matalat jalkaholvit

apua tarvitseva

Mistähän sais apua ongelmaani. Eli mulla on lievästi madaltuneet jalkaholvit ja vasen jalkaholvi kipeytyy pitkän rasituksen aikana. Mulla on neutraali askellus.

Onko tuohon jalkaholvin tukemiseen jonkinlaisia tukipohjallisia? Pronaatiotuetut kengät ei käy mulle, niistä tulee jalkoihin muita ongelmia.

13

1035

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veippa

      Jos on lättäjalat, jotka kipeytyvät rasituksesta, silloin ratkaisuna on yksinkertaisesti lajin vaihto. Et maininnut ikääsi, mutta jos jo nuoremmalla iällä jalat renkkaavat, on tulevaisuudenkin kannalta parempi vaihtaa ajoissa. Ihmisen ruumis ei nimittäin pääsääntöisesti verry vanhetessaan.

      Eli tukipohjalliset ovat varmasti oivallinen ratkaisu, niillä saa normaalin elämän sujumaan paremmin, mutta samalla pitää muistaa, että jalkoja ei pidä ikin sokin ylimääräisesti rasittaa.

      Vaikka toista aina joskus tahdotaan väittää, lättäjalat eivät ole tarkoitettu rankkaan juoksuharjoitteluun.

      • madaltuneet jalkaholvit

        Mulla on LIEVÄSTI MADALTUNEET JALKAHOLVIT, ei täysin lättäjalat. Ikää on melkein 30, että en ole mikään teini enää.

        Mitä lähenkö perkele pitsiä nypläämään?


      • Veippa
        madaltuneet jalkaholvit kirjoitti:

        Mulla on LIEVÄSTI MADALTUNEET JALKAHOLVIT, ei täysin lättäjalat. Ikää on melkein 30, että en ole mikään teini enää.

        Mitä lähenkö perkele pitsiä nypläämään?

        Ei kai se pitsinnyplääminenkään hullupmi vaihtoehto ole, mutta on sitä muutakin liikuntaa kuin jalkojen päällä olo. Eli rupuuee vaikka uimaan, pyöräilemään jne. Mutta totuus on, että jos kolmikymppisenä jalat särkee juoksussa, aisa on otettava vakavasti. Tai kohta sulla on ihan täydelliset lättäjalat.


      • pitsin nyplääjä
        Veippa kirjoitti:

        Ei kai se pitsinnyplääminenkään hullupmi vaihtoehto ole, mutta on sitä muutakin liikuntaa kuin jalkojen päällä olo. Eli rupuuee vaikka uimaan, pyöräilemään jne. Mutta totuus on, että jos kolmikymppisenä jalat särkee juoksussa, aisa on otettava vakavasti. Tai kohta sulla on ihan täydelliset lättäjalat.

        että miksi tuntemani lättäjalat pystyvät juoksemaan, vaikka sun mielestä se on täysin mahdotonta?

        Olen juossut useamman vuoden aktiivisesti, mutta vasta nyt jalat ovat alkaneet oireilla, kun olen nostanut kilometrimäärän 50-60 km/vk.

        Miten muuten herkkäihoinen harrastaa uintia? Kerro mulle.


      • Veippa
        pitsin nyplääjä kirjoitti:

        että miksi tuntemani lättäjalat pystyvät juoksemaan, vaikka sun mielestä se on täysin mahdotonta?

        Olen juossut useamman vuoden aktiivisesti, mutta vasta nyt jalat ovat alkaneet oireilla, kun olen nostanut kilometrimäärän 50-60 km/vk.

        Miten muuten herkkäihoinen harrastaa uintia? Kerro mulle.

        En sanonut ihan tarkkaan ottaen, että lättäjaloille juoksu on mahdotonta. Jos sen sijaan on a) "madaltuneet jalkaholvit" ja b) kipua holvien tietämillä, ei ole viisasta leikkiä terveydellään. Voi toki olla niin, että lättäjalkojenkin joukossa on kovia juoksijoita, mutta oleellista on tuo kipu.

        Eikö sitten saliharjoittelu käy sinulle? Kohtahan on hiitokausi tulossa, hiihto ei rasita jalkaterää niin paljon kuin juoks, vaikkei se ihan muotovalio olisikaan.


      • Jeelegotfff
        Veippa kirjoitti:

        Ei kai se pitsinnyplääminenkään hullupmi vaihtoehto ole, mutta on sitä muutakin liikuntaa kuin jalkojen päällä olo. Eli rupuuee vaikka uimaan, pyöräilemään jne. Mutta totuus on, että jos kolmikymppisenä jalat särkee juoksussa, aisa on otettava vakavasti. Tai kohta sulla on ihan täydelliset lättäjalat.

        Tässä vinkki:

        Seiso varpaillasi. Voit myös kerätä lattialta jotakin pientä esim. Legoja varpaillasi, sillä se vahvistaa jalkaholveja. Joka ilta, kun vaikka 2-5min kun tekee niin, niin tuloksia pitäisi tulla. Läkäri suositteli tätä minulle. Auttoi!

        Hope it helped

        Wisit also in www.9gag.com


      • Jeelegotfff
        Veippa kirjoitti:

        Ei kai se pitsinnyplääminenkään hullupmi vaihtoehto ole, mutta on sitä muutakin liikuntaa kuin jalkojen päällä olo. Eli rupuuee vaikka uimaan, pyöräilemään jne. Mutta totuus on, että jos kolmikymppisenä jalat särkee juoksussa, aisa on otettava vakavasti. Tai kohta sulla on ihan täydelliset lättäjalat.

        Tässä vinkki:

        Seiso varpaillasi. Voit myös kerätä lattialta jotakin pientä esim. Legoja varpaillasi, sillä se vahvistaa jalkaholveja. Joka ilta, kun vaikka 2-5min kun tekee niin, niin tuloksia pitäisi tulla. Läkäri suositteli tätä minulle. Auttoi!

        Hope it helped

        Wisit also in www.9gag.com


    • piipittämään

      lättäjalka propleemaasi - tuskin täälätsaat muuta kuin paskaa päällesi!

    • Gasel

      juoksu ei ole lättäjalkojen laji

    • Janne.

      Kärsin täsmälleen samasta ongelmasta!

      Sen lisäksi minulla on myös voimakasta pronaatiota.

      Olen tapellut vaivan kanssa vuosia, teettänyt "urheilualaraaja-asiantuntijalla" juoksuun suunnitellut tukipohjalliset ja lisäksi niitä on modifioitu jo useita kertoja. Ongelma on lieventynyt, muttei riittävästi.

      Seuraava vaihe minkä tulen kokeilemaan ja mistä lukemattomat kaltaisemme ovat saaneet merkittävän hyödyn on Karhun uusien kenkien osto: Kyseisten lenkkareiden periaate on kokonaan erilainen, kuin runsaasti tuettujen "jenkkilenkkikenkien". Niissä jäljitellään paljaalla jalalla juoksua, ja rullaavuus on rakennettu sellaiseksi ettei tukipohjallisia tai pronaatiotukia tarvita, koska jalka rullaa ko. kantaiskuvaiheen yli varpaille (kuten paljasjalkajuoksussakin) jo aikaisemmin kuin nilkka alkaa virheasentoon kääntymään. Samalla tavalla ko. kengät kuulemma antavat lättäjalallisen juosta luonnollisesti, koska liika tukeminen ei väännä jalkaa väärään asentoon!!

      Itse aion edm kokeilla, tehkää muut miten tahdotte!

      terv. Janne

      p.s enkä todellakaan ole kenkäkauppias!

      • tassuttelia

        Juostessa ei pidä iskeä kantapäitä tai jalkoja hallitsemattomasti maahan! Hyvällä tekniikalla liikkuessa jalat kantavat kehon painon hallitusti. Kuvittele jalkasi vaikka seinäkipeilijän käsiksi. Niitä ei pidä hakata seinään, vaan seinästä otetaan hallittu ote! Jos tuntuu liian vaikealta, hidasta vauhtia. Jos tuntuu mahdottomalta, ensin päkiä- ja pohjetreeniä. Jalkaterä on hienompi ja enempään pystyvä vehjes kuin kenkea yksinivelinen nilkka, millaisena pronaatiokenkävalmistajat sen esittävät.


      • 123G321
        tassuttelia kirjoitti:

        Juostessa ei pidä iskeä kantapäitä tai jalkoja hallitsemattomasti maahan! Hyvällä tekniikalla liikkuessa jalat kantavat kehon painon hallitusti. Kuvittele jalkasi vaikka seinäkipeilijän käsiksi. Niitä ei pidä hakata seinään, vaan seinästä otetaan hallittu ote! Jos tuntuu liian vaikealta, hidasta vauhtia. Jos tuntuu mahdottomalta, ensin päkiä- ja pohjetreeniä. Jalkaterä on hienompi ja enempään pystyvä vehjes kuin kenkea yksinivelinen nilkka, millaisena pronaatiokenkävalmistajat sen esittävät.

        Metafora seinäkiipeilystä on kiinnostava, mutta voiko tuota ylipäätänsä toteuttaa muutoin kuin paljasjalkajuoksulla?


    • Clauvius

      Kunnon lättäjalat on äijää!
      Tiiviisti maahan läsähtävät jalat
      ovat pelkästään rennon näköiset.
      Pienet ja holvikkaat on näiden
      rinnalla neitien asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe