Vikoilla-sanasta?

poikalapsi

Olen huomannut, että silloin tällöin aina joku käyttää tällä palstalla sanaa vikoilla. Sitä ei ole Suomen kielen perussanakirjassa, nykykieltä se ei siis ole. Mitä sana tarkalleen mahtaakaan tarkoittaa mielestänne? Onko jokin syy, että juuri täällä helluntailaispalstalla sanaan törmää?

7

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellareille (tai siis tietyille uskovaisille suuntauksille) on kehittynyt ihan oma sanastonsa. Vikoilla tarkoittaa suurinpiirtein samaa kuin kytätä ja etsiä toisten virheitä ja tehdän niistä suuri numero ikäänkuin olisi itse puhtoinen pulmunen, jossa ei vikoja olekaan. Vähän sama juttu kuin "kivien heitteleminen".

      Niil on muitakin sanoja joista heidät tunnistaa. He esim. tervehtivät toisiaan sanomalla "rauhaa" eikä "moi".

      Ja esim. "huora"- sanan sijasta he käyttävät sanaa "portto".

      Jne...

      • Ritari009

        teet just paraikaa: VIKOILET !


      • Pakana(F)
        Ritari009 kirjoitti:

        teet just paraikaa: VIKOILET !

        "Haluatko yiettä mitä teet just paraikaa: VIKOILET"

        ...

        Miten niin?

        Vastasin ainoastaan kysymykseen. Taidat itse lukea kirjoituksiani tietyllä asenteella vai? ;-)


    • Vikoilla on frekventatiiviverbi, josta teonnimi vikoilu. Viimeeksi mainittu varsinkin hengellisessä mielessä merkinnee "epäillä jkn uskonnollisuutta, siveellisyyttä tms., pitää jkta syntisenä, etsiä jkta vikoja".

      Vikoulua lähellä oleva harvinainen sana on VIKOA. Se merkitsee verbinä vioittamista ja adjektiivina = epäillä,uumoilla/korskeutta, kademieltä, laiskuutta.

      Yleisimmin vikoilla-sanalla tarkoitetaan sitä,
      että joku etsii jostakusta vikoja ja puutteita negatiivisessa mielessä, tarkoituksenaan syyllistää ja tuomita. Vikoilu johtaa usein panetteluun.

      • Nasse

        se on hellareiden asia numero 1


    • Pkk3

      Körtit, kuten minä, käyttävät - tai ainakin minä - "vikoilu" -sanaa. Savossa se on tunnettu.
      Aioin juuri käyttää sitä Körttifoorumin keskustelussa. Siksi googlasin ensin tarkistaakseni sen merkityksen, ja se se oli mitä arvelin. En ennen ole sitä käyttänyt. Nyt olisi lähinnä ollut sen paikka, mutta en kuitenkaan aio, etten syyllistyisi itse vikoiluun. Olisi ollut kyse nimittäin henkilökohtaisesta syytöksestä. Sehän ei tietenkään ole kai koskaan oikea tapa keskustella.

    • keskinäinen rakkaus

      Erikoista, miten helluntailaiset vihaavat toisiaan! Teillä ei kyllä keskinäinen rakkaus toimi, ja siitähän kyllä erottaa aidon kristityn valekristitystä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1483
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1148
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      960
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      174
      931
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      842
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      80
      716
    Aihe