takuuseen??

comfort tourer 2003

Renkaanvaihdon yhteydessä vehon kaveri kertoi että takajarrut "jumittaa" vuoden 2003 accordissani ja sen takia jarrupalat ovat niin kuluneet että menee vaihtoon.

Onko kellään vastaavaa sattunut ja mitä olette saaneet takuuseen. Pirsillä ajettu 70tkm ja vehon kaveri epäili että työn osuus voisi olla takuuta, mutta osat menisi omaan piikkiin...

22

4395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

On suoranainen ihme jos autoosi ei ole jo kertaalleen vaihdettu jarrupaloja sekä eteen että taaakse.

Jarrupalat on kulutustavaraa ovat lisäksi melkoisen nopea ja halpa vaihdattaa/vaihtaa, jarrupalojen vaihto ei 100% varmasti mene takuuseen, minulle ekat jarrupalat taakse vaihdettiin jo silloin kun olin ajanut vain 40.000km.

Oletkohan sekoittanut jarrupalat ja jarrulevyt keskenään, niiden normaali vaihtoaika näissä uusissa accordeissa on siinä 70-80.000km paikkeilla.

• Takajarrupalat

Pitäisi kestää yli 100tkm ennen loppuunkulumistaan.
        Jarrulevyt yli 200tkm.

Ainakin kaikissa muissa autoissa on näin.

• eikä pidä
        Takajarrupalat kirjoitti:

Jarrulevyt yli 200tkm.

Taidat ajella vielä 1900-luvun autoilla.
        Katsos kun mikään ei enää ole siten kuin oli Kekkosen aikaan. -:)

Ehei hyvä mies, nykyiset uudemmat ja etenkin kalliimmat/paremmat autot joissa on levyjarrut myös takana niin ekat jarrupalat menee vaihtoon paljon aikaisemmin.
        Mitä pehmoisemmat palat/levyt sitä tehokkaampaa on jarrutus siksi ne kuluvat nopeammin.
        Sama pätee myös jarrulevyihin.

• viikon vitsi

Jarrulevyt yli 200tkm.

Möläytit viikon parhaan vitsin.

• viikon vitsi
        viikon vitsi kirjoitti:

Jarrulevyt yli 200tkm.
        Ainakin kaikissa muissa autoissa on näin

-Tarkoitin jotta tuo juttu on viikon vitsi.

• Takajarrupalat
        viikon vitsi kirjoitti:

Oma auto on Accord 2.4 AT -03. Ajettu 50tkm. En sitä kyllä viikon vitsiksi tarkoittanut.

Taitaa olla siis aika katsoa palojen kunto. Sanoivat huollossa vaihtavansa ne 60tkm huollossa.

Jos ne kuluu loppuun ennen sitä, niin onko niissä jokin kulumisvaroitin tms. joka pitää ääntä?

• kokemusta

Oma auto on Accord 2.4 AT -03. Ajettu 50tkm. En sitä kyllä viikon vitsiksi tarkoittanut.

Taitaa olla siis aika katsoa palojen kunto. Sanoivat huollossa vaihtavansa ne 60tkm huollossa.

Jos ne kuluu loppuun ennen sitä, niin onko niissä jokin kulumisvaroitin tms. joka pitää ääntä?

>Jos ne kuluu loppuun ennen sitä, niin onko niissä jokin kulumisvaroitin tms. joka pitää ääntä?<
        -On kulumisvaroitin, ensiksi kulumisvaroitin alkaa pitää hyvin pientä vinkuvaa ääntä jarrutettaessa, vinkuminen jatkuu ja voimistuu jarrutellessa ja lopulta vinkuminen on lähes korvia raastavaa, joten varmasti huomaa koska on aika vaihtaa jarrupalat.

Minulla on Accord 2.4 Executive autom.vaihteinen vm.2003.
        Ajan pääasiassa helsingin ruuhkissa melkoisen lyhyitä matkoja kerrallaan, etujarrupalat vaihdettiin 30.000 km paikkeilla takapalat melkein heti perään eli 40.000km paikeilla,
        nyt on mittarissa 76.000 km ja vasta nyt olisi seuraavassa eli 80.000km huollossa tarkoitus vaihtaa etu-takapalat sekä eteen että taakse uudet jarrulevyt eli nämä toiset palat kesti paljon kauemmin.

1900-luvun accordeissa oli kovemmat palat ja levyt ne levyt kestivät kaupunkiajossa noin 100.000km ja palat noin 40-60.000km, nykyisissä accordeissa on pehmeitten palojen ja levyjen ansiosta paljon tehokkammat jarrut.

• yli 50 tkm
        kokemusta kirjoitti:

>Jos ne kuluu loppuun ennen sitä, niin onko niissä jokin kulumisvaroitin tms. joka pitää ääntä?<
        -On kulumisvaroitin, ensiksi kulumisvaroitin alkaa pitää hyvin pientä vinkuvaa ääntä jarrutettaessa, vinkuminen jatkuu ja voimistuu jarrutellessa ja lopulta vinkuminen on lähes korvia raastavaa, joten varmasti huomaa koska on aika vaihtaa jarrupalat.

Ajan pääasiassa helsingin ruuhkissa melkoisen lyhyitä matkoja kerrallaan, etujarrupalat vaihdettiin 30.000 km paikkeilla takapalat melkein heti perään eli 40.000km paikeilla,
        nyt on mittarissa 76.000 km ja vasta nyt olisi seuraavassa eli 80.000km huollossa tarkoitus vaihtaa etu-takapalat sekä eteen että taakse uudet jarrulevyt eli nämä toiset palat kesti paljon kauemmin.

1900-luvun accordeissa oli kovemmat palat ja levyt ne levyt kestivät kaupunkiajossa noin 100.000km ja palat noin 40-60.000km, nykyisissä accordeissa on pehmeitten palojen ja levyjen ansiosta paljon tehokkammat jarrut.

pääosin matka-ajoa vuoden 2003 Acc.Tourer Sportilla, eikä jarruissa mikään vaihtotarve ollut vielä lähelläkään. Paitsi vaihto uusiin malleihin. Nyt on sitten CRV ja Civic 5D

• Takajarrupalat
        kokemusta kirjoitti:

Kun autooni tehtiin 40tkm huolto ja huomasin oikean takapyörän pyörivän hiukan tahmeasti. Asentaja puhdisti ja herkisti jarrut kuten kuuluukin. Entäpä jos en olisi ollut hengittämässä niskaan...

Tuo on kyllä uusi asia ettei levyt nykyään kestä edes 100tkm. Formula ykkösen jarrutko sinne on tungettu? Mites muut merkit?

• kokemusta
        yli 50 tkm kirjoitti:

pääosin matka-ajoa vuoden 2003 Acc.Tourer Sportilla, eikä jarruissa mikään vaihtotarve ollut vielä lähelläkään. Paitsi vaihto uusiin malleihin. Nyt on sitten CRV ja Civic 5D

>Minä ajoin pääosin matka-ajoa vuoden 2003 Acc.Tourer Sportilla yli 50 tkm, eikä jarruissa mikään vaihtotarve ollut vielä lähelläkään.<

-Totta hitossa palat ja levyt kestää kauemmin matka ajoa ajettaessa kuin kaupunkien ruuhkissa ajellessa.

• JustJoo

Hondan huolto-ohjelman mukaan jarrut on tarkistettava ja puhdistettava joka huollossa, eli tarkistetaan että jarrupalat ei takertele eivätkä jumiudu...jos tämä lainlyödään niin takulla palat loppuvat ennen aikojaan.

• se selevää

jotta kaupungissa jarrupalat kuuluu ja mitä enemmän ajat niin sitä nopeammin jarrupalat kuluvat. eikä se ole merkistä kiinni! jokaisen autoilijan tulisi kuunnella autonsa ääniä ja reagoida vinkumisiin yms.

• comfort tourer 2003

tosiaan renkaat vaihtanut olarin vehon huoltomies totesi että jarrut "jumittaa" ja siksi takajarrupalat ovat kuluneet ja pitäisi vaihtaa.Täytyy vielä puhua työnosuus takuuseen, ainakin kannattaa yrittää. Alustavasti sellaista jo lupailivatkin.

Paloja ei ole vaihdettu pirssiin vielä kertaakaan vaikka 70% pääkaupunkiseudun ruuhkajoa. Ilmeisesti ovat suhteellisen kauan kestäneet kun 71 tonnia mittarissa.

• comfot tourer 2003

Tuli vain mieleen että onkohan v.2003 comfort accordissa eri jarrulevyt ja palat kuin 2.0 sportissa ja 2.4 executivessa?

• Musta tuntuu
        comfot tourer 2003 kirjoitti:

Tuli vain mieleen että onkohan v.2003 comfort accordissa eri jarrulevyt ja palat kuin 2.0 sportissa ja 2.4 executivessa?

2.0 sportissa ja 2.4 executivessa kun 15 tuuman vanne ei mahdu edes pyörimään näissä.

• EXX 2.4
        Musta tuntuu kirjoitti:

2.0 sportissa ja 2.4 executivessa kun 15 tuuman vanne ei mahdu edes pyörimään näissä.

Omassa vuoden 2003 2.4 Executivessani menivät vaihtoon jossain 34tkm:n kohdalla ja kokonaan takuuseen. Meteli oli varsin voimakasta eikä missään aiemmassa autossani ole noin nopeaa kulumista ilmennyt. Esim. edeltävässä E-Mersussani vaihto vasta n.120tkm:n kohdalla ja sillä ajettiin sentään mm. autobahnilla hiukan eri nopeuksilla ja vastaavasti jarruteltiin myös reippaammin kuin Suomen köröttelyvauhdissa.

• Honta
        EXX 2.4 kirjoitti:

Omassa vuoden 2003 2.4 Executivessani menivät vaihtoon jossain 34tkm:n kohdalla ja kokonaan takuuseen. Meteli oli varsin voimakasta eikä missään aiemmassa autossani ole noin nopeaa kulumista ilmennyt. Esim. edeltävässä E-Mersussani vaihto vasta n.120tkm:n kohdalla ja sillä ajettiin sentään mm. autobahnilla hiukan eri nopeuksilla ja vastaavasti jarruteltiin myös reippaammin kuin Suomen köröttelyvauhdissa.

Pitää kestää vähintään 100tkm ja levyjen 200 tai enemmän. tommoiset 30-50tkm kulumiset viittaa siihen että palat laahaa. Jos jarrutkunnossa eikä palat kestä 100tkm niin kyseessä on materiaalivirhe, ja menevät takuuseen.

• heh heh
        Honta kirjoitti:

Pitää kestää vähintään 100tkm ja levyjen 200 tai enemmän. tommoiset 30-50tkm kulumiset viittaa siihen että palat laahaa. Jos jarrutkunnossa eikä palat kestä 100tkm niin kyseessä on materiaalivirhe, ja menevät takuuseen.

Minun mielestä niiden pitäs kestää 500.000km samoin kun koko autonkin jos jotain häikkää tulee ennen 500.000km pitäs mennä takuuseen.

• honohonda
        heh heh kirjoitti:

Minun mielestä niiden pitäs kestää 500.000km samoin kun koko autonkin jos jotain häikkää tulee ennen 500.000km pitäs mennä takuuseen.

mulla accord 2007
        takapalat vaihtoon eka kerran 151000km
        edessä vieläkin palaa jäljellä noin 4-5 milliä
        eli kulutuspintaa on vielä siihen alimpaan mittaan
        joka on hondassa 1.6 milliä
        menee vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä
        älkää hyvät ihmiset vaihdattako jos liike sanoo
        kyl se katsastusmies käskee ne vaihtaa kun on aika.
        mulla oli jo alle millin silloin kun sano vielä et vaihda
        samalla kun vaihdat talvirenkaat,ja se oli syyskuuta

• Kokemusta on kyllä

Minulla on v. 2009 Civic jossa jarrupalat olivat jumittaneet/ jarrulevyt syöpyneet aivan pilalle 30000 km ajetussa autossa alle 3- vuotiaassa autossa. Takuuta oli vielä jäljellä, mutta Honda kieltäytyi vaihtamasta levyjä takuuseen.

Kuluttajariitalautakunta otti sen kannan että jarrut olisi pitänyt huollattaa kerran vuodessa Hondalla, muuten takuu olisi korvannut. Koska ei ollut esittää huollosta todisteita, vaatimus hylättiin.

Huoltokirjassa lukee: "Jarrut pitää tarkastaa vuosittain"

Tuo tarkoittaa sitä että pitää irrottaa palat ja panna takaisin. Tämän voi vaatia, koska se kuuluu Hondan mukaan huolto-ohjelmaan ja siitä maksetaan. Muuten ei takuu korjaa. Palat siis jumittuvat jos niitä ei irrota ja pane takaisin vuosittain!

• Toinen tarina...

Minulla oli taas päinvastaisia kokemuksia.

Itsellä oli myös 2009 mallin Civic, ja sama tyyppivika.

Vantaan Magneetissa 20.000 huollossa itse sanoivat tuosta laahaamisesta, ja takuuseen meni levyjen, satuloiden ja palojen vaihto.

• Tee se itse ei käy

No, eronahan oli että minä tein huollot itse, ja varsinainen syy oli se että en irrottanut paloja ja pannut takaisin.

Pelkkä silmämääräinen tarkastus ei riitä. Siis että katsoo silmillään että palat liikkuvat ja kaikki näyttäisi olevan OK.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1995
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      614
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      204
      575
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe