Ajatuksia luomisesta

maa_tiainen

Lainausmerkeissä viittauksia erään kirjoittajan käsityksiin luomisesta.

Luotiinko/luodaanko kaikki tyhjiöstä (lähes olemattomuudesta)?:

"Minun järkeni taas, aivan oikeaan osuen, neuvoi minua, että jos tahdoin ajatella jotakin kokonaan muodotonta, minun täytyi poistaa ajatukseni esineestä viimeisetkin muodon rippeet. Mutta se oli minulle mahdotonta. Sillä
pikemminkin ajattelin sen, millä ei ollut mitään muotoa, olemattomaksi, kuin ajattelin, että muotoillun ja olemattoman välillä olisi jotakin, joka ei olisi muotoiltua eikä olematonta ja joka muodottomana olisi melkein samaa kuin ei mitään."

Ajan syntyminen:

"Mutta maa, jonka olit tehnyt, oli muodotonta ainetta, sillä se oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä. Ja tästä tyhjästä ja autiosta maasta , tästä muodottomasta, tästä miltei olemattomasta Sinä olit tekevä kaiken sen, mikä muodostaa maailman, mutta muuttuvaisen maailman; sillä muuttuvainen se on, ja siinä voidaan havaita ja laskea aikoja. Ajat näet syntyivät olioiden muutoksista, vaihteluista
ja käänteistä, joiden pohjana ja perustana on tuo autio ja tyhjä maa."

Yksinkertainen fraktaalijärjestys:

"Ja se mitä tapahtuu koko laulussa, tapahtuu myös sen kaikissa yksityisissä tavuissakin. Samaa tapahtuu jokaisessa laajemmassa toiminnassa, josta tuo laulu ehkä on osa, samoin koko ihmiselämässä, jonka osia kaikki ihmisen teot ovat, niin myös koko ihmissuvun historiassa, josta jokainen ihmiselämä on vain osa."

Hengen ulottuvuus:

"Siksipä minusta tuntuukin siltä, että aika on ulottuvuutta; mutta minkä ulottuvuutta, sitä en tiedä; ja ihmeellistä on, jollei se ole itsensä hengen ulottuvuutta."

Onko näkyvä maailmankaikkeutemme vain häviävän pieni osa näkymättömiä toisiinsa yhteydessä olevia maailmankaikkeuksia (hengen ulottuvuuksia)?

http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=519&vl=

Arvatkaa kenen kirjoituksia lainasin.

2

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maa_tiainen

      Lainausmerkeissä olleen tekstin oli kirjoittanut kirkkoisä Augustinus vuoden 400 paikkeilla teoksessaan Tunnustukset. Kirjassa on paljon, paljon muutakin mielenkiintoista. Loistava teos, kannattaa lukea! Erityisesti aikaa pohditaan ansiokkaasti. Luominenkaan ei tainnut hänen mukaansa tapahtua aivan totutulla tavalla vaan kaikki luotiin kerralla. Tulee mieleen monimaailmatulkinta, jossa kaikki mahdolliset menneisyydet ja kaikki mahdolliset tulevaisuudet ovat olemassa (ainakin virtuaalisesti?).

      • maa_tiainen

        Lisäys edelliseen:

        http://meche.mit.edu/documents/slloyd_deutsch_debate.pdf

        Seth Lloyd:

        "But the very fact that the quantum computer gives us an answer that depends on all the branches at once means that the universe has not really split: Those branches were part of our world, not of other worlds!"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe