Tapaamani JT eivät koskaan rukoile Jeesusta vaan ainoastaan Jehovaa. Rukous Jehovalle esitetään kuitenkin aina Jeesuksen nimessä ja kautta.
Monissa lahkoissa esitetään rukouksia Jeesukselle. Tulisiko Jeesusta rukoilla? Mikä on totuus? Jos tulisi, niin mitkä ovat raamatulliset perustelut? Jeesus neuvoi rukoilemaan Isäänsä, rukous tulisi esittää hänen nimessään Jumalalle.
Käsittääkseni Jeesus ei koskaan kehoittanut rukoilemaan itseään. Miksi sitten monet uskovat rukoilevat Jeesusta? Eikö Jumala, joka on raamatun mukaan Jeesusta korkeampi, ole ainoa jota meidän pitää rukoilla?
Tulisiko Jeesusta rukoilla?
9
1697
Vastaukset
- lueppas tämä
"Voi teitäkin te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle (=veronmaksajien harteille) vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!" (Luuk.11:46)
"He [fariseukset] sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille (=veronmaksajien harteille), mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa." (Matt.23) - Jari-Jt
Miten itse vastaisit sen perusteella, miten Jeesus seuraajiaan opetti mallirukouksessa ts. 'Isä meidän' -rukouksessa rukoilemaan?
- sala manteri
että Jeesus Kristus on heidän syntiensä tähden kuollut ja ylösnoussut. nauttivatko he Herran Pyhän Ehtoollisen , Jeesuksen ruumiin ja veren , joka kätkee meidät iankaikkiseen elämään.
- rukoilla
lue enemmän Jeesuksen itse sanomaa ja opettemaa
- Jeesuksen oma
Sielunvihollinen vihaa Jeesus nimen auktoriteettia
koska se tietää, että tässä nimessä on v o i m a.
Kaikki ne jotka tietävät olevansa uudestisynty-
neitä, rukoilkaamme edelleenkin Jeesusta Kristus-
ta hävittämään nämä järkeisopit (esim.jehovan-
todistajien oppi). Sillä se voima joka meissä
Jeesuksen omissa on, on suurempi kuin se mikä
on maailmassa. I Joh 4:4 Lapsukaiset, te olette
Jumalasta ja olette voittaneet heidät, sillä
hän(Jeesus) joka teissä on suurempi kuin se joka
on maailmassa.
I Joh 3:8 sitä varten Jumalan Poika ilmestyi,
että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
Jeesuksen nimessä, Aamen. - Sirpa Lappalainen
Toivon koko sydämestäni rukoilla-nimimerkillä kirjoitteleva lähimmäiseni, että saat uudestisyntyä ylhäältä ja saat siten kokea, kuinka saat iloiten rukoilla Jeesusta elävästi Pyhässä Hengessä ja totuudessa.
Kaikkea hyvää sinulle
T. Jeesusta rukoileva Sirpa
- rukousmahdollisuutta
Yhdessä tilanteessa Jeesus opetti rukoilemaan. "Isä meidän, joka olet..."
Tässä rukouksessa sanotaan Isän nimi pyhitetyksi, mutta ei käytetä sanaa Jehova taikka Jahve, joka ei siten ole tarpeellinen.
Toki muullakin tavalla voi rukoilla, kuten Raamatussa neuvotaan.
Jeesus oli maan päällä orjan osassa, ihmisen muodon ottaneena, ja se on yksi syy siihen, että hän rukoili Isää.
Vaikka toiset Raamatun kohdat, jotka kertovat asiasta, tuovat esiin, että maan päällä oleva Jeesus on taivaassa Jehova (taikka Isä, kuten Jeesus itse sanoi).
Jeesuksen jumaluutta osoittavan raamatunkohta Joh. 1:1 on UM:ssa väärennetty. Tästä kertoo enemmän esim. Pasi Turusen kirja "Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa". - gfdhfgghft
En ole juuri kuullut vastaväitteitä sille, etteikö voisi ”huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä”. Se sanotaan Raamatussa siksi selvästi. Asia kai yritetään vaieta hiljaiseksi ja selittää se vaivihkaa muuksi: huutaa avuksi v o i tarkoittaa muutakin kuin rukousta, siksi Jeesusta ei saa rukoilla. Katsotaan, mitä Stefanus teki viime töikseen:
Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi:
"Herra Jeesus, ota minun henkeni!"
Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä:
"Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!"
Ja sen sanottuaan hän nukkui pois. (Apt.7:59,60)
Tämäkin kohta koetetaan selittää muuksi esimekiksi täällä: http://www.biblelexicon.info/apt7_59.pdf
Perusteena, että rukoiluksi käännetty sana v o i merkitä muutakin. Tätä selvitellään neljän sivun verran vertailemalla eri käännöksiä ja sananselityksiä. OK, käytetään jotain muuta sanaa. Muuttuuko asia miksikään, jos Stefanus 'esitti vetoomuksen' Jeesukselle: ”Herra Jeesus, ota minun henkeni!"? Minusta asia ei muutu miksikään sanaa vaihtamalla. Kokeilkaa mitä tahansa tuohon lauseeseen vähänkin sopivaa sanaa. Joka tapauksessa päätelmä on: Stefanus rukoili Jeesusta.
Artikkeli jatkaa selittelyään olosuhteiden poikkeuksellisuudella: ”Tavallisesti Stefanos olisi esittänyt pyyntönsä Jehovalle Jeesuksen nimessä, mutta nähdessään kuolleista herätetyn Jeesuksen näyssä hän ilmeisesti tunsi voivansa vedota suoraan häneen sanoen ”Herra Jeesus ota vastaan minun henkeni.”
Stefanus näki ylösnousseen Jeesuksen Isän Jumalan oikealla puolella. Ja vetosi SUORAAN Häneen. Ihmetteletkö, miksi Stefanus ei esittänyt vetoomusta SUORAAN Isälle Jeesuksen nimessä, jotta tämä olisi voinut antaa toimeksiannon sitten Pojalleen, jotta...
Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Hepr.13:8) Jos me Hänet nähdessämme voimme vedota suoraan Häneen, voimme tehdä sen milloin vain. Jeesus elää! Hän on todellinen aivan niinkuin Jumalakin on todellinen
Johannes kertoo ikäänkuin kirjansa loppuhuipennuksena epäileväisten arkkityypin,Tuomaksen uskoontulosta. Tuomas varmasti uskoi lain suurinta käskyä, juutalaisten uskontunnustusta: ”Kuule, Israel! JHVH, meidän Jumalamme, JHVH on yksi.” (5Moos.6:4). Mieti, miksi Jeesus ei ollut vain nuhtelematta häntä hänen sanoistaan, vaan nimenomaan antoi niistä tunnustuksen – nyt sinä vihdoinkin uskot!
Minun Herrani ja minun Jumalani!
Ei mikään hämmästynyt huudahdus ”Herrajjumala!”, vaan Tuomaan uskontunnustus, jonka Herra Jeesus hyväksyi. Jeesus sallii kutsua itseään Jumalaksi. Se on eri asia kuin että Hän on Jumala. Voitko kumota sanani kumoamatta samalla jotain muuta raamatunkohtaa? Pari raamatunkohta Jeesuksen suhteeteesta Isäänsä selventää tätä asiaa:
Jumala oli K r i s t u k s e s s a
ja sovitti maailman itsensä kanssa (2Kor.5:19)
Isä, joka m i n u s s a asuu,
tekee teot, jotka ovat hänen (Joh.14:10)- mallista
Jeesus opetti rukoilemaan "Isä meidän" rukouksen. Kun jehovantodistajat sanovat, että se on mallirukous, niin miksi he eivät Jeesuksen asettaman mallin mukaan käytä Isää, vaan Jehovaa
Ketjusta on poistettu 59 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1013771
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482701- 1142529
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392018Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu301797Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et221581- 271552
- 221348
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701295Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81281