Toivomme kunnioitusta ja maltillisuutta keskusteluun

kuunteleva_kirkko

Palstalla puhuttaa nyt eilinen eduskunnan äänestystulos avioliittolakiin liittyen. Se, että valtio ulottaa avioliiton juridiset seuraamukset myös saman sukupuolen suhteille, ei vielä muuta kirkon käsitystä avioliitosta eikä johda kirkkovihkimisiin.

Kaikenlaisten perheiden tukeminen sekä ihmisarvon ja hyvinvoinnin edistäminen on tärkeää. Kirkon perusviesti armosta ja rakkaudesta pätee edelleen. Kirkko toivoo maltillisuutta ja kunnioitusta keskusteluun. Luterilaisen kristinuskon ja etiikan pohjalta voi päätyä erilaisiin näkemyksiin.

Avioliittolain muutos ei automaattisesti muuta kirkon käytäntöjä vihkimisessä ja siunaamisessa. Kirkon avioliittokäsitys on edelleen se, että avioliitto on miehen ja naisen välinen. Mahdolliset muutokset kirkon käytännöissä ovat joka tapauksessa vuosien prosesseja. Kirkon jäsenillä, papeilla ja myös piispoilla on erilaisia näkemyksiä ja painotuksia asiassa.

Mielipide- ja uskomuserot ovat sallittuja, mutta nyt tälläkin palstalla moni viesti on painunut syvälle asiattomuuden ja törkeyden suohon. Jeesuskin sanoi kaikkien tunnistavan meidät hänen opetuslapsikseen, jos rakastamme toisiamme.

Sinikka-pappi

234

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee parannus

      Päätä itse ketä haluat totella, mutta me Jeesukseen uskovat emme vaikene!

      • !!!!!!!!,

        Nainen vaijetkoon seurakunnassa !


      • hävetkäääääää !
        !!!!!!!!, kirjoitti:

        Nainen vaijetkoon seurakunnassa !

        Tähän väliin: Ilta-sanomat 29.11.14. Avioliittolaki äänestys noteerattiin Venäjällä "Mannerheim kääntyy haudassaan!" Pietarin kaupungin valtuutettu jyrähti Suomen homolaista. - Tämä on HÄPEÄLLISTÄ, KAUHEAA. Suomi on avannut tien HELVETTIIN.


      • saasta kirkosta

        " Toivomme kunnioitusta ja maltillisuutta .."

        MISSÄ kirkon KUNNIOITUS on Jumalan sanaa kohtaan ? Kun sitä ei näy ei kuulu.? Piispat etunenässä ovat toitottaneet homoagendansa. Ja naispapit perässä.
        Kenelle nyt pyllistät sinikka pappi?

        USKOVAT erotkaa


      • no haloo ?

        Sinikka....

        Ensin sohitte kepillä muurahaispesää, sitten pyydätte olemaan hiljaa, kun närästää kuulla toisenlaisia kommentteja ?

        Aika outo ajatuskuvio, viittaa keskiaikaan.......?

        Laittakaa papistonne ryhtiin ja pitämään Raamatusta kiinni, piispat ovat myös papistoanne.
        Jumalan lapsi pitää kiinni Raamatun ilmoituksesta, eikä lähde sooloilemaan, kuten teistä valitettavan moni tekee.

        Tulee mieleen sana leipäpappi, mikäli sanoma on yhdentekevä, kunhan liksa juoksee...

        Eihän se noin mene.


      • tee parannus
        saasta kirkosta kirjoitti:

        " Toivomme kunnioitusta ja maltillisuutta .."

        MISSÄ kirkon KUNNIOITUS on Jumalan sanaa kohtaan ? Kun sitä ei näy ei kuulu.? Piispat etunenässä ovat toitottaneet homoagendansa. Ja naispapit perässä.
        Kenelle nyt pyllistät sinikka pappi?

        USKOVAT erotkaa

        Te jotka johditte lampaanne harhaan, osoittakaa kunnioitusta JUMALAA kohtaan EROAMALLA ITSE, kirkon palveluksesta.

        Siten osoitatte myös lampaillenne omaavanne OMANTUNNON !

        Katsoin osan tämän aamun Jumalanpalvelusta, tuli todella sääli sitä, miten omalla tavallan rakas tämä kirkko kuitenkin on, vaikka en itse sinne kuulu ja miten paljon satuttaa,sen rappiotila.
        Kun tietää mikä tehtävä kirkolla on, mutta sokeudessaan se ei siitä välitä eikä sitä toteuta.
        Evankeliumi Markuksen mukaan 16 luku
        15 Hän sanoi heille:

        "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.

        16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.


      • makisen_erottava
        saasta kirkosta kirjoitti:

        " Toivomme kunnioitusta ja maltillisuutta .."

        MISSÄ kirkon KUNNIOITUS on Jumalan sanaa kohtaan ? Kun sitä ei näy ei kuulu.? Piispat etunenässä ovat toitottaneet homoagendansa. Ja naispapit perässä.
        Kenelle nyt pyllistät sinikka pappi?

        USKOVAT erotkaa

        Erotkoon myös johtaja: http://www.adressit.com/kari_makisen_erottava


      • Pappisvala
        no haloo ? kirjoitti:

        Sinikka....

        Ensin sohitte kepillä muurahaispesää, sitten pyydätte olemaan hiljaa, kun närästää kuulla toisenlaisia kommentteja ?

        Aika outo ajatuskuvio, viittaa keskiaikaan.......?

        Laittakaa papistonne ryhtiin ja pitämään Raamatusta kiinni, piispat ovat myös papistoanne.
        Jumalan lapsi pitää kiinni Raamatun ilmoituksesta, eikä lähde sooloilemaan, kuten teistä valitettavan moni tekee.

        Tulee mieleen sana leipäpappi, mikäli sanoma on yhdentekevä, kunhan liksa juoksee...

        Eihän se noin mene.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi#Pappislupaus

        Papiksi vihittävät antavat vihkimistoimituksen yhteydessä pappislupauksen, jonka sanamuoto on seuraavanlainen:

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."


    • fda

      Näille riehujille kysymys: missä kohtaa Raamattua Jeesus tuomitsi homoseksuaalisuuden?

      • lue niin tiedät

        Roomalaiskirjeessä ja Korinttolaiskirjeessä mm


      • aivan selvää

        Se oli siihen historian aikaan niin iljettävä asia juutalaisuuden keskellä, että se Jeesuksen raamatussa rinnastettin eläimeen sekaantumiseen. Siitä ei siis tarvinnut erikseen edes puhua


      • fda
        lue niin tiedät kirjoitti:

        Roomalaiskirjeessä ja Korinttolaiskirjeessä mm

        Paavaliko on nyt Jeesus. Hyvinpä tunnet Raamattua.


      • fda
        aivan selvää kirjoitti:

        Se oli siihen historian aikaan niin iljettävä asia juutalaisuuden keskellä, että se Jeesuksen raamatussa rinnastettin eläimeen sekaantumiseen. Siitä ei siis tarvinnut erikseen edes puhua

        Mikäänhän ei muuttunut Jeesuksen mukana vai miten luet Raamattua?


      • ei missään
        fda kirjoitti:

        Mikäänhän ei muuttunut Jeesuksen mukana vai miten luet Raamattua?

        No ei Jeesus kumonnut missään niitä. Synti on edelleen synti


      • Jeesus on Herra

      • sorry näppisvirheet

      • lue niin tiedät
        fda kirjoitti:

        Paavaliko on nyt Jeesus. Hyvinpä tunnet Raamattua.

        Tunne erittäin hyvin! Gal 1:11-12 Paavali sanoo näin:

        11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Ymmärrätkö? Jeesus on tuonkin ilmoituksen antaja ja takana mitä Paavali kirjoittaa Roomalaisille ja Korintolaisille.


      • erilainen pappi
        Jeesus on Herra kirjoitti:

        Jeesu on Jumala ja Kumala on kautta koko Raamatun tuominut homoseksuaalisuuden.
        http://www.vapaasatama.net/homoseksuaalisuus.html

        Oletko eri mieltä näistä Raamatun kohdista?

        Mikko Satama on evlut kirkon pappi. Joku peräänkuulutti uskovia pappeja, tässä on yksi.


      • fda
        ei missään kirjoitti:

        No ei Jeesus kumonnut missään niitä. Synti on edelleen synti

        Syötkö ainoastaan kosher-ruokaa ja noudatatko kaikkia sen ajan juutalaisten lakeja? Entä miten tulkitset Matt. 22.37-40?


      • fda
        lue niin tiedät kirjoitti:

        Tunne erittäin hyvin! Gal 1:11-12 Paavali sanoo näin:

        11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Ymmärrätkö? Jeesus on tuonkin ilmoituksen antaja ja takana mitä Paavali kirjoittaa Roomalaisille ja Korintolaisille.

        Miten tulkitset Matt. 22.37-40?


      • tärkein käsky
        fda kirjoitti:

        Syötkö ainoastaan kosher-ruokaa ja noudatatko kaikkia sen ajan juutalaisten lakeja? Entä miten tulkitset Matt. 22.37-40?

        Yli kaiken tulee rakastaa Jumalaa ja jos rakastamme Jumalaa pidämme Hänen käskynsä. Sama asia kuin Mooseksen lain ensimmäine käsky.


      • fda
        tärkein käsky kirjoitti:

        Yli kaiken tulee rakastaa Jumalaa ja jos rakastamme Jumalaa pidämme Hänen käskynsä. Sama asia kuin Mooseksen lain ensimmäine käsky.

        Toinen osa ei ole sinulle tärkeä?


      • tärkein käsky
        fda kirjoitti:

        Toinen osa ei ole sinulle tärkeä?

        Oletko ensimmäisestä samaa mieltä? Vai miten sen näet?
        Toinen käsky on , että meidän tulee rakastaa lähimmäistämme kuten itseämme eli haluamme kaikessa hänen parastaan ja opetamme hänellekin tuon ensimmäisen käskyn jonka myös itse pidämme.

        Rakkaus on siinä, että Jumala on rakastanut meitä ensin.


      • ..|..
        erilainen pappi kirjoitti:

        Mikko Satama on evlut kirkon pappi. Joku peräänkuulutti uskovia pappeja, tässä on yksi.

        peräähän ne homotkin kuuluttelee... toisiltaa... ellei lapsia ole saatavissa


      • fda
        tärkein käsky kirjoitti:

        Oletko ensimmäisestä samaa mieltä? Vai miten sen näet?
        Toinen käsky on , että meidän tulee rakastaa lähimmäistämme kuten itseämme eli haluamme kaikessa hänen parastaan ja opetamme hänellekin tuon ensimmäisen käskyn jonka myös itse pidämme.

        Rakkaus on siinä, että Jumala on rakastanut meitä ensin.

        Kysymys oli enemmänkin sinulle. Halusin tietää mitä sinä ajattelet. Minusta edelleenkin tuntuu omituiselta että et noudata sen ajan muita käskyjä mutta nämä seksuaalisuuteen kohdistuvat asiat ovat tärkeämpiä kuin rakkaus.


      • tärkein käsky
        fda kirjoitti:

        Kysymys oli enemmänkin sinulle. Halusin tietää mitä sinä ajattelet. Minusta edelleenkin tuntuu omituiselta että et noudata sen ajan muita käskyjä mutta nämä seksuaalisuuteen kohdistuvat asiat ovat tärkeämpiä kuin rakkaus.

        Itsekin vastasit jo alussa, että on lakeja juutalaislle ja uuden liiton ihmisille. Minä en ole juutalainen mutta monia juutaisille tarkoitettuja lakeja noudatan ihan terveyssyistä.
        Oletpa kumma keskustelija kun itse et kerro mitään.
        Jospa nyt sitten lukisit tästä niin minun ei tarvitse kaikkea naputella.
        http://www.vapaasatama.net/laki.html


      • Libojhivkh
        tärkein käsky kirjoitti:

        Oletko ensimmäisestä samaa mieltä? Vai miten sen näet?
        Toinen käsky on , että meidän tulee rakastaa lähimmäistämme kuten itseämme eli haluamme kaikessa hänen parastaan ja opetamme hänellekin tuon ensimmäisen käskyn jonka myös itse pidämme.

        Rakkaus on siinä, että Jumala on rakastanut meitä ensin.

        Rakkauden tärkein ilmenemismuoto on totuus ja jos raamatun sanaa vääristellään ja väitetään, että Jumala hyväksyy synnin, se ei ole totuutta eikä myöskään rakkautta. Muistakaahan myös se, että Jeesus on loukkauskivi, kompastuskivi, johon monet loukkaantuvat ja pahoittavat mielensä, koska omatunto ei ole puhdas ja Jumalan Sana eli Jeesus kyllä ihmisen sisimmässä kertoo, mikä on oikein ja väärin. Tutkainta vastaan on paha ellei täysin tehotonta potkia.


      • lue ja ymmärrä

      • lue niin tiedät
        fda kirjoitti:

        Miten tulkitset Matt. 22.37-40?

        Herran rakastaminen yli kaiken merkitsee sitä, että ojentaudutaan Jumalan sanan mukaan, eli nyt esilläolevassa samaa sukupuolta olevien liitoissa sitä ei tule hyväksyä.


      • lue niin tiedät kirjoitti:

        Herran rakastaminen yli kaiken merkitsee sitä, että ojentaudutaan Jumalan sanan mukaan, eli nyt esilläolevassa samaa sukupuolta olevien liitoissa sitä ei tule hyväksyä.

        "Herran rakastaminen yli kaiken merkitsee sitä, että ojentaudutaan Jumalan sanan mukaan, eli nyt esilläolevassa samaa sukupuolta olevien liitoissa sitä ei tule hyväksyä."

        Aivan niin!!


      • fda
        lue niin tiedät kirjoitti:

        Herran rakastaminen yli kaiken merkitsee sitä, että ojentaudutaan Jumalan sanan mukaan, eli nyt esilläolevassa samaa sukupuolta olevien liitoissa sitä ei tule hyväksyä.

        Toinen osa ei merkitse teille kahdelle mitään?


      • lue niin tiedät
        fda kirjoitti:

        Toinen osa ei merkitse teille kahdelle mitään?

        No varmana merkitsee ja siksi varoitammekin lähimmäisiämme Jumalan sanaan vedoten turvaamaan Jeesukseen Kristukseen ja jättämään kaiken sellaisen pois elämästään mitä Jumalan sana sanoo synniksi, eli nyt esilläoleva synti on samaa sukupuolta olevien liitot.


      • kerros nyt
        fda kirjoitti:

        Toinen osa ei merkitse teille kahdelle mitään?

        Sanos nyt mitä sinä tätä vänkäät?!


      • fda
        tärkein käsky kirjoitti:

        Itsekin vastasit jo alussa, että on lakeja juutalaislle ja uuden liiton ihmisille. Minä en ole juutalainen mutta monia juutaisille tarkoitettuja lakeja noudatan ihan terveyssyistä.
        Oletpa kumma keskustelija kun itse et kerro mitään.
        Jospa nyt sitten lukisit tästä niin minun ei tarvitse kaikkea naputella.
        http://www.vapaasatama.net/laki.html

        Minusta siinä on ristiriita mutta antaa olla. Rauha maassa...


      • älä välitä
        tärkein käsky kirjoitti:

        Itsekin vastasit jo alussa, että on lakeja juutalaislle ja uuden liiton ihmisille. Minä en ole juutalainen mutta monia juutaisille tarkoitettuja lakeja noudatan ihan terveyssyistä.
        Oletpa kumma keskustelija kun itse et kerro mitään.
        Jospa nyt sitten lukisit tästä niin minun ei tarvitse kaikkea naputella.
        http://www.vapaasatama.net/laki.html

        Juu hän " kuulustelee" ( hehheh). Hän ei muodosta omaa näkyvää ajatustaan. Hän vain kuulustelee.

        Samoin hän toteaa :
        Minusta edelleenkin tuntuu omituiselta että et noudata sen ajan muita käskyjä mutta nämä seksuaalisuuteen kohdistuvat asiat ovat tärkeämpiä kuin rakkaus.

        Tuo on tuota kummallista kuuluisaa pirun lukemista.
        Jos jostakin sanoo, niin etsitään nopeasti jotain muuta, jolla saataisiin pois asiasta, mutta keskustelijan niskoille kaadetuksi.

        Minä sanon :
        Synti on synti ja vaikka lukisi mitä kohtaa, se ei poista sitä homouden syntiä. Se synti on ja se on kovasti tuomittu jo Raamatussa. Lisäksi tulee tuomarin tuomio, kun se aika koittaa.


      • fda
        älä välitä kirjoitti:

        Juu hän " kuulustelee" ( hehheh). Hän ei muodosta omaa näkyvää ajatustaan. Hän vain kuulustelee.

        Samoin hän toteaa :
        Minusta edelleenkin tuntuu omituiselta että et noudata sen ajan muita käskyjä mutta nämä seksuaalisuuteen kohdistuvat asiat ovat tärkeämpiä kuin rakkaus.

        Tuo on tuota kummallista kuuluisaa pirun lukemista.
        Jos jostakin sanoo, niin etsitään nopeasti jotain muuta, jolla saataisiin pois asiasta, mutta keskustelijan niskoille kaadetuksi.

        Minä sanon :
        Synti on synti ja vaikka lukisi mitä kohtaa, se ei poista sitä homouden syntiä. Se synti on ja se on kovasti tuomittu jo Raamatussa. Lisäksi tulee tuomarin tuomio, kun se aika koittaa.

        Oli väärin ajatella siis että rakkaus olisi ensisijainen käsky. Tämä selvä.


      • tärkein käsky
        fda kirjoitti:

        Minusta siinä on ristiriita mutta antaa olla. Rauha maassa...

        Jos ristiriita mielestäsi on sano ihmeessä se. Minua ainakin kiinnostaa.


      • Homous on synti.
        fda kirjoitti:

        Oli väärin ajatella siis että rakkaus olisi ensisijainen käsky. Tämä selvä.

        fda. Vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaareella sekä yrität puhua uskovia pussiin niin et tule koskaan siinä onnistumaan. Tiedätkö miksi? Koska Totuus ei pala tulessakaan.

        Laitan tässä sinulle mitä tarkoittaa kaksoiskäsky ja miten meidän pitää suhtautua homoihin:

        Meidän tulee rakastaa Jumalaa ja myös homoja. Mutta me emme saa hyväksyä sitä mitä homot tekevät. Ymmärrätkö? Emme voi hyväksyä sellaisia tekoja joita sanotaan synniksi. Synti on teko Jumalan tahtoa vastaan. Synti on kapinaa Jumalaa vastaan. Synnin palkka on kuolema.
        Itse asiassa me uskovat rakastamme homoja todella paljon koska jaksamme päivästä toiseen kertoa tätä sanomaa homoille. Ymmärrätkö? Jos emme rakastaisi niin sehän olisi ihan sama mitä homot tekevät. Uskoville se ei ole ihan sama koska me tiedämme että myös Jumala haluaa homojen kääntyvän Hänen puoleensa ja hylkäävän homouden synnin.

        Omasta mielestäsi tämä on kaunista ja rakastan Jeesusta vieläkin enemmän.


      • mieti tätä (se aito)
        Homous on synti. kirjoitti:

        fda. Vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaareella sekä yrität puhua uskovia pussiin niin et tule koskaan siinä onnistumaan. Tiedätkö miksi? Koska Totuus ei pala tulessakaan.

        Laitan tässä sinulle mitä tarkoittaa kaksoiskäsky ja miten meidän pitää suhtautua homoihin:

        Meidän tulee rakastaa Jumalaa ja myös homoja. Mutta me emme saa hyväksyä sitä mitä homot tekevät. Ymmärrätkö? Emme voi hyväksyä sellaisia tekoja joita sanotaan synniksi. Synti on teko Jumalan tahtoa vastaan. Synti on kapinaa Jumalaa vastaan. Synnin palkka on kuolema.
        Itse asiassa me uskovat rakastamme homoja todella paljon koska jaksamme päivästä toiseen kertoa tätä sanomaa homoille. Ymmärrätkö? Jos emme rakastaisi niin sehän olisi ihan sama mitä homot tekevät. Uskoville se ei ole ihan sama koska me tiedämme että myös Jumala haluaa homojen kääntyvän Hänen puoleensa ja hylkäävän homouden synnin.

        Omasta mielestäsi tämä on kaunista ja rakastan Jeesusta vieläkin enemmän.

        Homous on synti.
        30.11.2014 04:15


        Kuule!

        Älä rakasta homoja vaan anna niiden olla omassa mehussaan. Sitä he haluaa ja itse elämästään vastaavat.


      • kunhan kysyn
        fda kirjoitti:

        Oli väärin ajatella siis että rakkaus olisi ensisijainen käsky. Tämä selvä.

        Rakkaus, agape, on tosiaan ensisijainen Jumalan ominaisuus:

        "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta." Joh 3

        "Jumalan rakkaus peittää syntien paljouden"

        Rakkaus, eros, on taas inhimillinen tunnetila, joka ei ole täydellinen.

        Liberaaliteologit sekoittavat surutta nämä kaksi käsitettä keskenään. Suomenkielessä ei näille ole omia sanoja, mutta alkukielessä ne ovat aivan eri asioita.

        Ei siis ole väärin ajatella, että rakkaus on ensimmäinen käsky, mutta on väärin sekottaa jumalallinen, agape ja inhimillinen rakkaus, eros.

        Jos todella rakkaudesta halutaan puhua, pitää aloittaa itsestä ja RAKKAUDESTA TOTUUTEEN JA VANHURSKAUTEEN. Tiedätkö, mitä ne ovat?


      • fda
        tärkein käsky kirjoitti:

        Jos ristiriita mielestäsi on sano ihmeessä se. Minua ainakin kiinnostaa.

        Täällä toivottiin maltillista keskustelua joten silkkihanskat on käytössä kunnioituksesta.


      • fda
        Homous on synti. kirjoitti:

        fda. Vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaareella sekä yrität puhua uskovia pussiin niin et tule koskaan siinä onnistumaan. Tiedätkö miksi? Koska Totuus ei pala tulessakaan.

        Laitan tässä sinulle mitä tarkoittaa kaksoiskäsky ja miten meidän pitää suhtautua homoihin:

        Meidän tulee rakastaa Jumalaa ja myös homoja. Mutta me emme saa hyväksyä sitä mitä homot tekevät. Ymmärrätkö? Emme voi hyväksyä sellaisia tekoja joita sanotaan synniksi. Synti on teko Jumalan tahtoa vastaan. Synti on kapinaa Jumalaa vastaan. Synnin palkka on kuolema.
        Itse asiassa me uskovat rakastamme homoja todella paljon koska jaksamme päivästä toiseen kertoa tätä sanomaa homoille. Ymmärrätkö? Jos emme rakastaisi niin sehän olisi ihan sama mitä homot tekevät. Uskoville se ei ole ihan sama koska me tiedämme että myös Jumala haluaa homojen kääntyvän Hänen puoleensa ja hylkäävän homouden synnin.

        Omasta mielestäsi tämä on kaunista ja rakastan Jeesusta vieläkin enemmän.

        "Vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaareella sekä yrität puhua uskovia pussiin niin et tule koskaan siinä onnistumaan. "

        Kohteliaisuus on monitulkintainen asia. Voihan sen kiertelynä nähdä että vältän yhteenottoa kun sitä on pyydetty. Odotin hieman toisenlaista vastaanottoa toki.

        "Koska Totuus ei pala tulessakaan."

        Rakkaus ei pala sekään tulessa eikä mikään muukaan käsite.

        "Meidän tulee rakastaa Jumalaa ja myös homoja. Mutta me emme saa hyväksyä sitä mitä homot tekevät. Ymmärrätkö? "

        Anaaliseksi on se mikä on kielletty VT:ssä, UT:ssa ja myös muissa lähi-idän sen aikavälin kulttuureissa, ei muu homoseksuaalisuus. Rabbitkin ovat montaa mieltä VT:n tuomioiden suhteen, alkuperäiskielellä kun ei ole yksiselittäistä tämä synti tai sen konteksti. Se joka väittää toisin johtaa harhaan tahallaan. Sen takia monet rabbit voivat vihkiä avioliittoon myös homoja ja Israel tunnustaa homoavioliitot laillisesti pitäviksi.

        "Uskoville se ei ole ihan sama koska me tiedämme että myös Jumala haluaa homojen kääntyvän Hänen puoleensa ja hylkäävän homouden synnin."

        Tämä on mahdollista ainoastaan jos et suostu ymmärtämään että homous on suurimmaksi osaksi heille muuta kuin valinta. Pystyisitkö itse hylkäämään heteroseksuaalisuuden jos sitä sinulta pyydettäisiin? Minulle se ainakin olisi mahdotonta.

        "Omasta mielestäsi tämä on kaunista ja rakastan Jeesusta vieläkin enemmän. "

        Minusta se ei ole kaunista mutta kunhan se ei ole keneltäkään pois, voin sen hyväksyä.


      • fda
        kunhan kysyn kirjoitti:

        Rakkaus, agape, on tosiaan ensisijainen Jumalan ominaisuus:

        "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta." Joh 3

        "Jumalan rakkaus peittää syntien paljouden"

        Rakkaus, eros, on taas inhimillinen tunnetila, joka ei ole täydellinen.

        Liberaaliteologit sekoittavat surutta nämä kaksi käsitettä keskenään. Suomenkielessä ei näille ole omia sanoja, mutta alkukielessä ne ovat aivan eri asioita.

        Ei siis ole väärin ajatella, että rakkaus on ensimmäinen käsky, mutta on väärin sekottaa jumalallinen, agape ja inhimillinen rakkaus, eros.

        Jos todella rakkaudesta halutaan puhua, pitää aloittaa itsestä ja RAKKAUDESTA TOTUUTEEN JA VANHURSKAUTEEN. Tiedätkö, mitä ne ovat?

        Ymmärrän näiden kahden käsitteen eron ja minusta niille olisi pitänyt säilyttää omat sanansa.


      • jsrjrrs
        kerros nyt kirjoitti:

        Sanos nyt mitä sinä tätä vänkäät?!

        fda vänkää selvästikin että Paavali ei olisi Jumalan tehtävään asettma ja että valtuutensa olisivat kuin kenen tahansa tossunkuluttjan valtuudet puhua omiaan.

        Paavalin opetukset ovat linjassa VT:n samasukupuolisten harjoittamaan haureuteen, suntiä on ja kauhistus Jumalalle.

        Jokaisen on päätettävä totteleeko Jumalaa vai onko tottelematta. Suiosittelen Jumalan pelolla siunattuna tottelemaan Jumalaa.

        Jumalan pelko on muuten tosi hyvä asia pyytää Herralta. Oman kokemuksen mukaan se pelko maallisesti ajatellentulee vasta siinä vaiheessa kun tekee jotain syntiä ja se on mainio asia.

        On tärkeää totteletko Jumala vai onko uskon laatu tottelematonta. Kun sanotan uskon Jeesukseen niin Raamatussa mainitan jotain myös uskon laadusta, se voi olla myös kelvotonta. Eli kelpaako kelvoton usko Jumalalla niin että ihminen pelastuu kelvottoman uskonsa kautta?

        Kas, on tärkeää olla viisas neitsyt eli viisas tottelevainen uskova. Muistammehan kuinka tyhmille neitsyille eli vankaan käsitykseni mukaan tottelemattomille uskoville, jotk Jumalaa eivät kunnioita totuudessa ja tottelevaisuudessa, tulee käymään.


      • jsrjrrs
        jsrjrrs kirjoitti:

        fda vänkää selvästikin että Paavali ei olisi Jumalan tehtävään asettma ja että valtuutensa olisivat kuin kenen tahansa tossunkuluttjan valtuudet puhua omiaan.

        Paavalin opetukset ovat linjassa VT:n samasukupuolisten harjoittamaan haureuteen, suntiä on ja kauhistus Jumalalle.

        Jokaisen on päätettävä totteleeko Jumalaa vai onko tottelematta. Suiosittelen Jumalan pelolla siunattuna tottelemaan Jumalaa.

        Jumalan pelko on muuten tosi hyvä asia pyytää Herralta. Oman kokemuksen mukaan se pelko maallisesti ajatellentulee vasta siinä vaiheessa kun tekee jotain syntiä ja se on mainio asia.

        On tärkeää totteletko Jumala vai onko uskon laatu tottelematonta. Kun sanotan uskon Jeesukseen niin Raamatussa mainitan jotain myös uskon laadusta, se voi olla myös kelvotonta. Eli kelpaako kelvoton usko Jumalalla niin että ihminen pelastuu kelvottoman uskonsa kautta?

        Kas, on tärkeää olla viisas neitsyt eli viisas tottelevainen uskova. Muistammehan kuinka tyhmille neitsyille eli vankaan käsitykseni mukaan tottelemattomille uskoville, jotk Jumalaa eivät kunnioita totuudessa ja tottelevaisuudessa, tulee käymään.

        " Jumalan pelko on muuten tosi hyvä asia pyytää Herralta. Oman kokemuksen mukaan se pelko maallisesti ajatellentulee vasta siinä vaiheessa kun tekee jotain syntiä ja se on mainio asia. "

        Olen väsynyt ja en tuota saanut sanotuksi kuten se kuuluisi sanoa. Jumalan pelko on kuin vartijan varustuksiin kuuluva asia. En tiedä mikä se voisi olla. Mieleen tulee vain käsiraudat ja pamppu.

        No, voisiko sitä sanoa että Jumalan pelko on tarpeellinen uskovalle kuin vartijalle pamppu. En nyt saa sitä sanotuksi oikein niin kuten olisi tarkoitus. Hoka tapauksessa Jumalan pelko on keskeinen osa suojavarustustani sen olen saanut oivaltaa. Ei Jumala sitä turhan suosita tavoiteltavaksi. Jumalalla on perusteet painavalta puolelta kun ihmistä neuvoo oleman ja elämään. Viisas neitsyt kuuntelee Viisaan Jumalan neuvoja tarkalla korvalla ja seuraa tarkalla silmällä Israelia, ja kaikkea mikä siihen raamatullisesti kytkettävissä.

        Yk on keskeinen seurattava ja sen Israel kielteisyys. Alamme selvästikin lähestyä Jerusalemin jakamisen aikaa, josta Herra Sebaot ei pidä.


      • lue niin tiedät kirjoitti:

        Tunne erittäin hyvin! Gal 1:11-12 Paavali sanoo näin:

        11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Ymmärrätkö? Jeesus on tuonkin ilmoituksen antaja ja takana mitä Paavali kirjoittaa Roomalaisille ja Korintolaisille.

        "12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

        Ymmärrätkö? Jeesus on tuonkin ilmoituksen antaja ja takana mitä Paavali kirjoittaa Roomalaisille ja Korintolaisille."

        - Erikoista. Paavalihan ei ollut koskaan Jeesusta nähnytkään. Mitennköhän hän on sillloin ilmoituksensa saanut? Samalla tavalla kuin vaikka Joseph Smith sai omansa?


      • fda
        jsrjrrs kirjoitti:

        " Jumalan pelko on muuten tosi hyvä asia pyytää Herralta. Oman kokemuksen mukaan se pelko maallisesti ajatellentulee vasta siinä vaiheessa kun tekee jotain syntiä ja se on mainio asia. "

        Olen väsynyt ja en tuota saanut sanotuksi kuten se kuuluisi sanoa. Jumalan pelko on kuin vartijan varustuksiin kuuluva asia. En tiedä mikä se voisi olla. Mieleen tulee vain käsiraudat ja pamppu.

        No, voisiko sitä sanoa että Jumalan pelko on tarpeellinen uskovalle kuin vartijalle pamppu. En nyt saa sitä sanotuksi oikein niin kuten olisi tarkoitus. Hoka tapauksessa Jumalan pelko on keskeinen osa suojavarustustani sen olen saanut oivaltaa. Ei Jumala sitä turhan suosita tavoiteltavaksi. Jumalalla on perusteet painavalta puolelta kun ihmistä neuvoo oleman ja elämään. Viisas neitsyt kuuntelee Viisaan Jumalan neuvoja tarkalla korvalla ja seuraa tarkalla silmällä Israelia, ja kaikkea mikä siihen raamatullisesti kytkettävissä.

        Yk on keskeinen seurattava ja sen Israel kielteisyys. Alamme selvästikin lähestyä Jerusalemin jakamisen aikaa, josta Herra Sebaot ei pidä.

        Israel on hyvä maa, myös seksuaalivähemmistöille ja sillä on minun tukeni. Siellä ovat monet rabbit alkuperäiskielen taitajina oivaltaneet että Tanakh(VT) ei yksiselitteisesti kiellä homoseksuaalisuutta. Toki jos luottaa käännöksiin niin silloin saa kääntäjän tulkinnan.

        Laki siellä ymmärtää ja hyväksyy ne jotka Suomessa esimerkiksi solmisivat sukupuolineutraalin avioliiton.


      • .kjhyut

        Jumalan pilkkaaja olet!


      • Ihminen itse kärsii
        Homous on synti. kirjoitti:

        fda. Vaikka kuinka yrität kierrellä ja kaareella sekä yrität puhua uskovia pussiin niin et tule koskaan siinä onnistumaan. Tiedätkö miksi? Koska Totuus ei pala tulessakaan.

        Laitan tässä sinulle mitä tarkoittaa kaksoiskäsky ja miten meidän pitää suhtautua homoihin:

        Meidän tulee rakastaa Jumalaa ja myös homoja. Mutta me emme saa hyväksyä sitä mitä homot tekevät. Ymmärrätkö? Emme voi hyväksyä sellaisia tekoja joita sanotaan synniksi. Synti on teko Jumalan tahtoa vastaan. Synti on kapinaa Jumalaa vastaan. Synnin palkka on kuolema.
        Itse asiassa me uskovat rakastamme homoja todella paljon koska jaksamme päivästä toiseen kertoa tätä sanomaa homoille. Ymmärrätkö? Jos emme rakastaisi niin sehän olisi ihan sama mitä homot tekevät. Uskoville se ei ole ihan sama koska me tiedämme että myös Jumala haluaa homojen kääntyvän Hänen puoleensa ja hylkäävän homouden synnin.

        Omasta mielestäsi tämä on kaunista ja rakastan Jeesusta vieläkin enemmän.

        Tämä tuntuu olevan ihmisille jotenkin niin vaikea käsittää tämä homoasia. Mutta jos se raamatussa synniksi luetaan niin sitä se on. Mietitään asiaa vaikka näin, syntiä on myös esim. varastaminen. Jos joku ihminen varastaa toisen omaisuutta voimme rakastaa häntä lähimmäisenä mutta varastamista emme voi hyväksyä. Tätä tarkoittaa se lähimmäisenrakkaus ja tällä tavoin Jumalakin rakastaa meitä.

        Me olemme syntisiä ei Jumala voi hyväksyä syntejämme ja siksi odottaa meidän kääntyvän niiltä teiltä pois mutta siitä huolimatta hän rakastaa aivan kaikkia. Kun se vaan on niin, että se synti tuhoaa ihmisen elämää. Sitä voi varastaa, tappaa, valehdella pahaa muista ihmisistä, pettää puolisoaan jne. mutta se kaikki koituu omaksi turmioksi ja ennen pitkää on pohjalla jos ei muutu. Toki voi pullikoida vastaan ja hakata päätänsä seinään uudestaan ja uudestaan mutta omaan nilkkaan se kuitenkin osuu. Jumala rakastaa meitä ja toivoo juuri siksi sitä meidän kääntymistä noista pahoista asioista että meillä olisi rauha ja hyvä olla.

        Jos homous on synniksi raamatussa mainittu niin se tarkoittaa sitä, että siitä seuraa ikävyyksiä ihmiselle itselleen. Nythän on todettu että anaaliseksi ei ole ihmisen terveydelle hyväksi. Siitä seuraa erilaisia tauteja, koska sitä kanavaa ei ole siihen tarkoitukseen luotu. Lisäksi se, että jos homous laillistetaan siitä seuraa sitten iso joukko vakavia seurauksia. Ensinnäkin jo se perhe yksikkönä muuttuu ja lapsen asema siinä. Suvaitsevaisuus ei koskaan voi tarkoittaa sitä, että hyväksytään sellainen jonka seuraukset ovat ihmiselle pahasta.

        Hollannissa, jossa ensimmäisenä hyväksyttiin homojen avioliittolaki näkyy se mitä siitä seuraa. Ensinnäkin tasa-arvon nimissä siellä perustettiin v. 2006 pedofiilipuolue. Ei heti uskoisi että voi olla edes mahdollista mutta niin vain kävi. Nyt tasa-arvoon vetoamisen perusteella kaiken mahdollisen haluaminen vain kiihtyy. Se, mitä tulevaisuudessa halutaan laillistaa normaaliksi ihan hirvittää, eikä se todellakaan ole hyvä asia.


    • kuuroille korville

      Arkkipiispa aloitti.

    • Maisalis

      Sinikka-pappi, olet aivan oikeassa siinä, että nyt tarvitsemme malttia ja lähimmäistemme kunnioitusta. Toivottavasti myös homofobiset ylilyönnit täällä loppuvat. Toivottavasti kirkon perussanoma armosta ja rakkaudesta saa nyt enemmän tilaa.

      • sordiinoa

        Setan puhetorvet voisivat jo vaieta nyt puhutaan uskovien kesken.


      • tee parannus

        Perussanoma on sitä, että Jeesus on sovittanut meidän syntimme ja meidän tulee uskoa häneen ja jättää kaikki syntielämä taa mm homostelu ja lesboilu eli tehdä parannus.


      • katso peiliin

        Ei ne lopu koska sinä täällä jatkat tuota haukkumistasi homofoobikoksi. Miksi vaadit muilta sitä, mitä itse et täytä.


      • näinhän on
        tee parannus kirjoitti:

        Perussanoma on sitä, että Jeesus on sovittanut meidän syntimme ja meidän tulee uskoa häneen ja jättää kaikki syntielämä taa mm homostelu ja lesboilu eli tehdä parannus.

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään niinkuin ei puhunut mistään syntien sovituksestakaan.


      • aha 1
        näinhän on kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään niinkuin ei puhunut mistään syntien sovituksestakaan.

        Miksi sitten Jeesus kuoli ristillä?


      • fda
        aha 1 kirjoitti:

        Miksi sitten Jeesus kuoli ristillä?

        Ei kuollut ristillä vaan kreikankieliset vanhemmat tekstit sanovat tulleen teloitetuksi seipääseen. Risti tuli mukaan vasta roomalaisten mukana.


      • aha1
        fda kirjoitti:

        Ei kuollut ristillä vaan kreikankieliset vanhemmat tekstit sanovat tulleen teloitetuksi seipääseen. Risti tuli mukaan vasta roomalaisten mukana.

        Oletkin jehova? Kyllä se on ihan selvästi ollut kahdesta puusta rakennettu risti.
        Senhän voit lukea useasta Raamatun kohdasta. JOS se olikin vain seiväs tai seipäät. Vähenttäkö se jotenkin Jeesuksen sovitustyötä? Eikö syntejämme olekaan sovitettu Golgatalla?


      • fda
        aha1 kirjoitti:

        Oletkin jehova? Kyllä se on ihan selvästi ollut kahdesta puusta rakennettu risti.
        Senhän voit lukea useasta Raamatun kohdasta. JOS se olikin vain seiväs tai seipäät. Vähenttäkö se jotenkin Jeesuksen sovitustyötä? Eikö syntejämme olekaan sovitettu Golgatalla?

        Ihan historiallisiin lähteisiin viittaan. Se että joku jehova on samaa mieltä tarkoittaa että tuntee historiaa.


      • aha1
        fda kirjoitti:

        Ihan historiallisiin lähteisiin viittaan. Se että joku jehova on samaa mieltä tarkoittaa että tuntee historiaa.

        Laitas linkki tuosta historiallisesta tiedosta. Miten tuo Jeesuksen sovitustyö, onko se kyseenalainen?


      • mene itseesi

        Koeta maisalis ymmärtää, että mitään homofobiaa ei ole olemassa, kukaan ei hinureita pelkää, se on fakta, inho on oikeampi sana, tai luonnottomuus.

        Eihän luonnotomuudelleen kai mitän voi, siksi heitä tulee suvaita, kristityn suvaitsevaisuus ei ole feikkiä, niinkuin vastapuolen.....

        Turhaa kailotat täällä agendaasi.


      • uskovai nen
        katso peiliin kirjoitti:

        Ei ne lopu koska sinä täällä jatkat tuota haukkumistasi homofoobikoksi. Miksi vaadit muilta sitä, mitä itse et täytä.

        Vaikuttaa siltä että nämä homofobiasta puhujat eivät tiedä mistä puhuvat.

        Toisaalta terve luonto ei koskaan kyllä ymmärrä sairauksia. Fobioiksi sitä ei tule kuitenkaan kutsua.
        Ennemminkin voisi näitä homofobian esittäjiä kutsua fobikoiksi, sillä he ovat eksyneet tieltään ja vierastavat niitä, jotka tiellä ovat pysyneet.


      • fda
        aha1 kirjoitti:

        Laitas linkki tuosta historiallisesta tiedosta. Miten tuo Jeesuksen sovitustyö, onko se kyseenalainen?

        Voisin laittaa mutta viesti poistetaan taas. Löydät tiedon kyllä.


    • Totuus esiin

      Kyllä tässä olisi tarvittu ARKKIPIISPALTA ja kirkolta maltillisuutta, eikä kansalta!

      Tätä menoa te petätte meidät vielä sallimalla homoparien kirkollisen vihkimisenkin!

      • justiinsa joo

        Aivan. Me vain toimimme kuten arkkipiispa meidät laittoi toimimaan


    • Oletko avaaja Raamatun kannalla vai heitätkö Raamatun romukoppaan kuten arkkipiispa Kari Mäkinen teki?

      • nainen vaijetkoon !

        Naispappeuskin on Raamatun vastaista. Seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies.


    • utti

      1) Ongelma ei ole eduskunnan päätös vaan teidän ylimmän virkamiehenne ja muidenkin sananjulistusta valvovan piispan suhtautuminen. Eikä hän ole ensimmäinen tai ainoa sitä kantaa edustava piispa.
      2) Nyt jo useammat kansanedustajat ovat ilmaisseet mielipiteensä että nimenomaan arkkipiispan sanomiset vaikuttivat äänestystulokseen. Ja ylipäänsä lait ja uskonasiat linkittyvät valtionkirkossa monin tavoin. Kirkko ja valtio ovat melkoisessa homoliitossa.
      3) Ette voi aina piiloutua sen taakse ettei yhdenkään kirkon työntekijän tai jäsenen näkemys edusta kirkon näkemystä. Kirkon näkemys kuitenkin koostuu noista yhdessä. Varsinainen ongelma onkin siis ettei kirkolla ole oikein mitään yhteistä näkemystä eikä suuntaa.
      4) Se että korostatte että annetaan kaikkien näkemysten kukkia vaan tarkoittaa ettei koko organisaatiolla ole mitään yhteistä linjaa. Ketä varten sellainen organisaatio on?

      Puhutaan paljon, sanotaan vähän, uskotaan paljon, ei tiedetä mihin...

    • Onhan se kirkon kannalta valitettavaa että konservatiivit jättävät nyt kirkon, mutta taitaa nyt olla niin että kirkko uudistuu. Liberaalikristityt jää, konservatiivit lähtee. Ateistina toivotan jaksamista kaikille papeille ja liberaalikristityille joita tämä kohu ja eroaalto masentaa, ja siirryn sivuun seuraamaan mitä tapahtuu.

      • ??????????,

        Naispapit ja homot ja lesbot jäävät kirkkoon, näinkö ?


      • ei ihan
        ??????????, kirjoitti:

        Naispapit ja homot ja lesbot jäävät kirkkoon, näinkö ?

        No uusina tulee sitten pedot ja sukurutsaajat kun kirkko nekin kohta synnittömiksi julistaa.


      • fda
        ei ihan kirjoitti:

        No uusina tulee sitten pedot ja sukurutsaajat kun kirkko nekin kohta synnittömiksi julistaa.

        Puutaheinää.


      • adf
        fda kirjoitti:

        Puutaheinää.

        Ei vaan suvaitsevaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia,


      • fda
        adf kirjoitti:

        Ei vaan suvaitsevaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia,

        Etkö kannata ihmisoikeuksiakaan?


      • adf
        fda kirjoitti:

        Etkö kannata ihmisoikeuksiakaan?

        Enhän minä omista arvoistani puhu vaan siitä millä perusteilla nuo iljetykset ajetaan läpi kirkossa (vrt homoagenda). Keskity hieman mitä kyselet ja lue aikaisemmat kirjoitukset.


      • fda
        adf kirjoitti:

        Enhän minä omista arvoistani puhu vaan siitä millä perusteilla nuo iljetykset ajetaan läpi kirkossa (vrt homoagenda). Keskity hieman mitä kyselet ja lue aikaisemmat kirjoitukset.

        Et siis puhu suoraan. Mitä häpeät?


      • adf
        fda kirjoitti:

        Et siis puhu suoraan. Mitä häpeät?

        Oletko jotenkin ahdistunut kun jankutat olemattomia asioita?
        Mitä minun nyt pitäisi sinulle sanoa, että saisit rauhan?


      • fda
        adf kirjoitti:

        Oletko jotenkin ahdistunut kun jankutat olemattomia asioita?
        Mitä minun nyt pitäisi sinulle sanoa, että saisit rauhan?

        Kuvittelin että halusit sanoa jotain ja yritin ottaa selvää mitä se oli. Rauha maassa...


      • kansalain
        fda kirjoitti:

        Kuvittelin että halusit sanoa jotain ja yritin ottaa selvää mitä se oli. Rauha maassa...

        Taidat olla vaan hiukan hölmö.
        Selvästi myös kiusaantunut henkisesti.
        Lue Raamattua ja etsi itsellesi totuus.
        Vain se voi rauhoittaa häiriintyneen mielesi.


      • fda
        kansalain kirjoitti:

        Taidat olla vaan hiukan hölmö.
        Selvästi myös kiusaantunut henkisesti.
        Lue Raamattua ja etsi itsellesi totuus.
        Vain se voi rauhoittaa häiriintyneen mielesi.

        Käännöksien varassa on helppo tuomita. Ei sinua mikään totuus kiinnosta.


    • Uskon keskeinen perusta on usko ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen, joka sovitti meidän kaikkien synnit ja teki rauhan Jumalan ja meidän välillemme.

      Tämä kirkko, jota organisaatioksi nimität, on kaikkia kastettuja kristittyjä varten.

      Sinikka-pappi

      • etkö tiedä?

        Niin on, mutta jatko kuuluu: "mene, äläkä enää syntiä tee"


      • Ketä enää kiinnostaa olla PORTTOKIRKON jäsen?

        Ketä?


      • halpa armo

        Sovitetuista synneitä tulee luopua eikä tehdä niitä uudelleen. Muuten Jeesuksen sovitustyö on turha. Mene äläkä enää syntiä tee.


      • utti

        Kysytäänpä toisin: Mihin jokaisen kirkon jäsenen tulisi uskoa jotta hänen kuulumistaan kirkkoon voitaisiin pitää perusteltuna?

        Kun nyt kyse on kuitenkin nimenomaan kirkosta ja uskonnollisesta yhteisöstä niin kyllähän sellaiseen kuulumisen pitäisi nyt ainakin johonkin uskomista tarkoittaa.


      • Sinikka asiaan

        Nimikristityiksi vedellä valeltuja kirkon veronmaksajia.


      • utti
        utti kirjoitti:

        Kysytäänpä toisin: Mihin jokaisen kirkon jäsenen tulisi uskoa jotta hänen kuulumistaan kirkkoon voitaisiin pitää perusteltuna?

        Kun nyt kyse on kuitenkin nimenomaan kirkosta ja uskonnollisesta yhteisöstä niin kyllähän sellaiseen kuulumisen pitäisi nyt ainakin johonkin uskomista tarkoittaa.

        Olipa yllätys ettei kirkko kuullut tätä kysymystä... Hetkeäkään en kyllä uskonutkaan saavani tähän minkäänlaista vastausta kirkon edustajilta.


      • kanssalainen

        Sinikka hoi, ei ole mitään rauhaa. Mistä ihmeestä sinä höpiset ?
        Etenkään ev.lutissa ei ole minkäänlaista rauhaa. Olet varmaan huomannut sen. Kysy Kari Mäkiseltä ( arkkipiispa)(heh), että missä on rauha :)

        Toivoisin että lopetat tuon pappi sanan käytön, koska pappi et voi olla.


      • just näin
        utti kirjoitti:

        Olipa yllätys ettei kirkko kuullut tätä kysymystä... Hetkeäkään en kyllä uskonutkaan saavani tähän minkäänlaista vastausta kirkon edustajilta.

        Totta. Kirkon pää tehtävä on esittää "sirkustemppuja kaikelle kansalle ja curling-vanhemmuus". Pää asia että saa miellytettyä populistijoukkoa. raamatusta viis...


      • hekec
        kanssalainen kirjoitti:

        Sinikka hoi, ei ole mitään rauhaa. Mistä ihmeestä sinä höpiset ?
        Etenkään ev.lutissa ei ole minkäänlaista rauhaa. Olet varmaan huomannut sen. Kysy Kari Mäkiseltä ( arkkipiispa)(heh), että missä on rauha :)

        Toivoisin että lopetat tuon pappi sanan käytön, koska pappi et voi olla.

        samaa mieltä - ärsyttää tuollainen "muka äidillisyys" - sinikka kalastelee kirkolle myönteisyyttä ja yrittää esittää jotain empaattista kirkon pappia. teidät on nyt nähty ja arvonne ovat paljastuneet.


      • tiedätkö itse?
        etkö tiedä? kirjoitti:

        Niin on, mutta jatko kuuluu: "mene, äläkä enää syntiä tee"

        Väitätkö olevasi itse synnitön? Onko SINULLA valta tuomita kanssaihmisiäsi heidän synneistään?


      • Ljhdd
        just näin kirjoitti:

        Totta. Kirkon pää tehtävä on esittää "sirkustemppuja kaikelle kansalle ja curling-vanhemmuus". Pää asia että saa miellytettyä populistijoukkoa. raamatusta viis...

        Aivan. Koska vastaus olisi "pitää uskoa Jeesukseen omana vapahtajanaan" tai jotakin sen suuntaista. Ainakin pitäisi olla halu uskoa Häneen omana vapahtajanaan vaikkei sitä uskoa itsestä löytyisikään.

        Ja sitten käsi ylös keneltä ei sitä uskoa tai halua siihen uskoon löydy. Mutta näin jos tehtäis niin saattais moni ei-uskova kirkon jäsen kävellä kirkosta ulos.

        Moni kai vieläkin kuuluu kirkkoon vain tavan vuoksi. Tai kun on niin kaunista siellä joululaulut laulella. Tai mummi järkyttyis jos kirkosta erois. Tai kun johonkin on nyt vaan kuuluttava.

        Ei uskalla kirkko vastata. Riittää sille jos uskovat kävelee ulos.


      • kirkon toiminta
        tiedätkö itse? kirjoitti:

        Väitätkö olevasi itse synnitön? Onko SINULLA valta tuomita kanssaihmisiäsi heidän synneistään?

        Ero on siinä, että muut tunnustavat syntinsä ja pyrkivät niistä pois mutta mitä homo tekee. Pyrkiikö hän synnistään pois vai? Jos se on syntiä raamatun mukaan niin miten kirkko toimii asian kanssa. Julistaako että tehkää parannus vai kyllä teillä on oikeus elää niin kuin haluatte. Tässä on kummallinen ristiriita ja nimenomaan Piispa Mäkisen kannanottoihin nähden.


    • ketä te olette

      Onkos sinikkapappi uudestisyntynyt jossain elänmänsä vaiheessa?

      jos et ole, millä meriitillä olet yleensäkään papin virkaa tekemässä, kerro.

    • turha toivo

      Naispappi toivoo täällä vapaa suuntalaisten ääriänkyröiden valtaamalla palstalla kunnioitusta ja maltillisuutta?

      Mitenhän minusta tuntuu että tähän ketjuun on iskemässä useita kuuroja paska sadetta?

      Ei noihin kannata toiveitaan asetella...

      • sanos sitten

        Miten voi valhetta kunnioittaa?


      • tarpeellinen taavett

        paska sade on yhdyssana, eli taisi jäähä kansakoulu kesken turhalta toivolta vai mitä!


      • turha toivo
        tarpeellinen taavett kirjoitti:

        paska sade on yhdyssana, eli taisi jäähä kansakoulu kesken turhalta toivolta vai mitä!

        Sana 'jäähä' oikea kirjoitusasu on 'jäädä'. Myöskään pilkkua en olisi käyttänyt lauseita erottamaan koska kyseessä eivät ole itsenäiset päälauseet. Tällöin ei pilkkua tule käyttää. Huutomerkin sijaan olisi tullut käyttää kysymysmerkkiä.

        Kesken jääneellä kansakoulullakin näköjään pötkii kiertokoulua pidemmälle.


      • yhtyvät sanat
        turha toivo kirjoitti:

        Sana 'jäähä' oikea kirjoitusasu on 'jäädä'. Myöskään pilkkua en olisi käyttänyt lauseita erottamaan koska kyseessä eivät ole itsenäiset päälauseet. Tällöin ei pilkkua tule käyttää. Huutomerkin sijaan olisi tullut käyttää kysymysmerkkiä.

        Kesken jääneellä kansakoulullakin näköjään pötkii kiertokoulua pidemmälle.

        Keksi jotain parempaa, edelliset menee ketuille häntä edellä.

        vapaa suuntalaisetkin on yhdyssana!


    • Vapaa-ajattelijain klubi

      Jeesuksen kautta tuli armo ja totuus. Totuutta, sellaisena kuin se on Kirjoituksissa, te ette puhu ettekä kunnioita. Rakkaudesta te puhutte ilman rakkautta totuuteen.

      • ettäs muistat

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään.


      • Et tunne Kirjoituksia
        ettäs muistat kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään.

        Eksyt, koska et tunne Kirjoituksia. Paavali kirjoitti pakanuudesta kääntyneille Jeesuksen Kristuksen valtuuttamana asioista, joita Jeesuksen ei juutalaisille tarvinnut opettaa, koska he tunsivat Jumalan lain.


      • muista ite
        ettäs muistat kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään.

        Eikä puhunut pedofiiliasta eikä eläinseksistäkään.
        Eikä nettipornosta eikä aborteista eikä ihmiskaupasta eikä.....

        Jeesus ei tullut tekemään uutta lakia vaan täyttämään lain. Haluatko ymmärtää vai kinata?


      • kerro asiallisesti
        ettäs muistat kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut homoudesta mitään.

        Jumala loi ihmisen kuvakseen.
        Todistatko Jumalan homoksi?
        vai
        todistatko homot eläimiksi?


    • älä valhettele

      " Se, että valtio ulottaa avioliiton juridiset seuraamukset myös saman sukupuolen suhteille, ei vielä muuta kirkon käsitystä avioliitosta eikä johda kirkkovihkimisiin."

      Etköhän Sinikka-pappi tässä nyt valehtele päin naamaa?

      Ainakin arkkipiispan kannanotot kielii aivan muuta. Arkkipiispan mukaan kirkon tulee nyt myös tarkistaa kantojaan suhteessa homoliittoihin.

      • tosi on

        Ja johtaa vihkimiseen tai ei niin evlut kirkko on joka tapauksessa hyväksynyt homouden synnin.
        Jos kirkko opettaa Raamatun vastaisesti se ei ole Jumalan asialla.


      • karkkipiispa

        arkkipiispa - örkkipiispa


    • lopeta naispappi

      "Mielipide- ja uskomuserot ovat sallittuja, mutta nyt tälläkin palstalla moni viesti on painunut syvälle asiattomuuden ja törkeyden suohon. Jeesuskin sanoi kaikkien tunnistavan meidät hänen opetuslapsikseen, jos rakastamme toisiamme.

      Sinikka-pappi"

      Lopeta Sinikka-papin Jeesuksen tuomisen tähän asiaan joka kuitenkin on paholaisen aikaansaannosta. Sinulla ei ole minkäänlaista lupaa vedota Jeesukseen asiassa mikä rikkoo kuitenkin Jeesuksen tahtoa. Ja sitäpaitsi miksi et nyt käyttänytkään Kristus- sanaa kun muuten puheessasi vältät Jeesus-nimen käyttöä kuin ruttoa?

    • voi jo

      Harmillista että ei voi erota kirkosta höh.

    • Se on ihan selvää

      Ei synninharjoittajien siunailijoita tarvitse hyväksyä Sinikka.

      • Juuri näin

        Kirkko yrittää vetää koko kansan perässään synnin suohon!


    • ihmettelevä ateisti

      Sinikka-papilta hyvä kirjoitus! Minua on suuresti hämmästyttänyt se vihanlietsonta ja törkeät kirjoitukset, joihin ihmiset ovat alentuneet. Erityisesti fundamentalistien ihmisviha on ollut surullista seurattavaa!

      • änkyrähihhulifundis

        Se olisikin huolestuttavaa jos me Raamattu-uskolliset ja sinä ateisti olisimme yksimielisiä.

        Kiitos tämä oli hyvä kommenti!


      • peukku
        änkyrähihhulifundis kirjoitti:

        Se olisikin huolestuttavaa jos me Raamattu-uskolliset ja sinä ateisti olisimme yksimielisiä.

        Kiitos tämä oli hyvä kommenti!

        Just näin ja samaa mieltä. Sinikka pappi ja kirkko on tällä hetkellä todella lähempänä ateistia ja heidän ajatusmaailmaansa kuin aydämen kristittyä.


      • kysyn vaan
        peukku kirjoitti:

        Just näin ja samaa mieltä. Sinikka pappi ja kirkko on tällä hetkellä todella lähempänä ateistia ja heidän ajatusmaailmaansa kuin aydämen kristittyä.

        Opettiko Jeesus vihaamaan vai rakastamaan lähimmäistä?


    • eronnut 2010

      Erosin jo silloin, kun Päivi Räsänen oli ainoa kirkon oppien puolustaja ja kirkon puolelta ei kukaan puolustanut omia oppeja.

      Siis suurin osa silloin eronneista erosi samasta syystä eikä siksi, mitä joku ei-kirkonedustaja lausuu.

      • nyt lähtevä

        Minä iloitsin kun seuraavana päivänä puhuttiin suuresta eroaallosta, että onhan sentään vielä Suomessa uskoviakin ihmisiä.
        Kun minulle selvisi, että erot laitettiin Räsäsen piikkin olin aivan tyrmistynyt ja siitä mielestäni lähti tämä kirkon yltiö lieraalisuus ja Raamatun hylkääminen. Tuntuu, että kirkon liberaalisiipi sain oíkein tuulta siipiensä alle vastustaa Raamatun sanaa.


    • asdfsdf

      Kari Mäkinen hykertelee onnestaan, kun kirkosta lähtevät kaikki hänen mielestään'pahat ihmiset' eli kristinuskon puolestapuhujat. Melkein voi nähdä, kun pienet pirun sarvet kasvavat hänen päähänsä.

      • voihan vuohipaimen

        Uutisissa juuri sanottiin, että Kartsa on Etelä-Afrikassa. Suree kuulemma kun kirkosta on lähdetty eduskunnan avioliittopäätöksen takia.
        Ei siis vieläkään tajua, että HÄN on se erojen syy!!!


      • kristitty x
        voihan vuohipaimen kirjoitti:

        Uutisissa juuri sanottiin, että Kartsa on Etelä-Afrikassa. Suree kuulemma kun kirkosta on lähdetty eduskunnan avioliittopäätöksen takia.
        Ei siis vieläkään tajua, että HÄN on se erojen syy!!!

        Piispa Kari Mäkisen puheiden takia minä läxin kirkosta ja takaisin en tule. Harkitsen kirkkoon uudelleen liittymistä siinä tapauksessa, että kirkko palaa juurilleen ja perustaa toimintansa ja sanomansa Raamattuun.


    • Arto T

      Ei tainnut Mäkinen saada edes sitä 30 hopearahaa kun myi kirkon setalle.

      Olisikohan se selvin että kirkko lähettäisi kaikille jäsenilleen kirjeen jossa on vaihtoehto A haluan kuulua raamatun sanasta kiinni pitävään kirkkoon, B haluan liittyä mäkisen homokirkkoon, niin tulisi piste tälle hommalle.

      • kannatetaan

        Hyvä ehdotus. Mutta henkilöseurakuntiahan kirkko vastustaa juuri siksi koska ero olisi niin räikeaä.


      • Kannatetaan1

        Hyvä ehdotus! Kirkko joutaa mennä nyt perusteelliseen selvitystilaan. Nykyinen linjattomuus ei voi jatkua.


    • Sinikka papitar sanoi :
      Palstalla puhuttaa nyt eilinen eduskunnan äänestystulos avioliittolakiin liittyen. Se, että valtio ulottaa avioliiton juridiset seuraamukset myös saman sukupuolen suhteille, ei vielä muuta kirkon käsitystä avioliitosta eikä johda kirkkovihkimisiin.
      ____________
      Mäkisestä alaspäin papiston enemmistön hompsahtavat kannat ovat tulleet
      kaikille aikuisille selviksi ja juuri siitä johtuu tuo eroaalto jolle ei ole loppua
      näköpiirissä.

      LÄHTEKÄÄ USKOVAT ULOS PORTOSTA!!!!!

      • yhteiskristillinen

        Heti maanantaina kun kirkkoherran virasto aukeaa. En minä enkä uskovat ystäväni periaattesta halua kannattaa tuota vapaa-ajattelijoiden linkkiä.
        Omaksi uudeksi hengelliseksi kodikseni on niin monta vaihtoehtoa täällä Helsingissä, että on vaikea päättää...


      • Homous on synti.
        yhteiskristillinen kirjoitti:

        Heti maanantaina kun kirkkoherran virasto aukeaa. En minä enkä uskovat ystäväni periaattesta halua kannattaa tuota vapaa-ajattelijoiden linkkiä.
        Omaksi uudeksi hengelliseksi kodikseni on niin monta vaihtoehtoa täällä Helsingissä, että on vaikea päättää...

        Sama täällä! Haluan henkilökohtaisesti kertoa syyn seurakuntani kirkkoherralle, ehkäpä hänenkin silmänsä aukeaisivat...
        Onkohan muuten missään tietoa tullut julki kuinka paljon ihmisiä eroaa perinteisellä menetelmällä eli kirkkoherranvirastossa?


      • Homous on synti. kirjoitti:

        Sama täällä! Haluan henkilökohtaisesti kertoa syyn seurakuntani kirkkoherralle, ehkäpä hänenkin silmänsä aukeaisivat...
        Onkohan muuten missään tietoa tullut julki kuinka paljon ihmisiä eroaa perinteisellä menetelmällä eli kirkkoherranvirastossa?

        Homous on synti. sanoi :
        Sama täällä! Haluan henkilökohtaisesti kertoa syyn seurakuntani kirkkoherralle, ehkäpä hänenkin silmänsä aukeaisivat...
        _____________
        Ehkäpä niinkin.
        Noin 40% miespapeista on perinteisten arvojen kannalla.


    • Tyhmä kuulua homohin

      Kiitos Jumalalle siitä, että uskossa olevat nyt eroavat kirkosta joukoittain! Tämä on kiitoksen aihe!

      http://www.eroakirkosta.fi

    • ei mitään

      Mitä hemmetin kunnioitusta tuollainen kirkko ansaitsee? Kunnioitus ansaitaan ja sitä ei ole nyt tapahtunut. saatte juuri sen, minkä ansaitsette eli kansa katoaa pakanajärjestöstänne.

      • Lahjoitus

        Näinpä, kirkkoa ei ansaitse mitään kunnioitusta. Me jotka kirkossa kävimme, niin meidät piispa&co käveli yli mennen tullen.

        Piispa aliarvoi meidän uskollisuuden. Piispa Mäkinen ja pappinsa ei ansaitse minkäänlaista kunnioitusta ja katson niin etten halua tuollaista roskasakkia ylläpitää varoistani. Mieluummin lahjoitan nekin varat kolmansiin maihin hyväntekeväisyyteen ilman kirkon välikäsiä.


    • ennuste tuskin tot

      Eroamistilanne :

      2014-11-29 15:00 2346, ennuste 5287

    • uikki

      "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa. Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa."

      Sinikka Pappi voi ihan rauhassa miettiä, pääseekö marxin opeilla vai raamatun opilla taivaaseen. Jeesus moitti teitä tekopyhiksi, te rakastatte vain asemaanne, palkkaanne ja kuinka ihmiset teidät arvottavat.

      Mihin Kirkkoa tarvitaan kun Jeesus hyvin selvästi sanoo : se missä 2 tahi 3 kokoontuu minun nimessäni, siinä minä olen heidän kanssaan.Se riittää seurakunnaksi.

      Kirkko tulee vihkimään homoja ja aivan yhdentekevää, mitä mieltä papit ovat. Nyt saa riittää se suoranainen "valehtelu". Kun kansalta menee luottamus, niin se silloin menee.

    • Kenenseuraajat

      >>>>>>>>>>>>Jeesuskin sanoi kaikkien tunnistavan meidät hänen opetuslapsikseen, jos rakastamme toisiamme.

      Sinikka-pappi

    • parfym

      Kirkko on Jumalan huone ja kirkossa tulisi saarnata puhdasta evankeliumia, Jumalan Sanaa. Eikai kukaan halunne kuulla kirkossa papin saarnaavan jostain omista mielipiteistään ja lähteä tyhjänä pois. Pappien tulisi pitäytyä täysin Raamatun Sanassa ja saarnata ainoastaan Raamattuun paneutuen.
      Kirkon ei tule kulkea maailman ja ihmisten mielen mukaan vaan ainoastaan Raamatun Sanan mukaan.

      Jokainen tervejärkinen ihminen tajuaa kai sen, että kaikki ihmiset on tasavertaisia. Oli millainen tahansa. Mutta tavat ja teot voivat olla luonnottomia, kuten homoilla ja lesboilla, mutta siitä huolimatta he ihmisinä ovat tasavertaisia ja arvokkaita.

      Miksi ihmeessä he tarvitsevat avioliittoa eikö rekisteröity suhde olisi riittänyt?

      Omalta kohdaltani katson vielä miten toi asia etenee ja eroan kirkosta, mikäli kirkosta tulee todellinen lusiferinkirkko, kirkko, joka hyväksyy kaiken luonnottoman.

      Miten on, Sinikka-pappi, kenet sinä tunnustat Herraksesi? Millä lailla hänet tunnustat? Tunnustatko jonkun profeetan? Joskus eläneen ihmisen? Tuntemattoman Jumalan? Pyhästä Hengestä siinneen ja neitseestä syntyneen Jumalan Pojan, joka elää tänäkin päivänä?

      Odotan vastausta.

      • olen surullinen

        En ole itsekään vielä kirkosta eronnut, mutta sen voin sanoa, että jonkinlainen uskonkriisi minussa on ollut äänestyksen jälkeen. Yritän lohduttautua ajatuksella, että Luterilainen Kirkko ei lähde seuraamaan eduskunnan linjaa. Samalla myös tunnen jonkinlaista tuskaa siitä, miten eksynyt Suomen kansa on. Äitini valoi minuun aikoinaan nämä kristilliset arvot. Voin sanoa, että olen tehnyt syntiä ja paljon, kun itse eksyin hetkeksi tieltä reilu 20-vuotiaana. Niitä tekoja olen syvästi katunut ja pyytänyt Herralta anteeksiantoa. Aina minuun vaan koskee, kun kuitenkin viime päivinä meidät on leimattu humpuukeiksi jne.
        Minäkään en vihaa homoseksuaaleja, mutta avioliitto on pyhä ja se on tarkoitettu vain miehen ja naisen välille. Kuinka me voidaan olla jo niin eksyneitä, että emme näe sitä?!


      • yksk255758585
        olen surullinen kirjoitti:

        En ole itsekään vielä kirkosta eronnut, mutta sen voin sanoa, että jonkinlainen uskonkriisi minussa on ollut äänestyksen jälkeen. Yritän lohduttautua ajatuksella, että Luterilainen Kirkko ei lähde seuraamaan eduskunnan linjaa. Samalla myös tunnen jonkinlaista tuskaa siitä, miten eksynyt Suomen kansa on. Äitini valoi minuun aikoinaan nämä kristilliset arvot. Voin sanoa, että olen tehnyt syntiä ja paljon, kun itse eksyin hetkeksi tieltä reilu 20-vuotiaana. Niitä tekoja olen syvästi katunut ja pyytänyt Herralta anteeksiantoa. Aina minuun vaan koskee, kun kuitenkin viime päivinä meidät on leimattu humpuukeiksi jne.
        Minäkään en vihaa homoseksuaaleja, mutta avioliitto on pyhä ja se on tarkoitettu vain miehen ja naisen välille. Kuinka me voidaan olla jo niin eksyneitä, että emme näe sitä?!

        Minä näen, uskon Jumalan ilmoituksiin niistä jokaikiseen, enkä ole ainoa.

        Toiset ovat uskollisia ja toiset ovat uskottomia.

        Uskovista varmaan puolet on uskollisia ja puolet uskottomia uskovia maailmanlaajuisesti.

        Varmaankin 5 tyhmää uskovaaja 5 viisasta uskovaa on juurikin tämän suhdelukunsa takia annettu vihjeeksi tmpauksen ajankohdalle eli tempaus tapahtunee kun löpölaarien ja konservatiivien suhdeluku on 5 - 5.

        Oma päätelmäni vaan, mutta kuka tietää jos vaikka menisikin juuri noin.


    • Maisalis

      Monet vastaukset aloitukseen osoittavat, että nyt on mopo joillakin karannut pahasti. Nyt tarvitaan malttia ja itsehillintää kehiin. Asiattomuudet ja törkeydet kääntyvät esittäjiään vastaan. Lähimmäisenrakkaus ja kunnioitus olkoon ohjenuoramme täällä samoin kuin kirkossammekin. Ääriajattelu ei tuota mitään hyvää, kiihkomielinen fanatismi vie turmioon. Vetoan voimakkaasti maltin ja lähimmäisen kunnioittamisen puolesta.

      • äly hoi

        Mitä "rauhaenkeliä" luulet esittäväsi. Olet nautettava tuon rakkauden jauhamisesi kanssa.


      • kyselenpä

        Juuri Mäkisen ja liberaalien kiihkomielinen homolobbaus ja perinteisen kristinuskon demonisointi vei tähän suureen skismaan, jonka loppua ei kukaan edes voi kuvitella! Missä on niiden suvaitsevaisuus ja lähimmäisenrakkaus, jotka luokittelevat ihmisiä homofoobikoiksi tms? Missä on niiden suvaitsevaisuus ja lähimmäisenrakkaus, jotka luokittelevat ihmisiä vanhoillisiksi? Onko mielestäsi perinteinen kristinuskon tulkinta, tuore sana ja synnin ja anteeksiannon julistus vanhoillisuutta? Missä oli sinun kirjoitustesi maltti, kun demonisoit meitä perusluterilaisia homolobbauksesi yhteydessä? Kovin kaksinaamaista tekohurskautta on nyt esittää suvitsevaisuusvaatimusta lähimmille, kun "yllättäen" hengenheimolaistesi kirjoitukset kääntyivät sonua ja hengenheimolaisia vastaan.

        Nyt voisin käyttää sananlaskujen viisautta: Tyhmäkin käy viisaasta, jos vaiti olisi.


      • mieti tätä(se aito)
        äly hoi kirjoitti:

        Mitä "rauhaenkeliä" luulet esittäväsi. Olet nautettava tuon rakkauden jauhamisesi kanssa.

        Rakkaudesta muistuttamien on naurettavaa jauhamista?

        Huomaattekos muuten, nyt on Talvisodan muistopäivä! Toivottavasti tulee olemaan myös Homosodan muistopäivä jolloin muistellaan taistelua jossa oikeus voitti.


    • Mitenkähän

      >>>>>>>Lähimmäisenrakkaus ja kunnioitus olkoon ohjenuoramme täällä samoin kuin kirkossammekin.

    • Arto T

      #Ei tainnut Mäkinen saada edes sitä 30 hopearahaa kun myi kirkon setalle.#

      Huomasin että aikaisemmin tässä ketjussa nopeasti heittämäni kommentti oli asiaton, pyydän anteeksi ko.kommentin esittämistä kaikilta.

    • Miten nyt täällä kun ei se onnistu "fiksummiltakaan":

      "Suomessa alkaa pian hillitön suvaitsevaisten masinoima kristittyjen vaino, pilkka, häpäisy, halveksiminen - häikäilemätön sylky ja syrjintä."

      "Monista tuntuu, että kristikunta perseraiskattiin ja päälle kustiin, paskannettiin ja oksennettiin. Mutta sehän ei "suvaitsevaisia" liikuta."

      https://twitter.com/jameshirvisaari/status/538643254389264385

    • Teiskolainen

      Voiko naispappi olla kristitty ensinkään? Jos olisi oikeasti uskova, ei edes hakeutuisi virkaan, joka ei kuulu naiselle.

      • ei naispappeutta !

        Naispapilla hiekalle rakennettua uskoa, joka aikanaan tulee sortumaan.


    • Tässä keskustelussa tasa-arvoisesta avioliittolaista on jotakin sellaista, että se kuohuttaa tunteita ja nostaa erilaisia mielipiteitä.

      Sinikka-pappi aloituksessa jo selvensi sitä, että luterilaisessa uskossa voidaan eettisissä kysymyksissä tulla monenlaisiin tulkintoihin. Kysymys avioliitosta on juuri etiikan piiriin kuuluva kysymys.

      Kirkon perusta ja tärkein asia on miten ihminen pelastuu. Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen Kristuksen tähden. Luterilaisen pelastusopin ytimessä on se, että ihminen on Jumalan edessä aina syntinen, hän tarvitsee pelastuakseen Jeesuksen sovitustyötä. Me emme itse voi itseämme pelastaa. Me emme pelasta itseämme hyvillä töillä tai päätöksillä olla tekemättä syntiä, koska synnin pesee meistä pois Jeesus.

      Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja yhtä arvokas hänelle. Hyvää elämää kristitty tavoittelee sen tähden, että Jumalan Rakkaus velvoittaa meitä palvelemaan tosiamme ja näkemään jokaisessa lähimmäisessämme Kristuksen.

      Rauhaa ja sovintoa meille toivoen

      Merja-pappi

      • mERJA kato tätä

        Kirkko tuudittaa syntistä maailmaa ja sen synninharjoittajia ilman kääntymystä pois synneistä PETOLLISEEN VALERAUHAAN.


      • Luther sitaatti

        No eipäs naispappi tällä kertaa puolustanut sanallakaan homoliittoja. Mistäs nyt naispappi kiikastaa? Veikö kissa kielesi?

        Lutherhan sanoi aikoinaan että paholainen paljastuessaan alkaa vikistä ja puhua rakkaudesta.


      • ou Merja iäneti vaa

        "Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja yhtä arvokas hänelle. Hyvää elämää kristitty tavoittelee sen tähden, että Jumalan Rakkaus velvoittaa meitä palvelemaan tosiamme ja näkemään jokaisessa lähimmäisessämme Kristuksen.

        Rauhaa ja sovintoa meille toivoen

        Merja-pappi"

        Voi kuinka kolkolta ja kalmanhajuiselta nuo puheesi kuulostaakaan. Olisi pitänyt paljon aikaisemmin alkaa hieromaan rauhaa. Nyt se on myöhäistä. Ihmisten ja varsinkin vanhempien ihmisten luotto ja turva heidän elämänsä ehtoolla on murskattu ja suuri vamma sydämiin aiheutettu.


      • Merja Riihelä sanoi :
        Kysymys avioliitosta on juuri etiikan piiriin kuuluva kysymys.
        ____________
        Homoliitot eivät kuulu etiikan piiriin vaan ne ovat kirkon opin ja tunnustuksen asiaa.

        Etkö huomaa Merja mitenkä olemuksesi on liian PAHA esiintymään edes täällä??

        Sinähän fanitat noita homolobbarijärjestöjä ja olet siten rikkonut papin valasi
        mennen tullen :-) :-) :-)
        Säälittävämpää ilmestystä ei juuri ole kuin valehteleva valapattopappi.
        Tee siis parannus!!

        http://meidankirkkoommemahtuu.blogspot.com/
        http://www.yhteys.org/tuki_frame.html


      • Kuuleejatekee

        >>>>>>>> Me emme pelasta itseämme hyvillä töillä tai päätöksillä olla tekemättä syntiä, koska synnin pesee meistä pois Jeesus.


      • yöks

        "Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen Kristuksen tähden"

        Tämä lause on niin kulahtanut ja sitä useimmiten käytetään perusteluna mielivaltaisille omille tulkinnoille uskosta.

        Raamattu on ja pysyy ja raamatun sanoma on ja pysyy.
        Rauhaa ja sovintoa saatkin pyydellä, sillä me kristityt olemme saaneet teistä fariseuksista ja tekopyhistä papeista tarpeeksemme.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Merja Riihelä sanoi :
        Kysymys avioliitosta on juuri etiikan piiriin kuuluva kysymys.
        ____________
        Homoliitot eivät kuulu etiikan piiriin vaan ne ovat kirkon opin ja tunnustuksen asiaa.

        Etkö huomaa Merja mitenkä olemuksesi on liian PAHA esiintymään edes täällä??

        Sinähän fanitat noita homolobbarijärjestöjä ja olet siten rikkonut papin valasi
        mennen tullen :-) :-) :-)
        Säälittävämpää ilmestystä ei juuri ole kuin valehteleva valapattopappi.
        Tee siis parannus!!

        http://meidankirkkoommemahtuu.blogspot.com/
        http://www.yhteys.org/tuki_frame.html

        Merja Riihelä
        ___________
        Tuossa ovat kirkkosi ohjenuorat homokysymykseen ja sinulta odotetaan
        vain niitten mukaan toimimista.
        Suurin piirtein kaikki papittaret saitilla ovat noilta tiimoinkin rikkoneet papin
        valansa ,mutta pari poikkeustakin on.


        Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993
        Kirkolliskokous on kirkkolain (1054/93) 2 luvun 1 §:n 2 momentin nojalla hyväksynyt kirkkojärjestyksen seuraavasti:
        I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        KIRKON TUNNUSTUS JA JÄSENET
        1 §
        Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Merja Riihelä
        ___________
        Tuossa ovat kirkkosi ohjenuorat homokysymykseen ja sinulta odotetaan
        vain niitten mukaan toimimista.
        Suurin piirtein kaikki papittaret saitilla ovat noilta tiimoinkin rikkoneet papin
        valansa ,mutta pari poikkeustakin on.


        Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993
        Kirkolliskokous on kirkkolain (1054/93) 2 luvun 1 §:n 2 momentin nojalla hyväksynyt kirkkojärjestyksen seuraavasti:
        I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        KIRKON TUNNUSTUS JA JÄSENET
        1 §
        Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.

        Ja minä olin ajatellut, että PERTSA on liian PAHA ilmestys tänne tai minnekään muuallekaan; mies joka on sanonut vaimonsa tekemiä ruokia "myrkkyruoiksi". Aivan pöyristyttävää!

        Ja sama mies vaatii muita tekemään parannuksen!! vaikka ei ole itse tehnyt mitään. Raamatun mukaan ei ole synti poltella tupakkaa tai kuulua kirkkoon: teit parannuksen epäoleellisista asioista.

        Homokysymykset on kai paras kysyä Jumalalta: he ovat OK, lesbojen osalta 100%, ja homojen osalta 35%. Siis noin 67 % on Ok Jumalan silmissä. Että PERSA voisi korjata suuntansa ja mahdollisimman pian. Ja antaa rauha papeille, jotka ovat ennekin vihkineet ja hyväksyneet kaikki syntiä tehneet,


      • olen surullinen
        Luther sitaatti kirjoitti:

        No eipäs naispappi tällä kertaa puolustanut sanallakaan homoliittoja. Mistäs nyt naispappi kiikastaa? Veikö kissa kielesi?

        Lutherhan sanoi aikoinaan että paholainen paljastuessaan alkaa vikistä ja puhua rakkaudesta.

        Jos nainen haluaa levittää Herran sanaa, niin levittäköön minun puolesta. Jos hän voi tässä yhteiskunnassa auttaa pelastamaan edes yhden sielun, hän on ihminen paikallaan.


      • htk

        häpeäisit jos sinulla olis ihmisyyttä


    • Ero harkinnassa

      Kunnioitus täytyy ansaita, ja sitä luterilaisen kirkon edustajat eivät todellakaan nyt ansaitse.
      Mutta mitäpä pakkaantumaan. Kyllä uskova löytää aina kotinsa muualta, ja vaikkei löytäisikään, eihän Jeesuksellakaan ollut paikkaa mihin päänsä kallistaa.
      Joten uskovat tekevät nyt oman ratkaisunsa ja siihen on tyytyminen.

    • vilaus

      Lsspopappi Laura Mäntylä taisi liperit kaulassa hulmuten mennä ravintolaan juhlimaan. Näinkö vilauksen..

      • "Lespopappi Laura Mäntylä taisi liperit kaulassa hulmuten mennä ravintolaan juhlimaan. Näinkö vilauksen.."

        Mäntylän olemassaolo kirkon viranhaltijana on herjaus ja rienaa Herramme Sanaa.

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/naispastori_kaapista_ulos_38721.html#media=38725

        Laura sanoo tuntevansa vahvasti, että Jumala hyväksyy hänet, mutta pohtii ja pelkää sitä, kelpaako hän ihmisille. Laura kuitenkin kokee, että jonkun on tultava julkisesti ulos tämän asian kanssa, ja oltava ensimmäinen. Hänellä on vahva papin kutsumus, mutta valheessa hän ei halua elää.


        "mutta valheessa hän ei halua elää."
        Elää kuitenkin jos katsotaan vaikkapa papin valaansa.


    • Tämä kuohuna nyt kuuluu asiaan. Aina kun tehdään muutoksia, on ryhmiä jotka äärimmäisesti vastaan tai puolesta. Kun asiaa ei voi ratkaista muuten, se ratkaistaan heidän puolestaan maltillisten voimin. Sitten alkaa tämä kuohunta, jossa asiattomuudet ja törkeydet kuohahtavat esiin täydellä voimalla.

      Kun aikaa kuluu, pahin kuohu asettuu, Jäljelle jää pieniä ryhmiä, jotka eivät koskaan hyväksy muutosta. Kunnes asia neutralisoituu ja tilalle tulee joku uusi samanlaista kuohuntaa aiheuttava asia.

      Ehkä on parasta, ettei ota aivan tosissaan loan heittelyä sillä tunteet käyvät kuumina ja moni tulee sanoneeksi sellaistakin, mitä ei tarkoita?

      ”Mahdolliset muutokset kirkon käytännöissä ovat joka tapauksessa vuosien prosesseja..”

      Näinpä, on vielä pitkä askel kirkossa tapahtuviin muutoksiin. Nyt ei kaikki huomaa että lähtemällä kirkosta heidän äänensä kuuluu aina vain heikommin. Näin he itse ovat raivaamassa hyvin tehokkaasti tietä tasa-arvoisele avioliitolle myös kirkossa joskus tulevaisuudessa.

      • kirkon hiljaiset

        Kyllä tässä nyt on kysymys aivan muusta. Nyt Se kirkon uskollisin, hiljainen kansaosa ilmaisee mielipiteensä jaloillaan. Ei ne keskustelupalstoilla hillu.


      • kirkon hiljaiset

      • äänestävät jaloilla

        "Nyt ei kaikki huomaa että lähtemällä kirkosta heidän äänensä kuuluu aina vain heikommin."

        mummolle

        Minkäs verran sitä kansan aantä on tähän asti kuunneltu kirkossa? Vastaus on: EI MINKÄÄN VERTAA, ja siksi nytkin papit piispojen myötävaikutuksella ajavat kaikella tarmollaan tuota homosteluliittoa läpi vaikka virallinen kirkon ja myös kansan kanta on täysin päinvastainen. Ja kun ei ääntä ole kuunneltu niin ainoa vaihtoehto tavalliselle rivikansalaiselle on äänestää jaloillaan.


      • kirkon hiljaiset kirjoitti:

        Kyllä tässä nyt on kysymys aivan muusta. Nyt Se kirkon uskollisin, hiljainen kansaosa ilmaisee mielipiteensä jaloillaan. Ei ne keskustelupalstoilla hillu.

        No, olen katsonut että aiemmin se liberaalisin osa lähti Räsäsen lausuntojen myötä ja nyt se konservatiivisin osa, Mäkisen lausuntojen myötä. Ehkä se tavallinen keskitien kirkkorahvas malttaa odottaa mitä kirkko tulee päättämään?


      • äänestävät jaloilla kirjoitti:

        "Nyt ei kaikki huomaa että lähtemällä kirkosta heidän äänensä kuuluu aina vain heikommin."

        mummolle

        Minkäs verran sitä kansan aantä on tähän asti kuunneltu kirkossa? Vastaus on: EI MINKÄÄN VERTAA, ja siksi nytkin papit piispojen myötävaikutuksella ajavat kaikella tarmollaan tuota homosteluliittoa läpi vaikka virallinen kirkon ja myös kansan kanta on täysin päinvastainen. Ja kun ei ääntä ole kuunneltu niin ainoa vaihtoehto tavalliselle rivikansalaiselle on äänestää jaloillaan.

        No jos tuolta on jo muutama vuosisata tuntunut, niin miksi muuten ylipäätään on kirkon jäseniksi jääty tai sinne lapsiakaan viety?

        Niin, ensin äänesti liberaalit ja nyt konservatiivit. Jokaisella on oikeus toki, mutta sitten ei ehkä pääse vaikuttamaankaan?


      • istiade
        äänestävät jaloilla kirjoitti:

        "Nyt ei kaikki huomaa että lähtemällä kirkosta heidän äänensä kuuluu aina vain heikommin."

        mummolle

        Minkäs verran sitä kansan aantä on tähän asti kuunneltu kirkossa? Vastaus on: EI MINKÄÄN VERTAA, ja siksi nytkin papit piispojen myötävaikutuksella ajavat kaikella tarmollaan tuota homosteluliittoa läpi vaikka virallinen kirkon ja myös kansan kanta on täysin päinvastainen. Ja kun ei ääntä ole kuunneltu niin ainoa vaihtoehto tavalliselle rivikansalaiselle on äänestää jaloillaan.

        Ei ole kansan kanta päinvastainen, sen gallupitkin todistaa.


      • äänestävät jaloilla
        mummomuori kirjoitti:

        No jos tuolta on jo muutama vuosisata tuntunut, niin miksi muuten ylipäätään on kirkon jäseniksi jääty tai sinne lapsiakaan viety?

        Niin, ensin äänesti liberaalit ja nyt konservatiivit. Jokaisella on oikeus toki, mutta sitten ei ehkä pääse vaikuttamaankaan?

        Ei ole koskaan aiemmin niin selvästi kirkon taholta poljettu Raamattua lokaan kuin sitä nyt tehdään pappien ja arkkipiispan täydellä tuella. Siksi tilanne on nyt se mikä on ja ainoa oikea valinta tavalliselle seurakuntalaiselle on lähteä ulos tuollaisesta synninsiunaamiskirkosta.


      • Homous on turvamme

        Nyt on mummomuori erhetynyt. Kirkko kuuntelee ensisijaisesti niitä, jotka äänestävät jaloillaan. Homoja kirkossa ei tulla koskaan vihkimään. Syynä on yksinkertaisesti se, että veronmaksajien hylättyä kirkon ei tarvita vihkijöitäkään. Jos uskonasiat kiinnostaa, voi liittyä lestadiolaisiin, helluntailaisiin, jehovantodistajiin tai ryhtyä vaikka joogaamaan. Kari Mäkisen kirkko on kaput.


      • Homous on turvamme kirjoitti:

        Nyt on mummomuori erhetynyt. Kirkko kuuntelee ensisijaisesti niitä, jotka äänestävät jaloillaan. Homoja kirkossa ei tulla koskaan vihkimään. Syynä on yksinkertaisesti se, että veronmaksajien hylättyä kirkon ei tarvita vihkijöitäkään. Jos uskonasiat kiinnostaa, voi liittyä lestadiolaisiin, helluntailaisiin, jehovantodistajiin tai ryhtyä vaikka joogaamaan. Kari Mäkisen kirkko on kaput.

        Niitäkin liberaaleja jotka erosivat sankoin joukoin 2010?


      • maan hiljaiset
        istiade kirjoitti:

        Ei ole kansan kanta päinvastainen, sen gallupitkin todistaa.

        Eipä niitä maan hiljaisia ole edes kuultu. Nyt he ilmoittavat kantansa jaloillaan.


      • akanat jää
        mummomuori kirjoitti:

        No, olen katsonut että aiemmin se liberaalisin osa lähti Räsäsen lausuntojen myötä ja nyt se konservatiivisin osa, Mäkisen lausuntojen myötä. Ehkä se tavallinen keskitien kirkkorahvas malttaa odottaa mitä kirkko tulee päättämään?

        Jäljelle jää vain haalea ja penseä seurakunta joka on vain tapa kristillinen.


      • akanat jää kirjoitti:

        Jäljelle jää vain haalea ja penseä seurakunta joka on vain tapa kristillinen.

        Ehkä. Mutta näinhän ovat lähteneet sen antaneet tapahtua.


      • akanat jää
        mummomuori kirjoitti:

        Ehkä. Mutta näinhän ovat lähteneet sen antaneet tapahtua.

        Eihän kukaan vapaaehtoisesti hakua vuotavan laivan mukana upota. Vapaat suunnat ja katolinen kirkko saa nyt Raamattu-uskovaiset luterilaiset Jeesuksen omien seurakuntiinsa.


      • asiaa kirkolle
        kirkon hiljaiset kirjoitti:

        Kyllä tässä nyt on kysymys aivan muusta. Nyt Se kirkon uskollisin, hiljainen kansaosa ilmaisee mielipiteensä jaloillaan. Ei ne keskustelupalstoilla hillu.

        Huomenna kun kirkkoherranvirastot aukeavat on varmaan paljon eroajia koska
        kaikillahan varsinkin iäkkäämmillä ihmisilla ei ole nettiä käytössä. Itse en halua käyttää vapaa-ajattelijoiden linkkiä ja marssin työmatkalla Haagan kirkolle eroamaan koska siellä 9 vuotta sitten kirkkoon liityinkin. Eronneita on siis todellisuudessa paljon enemmän kuin tuo vapaa-ajattelijoiden linkki kertoo.


      • mielenkiintoista1
        mummomuori kirjoitti:

        Niitäkin liberaaleja jotka erosivat sankoin joukoin 2010?

        Liittyykö homot ja lesbot nyt sankoin joukoin takaisin kirkkoon ja alkavat tehdä vapaa-ehtoistyötä vanhusten ja lasten parissa. Pitää Raamattupiirejä ym. opetustyötä?


      • mummomuori kirjoitti:

        No, olen katsonut että aiemmin se liberaalisin osa lähti Räsäsen lausuntojen myötä ja nyt se konservatiivisin osa, Mäkisen lausuntojen myötä. Ehkä se tavallinen keskitien kirkkorahvas malttaa odottaa mitä kirkko tulee päättämään?

        Ehkä nyt kuitenkin yleistät liikaa ja laitat kaiken Päivi Räsäsen lausuntojen syyksi;

        "Ensimmäiset kahdeksan kuukautta virassa oltuanne teitte suomalaisen kirkkohistorian ennätyksen, kadotitte kirkosta yli 83000 jäsentä. Sama suunta jatkuu edelleenkin, tosin määrä vaihtelee. Syytitte erobuumista kansanedustaja Päivi Räsästä vaikka Räsäsen kaikki lausumat ko. homoillassa olivat pilkun tarkasti kirkon virallisen opin ja tunnustuksen mukaisia. esimerkkinne on innostanut myös monet muut ivaamaan Räsäsen lisäksi kaikkia uskovia kristittyjä.

        Tosiasiassa Eroakirkosta.fi saaman palautteen mukaan vain yksi kolmasosa erosi kirkosta homoilloissa käydyn keskustelun takia, siis joko homojen puolesta tai vastaan siitä ei ole tietoa. Palaute kertoo myös, että kaksikolmasosaa eronneista eivät edes olleet tyytymättömiä Päivi Räsäsen toimintaan, vaan olivat pettyneitä kirkon liberaaliin toimintaan. He eivät kokeneet saavansa kirkollisverolle vastinetta, eivät usko kirkon löperöön viestiin eikä kirkko merkitse heille mitään henkilökohtaisesti, joka on verrattavissa ensimmäiseen palautteeseen etteivät saa kirkollisverolle vastinetta."
        Lähde: Heikki Ylosen Kari Mäkiselle lähettämästään kirjeesta.


      • mielenkiintoista1 kirjoitti:

        Liittyykö homot ja lesbot nyt sankoin joukoin takaisin kirkkoon ja alkavat tehdä vapaa-ehtoistyötä vanhusten ja lasten parissa. Pitää Raamattupiirejä ym. opetustyötä?

        Jaa, vaikea sanoa? Jäähän kirkkoon ihan tavallisiakin uskovia.

        Kommentoin tähän: "Kirkko kuuntelee ensisijaisesti niitä, jotka äänestävät jaloillaan.".

        Mietin että miten tämä asia on A) niiden kohdalta jotka lähtivät kun Räsänen ilmaisi mielipiteensä ja B) kun Mäkinen ilmaisi mielipiteensä? Kumpia siis kuullaan...


      • evita- kirjoitti:

        Ehkä nyt kuitenkin yleistät liikaa ja laitat kaiken Päivi Räsäsen lausuntojen syyksi;

        "Ensimmäiset kahdeksan kuukautta virassa oltuanne teitte suomalaisen kirkkohistorian ennätyksen, kadotitte kirkosta yli 83000 jäsentä. Sama suunta jatkuu edelleenkin, tosin määrä vaihtelee. Syytitte erobuumista kansanedustaja Päivi Räsästä vaikka Räsäsen kaikki lausumat ko. homoillassa olivat pilkun tarkasti kirkon virallisen opin ja tunnustuksen mukaisia. esimerkkinne on innostanut myös monet muut ivaamaan Räsäsen lisäksi kaikkia uskovia kristittyjä.

        Tosiasiassa Eroakirkosta.fi saaman palautteen mukaan vain yksi kolmasosa erosi kirkosta homoilloissa käydyn keskustelun takia, siis joko homojen puolesta tai vastaan siitä ei ole tietoa. Palaute kertoo myös, että kaksikolmasosaa eronneista eivät edes olleet tyytymättömiä Päivi Räsäsen toimintaan, vaan olivat pettyneitä kirkon liberaaliin toimintaan. He eivät kokeneet saavansa kirkollisverolle vastinetta, eivät usko kirkon löperöön viestiin eikä kirkko merkitse heille mitään henkilökohtaisesti, joka on verrattavissa ensimmäiseen palautteeseen etteivät saa kirkollisverolle vastinetta."
        Lähde: Heikki Ylosen Kari Mäkiselle lähettämästään kirjeesta.

        Niin, nuo Räsäsen julkitulot on yhdistetty kirkkoon, vaikkei olisi aihettakaan ollut.
        Se on herättänyt ainakin heidät, jotka ovat olleet kiikun kaakun, ollakko kirkon jäsen vai ei:

        ”Valtaosa palautteista kertoo kirkollisverosta, uskon puutteesta tai kirkon merkityksettömyydestä eroajan omassa elämässä.”

        Eli raha ja uskonnon merkityksettömyys on suurimmat syyt. Eroajina oli pääasiassa nuorempi väki ja pääkaupunkiseudulta.

        ”Joukkopakoon vaikuttaa eniten kirkon julkisuuden laajuus, ei sen laatu, eli onko kyseessä negatiivinen vai positiivinen julkisuus…”
        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/105151-eroakirkostafi-”tassa-kirkon-joukkopaon-todellinen-syy”

        Ja nyt joukko on vanhempaa väkeä ja muualta suomesta.

        En sitten tiedä johtuuko se Mäkisestä – en häntä tunne, enkä ole edes seurannut hänen kirjoituksiaan. Sen vain tiedän että häneen on suhtauduttu kriittisesti (mikä on hyvä) sekä täysin asiattomasti (mikä on paha) jo alusta saakka.

        Turhaa on siis syytellä Mäkistäkään. Nyt vain on hajaantumisien aika. Vaikka Räsänen olisi arkkipiispana, tulos olisi aivan sama.


      • mielenkiintoista1
        mummomuori kirjoitti:

        Jaa, vaikea sanoa? Jäähän kirkkoon ihan tavallisiakin uskovia.

        Kommentoin tähän: "Kirkko kuuntelee ensisijaisesti niitä, jotka äänestävät jaloillaan.".

        Mietin että miten tämä asia on A) niiden kohdalta jotka lähtivät kun Räsänen ilmaisi mielipiteensä ja B) kun Mäkinen ilmaisi mielipiteensä? Kumpia siis kuullaan...

        Mikä on "tavallinen uskova"? Määrittele hieman mihin hän uskoo ja miten elää uskosa todeksi?
        Mite sitten vastaavasti "ei tavalliset" uskovat?


      • kysytki
        mielenkiintoista1 kirjoitti:

        Liittyykö homot ja lesbot nyt sankoin joukoin takaisin kirkkoon ja alkavat tehdä vapaa-ehtoistyötä vanhusten ja lasten parissa. Pitää Raamattupiirejä ym. opetustyötä?

        Sehän se on tarkoitus!
        Muutenhan perisyntisyyden jatkajista tulee puute.


      • prinsessa2
        Homous on turvamme kirjoitti:

        Nyt on mummomuori erhetynyt. Kirkko kuuntelee ensisijaisesti niitä, jotka äänestävät jaloillaan. Homoja kirkossa ei tulla koskaan vihkimään. Syynä on yksinkertaisesti se, että veronmaksajien hylättyä kirkon ei tarvita vihkijöitäkään. Jos uskonasiat kiinnostaa, voi liittyä lestadiolaisiin, helluntailaisiin, jehovantodistajiin tai ryhtyä vaikka joogaamaan. Kari Mäkisen kirkko on kaput.

        Muutamia jhomoj alesboparfeja on haasteteltu hääasoiden tiimoilta ja kikille vain merkitsee hääpuvut, hiemo tunnelma, juhlat, keskipisteessä oleminen....

        Eikös noita olis voitu toteuttaa ilman lainmuutostakin. Kas kun kaiken häähunun jälkeenikin homostelku on luonnotonta ja iljettävää touhua ja heidän omakuvansa on rikki.


      • kirkkojen ulkopuolel
        akanat jää kirjoitti:

        Eihän kukaan vapaaehtoisesti hakua vuotavan laivan mukana upota. Vapaat suunnat ja katolinen kirkko saa nyt Raamattu-uskovaiset luterilaiset Jeesuksen omien seurakuntiinsa.

        En mene katoliseen kirkkoon, sillä liian synkkää luettavaa on pimeältä keskiajalta, eikä nykyäänkään hyvää kuulu kaikiltaosin !


      • mummomuori kirjoitti:

        No, olen katsonut että aiemmin se liberaalisin osa lähti Räsäsen lausuntojen myötä ja nyt se konservatiivisin osa, Mäkisen lausuntojen myötä. Ehkä se tavallinen keskitien kirkkorahvas malttaa odottaa mitä kirkko tulee päättämään?

        " Ehkä se tavallinen keskitien kirkkorahvas malttaa odottaa mitä kirkko tulee päättämään?"

        Uskon asioissa ei useimmiten ole mitään keskitietä - ON/OFF


      • mielenkiintoista1 kirjoitti:

        Mikä on "tavallinen uskova"? Määrittele hieman mihin hän uskoo ja miten elää uskosa todeksi?
        Mite sitten vastaavasti "ei tavalliset" uskovat?

        Tavallinen uskova ei ehkä innostu näistä teologista väittelyistä mitä tällä on? He vain uskovat, vaikkeivat joidenkin uskovien meistä oikein.


    • Toivon että jokainen muistaa, ettei mistään laista ole vielä päätetty!

      Tässä esim. Jungnerin kommentti:


      ”Perjantaina oli vasta kansalaisaloitteen ensimmäinen käsittely. Siinä lakivaliokunnan pohjaesitys muuttui äänin 105-92. Siksi aloite menee nyt seuraavaksi suuren valiokunnan käsittelyyn. Tuo käsittely on nopea. Jos myös suuri valiokunta hyväksyy täysistunnon eilisen ratkaisun, on lakialoitteen ensimmäinen käsittely päättynyt. Sitä seuraa vielä täysistunnon toinen käsittely jossa äänestetään vain lakimuutoksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä.”
      http://mikaeljungner.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181176-tasa-arvoinen-avioliittolaki-ei-ole-viela-voimassa

      Eli ottakaa rauhallisesti. Laki on vasta sitten voimassa kun siinä on presidentin allekirjoitus!

      • mites nyt?

        Tuo laki meni eduskunnassa läpi siksi, kun kirkon taholta sitä pappien ja piispojen peukutuksilla voimallisesti lobbasivat.

        Jos kirkon suunnalta olisi tullut selkeä viesti, etteivät he hyväksy samaa sukupuolta olevien liittoja niin moni kansanedustaja olisi äänestänyt toisin.

        Itse kuulin useammankin edustajan puhenvuorossa mainitsevan, kuinka arkkipiispakin on myötämielinen kansalaisalotteen hyväkymiselle.


      • mummikselle

        Älä sinä mummis taas aliarvioi muita. Jospa lopettaisit tuon asiantuntijana olemisen kun kaikki täällä tietävät mistä on kysymys. Sinä olet iloinen tilanteesta missä ollaan joten älä taas käärmeen tavoin ala kylvää eksytystäsi.


      • mites nyt? kirjoitti:

        Tuo laki meni eduskunnassa läpi siksi, kun kirkon taholta sitä pappien ja piispojen peukutuksilla voimallisesti lobbasivat.

        Jos kirkon suunnalta olisi tullut selkeä viesti, etteivät he hyväksy samaa sukupuolta olevien liittoja niin moni kansanedustaja olisi äänestänyt toisin.

        Itse kuulin useammankin edustajan puhenvuorossa mainitsevan, kuinka arkkipiispakin on myötämielinen kansalaisalotteen hyväkymiselle.

        Hei!

        Ei vielä ole sellaista lakia!


      • mummikselle kirjoitti:

        Älä sinä mummis taas aliarvioi muita. Jospa lopettaisit tuon asiantuntijana olemisen kun kaikki täällä tietävät mistä on kysymys. Sinä olet iloinen tilanteesta missä ollaan joten älä taas käärmeen tavoin ala kylvää eksytystäsi.

        Tuota, tuleeko tässä nyt esiin se että kun tieto on halveksittavaa eikä sitä kannata hankkia, ei edes ymmärretä mistä on kyse?

        Suomen kansa antoi aloitteen, jonka eduskunta hyväksyi. Se hyväksyi että tätä aloitetta aloitetaan käsittelemään. Vielä tarvitaan kaksi äänestystä…


      • mummikselle
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, tuleeko tässä nyt esiin se että kun tieto on halveksittavaa eikä sitä kannata hankkia, ei edes ymmärretä mistä on kyse?

        Suomen kansa antoi aloitteen, jonka eduskunta hyväksyi. Se hyväksyi että tätä aloitetta aloitetaan käsittelemään. Vielä tarvitaan kaksi äänestystä…

        Kari Mäkinen ja suuri osa suoen evlut kirkon piispoitsa ja papeista on ilmaissut hyväksyvänsä Raamatun vastaisen homostelun ja yllyttänyt ihmisä siihen. Siitä tässä on kysymys eikä siitä koska ja kuin monta kertaa eduskunta äänestää. Kirkko on kääntynyt Jumalan sanaa vastaan Kari Mäkisen arkkipiispakaudella.


      • mummikselle kirjoitti:

        Kari Mäkinen ja suuri osa suoen evlut kirkon piispoitsa ja papeista on ilmaissut hyväksyvänsä Raamatun vastaisen homostelun ja yllyttänyt ihmisä siihen. Siitä tässä on kysymys eikä siitä koska ja kuin monta kertaa eduskunta äänestää. Kirkko on kääntynyt Jumalan sanaa vastaan Kari Mäkisen arkkipiispakaudella.

        Toki on ja monta on samaa mieltä että eri mieltä.

        Laki on vasta tulossa.


      • mummikselle
        mummomuori kirjoitti:

        Toki on ja monta on samaa mieltä että eri mieltä.

        Laki on vasta tulossa.

        Et näköjään ymmärrä. Kirkko on päätöksensä tehnyt jo ajat sitten. On ihan sama mitä eduskusta tekee jos kirkko johtajansa suulla julistaa synnin synnittömäksui ja iloitsee kun suomeen tulee Jumalan käskyjen vastainen laki.

        Jumala ei muuta mieltää synnistä eduskunnan napin painalluksella eikä arkkipiispan peukutuksella.


      • mummikselle kirjoitti:

        Et näköjään ymmärrä. Kirkko on päätöksensä tehnyt jo ajat sitten. On ihan sama mitä eduskusta tekee jos kirkko johtajansa suulla julistaa synnin synnittömäksui ja iloitsee kun suomeen tulee Jumalan käskyjen vastainen laki.

        Jumala ei muuta mieltää synnistä eduskunnan napin painalluksella eikä arkkipiispan peukutuksella.

        Ahaa, jos nyt kuitenkin odotetaan kirkolliskokouksen kantaa?

        Ei Jumalan tarvitsekaan mitään muuttaa. Ihminen päättää näistä ja aivan maallisesta asiasta valtion osalta - sitten aikanaan.


      • mummikselle
        mummomuori kirjoitti:

        Ahaa, jos nyt kuitenkin odotetaan kirkolliskokouksen kantaa?

        Ei Jumalan tarvitsekaan mitään muuttaa. Ihminen päättää näistä ja aivan maallisesta asiasta valtion osalta - sitten aikanaan.

        Minä en odota mitään totean vain, että Jumalan sana ei homostelusta muutu vaikka minkälaisia lakeja ihminen säätäisi.
        Eikö siis olisi viisainta jokaisen tukeutua enemmän Jumalan kuin ihmisen lakeihin?


      • ---
        mummikselle kirjoitti:

        Minä en odota mitään totean vain, että Jumalan sana ei homostelusta muutu vaikka minkälaisia lakeja ihminen säätäisi.
        Eikö siis olisi viisainta jokaisen tukeutua enemmän Jumalan kuin ihmisen lakeihin?

        Saattaa olla että vankila kutsuu melko nopeasti jos aiot unohtaa maalliset lait ja ruveta noudattamaan pelkästään raamatun määräyksiä. Mutta siitä vain kokeilemaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuota, tuleeko tässä nyt esiin se että kun tieto on halveksittavaa eikä sitä kannata hankkia, ei edes ymmärretä mistä on kyse?

        Suomen kansa antoi aloitteen, jonka eduskunta hyväksyi. Se hyväksyi että tätä aloitetta aloitetaan käsittelemään. Vielä tarvitaan kaksi äänestystä…

        mummo sanoi :
        Vielä tarvitaan kaksi äänestystä…
        __________________
        Niin tarvitaan ja jos lakiesitys kaatuu jommassakummassa niin taas ihmiset
        pakenevat porttokirkosta ,sillä papit taatusti tapansa mukaan kumartelevat
        kaikkiin suuntiin.

        Kirkko on Jumalan vihan alla - teki se mitä hyvänsä niin aina tulee lunta tupaan.


    • Pakkoliitetty

      Olin tämän päivän kirkosta eronneiden ensimmäisten joukossa. Hyvä että laittavat tätä linkkiä esille,
      http://www.eroakirkosta.fi

      Ilman tuota olisi ollut nähtävä paljon vaivaa, että olisin päässyt irti kirkosta, johon en koskaan ole liittynyt.

      • syytä mutsias

        Syytä vanhempiasi, että ovat sinut aikanaan kirkkoon liittäneet.


      • Linkistä saat kiittää ateisteja. Onhan se hyvä että hekin saavat kiitosta.


      • luopio piispa
        mummomuori kirjoitti:

        Linkistä saat kiittää ateisteja. Onhan se hyvä että hekin saavat kiitosta.

        Kirkosta eroamisista saa kiittä Kari Mäkistä. Hyvä, että hänkin saa kiitosta.


    • Lukea

      Pitäisihän sisälukutaitoisen osata itsekin lukea.

      Ef.4:17." Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, 18. nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, 19. ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.

      20. Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan, 21. jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa: 22. että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, 23. ja uudistua mielenne hengeltä 24. ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen..."

      1.Tim.1:9. "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, 10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan.."

    • piispan fani

      Minua pelottaa uskovaisten yksisilmäisyys ja se millaiseen raivoon he ovat kiihdyttäneet itsensä. Toivon todellakin, että eroavat kirkosta sankoin joukoin, koska mieli on noin sumentunut.

      • Jeesus on Herra!

        Arkkipiispan Facebookissa saamat nuoleskeluviestit kertovat, kuinka pimeässä kansa vaeltaa.


      • seon moro

        Erosin juuri kirkosta eikä mieleni ole milloinkaan ollut näin seesteinen.
        Minun ei tarvitse osallistua enää porttokirkon haureuteen!
        Jeesusta en hylkää milloinkaan hän on minun pelastajani ja seurakuntayhteyteni löytyy vapaistasuunista!
        Siunausta teille jotka olette Jeesuksen omia!


    • piispan fani

      Minulle on ilmiselvää ilman raamattua, että minun pitää rakastaa ja kunnioittaa toisia ihmisiä, ilman tuomitsemisen halua, ja pyrkiä yhteiseen hyvään , luomaan siltoja ja tukemaan ihmisiä heidän vaikeuksissaan. Rakastaen

    • Maisalis

      Yhdyn täysin aloituksen sanomaan: nyt tarvitaan malttia ja lähimmäisen kunnioitusta. Pois sis törkeydet ja asiattomuudet sekä henkilöön kohdistuvat solvaukset ja muut hyökkäykset.

    • Kenen talutettavissa

      Todellisessa elävässä uskossa oleva , Jumalan Sanan uskon kuuliaisuudessa elävä voi vastustaa perkelettä.

      Uskosta osaton ei voi ,koska on jo muutenkin hänen "talutusnuorassaan".
      Perkelettä vastustetaan Jumalan Sanalla, ei ihmis viisaudella, vaan "näin on kirjoitettu"

      Ef.2:2.".. vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, 3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin."

      >>>>>>>>>>..riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. 20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?..>>>...Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee...Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia

    • ><>

      Miksi todistettavasti epärehellisiä pitäs kunnioittaa?

    • minähän se

      Tuleepa teille papeillekkin jatkossa vaikea tilanne, varsinkin niille, jotka kunnioittavat Jumalan Sanaa Raamattua.. on selvää, että pappi, joka kunnioittaa Jumalaa ei voi toimia /vihkiä homoparia, koska Raamattu sen niin selkeästi sanoo, ei voi olla spekulointia sen suhteen, tyhmyyttä jos toisin väittää. Jeesus Rakastaa kyllä syntistä, mutta sanoo syntiselle , että "mene mutta älä tästäedes syntiä tee".

      Ilmeisesti tulevaisuudessa on homo /lesbo- kirkko, missä on työssä papit, jotka hyväksyy nämä avioliitot ja Mäkinen Kari varmaan voisi toimia Kirkkoherrana.
      Raamattu kylläkään ei voisi olla tämän kirkon ns "johto Kirja", koska sitä ei noudateta ja arvosteta.

      Sitten tulisi varmaan uusi kirkko, mihin tulisivat seurakuntalaiset, jotka haluavat kunnioittaa Jumalan Sanaa, Raamattua. Siellä toimisivat papit, mitkä ajattelisivat samoin.

      Näin ei kukaan pappi jäisi työttömäksi, eikä seurakuntalainen ilman seurakuntaa.
      Myös seurakunnissa vallitsusi sisäinen sopu, kun olisi yhteinen ajatus, joko Raamattu on Jumalan Sanaa tai ei... Miltä kuulostais ?

    • Allekirjoituksia...
    • kenkää...

      Turha tässä on nyt pappien ja piispojen kuten Espoon Tapio Luoto selitellä ja kiemurrella. Kyllä Arkkipiispa Mäkinen omalla vasemmistolais-kannanotoillaan on tehnyt selvää jälkeä kirkossa.

    • Hyvääuskova torvi

      Sinikka päässäsi heittää jo nyt saatika sitten kun homoja vihitään

      • Sankarit on erijuttu

        Kyllä hesalaisten kelpaa kun saa katsella ylvästä mannerheim patsasta eikä mitään homo koiraa.


      • anna olla

        Onko tuo kirjoittelusi kristillistä, sivistynyttä se ei ainakaan ole.


      • Suvun ylppishomot
        Sankarit on erijuttu kirjoitti:

        Kyllä hesalaisten kelpaa kun saa katsella ylvästä mannerheim patsasta eikä mitään homo koiraa.

        Homo kansanedustajat menee linnan juhliin .Kanerva ja kumppanit tanssittaa teukkaa
        joka shortseissaan on niin muotitietoinen.


      • isäntä käskee koiraa
        anna olla kirjoitti:

        Onko tuo kirjoittelusi kristillistä, sivistynyttä se ei ainakaan ole.

        Joko nuolit peräreijän ,kun niin komentelet


      • Mene saatana pois
        isäntä käskee koiraa kirjoitti:

        Joko nuolit peräreijän ,kun niin komentelet

        Saatanalla ei ole asiaa kirkon piiriin


      • Homoilijoille
        Mene saatana pois kirjoitti:

        Saatanalla ei ole asiaa kirkon piiriin

        Saatana on neutraali sukupuoleton olio ,joka katsetta pälyy huultaan lipoo
        tuhansia juonia punoen ja on sinut viemässä ikuiseen helvetin tuleen


      • Homofriikit inhottaa
        Homoilijoille kirjoitti:

        Saatana on neutraali sukupuoleton olio ,joka katsetta pälyy huultaan lipoo
        tuhansia juonia punoen ja on sinut viemässä ikuiseen helvetin tuleen

        Häpeän olla suomalainen ,homot ovat pilanneet paljon .Käykäämme taisteluun rietastelijoita vastaan.


      • Tuomiolle kurja
        Homofriikit inhottaa kirjoitti:

        Häpeän olla suomalainen ,homot ovat pilanneet paljon .Käykäämme taisteluun rietastelijoita vastaan.

        Saatana vie sinut tuliseen järveen langennut sinikka paapeli


      • ,mkju24
        Mene saatana pois kirjoitti:

        Saatanalla ei ole asiaa kirkon piiriin

        Ei olekkaan kun sehän asuu kirkossa!

        Matteuksen evankeliumi:
        24:1 Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        24:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        24:6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        24:7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        24:8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        24:9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        24:10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        24:11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        24:12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        24:13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
        24:16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        24:17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        24:18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        24:19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        24:20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        24:21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        24:22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        24:28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        24:33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.


      • lkjhgtr
        ,mkju24 kirjoitti:

        Ei olekkaan kun sehän asuu kirkossa!

        Matteuksen evankeliumi:
        24:1 Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
        24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
        24:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
        24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
        24:6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
        24:7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
        24:8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.
        24:9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
        24:10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
        24:11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        24:12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        24:13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
        24:16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        24:17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        24:18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        24:19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        24:20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        24:21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        24:22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
        24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
        24:28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
        24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
        24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        24:33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
        24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

        24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        24:39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
        24:43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
        24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
        24:45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
        24:46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
        24:47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
        24:48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
        24:49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
        24:50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
        24:51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."


    • Dna homotukijat

      Dna tukee homoutta,kun ostatte dna tuotteita autatte dna yhtiötä.

    • Raamattua ei pilkata

      Tulen eroamaan kirkosta ,jos mäkinen jatkaa saatanan ajamista raamatun sanan tilalle.
      Homot saavat jäädä irstailemaan sateenkaarinensa kun haluavat tehdä pahaa raamatulle

      • pilkattu jo

        Miksi ei jatkaisi valitsemallaan tiellä loppuun asti? Ei katumuksen merkkiäkään kapina vain kasvaa ja ylpeys lisääntyy käytöksessään.


    • neuov

      Kannattaa tosiaan äänestää luotettavia homovapaita ehdokkaita sitten ensi vaaleissa.

    • Jumala kostaa homoil

      Jumala tiesi jo raamatun luomisessa että homous on väärin ja syntiä.Millai joku voi olla niin törkeä että rupee ajamaan raamattuun omia sääntöjään ,jotta voi rypeä irstailuissa ja sopimattomassa saman sukupuolen suhteessa.

      • Raamattu ei muutu

        Raamattu on kirjoitettu ja sitä tekstiä ei koskaan voi muuttaa.


      • lkjhgf
        Raamattu ei muutu kirjoitti:

        Raamattu on kirjoitettu ja sitä tekstiä ei koskaan voi muuttaa.

        Valehtelet!

        raamattu on jatkuvasti rikollisen kristinuskon raamatun väärentäjien muutoksien alla. Mitä eivät ehdi kirjoittaa niin saatanallisuuden tulkinnoilla herra jumaliaan palvelevat.


    • Kiiralla liiraa

      Sateenkaari luistelija ei enää kelpuutettu juhlimaan

    • Sinikka sanoi :
      Mielipide- ja uskomuserot ovat sallittuja, mutta nyt tälläkin palstalla moni viesti on painunut syvälle asiattomuuden ja törkeyden suohon. Jeesuskin sanoi kaikkien tunnistavan meidät hänen opetuslapsikseen, jos rakastamme toisiamme.
      ______________
      Kyse oli uskovista veljistä ja sisarista.

    Ketjusta on poistettu 71 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe