3. En saata olla puhumatta sen jäsenistä, en sen voimasta ja sorjasta rakenteesta.
4. Kuka voi riisua siltä päällysvaatteen, kuka tunkeutua sen kaksinkertaisten purimien väliin?
5. Kuka on avannut sen kasvojen kaksoisoven? Sen hammasten ympärillä on kauhu.
6. Sen ylpeytenä ovat uurteiset selkäkilvet, kiinnitetyt lujalla sinetillä.
7. Ne käyvät tarkoin toinen toiseensa, niin ettei ilma välitse pääse.
8. Ne ovat toisiinsa liitetyt, pysyvät kiinni erkanematta.
9. Sen aivastus on kuin valon välähdys, sen silmät ovat kuin aamuruskon silmäripset.
10. Sen kidasta lähtee tulisoihtuja, sinkoilee säkeniä.
11. Sen sieramista käy savu niinkuin kihisevästä kattilasta ja kaislatulesta.
12. Sen puhallus polttaa kuin tuliset hiilet, ja sen suusta lähtee liekki.
13. Sen kaulassa asuu voima, ja sen edellä hyppii kauhistus.
14. Sen pahkuraiset lihat ovat kiinteät, ovat kuin valetut, järkkymättömät.
15. Sen sydän on valettu kovaksi kuin kivi, kovaksi valettu kuin alempi jauhinkivi.
16. Kun se nousee, peljästyvät sankarit, kauhusta he tyrmistyvät.
17. Jos sen kimppuun käydään miekoin, ei miekka kestä, ei keihäs, ei heittoase eikä panssari.
18. Sille on rauta kuin oljenkorsi, vaski kuin lahopuu.
19. Ei aja sitä pakoon nuoli, jousen poika, akanoiksi muuttuvat sille linkokivet.
20. Kuin oljenkorsi on sille nuija, keihästen ryskeelle se nauraa.
21. Sen vatsapuolessa on terävät piikit, se kyntää mutaa leveälti kuin puimaäes.
22. Se panee syvyyden kiehumaan kuin padan, tekee meren voidekattilan kaltaiseksi.
23. Sen jäljessä polku loistaa, syvyydellä on kuin hopeahapset.
24. Ei ole maan päällä sen vertaista; se on luotu pelottomaksi.
25. (41:26) Se katsoo ylen kaikkea, mikä korkeata on; se on kaikkien ylväitten eläinten kuningas."
Eläinten kuningas - mikä se on ?
11
430
Vastaukset 11
- PeterPan
kiinalaisten lohikäärmeeltä. Joka on heille onnen symboli.
- theos
...no siltäkin :)
Minä olen nähnyt tämänkaltaisia eläimiä saduissa uljaista ritareista jotka yleensä pelastavat neidon/prinsessan tälläisen kynsistä.
Tämä on kuitenkin Raamatusta, joten edelleenkin kysyn... mikä eläin ? - PeterPan
theos kirjoitti:
...no siltäkin :)
Minä olen nähnyt tämänkaltaisia eläimiä saduissa uljaista ritareista jotka yleensä pelastavat neidon/prinsessan tälläisen kynsistä.
Tämä on kuitenkin Raamatusta, joten edelleenkin kysyn... mikä eläin ?joku sukupuuttoon kuollut dino?
Sinänsä on aika jännä, että kiinalaisilla on symbolina tällainen Raamatun "taruhahmo". Ja että sillä on Kiinassa hyvin positiivinen lataus, kun taas länsimaissa se edustaa pahaa.
- Taisto
Olen Jippiin forumilla kysellyt ja saanut selville, että Raamattu on Jumalan tekstiä.
Niin myös tämä kuvaelma.- theos
...kysymässä sieltä Jippiin sivuilta myös se, mistä eläimestä tässä on kyse.
- Pakana(M)
kyseisestä lohikäärmeestä, en vain muista mistä kohtaa VT:tä se on. Siispä saat taas pyyhkeitä siitä, että et ilmoita lainaamaasi raamatunkohtaa.
Jos tuo kirjoitus väittää kyseisen lohikäärmeen eläneen vedenpaisumuksen jälkeen, niin se asettaa arkkisadun kyseenlaiseksi (mitä se tietenkin on muutenkin).
Eihän se ole mikään ihme, että myös juutalaiset tunsivat lohikäärmeen, kun niin monet muutkin kansat tuntevat sen. Oikeastaan olisi ihme, jos juutalaiset eivät olisi lohikäärmeestä mitään tienneet. Ko. kuvaus sopisi muuten dinosaurukseen, mutta kieltäydyn uskomasta, että minkään dinon kidasta olisi tulisuihkua lähtenyt. Siispä kyseessä on pakko olla vain satujen lohikäärme. Onhan kulttuurivaihtoa tapahtunut muinaisinakin aikoina. Satuteoriaa puoltaa sekin, että Raamattuhan on täynnä satuja. Alkaen maailman luomisesta ja vedenpaisumussadusta Jeesus-satuun.- PeterPan
satusetä tietää!
- Pakana(M)
PeterPan kirjoitti:
satusetä tietää!
hihhulivastaus. Kun omat eväät keskusteluun eivät riitä, niin ...
- PeterPan
Pakana(M) kirjoitti:
hihhulivastaus. Kun omat eväät keskusteluun eivät riitä, niin ...
nyt sentään, "tyypillinen". Kun minä yritin niin keksiä jotakin epätyypillistä. Jumpe!
- theos
...tällä kertaa pyyhkeitä, sillä jätin tarkoituksella pois kohdan. Kokeilin, tietääkö joku sen ja keksiikö jonkinlaisen selityksen elukalle :)
Tuohan on lainaus Jobin kirjasta.
Tällaiset kidastaan tulta syöksevät lohikäärmeethän ovat monien tarustojen lempipetoja. Mielenkiintoista tässä on se, että tällainen elukka on myös Raamatussa.
40. luku kertoo eläimestä nimeltä Behimon, jonka monet uskovaiset tulkitsevat tarkoittavan virtahepoa, koska sen kerrotaan elävän vedessä ja syövän ruohoa. Mielenkiintoista on senkin suhteen jae 14, joka sanoo: "Se on Jumalan töiden esikoinen".
Saman luvun lopussa kerrotaan myös eläimestä nimelta Leviatan, jonka olen kuullut monien milestä tarkoittavan krokotiiliä. Tämä lainaukseni on kuitenkin 41. luvun jatkoselostus ko. eläimestä, enkä minä ainakaan osaa sitä krokotiiliksi yhdistää.
Minä näen tässä ainoana oikeana tulkintana sen, että kuvauksen elukka on lohikäärme, joita eli vielä paljon vedenpaisumuksen jälkeenkin TAI sitten tämä on vain yksi osoitus lisää Raamatun luonteesta historiallisena satukirjana. - Perkele
theos kirjoitti:
...tällä kertaa pyyhkeitä, sillä jätin tarkoituksella pois kohdan. Kokeilin, tietääkö joku sen ja keksiikö jonkinlaisen selityksen elukalle :)
Tuohan on lainaus Jobin kirjasta.
Tällaiset kidastaan tulta syöksevät lohikäärmeethän ovat monien tarustojen lempipetoja. Mielenkiintoista tässä on se, että tällainen elukka on myös Raamatussa.
40. luku kertoo eläimestä nimeltä Behimon, jonka monet uskovaiset tulkitsevat tarkoittavan virtahepoa, koska sen kerrotaan elävän vedessä ja syövän ruohoa. Mielenkiintoista on senkin suhteen jae 14, joka sanoo: "Se on Jumalan töiden esikoinen".
Saman luvun lopussa kerrotaan myös eläimestä nimelta Leviatan, jonka olen kuullut monien milestä tarkoittavan krokotiiliä. Tämä lainaukseni on kuitenkin 41. luvun jatkoselostus ko. eläimestä, enkä minä ainakaan osaa sitä krokotiiliksi yhdistää.
Minä näen tässä ainoana oikeana tulkintana sen, että kuvauksen elukka on lohikäärme, joita eli vielä paljon vedenpaisumuksen jälkeenkin TAI sitten tämä on vain yksi osoitus lisää Raamatun luonteesta historiallisena satukirjana.kuvakielellä kerrottiin jotain minusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri351078- 71848
Nainen, olet ihanin maan päällä
Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa40710Koska tulet minulle näkyväksi
Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi40686Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven
Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviilipoliisiauton oven Mies kuvasi keskiviikkoiltana bus193547- 43489
- 45470
jumala ei auta hittojakaan..
kuka tahansa voi kirjottaa lapulle mitä vaan ja väittää että jumala olisi sen kirjoittanut... onko yksikään raamatun kir204463Onneksi en ole riippuvainen Kuhmo Oy:stä
Lähinnä naurattaa, kun ylipainoiset, punakat kuljetus ja muutkin yrittäjät yrittävät lohdutella itseään uuden omistajan6437Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?
Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,169434