Tällainen ajatus tuli mieleen, kun luin uutisen:
"Ateistiseurakuntien saarnat keskittyvät ateististen uskonkappaleiden viestimiseen mahdollisimman innostavalla tavalla. Palveluksissa opetetaan muun muassa siitä, miten vääryyksiä ei koskaan tulla oikaisemaan ikuisuudessa, koska kuolemanjälkeistä elämää ei ole. Ihmisten tuleekin ylösnousemuksen sijaan tavoitella onnea ja hyvää aikaa tässä elämässä."
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/4961/ateistikirkko_laajentaa_toimintaansa
Teillähän on jo oma dogmistonne, joten saarnat ja lähetystyö olisivat helppo nakki. Sitähän oikeastaan tapahtuu jo, mutta sen voisi organisoida seurakuntamuotoon, jonne vaparit tulisivat joka sunnuntai kello 10 hokemaan, että jumalia ei ole, ei tosiaankaan ole. Virsikirjojen sijasta voisitte lehteillä vaikkapa pornolehtiänne.
Voisivatko vapaa-ajattelijat perustaa seurakunnan?
25
136
Vastaukset
- Nasse..
Hauska idea.
Valitettavasti vain kääntyy itseään vastaan osoittaessaan jo avauksessa uskiksen moraalin tason perustuvan vain kuolemanlkeisen rangaistuksen pelkoon pidäkkeenä.
Sinänsä positiivista että hihhulikin näkee onnen ja hyvän ajan tavoittelun jo tässä elämässä mielekkääksi.
PS multivajakki, fetissisi pornoon lehtien muodossa on aika harvinainen, eikö sinua sureta painosmäärien jatkuva lasku pornin siirtyessä entistä enmmän nettiin?- tiedustelu
Onko vaparit luopuneet lehdistä? Vaihtaako ne nykyään Raamattuja nettipornoon?
- Nasse.
tiedustelu kirjoitti:
Onko vaparit luopuneet lehdistä? Vaihtaako ne nykyään Raamattuja nettipornoon?
Multivajakki, yllätätä positiivisesti, olet hahmottanut "filth-for-filth" idean, eli p askan vaihtamisen p askaan kun tuot pornn rinnalle Raamatun :)))
Tosin Nassen mielestä Raamatussa oleva porno insesteineen, raiskauksineen, murhineen, nekrofilioineen ja viattomien neitsyiden raiaskaaminen Jumalan toimesta ei samalla tavalla nappaa kuin munaiset Jallut joissa homma oli sofistikoituneempaa.
Mutta niin kai se on, ihminen sivistyy vaikka lantaa nuotiossa polttavat kamelikuskit taruineen ja niihin uskovinen pilttinä indoktrinoituneina multivajakkeina eivät kehittyisikään. Ainakaan samassa suhteessa kuin ihmiset. - tiedustelu
Nasse. kirjoitti:
Multivajakki, yllätätä positiivisesti, olet hahmottanut "filth-for-filth" idean, eli p askan vaihtamisen p askaan kun tuot pornn rinnalle Raamatun :)))
Tosin Nassen mielestä Raamatussa oleva porno insesteineen, raiskauksineen, murhineen, nekrofilioineen ja viattomien neitsyiden raiaskaaminen Jumalan toimesta ei samalla tavalla nappaa kuin munaiset Jallut joissa homma oli sofistikoituneempaa.
Mutta niin kai se on, ihminen sivistyy vaikka lantaa nuotiossa polttavat kamelikuskit taruineen ja niihin uskovinen pilttinä indoktrinoituneina multivajakkeina eivät kehittyisikään. Ainakaan samassa suhteessa kuin ihmiset.Huomaan, että aihe inspiroi sinua. Mutta voisitko jossain fantasiointisi välissä vastata kysymyksiini?
Aikamoista toisten ihmisten halveerausta ja asettamista nollan tasolle, on ajatus että he lukisivat totuuden joistakin dogmeista tai vaikkapa mustasta kirjasta. Lisäksi vielä ajatus, että vaparit todistelisivat ettei jumalaa ole, on uskovaisia imartelevaa. Se kun nimittäin on täysipäiselle ihmiselle herttaisen yhdentekevää, mitä kaapuniekat puhelevat sunnuntaisin valkoisista pömpeleistä kourallisille mummoja.
Normaaleja ihmisiä kiinnostavat tosielämän ongelmat. Niihin kuuluu mm se, että ihmiset saisivat olla tasa-arvoisia valtion silmissä, riippumatta siitä minkälaisia mörköjä heidän aivoissaan liikkuu (mihin uskovat).- pertti39
Tätä ajatusta tuki Alain de Botton. Video löytyy TEDistä. En muista, että ajatus olisi saanut kannatusta.
"What aspects of religion should atheists (respectfully) adopt? Alain de Botton suggests a "religion for atheists" -- call it Atheism 2.0 -- that incorporates religious forms and traditions to satisfy our human need for connection, ritual and transcendence." Meillä Tampereella se oli keskiviikko-iltaisin ja uskontunnuksen sijalla "Todetaan kokous laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksiiiii". :=) Tuo jäi viime vuosituhannelle, nyt ei oikein ole rituaaleja.
- Jappervokki
Joo, muistan hyvin vanhan toimiston kuluneiden puutuolien tuoksun. Sitten kun opintopiirissä vetäjä, vannoutunut sosialisti, pudotti jotain lattialle ja manasi "Voi luoja, voi luoja", vaihdoimme huvittuneita katseita ja kyselimme "Mikäs se sellainen on?". Oi niitä aikoja.
- Ateismi on passé
Ateismi saa yhä vahvempia uskonnon muotoja. Sekin on yksi osoitus siitä, että ateismi on passé.
- Jappervokki
Olet passénjauhaja. Ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräilemättömyys on harrastus.
- Ateismi on passé
Jappervokki kirjoitti:
Olet passénjauhaja. Ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräilemättömyys on harrastus.
Kyllä se kuule on vähän enemmän, koska ateistit kerääntyvät opintopiireihinsä ateismin ympärille.
Ateismi on passé kirjoitti:
Kyllä se kuule on vähän enemmän, koska ateistit kerääntyvät opintopiireihinsä ateismin ympärille.
"ateistit kerääntyvät opintopiireihinsä ateismin ympärille"
Missä muka? Olen ollut vuosia ateisti ja vapaa-ajattelija-aktiivi, enkä ole koskaan osallstunut, enkä ole kuullut muista kuin jostain muinaisten kommarien opintopiireistä viime vuosituhannella...- Jappervokki
Ateismi on passé kirjoitti:
Kyllä se kuule on vähän enemmän, koska ateistit kerääntyvät opintopiireihinsä ateismin ympärille.
Mitä sinulla on oppimista vastaan? Olet löytänyt yhden hienon sanan sivistyssanakirjasta ja luulet, että se riittää sivistyneen vaikutelman luomiseksi. Laajentaisit hieman maailmankuvaasi.
- Ateismi on passé
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
"ateistit kerääntyvät opintopiireihinsä ateismin ympärille"
Missä muka? Olen ollut vuosia ateisti ja vapaa-ajattelija-aktiivi, enkä ole koskaan osallstunut, enkä ole kuullut muista kuin jostain muinaisten kommarien opintopiireistä viime vuosituhannella...Kysy Jappervokilta.
- Ateismi on passé
Jappervokki kirjoitti:
Mitä sinulla on oppimista vastaan? Olet löytänyt yhden hienon sanan sivistyssanakirjasta ja luulet, että se riittää sivistyneen vaikutelman luomiseksi. Laajentaisit hieman maailmankuvaasi.
Voih, eikö vaparien opintopiirissä opetettu sanaa passé? Mikä osoitus vaparien tasosta. Touche, eikö vain?
Ateismi on passé kirjoitti:
Kysy Jappervokilta.
Siis jos opintopiiri on uskonnollistyyppistä ja merkki ateismin tulevasta katoamisesta, niin miten opintopiirien loppuminen sitten on sekin merkki ateismin tulevasta katoamisesta? Päätä nyt, hyvä ihminen.
- ei tulis mittää
"Voisivatko vapaa-ajattelijat perustaa seurakunnan?"
Vapaa-valittajien seurakunnan ensimmäinen messu jo tekisi koko touhun mahdottomaksi. Päättyisi iankaikkiseen riitaan ja julmisteluun. Osa oikeaoppisista olisi tietysti jo etukäteen jättäytynyt pois. Osa tunkeutuisi pakolla tilaisuuteen.
Kuorovalituksesta ei päästäisi yksimielisyyteen kun jotkut haluaisivat sen kirjallisena, jotkut lauluna, jotkut moniäänisenä lauluna. Äänineutraaliutta edustavat haluaisivat puhemahdollisuuden sekä taidottomille örinän. Halvaantuisi siihen äänestetäänkö asiasta vai äänestetäänkö avoimella vai lippuäänestyksellä ja päätettäisiin, että äänestetään äänestyksestä avoimella lippuäänestyksellä, joka identiteetistään arkojen vuoksi pidettäisiin salaisena. Ja siitä äänestettäisiin...- Jappervokki
Sitten joku potkittaisiin seurakunnasta ulos ja hän luikertelisi sinne takaisin hankaloittamaan toimintaa niin paljon kun pystyisi, kirjoittelisi ilkeämielisiä juttuja ylläpitämälleen sivustolle ja mustamaalaisi täälläkin vapariseurakuntaa niin paljon kuin pystyisi... ja historia toistaisi jälleen kerran itseään.
- Ateismi on passé
Jappervokki kirjoitti:
Sitten joku potkittaisiin seurakunnasta ulos ja hän luikertelisi sinne takaisin hankaloittamaan toimintaa niin paljon kun pystyisi, kirjoittelisi ilkeämielisiä juttuja ylläpitämälleen sivustolle ja mustamaalaisi täälläkin vapariseurakuntaa niin paljon kuin pystyisi... ja historia toistaisi jälleen kerran itseään.
Naulan kantaan. Vapariseurakunta on jo nyt todellisuutta kaikkine oppi- ja henkilöriitoineen. Tyypillistä lahkolaismentaliteettia. Mikään ei oikeastaan erota vapariliittoa uskontokunnasta paitsi se, että vaparit kiivaasti haluavat olla jotain muuta.
Ateismi on passé kirjoitti:
Naulan kantaan. Vapariseurakunta on jo nyt todellisuutta kaikkine oppi- ja henkilöriitoineen. Tyypillistä lahkolaismentaliteettia. Mikään ei oikeastaan erota vapariliittoa uskontokunnasta paitsi se, että vaparit kiivaasti haluavat olla jotain muuta.
"Mikään ei oikeastaan erota vapariliittoa uskontokunnasta paitsi se, että vaparit kiivaasti haluavat olla jotain muuta."
Onhan pari muutakin asiaa, jotka erottavat vapaa-ajattelijain liitto ry:n uskontokunnasta.
1. Vapaa-ajattelijaksi voi liittyä vasta 15 vuotta täytettyään -> uskontokuntaan vauvana
2. Vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksu maksetaan itse tililtä ja se on kymppejä vuodessa -> uskontokunnissa satasia ja valtionkirkkolaisilla sen vie valtio
3. Vapaa-ajattelijoilla ei ole mitään dogmeja -> uskontokunnilla on jopa toisiaan poissulkevia dogmeja, runsaasti.
4. Vapaa-ajattelijat eivät usko jumalolentoihin -> uskontokuntien jäsenet... no ainakin valtionkirkon kohdalla tässä taidetaan olla aika lailla samoilla linjoilla ;-)
5. Vapaa-ajattelijaksi ei opeteta kouluissa -> uskontokunnan jäseneksi opetetaan, halusi sitä tai ei.
6. Vapaa-ajattelijoilla ei ole vihkimisoikeutta -> uskontokunnilla on
7. Vapaa-ajattelijat joutuvat maksamaan toiminnastaan kaikki verot.
8. Vapaa-ajattelijat saavat valtiolta verorahoja toimintaansa parikymmentä tuhatta - > uskontokunnat satoja miljoonia (yhteisövero ja muut avustukset)
9. Vapaa-ajattelijoiden äänitorvet eivät saa palkkaa tai palkkioita -> uskontokuntien keulahahmot saavat runsaat korvaukset.UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
"Mikään ei oikeastaan erota vapariliittoa uskontokunnasta paitsi se, että vaparit kiivaasti haluavat olla jotain muuta."
Onhan pari muutakin asiaa, jotka erottavat vapaa-ajattelijain liitto ry:n uskontokunnasta.
1. Vapaa-ajattelijaksi voi liittyä vasta 15 vuotta täytettyään -> uskontokuntaan vauvana
2. Vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksu maksetaan itse tililtä ja se on kymppejä vuodessa -> uskontokunnissa satasia ja valtionkirkkolaisilla sen vie valtio
3. Vapaa-ajattelijoilla ei ole mitään dogmeja -> uskontokunnilla on jopa toisiaan poissulkevia dogmeja, runsaasti.
4. Vapaa-ajattelijat eivät usko jumalolentoihin -> uskontokuntien jäsenet... no ainakin valtionkirkon kohdalla tässä taidetaan olla aika lailla samoilla linjoilla ;-)
5. Vapaa-ajattelijaksi ei opeteta kouluissa -> uskontokunnan jäseneksi opetetaan, halusi sitä tai ei.
6. Vapaa-ajattelijoilla ei ole vihkimisoikeutta -> uskontokunnilla on
7. Vapaa-ajattelijat joutuvat maksamaan toiminnastaan kaikki verot.
8. Vapaa-ajattelijat saavat valtiolta verorahoja toimintaansa parikymmentä tuhatta - > uskontokunnat satoja miljoonia (yhteisövero ja muut avustukset)
9. Vapaa-ajattelijoiden äänitorvet eivät saa palkkaa tai palkkioita -> uskontokuntien keulahahmot saavat runsaat korvaukset.Jatkot talousvertailusta valtiontukiketju kakkoseen. Ei nyt helkutti sentään avata taas uutta väittelyä omana ketjunaan.
- Ateismi on passé
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
"Mikään ei oikeastaan erota vapariliittoa uskontokunnasta paitsi se, että vaparit kiivaasti haluavat olla jotain muuta."
Onhan pari muutakin asiaa, jotka erottavat vapaa-ajattelijain liitto ry:n uskontokunnasta.
1. Vapaa-ajattelijaksi voi liittyä vasta 15 vuotta täytettyään -> uskontokuntaan vauvana
2. Vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksu maksetaan itse tililtä ja se on kymppejä vuodessa -> uskontokunnissa satasia ja valtionkirkkolaisilla sen vie valtio
3. Vapaa-ajattelijoilla ei ole mitään dogmeja -> uskontokunnilla on jopa toisiaan poissulkevia dogmeja, runsaasti.
4. Vapaa-ajattelijat eivät usko jumalolentoihin -> uskontokuntien jäsenet... no ainakin valtionkirkon kohdalla tässä taidetaan olla aika lailla samoilla linjoilla ;-)
5. Vapaa-ajattelijaksi ei opeteta kouluissa -> uskontokunnan jäseneksi opetetaan, halusi sitä tai ei.
6. Vapaa-ajattelijoilla ei ole vihkimisoikeutta -> uskontokunnilla on
7. Vapaa-ajattelijat joutuvat maksamaan toiminnastaan kaikki verot.
8. Vapaa-ajattelijat saavat valtiolta verorahoja toimintaansa parikymmentä tuhatta - > uskontokunnat satoja miljoonia (yhteisövero ja muut avustukset)
9. Vapaa-ajattelijoiden äänitorvet eivät saa palkkaa tai palkkioita -> uskontokuntien keulahahmot saavat runsaat korvaukset.Jori, voisit poistaa tuon asiaankuulumattomana. Mutta koska et tee niin, totean, että vapariliiton erottaa uskontokunnasta vain se, että vaparit eivät hae uskontokunnan virallista asemaa. Sen saaminen tuskin olisi ongelma, koska uskonnon piirteet täyttyvät niin monelta osin.
Ateismi on passé kirjoitti:
Jori, voisit poistaa tuon asiaankuulumattomana. Mutta koska et tee niin, totean, että vapariliiton erottaa uskontokunnasta vain se, että vaparit eivät hae uskontokunnan virallista asemaa. Sen saaminen tuskin olisi ongelma, koska uskonnon piirteet täyttyvät niin monelta osin.
Mahtanen epäillä, että opetusministeriön asettama lautakunta hyväksyisi vapaa-ajattelua uskonnoksi. Hyvä kun edes Karhun kansa pääsi, ja sekin joutui rukkaamaan hakemustaan.
Vakiintunut, mieluiten pyhänä pidettyyn kirjaan perustuva, uskomus yliluonnollisestakin puuttuu. Esimerkiksi joko Irti huumeista ry:llä tai Suomen kannabisyhdistys ry:llä on väistämättä virheellinen uskomus, mutta se ei tee kummastakaan uskontoa.- Älä höpise.
jori.mantysalo kirjoitti:
Mahtanen epäillä, että opetusministeriön asettama lautakunta hyväksyisi vapaa-ajattelua uskonnoksi. Hyvä kun edes Karhun kansa pääsi, ja sekin joutui rukkaamaan hakemustaan.
Vakiintunut, mieluiten pyhänä pidettyyn kirjaan perustuva, uskomus yliluonnollisestakin puuttuu. Esimerkiksi joko Irti huumeista ry:llä tai Suomen kannabisyhdistys ry:llä on väistämättä virheellinen uskomus, mutta se ei tee kummastakaan uskontoa.Onhan teillä Väinö Voipion pyhät kirjoitukset.
Älä höpise. kirjoitti:
Onhan teillä Väinö Voipion pyhät kirjoitukset.
Mihin seurakuntaan sitten Voipio kuului, koska ei kai voinut pitää pyhänä omia kirjojaan?
(Olen muuten kai huono seurakuntalainen, kun en muista lukeneeni mitään Voipion kirjaa. Saako kuitenkin pisteitä siitä, että tuntee erään hänen jälkeläisensä?)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä611725- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271270- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55664Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625