Kolminaisuusoppi (Raimon ehdotuksesta)

Joku(Se alkuperäinen)

Raimo kirjoitti tuolla aikaisemmin yhden tekstin lopussa näin:

***Eihän sanaa "kolmiyhteyskään" ole Raamatussa, mutta
silti se on ilmoitettu selvästi monella eri tavalla...Milloin puutut siihen..onko sinulla jotain mielenkiintoa heittää jotakin Pyhää kolminaisuutta vastaan...ainahan keskustella silti voi!***

En tiedä kantaasi tuohon asiaan, mutta voin silti jotain laittaa luettavaksi, mutta MUISTA en rupea tästä sitten "väittelemään", joten ÄLÄ EDES KYSELE mitään, lue vain ja tutki Sanasta onko näin, vai niinkuin kirkko sanoo.

Ehkä olet erimieltä, mutta jos koko sydämmestä etsit, niin Jumala varmaankin vielä sinulle vastaa ja kertoo totuuden, kasteestakin. Edellyttää täydellistä nöyrtymistä Jumalalan edessä.

No tässä tämä kirjoitus on, joka alkaa tutkielmalla Raamatun Jumalasta:



RAAMATUN JUMALA, JA OPIT JUMALUUDESTA

Jumalan seurakunta on apostolien ja profeettain perustuksella (Ef 2:19-22). Esimerkki aostolisen uskon sisällöstä on kirjoitettuna mm. apostoli Paavalin todistuksessa, Apt 24:14-16; 26:22.
Nämä sanat ilmaisevat kauniisti sen, että apostolinen usko ja ojentautuminen pitäytyy siinä, mikä jo profeettain kautta oli Kirjoitettu (5Ms 29:29; 1 Kr 4:6).
Ja Uuden Testamentin todistus osoittaa, että nuo apostolien kirjoitukset meille ovat myöskin Kirjoituksia, joilla on Jumalallinen arvovalta (Joh 17:14; 2Pt 3:14-18; Ilm 22:18,19).

Jumalan seurakunta siis omistaa uskolla kaiken, mikä on Kirjoitettu, julistaa kaikkea siihen kuuluvaa, ei ota siitä mitään pois, eikä lisää niihin mitään.
Näiden periaatteiden tulee olla käytössä myös silloin, kun me puhumme Jumalasta. -Pyhät Kirjoitukset ovat Jumalan seurakunnan tunnustus. Jokainen, joka menee tätä pidemmälle, päätyy sille tielle, jolla ruvetaan pudottelemaan päitä -vertauskuvallisesti ja kirjaimellisesti- sen perusteella millainen on meidän käsityksemme Jumalasta ja Jumaluudesta. Näin on aina käynyt ja näin tulee vastakin käymään.

Mitä Pyhät Kirjoitukset (mm.) sanovat Jumalasta?

1) Jeesuksen opetuksen mukaan ensimmäinen kaikista käskyistä (opetuksista) on tämä: "Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa" (Mk 12:29). Tämä oli tietysti myös profeettain todistus Vanhassa Liitossa (5Ms 6:4) ja apostolien todistus Uudessa Liitossa: "..niin tiedämme, ettei .. ole muuta Jumalaa kuin yksi ... niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on.. (lKr 8:4-6). "Välimies taas ei ole yhtä varten, mutta Jumala on yksi..." (Gal 3:20); "sillä yksi on Jumala, yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä.." (lTm 2:5).

2) Tämän yhden Jumalan varsinainen nimi on JHWH ("Herra" =5766 x VT:ssa): "…Ja Jumala (Elohim) puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.. Minä olen ilmestynyt Aabrahamille, lisakille ja Jaakobille "Jumalana Kaikkivaltiaana" (EI Shaddai), mutta nimelläni Herra (JHWH), en ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi" (2Ms 6:2,3).

3) Tämä "yksi Jumala (Elohim) ja yksi Herra (JHWH), on myös "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä.." (IPt l: 3; 2Kr 11:3 1); Jeesus on myös "tehnyt meidät kuningaskunnaksi ja papeiksi Jumalalleen ja Isälleen.." (Ilm 1:6); ja vielä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" (Mt 27:46).

4) Tämä yksi Jumala on sillä tavalla "suuri, että emme Häntä käsitä.." (Job 36:26); voimme tietää ja ymmärtää Hänestä vain sen, minkä Hän on ilmoittanut itsestään(5Ms 29:29; Rm l: 19). Meidän omaan kykyymme esiintuoda jotakin, on edelleen voimassa: "..pimeydessämme emme voi tuoda esiin mitään' (Job 37:19).
Siksi meidän tulee pidättäytyä rakentelemasta Hänestä oppeja, jotka eivät ole Hänen ilmoitustaan, vaan meidän johtopäätöksiämme. Meidän tulee määritellä Häntä vain Kirjoitusten sanoilla ja käsitteillä. "Taivas on Minun valtaistuimeni ja maa "minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te Minulle rakentaisitte, sanoo Herra...? (Apt 7:49; Jes 66: l). "..Hänessä me elämme, liikumme ja olemme" (Apt 17:24-28). Mikä on ilmoitettu, se on meitä varten..." (5Ms 29:29).

5) Tämä yksi Jumala on myös kieltänyt meitä tekemästä minkäänlaista jumalankuvaa, siis ts. antamasta palvonnan kohteelle minkäänlaista "muotoa" (2Ms 20:4); tällä Hän myös kieltää muut palvonnan kohteet. Jeesuksen opetuksen mukaan olemukseltaan tämä yksi Jumala on Henki, ja Häntä tulee rukoilla "Hengessä ja totuudessa" (Jh 4:24).

6) Tämä yksi Jumala ja Isä on yksin Kaikkivaltias, sillä tavalla, että vain Hänen yläpuolellaan ei ole ketään, ja yksin Hänen alapuolellaan on kaikki (1Kr 15:27,28; 1Ms 17:l). Käsite "Kaikkivaltias" (h. EI Shaddai; kr. Pantoratoor) on ilmestyskirjassa kaikkiaan 9 x; Ilm 21:22 erottaa jälleen selvästi sen, joka yksin on Kaikkivaltias. Isä on suurempi kuin Poika (Jh 14:28); Isä on suurempi kaikkia (Jh 10:29); ja: Isä on "ylhäisin kirkkaus"(2 Pt l:17).

7) Tämä yksi Jumala on myös se, joka yksin etsii kunniaa -ja myös ottaa sen (Jh 8:50; Jd 24,25; Jes 42:8; 48:1 1); Jumalan Poika kyllä saa myös kunnian Isältään, "josta te sanotte: Hän on meidän Jumalamme" (2 Pt l:17; Jh 8:54).

8) Tämä yksi Jumala on Jeesuksen todistuksessa myös yksin hyvä: "..Miksi sanot Minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin (Mk 10: 18).

9) Tällä yhdellä Jumalalla on yksi, ainokainen (monogenees = "ainosyntyinen") Poika, ( Jh l: 14), joka on Jumala, koska Hän on Jumalan Poika (Jh 3:16; Rm 9:5): Jumalan Poika on Jumala; (ihmisen poika on ihminen, jne.). Neitsyt tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä: ".. mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä" (Mt 1:20) .. "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se Pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi (Lk 1:35).

10) Nimet, joilla tätä ainoaa Poikaa mainitaan, ilmaisevat Hänen Jumaluuttaan: ".. sinun on annettava Hänelle nimi Jeesus (Jeshua = JHWH on pelastus, t. -pelastaa), sillä Hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä" (Mt l:21); "neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää Pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme (Mt 1:23; Jes 7:14).
Isä Jumala myös antoi oman nimensä Pojalle: "Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka Sinä olet Minulle antanut" (Jh 17: 11,12). Tämä Poika on myös Väkevä Jumala, iankaikkinen Isä ja Rauhanruhtinas (Jes 9:5). Hänen nimensä on myös: "Herra (JHWH) on meidän vanhurskautemme" (Jer 23:5,6).
Ja edelleen, tämä Poika on Jumalan Sana ja Jumala, joka oli alussa Jumalan tykönä (Jh l:1; Ilm 19:13).
Tämä oli luvattu jo Mooseksen kautta: "..profeetan minä olen herättävä.. Minun Sanojani, joita Hän Minun nimessäni puhuu".. (5Ms 18: 15-19; Apt 3:22,23; Jh 5:43; mahd. yht. myös 2Ms 23:20,21 - 1Kr 10:4 ); ja vielä: Jumalan nimi ja sen arvovalta ilmenivät selvästikin useita kertoja, Jeesuksen sanoissa "MINÄ OLEN" (Jh 8:58; 13:19; 18:5-8; 2Ms 3:14).

11) Tämä Poika oli olemassa "alusta" asti (Jh l: 1,2), ennen kaikkea luomakuntaa (Kol l: 14,15; Snl 8:22-36). Tämä Poika oli myös jo Vanhan Liiton pyhien Herra (niin kuin Hän on meidänkin Herra): Jeesus todistaa Daavidin puhuneen Hengessä Hänestä, Messiaasta, kun Daavid sanoo, Herra (JHWH) sanoi minun Herralleni (Adonaj): "Istu Minun oikealle puolelleni, kunnes Minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle" (Mt22:42-45; Ps110:l) Apostoli Paavali todistaa VL:n Israelin kohdalla: "..he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi, ja se Kallio oli Kristus (lKr 10:4).

12) Isän ja Pojan suhdetta Kirjoitukset kuvaavat muutenkin kuin Isänä ja Poikana -Poikana ja Isänä. Poika on Jumalan kuva: "Ja Hän on näkymättömän Jumalan kuva.." (Kol l:15; 2Kr 4:4; Hb l:1-3); Isä ja Poika ovat täydellisesti yhtä niin, että "Minä olen Isässä", ja että "Isä on Minussa".. (Jh 14:8-13; 17:21-26).
Jeesus sanoi myös, että Isä asuu Hänessä (Jhl4: 10); ja Kol 2:9 on Kirjoitettu Jeesuksesta: ".. Hänessä asuu Jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti".
Kirjoitettu on myös: ".. Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa".. (2Kr 5:19). Tässä lunastus- ja sovitusteossa yhden Herran ja Jumalan oleminen yhtä Pojan kanssa ja Pojassa, on Kirjoituksissa tavalla, jossa meidän järkemme rajallisuus tulee hyvin esiin.
Kun yksi Jumala ja Herra (JHWH) puhuu tästä Kirjoituksissa, sanoo Hän, että "..he katsovat Minuun (JHWH), jonka he ovat lävistäneet" (Sak 12: 1-10). Usko sanoo tässä kohden: "HALLELUJA, YLISTYS JUMALALLE!" - Langennut järki kyselee: "Oliko taivas tyhjä, kun JHWH oli ristillä?" Jos JHWH oli ristillä, mihin ja kenelle ristillä oleva Poika saattoi osoittaa huutonsa: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?", jne.
Mutta Raamatun ilmoitus vain on, että Jumala oli Kristuksessa niin, että Herra (JHWH) sanoo heidän lävistäneen Hänet -Ja sitten tietysti kuitenkin: Poika oli se, joka ristillä huusi: "Isä, Sinun käsiisi Minä annan Henkeni" (Lk 23:46).

13) Isällä ja Pojalla on molemmilla "elämä itsessään"; Poika on saanut tämän elämän Isältä (Jh 5:26).

14) Me uskomme tähän yhteen Jumalaan meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta (lPt 1:2 l).

15) Pojan tehtävä oli kirkastaa Isä, ja saattaa meidät Hänen tuntemiseensa, joka yksin on totinen Jumala (Jh 17:3); Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Poika (Jh 16:13,14). Me tarvitsemme sekä Isän, että Pojan tuntemisen omistaaksemme iankaikkisen elämän Jumalan lapsina (Jh 17:3). Pyhän Hengen tehtäviin kuuluu myös näyttää todeksi synti, vanhurskaus ja tuomio (Jh 16:7-1 1); ja Pyhän Hengen tehtävä on todistaa meille sisimmässämme Jumalan lapseudesta, (Rm 8:14-16).

16) Pyhä Henki ei ole Kirjoituksissa koskaan palvonnan kohde, mutta asioita tapahtuu ja tehdään Pyhässä Hengessä: julistetaan (lPt l: 12); kastetaan (IKr 12:13); rukoillaan (Jh 4:24); vaelletaan (Gal 5:16), jne ...

17) Kirjoitukset puhuvat Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä persoonina, mutta niin, että se "yksi Jumala", josta Kirjoitukset puhuvat on aina Isä yksin.

Tämä Kirjoitusten tarkastelu on tietenkin ollut vain pieni osa siitä kokonaisuudesta, minkä Jumala ilmoituksessaan itsestään on antanut, eikä siten voi olla Kirjoitusten "koko kuva" Hänestä, vaan esitetty on vähemmän kuin koko kuva.
Mutta mitään väärää esitetty ei sisällä, koska Hänestä on sanottu vain sitä, niitä Kirjoitukset sanovat.

Yleisin väärä oppi Raamatun Jumalasta lienee ns. kolminaisuusoppi - vaikka tuon opin kieltäjät usein ovatkin itse harhaoppien edustajia.
Uskon esitetyn kuitenkin jo puhuneen Pyhien Kirjoitusten yhdestä Jumalasta, Isästä, muiden suhteesta Häneen, ja Hänen suhteestaan muihin tavalla, mikä tekee mahdottomaksi tehdä Hänestä mm. "kolminaisuutta" kolminaisuusopin esittämällä tavalla -Se on mielestäni pois suljettu mahdollisuus - vaikka esitettäisiin kaikki, mitä Hän on Kirjoituksissa itsestään ilmoittanut.

Iso Raamatun Tietosanakirja (IRT) esittelee koiminaisuusopin, johon sanotaan kaikkien suurten kirkkojen yhtyvän kaikessa olennaisessa.
Kolminaisuusoppi syntyi selvästi apostolisen ajan jälkeen.
Termiä käytti ensimmäisenä Teofilus Aleksandrialainen; Kirkkoisä Tertullianus (160-225 jKr) teki käsitteestä tunnetun. Varsinainen kolminaisuusoppi käsitteestä muotoutui vasta katolisen Athanasiuksen uskontunnustuksessa 500/600 jKr. A:n uskontunnustuksessa kolminaisuusoppi määritellään seuraavasti:

"On.yksi Jumala kolmessa persoonassa ja kolme persoonaa yhdessä Jumalassa, nimittäin Isä, Poika ja Pvhä Henki. Kaikilla kolmella on sama kunnia, sama ikuinen majesteettius; he ovat luomattomia, äärettömiä, iankaikkisia, kaikkivaltiaita, jumalallisia. Poika on syntynyt Isästä, Pyhä Henki on lähtenyt Isästä ja Pojasta, mutta kolminaisuudessa ei ole yksikään persoona ollut ennen eikä jälkeen toistaan, eikä yksikään ole toistaan suurempi, eikä vähempi.

Kolminaisuusoppia on sanottu kirkkojen keskeisimmäksi dogmiksi. Siitä kiinni pitämisen tai sen hylkäämisen sanotaan vaikuttavan ratkaisevasti pelastusoppiin.
Vaikka sanotaankin kolminaisuusopissa olevan pinnallista samankaltaisuutta tiettyjen pakanauskontojen triadien (kolmiryhmien) kanssa, sanotaan ettei näiden välillä ole mitään todellista yhdenmukaisuutta. (IRT, 2603, 2604).

Missä kolminaisuusoppi sitten on vastoin Kirjoituksia?

1) Ensimmäinen synti on siinä, kun K. sanoo, että on "yksi Jumala kolmessa persoonassa". Kirjoitukset sanovat, että ON ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on. Nämä kaksi oppia ovat täysin yhteensovittamattomat. Varsinainen synnin ydin on siinä, että K. on sitten käytännössä pantu Kirjoitusten Jumala-ilmoituksen paikalle. -Mutta Isä yksin on se, josta Israelin "uskontunnustus" Jeesuksen, Mooseksen ja apostolien todistuksissa puhuu Jumalana, joka on yksi.

2) Toinen synti on se, että käsitellessään Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä inhimillisinä persoonakäsitteillä ja ikäänkuin aritmeettisilla jädestyslukukäsitteillä, K.rakentaa näin inhimillisen ajatuksen muovailemaa kuvaa Jumalasta.
- On täysin eri asia sanoa Raamatun tavalla, että Jumala on yksi, ja että Jeesus on tuon yhden Jumalan Poika, kuin sanoa K:n tavalla, että Poika olisi Jumalansa ja Isänsä "2. persoona", ja että Jumalan Henki olisi Hänen "3. persoonansa "!
- Kirjoitukset eivät myöskään koskaan sano Pyhää Henkeä Jeesuksen isäksi, vaikka neitsyt Mirjam tulikin raskaaksi Pyhästä Hengestä, kun "Korkeimman voima" varjosi hänet.
- Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, mutta ei meidänkään henkemme ole meidän "kolmas persoonamme", vaikka onkin persoonallisesti erottamaton osa meitä ja vaikka edustaakin persoonallisesti meitä - ja vaikka olemmekin Jumalan kuvia.

3) Kolmas synti on se, että K. antaa suoranaista Kirjoitusten vastaista sisältöä Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle koettaessaan saada väkisin tehdyksi kolmesta tasavertaisesta persoonasta koostuvan yhden kolminaisen Jumalan. -Miksi?

a) K. sanoo, että kaikilla on sama kunnia
- Raamattu ei sano niin, ja sanoo toisin (Jh 8:50; Jd 25; Jes 42:8;
b) K. sanoo, että kaikilla on sama majesteettius
- Raamattu ei sano niin, 2Pt l: 17; Hb l: 1-3; 8: 1; Ps 1 1 0: 1;
c) K. sanoo että kaikki ovat kaikkivaltiaita
-Raamattu ei sano niin, 1Kr 15:20-28; Ilm 21:22; lMs 17: 1;
d) K. sanoo, että kaikki ovat yhtä suuria
-Raamattu ei sano niin Jh 10:29; 14:28; 2 Pt l: 17, mm.).

Edellä esitetyn Kirjoitusten tarkastelun perusteella on helppo nähdä, että kysymyksessä on inhimillisen aivoittelun tuote, jossa on paljon Kirjoituksille vierasta sisältöä - joskin siinä on paljon oikeaakin. Oppi on Babylonin uskonnon ja Kristinuskon sekoitus, niin kuin väärät opit yleensäkin ovat; eksytyksessä pitääkin olla aimo annos oikeaa, että se toimii. Ja kolminaisuusopissa on tosiaankin paljon oikeaa. Nimet Baabel/Babylon, joilla Raamattu kuvaa maailmanlaajuista, ihmisten langennutta uskontojärjestelmää, tarkoittaakin kuvaavasti sekoittamista, sekoitusta.
Mutta olennaista on jokaisen nähdä -ja tunnustaa- että kysymyksessä ei suinkaan ole mikään "ylipyhä" koskematon Jumalallinen ilmoitusauktoriteetti, jonka arvosteleminen heti vie ihmiseltä pelastuksen, vaan selvä ihmisoppi, jota tulee Sanalla arvostella, aivan kuten kaikkia muitakin ihmisten aikaansaannoksia.

Oppi muotoiltiin ajankohtana, jolloin elettiin kiihkeintä Babylonian pakanauskonnon ja Kristinuskon toisiinsa sekoittaniisen vaihetta. Elettiin aikaa, jolloin enemmistö toi seurakunnan rinnalle kirkkolaitoksen, katolisen kirkon. Ja täytyy myös huomata, että samat ihmiset, jotka loivat katolisen kirkon sakramentteineen, loivat myös kolminaisuusopin. Tuolloin oli kiihkeä tarve sekoittaa kristinuskoon ympärillä olevien pakanauskontojen elementtejä, että uusi sekauskonto voitiin saada hyväksytyksi uutena "maailmanuskontona" kääntymättömien pakanoiden keskuudessa. Ja näitä elementtejähän kirkkolaitos on täynnä; se on kuin "vanhan Babylonialaisen pakanuuden museo" (Novum, osa 4, s.976).
Kolminaisuusajatuksella on paljon enemmän yhteyttä "Egyptiläis-Babylonialais-Roomalaisiin" ym. pakanallisiin triadi-jumaluuksiin (kolmiryhmiin), kuin mitä IRT väittää artikkelissaan kolminaisuudesta.
-Me tarvitsemme ymmärrystä, nöyryyttä ja rehellisyyttä Pyhien Kirjoitusten ja historiallisten tosiasiaan edessä.

Tämän verran Kirjoitusten tarkastelua riittää mielestäni jo kiistattomasti osoittamaan, että mm. kaikki sellaiset ihmisten formuloimat opit kuin "Kolminaisuusoppi" (sellaisena kuin sen esittää IRT, kaikkien suurten kirkkojen hyväksymällä ekumeenisella symbolina), mm. sellaiset "Ykseysopit' kuin "Jeesus Yksin" jne., samoin kuin kaikki "Monijumalaiset", tai Jeesuksen vain ihmiseksi alentavat opit, osoittautuvat mitä selvimmin kestämättömiksi "ihmisopeiksi", jotka on hyljättävä - hylkäämättä tietenkään mitään Kirjoitusten mukaista. * "Pysykää laissa (opetuksessa) ja todistuksessa! Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole" (Jes 8:20).



(PS: Muista sitten, en vastaa tähän vaikka esittäisit kysymyksiä, toki näkemyksesi voit esittää.)

13

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku(Se alku....)

      AJATUKSIA JUMALASTA,
      JEESUKSESTA,
      PYHÄSTÄ HENGESTÄ JA

      KOLMINAISUUDESTA




      ALKUSANAT


      Tähän kirjoitukseen on ehkä paljonkin lisättävää. Pois otettavaakin saattaa joidenkin mielestä olla. Tietommehan on vajavaista, koska itse olemme vajavaisia.

      Ainoastaan Jumalan Pyhä Henki tietää, mitä Jumalassa on (1 Kor.2:10-16).

      ”Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta” ( 2 Piet.1:20,21).

      Koko totuus tästä asiasta on Raamatun kansien välissä.



      Uskovien on aina ollut vaikeaa osata määritellä Jumalaa toisilleen kelpaavin sanakääntein. Siitä sitten on syntynyt riitaisuutta ja eriseuroja. Kuitenkin jokainen meistä tahtoo kohdistaa uskonsa oikeaan, Raamatun Jumalaan. Tahdomme uskoa samaan Jumalaan, johon alkuajan kristitytkin uskoivat. Ja tahdomme tunnustautua Raamatun sanoilla määriteltyyn käsitykseen Hänestä. Sen on riitettävä meille. ”Herran sanat ovat selkeitä sanoja” (Psalmi 12:7).



      Sinä ja minä uskomme siis samaan Jumalaan, joka on taivaan ja maan Luoja, vaikka emme osaisikaan Häntä ymmärtää ja selittää toisillemme kelpaavasti. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä. Hänen kauttaan on taivastie avoinna edessämme.

      Vajavainen ymmärryksemme tai selitystapamme ei sulje ketään pelastuksen ulkopuolelle. Kiitos Jumalalle! Syntiemme sovitus on Jeesuksen veriuhrin ansiossa. Pelastus tuli osaksemme uskoon tulossa eli uudestisyntymisessä, ei jumaluuden oikeassa selitystavassa.



      Jumaluuskysymys aiheuttaa ja on aina aiheuttanut kovin paljon sekaannusta kristittyjen keskuudessa. Se aiheuttaa myös hajaannusta Jumalan seurakunnassa. Sen vuoksi pienetkin selvennykset asiasta ovat tervetulleita.



      Yhdessä kaikkien uskossa olevien kanssa tahdon tutkia tätä kysymystä. Kaikki esitetty ei välttämättä kaikilta vivahteiltaan ole lukkoon lyötyä totuutta.

      Kirjoitan Jumalan armoon ja rakkauteen turvaten. Pelastukseni on vain Jeesuksessa ja Hänen sovintoverensä ansiossa.

      Kirjoitan tätä iloiten. Sen tähden toivon, että Sinäkin voit lukiessasi iloita pelastuksesta Jeesuksessa. Tässä mielentilassa kirjoitus on helppo lukea ja omaksua. Olemme samassa Hengessä. Jumalan Pyhä henki johtaa. Kaikki muut henkivaikutukset väistykööt Jeesuksen Nimessä.



      Älä lopeta lukemista mikäli joku kohta tässä nousee Sinun mielipidettäsi vastaan. Asia saattaa kirjoituksen myöhemmässä vaiheessa asettua kanssasi samaan näkemykseen.

      Tämä kirjoitus on luettava kokonaisuutena. Muussa tapauksessa väärinkäsitysten mahdollisuus on suuri.



      -



      Uskoon tulleina olemme löytäneet Jeesuksen ja saaneet syntitilamme anteeksi Hänen sovintoverensä kautta.

      Tällä tavalla Pyhä Henki löysi tien sydämiimme. Kiitos Jumalalle! Uskoon tulleissa asuu Jumalan Pyhä Henki, joka ”johdattaa kaikkeen totuuteen” (Joh.16:13-15).

      ”Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta (miksi?), että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti” (1 Kor. 2: 11-13). Tämän lupauksen mukaan voimme tietää jotakin Jumalasta. Se on suurta armoa. Se on Totuuden Hengen aikaan saannosta.



      Vain sellainen voi käsittää Kaikkivaltiasta, joka on nöyrä ja tunnustaa täyden kykenemättömyytensä itse ymmärtää Jumalaa. ”…ei kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki”(1 Kor. 2:11). Oma henkemme ja ymmärryksemme ei ole riittävä tutkimaan Luojaamme.

      Tunnustamme täyden riippuvaisuutemme Jumalan omaan ilmoitukseen itsestään. Raamattu on Jumalan ilmoitus, ja se avautuu siis Pyhän Hengen vaikutuksesta.



      ”…sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen” (Tiit.1:1).



      Aiheemme on ihmiselämän suurin mahdollinen tutkimuskohde. Tutkia nyt Jumalaa, ihmisen Luojaa. Eikö vain tunnukin uskaliaalta ryhtyä näin suureen tehtävään? Saviastia tutkii tekijäänsä.



      Tutkimme aihetta rakkaan Herramme Jeesuksen Kristuksen Nimessä.



      Siunausta!





      KÄSITTÄMÄTÖN JUMALA
      ”Katso, Jumala on suuri. Emme Häntä käsitä” (Job 36:26). ”Tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen” (1 Timot.3:16).

      ”Kuinka hiljainen onkaan se kuiskaus, jonka Hänestä kuulemme” (Job 26:14). Tuota hiljaistakin kuiskausta henkemme halajaa kuulla. ”Mutta iankaikkiselle Kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti” (1 Tim.1:17). Hänen suuruutensa on tutkimaton.





      Mihin rukouksemme osoitamme?

      TÄSTÄ KÄY ILMI ALKUSEURAKUNNAN KÄSITYS JUMALASTA.


      Alkuseurakunnan kristityt rukoilivat Isää Jumalaa.

      ”Herra, sinä, joka olet luonut Taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on… Pyhän Poikasi Jeesuksen Nimen kautta” (Apt.4:24-30).



      Apostoli Paavali antoi esimerkin:
      ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä…” (Efes.1:3). Samoilla sanoilla rukoili apostoli Pietarikin: ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä…” (1 Piet.1:3). Voimme todeta tämän rukousosoitteen olleen alkuseurakunnassa jokseenkin yleisessä käytössä.



      Alkuseurakunnan kristityt rukoilivat Jeesusta: ”Herran Jeesuksen Nimeä ylistettiin suuresti” (Apt.19:17 ja 9:14). ”Jokainen, joka huutaa avuksi Herran Nimeä, pelastuu.” Herramme Nimi on Jeesus Kristus. ”Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi…, niin sinä pelastut” (Room.10:9-13). ”…jotka sinun Nimeäsi avuksi huutavat” (Apt.9:14). ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi Hänen Nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi” (Apt.22:16). Jumalan seurakunta alussa oli tunnettu siitä, että he huusivat avuksi Jeesusta (1 Kor.1:2). ”Jokaisen kielen pitää tunnustaa Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra” (Filip.2:11). ”Karitsa, joka on teurastettu (Jeesus, joka vuodatti verensä ristillä tähtemme), on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen” (Joh. Ilm. 5:12-13).

      Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ei kieltänyt uskoviaan polvistumasta eteensä. Tuomaksen ”uskontunnustus” Jeesuksen edessä oli täysin hyväksyttävä: ”Minun Herrani ja minun Jumalani” (Joh.20:28; 9:38). ”Niin he kumartaen rukoilivat Häntä” (Matt.28:17; Luuk. 24:52). Kivitettäväksi joutunut Stefanuskin rukoili Herraa Jeesusta (Apt. 7:59). Jeesukselle osoitettu kiitoksemme menee aina myös Isälle kunniaksi. Osoite on sama: Valtaistuin Taivaassa ( Vertaa esim. Ilm. 3:21 ja 7:17). Aamen. Ylistetty olkoon Jeesus!

      Alkuseurakunnan kristityt rukoilivat Isää Jeesuksen Nimessä (Apt.4:24-30; Kolos.3:17, ym.). ”Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun Nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen” (Joh.16:24,26). Raamatussa ei ole esimerkkiä, että joku olisi rukoillessaan käyttänyt sanoja: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Sellainen on vieras ja outo oppi. Se on luopiokristillisyyden keskellä syntynyt tapa. Samoin on Raamatulle vieras tapa rukoilla tai palvoa Pyhää Henkeä. Myöskään enkeleitä ei sovi rukoilla tai kumartaa (Ilm. 22:8-9; 19:10). –



      Jeesus rukoili ja rukoilee Isää Jumalaa. ”Ja lihansa päivinä Hän (Jeesus) väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille (Isälle Jumalalle), joka voi Hänet kuolemasta pelastaa; ja Hänen rukouksensa kuultiin Hänen jumalanpelkonsa tähden” (Hebr.5:7). Tälläkin hetkellä Jeesus Taivaassa rukoilee puolestamme. (vertaa Ilm. 5 luku). ”…ja Hän on Jumalan oikealla puolella, ja Hän myös rukoilee meidän edestämme” (Room.8:34). ”…Hän aina elää rukoillakseen puolestamme” (Hebr.7:25). Taivaassa myös tapahtuu asioita, kun Jeesus rukoilee. Jeesus sai mm. ilmestyksen Isältä. Saamansa ilmestyksen Hän välitti palvelijalleen Johannekselle enkelin kautta (Ilm.1:1). Syntyi Raamatun viimeinen kirja, Johanneksen Ilmestys, joka kuitenkin oikealta nimeltään olisi: ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi Hänelle…” (Ilm.1:1). Jeesus rukoili myös Isältä Pyhän Hengen vuodatusta ”Minä olen rukoileva Isää ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti” (Joh.14:16,17,26). Hengen vuodatus tapahtui (Apt.2). Samoin on tapahtuva kaikki, mitä Jeesus rukoili ja rukoilee. Hänen omansa tulevat täällä ajassa olemaan täydellisesti yhtä, koska Jeesus rukoili ja rukoilee tätä (Joh.17:20-23). Varmasti se tapahtuu. - Vertaa 4 Moos.13:22 - 14:9. – On aika lopettaa epäuskon kylvö. ”Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.”

      Rukouksemme kuullaan oikeassa osoitteessa rukoillessamme Raamatussa ilmoitettua Yhtä Jumalaa Raamatussa ilmoitetun Jeesus Nasaretilaisen Nimessä ja luovuttaen rukoilemisemme Raamatussa ilmoitetun Pyhän Hengen johdatukseen.

      On aika lopettaa epäuskon kylvö. ”Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” (Gal. 6).







      ONKO KOLME JUMALAA ?
      Voisiko siis olla olemassa yksi, kaksi tai kolme Jumalaa: Isä Jumala, Poika Jumala ja Pyhä Henki Jumala ? Raamattu sanoo: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi… Älä pidä muita jumalia minun rinnallani” (2 Moos.20:2-3). Kuka näin puhuu ? Hän on Jeesuksen Jumala, Kaikkivaltias Taivaan ja maan Luoja. Salomo todistaa Hänestä: ”Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!” (2 Aikak.6:18). ”Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa” (Apt.7:48 ja 17:24). Hän asuu omissaan, omassa huoneessaan eli seurakunnassaan (1 Kor.3:16-17; 1 Timot.3:15; Hebr.3:6; 1 Piet.2:5). Tämä Jeesuksen Kristuksen Jumala on kaikkia kuvitelmiamme suurempi (Apt.17:24-28). Hän on kaikkialla läsnä oleva ”autuas ja ainoa Valtias, Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra” ( 1 Tim.6:15; Jer.23:23-24; Snl.15:3).



      Jeesuksen Kristuksen Jumala on tuo Raamatun ilmoittama YKSI JUMALA.

      Mikäli emme usko, että Jeesuksella on Hänen yläpuolellaan oleva Jumala, teemme Raamatun ilmoituksen ristiriitaiseksi.

      On olemassa asioita, jotka Jumala yksin tietää. Jeesuksen takaisin tuleminen on eräs sellainen. ”Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät Taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin” (Matt.24:36). ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut” (Apt.1:7). Sinun on hyvä huomata, että alkuseurakunnalla oli tämä oppi Jumalasta.



      Toinen käsky sanoo: ”Älä tee itsellesi Jumalan kuvaa” (2 Moos.20:4). Oikean Jumalan rinnalle ei pidä tehdä kuvia, kuvaelmia tai kuvailuja Hänestä. Uskossa olevat eivät näin ollen pidä seinillään pyhimysten kuvia tai edes Jeesuksen kuvia. Uudessa liitossa jumalankuvien kielto syvenee: ”Emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema” (Apt.17:24-31). Riittävä ajatuskuva Jumalasta sisältyy kahteen sanaan: JUMALA ON !

      Mutta miten laaja ajatuskuva tästä aukeneekaan? Kahden Sanan selittämiseksi ja ymmärtämiseksi tarvitaan määrättömästi sanoja. Aiheesta on kirjoitettu kilometrikaupalla sanoja.



      Jeesus on nyt Taivaassa, Jumalan oikealla puolella eli Hänen rinnallaan (Room.8:34; Apt. 7:55-56). Tämä asetelma saattaisi näyttää siltä, että pidämme Isän Jumalan rinnalla toista Jumalaa näin rikkoen ensimmäisen käskyn. Näinhän asia ei ole. Ei ole kahta erillään toisistaan olevaa Jumalaa, iso Jumala ja pieni Jumala. Asian ratkaisu löytyy Jeesuksen sanasta: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh.10:30). ”Joka näkee minut, näkee Hänet, joka on minut lähettänyt” (Joh.12:45; 14:5-11). Jeesus on ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme” (Matt.1:23). ”Hän on totinen Jumala” (1 Joh.5:20). Jeesus on ”väkevä Jumala, iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas” (Jes.9:5). ”…sillä Hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas” (Ilm.17:14; 19:16).



      Jeesus on alkuisin Isästä ja on siksi samaa olemusta Isän kanssa.

      Jeesus ei silti ole Kaikkivaltias yksi Isä Jumala, kuten Jeesus yksin -oppiset väittävät.

      Isällä ei ole alkua, Pojalla on. ”Jonka alku on muinaisuudesta…” (Miika 5:1) Jeesus ja me uudestisyntyneet eli Jumalasta syntyneet, olemme alkuisin yhdestä Jumalasta. ”Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä” (Hebr.2:11).

      Jeesus on Jumalan Poika, Isästä alkanut. Edellinen ilmaisu Jeesuksen alusta sijoitetaan ”aikaan” ennen aikojen alkua. Jeesuksellahan ei ole päivien alkua eikä loppua meidän ajanmäärityksemme mukaan (Hebr.7:3). Hän on A ja O, alku ja loppu (Ilm. 22:13). Hän on Isän Jumalan Sana (Ilm. 19:13), Isästä syntynyt.

      Kenenkään ei kuitenkaan tule uskoa Jeesusta luoduksi olennoksi kuten harhahengessä olevat tekevät. Mutta alku Hänellä on. Sitä vaan emme mitenkään osaa selittää tyhjentävästi, tuota kaiken ”alkua”, Alfaa.

      Pyhässä hengessä ymmärrän, että Jeesus on ollut Isässä Jumalassa ennen sitä hetkeäkin, jolloin ”JUMALA SANOI” ja alkoi luoda Sanansa kautta.



      Jeesus sanoi: ”Ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne” (Joh.8:24). Me emme tahdo kuolla synteihimme, vaan tahdomme uskoa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, syntiemme sovittajaksi ja ihmisten ainoaksi mahdollisuudeksi päästä Taivaaseen. Tahdomme antaa elämämme kokonaan Hänelle. Toivomme kaiken elämässämme olevan Hänen vaikutustaan. ”Täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi” (Filip.1:11).

      Tahdomme käsittää oikein voidaksemme uskoa oikein.

      Jumalan tutkiminen tuo eteemme ihmiskunnan suurimman salaisuuden ( 1 Timot.3:16). Mutta Raamatun kanssa pääsemme perehtymään ”Kristuksen salaisuuteen” (Efes.3:4). Voimme tutkia ”Jumalan syvyydetkin” (1 Kor. 2:10-16).





      ISÄ JUMALA ON ENEMMÄN KUIN JEESUS!
      Raamatun kokonaisilmoitus ei tue kolminaisuusopin ajatusta, että Jeesus on suuruudessaan yhdenvertainen Isän kanssa. Jeesuksen selkeä opetus on, että ”Isä on minua suurempi” (Joh.14:28). Edellinen Jeesuksen lausuma selvenee kun ajattelen, että Isä Jumala on enemmän kuin Jeesus. ”Sillä Hän (Jeesus) sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä Ylhäisimmältä Kirkkaudelta tuli Hänelle tämä ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt” (2 Piet. 1:17).

      Isä Jumala on antanut Jeesukselle kaiken vallan Taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). ”Mutta nyt emme vielä näe kaikkea Hänen valtansa alle asetetuksi” (Hebr.2:8). Paholainen on vielä irti vastustaen Jeesusta ja seurakuntaa. Paholainen pitää yllä syntiä, sairautta ja kuolemaa. Väärien oppien kanssa se esiintyy valkeuden enkelinä eksyttäen ihmisiä pois Raamatun totuudesta. Se on sielujemme vihollinen, joka on tullut tappamaan ja tuhoamaan (Joh.10:10). Me voitamme paholaisen Totuuden Sanalla Jeesuksen Nimessä ja Voimassa. Jumalan Totuus on kanssamme.



      ”Sitten tulee loppu, kun Hän (Jeesus) antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman… Sillä kaikki Hän (Jumala) on alistanut Jeesuksen jalkojen alle. Mutta kun Hän sanoo: kaikki on alistettu, niin ei tietenkään ole alistettu se (Isä), joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala (Jeesuksen Isä) olisi kaikki kaikessa” (1 Kor. 15:24-28).



      Nyt on työn aika. Tehtävämme on alistaa kaikkea Jeesuksen valtasuuruuden alle. Hajotamme maahan valheen valtoja. ”vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle” (2 Kor. 10:5). Tätä teemme toteuttamalla kaksiosaista lähetyskäskyä:

      teemme ihmisistä opetuslapsia ja
      opetamme opetuslapset pysymään Raamatun opetuksissa (Matt.28:19-20; Ef.2:20).




      KOLMINAISUUSOPPI.
      300 –luvulla kehittyi uusi määritelmä Jumalasta: ”Kolmiyhteinen Jumala”. Alkuseurakunta ei tuntenut sellaista oppia. Sen tähden Raamatussa ei ole siitä mainintaa. Kirkkoisä Tertullianus teki käsitteestä tunnetun jo 200 –luvulla jKr.. Myöhemmin kirkkoisä Athanasius Suuri muotoili kolminaisuusoppia näin: ”…että me yhtä Jumalaa kolminaisuudessa ja kolminaisuutta yhdessä jumaluudessa kunnioitamme… Ja tässä kolminaisuudessa ei ole yksikään persoona ollut ennen eikä jälkeen toistaan, eikä yksikään ole toistaan suurempi eikä vähempi.” Tämä on vastoin Raamatun ilmoitusta. Raamattu sanoo, että JUMALA ON YKSI. Kun Jeesukselta kysyttiin, mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä, sanoi Hän: ”Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa…” (Markus 12:29). Hän ei ole kolme. Ihmiset ovat luoneet kolmiyhteisen Jumalan.

      Erikoinen ajatus löytyy eräältä kolminaisuuden tutkijalta: ”1x1x1=1. Jumala on siis kolme kertaa Jumala ja silti vain yksi Jumala!” Tuo on mielenkiintoinen ajatus.



      Kolminaisuusoppi vietiin läpi koko silloisessa kristikunnassa joka jo ennestään oli luopunut apostolisesta uskosta ja opista. Näin Paavalin ennustama suuri luopumus edistyi (2 Tes.2:3).

      Ekumeeniset, luopiokristillisyyden kirkolliskokoukset olivat jo Nikeassa 325 jKr. ja 381 jKr. Konstantinopolissa. Näissä kokouksissa mm. kolminaisuusopista kehiteltiin autuuttava oppi, jota ei saanut arvostella. - Harhaopille on yleensä tunnusomaista, ettei sitä saa arvostella. -

      Kolminaisuusoppi perustuu ihmisjärkeilyn virhetulkintoihin. Meidän kaikkien ”selittelijöiden” on oltava erittäin varovaisia, ettei selityksemme johda ihmisiä vieraiden jumalien ja henkien vaikutukseen. - Jumala sanoo profeetan kautta: ”Minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun Sanani edessä” (Jesaja 66:2). -

      Jeesus sanoo: ”…Isä on minua suurempi” (Joh.14:28). Kolminaisuusoppi sanoo: ”…ei yksikään ole toistaan suurempi.” Tämä on sovittamaton ristiriita. Raamatun selitys Jumalasta on oikea.





      JUMALA ON YKSI
      ”Sinä uskot, että Jumala on yksi, siinä teet oikein…” (Jaakob 2:19). Raamatun mukaan on siis oikein uskoa, että Jumala on yksi. ”…niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on…” (1 Kor.8:6). ”Kuule Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi” (5 Moos.6:4; Gal.3:20; 1 Tim.2:5).



      Jeesuksen Kristuksen Isä on Raamatun ilmoittama Yksi Jumala.

      Hän yksin on YKSI JUMALA! Kaikki on Hänen alapuolellaan eikä mitään ole Hänen yläpuolellaan tai vertaisenaan. Jeesus ja Pyhä Henki kyllä kuuluvat Isän yhteyteen, mutta ovat Hänen alapuolellaan. Isä on enemmän.

      Näin tunnustaessamme teemme Jumalan edessä oikein. Näin Jeesuskin tunnusti: ”Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja Hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen” (Joh.17:3).

      On siis olemassa Isä, Poika ja Pyhä Henki, mutta Isä yksin on Yksi Jumala.



      Raamattu ei mitenkään tue ajatusta jumaluuden ensimmäisestä, toisesta tai kolmannesta persoonasta. Sellainen on ihmismieltä sekoittava ajatus.

      Kolminaisuusharha estää esim. juutalaisia tulemasta uskoon. Mutta sitäkin enemmän esteitä tekee jeesusyksinoppi, joka opettaa, ettei Jeesuksella ole ollenkaan Jumalaa, vaan että Jeesus on tuo yksi, Israelin Jumala. Raamattu kumoaa Jeesus yksin opin samoin kuin kolminaisuusopinkin. ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus” (1 Tim.2:5). ”Minä olen Tie, Totuus ja Elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani” (Joh.14:6).



      KYSYMYS APOSTOLI PIETARILLE:

      Tunnetko Sinä kolmiyhteisen Jumalan?

      Pietari vastaa: Suonette anteeksi, etten koulunkäymättömänä ja oppimattomana miehenä ole milloinkaan kuullut sellaisesta. Oletan kuitenkin, että kyseessä on joku pakanallinen epäjumala.



      KYSYMYS APOSTOLI PAAVALILLE:

      Tunnetko Sinä kolmiyhteisen Jumalan? Paavali vastaa: Olen kuullut lähes kaikista aikamme jumalista, mutta kolmiyhteinen Jumala on minulle aivan vieras ja outo. Olettaisin kyseessä olevan jonkin Babylonin kolmiyhteyden. Minä uskon ja opetan, että Jumala on yksi.

      - - -

      Näin olemme päässeet ymmärtämään, ettei alkuseurakunta tuntenut eikä tunnustanut kolmiyhteistä Jumalaa. Jos sanomme olevamme alkuperäisessä kristinuskossa, on meidän tunnustettava apostolien kanssa samoilla sanakäänteillä samaa Jumalaa.





      USKOVIEN YHDYSSITEET
      YKSEYDEN OPETUS.

      Efesolaiskirjeen 4. luku opettaa, että uskovia toisiinsa liittävä rauhan yhdysside on ykseydestä oikein uskominen. Tämä takaa hengen yhteyden (Efes. 4:3). On uskottava totuuden mukaisesti, että on

      1. ”yksi ruumis” eli ikuisesti jakamaton yksi Kristuksen seurakunta (1 Kor.12:27), joka koostuu kaikkien aikojen kaikista uskoon tulleista,

      2. ”yksi Henki” eli yksi Pyhä Henki (ei ole monia Jumalan henkiä; 1 Kor.12:4-11),

      3. ”yksi ja sama toivo” Jumalan valtakuntaan pääsemisestä (Efes.1:18; Hebr.6:19),

      4. ”yksi Herra” eli ylösnoussut Herra ja Vapahtaja, Jeesus Kristus (Filip.2:11),

      5. ”yksi usko”, joka on syntynyt Jumalan Sanan kuulemisesta (Room.10:17),

      6. ”yksi kaste”, joka on toimitettu uskoon tulon ja parannuksen teon jälkeen upottamalla vedessä (Joh.3:23; Markus 16:16; Apt.2:38; 8:37,38; 10:47,48; 16:33,34; 18:8; 19:5; Room.6:3,4),

      7. ”yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien (yli Jeesuksenkin) ja kaikkien kautta ja kaikissa” (1 Kor.8:6).

      Huomaa, että Yhden Herran lisäksi mainitaan Yksi Jumala.



      Edellä mainittu ykseyden opetus (Efes. 4:3-6) vastaan otettuna takaa Jumalan tahdon mukaisen kristittyjen yhteyden. Samoin se takaa, ettei uskovien yhteyttä oikeassa mielessä ole, jos yksikin yhdysside katkeaa. Nämä ovat peruspilareita rakentaessamme uskonelämäämme ristillä täytetyn lunastustyön perustalle. Näistä ykseyden opeista Jumalan seurakunta ei neuvottele.



      Seitsemäs yhdysside eli uskominen Jumalaan Jeesuksen Isänä, yhtenä Jumalana, on uskovien yhteyden kannalta ratkaiseva.

      Nimikristillisyyden yhteyden perusta on kolminaisuusoppi lapsikasteineen. Tosin valtaosa oikeista uudestisyntyneistäkin uskoo kolminaisuusoppiin, ikävä kyllä.



      On suurta ja vapauttavaa armoa saada uskoa Jumalaan, joka on yli kaikkien. Ja on ihmeellistä uskoa ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen, joka on verellään ostanut ihmiset Jumalalle (Ilm.5:9). ”Jumala on Hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiin naulitsitte” (Apt.2:36). Jeesuksen Kristuksen Isä teki Jeesuksesta Herran ja Kristuksen.

      ”Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen.., että Jumala on Kristuksen pää” (1 Kor.11:3). Näin uskoi alkuseurakunta, joka oli Pyhän hengen kuljetettavana. Tässä uskossa olevat ovat aina oleva Pyhän Hengen johdossa (Room.8:14).





      JEESUKSEN OPETUS ITSESTÄÄN
      ”Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun…Minä olen tie ja totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö, muutoin kuin minun kauttani… Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän…Minä olen Isässä ja Isä on minussa” (Joh.14:1,6,9,11). ”Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö” (Joh.16:28). ”Totuus on tekevä teidät vapaiksi” (Joh.8:32). Ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta: ”Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika? Jeesus sanoi: OLEN; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä” (Mark.14:61-62).



      Raamattu opettaa Isän ominaisuuksiksi, että

      Jumala on Voima (Mark. 14:62),
      Jumala on Henki (Joh.4:24),
      Jumala on rakkaus (1 Joh.4:8,16),
      Jumala on näkymätön (Kol. 1:15; 1 Tim.6:16).


      Jeesus ”on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa” (Kol.1:15; Efes.1:15). Ihmeellinen Pyhä Henki ilmoittaa, miten ihmeellinen on Jumala ja miten ihmeellinen on Jeesus, joka on pian tulossa takaisin (Apt.2:20; Ilm.1:7; Matt. 24:30; 1 Tes.4:13-18). Häntä me odotamme (1 Tes.1:10; Hebr.9:28).






      OMA SELITYKSENI (HUOM!)


      ”Te tulette tuntemaan totuuden ja totuus on tekevä teidät vapaiksi” (Joh.8:32).

      Tämä selitykseni kumpuaa Raamatusta Pyhän Hengen opetuksena. Tämä on ihmisen vajavainen selitys siitä, mitä Raamattu täydellisesti selittää. ”…Hän (Pyhä Henki) ottaa minun omastani ja julistaa teille” (Joh.16:15). Mitä Hän minulle julistaa ja minkä näin ymmärrän, sen tahdon seuraavassa selittää:



      KAIKEN ALKU.

      Joskus on ollut aika, jolloin koko maailmankaikkeudessa ei ollut mitään. Oli kuitenkin Jumala! Hän, suuri Elohim oli itsestään olemassa oleva suuri ”Minä Olen” (2 Moos.3:13-15). Hän oli yksin yksi Jumala. Hän ei vielä milloinkaan ollut tehnyt mitään tai sanonut mitään, eikä siis millään tavalla ilmaissut itseään. Mihin Hän olisikaan itseään ilmaissut? Missään ei ollut mitään. –

      Mutta sitten alkoi tapahtua. Ylistys Suurelle, Ihmeelliselle Jumalalle!

      HÄN SANOI ! - JUMALA SANOI! - Näin Hän alkoi ilmaista itseään ja luoda Sanallaan. ”Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on” (Joh. 1:1-3).

      Tuo Sanominen (Logos) eli Jumalan itsensä ilmaisu oli ja on Jeesus. ”…Nimi, jolla Häntä (Jeesusta) kutsutaan on Jumalan Sana” (Ilm.19:3). Tämän tähden Jeesusta kutsutaan Jumalan Pojaksi, Isästä lähteneeksi, ”Ainokaiseksi Pojaksi” (Joh.3:16-18). ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin Ainokaisella Pojalla on Isältä. Ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta” (Joh.1:14). Vielä vuosikymmeniä myöhemmin Johannes todisti samaa asiaa: ”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta – ja elämä ilmestyi ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille” (1 Joh.1:1-3).

      ”Minä (Jeesus) olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu” (Ilm.22:13).

      Nyt siis ymmärrämme, miksi Jeesus voi käyttää itsestään ilmaisua A ja O, joka on Isän Jumalan itsestään käyttämä muoto: ”Minä olen A ja O, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias” (Ilm.1:8). ”Ja Hänellä (Jeesuksella) on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna Nimi: Kuningasten Kuningas ja herrain Herra” (Ilm. 19:16).



      Ymmärrämme, ettei mitään ole syntynyt ilman Jeesusta. Jumalasta ei ole lähtenyt mitään muuten kuin Jeesuksen kautta. Jumalaan ei myöskään mene mitään muuten kuin Jeesuksen kautta. Hän on ovi Jumalaan.

      Kaikki Jumalan toiminta tapahtuu yksinomaan Jeesuksen kautta.

      Kukaan ei näin ollen voi Päästä Jumalan luo Taivaaseen ilman Jeesusta.

      Uskonnot ja uskomukset eivät voi pelastaa. Vain Jeesus, Jumalan Poika voi. Halleluja! Tämän vuoksi teemme kaiken ainoastaan Jeesuksen siunatussa Nimessä (Kol.3:17).

      ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus” (1 Tim.2:5).

      ”Sen tähden Hän (Jeesus) maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit (Marian kohdussa Jumala valmisti itselleen sopivan syntiuhrin, Jeesuksen lihan ruumiin); polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen; kirjakääröön on minusta kirjoitettu, tekemään sinun tahtosi, Jumala' (Jeesus tuli maailmaan tekemään Jumalan tahdon). Kun Hän (Jeesus) ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo Hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen (vanhan liiton), pystyttääkseen toisen (uuden liiton). Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan” (Hebr.10:5-10).



      Tähän selitystapaani saadaan sopimaan kaikki Raamatun opetukset Jumalasta.

      Tällä tavalla uskoen uskomme Jeesuksen siksi, joka Hän todellisuudessa on. Emmekä näin ollen kuole synneissämme. Joh. 8:24. Aamen.

      Jeesus Kristus on Herra, koska Isä ”…Jumala on Hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiin naulitsitte” (Apt.2:36).

      ”Näin sanoo Aamen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku” (Ilm.3:14).



      JEESUS ON LUOJA
      Jeesuksen ”kautta Hän (Isä Jumala) myös on maailman luonut. Ja joka, ollen Hänen kirkkautensa säteily ja Hänen olemuksensa kuva…” Jeesus heijastaa Isää ja on yhtä Isän kanssa samoin kuin auringon säteet ovat yhtä auringon kanssa. Säteet itsessään eivät ole aurinko, mutta eivät voi lämmittää ja säteillä valoa ilman aurinkoa. Emme voi ajatella, että auringon säteet ovat erikseen auringosta? Yhtä vähän voidaan ajatella, että Jeesus on eri olemusta Isän kanssa.



      Jumala sanoo Jeesuksesta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja ikuisesti… Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinua iloöljyllä… ja (edelleen Isä Jumala sanoo Jeesuksesta) Sinä Herra olet alussa maan perustanut ja Taivaat ovat Sinun kättesi tekoa” (Jeesuksen tekoa/ Sanalla luodut). Hebr.1:2,3,8,9,10.

      ”Sillä Hänessä (Jeesuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti” (Kol.2:9). ”Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja Hän on näkymättömän Jumalan (näkyvä) kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä Hänessä luotiin kaikki, mikä Taivaissa ja maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen, ja Hän on ennen kaikkia, ja Hänessä kaikki pysyy voimassa” (Kol.1:14-17). ”…läpi taivasten kulkenut Jeesus, Jumalan Poika” (Hebr. 4:14).



      ”Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"

      Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista." Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"

      Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."

      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

      Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita” (Matt. 16:13-18).

      Näin Isä yhä ilmoittaa Pojastaan Jeesuksesta. Hän sanoo, että ”tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa Häntä!” (Matt. 3:17; 17:5; 2 Piet. 1:16-18).



      Sananlaskut 8. luku myös kertoo osittain Jeesuksesta viisauden personoitumana. Ilmaukset ovat siis eräänlaista viisauden henkilöimistä. ”Herra loi (?) minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua” (jae 22). ”Kun Hän taivaat valmisti, olin minä siinä…silloin minä Hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin Hänen edessään kaikin ajoin; leikitsin Hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset” (jakeet 22-31).

      Edellinen Sananlaskujen väärin tulkittu ilmaus, että Jumala olisi luonut Jeesuksen, ei pitäisi yhtä Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa. Eikä siinä olekaan kyse Jumalan Pojan luomisesta, vaan viisaudesta, joka on personoitunut Jeesuksessa. Jeesus ei ole luotu olento, vaan kuten jo aiemmin on käynyt ilmi, Isästä syntynyt Sana.



      Jeesuksella on alku, Isällä ei ole
      ”Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista” ( Miika 5:1 ). Jeesuksella ei siis ole alkua meidän aikamääritelmässä. Hän on ajankin Luoja.

      ”Sillä sekä Hän, joka pyhittää (Jeesus), että ne, jotka pyhitetään (me), ovat kaikki alkuisin yhdestä

      (Jumalasta)” ( Hebr. 2:11 ). Tämäkin totuuden puoli on hyväksyttävä, vaikkemme sitä voikaan ymmärtää.



      ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMI ?
      Jeesus käski tehdä ihmisistä opetuslapsia ja sitten kastaa heitä ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19). Mikäli Jeesus on sanonut kyseiset sanat, niin miten ne sopivat Raamatun muun ilmoituksen yhteyteen? Ensiksikin meidän on kysyttävä, mikä tuo nimi on? Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimi, johon kehotetaan kastamaan?

      Näin kysyessämme huomaamme ensimmäiseksi, ettei Isä ole nimi, ei myöskään Poika tai Pyhä Henki. Huomaamme myös yksikkömuodon, nimeen, ei nimiin. Jeesuksen opetus selviää asettaessamme sen Raamatun kokonaisopetuksen yhteyteen. Silloin huomaamme sen tukevan apostolista käytäntöä kastaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen Nimeen (mm. Apt.2:38; Kolos 3:17). Raamattuhan ei voi opettaa ristiriitaisesti.



      Katsomme selvennykseksi Jeesuksen opetusta parannuksen saarnaamisesta. Missä nimessä se tapahtuu? ”…parannusta syntien anteeksi saamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista” (Luuk.24:47). Onko meidän siis käytettävä parannusta saarnatessamme sanoja ”hänen nimessään”? Ymmärrämme tietenkin, ettei ole tarkoitus toistaa noita kahta sanaa ( = Hänen Nimessään ), vaan toimia Hänen Nimessään eli siis Jeesuksen Nimessä. ”Hänen Nimessään” tarkoittaa siis Jeesuksen Nimeä. Tämänkaltainen opetus saattaa tuntua lapselliselta. Mutta tällä tavalla parhaiten ymmärrämme asian.

      Jeesus ei opettanut käyttämään titteleitä ilman Nimeä.

      Jos jonkun kastetilaisuudessa on käytetty pelkästään sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei häntä ole kastettu mihinkään nimeen. Jos taas jonkun kasteessa on käytetty sanoja, Jeesuksen Kristuksen Nimeen, on Hänet kastettu Isän, Pojan ja Pyhän hengen Nimeen. Jeesushan ei opettanut käyttämään sanoja Isä, Poika ja Pyhä Henki, vaan niiden sanojen taakse kätkeytyvää Nimeä, samoin kuin on laita ”minun nimessäni” –sanojen kanssa.

      Alkuseurakunta toimi yksinomaan Jeesuksen Kristuksen Nimessä. He tiesivät Herransa sanojen merkityksen. Tiedämme heidän toimineen oikein. Seuraamme heidän esimerkkiään. Kolos. 3:17.



      ISÄN NIMI

      Jeesus tuli Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” (Joh.17:6). ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” (Joh.17:11,12). ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” (Joh.17:26). ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” (Joh.5:43). ”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran Nimeen, Israelin kuningas” (Joh.12:13, 28). ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2 Kor.5:19).



      Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat ainoastaan Jeesuksen Kristuksen siunatussa Nimessä. ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Nimessä” (Kolos.3:17). Mitään poikkeusta ei ole. ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” (Apt.4:12).

      Emme siis usko pelastuvamme kaavamaisella ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” –hokemalla.

      Vanhassa laulussa lauletaan: ”Kun toiset nimet kalvenneet on aivan, nimi Jeesus vielä jää. Sen kauneutta kautta iäisyyden lunastetut ylistää. Nimi yli kaiken ompi Jeesus. Ei maailmassa kauniimpaa…”.

      Toisessa laulussa lauletaan: ”Valta ja voima, Taivaassa maassa, kuuluu Jeesukselle! Halleluja! Halleluja! Jeesus olet arvollinen saamaan kaiken kiitoksen…”. Kaikki valta on annettu Jeesukselle. Joh. 5:19-47.







      PYHÄ HENKI - MITÄ, MISSÄ, TAI KUKA HÄN ON ?
      Raamattu ilmoittaa Pyhästä Hengestä, että Hän johdattaa, puhuu, kuulee ja julistaa (Joh.16:13-15). Hän tulee murheelliseksi, jos uskova elää sopimatonta elämää (Efes. 4:30). Lisäksi Hän jakaa armolahjoja ( 1 Kor.12:411) ja johdattaa Jumalan seurakuntaa (Room.8:14). Hän toimii.

      Kokemuksemme uskoon tulleina vahvistaa Hänen toimintansa. ”Hänessä (otettuamme vastaan Jeesuksen) on teihinkin, sitten kuin olitte kuulleet totuuden sanan, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti”(Efes.1:13). ”Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa” (Room.8:9). Hän on Totuuden Henki. Hän on Jumalan Henki ja Jeesuksen Henki (Apt.16:6,7).

      Pyhä Henki on Puolustajamme (Joh. 14:16,17).



      Isällä ja Pojalla on sama, yksi Henki. Tähän yhteen Henkeen olemme mekin uskoontulossamme tulleet. ”Joka yhtyy Herraan, on yksi henki Hänen kanssaan” (1 Kor.6:17). ”…teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa” (Kol.3:3). ”Hänessä me olemme, elämme ja liikumme” (Apt.17:28).

      Olemme Kristuksessa Jeesuksessa (Gal. 3:26,27; 2 Kor.5:17).



      Pyhällä Hengellä ei ole varsinaista persoonanimeä. Silti Hän on persoona Isän ja Jeesuksen Henkenä. Hän ei kuitenkaan ole Isästä ja Pojasta erillään oleva persoona. Samoin kuin minun henkeni kuuluu minun persoonaani, samoin Pyhä Henki kuuluu Isän ja Jeesuksen persoonaan. Hän ilmentää Isän ja Jeesuksen persoonaa. Hän ei toimi irrallaan Isästä ja Pojasta (kuten ei Jeesuskaan toimi irrallaan Isästä), niin että Häntä voitaisiin kutsua jumaluuden kolmanneksi persoonaksi. Raamatusta emme mitenkään löydä sellaista oppia.



      Ilman sydämissämme asuvaa Pyhää Henkeä ei kenelläkään voi olla oikeaa uskoa. Ilman Häntä ei ole oikeaa elämää. Hän on elämän Henki. Ja kun Pyhä Henki on sydämissämme, olemme pelastuneita ja meillä on ikuinen elämä.

      Jumalan työtä voidaan tehdä ainoastaan Pyhän Hengen täyteydessä. Tämän vuoksi jokainen ihminen tulee auttaa Pyhän Hengen täyttämään elämään, ottamaan vastaan ensin Jeesus Pelastajaksi ja sitten Pyhä Henki johdattajaksi. ”vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman ja te tulette olemaan minun todistajani…” eli Jeesuksen todistajia (Apt.1:8). ”…Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella” (Matt.3:11). Pyhän Hengen kautta annettiin sydämiimme Jumalan rakkaus (Room. 5:5).

      Ylistetty olkoon Jeesus!



      Sinäkin saat täyttyä Pyhällä Hengellä (Apt. 2:38; 10:44-48). Saat alkaa puhua uusin kielin ja ylistää Jumalaa. Lupaus on annettu jokaiselle (Luuk.11:13). Hän on oleva Puolustajasi syntisen ja nurjan maailman keskellä (Joh. 14:26; Apt.2:40). Hän johdattaa Sinut kaikkeen totuuteen (Joh.16:13). ja totuus on tekevä Sinut vapaaksi (Joh. 8:32). Sinä olet pääsevä Taivaaseen, Herrasi Jeesuksen luo.



      ”Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Aamen” (Room.16:27).



      Kokonaisesti Herralle antautuneina ja Pyhän Hengen johdatuksessa pysyen vältämme eksytysten kavalat juonet. Emme usko valheellisia opettajia, jotka ”pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet” (Room. 16:17-18). Uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen puhumiinsa selviin sanoihin. Raamattu on ainoa ”tunnustuskirjamme”. ”että muistaisitte niitä sanoja, joita pyhät profeetat ennen ovat puhuneet, ja Herran ja Vapahtajan käskyä, jonka te apostoleiltanne olette saaneet” (2 Piet.3:2).



      Jumala on yksi!



      Aamen.

    • alkup.raimo

      siinä ei ollut yhtään omaa ajatustasi...olet sen taas jostakin nettikirjoituksesta nyppäissyt..ja siitä pilkottaa salakavalasti jotakin, mikä ei kyllä vakuuta...totuuden puolesta...vaikka en muuta tietäisi tästä: Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme Herra on yksi...siinä sana yksi on merkitykseltään kuin "rypäle" "terttu"...siispä kolme persoonaa yhdessä Jumalassa on hyvä käsitys ja Pyhä kolminaisuus on asia , joka tulee hyvin esille Gabrielin ilmoituksessa Marialle...ja Jeesuksen kasteesta Jordanilla...vielä on monella pitkä matka ymmärtää mitä tarkoittikaan rukous Apt.4:24-30 , jossa ei rukoillakaan Pyhää Henkeä, vaan Herraa, joka Pyhän Hengen kautta ojentaisi kätensä niin, että sairaata parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu Jumalan pyhän Pojan Jeesuksen nimen kautta...kun tämän ääressä viivähdin,,,Jumala kirkasti, että Kristukseen kastettu on myös vapaa sairauksista, koska Jeesus kantoi jo ristille ruumiissaan sairautemme ja hänen haavainsa kautta voimme parantua...kun uskomme! Ei kolminaisuusoppi ole syntiä eikä sitä väärinkäytetä, vaan sen rikkominen on syntiä ja harhaoppia kun rukoillaankin Henkeä tulemaan ja parantamaan tai antamaan voitelu jne...

      • palstalla notkuja

        Ef. 4:6
        yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,



        -------------------------------------------------
        Jaak. 2:19
        Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        -------------------------------------------------




        Gal. 3:20
        Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.


      • alkup.raimo
        palstalla notkuja kirjoitti:

        Ef. 4:6
        yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,



        -------------------------------------------------
        Jaak. 2:19
        Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
        -------------------------------------------------




        Gal. 3:20
        Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

        Minä ja isä olemme yhtä...joka on nähnyt minut on nähnyt Isän ja sitten on uskonelämämme aika lailla kasvanut,,,siis Jeesus meissä kun ymmärrä,,e olevamme jo Isän oikealla puolelle
        Jeesuksessa...mutta Jeesus ja Isähän ovat yhtä...ja kun ymmärrämme olevamme jo yksi Henki Herrassa...uskon kautta...jo nyt!


      • asiaa...
        alkup.raimo kirjoitti:

        Minä ja isä olemme yhtä...joka on nähnyt minut on nähnyt Isän ja sitten on uskonelämämme aika lailla kasvanut,,,siis Jeesus meissä kun ymmärrä,,e olevamme jo Isän oikealla puolelle
        Jeesuksessa...mutta Jeesus ja Isähän ovat yhtä...ja kun ymmärrämme olevamme jo yksi Henki Herrassa...uskon kautta...jo nyt!

        http://www.saarnaindexi.net/sermons/SID0226.mp3


    • ...

      ...

      • ...

        ...


      • ...
        ... kirjoitti:

        ...

        ...


    • kirjoitus...

      lukekaa! ei ole mitään kolmiyhteistä Jumalaa!

      • ao

        Ei Isän ,Pojan ja Pyhän Hengen nimee


    • ....

      ....

    • raamatusta

      Johanneksen evankelumista

      Luku 12:44

      44. Jeesus huusi ja sanoi: joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni.

      Apostolien teoista

      Luku 7:55 ja 56

      55. Mutta pyhää henkeä täynnä Stefanus nosti katseensa taivasta kohti ja näki
      Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisomassa Jumalan oikealla puolella.

      56. Hän sanoi: Minä näen taivaat auenneina ja ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella.

    • UskovaM1977

      Näissä kirkolliskokouksissa ei ole luotu mitään oppeja. Siellä on vain vanhvistettu kaikki se, mitä alkuseurakunnasta lähtien kristikunnassa on opetettu. On siis väärin väittää, että kolminaisuusoppi olisi keksitty/kehitelty Nikean kirkolliskokouksessa jne.

      Samalla tavoin on väärin väittää, että Raamattuun on lisätty tai poistettu joitakin osia näissä samoissa kokouksissa. On yksinkertaisesti vaan pistetty yksiin kansiin kaikki ne kirjoitukset, joita alkuseurakunnasta asti on käytetty opetuksena kristikunnassa. Ei sen kummempaa.

      Minun näkemykseni on tämä.

      Mitä tulee Jeesuksen jumaluuteen.

      Joh. 1.luku:: "Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala....ja Sana tuli lihaksi"

      Tämä Sana,joka oli Jumala tuli lihaksi --> Jeesus Kristus. Tämä Sana on Jumala eli Jeesus on Jumala.

      Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme ERI Persoonaa, silti YKSI Jumala.

      Jeesuksella on ominaisuuksia, joita vain Jumalaan voidaan liittää. Elämä itsessään, syntien anteeksiantamisen voima, Hän on alfa ja omega eli alku ja loppu etc etc.

      Yksi syy miksi juutalaiset halusivat tappaa Jeesuksen, oli se että Hän teki itsensä JUMALA VERTAISEKSI sanoessaa olevansa Jumalan Poika. Tämä kuvastaa hyvin juutalaista ajattelua. Jos sanot olevasi jonkun Poika, olet siis itse samaa. Ihmisen poika on ihminen. Jumalan Poika on...Jumala!

      "Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi." (Joh. 5:18, 1933/38 käännös).

      Niin ja tuossahan tuli toiseenkin asiaan vahvistus...Kristus kumosi sapatin. Eli ei ole enää "lauantai on sapatti" -oppia.

      Kolminaisuusoppi on alkuseurakunnasta asti olemassa ollut fakta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      107
      4768
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      402
      1462
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      189
      1104
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1088
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1000
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      942
    7. tilitoimistopiirainen huutaa

      mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      11
      938
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      921
    9. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      911
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe