Puoliso pakoilee vastuuta

omasta elämästään

Eli kyseessä on lapsiperhe jossa lapset tehtiin vaimon pyynnöstä kesken opiskelujen joitten eteneminen ennen lapsiakiakin oli jo hitaanlaista.

Nyt vanhimmaisemme on jo lähdössä eskariin mutta vaimon opiskelut ovat suunnilleen samassa pisteessä kuin ennen lapsia .

Haaveita sensijaan riittää aina opiskelujen suuntautumisvaihtoehdon vaihdosta alalle jossa nykyisistä opinnoista ei luettaisi mitään hyväksi aina omakotitalon ostoon jota vastustan koska nykyiselläänkin taloutemme on pieniä säästöjäni lukuunottamatta melkoista kitkuttelua.

Tämä asia johtaa taas siihen , että selvitäksemme laskuista joudun tekemään todella paljon ylitöitä jotka ovat kotona jatkuvan huokailun aihe kun hän joutuu yksin hoitamaan lapsia.

Kun muistutan häntä opiskeluista vastaus liittyy siihen miten hän ei lastenhoidoltaan kerkeä jonka jälkeen on pystyssä riita kun ihmettelen ääneen miten hänen koulukaverinsa jotka eivät lähteneet vaihto-oppilaiksi (jonne oli pakko päästä) voivat olla jo neljättä vuotta töissä ..

Jotta en vaikuttaisi ihan kusipäänarsistilta niin nykyistä kahdeksan vuotta kestänyttä opiskelua edelsi puolenkymmentä koulunaloitusta ja yhtä pikaista lopetusta eri aloille kun eivät olleet hänen juttunsa , työ olisi ollut niin raskasta jne...

Ja tämähän neljän ihmisen yksin elättäminen ei ole sitten raskasta.

En halua olla marttyyri mutta kun on uhrannut perhe-elämän alttarille ystävyyssuhteensa , harrastuksensa , rahansa ja kaiken työn ulkopuolisen vapaa-aikansa niin joskus alkaa tuntua , että meneekö kaikki ihan oikein?

Viimeisin pisara ryhtyä kirjoittaman olivat kummilasten lahjat joihin menevä huomattava summa pitäisi ottaa hätävararahoista kun rahat eivät riitä...

Meillä on nyt päällä kylmään sotaan verrattava tilanne ja alan vakavasti harkita hanskojen lyömistä tiskiin , sillä en ihan oikeasti enää tiedä miten monta vuotta tätä enää jaksaa...

21

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vieroksujalle

      Koska lapset ovat jo vauvaiän ohittaneita on puolisosi aika mennä töihin, joita tuntuu haluavan vältellä. Opiskelut eivät maistu, jos eivät kerran etene. Työelämän raataminen ja lasten ja kodinhoito siinä sivussa kyllä opettavat arvostamaan opintoja ja sinuakin. Eli vihellä homma poikki ja käske puolison etsiä työpaikka ja hakekaa lapsille hoitopaikka.Koko elämänlaatu paranee. Jos ei halua töihin, voi hyvin pistää hanskat tiskiin, ei tule koskaan elättämään itseään.

    • sen verran vielä

      Lisää aiheesta,että ajanoloon on alkanut ärsytttää puolison lähipiiri joka omalta osaltaan lietsoo tällaista ideologiaa jossa opiskelut hoidetaan lasten tahtiin.

      Itse nämä ihmiset ovat kuitenkin koulunsa hoitaneet ja käyvät töissä ja tilanteestamme pihalla olo ilmenee mm ihmettelynä esim miksi minun pitää tehdä niin paljon töitä .

      Minun mielestäni tämä on vastuutonta , sillä jos minulle sattuisi jotain seurauksena olisi taloudellinen katastrofi , sillä säästääkseni omat lapseni omalta kohtaloltani haluaisin kouluttaa heidät niin korkealle kuin vaan päätä riittää.

      Sossun tuilla kaupungin vuokra-asunnosta käsin kun harvoin tuppaa tulemaan enää korkeakoulutettuja.

      • Valkkumaa

        Jos lastesi onnellisuudesta ja tulevaisuudesta huolehdit, niin korkeakoulutuksen sijaan olennaisempaa olisi rakastavat ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat, jotka on luona muutenkin kun viikonloppuaamuna hampaat irvessa puuroa laittamassa.


      • Kertoisitko vielä
        Valkkumaa kirjoitti:

        Jos lastesi onnellisuudesta ja tulevaisuudesta huolehdit, niin korkeakoulutuksen sijaan olennaisempaa olisi rakastavat ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat, jotka on luona muutenkin kun viikonloppuaamuna hampaat irvessa puuroa laittamassa.

        Miten tämä mahtaa nykyisillä tuloilla onnistua?

        En tee ylitöitä siksi , että pääsemme ulkomaanlomille , tai että meillä olisi varaa joka vuosi vaihtaa autoa vaan esim siksi , että meillä on lapsille hoitokuluvakuutukset ja minulla melko arvokas henkivakuutus.

        Ja esim siksi ,että edustamallani alalla käydään joka vuosi yt-neuvottelut joiden tuloksena ollaan minimissään pakkolomilla

        Veikkaanpa että nimimerkin takana on hyvätuloinen idealisti joka kuvittelee kaikkien perheiden kk-tulojen olevan 5teur nettona ja jokaisen pystyvän taloudellisesti riippumattomana valitsemaan tekeekö lyhyttä työviikkoa.

        Juuri tuolle polulle minäkin haluan omat lapseni opastaa.
        Sitä kutsutaan myös rakkaudeksi.


      • Tuota liturgiaa
        Valkkumaa kirjoitti:

        Jos lastesi onnellisuudesta ja tulevaisuudesta huolehdit, niin korkeakoulutuksen sijaan olennaisempaa olisi rakastavat ja lapsesta kiinnostuneet vanhemmat, jotka on luona muutenkin kun viikonloppuaamuna hampaat irvessa puuroa laittamassa.

        On kuultu niin monesti tuttujen suusta joilla perheen tulot ovat plus 5 kiloa nettona.
        Sekin on rakkautta kun haluaa antaa lapsilleen paremmat lähtökohdat kuin itsellä ja ilman rahaa se ei onnistu.


      • -Valkkumaa
        Kertoisitko vielä kirjoitti:

        Miten tämä mahtaa nykyisillä tuloilla onnistua?

        En tee ylitöitä siksi , että pääsemme ulkomaanlomille , tai että meillä olisi varaa joka vuosi vaihtaa autoa vaan esim siksi , että meillä on lapsille hoitokuluvakuutukset ja minulla melko arvokas henkivakuutus.

        Ja esim siksi ,että edustamallani alalla käydään joka vuosi yt-neuvottelut joiden tuloksena ollaan minimissään pakkolomilla

        Veikkaanpa että nimimerkin takana on hyvätuloinen idealisti joka kuvittelee kaikkien perheiden kk-tulojen olevan 5teur nettona ja jokaisen pystyvän taloudellisesti riippumattomana valitsemaan tekeekö lyhyttä työviikkoa.

        Juuri tuolle polulle minäkin haluan omat lapseni opastaa.
        Sitä kutsutaan myös rakkaudeksi.

        Voi voi, tulomme ei ole kovin kummoiset. Tosin olemme olleet onnekkaita, silla olemme saaneet paljon apua ystaviilta ja sukulaisilta, mita nyt lasten hoitoon ja tarvikkeisiin tulee.

        Sanot, etta lastesi mahdollisen tuleisuudessa esiintyvan onnellisuuden takia raadat ylitoita toissakin. Lapset kuitenkin elavat tassa hetkessa ja juuri nyt. He kehittyvat ja kasvavat tanaan. Juuri nyt! Et voi arvatakkaan, miten paljon toiveita ja unelmia he oppivat jonnyt piilottamaan sinulta. Miten paljon luovuutta, itseluottamusta ja rakkautta he piilottavat pieneen myttyyn lytistettavaan olemattomuuteen sen takia, etta isi jaksaisi ja olisi paremmalla tuulella.

        Puhun ihan omasta kokemuksesta ystava. Kommenttini oli vain vastaus siihen, etta omasta mielestasi sinun taytyy kerata rahaa lastesi koulusta varten, mutta valitat kuitenkin siita, jos sinun taytyy lapsia hoitaa kun olet kotosalla. Minulla meni monta vuotta kouluttaa itseani uskomaan, etten ole vain haitta ja kulu-era muille ihmisille.

        Olen Ihan Suomalainen. Kirjoitan nyt ulkomailta ja en voi kayttaa aakkosten kahta viimeisinta kirjainta. Lisaksi auto-korjaus koettaa ahkerasti muuttaa kirjoittamaani. Siksi kuulostan joskus omituiselta. Kayn itse toissa nyt 2 paivaa viikossa ja lapseni on alle kaksi vuotias. Taalla paivahoidosta taytyy kuitenkin maksaa, joten nettotuloni ovat aika olemattomat.


      • Valkkumaa
        -Valkkumaa kirjoitti:

        Voi voi, tulomme ei ole kovin kummoiset. Tosin olemme olleet onnekkaita, silla olemme saaneet paljon apua ystaviilta ja sukulaisilta, mita nyt lasten hoitoon ja tarvikkeisiin tulee.

        Sanot, etta lastesi mahdollisen tuleisuudessa esiintyvan onnellisuuden takia raadat ylitoita toissakin. Lapset kuitenkin elavat tassa hetkessa ja juuri nyt. He kehittyvat ja kasvavat tanaan. Juuri nyt! Et voi arvatakkaan, miten paljon toiveita ja unelmia he oppivat jonnyt piilottamaan sinulta. Miten paljon luovuutta, itseluottamusta ja rakkautta he piilottavat pieneen myttyyn lytistettavaan olemattomuuteen sen takia, etta isi jaksaisi ja olisi paremmalla tuulella.

        Puhun ihan omasta kokemuksesta ystava. Kommenttini oli vain vastaus siihen, etta omasta mielestasi sinun taytyy kerata rahaa lastesi koulusta varten, mutta valitat kuitenkin siita, jos sinun taytyy lapsia hoitaa kun olet kotosalla. Minulla meni monta vuotta kouluttaa itseani uskomaan, etten ole vain haitta ja kulu-era muille ihmisille.

        Olen Ihan Suomalainen. Kirjoitan nyt ulkomailta ja en voi kayttaa aakkosten kahta viimeisinta kirjainta. Lisaksi auto-korjaus koettaa ahkerasti muuttaa kirjoittamaani. Siksi kuulostan joskus omituiselta. Kayn itse toissa nyt 2 paivaa viikossa ja lapseni on alle kaksi vuotias. Taalla paivahoidosta taytyy kuitenkin maksaa, joten nettotuloni ovat aika olemattomat.

        Mieheni, jotka tekee Ihan taytyy tyoviikkoa, vie usein toiden paatteeksi lapse me puistoon kavelylle/ palliative potkimaan yms. kuulemma tama rentouttaa kummasti. Tavallaan kun harrastus, mutta ilmainen. Ja tarkeiden ihmisten kanssa jaettava. Jos oli sin uskovainen kiittaisin Jumalaa, etta moinen mies on minulle kumppaniksi siunaantunut. Kun olen kaltaiseni optimiotisti ( toivon, etta on olemassa jokin suurempi voima) olen vain kiitollinen etta minulle on nay terry tie todelliseen onneen.
        .


      • minusta sinä takerrut
        Valkkumaa kirjoitti:

        Mieheni, jotka tekee Ihan taytyy tyoviikkoa, vie usein toiden paatteeksi lapse me puistoon kavelylle/ palliative potkimaan yms. kuulemma tama rentouttaa kummasti. Tavallaan kun harrastus, mutta ilmainen. Ja tarkeiden ihmisten kanssa jaettava. Jos oli sin uskovainen kiittaisin Jumalaa, etta moinen mies on minulle kumppaniksi siunaantunut. Kun olen kaltaiseni optimiotisti ( toivon, etta on olemassa jokin suurempi voima) olen vain kiitollinen etta minulle on nay terry tie todelliseen onneen.
        .

        Tuohon kohtaan jossa kerron olevani väsynyt tekemään toisen työpäivän kotona..
        Ihan varmasti lapset elävät hetkessä mutta se ei poista sitä realiteettia, että myös talvella pakkoloman aikaan on elettävä ja maksettava laskut...

        Lapset kun eivät ymmärrä paastota nälkäänsä jos rahaa ei ole...


    • 13 + 9

      Vaimollasi on jonkinasteinen elämänhallintaongelma, se on selvä. Arvaan myös, että sama epärealistinen haaveilu aikanaan sai sinut ihastumaan osaltaan häneen. Kuulostaa siltä, että kadut ja haluat uuden alun. Sitä sinulle ei kuitenkaan suoda. Näillä eväin mennään seuraavat 20 vuotta.

      Voit sanoa suoraan ei rahankäytölle, joka vaarantaa lasten tulevaisuuden. Jos järkevä, rauhallinen keskustelu ei tuota tulosta, voit joutua miettimään eroa -- lasten tähden. Mutta älä hätkähdä siitä, jos vaimosi suuttuu ja alkaa sättimään. Otat "iskut" vastaan mutta pysyt päätöksessäsi. Perhe on sinun elämäntehtäväsi hyvässä ja pahassa.

      Mitä tulee vaimosi työhalukkuuteen, sinun täytyy ensiksikin ymmärtää, että kotirouva luhistuu lastenhoidon alle yhtä lailla kuin sinä palkkatöittesi alle. Jos vaimosi hoitaa kotipesän sinun hankkiessasi leipää, hän ei suinkaan ole huikenteleva laiskuri vaan kaltaisesi vastuuta ottava vanhempi.

      Toiseksi on iso määrä ihmisiä, jotka eivät taitojensa tai taipumustensa takia sovi nykyisille työmarkkinoille. Sinun vaimosi saattaa olla yksi näistä. Tätä ihminen ei tahtoisi itselleen myöntää vaan valehtelee mieluummin itselleen ja muille ainaisilla uusilla tulevaisuudensuunnitelmilla. Totuuden tunnustaminen saattaa johtaa depressioon, joten ole varovainen painostamisesi kanssa. Vertailu koulukavereihin on lyömistä vyön alle.

      Eli pientä parannusta voi tulla, mutta oleellista on, että teihin on iskenyt perhe-elämä kaikessa kamaluudessaan. Pitäkää te aikuiset itsenne kurissa ja suokaa lapsillenne onnellinen lapsuus. Jos kestokyky on äärirajoilla, kannattaa hakea apua asiantuntijoilta.

      • itse asiassa

        Ei pitäisi luuhistua koska teen osani kotitöistä kuten laitan ruokaa ja usein juuri minä olen perheessä se joka hoitelee tiskit yms.

        Lapset ovat hoidossa jotta opiskelu etenisi ja hoitomaksut kiristävät talouttamme vielä lisää.

        En milläänlailla väheksy kotitöitä mutta tämänpäivän maailmassa kellään ei ole enää varaa olla kotiäiti ihan jo tulevaisuuden vanhuuden vuoksi jolloin eläke määräytyy työvuosien mukaan.

        Mutta tuntuu joskus kohtuuttomalta jos olet ensin kaksinumeroisen tuntimäärän töissä ja vahdit useamman illan lapsia niin viikonloppuaamuisin minun pitäisi hoidella lasten aamurutiinit.

        Mitään harrastuksia ei enää ole , sillä ei ole rahaa harrastaa.

        Viinan kanssa turaaminenkaan ei enää kiinnosta joten välistä olo laskuja miettiessä olo on kuin leijonalla häkissä.

        Hän oli aikoinaan hyvinkin kunnianhimoinen pyrkiessään eräälle alalle mutta koskaan päässyt opiskelemaan sitä .

        Tuo opiskelutovereihin vertaaminen liittyy monesti siihen kun hän haikailee esim ok-taloa jonka opiskelutoveri on rikkaiden vanhempiensa avulla rakentanut eikä siis ole mitää piikittelyä.

        Ikävintä asiassa on se ,että kiitos kynttilän molemmista päistä polttamisen kroppa alkaa reistailla.


      • t643tesrt
        itse asiassa kirjoitti:

        Ei pitäisi luuhistua koska teen osani kotitöistä kuten laitan ruokaa ja usein juuri minä olen perheessä se joka hoitelee tiskit yms.

        Lapset ovat hoidossa jotta opiskelu etenisi ja hoitomaksut kiristävät talouttamme vielä lisää.

        En milläänlailla väheksy kotitöitä mutta tämänpäivän maailmassa kellään ei ole enää varaa olla kotiäiti ihan jo tulevaisuuden vanhuuden vuoksi jolloin eläke määräytyy työvuosien mukaan.

        Mutta tuntuu joskus kohtuuttomalta jos olet ensin kaksinumeroisen tuntimäärän töissä ja vahdit useamman illan lapsia niin viikonloppuaamuisin minun pitäisi hoidella lasten aamurutiinit.

        Mitään harrastuksia ei enää ole , sillä ei ole rahaa harrastaa.

        Viinan kanssa turaaminenkaan ei enää kiinnosta joten välistä olo laskuja miettiessä olo on kuin leijonalla häkissä.

        Hän oli aikoinaan hyvinkin kunnianhimoinen pyrkiessään eräälle alalle mutta koskaan päässyt opiskelemaan sitä .

        Tuo opiskelutovereihin vertaaminen liittyy monesti siihen kun hän haikailee esim ok-taloa jonka opiskelutoveri on rikkaiden vanhempiensa avulla rakentanut eikä siis ole mitää piikittelyä.

        Ikävintä asiassa on se ,että kiitos kynttilän molemmista päistä polttamisen kroppa alkaa reistailla.

        Voi elämän kevät... Hyvä, olet herännyt huomaamaan, ettei asiat ole niin kuin niiden pitäisi olla. Vaimosi on ikävästi sanottuna siipeilijä ja ajelehtija pahimmasta päästä. Luottaa sokeasti siihen, että sinä elätät perheen ja siedät hänen oikkunsa. Jos opiskelukin on nyt jo ollut työn alla 8 vuotta - toki äitiyslomat välissä, mutta kuitenkin... - ja nyt hän voi tehdä sitä täysipainoisesti lasten ollessa hoidossa, mihin ihmeen ammattiin vaimosi on valmistumassa?! Toiset pystyvät hoitamaan korkeakoulututkinnon itselleen muutamassa vuodessa käyden vielä siinä ohella töissäkin...

        Anteeksi vain, mutta olet ollut liian hyvänlainen siippa tähän saakka. Ei ihme, vaikka olet puhki niin henkisesti kuin fyysisesti. Nyt on aika nousta barrikaadeille ja laittaa vaimo tekemään valintoja: joko tahti opiskelun ym kanssa muuttuu tai alkaa vaihe bee... Oletko tullut ajatelleeksi, että voisit olla lastesi lähihuoltaja..?


      • visaisaa
        itse asiassa kirjoitti:

        Ei pitäisi luuhistua koska teen osani kotitöistä kuten laitan ruokaa ja usein juuri minä olen perheessä se joka hoitelee tiskit yms.

        Lapset ovat hoidossa jotta opiskelu etenisi ja hoitomaksut kiristävät talouttamme vielä lisää.

        En milläänlailla väheksy kotitöitä mutta tämänpäivän maailmassa kellään ei ole enää varaa olla kotiäiti ihan jo tulevaisuuden vanhuuden vuoksi jolloin eläke määräytyy työvuosien mukaan.

        Mutta tuntuu joskus kohtuuttomalta jos olet ensin kaksinumeroisen tuntimäärän töissä ja vahdit useamman illan lapsia niin viikonloppuaamuisin minun pitäisi hoidella lasten aamurutiinit.

        Mitään harrastuksia ei enää ole , sillä ei ole rahaa harrastaa.

        Viinan kanssa turaaminenkaan ei enää kiinnosta joten välistä olo laskuja miettiessä olo on kuin leijonalla häkissä.

        Hän oli aikoinaan hyvinkin kunnianhimoinen pyrkiessään eräälle alalle mutta koskaan päässyt opiskelemaan sitä .

        Tuo opiskelutovereihin vertaaminen liittyy monesti siihen kun hän haikailee esim ok-taloa jonka opiskelutoveri on rikkaiden vanhempiensa avulla rakentanut eikä siis ole mitää piikittelyä.

        Ikävintä asiassa on se ,että kiitos kynttilän molemmista päistä polttamisen kroppa alkaa reistailla.

        Kyllä super-isin nyt on syytä vaikkapa työterveyshuollosta alkaen ruveta ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ensisijaisesti. Jos sinulla ei ole varaa pitää lainkaan vapaa-aikaa eikä mitään mahdollisuutta kuntoiluun, sairastumisesi tosiaan on todennäköistä. Lenkillä käynti päivittäin ei maksa mitään. Ensin kävelet puoli tuntia-tunnin iltaisin, sitten alat hölkätä/juosta. Onko sinulla ylipainoa? Oma ruokavalio kuntoon, muista vitamiinit ja omega-kolmoset (auttavat jopa masennukseen). Harrastuksista puheen ollen, kuusivuotiaana on jo "kiire" lapsen/lasten alkaa harrastaa jotakin liikuntalajia myös (maksaa jonkin verran lajista riippuen).
        Onkohan vaimollasi ADD (ota selvää). Joku päivä otat tiukan juttutuokion kanssaan, tyyliin töihin tai ero. Jos Titanic uppoaa, pelasta itsesi ja lapset kumminkin. Ilmoita teidät seurakunnan tai neuvolan kautta pariterapiaan, jos vaimo ei lähde käy itse juttelemassa säännöllisesti perhetyöntekijän/psykologin kanssa.


    • ensimmäinen asia

      Älä maksa mitään kalliita lahjoja. Nyt alat yksi asia kerrallaan kysymään vaikka täältä, että missä on järkeä ja missä ei.

    • näin käypi

      Seuraavaksi kun olet ulosotossa, tulee ero ja vaimo saa lasten avulla vuokra-asunnon ja sinä et saa edes sitä vaan joudut asuntolaan. Hei, hei isi. Ei hieno rouvasi anna sinun enää nähdä lapsiasi sillä hän on todellisuudesta vieraantunut.

    • Kіs-kіsu

      Toista aikuista ihmistähän ei voi saada hoitamaan opintojaan loppuun vaikka kuinka käskisi. Sinun asemassasi minä kyllä eroaisin, niin ainakin pystyisi omaa taloutta suunnittelemaan. Ja saattaisihan exäkin siinä sitten innostua valmistumaan ja työelämään, kun ei olisi ketään johon nojata.

      • näin käypi

        Vähintään aloittajan pitäisi nyt alkaa siirtämään rahaa sivuun, koska sille tulee vastaisuudessakin käyttöä. - Jos välittömästi aloittaa erolla, niin hän on seuraavaksi itse asunnoton.


    • lapsinäkökulma

      Älä nyt missään nimessä anna tuon jatkua. Oma äitini on samankaltainen vastuuntunnoton ihminen, joka syrjäytyi täysin yhteiskunnasta, koska isäni oli sinun kaltaisesi hiljainen hyväksyjä. Mutta tietysti äidissä on tässä tilanteessa suurin vika. Olen juuri itsenäistymisvaiheessa oleva nuori ihminen, ja tässä kävi niin, etten ole saanut mitään eväitä (taloudellista/henkistä tukea) oman elämäni aloittamiseen, koska ei isäni pienillä palkkatuloillaan pysty äitini elättämisen lisäksi minua tai muita sisaruksiani auttamaan.

      Äitini on samankaltainen haaveilija, joka ei suostu myöntämään itselleen eikä kenellekään muulle, ettei ole pystynyt ottamaan lainakaan todellista vastuuta lapsistaan tai edes itsestään.

      Jos joku tässä on narsisti, niin vaimosi. Puhun nyt lastesi puolesta, kokemuksen syvällä äänellä, älä anna tuon jatkua! Vaimosi on pakko mennä töihin ja sitten olisi paras ottaa ero. Vastuuntunnottomat ihmiset eivät koskaan opi ottamaan vastuuta, jos heidän ei ole pakko.

      • jostain syystä

        Lähipiiriin on siunaantunut muitakin samalla ideologialla varustettuja naisihmisiä .

        Se on jännä miten syrjähypyt vaikka oman kaverin kanssa annetaan anteeksi kun ei vaan joudu omilleen.

        Kännissä sitten itkeä tihrustetaan ja kerätään marttyyripisteitä.

        Meillä tämä asia on tehty selväksi jo aikoinaan siten että elatusvelvollisuus loppuu siihen.


    • Työelämään

      No kuulostaa, että uuvutat vaan itseäsi puuttumalla vaimosi opiskeluun. Jos hän ei saa itseensä motivaatiota, ei kukaan muukaan sitä häneen saa.

      Sen sijaan voit minusta kertoa, ettet jaksa enää ylläpitää perheen rahataloutta yksin -et jaksa tehdä pitkää päivää, ja kuitenkaan rahat ei riitä.

      Vaimosi voi hyvin mennä töihin, vaikka opinnot ovat kesken. Niillä palkkatuloilla te itsenne syötätte, ette opintopisteillä.

      Vaimo saattaa myöhemmin innostua hoitamaan opintonsakin, jos niin käy. Jos ei, niin monta työuraa on luotu skarpilla päällä mutta ilman opintoja. Kyl se siitä

    • Järki käteen

      Kuka se on, joka silloin aikoinaan "vaimon painostuksesta" lähti hankkimaan lapsia tuohon tilanteeseen? Pakotettiinko sinut?
      Kuka se on joka kahdeksan (8!!!) vuotta on mahdollistanut tuon vaimon epärealistisen haikailun? Pakottiko joku?
      Etköhän sinä nyt ole joutunut tilanteeseen jossa saat korjata sitä satoa mitä itse olet ollut kylvämässä?
      Sanotaan,että jälkikatumus on p.askan väärti. Niin on.
      Mutta kun tehtyä ei tekemättömäksi saa, olisi kai aika olla se mies joka sinun olisi pitänyt olla jo vuosia sitten! Istuttaa vaimo pöydän ääreen ja ottaa asiat vakavasti esille!
      Riita siitä varmasti pakkaa tulemaan, mutta älä alistu riitelemään, se ei mihinkään johda. Pidä pää kylmänä ja pitäydy kylmissä faktoissa. Anna ajan kulua ja ota asia tarpeen mukaan jatkokäsittelyyn. Vaimo purnaa ja kiukuttelee ja varmasti uhkailee erolla yms. Älä anna sen vaikuttaa. Ole jämäkkä ja asiallinen.
      Jos tilanne lukkiutuu täysin ja sopua ei ala syntyä, ota esille avioeron mahdolisuus.
      Mahdottomaanhan ei kannata jäädä kitumaan.
      Elämä on kovaa.

    • Sambasale

      Täällä on yksi kohtalontoveri jolla vaimon vapaaehtoistyöt vievät niin paljon aikaa ,että käytännössä elämä on yhtä vitun töissäkäyntiä ja lastenhoitoa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe