Lainausmerkeissä viittauksia erään kirjoittajan käsityksiin luomisesta.
Luotiinko/luodaanko kaikki tyhjiöstä (lähes olemattomuudesta)?:
"Minun järkeni taas, aivan oikeaan osuen, neuvoi minua, että jos tahdoin ajatella jotakin kokonaan muodotonta, minun täytyi poistaa ajatukseni esineestä viimeisetkin muodon rippeet. Mutta se oli minulle mahdotonta. Sillä
pikemminkin ajattelin sen, millä ei ollut mitään muotoa, olemattomaksi, kuin ajattelin, että muotoillun ja olemattoman välillä olisi jotakin, joka ei olisi muotoiltua eikä olematonta ja joka muodottomana olisi melkein samaa kuin ei mitään."
Ajan syntyminen:
"Mutta maa, jonka olit tehnyt, oli muodotonta ainetta, sillä se oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä. Ja tästä tyhjästä ja autiosta maasta , tästä muodottomasta, tästä miltei olemattomasta Sinä olit tekevä kaiken sen, mikä muodostaa maailman, mutta muuttuvaisen maailman; sillä muuttuvainen se on, ja siinä voidaan havaita ja laskea aikoja. Ajat näet syntyivät olioiden muutoksista, vaihteluista
ja käänteistä, joiden pohjana ja perustana on tuo autio ja tyhjä maa."
Yksinkertainen fraktaalijärjestys:
"Ja se mitä tapahtuu koko laulussa, tapahtuu myös sen kaikissa yksityisissä tavuissakin. Samaa tapahtuu jokaisessa laajemmassa toiminnassa, josta tuo laulu ehkä on osa, samoin koko ihmiselämässä, jonka osia kaikki ihmisen teot ovat, niin myös koko ihmissuvun historiassa, josta jokainen ihmiselämä on vain osa."
Hengen ulottuvuus:
"Siksipä minusta tuntuukin siltä, että aika on ulottuvuutta; mutta minkä ulottuvuutta, sitä en tiedä; ja ihmeellistä on, jollei se ole itsensä hengen ulottuvuutta."
Onko näkyvä maailmankaikkeutemme vain häviävän pieni osa näkymättömiä toisiinsa yhteydessä olevia maailmankaikkeuksia (hengen ulottuvuuksia)?
http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=519&vl=
Arvatkaa kenen kirjoituksia lainasin.
Ajatuksia luomisesta
2
423
Vastaukset
- maa_tiainen
Lainausmerkeissä olleen tekstin oli kirjoittanut kirkkoisä Augustinus vuoden 400 paikkeilla teoksessaan Tunnustukset. Kirjassa on paljon, paljon muutakin mielenkiintoista. Loistava teos, kannattaa lukea! Erityisesti aikaa pohditaan ansiokkaasti. Luominenkaan ei tainnut hänen mukaansa tapahtua aivan totutulla tavalla vaan kaikki luotiin kerralla. Tulee mieleen monimaailmatulkinta, jossa kaikki mahdolliset menneisyydet ja kaikki mahdolliset tulevaisuudet ovat olemassa (ainakin virtuaalisesti?).
- maa_tiainen
Lisäys edelliseen:
http://meche.mit.edu/documents/slloyd_deutsch_debate.pdf
Seth Lloyd:
"But the very fact that the quantum computer gives us an answer that depends on all the branches at once means that the universe has not really split: Those branches were part of our world, not of other worlds!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1463153- 91753
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221394Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701211- 441181
- 371061
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke134994- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38928