto siis. Haha.

        "Kivaa kuitenkin, että vaihteeksi puhutaan myös PAT:sta, jota nähdäkseni edustat."

        Ahaa. Tiedät jo kuka on minkäkin nikin takana. Ensin paljastit salaliiton ja nyt tämä. Olisiko aika mennä lääkäriin?

        Niin, filth for filth toteutettiin Suomessakin. En minä kuulu kyseisen tempauksen kritisoijiin vaan itse asiassa pidin sitä hyvinkin herättelevänä. Raamatun sisältö ei tosiaan ole erityisen puhtoista. Olihan se shokeeraava tempaus, mutta ehkä joskus on shokeeraus paikallaan.

        Salaliittoa en PAT:n toiminnassa näe. Vain joko tarkoituksellista kirkon tukemista tai tahatonta sellaista. Tuskin he siinä liittolaisia ovat etsineet. Ei naapurin Erkkikään ole salaliitossa mukana, jos tukee kirkkoa.

        En minä tiedä, kuka nimimerkin takana on. Asenteesi vain vaikuttaa siltä, että edustat PAT:ia tavalla tai toisella. PAT:ssa on 9 aktiivijäsentä ja 18 kannattajajäsentä.

        Mistä ihmeestä tämä vihamielisyys kumpuaa? Onko niin väärin, etten arvosta PAT:n toimintaa? Arvostus nousee heti, jos kyseinen yhdistys alkaa keskittyä muihin asioihin kuin siihen, mihin nykyään. He voivat saada vaikka jotain aikaankin ja tuoda sitä esiin. Ei hyvältä näytä kuitenkaan.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Eli Sundström on sinusta se sarvipää, jota ilman vaparitoiminta olisi autuaallisen ihanaa. Alkaa kuulostaa syntipukki-ilmiöltä. Tuollaiseen sairaaseen kiusaamistoimintaan ei pitäisi antaa valtion rahoja.

        No kun esimerkiksi Sundström on kirjoittanut totuuden, http://ateistit.fi/julkaisu/Marko Koivuniemi juhlapuhujana.pdf , niin Luukkainen puolestaan on korjannut sen kertomalla koko totuuden: http://ateistit.fi/tiedotteet/tiedote63.html

        Muutenkaan en muista ikinä nähneeni ateistit.fi-sivustolla Luukkaisen haukkuvan va-liittoa. Toki he hyväksyvät Kimmon toiminnan, mutta on se ainakin vähän eri asia.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Niin, filth for filth toteutettiin Suomessakin. En minä kuulu kyseisen tempauksen kritisoijiin vaan itse asiassa pidin sitä hyvinkin herättelevänä. Raamatun sisältö ei tosiaan ole erityisen puhtoista. Olihan se shokeeraava tempaus, mutta ehkä joskus on shokeeraus paikallaan.

        Salaliittoa en PAT:n toiminnassa näe. Vain joko tarkoituksellista kirkon tukemista tai tahatonta sellaista. Tuskin he siinä liittolaisia ovat etsineet. Ei naapurin Erkkikään ole salaliitossa mukana, jos tukee kirkkoa.

        En minä tiedä, kuka nimimerkin takana on. Asenteesi vain vaikuttaa siltä, että edustat PAT:ia tavalla tai toisella. PAT:ssa on 9 aktiivijäsentä ja 18 kannattajajäsentä.

        Mistä ihmeestä tämä vihamielisyys kumpuaa? Onko niin väärin, etten arvosta PAT:n toimintaa? Arvostus nousee heti, jos kyseinen yhdistys alkaa keskittyä muihin asioihin kuin siihen, mihin nykyään. He voivat saada vaikka jotain aikaankin ja tuoda sitä esiin. Ei hyvältä näytä kuitenkaan.

        "Salaliittoa en PAT:n toiminnassa näe. Vain joko tarkoituksellista kirkon tukemista tai tahatonta sellaista."

        Kyllähän tarkoituksellinen kirkon tukeminen salaliitolta vaikuttaa. PAT on kuitenkin ateistiyhdistys eikä suhde kirkkoon ole mitenkään lämmin, kuten voit nettisivuilta helposti nähdä. Jos PAT siis kuitenkin tukee kirkkoa, se on silkkaa salaliittoa. Näin siis sinun puheidesi perusteella edelleen olisi pääteltävissä. Kovin todellisuudentajuiselta et vaikuta.

        Vihamielisyys? Sitä olen tavannut enemmän VAL:n taholta.


      • PAT parempi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No kun esimerkiksi Sundström on kirjoittanut totuuden, http://ateistit.fi/julkaisu/Marko Koivuniemi juhlapuhujana.pdf , niin Luukkainen puolestaan on korjannut sen kertomalla koko totuuden: http://ateistit.fi/tiedotteet/tiedote63.html

        Muutenkaan en muista ikinä nähneeni ateistit.fi-sivustolla Luukkaisen haukkuvan va-liittoa. Toki he hyväksyvät Kimmon toiminnan, mutta on se ainakin vähän eri asia.

        PAT:n sisällä on asiallinen keskusteluyhteys. Jos Kimmo Sundström suhtautuu asiallisesti Luukkaiseen, miksi riidat VAL:n kanssa? Ettei vain se jatkuva kiusaaminen VAL:n taholta ole ongelmien ydin.


      • PAT parempi kirjoitti:

        "Salaliittoa en PAT:n toiminnassa näe. Vain joko tarkoituksellista kirkon tukemista tai tahatonta sellaista."

        Kyllähän tarkoituksellinen kirkon tukeminen salaliitolta vaikuttaa. PAT on kuitenkin ateistiyhdistys eikä suhde kirkkoon ole mitenkään lämmin, kuten voit nettisivuilta helposti nähdä. Jos PAT siis kuitenkin tukee kirkkoa, se on silkkaa salaliittoa. Näin siis sinun puheidesi perusteella edelleen olisi pääteltävissä. Kovin todellisuudentajuiselta et vaikuta.

        Vihamielisyys? Sitä olen tavannut enemmän VAL:n taholta.

        PATin www-sivu kertoo minun olevan vapaa-ajattelijoiden yhdyshenkilö kirkon suuntaan. Kumma syytös, kun allekirjoittaneen ja Karisman perustaman palvelun kautta 416244 jäsentä on jättänyt jommankumman valtionkirkon.

        Mutta kai sitten on uskottava, että Sundström tosissaan uskoo nykyisen va-liiton, eroakirkosta.fi-palvelun yms. olevan erinomaisen hyvä juttu kirkolle. Ehkä hän jopa uskoo kirjoittavansa neutraalin kriittisesti ja arvelee vakuuttavansa lukijansa.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        "Salaliittoa en PAT:n toiminnassa näe. Vain joko tarkoituksellista kirkon tukemista tai tahatonta sellaista."

        Kyllähän tarkoituksellinen kirkon tukeminen salaliitolta vaikuttaa. PAT on kuitenkin ateistiyhdistys eikä suhde kirkkoon ole mitenkään lämmin, kuten voit nettisivuilta helposti nähdä. Jos PAT siis kuitenkin tukee kirkkoa, se on silkkaa salaliittoa. Näin siis sinun puheidesi perusteella edelleen olisi pääteltävissä. Kovin todellisuudentajuiselta et vaikuta.

        Vihamielisyys? Sitä olen tavannut enemmän VAL:n taholta.

        Miksi kirkon tukeminen olisi salaliitto? Anteeksi, en nyt ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Saahan kirkkoa tukea. Moni tukee. En minä siitä salaliittoa saa revittyä millään.

        Nettisivuilta en itse asiassa paljon PAT:n ja kirkon suhteesta nähnyt, koska lokavyöry oli suuri. Ehkä, jos kaivaisin lisää.

        Mutta ok, PAT ei siis tahallisesti tue kirkkoa - jos olet PAT:n vaikuttaja ja puhut tiedon pohjalta. Silloin jää vain tahaton tukeminen, sillä kirkkohan siitä hyötyy, että PAT torpedoi vaparien toimintaa.

        Minä en ole tavannut vihamielisyyttä vapareiden taholta, mutta sinä kommentoit minulle jatkuvasti samaan tyyliin. 'Kovin todellisuudentajuiselta et vaikuta' jne. Eivät salaliitot ja muut ole minun ajatuksiani, vaikka sinä niin yrität väittääkin. Enkä minä ole sinua vastaan, en edes tiedä, kuka olet. Edelleen minusta olisi vain hienoa, jos olisin väärässä ja jossain kaiken sen negatiivisen taustalla PAT olisikin osaava ja aktiivinen järjestö, joka tekee ja vaikuttaa. En kuitenkaan sellaista sinultakaan kuule, vaan sitä samaa kuraa ja inhottavaa asennetta, mikä karkotti minut sivuilta ja miettimästä jäsenyyttä.


      • Jappervokki
        jori.mantysalo kirjoitti:

        PATin www-sivu kertoo minun olevan vapaa-ajattelijoiden yhdyshenkilö kirkon suuntaan. Kumma syytös, kun allekirjoittaneen ja Karisman perustaman palvelun kautta 416244 jäsentä on jättänyt jommankumman valtionkirkon.

        Mutta kai sitten on uskottava, että Sundström tosissaan uskoo nykyisen va-liiton, eroakirkosta.fi-palvelun yms. olevan erinomaisen hyvä juttu kirkolle. Ehkä hän jopa uskoo kirjoittavansa neutraalin kriittisesti ja arvelee vakuuttavansa lukijansa.

        Sinua ja Karismaa voisi kutsua kirkon ulosheittäjiksi. Virallista tunnustusta kirkon puolelta saanee odottaa.


    • Hei tarkoitin että eri osapuolet esittelisivät konkreettisiä toimiaan, sitten niitten arvoa voisi vertailla. Tällaisia ovat esim kannanotot valtiolle, esim eroa kirkosta nettisivu ym. Ja samalla voisi esitellä 3 tärkeintä projektiaan, mihin aikoo kuluvan vuoden aikana osallistua. Ja taas "henkinen johtajuus", "pippurinen asenne" eivät riitä käytännön toimiksi, ne tuskin edistävät kirkon ja valtion eroa pätkänkään verran.

      • On epäselvää, ketkä tässä ovat osapuolia. Viime liittokokouksessahan selvästi ja täysillä Karisman ja kumppaneiden valintaa vastaan oli vain kaksi edustajaa; valituksi tulleella listalla oli myös joukko ihmisiä, jotka Sundström varmaankin kuvitteli "oman" porukkansa mukaan.

        Eroakirkosta.fi-palvelu lienee kiistaton saavutus. Uskonnonvapaus.fi-sivustoa pidän tärkeänä myös, ml. sen vaalikoneet. Sitten taas Pakanasanomien kehittäminen ei enää menekään niin puhtaasti "ei-PAT" -osastolle, joskin Petri Karismalla on siinä(kin) ollut suuri rooli. Uskomaton bussikampanja oli myös menestys.

        Paljolti kyllä vaikea laskea mikä on merkittävää ja mikä ei niinkään. Osa toimintaa ei ole kovin tarkkarajaistakaan sen paremmin asian kuin tekijöiden suhteen.


      • VA-porno ja PAT
        jori.mantysalo kirjoitti:

        On epäselvää, ketkä tässä ovat osapuolia. Viime liittokokouksessahan selvästi ja täysillä Karisman ja kumppaneiden valintaa vastaan oli vain kaksi edustajaa; valituksi tulleella listalla oli myös joukko ihmisiä, jotka Sundström varmaankin kuvitteli "oman" porukkansa mukaan.

        Eroakirkosta.fi-palvelu lienee kiistaton saavutus. Uskonnonvapaus.fi-sivustoa pidän tärkeänä myös, ml. sen vaalikoneet. Sitten taas Pakanasanomien kehittäminen ei enää menekään niin puhtaasti "ei-PAT" -osastolle, joskin Petri Karismalla on siinä(kin) ollut suuri rooli. Uskomaton bussikampanja oli myös menestys.

        Paljolti kyllä vaikea laskea mikä on merkittävää ja mikä ei niinkään. Osa toimintaa ei ole kovin tarkkarajaistakaan sen paremmin asian kuin tekijöiden suhteen.

        Miten se teidän pornopelehtiminen? Mikä on PAT:n kanta?


      • VA-porno ja PAT kirjoitti:

        Miten se teidän pornopelehtiminen? Mikä on PAT:n kanta?

        En tiedä onko PATilla virallista kantaa. Sundström itse kirjoittaa "Laillisesti ja eettisesti tuotettu porno on elinkeinotoimintaa ja kuuluu kaikkinensa sanan- ja ilmaisuvapauden piiriin. Seksuaalinen vapautuminen ja sukupuolten välinen tasa-arvo käyvät käsi kädessä."


      • PAT parempi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En tiedä onko PATilla virallista kantaa. Sundström itse kirjoittaa "Laillisesti ja eettisesti tuotettu porno on elinkeinotoimintaa ja kuuluu kaikkinensa sanan- ja ilmaisuvapauden piiriin. Seksuaalinen vapautuminen ja sukupuolten välinen tasa-arvo käyvät käsi kädessä."

        Tuo vastaa Suomen lakia. PAT kunnioittaa lakia, muttei se tarkoita, että se pitäisi kaikkia laillisia tapahtumia (esim. ns. pornotempaus) mitenkään ateismin asiaa edistävänä. Yleinen kanta on se, että VAL on toiminnassaan kaikkineen pahemman kerran taannuttanut ateismia Suomessa.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Tuo vastaa Suomen lakia. PAT kunnioittaa lakia, muttei se tarkoita, että se pitäisi kaikkia laillisia tapahtumia (esim. ns. pornotempaus) mitenkään ateismin asiaa edistävänä. Yleinen kanta on se, että VAL on toiminnassaan kaikkineen pahemman kerran taannuttanut ateismia Suomessa.

        Millä tavalla PAT on edistänyt ateismia Suomessa?


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Millä tavalla PAT on edistänyt ateismia Suomessa?

        Toimimalla suoraselkäisesti.


      • PAT parempi kirjoitti:

        Toimimalla suoraselkäisesti.

        Ok vapareilla on tämä eroa kirkosta sivusto, joka on vienyt eteenpäin "ateismin" asiaa. Mikä on teillä yhtä menestyksellinen projekti. "Suoraselkäisyys"? Bussikampanja vapareilla, mikä teillä yhtä näkyvä projekti, "passiivin kauhistelu liittokokousraportissa"? Nyt näytille käytännön näyttöjä. Eikä tähän yhteyteen käy viittaukset kaverin "huonoihin" projekteihin.


      • PAT parempi kirjoitti:

        Tuo vastaa Suomen lakia. PAT kunnioittaa lakia, muttei se tarkoita, että se pitäisi kaikkia laillisia tapahtumia (esim. ns. pornotempaus) mitenkään ateismin asiaa edistävänä. Yleinen kanta on se, että VAL on toiminnassaan kaikkineen pahemman kerran taannuttanut ateismia Suomessa.

        Samassa tekstissä (http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti100626.html) todetaan myös mm. "Vapaa-ajattelijoita on vaivannut laiskuuden lisäksi myös arkuus ja pelko." Ihan varmaa kuvaa tuosta nyt ei saa siitä, oliko tempaus PATin mukaan hyvä vai ei, mutta luontevin tulkinta lienee että PAT piti sitä hyvänä.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Toimimalla suoraselkäisesti.

        Toimimalla siis missä asioissa?


    • PAT parempi

      PAT:n sivuilla on paras saatavilla oleva kuvaus VA-liittokokouksesta. Kuvaava yksityiskohta:

      "Ed. Ahonen kysyi, mikä on konkreettisen toiminnan tavoite. Liiton ehdotuksissa käytetään aivan liikaa passiivia (”tehostetaan” jne.). Karisma vastasi: Skarpataan toimintaa ja käydään eri toiminnot läpi."

      http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti140716.html

      Tämän takia PAT on parempi vaihtoehto.

      • Tuosta linkistä jää kyllä päällimmäisenä mieleen erilaiset haukkumanimittelyt, jotkut slovakit ym. Eipä ollut "pippurisuudella" pilattu.


      • PAT parempi
        ajattelija_x kirjoitti:

        Tuosta linkistä jää kyllä päällimmäisenä mieleen erilaiset haukkumanimittelyt, jotkut slovakit ym. Eipä ollut "pippurisuudella" pilattu.

        Tuo passiivivätystely kuvaa toimintakulttuuria, joka on PAT:ssa vieras.


      • kieli.miliisi
        PAT parempi kirjoitti:

        Tuo passiivivätystely kuvaa toimintakulttuuria, joka on PAT:ssa vieras.

        Kun suunnitellaan alustavasti tekemisiä, joille ei ole vielä nimettyjä tekijöitä, tai sellaisia ei haluta ilmaista, niin passiivimuoto on normaali ja järkevä valinta. On hyvä huomata, että liittokokouksen kritiikissä joudutaan takertumaan näinkin hentoihin ruohonkorsiin.


      • PAT parempi
        kieli.miliisi kirjoitti:

        Kun suunnitellaan alustavasti tekemisiä, joille ei ole vielä nimettyjä tekijöitä, tai sellaisia ei haluta ilmaista, niin passiivimuoto on normaali ja järkevä valinta. On hyvä huomata, että liittokokouksen kritiikissä joudutaan takertumaan näinkin hentoihin ruohonkorsiin.

        Ruohonkorsi se toki on, mutta varsin paljastava. Joskus pienissä yksityiskohdissa paljastuu jotain oleellista. Niin kävi tässä. Jos haluat lisää arvostelua, lue koko raportti.


      • Kyllästynyt

        Siis mitä??? PAT on parempi, koska Vapaa-ajattelijoiden liittokokouksessa käytetään liikaa passiivia? :O Et ole tosissasi... Siis PAT ei tee mitään, mutta ei käytä passiivia, joten huraa, PAT on parempi?


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Tuo passiivivätystely kuvaa toimintakulttuuria, joka on PAT:ssa vieras.

        Aikoo PAT joskus omaksua toimintakulttuurin vai pysyykö nykyisessä räksytyskulttuurissa? Ikävää, että se on PAT:lle vieras, mutta se tosiaan tulee verkkosivuilta ja täältäkin ilmi. Olisi ollut hienoa, jos olisi ollut aktiivinen ja aikaansaava yhdistys.


      • PAT parempi
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Siis mitä??? PAT on parempi, koska Vapaa-ajattelijoiden liittokokouksessa käytetään liikaa passiivia? :O Et ole tosissasi... Siis PAT ei tee mitään, mutta ei käytä passiivia, joten huraa, PAT on parempi?

        Joskus pienissä yksityiskohdissa paljastuu jotain oleellista.

        Ota huomioon, että PAT on pieni porukka, joka vapaaehtoisvoimin tekee työtään. Taustalla ei ole valtion isohkoa tukea eikä siten voida järjestää hotelleissa seminaareja ja kokouksia. Kaikki tehdään talkoilla.

        Jos et osaa sivuilta lukea, mitä kaikkea tehdään, olet sokea. Yksi ja vain yksi osa on arvostella valtionavun laiskistamaa VAL:a. Ymmärrän kyllä, miksi VAL:n kannattajat haluavat täällä vain mustamaalata PAT:a. Vanha taktiikka teiltä.


      • PAT parempi kirjoitti:

        Joskus pienissä yksityiskohdissa paljastuu jotain oleellista.

        Ota huomioon, että PAT on pieni porukka, joka vapaaehtoisvoimin tekee työtään. Taustalla ei ole valtion isohkoa tukea eikä siten voida järjestää hotelleissa seminaareja ja kokouksia. Kaikki tehdään talkoilla.

        Jos et osaa sivuilta lukea, mitä kaikkea tehdään, olet sokea. Yksi ja vain yksi osa on arvostella valtionavun laiskistamaa VAL:a. Ymmärrän kyllä, miksi VAL:n kannattajat haluavat täällä vain mustamaalata PAT:a. Vanha taktiikka teiltä.

        Esimerkiksi allekirjoittanut ja Petri Karisma tekivät eroakirkosta.fi-palvelun ensimmäisen version talkoilla. Ja vapaaehtoistyönä sitä on edelleen jatkettu, nytkin kun taustatiimi on jo aika iso.


      • PAT parempi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Esimerkiksi allekirjoittanut ja Petri Karisma tekivät eroakirkosta.fi-palvelun ensimmäisen version talkoilla. Ja vapaaehtoistyönä sitä on edelleen jatkettu, nytkin kun taustatiimi on jo aika iso.

        VAL:n toiminnasta oli puhetta.


      • kieli.miliisi kirjoitti:

        Kun suunnitellaan alustavasti tekemisiä, joille ei ole vielä nimettyjä tekijöitä, tai sellaisia ei haluta ilmaista, niin passiivimuoto on normaali ja järkevä valinta. On hyvä huomata, että liittokokouksen kritiikissä joudutaan takertumaan näinkin hentoihin ruohonkorsiin.

        Nojaa. Minusta "Liitto ostaa lehmän." olisi parempi kuin "Ostetaan lehmä." Sen sijaan toimintasuunnitelmaan ei oikein kuulu mainita nimiä malliin "Virtanen koelypsää lehmän."

        Lillukanvarsia joka tapauksessa. Edes hiukan oleellisempi on välttää sofistikoituja foneemikomplekseja ja puhua tavallisin sanoin. Tosin, kuka toimintasuunnitelmaa lukee? Toiminnan suunnittelusta ylipäänsä voisi avata oman ketjunsa.


      • PAT parempi kirjoitti:

        VAL:n toiminnasta oli puhetta.

        Kohdistuuko PATin kritiikki siis VA-liittoon (jonka pj on Petri Karisma) mutta ei Tampereen va-yhdistykseen (jonka pj on Petri Karisma)?


      • PAT parempi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Nojaa. Minusta "Liitto ostaa lehmän." olisi parempi kuin "Ostetaan lehmä." Sen sijaan toimintasuunnitelmaan ei oikein kuulu mainita nimiä malliin "Virtanen koelypsää lehmän."

        Lillukanvarsia joka tapauksessa. Edes hiukan oleellisempi on välttää sofistikoituja foneemikomplekseja ja puhua tavallisin sanoin. Tosin, kuka toimintasuunnitelmaa lukee? Toiminnan suunnittelusta ylipäänsä voisi avata oman ketjunsa.

        Kieli kertoo todellisuudesta. Passiivi paljastaa.


      • sösse
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kohdistuuko PATin kritiikki siis VA-liittoon (jonka pj on Petri Karisma) mutta ei Tampereen va-yhdistykseen (jonka pj on Petri Karisma)?

        VAT:iin liitytään, VA:sta erotaan.
        Kannattaako vaparien v.ttuilla?


      • sösse kirjoitti:

        VAT:iin liitytään, VA:sta erotaan.
        Kannattaako vaparien v.ttuilla?

        Eriävien mielipiteitten esittäminen on keskustelua, ei vtuilua, ei kiusaamista. Oisko sulla kertoa tarkempaa faktaa tästä Patin jäsenmäärän kasvusta/Vallin vähenemisestä. Näin paikallistasolla ei sellaista ole havaittavissa. Entä olisiko niitä käytännön konkreettisia toimia esittäää. En viitsi etsiä niitä teidän nettisivuilta kun siellä on niin paljon nimittelyä ja syyllistämistä.


      • Kyllästynyt
        PAT parempi kirjoitti:

        Joskus pienissä yksityiskohdissa paljastuu jotain oleellista.

        Ota huomioon, että PAT on pieni porukka, joka vapaaehtoisvoimin tekee työtään. Taustalla ei ole valtion isohkoa tukea eikä siten voida järjestää hotelleissa seminaareja ja kokouksia. Kaikki tehdään talkoilla.

        Jos et osaa sivuilta lukea, mitä kaikkea tehdään, olet sokea. Yksi ja vain yksi osa on arvostella valtionavun laiskistamaa VAL:a. Ymmärrän kyllä, miksi VAL:n kannattajat haluavat täällä vain mustamaalata PAT:a. Vanha taktiikka teiltä.

        Voithan sinä kertoa, mitä muuta on. Minä en vuoskertomuksistakaan oikein löytänyt sellaista aktiviteettia. Joskus vuosia sitten oli jaettu ruoka-apua. Se teki vaikutuksen. Taisi olla vuodelta 2004 viimeisin maininta siitä kuitenkin, että en tiedä, jatkuuko vielä.

        Mutta ehkä on kivempi sitten pilkata vain minuakin. Kuten vapareita. Vaikkei loanheitto siis toimintanne ydin olekaan - jotenkin vain kauhean keskeinen. Liittäkää vain kivityslistaan minutkin sitten. En kysele enää, kun ei niitä tekoja ole tähän ketjuun ilmestynyt ja asenne on sama kuin verkkosivuilla. Kertoo minulle tarpeeksi. PAT jatkakoon hyväksi näkemällään linjalla.


      • Yökyöppeli
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Voithan sinä kertoa, mitä muuta on. Minä en vuoskertomuksistakaan oikein löytänyt sellaista aktiviteettia. Joskus vuosia sitten oli jaettu ruoka-apua. Se teki vaikutuksen. Taisi olla vuodelta 2004 viimeisin maininta siitä kuitenkin, että en tiedä, jatkuuko vielä.

        Mutta ehkä on kivempi sitten pilkata vain minuakin. Kuten vapareita. Vaikkei loanheitto siis toimintanne ydin olekaan - jotenkin vain kauhean keskeinen. Liittäkää vain kivityslistaan minutkin sitten. En kysele enää, kun ei niitä tekoja ole tähän ketjuun ilmestynyt ja asenne on sama kuin verkkosivuilla. Kertoo minulle tarpeeksi. PAT jatkakoon hyväksi näkemällään linjalla.

        Jos noin kovasti kyllästyttää, kannattaa tehdä jotain muuta. On kaunis kesä.


      • Kyllästynyt kirjoitti:

        Voithan sinä kertoa, mitä muuta on. Minä en vuoskertomuksistakaan oikein löytänyt sellaista aktiviteettia. Joskus vuosia sitten oli jaettu ruoka-apua. Se teki vaikutuksen. Taisi olla vuodelta 2004 viimeisin maininta siitä kuitenkin, että en tiedä, jatkuuko vielä.

        Mutta ehkä on kivempi sitten pilkata vain minuakin. Kuten vapareita. Vaikkei loanheitto siis toimintanne ydin olekaan - jotenkin vain kauhean keskeinen. Liittäkää vain kivityslistaan minutkin sitten. En kysele enää, kun ei niitä tekoja ole tähän ketjuun ilmestynyt ja asenne on sama kuin verkkosivuilla. Kertoo minulle tarpeeksi. PAT jatkakoon hyväksi näkemällään linjalla.

        Ruoka-avun jakaminen on merkki konkreettisesta toimimisesta. Hienoa!

        Aina kun jotain on tehty käytännössä se on hienoa. En rupea arvostelemaan, mikä on tärkeämpää, maailmankaikkeuden tutkiminen, ihmisten hautaaminen, ruoka-avun antaminen vai eroa kirkosta sivu. Mielestäni kaikki konkreettinen toiminta on arvokasta ja merkki ajattelevista ja asioita muuttavista ihmisistä.


      • Alas menossa, hyvä niin
        ajattelija_x kirjoitti:

        Eriävien mielipiteitten esittäminen on keskustelua, ei vtuilua, ei kiusaamista. Oisko sulla kertoa tarkempaa faktaa tästä Patin jäsenmäärän kasvusta/Vallin vähenemisestä. Näin paikallistasolla ei sellaista ole havaittavissa. Entä olisiko niitä käytännön konkreettisia toimia esittäää. En viitsi etsiä niitä teidän nettisivuilta kun siellä on niin paljon nimittelyä ja syyllistämistä.

        VAL:n jäsenmäärä on muutamassa vuodessa tippunut sadoilla.


      • Alas menossa, hyvä niin kirjoitti:

        VAL:n jäsenmäärä on muutamassa vuodessa tippunut sadoilla.

        Jos noin on, se on mielestäni huono asia. Toki jäsenmäärät ovat laskeneet 70 luvun huippuvuosista lähes neljäsosaan. Vaan tietojeni mukaan täällä maakunnassa esim viime vuonna ovat nousseet n 10 prosenttia, eli yhtä paljon kuin esim tässä Pat:ssa on kaikkiaan jäseniä.


      • ajattelija_x kirjoitti:

        Jos noin on, se on mielestäni huono asia. Toki jäsenmäärät ovat laskeneet 70 luvun huippuvuosista lähes neljäsosaan. Vaan tietojeni mukaan täällä maakunnassa esim viime vuonna ovat nousseet n 10 prosenttia, eli yhtä paljon kuin esim tässä Pat:ssa on kaikkiaan jäseniä.

        Karkkilan vapaa-ajattelijat erosivat liitosta. Jäsenmäärän lasku johtui siitä. Uusia jäseniä on tosiaan liittynyt viime vuosia runsaammin, joten liiton jäsenmäärä on hienoisessa nousussa.


      • Kyllästynyt
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Voithan sinä kertoa, mitä muuta on. Minä en vuoskertomuksistakaan oikein löytänyt sellaista aktiviteettia. Joskus vuosia sitten oli jaettu ruoka-apua. Se teki vaikutuksen. Taisi olla vuodelta 2004 viimeisin maininta siitä kuitenkin, että en tiedä, jatkuuko vielä.

        Mutta ehkä on kivempi sitten pilkata vain minuakin. Kuten vapareita. Vaikkei loanheitto siis toimintanne ydin olekaan - jotenkin vain kauhean keskeinen. Liittäkää vain kivityslistaan minutkin sitten. En kysele enää, kun ei niitä tekoja ole tähän ketjuun ilmestynyt ja asenne on sama kuin verkkosivuilla. Kertoo minulle tarpeeksi. PAT jatkakoon hyväksi näkemällään linjalla.

        Tarkistin vielä tietoni ja korjaan; vuoteen 2011 asti oli tuota elintarvikkeiden jakelua sivujen mukaan. Ero Vapaa-ajattelijoista tapahtui 2007, joten siis sen jälkeenkin. Enää tuota toimintaa ei nähtävästi ole, tai ainakaan PAT:n sivu ei niistä enää kerro.

        Katsoin pääpiirteet PAT:n toimintakertomuksesta. Sivustoa oli päivitetty 89 kertaa vuonna 2013. Sivusto kertoo olevansa tunnettu "Vapaa-ajattelijain liittoa koskevista kriittisistä kannoistaan, uutisistaan ja artikkeleistaan." Elokuussa oli järjestetty mielenosoitus Kulosaaren koulun edessä. Mielipidekirjoituksia kirjoitettu lehtiin ja keskustelupalstoille. 2009 tehty kantelu oli ratkaistu 2013. Yksi kantelu tehty. 2 kannanottoa tehty. Hautausmaakirjoituksia ja artikkeleita. Joillekin puhujille muutaman kympin tukia. Talouden kerrottiin perustuvan jäsenmaksuihin, lahjoituksiin ja palkkatukeenkin ajoittain.

        Toiminta tuntuu siis olevan pääosin kirjoittelemista. Pääasiassa Vapaa-ajattelijoistakin, ollen siis siitä jopa tunnettu mielestään, mutta muustakin ohessa.


      • happamia....
        PAT parempi kirjoitti:

        Joskus pienissä yksityiskohdissa paljastuu jotain oleellista.

        Ota huomioon, että PAT on pieni porukka, joka vapaaehtoisvoimin tekee työtään. Taustalla ei ole valtion isohkoa tukea eikä siten voida järjestää hotelleissa seminaareja ja kokouksia. Kaikki tehdään talkoilla.

        Jos et osaa sivuilta lukea, mitä kaikkea tehdään, olet sokea. Yksi ja vain yksi osa on arvostella valtionavun laiskistamaa VAL:a. Ymmärrän kyllä, miksi VAL:n kannattajat haluavat täällä vain mustamaalata PAT:a. Vanha taktiikka teiltä.

        Huh, että närästää eräitä tuo VAL:n valtiontuki! Kyllä PAT voi hakea avustusta ihan samalla tavalla kuin muutkin, mutta silloin pitäisi olla varmaan esittää jonkinlaista järkevää toimintaa. Ehkä avustuksia saisi, jos toiminnalla olisi selkeitä tavoitteita ajettavana, muutakin kuin että haukutaan VAL:oa perustelematta tai keskustelematta.

        Vai onko avustushakemuksiin tullut hylky liian monta kertaa, ja siitä tuo katkeruus?


      • uoppa
        PAT parempi kirjoitti:

        Kieli kertoo todellisuudesta. Passiivi paljastaa.

        Liittokokouksessa puhuttiin siis kirjakieltä? Vai miten muuten erotat, että kyseessä oli passiivimuoto eikä esim. puhekielen muoto jota käytetään monikon ensimmäisen persoonan yhteydessä?

        Vrt. Skarpataan toimintaa = passiivi
        Me skarpataan toimintaa = me skarppaamme toimintaamme


    • kysyvä eksyy

      P Jalovaarakin antaa tuloistaan 6% hyväntekeväisyyteen Raamatun mukaan pitäisi antaa 10%.
      Paljonko vapaa-ajattelijat antavat? Onko teillä mitään kirjallista suositus prosentista?
      Kummat antavat enemmän VAL vai PAT - läiset?

      • Jori Mäntysalo

        Jalovaaran tapauksessa kyse oli keräystuotosta, eri asia kuin tavallisen Virtasen palkastaan muiden hyväksi käyttämä osuus.

        Vapaa-ajattelijat eivät ole antaneet suositusta hyväntekeväisyydestä. Muinaisen kulttuuriohjelman mukaan Suomen valtiona tulisi antaa YK:n suosittelema 0,8 prosenttia kehitysyhteistyöhön (ollaan ainakin jostain kirkon kanssa samaa mieltä!), mutta tämä siis koskee valtiota. Sitäpaitsi ei tuota ohjelmaa enää kukaan lue.


    • Mitä mieltä PAT on va-liiton markkinoiman kansalaisaloitteen tavoitteista? Onko se suositellut jäsenilleen allekirjoittamista, allekirjoittamatta jättämistä vai ei kumpaakaan?

      • PATtia kans

        Vapaassa maasaa saa allekirjoittaa tai olla kirjoittamatta, se on jokaisen oma asia.
        VA:lta on jäänyt tämä(kin) huomaamatta.
        Tsemppiä propagandaan, menee taas naurettavuuksiin.


      • PATtia kans kirjoitti:

        Vapaassa maasaa saa allekirjoittaa tai olla kirjoittamatta, se on jokaisen oma asia.
        VA:lta on jäänyt tämä(kin) huomaamatta.
        Tsemppiä propagandaan, menee taas naurettavuuksiin.

        Tottakai, mutta vapaassa maassa saa myös esittää muille toiveita tai suosituksia.

        Mikä siis on PATin näkemys aloitteesta? Saanee sentään kysyä pidettiinkö sitä hyvänä vai huonona.


      • PATtia kans
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tottakai, mutta vapaassa maassa saa myös esittää muille toiveita tai suosituksia.

        Mikä siis on PATin näkemys aloitteesta? Saanee sentään kysyä pidettiinkö sitä hyvänä vai huonona.

        Jokaisella on oma mielipide, joten kysy jokaiselta erikseen.
        VA:ssa ilmeisesti on järjestys ja kuri: johto päättää mielipiteestä ja porukka marssii mölisemättä perässä.


      • PATtia kans kirjoitti:

        Jokaisella on oma mielipide, joten kysy jokaiselta erikseen.
        VA:ssa ilmeisesti on järjestys ja kuri: johto päättää mielipiteestä ja porukka marssii mölisemättä perässä.

        OK, yhdistys ei siis ole ottanut kantaa asiaan.

        Mitä jos haluaisit yhdistyksen mainostavan kotisivullaan jotain, sanokaamme vaikkapa nyt kansalaisaloitteen sulkeuduttua Pro-Seremonioita? Jollain tavallahan teidän on päätettävä sivuston sisällöstä.


      • postimies pat
        PATtia kans kirjoitti:

        Jokaisella on oma mielipide, joten kysy jokaiselta erikseen.
        VA:ssa ilmeisesti on järjestys ja kuri: johto päättää mielipiteestä ja porukka marssii mölisemättä perässä.

        minä ainakin arvostan enemmän järjestöä, jolla on kanta tärkeänä pitämiinsä asioihin. ja jos ei pidä jotain tärkeänä, voi senkin sanoa. jäsenet sitten päättävät itse kuinka asiassa toimivat.

        VAn kanta järjestönä aloitteeseen on selvä, ja jäset ovat kukin tehneet omat ratkaisunsa kannattaako aloitetta vai antaako asian olla omien näkökulmiensa perusteella. miten PAT? pitääkö/pitikö PAT järjestönä/yhdistyksenä aloitetta tärkeänä vai ei? yksittäisten jäsenten mielipide on ihan eri asia, mutta kyllä järjestön/yhdityksen/liiton johdolla täytyy olla sen näkemys onko jokin asia merkittävä ja kannatettava vai ei. mitä virkaa on sellaisella järjestöllä, joka ei pysty ilmaisemaan kantaansa asioihin edes kysyttäessä


      • postimies pat kirjoitti:

        minä ainakin arvostan enemmän järjestöä, jolla on kanta tärkeänä pitämiinsä asioihin. ja jos ei pidä jotain tärkeänä, voi senkin sanoa. jäsenet sitten päättävät itse kuinka asiassa toimivat.

        VAn kanta järjestönä aloitteeseen on selvä, ja jäset ovat kukin tehneet omat ratkaisunsa kannattaako aloitetta vai antaako asian olla omien näkökulmiensa perusteella. miten PAT? pitääkö/pitikö PAT järjestönä/yhdistyksenä aloitetta tärkeänä vai ei? yksittäisten jäsenten mielipide on ihan eri asia, mutta kyllä järjestön/yhdityksen/liiton johdolla täytyy olla sen näkemys onko jokin asia merkittävä ja kannatettava vai ei. mitä virkaa on sellaisella järjestöllä, joka ei pysty ilmaisemaan kantaansa asioihin edes kysyttäessä

        Kysymyksessä PAT:in linjauksesta missään asiassa on sellainen ongelma, että pitäisi olla selkeästi omalähtöinen mielipide, eikä pelkkä "noi on ainakin väärässä, koska ne on ne!" -lällätys. Toistaikseksi tämä kerho ei ole ole muuhun pystynyt.

        Olisi kyllä kiva, jos kuulisi jonkin omaperäisen kannanoton Pääkaupunkiseudun ateistit ry:ltä, mutta sitä odotellessa...

        https://www.youtube.com/watch?v=yaKZnfWQ7qQ


      • PAT parempi
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Kysymyksessä PAT:in linjauksesta missään asiassa on sellainen ongelma, että pitäisi olla selkeästi omalähtöinen mielipide, eikä pelkkä "noi on ainakin väärässä, koska ne on ne!" -lällätys. Toistaikseksi tämä kerho ei ole ole muuhun pystynyt.

        Olisi kyllä kiva, jos kuulisi jonkin omaperäisen kannanoton Pääkaupunkiseudun ateistit ry:ltä, mutta sitä odotellessa...

        https://www.youtube.com/watch?v=yaKZnfWQ7qQ

        Miten vaikka Kulosaaren uskonnon ja ET:n opetus? Toi sun puhees on panettelua ja leimaamista.


      • UskonnontonLäh.
        PAT parempi kirjoitti:

        Miten vaikka Kulosaaren uskonnon ja ET:n opetus? Toi sun puhees on panettelua ja leimaamista.

        Mitä tarkoittaa Kulosaaren uskonnonja ET:n opetus ja miten se liittyy PATin toimintaan?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      229
      2021
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      77
      1770
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1130
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe