ramadan ahdistaa

masentunut,

Olen avoliitossa muslimin kanssa ja itse olen kristitty. Nyt alkanut ramandan ahdistaa koska mies ei ole kotona kuukauteen. Hän asuu toisaalla että voi viettää ramadanin kunnolla, siis ei mitään kanssakäymistä minun kanssa. Kunnioitan tottakai hänen päätöstään ja uskontoaan suuresti, mutta on todella vaikea nähdä häntä joka päivä voimatta halata/suudella tai osoittaa rakkautta. Eli seuraava kuukausi minun täytyy käytännössä elää kuin häntä ei olisi olemassakaan. Onko täällä ketään kohtalotovereita? Kaipaisin tukea tässä asiassa, itken vain koko ajan ja puran vihani viattomiin ihmisiin. Ei kiitos mitään saarnoja muslimimiehistä, olen kuullut niitä tarpeeksi.

40

5536

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Tämä tuskin sua lohduttaa, mutta aika moni pariskunta joutuu muutenkin olemaan pitkiä aikoja erossa, yleensä työn vuoksi tai jos kyseessä on kaukorakkaus. Vielä muutama vuosi sitten olin työni vuoksi jatkuvasti monta viikonloppua putkeen messuilla ja ulkomailla työkeikoilla ja siten poikaystävästä erossa. Sellaista se elämä välillä on, mutta ei siihen kuole ;-) Elämää täytyy ajatella pitkällä tähtäimellä, joskus on hyvä kohdistaa katse muutaman kuukauden yli tulevaisuuteen.

En tosin oikein ymmärrä tuota "eli seuraava kuukausi minun täytyy käytännössä elää kuin häntä ei olisi olemassakaan" kohtaa. En myöskään ymmärrä sitä, että hän asuu kanssasi avoliitossa, mutta ottaa silti ramadanin noin pilkulleen, eikö se ole vähän ristiriitaista? Otattekohan te molemmat tämän asian kenties jotenkin pitkän kaavan kautta ja vähän liian raskaasti...?

• tulee mieleeni

että ramadan on sallittu hurvittelu kuukausi! Puoliskoni on ateisti, minä myös. Kummasti hänkin "häviää maisemista" ramadanin aikoihin... (onneksi on yötyöläinen) Kaverit kuulemma juhlii jne.

• merita

siis mä en taju miksi sun mies pitäisi viettää Ramadania pois sun luotasi ja miksi ette saa tavata pussailla ja halailla, itse olen musliminainen ja voi sanoa sulle, että paston aikanakin suukottelu halaileminen ja muut asiat (paisi yhdyntä, syöminen ja juominen ennen auringonnousu)on ihan sallittu...tiedän paljon miehia ja naisia Suomessa, jotka käyvät viikonloppuisin myös juhlimassa (ehkä juomassa alkoholiakin)´, että jokainen sit omalla tavalla noudattaa rituaaleja.

• vermikuliitti.

Olen pahoillani sun puolestasi, ja ihmettelen miten niin miehesi pitää olla muualla - kotimaassaan, kaupungissa missä on moskeija, uskonveljien kanssa?? - etkö voi vaatia, että hänen pitää viettää Ramadan kotona. Niinhän ne muutkin tekevät, eihän sen Ramadan ajan nyt kuulukaan olla liian helppoa. Älä kunnioita liikaa.

TOisaalta tekesi mieli sanoa, kasva aikuiseksi. Ihmiset nyt vaan joskus joutuvat elämään erossa rakkaimmistaan. Ota aikaa itsellesi, tee mukavia asioita, älä jää sinne kotiin murehtimaan. Yksin. Seksin ja halaamisen puutteesen ei kuole ;) vaikka se voi tehdä tiukkaa. Kai te nyt edes puhua voitte vaikka meses tai puhelimessa.

Ja lohduta itseäsi, miehesi ikävät puolet, jotka yleensä tulevat Ramadan aikana esiin, menevät nyt muiden kiusaksi. Mä olisin ainakin onnellisin, jos kärttyinen ramadaninviettäjä viettäis paaston jossain muualla. Ja tää ei ollu saarna, ei ainakaan tarkoitettu.

• ''''''''

elän nettisuhteessa toistaiseksi poikakaverini kanssa ja kun kysyin häneltä Ramadan alkamisjankohtaa niin hän sanoi perjantai..Ja että se on kuulemma ilon kuukausi...onko tosiaan noin? Vai enkö vain ymmärrä koko ideaa ?

• ......

Elän nettisuhteessa toisataiseksi mieheni kanssa ja hän kertoi Ramadanin olevan "happy month" mitä thän sillä mahtoi tarkoittaa ?Jos kerta silloin paastotaan ym ym ja ollaan kärttyisiä ym... ??

• Muslimania
        ...... kirjoitti:

Elän nettisuhteessa toisataiseksi mieheni kanssa ja hän kertoi Ramadanin olevan "happy month" mitä thän sillä mahtoi tarkoittaa ?Jos kerta silloin paastotaan ym ym ja ollaan kärttyisiä ym... ??

Yöllä saa mässäillä ja toteuttaa itseään niin kuin haluaa.

Loistava taktiikka tuolla alkuperäisen miehellä, pääsee kuukaudeksi hummaamaan muualle pois vaimon jaloista joka vuosi. Täytyypä kokeilla itsekin. Auringonlaskun jälkeen kun Allah ei näe mitä sitä tulee tehtyä niin ehtii hillua diskoissa. Kunhan sitä taas siveytyy aamunkoittoon mennessä.

• suomimuslimi n
        ...... kirjoitti:

Kuukausi pyhitetaan yksin Allahin palvomiseen. Anomme Allahilta anteeksiantoa, olemme lahella Allahia. Olemme siis onnellisia uskostamme. Ehka han tarkoitti tata. Minun mieheni ei kylla ole karttyinen, enka itsekaan tunne olevani. Ramadan alkoi kyllakin tanaan...

• ...
        ...... kirjoitti:

Oma poikaystäväni kuvaili Ramadania vähän saman suuntaisesti kun aiheesta kyselin. Kotimaassaan koko kuukausi on melko mukavaa aikaa, johon kuuluu tietenkin hyvät ruuat iltaisin, päivät pitkät laatuohjelmaa telkkarista ja kadut täynnä kojuja ja ohjelmaa. Eli vaikka paastoaminen ei helppoa olekaan, niin kuuluu tähän aikaan paljon ilojakin.

• myöskin
        ... kirjoitti:

Oma poikaystäväni kuvaili Ramadania vähän saman suuntaisesti kun aiheesta kyselin. Kotimaassaan koko kuukausi on melko mukavaa aikaa, johon kuuluu tietenkin hyvät ruuat iltaisin, päivät pitkät laatuohjelmaa telkkarista ja kadut täynnä kojuja ja ohjelmaa. Eli vaikka paastoaminen ei helppoa olekaan, niin kuuluu tähän aikaan paljon ilojakin.

nettisuhteessa ja poikakaverini kertoi,että hän ei saa nähdä naisia Ramadan aikana...onko tosiaan näin??????Miten muiden muslimimiehet?ovatko kieltytyneet näkemästä sinua kameran välityksellä ?Olis kiva tietää mitä ihmettä tuo ukkoni tarkoitti ?Olin ymmärtänyt että vain seksi on kielletty????

• - kohtaista
        myöskin kirjoitti:

nettisuhteessa ja poikakaverini kertoi,että hän ei saa nähdä naisia Ramadan aikana...onko tosiaan näin??????Miten muiden muslimimiehet?ovatko kieltytyneet näkemästä sinua kameran välityksellä ?Olis kiva tietää mitä ihmettä tuo ukkoni tarkoitti ?Olin ymmärtänyt että vain seksi on kielletty????

Vuosi sitten minun silloinen poikaystäväni ja nykyinen aviomieheni kylläkin asui kanssani avoliitossa ja siten synnissä..., joten uskon että nuo rajoitukset ovat aika henkilökohtaisia juttuja. Ideanahan on pidättäytyä "synnistä" ja houkutuksilta. Ehkä sinä olet liian "houkutteleva" internetissäkin ;-)

Minä jopa tarjosin miehelle solidaarisesti mahdollisuutta viettää kuukauden ilman minua, olisin voinut järjestää kaikki työmatkani yhteen putkeen, mutta hän itse halusi nukkua yöt vierelläni eikä halunnut olla pitkään erossa. Joten uskon ettei mitään sääntöä ole siitä ettei saisi edes nähdä, vaan jokainen toimii omantunnon mukaan.

• aloittaja00
        - kohtaista kirjoitti:

Vuosi sitten minun silloinen poikaystäväni ja nykyinen aviomieheni kylläkin asui kanssani avoliitossa ja siten synnissä..., joten uskon että nuo rajoitukset ovat aika henkilökohtaisia juttuja. Ideanahan on pidättäytyä "synnistä" ja houkutuksilta. Ehkä sinä olet liian "houkutteleva" internetissäkin ;-)

Minä jopa tarjosin miehelle solidaarisesti mahdollisuutta viettää kuukauden ilman minua, olisin voinut järjestää kaikki työmatkani yhteen putkeen, mutta hän itse halusi nukkua yöt vierelläni eikä halunnut olla pitkään erossa. Joten uskon ettei mitään sääntöä ole siitä ettei saisi edes nähdä, vaan jokainen toimii omantunnon mukaan.

Usko tai älä mutta tuo helpotti hieman ((=

• vihaan_ramadanaikaa_vaimo
        suomimuslimi n kirjoitti:

Kuukausi pyhitetaan yksin Allahin palvomiseen. Anomme Allahilta anteeksiantoa, olemme lahella Allahia. Olemme siis onnellisia uskostamme. Ehka han tarkoitti tata. Minun mieheni ei kylla ole karttyinen, enka itsekaan tunne olevani. Ramadan alkoi kyllakin tanaan...

Noinhan sen pitäisi olla. Mä tunnen voimaantumista ja helpottumista, jos olen käynyt ehtoollisella. Vaikken edes ole ns. uskossa, vain kirkkoon kuuluva maalikko. Mutta mun mies, 5 kertaa päivässä rukoileva itseään muslimina pitävä, on kuin Piru ramadanin aikana. Kiroilee ja haukkuu mut helvettiin. Rukousmatolta noustuaan voi välittömästi alkaa haukkua mua ja mun sukua ja koko suomenkansaa. Ostaa vain itselleen herkkuja, joiden syömisen alkamista kyttää minuutin tarkkuudella. Ihmettelen vain sitä Allahin vaikutusta. Ei kovin rauhoita. Vihaan ramadan aikaa. Ja sitä tekopyhyyttä. OIKEAT uskovaiset on sitten erikseen. Moni mies on kotimaassaan pilattu "poikien ylistämisellä"! Ramadan vielä pahentaa tilannetta.

• *muslimah*
        ... kirjoitti:

niinhän sitä luulisi..eräissä maissa ja talouksissa koko suvun naiset tekevät ruoat yhdessä ja herrat sitten nauttivat niistä "iloista"

Yh-perheessä se yksi paskiainen hankkii kaiken sen mitä onnistuu jumalan selän takaa haalimaan.Ei täällä ole kaalisoppaa tai ruisleipää kummempaa herkkua kun ei edes taateleita ole saatavilla lukuunottamatta niitä kaupanhyllyllä pari vuotta notkuneita tiiliskivi taateleita.

Se paskiainen on juuri "se" joka laittaa ruuan, siivoaa ja tiskaa ja hoitaa paastonsa ym siinä ohessa päivän opiskeluryynin päätteeksi ja jonottaa valtsun tai sittarin kilometri jonossa tunnin puolitoista ja hinaa vielä sapuskat kotiin ja kokkailee seuraavan tunnin ja tiskailee ja siivoilee loput ajasta.

Ei onneksi ole ketään tietysti haukkumassa tuotoksia tai arvostelemassa kotomeininkiä muttei ole seksiäkään saatavilla yöllä olipa Ramadan tai ei.Ei ole kuule kojuja täällä Jumalan selän takana saati tukea yhtään mistään.

Päinvastoin saatanallista muslimimeininkiä näkee ja elämästä tehdään naiselle erittäin hankalaa eräiden patriarkkien toimesta!

Kutsukoon muut sitä vaikka heikoksi imaaniksi jos alkaa hermot pettämään kuunnellessa tuollaista vinkumista kuin te teette palstoilla!

• ...
        *muslimah* kirjoitti:

niinhän sitä luulisi..eräissä maissa ja talouksissa koko suvun naiset tekevät ruoat yhdessä ja herrat sitten nauttivat niistä "iloista"

Yh-perheessä se yksi paskiainen hankkii kaiken sen mitä onnistuu jumalan selän takaa haalimaan.Ei täällä ole kaalisoppaa tai ruisleipää kummempaa herkkua kun ei edes taateleita ole saatavilla lukuunottamatta niitä kaupanhyllyllä pari vuotta notkuneita tiiliskivi taateleita.

Se paskiainen on juuri "se" joka laittaa ruuan, siivoaa ja tiskaa ja hoitaa paastonsa ym siinä ohessa päivän opiskeluryynin päätteeksi ja jonottaa valtsun tai sittarin kilometri jonossa tunnin puolitoista ja hinaa vielä sapuskat kotiin ja kokkailee seuraavan tunnin ja tiskailee ja siivoilee loput ajasta.

Ei onneksi ole ketään tietysti haukkumassa tuotoksia tai arvostelemassa kotomeininkiä muttei ole seksiäkään saatavilla yöllä olipa Ramadan tai ei.Ei ole kuule kojuja täällä Jumalan selän takana saati tukea yhtään mistään.

Päinvastoin saatanallista muslimimeininkiä näkee ja elämästä tehdään naiselle erittäin hankalaa eräiden patriarkkien toimesta!

Kutsukoon muut sitä vaikka heikoksi imaaniksi jos alkaa hermot pettämään kuunnellessa tuollaista vinkumista kuin te teette palstoilla!

Ei kyllä mitenkään ollut tarkoitus kiskoa vääristä piuhoista. Kerroin vain mitä olen itse kuullut poikaystävältäni ja hänen siskoltaan. Enkä todellakaan tarkoittanut yleistää kommenttiani kaikkialle, vaan se kohdistui ainostaan poikaystäväni kotikaupunkiin ja heidän perheensä ja ystäviensä tapaan viettää Ramadania.

Anteeksi jos aiheutin näppylöitä.

• eräs toinenkin vaimo
        vihaan_ramadanaikaa_vaimo kirjoitti:

Noinhan sen pitäisi olla. Mä tunnen voimaantumista ja helpottumista, jos olen käynyt ehtoollisella. Vaikken edes ole ns. uskossa, vain kirkkoon kuuluva maalikko. Mutta mun mies, 5 kertaa päivässä rukoileva itseään muslimina pitävä, on kuin Piru ramadanin aikana. Kiroilee ja haukkuu mut helvettiin. Rukousmatolta noustuaan voi välittömästi alkaa haukkua mua ja mun sukua ja koko suomenkansaa. Ostaa vain itselleen herkkuja, joiden syömisen alkamista kyttää minuutin tarkkuudella. Ihmettelen vain sitä Allahin vaikutusta. Ei kovin rauhoita. Vihaan ramadan aikaa. Ja sitä tekopyhyyttä. OIKEAT uskovaiset on sitten erikseen. Moni mies on kotimaassaan pilattu "poikien ylistämisellä"! Ramadan vielä pahentaa tilannetta.

Meilläkin on yli kymmenvuotisen yhteiselon aikana ollut aina kamalat ramadanit. Mies on kärttyisä ja suuttuu pikkuasioista, vaikka kuukauden pitäisi olla rauhan ja ilon kuukausi. Kattia kanssa, pahimmat haukut ja hakkaukset olen saanut ramadanien aikana. Entä mitä pahaa sitten olen tehnyt?

Mies vaatii minuutilleen oikeaan aikaan erinomaiset runsaat ateriat, joihin koko perheen on osallistuttava, ja sen jälkeen kaikenlaista herkkua pöytään. Pienintäkään kiitosta saati apua tms. ei ole koskaan kuulunut, vain haukkuja jos jokin ei toimi odotusten mukaan. Kiitän Luojaani, ettei minun itseni tarvitse paastota, sillä tätä stressiä ja kiittämätöntä orjan työtä en nälkäisenä kestäisi. Syön kyllä niin, ettei mies näe ja saa siitä aihetta inhota minua vielä enemmän.

• bidrali
        eräs toinenkin vaimo kirjoitti:

Meilläkin on yli kymmenvuotisen yhteiselon aikana ollut aina kamalat ramadanit. Mies on kärttyisä ja suuttuu pikkuasioista, vaikka kuukauden pitäisi olla rauhan ja ilon kuukausi. Kattia kanssa, pahimmat haukut ja hakkaukset olen saanut ramadanien aikana. Entä mitä pahaa sitten olen tehnyt?

Mies vaatii minuutilleen oikeaan aikaan erinomaiset runsaat ateriat, joihin koko perheen on osallistuttava, ja sen jälkeen kaikenlaista herkkua pöytään. Pienintäkään kiitosta saati apua tms. ei ole koskaan kuulunut, vain haukkuja jos jokin ei toimi odotusten mukaan. Kiitän Luojaani, ettei minun itseni tarvitse paastota, sillä tätä stressiä ja kiittämätöntä orjan työtä en nälkäisenä kestäisi. Syön kyllä niin, ettei mies näe ja saa siitä aihetta inhota minua vielä enemmän.

No huh huh, onneksi meillä mies hoitaa omat ramadaninsa ja ruuat ja kaikki.
        Kerran jouduin pojille kikherneitä etsimään eikä mistään meinannut löytyä kun toiset muslimit olivat ryövänneet kaupantyhjäksi... piti sitten heiltä ostaa varastosta... Joillakin se ramadan vaan menee yli;D
        Joskus tietysti kiukuttelee kun ei ole syönyt kokopäivään ja arki kuitenkin pyöriin samaan malliin kuin ennenkin. En tiedä onko huomannut, että ostin paaston alku päivinä itselleni meetwurstia... luulisi, että olisi jotain sanonut siitä vaikka ei puutu muuten minun syömisiini.
        (Minun jääkaappiinhan et sianlihaa laita... Mites herran vodkapullot sitten saa siellä olla?)

Huomaahan sen itsekin joskus kun ei vaan tule käytyä kaupasta ruokaa(ei kannata varastoida kun kauppa on ihan vieressä) ja jumittaa koneelle koko päiväksi... sitten illalla alkaa päätä koskea ja ihan mikä tahansa syötävä kelpaisi mutta kun kauppa on mennyt kiinni yhdeksältä ja ei ole muka ollut aikaa käydä ja kaappi on tyhjänä voi vaan pyytää, että mies tuo jotain mutta ei sekään aina kerkeä... Sitten sitä ollaan kokopäivä nälissään, vaikka ei olisi ollut pakko.(ei näin useasti käy mutta joskus alkuaikoina kun tuli netti meinasin jäädä koukkuun, muutenkin olen huonosyöntinen enkä jaksa panostaa ruokaan.)

• amash
        ...... kirjoitti:

Jos on kunnon muslimi tietää että ei saa milloinkaan tahallisesti aiheuttaa toiselle pahaa / pahaamieltä, eikä varsinkaan ramadanin aikana. Ramadanin aikana täytyisi tutkiskella hiljaa itseään ja olla mielellisesti lähempänä Allah´ia sekä asettua köyhien ihmisten asemaan.

• täytyy nähdä

miestä joka päivä, jos hän asuu muualla? Entä jos ottaisit ramadanin loman kannalta sinäkin, olisit tekemisissä sukulaistesi ja ystäviesi kanssa ja tekisit kaikkea sellaista, mitä et ole miehesi paapomiselta ehtinyt - eläisit tosiaan niin kuin häntä ei olisi olemassakaan, niin kuin elit ennen hänen astumistaan kuvaan. Lähtisit vaikka matkalle, ellei muualle niin mummolaan.
      Lopeta ainakin itkeminen ja kiukuttelu muille ihmisille. En voi sanoa, että omapa oli päätöksesi - tuo päätös taisi olla ihan vain miehesi, eikä sinulta kysytty mielipidettä ollenkaan. Mutta ei se ainkaan kenenkään muun ihmisen syytä ole. Ei muuten ihme, että sinulle on "saarnattu" muslimimiehistä, jos oma miehesi edustaa kulttuuriaan tuollaisin diktaattorin ottein. Minä olisin ainakin huolissani, jos jotakuta läheistäni kohdeltaisiin noin.
      Syyksi miehesi poismuuttoon arvelen joko sitä, että hän kokee sinut ulkopuoliseksi ramadanin vietossa eikä halua siihen ulkopuolisia mukaan tai sitten sitä, että juhliminen saa sellaisia aivan islamiin kuulumattomia muotoja, ettei vaimoa kaivata mukaan.

• todellakaan

miksi miehesi täytyy muuttaa kuukaudeksi pois luotasi,ihmisen jota hän rakastaa?
      Auringonlaskun jälkeen syöminen ja muu kanssakäyminen keskenänn on sallittua.

• jos

kyseessä on aviovaimo, mutta avovaimon kanssa ei ole sallittua.

• *muslimah*
        jos kirjoitti:

kyseessä on aviovaimo, mutta avovaimon kanssa ei ole sallittua.

miehesi on aika naurettava tapaus.

Ramadanin aika ei ole mikään poikkeus vaan samat säännöt koskevat aikaa jolloin ei ole Ramadan.

Jos Islamissa avovaimo ei ole sallittu asia niin se ei ole olipa Ramadan tai ei.

Jos muslimi tekee parannuksen johon sillä on aina mahdollisuus se ei palaa takaisin samoihi synteihinsä.

Mitä miestäsi/avokkiasi hyödyttää tälläinen parannus?Kysypä häneltä....

• bidrali

Itsekin olen kristitty ja mies muslimi mutta ei meillä ole tuollaista... tänäänkin suukoteltiin ja nukuin miehen kainalossa, vaikka kello oli vasta viisi. Mies itse teki aloitteen tai ainakin antoi minun olla siinä, vaikka Ramadan oli jo käynnissä.

Etkö voi pyytää miestäsi vähän lieventämään tuota paastoamista. Itse en ole keneltäkään tutulta kuullut, että olisivat menneet Ramadanin vuoksi evakkoon uskonveljiensä luo tms. Mies totesi eilen minulle, että nyt alkoi ramadan ja minä vastasin että Aha, eikä asiasta olla sen kummemmin juteltu.
      Nukuimme ja nukumme vierekkäin/limittäin/lähekkäin kuten ennenkin eikä miehellä ole siihen mitään sanomista (vaikka minä en ehkä olekaan niitä kaikkein parhaimpia vaimoja enää....).

Seksi on tietysti kielletty tiettyyn aikaan (illalla tietääkseni on ihan luvallista harrastaa vaimon kanssa mutta päivällä se olisi haram)
      Rakkautta voi osoittaa myös muuten kuin fyysisin kosketuksin, tämä siihen kohtaan, ettet voi muka osoittaa rakkautta.

Toisinaan pieni välimatka tekee myös suhteelle hyvää, varsinkin jos olette olleet nyt tiiviisti yhdessä.

Uskon, että kaipaat miestäsi mutta ota hänen poissaolonsa loman kannalta. Nyt sinun ei tarvitse vinkua partakarvoista lavuaarissa tai kalsareista pitkin lattioita (esimerkkejä, en tarkoita, että miehesi olisi huolimaton tai sottainen).

Jos oikein pahalta tuntuu niin voit varmaan soittaa miehellesi ennen nukkumaanmenoa tai lähettää jonkin mukavan teksti viestin.... Meillä oli sellaista yhteydenpitoa ensimmäisenä vuotena aina kun mies oli matkalla mutta nyt on eriydytty siitä, valitettavasti.

• anna.

No miksi se ei ottanut sua "mukaan bileisiin"...?

Miksi sen täytyi häipyä YKSIN viettämään ramadania...?

• tylytylyvastaus

Huomiota kiinnittää tuo AVOMIES, jos on kunnon muslimi ei avoliitto käy, menkää naimisiin niin miehelläsi on helpompi olla.
      Ja sinullakin :)
      Aviovaimon kanssa saa kyllä ramadanin aikana harrastaa seksiä yöllä, jos jaksaa sitten kun on syönyt illalla mahansa täyteen päivän paastottuaan.
      Onhan tämä ramadan outoa aikaa, meidänkin muslimi-kristitty parisuhteessa, mutta ei se ikuisesti kestä, ja erilaisuus on rikkauskin.
      Itse mietin lähinnä välillä että miten mies jaksaa, raskas ruumiillinen työ, ja koko työpäivä kuivin suin ja syömättä.

• lähi-idästä kotoisin mutta ...

taida mies lähtenyt talibaanien leirille??

• uskottomat

Rappeutuneet ihmiset moraaliltaan harrastavat propakandaa.
        ja vielä nämä jotka eivät edes ymmärrä mistään mitään,pilkkaavat Allahia väittämällä Hänen nukkuvan yöllä.
        Ei suinkaan nuku,vaan paasto koskee päivä aikaa ja yöllä saa syödä ja viettää normaalia elämää.
        Paaston tarkoitus on lähentyä Jumalaa ja pyrkiä välttämään pahaa.
        Mutta irvailijat haluavat mustamaalata harrasta muslimia,väittämällä hänen hilluvan baareissa ja juopottelevan,ei harras muslimi niin tee.

....ja alkuperäiselle,ehkä sinun avomiehesi menee pois siksi koska Koraani ei salli avosuhteita ja hän haluaa kuitenkin kunnioittaa Allahia pitämällä Ramadania,eikä se tietysti oikein onnistuisi jos asiaa ymmärtämätön suomivaimo koko ajan kierii kainalossa ja kerjää .

• *muslimah*
        uskottomat kirjoitti:

Rappeutuneet ihmiset moraaliltaan harrastavat propakandaa.
        ja vielä nämä jotka eivät edes ymmärrä mistään mitään,pilkkaavat Allahia väittämällä Hänen nukkuvan yöllä.
        Ei suinkaan nuku,vaan paasto koskee päivä aikaa ja yöllä saa syödä ja viettää normaalia elämää.
        Paaston tarkoitus on lähentyä Jumalaa ja pyrkiä välttämään pahaa.
        Mutta irvailijat haluavat mustamaalata harrasta muslimia,väittämällä hänen hilluvan baareissa ja juopottelevan,ei harras muslimi niin tee.

....ja alkuperäiselle,ehkä sinun avomiehesi menee pois siksi koska Koraani ei salli avosuhteita ja hän haluaa kuitenkin kunnioittaa Allahia pitämällä Ramadania,eikä se tietysti oikein onnistuisi jos asiaa ymmärtämätön suomivaimo koko ajan kierii kainalossa ja kerjää .

entäpä jos on oikein omin silmin nähnyt...ainakin sellaiset paljastukset poistuvat palstalta ihan samalla tavalla...hehee näin suojellaan moraalittomia todelliselta ja tosiasioihin perustuvalta propagandalta..anna mun nauraa....

• kevät,syksy
        *muslimah* kirjoitti:

entäpä jos on oikein omin silmin nähnyt...ainakin sellaiset paljastukset poistuvat palstalta ihan samalla tavalla...hehee näin suojellaan moraalittomia todelliselta ja tosiasioihin perustuvalta propagandalta..anna mun nauraa....

Onko maanis depressiivisen,vaikutat sellaiselta kirjoitustesi perusteella, vaikempaa syksyisin,keväälläkin näytti menevän lujaa,mutta älä unohda lääkehoidon tärkeyttä,joka pilleri ajallaan niin ei pönttös kokonaan sekoa.

• tavallista vain

Näin on taas käynyt. Ramadan alkoi. Mies katosi. Näin se vaan menee. Hän ei tunnusta uskoa.
      Näin netti aikakaudella ja kun tuota välimatkaakin sen verta ettei juosta viitsi toisen luo, niin hän ei käytä edes tietokonetta. muutoin kyllä notkuu koneella alati. Mistähän mahtaa johtua tämä katoaminen...

• tavallista vain

Hihii, niin kumottiin ramadanit meillä. Ennen on siis tuo mies "kadonnut", kuten nytkin. Mutta kuinkas kävikään. Emme siis ole kumpikaan uskovaisia. Nyt olemme olleet yhdessä. Puhelin pirisee vähän väliä, mutta antaa soida vaan...
        Ja sitten huijjattiin sitä allahia ja vedettiin verhot eteen. (no joo, ei saa pilkata toisia, mut meillä ainakin on ollut hauskaa!)

• -----

Tavallaan ymmärrän avomiestäsi, mutta tavallaan uskon että asian olisi voinut ratkaista toisellakin tavalla. Luultavasti hän pelkää että sortuu syntisiin juttuihin ollessaaan sinun seurassa kotona...? Itse olen kristitty, aviomieheni muslimi ja siis asumme samassa taloudessa Ramadankin ajan. Viime vuonna jolloin emme olleet vielä naimisissa miehelläni oli toki vaikeampaa koska hän halusi noudattaa "sääntöjä" ja tästä syystä nukkuminen minun vieressä oli vaikeaa. Nyt kun olemme naimisissa(vaikkemme menneet naimisiin Moskeijassa) voimme iltasin ja öisin pussailla, harrastaa seksiä jne. Kaikilla muslimeilla on varmasti omat tapansa ja rajansa ja jokainen noudattaa omalla tavallaan. Minun mieheni noudattaa tarkoin kellon aikoja jolloin voi touhuta jotakin kanssani, syödä, rukoilla jne. Toki myönnän että itseänikin ottaa päähän tämä tylsyys näin päiväsaikaan, kun ei saa toista kiusata, pussailla jne. Paastoan itsekin (ihan kokeilun vuoksi) ja helppoa tämä on ollut ainakin nämä 4päivää. Mielestäni voisit jutella avokillesi, jotta sinulle selviää missä hänen rajansa kulkee ja voittehan te nähdä iltaisin ja jutustella mukavia ja nauttia toisistanne ilman seksiä?? Ymmärrän että tunnet olevasin jollain lailla kakkonen, niin minäkin, mutta onneksi Ramadan ei ole kun kerran vuodessa. Tsemppiä teille!

• ymmärrystä

Täällä "entinen" kohtalotoveri. Meilläkin aikaisemmin vietettiin ramadanit vähän tuohon malliin.
      Tosin mies aina kotona yötä, mutta melkeinpä joka pvä. jonkun ystävänsä luona syömässä joten useinhan ne illat venyi..

Toisaalta se oli joskus hyväkin. On meinaan todella vaikeaa pitää toisesta näpit erossa..
      Me siis pussailtiin/halailtiin vain ilta-aikaan ja päivällä ei.

En ihan ymmärrä tuota sun "seuraava kuukausi täytyy elää kuin häntä ei olisikaan." Ei tarvitse! Voittehan te nähdä ja puhua! En olisi itse ainakaan pystynyt olemaan ilman mitään kontaktia, joku raja sentään. Sano miehellesiki...

Meillä nyt eka ramadan naimisissa ollessa, joten varmasti menee paremmin kuin aiemmat, mutta on se vaikeaa nytkin päiväs aikaan kun ei voi olla tavallisesti toisen lähellä. Meillä oli 4 yhteistä ramadania ennen naimisiin menoa joten voin kuvitella tunteesi.

Koita jaksaa, se on kuitenkin "vain" kuukausi. Ja niin kuin joku tuossa sanoi, niin älä jää kotiin murehtii vaan näe sun kavereita ja elä! Nopeuttaa kummasti ajankulua.. =) Jaksamisia!

• ei paastoa

vaikka on muslimi.

Saadaan elää normaalia elämää 24/7.

• ismullah

kun tätäkin topikkia lukee, on helppo havaita, ettei yhdenkään teidän mies ole muslimi, vaan ateisti. jokaisen mies silti noudattaa joitain rituaaleja, jotka hänelle sopivat, omiin itsekkäisiin päämääriinsä.

• oma paastomulla

minusta obn hienoa että ihmisellä on periaatteita ja itsekuria. Olen itse kristitty, enkä oikeesti usko että kuukauden paasto eli se Ramadan on hyvä asia terveydelle. Mutta kunnioitan mieheni vakaumusta ja osallistun hänen paastoonsa aina viikonloppuisin, eli en syö kuin aamupalan ja sitten illalla yhdessä kultani kanssa.:) Aika nälkä siinäkin tulee.
        Viikolla kun käyn töissä en paastoa.
        Viikolla nautin illallisen hänen kanssaan yhtäaikaa.

• bidrali

Ateisti on ehkä väärä sana, koska jos olisi ateisti ei tarvitsisi edes ajatella noudattavansa mitään rituaaleja... Jumalaahan ei ole eikä tuomiota (islam on omasta mielestäni varsin suorituskeskeinen uskonto... näinköhän Jumala on pisteyttänyt pahat ja hyvät teot ja laskee sitten keskiarvosta kuka pääsee paratiisiin ja kuka ei;D).

Oman mieheni rituaalit tai miksi niitä nyt sanoisi eivät millään tavoin hankaloita elämääni. Jos hän ei kerta voi kuumaa mehua juoda aamuyskäänsä kun muka pitää ramadania, niin ei se ole minulta pois. Itselleen tekee hallaa... Seksistä voi kieltäytyä ihan sanomalla, että ei huvita ei siihen tarvitse mitään ramadan selityksiä keksiä, vaikka minua kuinka haluttaisi yritän olla painostamatta.

Tietysti, jos ajatellaan uskonnossa kilvoittelua itsekkäänä päämääränä voi ajatukessa olla jotain perääkin.
        Jokainen meistä joka uskoo Jumalan olemassa oloon/ haluaa uskoa Jumalaan ja hänen olemassa oloonsa (kukin omista lähtökohdistaan)
        On kilvoittelu velvollinen mutta mehän olemme vain ihmisiä kukaan meistä ei ole synnitön eikä näin ollen oikeudessa tuomita toisia heidän synneistään.(Näin siis sen tulisi olla, tietääkseni myös islamissa mutta muslimeilla on valitettavasti omat käytäntönsä erotella "puhtaat" ja "epäpuhtaat", vaikka se ei ehkä ole varsinaisesti islamin tarkoitus.)

Ortodoksina minun velvollisuuteeni kuuluu pitää paastoa mutta ei viettää ramadania. No olen epäonnistunut siinä useasti mutta tänä/ensi vuonna yrtitän paastota ja olla mahdollisimman hyvä ihminen lähimmäisilleni ja tuntemattomille.

Näistä itsekkäistä päämääristä haluaisin enemmän esimerkkejä. On vähän mielestäni irrallinen loppuheitto, enkä sano tätä pahalla.

Sitä en kuitenkaan mene sanomaan onko minun mieheni tai muiden miehet ateisteja, jos rikkovat paastonsa (tekopyhiä ja maallistuneita nimimuslimeja voivat ollakin;D)

• ismullah
        bidrali kirjoitti:

Ateisti on ehkä väärä sana, koska jos olisi ateisti ei tarvitsisi edes ajatella noudattavansa mitään rituaaleja... Jumalaahan ei ole eikä tuomiota (islam on omasta mielestäni varsin suorituskeskeinen uskonto... näinköhän Jumala on pisteyttänyt pahat ja hyvät teot ja laskee sitten keskiarvosta kuka pääsee paratiisiin ja kuka ei;D).

Oman mieheni rituaalit tai miksi niitä nyt sanoisi eivät millään tavoin hankaloita elämääni. Jos hän ei kerta voi kuumaa mehua juoda aamuyskäänsä kun muka pitää ramadania, niin ei se ole minulta pois. Itselleen tekee hallaa... Seksistä voi kieltäytyä ihan sanomalla, että ei huvita ei siihen tarvitse mitään ramadan selityksiä keksiä, vaikka minua kuinka haluttaisi yritän olla painostamatta.

Tietysti, jos ajatellaan uskonnossa kilvoittelua itsekkäänä päämääränä voi ajatukessa olla jotain perääkin.
        Jokainen meistä joka uskoo Jumalan olemassa oloon/ haluaa uskoa Jumalaan ja hänen olemassa oloonsa (kukin omista lähtökohdistaan)
        On kilvoittelu velvollinen mutta mehän olemme vain ihmisiä kukaan meistä ei ole synnitön eikä näin ollen oikeudessa tuomita toisia heidän synneistään.(Näin siis sen tulisi olla, tietääkseni myös islamissa mutta muslimeilla on valitettavasti omat käytäntönsä erotella "puhtaat" ja "epäpuhtaat", vaikka se ei ehkä ole varsinaisesti islamin tarkoitus.)

Ortodoksina minun velvollisuuteeni kuuluu pitää paastoa mutta ei viettää ramadania. No olen epäonnistunut siinä useasti mutta tänä/ensi vuonna yrtitän paastota ja olla mahdollisimman hyvä ihminen lähimmäisilleni ja tuntemattomille.

Näistä itsekkäistä päämääristä haluaisin enemmän esimerkkejä. On vähän mielestäni irrallinen loppuheitto, enkä sano tätä pahalla.

Sitä en kuitenkaan mene sanomaan onko minun mieheni tai muiden miehet ateisteja, jos rikkovat paastonsa (tekopyhiä ja maallistuneita nimimuslimeja voivat ollakin;D)

no tässä juuri kirjoittelin muuten banglatutun kanssa, joka muutti jenkkilään duuniin. hän itse sanoo olevansa ateisti vaikka paperissa muslimi lukeekin eikä edes yritä muuta olla tai muuten käyttäytyä (ei ruokoile, juo, pihvi menee jne.)

sinunkin miehesi tuntuisi vielä pyristelevän jonkin asteisena muslimina aina kun se hänelle sopii. hyvän esimerkin annoit itse, jääkaapin metwursti ahdistaa, mutta omat vodkapullot ei.
        onkohan tämä niitä itsekkäitä päämääriä, aina voi vedota uskoonsa kun siitä itselle on iloa tai kun se itselle sopii?

• se menee
        ismullah kirjoitti:

no tässä juuri kirjoittelin muuten banglatutun kanssa, joka muutti jenkkilään duuniin. hän itse sanoo olevansa ateisti vaikka paperissa muslimi lukeekin eikä edes yritä muuta olla tai muuten käyttäytyä (ei ruokoile, juo, pihvi menee jne.)

sinunkin miehesi tuntuisi vielä pyristelevän jonkin asteisena muslimina aina kun se hänelle sopii. hyvän esimerkin annoit itse, jääkaapin metwursti ahdistaa, mutta omat vodkapullot ei.
        onkohan tämä niitä itsekkäitä päämääriä, aina voi vedota uskoonsa kun siitä itselle on iloa tai kun se itselle sopii?

onneksi minun mieheni ei vetoa uskontoon, silloin älähtäisin. en sitten tidä onko parempi vedota kulttuuriin, niin se kumminkin yrittää tehdä :D

• amash

En ymmärrä minäkään miksi ette voi kosketella, pussailla ym. toisianne auringon laskun jälkeen. Itselläni on myös muslimi mies joka, joka päivä auringon laskun jälkeen halaa, koskettelee, pussailee ja jopa harrastamme seksiä ennenkuin käymme nukkumaan. Seksin jälkeen käymme hyvin pesulla niin mieheni on taas puhdas aamulla aloittamaan uuden ramadan päivän. Itse olen kristitty enkä vietä ramadania, eikä meillä ole mitään ongelmia ramadanin suhteen. Mieheni paastoaa, mutta minä en eikä tietenkään lapsemme.
      Mieheni ei "juokse" kavereidensa kanssa milloinkaan, hän on AINA perheensä (minun ja lapsemme) kanssa kotona. Tietysti hän käy töissä, mutta ei missään muualla. Minä olen sitä mieltä että jos miestä tai naista kiinnostaa juoksennella paljon kavereidensa kanssa niin silloin ei rakasta kummppaniaan, jäljellä on vain enään omistushalu ja sen takia ei kannata olla enään yhdessä edes lasten takia!!!!! Mieheni on samaa mieltä kanssani! Rakastamme toisiamme todella paljon ja haluamme toisillemme hyvän mielen ja toivomme että lapsemme oppii sen meiltä myös. Tottakai mekin joskus riitelemme, se on ihan normaalia. RAKKAUS VOITTAA AINA!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      148
      11017
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5403
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      41
      4215
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3622
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2674
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      101
      1588
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1586
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      75
      1445
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1396
    Aihe