Juutalainen ja verotoimiston virkailija

keskustelivat keskenään

Elettiin keskisuuren kaupungin arjessa ja suurin piirtein kaikki tiesivät mitkä vaateliikkeet, lihakaupat jne. kuuluivat juutalaisille ja miten ne menestyivät hyvin..

Verottajalla oli tapana kouluttaa väkeään lähettämällä uusi virkailija kerran vuodessa kysymään heiltä asioitaan ja tekemään tuttavuutta.

Synagoogaa lähestyessään emme eläneet lauantaissa, joka on juutalaisten pyhäpäivä, vaan torstaissa, joten perjantain auringonlaskusta alkavaa Sapattia ei tullut häirittyä eikä heitä sen takia loukattua vierailullani.

Minut oli lähetetty kysymään Rabbilta hieman synagoogan bisneksistä, muutoin olimme liikkeidensä veroraportit saaneet tältä vuodelta kasaan.

Lähestyin aroilla mielin synagoogan sivurakennusta ja tervehdin rabbia ystävällisesti ja pääsimmekin hyvään keskustelun alkuun.

"Shalom veli"..."Shalom (rauhaa) "toisillemme toivottaen jatkoin varovasti; "Olen kuullut että säilytätte steariinit ja joitakin muita asioita niitä käytettyänne, miten jätehuoltonne toimii siltä osin tai harrastatteko kierrätystä?"

"Hyvä kysymys arvoisa verotoimiston nuori edustaja, olette panneet merkille, ettemme osta niitä suuria määriä ilmeisesti!?" heitti rabbi vastauksen hääriessään juuri kynttilälaatikkojen kimpussa.
"Niin, näin juuri!" vastasi verottajan edustaja spontaanisti typeryyttään.

"Me lähetämme ne tehtaaseen takaisin ja saamme silloin tällöin kokonaisia kynttilöitä vastalahjaksi!" heitti rabbi työnteon välissä.

"Mitä teette näille alttarileivän tähteille, joita näyttää olevan tuolla korissa, vai arvasinko oikein?" kysyin ajatellen olevani nokkelakin.

"Kyllä, me lähetämme leivän juuria takaisin leipomoon ja he lähettävät meille muutaman leivän viikossa takaisin synagoogaamme, arvasit oikein", vastasi rabbi provosoitumatta.

Päätin olla hieman ilkikurinen ja kokeilla rabbin kärsivällisyyttä ja kysyin; "Mitä te teette muuten niillä esinahkojen jämillä, joita jää silpoessanne 8 päivän ikäisiä poikalapsianne!?"

Nyt rabbi mulkaisi hieman ärtyneesti ja vastasi samalla tavoin koetellen minua;" Niin lähetämme ne sinne teille, ja kerran vuodessa he lähettävät tänne tuollaisen mulkun kyselemään tyhmiä meiltä..!"

Jostakin syystä en kokenut enää olevani kovin nokkela tai sukkela, jos ei oteta huomioon synagoogasta eteneviä askeleitani ja anteeksipyyntöjeni määrää sanoin ja kasvonilmein....

Niin, juutalaisten joukossa on niitäkin, jotka ymmärtävät itseään ja muita niitäkin, jotka ovat sekoitettuna 11.sukukuntana muiden ihmisten ja "mulkkujen" joukkoon ..?!

J.E.

21

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolin ja toisin

      hieno juttu...

      • väännetty

        vitsihän on väännelty lisäysten ja loppuselostuksen avulla merkitykseltään lähes tunnistamattomaksi. Avauksen 'vitsin' konteksti on jostain muualta kuin juutalaisesta huumoriperinteestä. Hieno juttu?

        Kaikkea yritetään.


    • aito_iirisnathan

      "...Päätin olla hieman ilkikurinen ja kokeilla rabbin kärsivällisyyttä ja kysyin; "Mitä te teette muuten niillä esinahkojen jämillä, joita jää silpoessanne 8 päivän ikäisiä poikalapsianne!?"

      Nyt rabbi mulkaisi hieman ärtyneesti ja vastasi samalla tavoin koetellen minua;" Niin lähetämme ne sinne teille, ja kerran vuodessa he lähettävät tänne tuollaisen mulkun kyselemään tyhmiä meiltä..! ..."

      Mainiota!

      • rasismia vastaan

        on "alttarileipä" ja mihin unohtuivat synagogan piispojen kasukat joita myydään alennuksella kun oman synagogan piispa on päässyt eläkkeelle?


      • rasismia vastaan
        rasismia vastaan kirjoitti:

        on "alttarileipä" ja mihin unohtuivat synagogan piispojen kasukat joita myydään alennuksella kun oman synagogan piispa on päässyt eläkkeelle?

        aloittajlle.


      • aito_iirisnathan
        rasismia vastaan kirjoitti:

        on "alttarileipä" ja mihin unohtuivat synagogan piispojen kasukat joita myydään alennuksella kun oman synagogan piispa on päässyt eläkkeelle?

        tilalta tulee ehtoollisviini? :-) Onko se alkohilitonta ja onko sillä kashrut-todistusta? :))


      • luft
        rasismia vastaan kirjoitti:

        on "alttarileipä" ja mihin unohtuivat synagogan piispojen kasukat joita myydään alennuksella kun oman synagogan piispa on päässyt eläkkeelle?

        verotoimiston virkailija pelkäsi turhaan häiritsevänsä sapattirauhaa vaikka olisi tullut perjantaina; reformijuutalaisten temppelithän ovat tunnetusti suljettu aina pyhäpäivinä.


      • pitoista ja sitä
        aito_iirisnathan kirjoitti:

        tilalta tulee ehtoollisviini? :-) Onko se alkohilitonta ja onko sillä kashrut-todistusta? :))

        menee aika paljon Ev.Luterilaisessa kirkkolaitoksen monopolissa; eniten sitä ryyppäävät papit ja kanttorit keskenään...mutta juutalaisuudessa asiat on toisin; ehtoollinen on kerran vuodessa ja se on Pyhä tapahtuma.

        Muissa lahkoissa asiat ovat mietn ovat; Adventistit tarjoavat vain alkoholitonta mehua, kun pelkäävät holtitonta menoa?

        J.


      • Eija_Moilanen
        pitoista ja sitä kirjoitti:

        menee aika paljon Ev.Luterilaisessa kirkkolaitoksen monopolissa; eniten sitä ryyppäävät papit ja kanttorit keskenään...mutta juutalaisuudessa asiat on toisin; ehtoollinen on kerran vuodessa ja se on Pyhä tapahtuma.

        Muissa lahkoissa asiat ovat mietn ovat; Adventistit tarjoavat vain alkoholitonta mehua, kun pelkäävät holtitonta menoa?

        J.

        ryyppää. Olet katsonut liikaa elokuvia. Mutta maku on hyvä ainakin meidän kirkossa. Se jää suuhun pitkäksi aikaa. Ehtoollisleipä onkin sitten eri asia. Sekin saattaa jäädä suuhun pitemmäksi aikaa kuin haluaisi. (hymy)
        Vaikka en pystykään samaistumaan mihinkään kirkon sakramentteihin niin ehtoollinen on pyhä silloin kun menen. Kyse on armopöydästä.

        Kertokaa jotain juutalaisesta ehtoollisesta? ei ole tullut sellainen edes mieleeni juutalaisuuden yhteydessä.


      • aito_iirisnathan
        pitoista ja sitä kirjoitti:

        menee aika paljon Ev.Luterilaisessa kirkkolaitoksen monopolissa; eniten sitä ryyppäävät papit ja kanttorit keskenään...mutta juutalaisuudessa asiat on toisin; ehtoollinen on kerran vuodessa ja se on Pyhä tapahtuma.

        Muissa lahkoissa asiat ovat mietn ovat; Adventistit tarjoavat vain alkoholitonta mehua, kun pelkäävät holtitonta menoa?

        J.

        ottaneet minua liiankin vakavasti! 'Ehtoollisviini' ja 'synagoga'; mikä pari! Käsi kädessä... Anteeksi vaan irvailuani.

        Muuten tilaako Ev.Lut.Kirkko 'kosher-viiniä'?

        En ole vakavissani. Anteeksi taas!


      • aito_iirisnathan

        vain vitsi! Ei sitä tarvitse ottaa vakavasti. Juutalaisuuden kannalta se on epäkorrekti, kyllä. Silti minusta on paljon mukavampi lukea tämmöistä kuin tiettyjen friikkien lähetyskirjoituksia.


      • Eija_Moilanen
        aito_iirisnathan kirjoitti:

        ottaneet minua liiankin vakavasti! 'Ehtoollisviini' ja 'synagoga'; mikä pari! Käsi kädessä... Anteeksi vaan irvailuani.

        Muuten tilaako Ev.Lut.Kirkko 'kosher-viiniä'?

        En ole vakavissani. Anteeksi taas!

        jo minä todella ihmettelin,mutta kysyvä ei tieltä eksy. Israelilaiset viinit ovat aina kuulema kirkastamattomia. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

        Laitan listaa ei taida olla yksikään kosher-viinejä.

        Yleisin Málaga Larios, makea, väkevä (15 t-%) espanjalainen viini.

        Jos yllä olevaa ei ole niin
        Moscatel Oro,
        Commanderie St. John,
        Imperial Mavrodaphne of Patras,
        Voidaan myös
        Tokaji Szamorodni Sweet,
        1993 Beerenauslese,

        Alkoholittomana ehtoollisviininä sopii käytettäväksi:
        Ariel Rouge

        http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/opas2/liite2.html


      • kannalta
        aito_iirisnathan kirjoitti:

        vain vitsi! Ei sitä tarvitse ottaa vakavasti. Juutalaisuuden kannalta se on epäkorrekti, kyllä. Silti minusta on paljon mukavampi lukea tämmöistä kuin tiettyjen friikkien lähetyskirjoituksia.

        epäkorrektia diskurssia, siis toivoisit lisää? Mikä estää? Jonkun mielestä se olisi varmaan hauskaa, mutta joku toinen voisi väittää tällaista postausta rasistisen diskurssin välineeksi.

        Aina voi sanoa: heh, heh, kukas nyt leikistä suuttuu, sehän oli vain vitsi.


      • aito_iirisnathan
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        jo minä todella ihmettelin,mutta kysyvä ei tieltä eksy. Israelilaiset viinit ovat aina kuulema kirkastamattomia. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

        Laitan listaa ei taida olla yksikään kosher-viinejä.

        Yleisin Málaga Larios, makea, väkevä (15 t-%) espanjalainen viini.

        Jos yllä olevaa ei ole niin
        Moscatel Oro,
        Commanderie St. John,
        Imperial Mavrodaphne of Patras,
        Voidaan myös
        Tokaji Szamorodni Sweet,
        1993 Beerenauslese,

        Alkoholittomana ehtoollisviininä sopii käytettäväksi:
        Ariel Rouge

        http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/opas2/liite2.html

        Eija!

        Hyvää tietää, vaikken koskaan tule maistamaan kirkon ehtoollisviiniä. Itse tyydyn Alko:n vaihtoehtoon eli Sion Creekiin, joka tulee suoraan Galieesta. :)


      • aito_iirisnathan
        kannalta kirjoitti:

        epäkorrektia diskurssia, siis toivoisit lisää? Mikä estää? Jonkun mielestä se olisi varmaan hauskaa, mutta joku toinen voisi väittää tällaista postausta rasistisen diskurssin välineeksi.

        Aina voi sanoa: heh, heh, kukas nyt leikistä suuttuu, sehän oli vain vitsi.

        ei suututa eikä loukkaa tämän kaltainen vitsi ollenkaan. Tämänkaltaisen kautta paljastuu ennakkoluulot jne. Minua satuttaa ja suututtaa fiikkien loputtomat ja tahalliset lähetyskirjoitukset.


      • ....
        aito_iirisnathan kirjoitti:

        ei suututa eikä loukkaa tämän kaltainen vitsi ollenkaan. Tämänkaltaisen kautta paljastuu ennakkoluulot jne. Minua satuttaa ja suututtaa fiikkien loputtomat ja tahalliset lähetyskirjoitukset.

        samantasoisia, tai tyhmempiä, uusnatsien sivuilta, ja tietenkin arabien sivuilta


    • nauraa?

      Avaajalle:Hyödynnät jutussasi erään tunnetun juutalaisen vitsin runkoa.. Missä kohtaa pitäisi nauraa?

      Käyttämäsi vitsi (ilman lisäyksiä alkuun ja loppuun, sekä ilman alttari-leipää, alkaa näin:

      'Nuori innokas virkailija sai töitä verovirastosta. Hänen ensimmäinen tehtävänsä oli syynätä paikallisen seurakunnan rabbiinien töitä. Hän ajatteli voivansa vähän pilailla rabbiinien kustannuksella'.

      (Sitten vitsi jatkuu näin:)

      -'Rabbi, mitä teette kynttilöistä valuvalla steariinilla?

      - Lähetän ne kynttilätehtaalle ja aina silloin tällöin saan takaisin ilmaisen kynttilän.'

      - Rabbi, mitä teette pöydälle jääneille leivänmurusille?

      - Lähetän ne matzea valmistavaan tehtaaseen ja aina silloin tällöin saan ilmaisen matze-paketin'

      Tämän jälkeen tulee 'huipennus', ja se menee näin, ilman 'mulkkua':

      - 'Mitä teette ympärileikkauksistanne yli jääneille esinahoille?

      - 'Lähetän ne verovirastoon ja aina silloin tällöin saan vaivakseni täydellisen idiootin niin kuin teidät.'

      Muuta ei vitsiin kuulu. Mikä siinä on koomista, sitä voisi tietenkin miettiä ellei heti ymmärrä. Kai nyt täydellisen idioottimaisia virkaintoisia byrokraatteja löytyy keitten tahansa joukosta, edustakoot mitä tahansa uskontokuntaa tai suuntausta tai maalistuneita, tai vaikka jotain pakanasuuntausta. Näkyykö muuntelemattomassa vitsin versiosta viittaus siihen että virkailija olisi ei-juutalainen..?

      Avauksen 'vitsin' lause "Mitä te teette muuten niillä esinahkojen jämillä, joita jää silpoessanne 8 päivän ikäisiä poikalapsianne!?" kertoo tarpeeksi, joten se siitä, tästäkin avauksesta ja sen tekijän asiantuntemuksesta, ja tavasta puhua juutalaisuudesta.

      • Olet oikeassa

        Tämä aloitukseni on toden totta otettu tuosta lukemastani vitsistä. Kun en muistanut sitä kunnolla, laitoin sen tuohon muotoon.

        Ympärileikkauksessa ei jää "ylimääräistä" , jos sen tekee vain leikkaamalla terskan alla olevan "juomun" ja leikkauksessa vain kerrosta muokataan. Siinäkin muilla on väärä käsitys "silpomisesta"...tarkoitus eoi ollut loukata, vaan kertoa muiden ennakkoluuloista toimenpidettä kohtaan, joka ei ole välttämätön nyky oloissa kuin terveydellisistä syistä?

        Sellaista .... Suomen kanta ympärileikkaukseen on selvä; se on vapaaehtoista; mutta uskonnollisista syistä vain omakustanteisesti annettua.

        Edes terävällä kivellä ei sitä kannata yrittää ja Mooseskin laisti toimenpidettä omilla lapsillaan; kunnes vaimonsa pakotti...

        Kristityillä ilmeisesti "kaste" vastaa samaa riittiä symbolisesti?!


    • Nazi-1

      Todellakin,heheheheh.
      Mutta sairasta se on silti.

    • todellisuudessahan

      esinahoista tehdään linssikeittoa hanukkajuhliin, HAHHAHAHHHHAAA loistava vitsi, eikö?

      • kiinnosta

        .... kuin pippelijutut.

        Kiva hehkuttaa esinahoita, kun saa puhua silloin
        suomalaisen miehen jumalasta.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe