Pelottaa

Ahdistaa

Minkälainen sairaus on keuhkojen sidekudossairaus? Olen yskinyt kymmenen vuotta ja sitä on hoidettu astmalääkkeillä, joista ei ole mitään apua ollut oireisiin. Nyt oireet ovat pahentuneet ja kävin keuhkotautilääkärillä. Tehtiin keu ct ja siellä muutoksia. Tehtiin keuhkoputkien tähystys keittosuolahuuhteluineen ja otettin verikokeita. Eilen lääkäri soitti minulle töihin ja kertoi että minulla on keuhkoissa sidekudosta. Säikähdin niin hirveästi, että puolet sen lääkärin ohjeista meni siinä puhelimessa ohi korvien. Kontrolliaika kolmen kuukauden päästä.

Mitä se tämmöinen keuhkojen sidekudos tarkoittaa? Miten sitä hoidetaan ja minkälainen siinä on ennuste vai voiko sitä asettaa ollenkaan? Pelottaa hirveästi, kotonakin olen lapsille ja ukolle kärtyisä pienestäkin asiasta kun niin pelottaa. Kuolenko minä kohta?

16

5816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tiedät

      Puhelinselitykset tahtovat mennä usein ohi korvien,joten pyydä kirjallinen lausunto tutkimustuloksista. Ehkä se tulee automaattisestikin,mutta soitasinne tutkimuspaikan toimistoon vaikka.On parempi,että ymmärtää asiat.

      • se lääkäri

        soittaa minulle uudelleen vapun jälkeen.


      • Keuhkoparenkyymisairaudet

      • sentään

        Tuskinpa keuhkojensiirto nyt ensimmäisenä on hoitomuodoista listalla?!?!?


      • fibroosi
        sentään kirjoitti:

        Tuskinpa keuhkojensiirto nyt ensimmäisenä on hoitomuodoista listalla?!?!?

        Minähän olen vielä suht nuori ja terve ja työelämässäkin vielä. Ei edes sairaslomaa annettu.Eikä aloitettu mitään hoitoja.
        Siirretäänkö Suomessa keuhkoja muualla kuin Helsingissä?


      • toinennn
        fibroosi kirjoitti:

        Minähän olen vielä suht nuori ja terve ja työelämässäkin vielä. Ei edes sairaslomaa annettu.Eikä aloitettu mitään hoitoja.
        Siirretäänkö Suomessa keuhkoja muualla kuin Helsingissä?

        Kiinnostaisi tietää mitä se lääkärisi on selittänyt, alkuperäiselle kirjoittajalle. Mitä hoitoja on tulossa ja millaiset oireet sulla on? Olen vähän samassa jamassa, mutta kuin tuuliajolla, ei noista lääkäreistä ota selvää missä mennään.


      • Ahdistaa
        toinennn kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää mitä se lääkärisi on selittänyt, alkuperäiselle kirjoittajalle. Mitä hoitoja on tulossa ja millaiset oireet sulla on? Olen vähän samassa jamassa, mutta kuin tuuliajolla, ei noista lääkäreistä ota selvää missä mennään.

        Ensin siis soitti se lääkäri tutkimuksista. Kun hän soitti, olin töissä ja siinäkin mielessä hankala tilanne kysellä. Suurin osa, mistä lääkäri tuolloin kertoi, meni ohi korvien.Se muistan, että sidekudoksesta/fibroosilöydöksestä puhui, ja että siihen voi hoitona käyttää solumyrkkyjä. Apua, olin ihan paniikissa, siis syöpälääkkeitäkö? Soitin sitten parin päivän jälkeen sinne keuhkopolin hoitajille ja kysin heiltä tarkempaa tietoa, kun en latinaa niin hyvin ymmärrä ja kuten sanoin, järkytys oli melkoinen. Silloin sanottiin sieltä, että lääkäri on niin kiireinen, ettei nyt ehdi juttelemaan, ja hoitajien mielestä on lääkärin asia kertoa. Sitten sieltä sanottiin, että lääkäri soittaa minulle kotiin viikon päästä, kuten sitten soittikin.

        Luurin päässä oli toinen lääkäri. Hän kertoi minulle selkeällä suomen kielellä, että keuhkoni eivät ole kunnossa, mutta syytä paniikkiinkaan ei ole. Keuhkopukien huuhtelunäytteessä oli ollut lymfosyyttejä, joka ei ole sama asia kuin lymfooma. Nyt ei ole syytä aloittaa mitään lääkitystä, mutta seurannat ovat keu pkl:lla puolen vuoden tai vuoden välein. Myös reumatekijät ovat olleet koholla vähän. En oikein vieläkään kaikkea ymmärtänyt, mitä lääkäri selitti, mutta kuitenkin tuli jotenkin turvallisempi olo, et en kuitenkaan ole ihan nyt heti kuolemaa tekemässä syöpähoitojen keskellä.

        Oireesta kyselit. Oireena on kuiva yskä, jatkuva köhä ja tosiaan kymmenen vuoden maximiastmalääkitys takana. Harmittaa vaan, ettei minulla sitten astmaa ollutkaan. Siis siltä kannalta, et olen käyttänyt lääkkeitä täysin turhaan. Mites sulla, mimmoset oireet?

        Lopuksi sanoisin, että kannattaa luottaa hoitavaan lääkäriin. Mutta jos ei esim astmalääkitys helpota oireita, kannattaisi selvityttää mistä on kyse.



      • Fibroosi
        Ahdistaa kirjoitti:

        Ensin siis soitti se lääkäri tutkimuksista. Kun hän soitti, olin töissä ja siinäkin mielessä hankala tilanne kysellä. Suurin osa, mistä lääkäri tuolloin kertoi, meni ohi korvien.Se muistan, että sidekudoksesta/fibroosilöydöksestä puhui, ja että siihen voi hoitona käyttää solumyrkkyjä. Apua, olin ihan paniikissa, siis syöpälääkkeitäkö? Soitin sitten parin päivän jälkeen sinne keuhkopolin hoitajille ja kysin heiltä tarkempaa tietoa, kun en latinaa niin hyvin ymmärrä ja kuten sanoin, järkytys oli melkoinen. Silloin sanottiin sieltä, että lääkäri on niin kiireinen, ettei nyt ehdi juttelemaan, ja hoitajien mielestä on lääkärin asia kertoa. Sitten sieltä sanottiin, että lääkäri soittaa minulle kotiin viikon päästä, kuten sitten soittikin.

        Luurin päässä oli toinen lääkäri. Hän kertoi minulle selkeällä suomen kielellä, että keuhkoni eivät ole kunnossa, mutta syytä paniikkiinkaan ei ole. Keuhkopukien huuhtelunäytteessä oli ollut lymfosyyttejä, joka ei ole sama asia kuin lymfooma. Nyt ei ole syytä aloittaa mitään lääkitystä, mutta seurannat ovat keu pkl:lla puolen vuoden tai vuoden välein. Myös reumatekijät ovat olleet koholla vähän. En oikein vieläkään kaikkea ymmärtänyt, mitä lääkäri selitti, mutta kuitenkin tuli jotenkin turvallisempi olo, et en kuitenkaan ole ihan nyt heti kuolemaa tekemässä syöpähoitojen keskellä.

        Oireesta kyselit. Oireena on kuiva yskä, jatkuva köhä ja tosiaan kymmenen vuoden maximiastmalääkitys takana. Harmittaa vaan, ettei minulla sitten astmaa ollutkaan. Siis siltä kannalta, et olen käyttänyt lääkkeitä täysin turhaan. Mites sulla, mimmoset oireet?

        Lopuksi sanoisin, että kannattaa luottaa hoitavaan lääkäriin. Mutta jos ei esim astmalääkitys helpota oireita, kannattaisi selvityttää mistä on kyse.

        Hei,

        Paniikkisi on ihan ymmärrettävää. Olen kokenut saman
        yhdeksän vuotta sitten. Voit käydä tutustumassa minun tilanteeseeni osoitteessa www.seppolepisto.net
        mahdollisuuksia hoidon suhteen on ja jopa tuloksiinkin on mahdollisuus. Voimia sinulle.


      • samanlaisia?
        Fibroosi kirjoitti:

        Hei,

        Paniikkisi on ihan ymmärrettävää. Olen kokenut saman
        yhdeksän vuotta sitten. Voit käydä tutustumassa minun tilanteeseeni osoitteessa www.seppolepisto.net
        mahdollisuuksia hoidon suhteen on ja jopa tuloksiinkin on mahdollisuus. Voimia sinulle.

        Minullla on vasta se vaihe menosssa, että kontrolloidaan 3kk:n välein. Ei minulle ole tuollaisia asioita edes puheltu, et keuhkosiirtoon tarvis mennä. Jos minun tautini vaikka pysyy tällä tasolla kuin nyt, eli kykenen olemaan työelämässä. Lievää hengenahdistusta ja yskää.


      • Fibroosi
        samanlaisia? kirjoitti:

        Minullla on vasta se vaihe menosssa, että kontrolloidaan 3kk:n välein. Ei minulle ole tuollaisia asioita edes puheltu, et keuhkosiirtoon tarvis mennä. Jos minun tautini vaikka pysyy tällä tasolla kuin nyt, eli kykenen olemaan työelämässä. Lievää hengenahdistusta ja yskää.

        Hei,

        Ei toki ole lääkäritkin puhuvat keuhkofibroosi- perheestä, eli on paljon saman tyyppisiä sairauksia ja pääsääntöisesti kaikki käyttäytyvät erilailla. Omani todettiin 2000 vuonna eli sain Milenium-lahjan. Ja nyt on vasta suunnitteilla keuhkojen vaihto. Seuraa tilannettani sivuilla: www.seppolepisto.net niin näet miten minun kohtalo etenee ja miten minulle käy. Ja sinne voit myös heittää vieraskirjaan kysymyksiä ja ajatuksia myös omasta tilanteestasi. Mikä muuten on diagnoosisi ?


      • fibroosia keuhkossa
        Fibroosi kirjoitti:

        Hei,

        Ei toki ole lääkäritkin puhuvat keuhkofibroosi- perheestä, eli on paljon saman tyyppisiä sairauksia ja pääsääntöisesti kaikki käyttäytyvät erilailla. Omani todettiin 2000 vuonna eli sain Milenium-lahjan. Ja nyt on vasta suunnitteilla keuhkojen vaihto. Seuraa tilannettani sivuilla: www.seppolepisto.net niin näet miten minun kohtalo etenee ja miten minulle käy. Ja sinne voit myös heittää vieraskirjaan kysymyksiä ja ajatuksia myös omasta tilanteestasi. Mikä muuten on diagnoosisi ?

        Taitaa lukea jotain tuossa lapussa että Fibrosis pulm. Keuhkokuvasa näkyy sitä tosi vähän, mutta ireesa jatkuva kuiva yskä. Kiitos, käivin jo sivuillasi.


      • Fibroosi
        fibroosia keuhkossa kirjoitti:

        Taitaa lukea jotain tuossa lapussa että Fibrosis pulm. Keuhkokuvasa näkyy sitä tosi vähän, mutta ireesa jatkuva kuiva yskä. Kiitos, käivin jo sivuillasi.

        Hei taas,

        Taitaa olla sama diagnoosi kuin minulle tehtiin ja mikä vieläkin on voimassa oleva. Minun kohdallani oli lääkäreiden mielestä outoa, ettei mikään lääkitys purrut tautiini(yleensä löytyy se oikea lääkitys) minulle kokeiltiin kaikkea mahdollista, mutta tauti vain etenee, joten nyt on päädytty keuhkosiirtoon. Eli toivon, että voit rauhoittaa mielesi ja käydä säännöllisesti kontrolleissa ja toivotaan, ettei tauti kohdallasi etenisi ja lääkkeet alkavat puremaan. Varmaan tulevat kokeilemaan kortisoni hoitoa ja jos se ei tehoa kokeilevat sitten vahvempia. Minun kohdallani kävi niin, etteivät lääkärit ole samanlaista tapausta kuulemma tavanneet tarkoittavat sitä ettei lääkehoito tehonnut. Aika näyttää miten sinun tautisi käyttäytyy, joten pää pystyyn ja menoksi.Jos sinulla herää kysymyksiä sairauden suhteen, niin autan niissä mielelläni.


      • Ei enää niin ahdista
        Fibroosi kirjoitti:

        Hei taas,

        Taitaa olla sama diagnoosi kuin minulle tehtiin ja mikä vieläkin on voimassa oleva. Minun kohdallani oli lääkäreiden mielestä outoa, ettei mikään lääkitys purrut tautiini(yleensä löytyy se oikea lääkitys) minulle kokeiltiin kaikkea mahdollista, mutta tauti vain etenee, joten nyt on päädytty keuhkosiirtoon. Eli toivon, että voit rauhoittaa mielesi ja käydä säännöllisesti kontrolleissa ja toivotaan, ettei tauti kohdallasi etenisi ja lääkkeet alkavat puremaan. Varmaan tulevat kokeilemaan kortisoni hoitoa ja jos se ei tehoa kokeilevat sitten vahvempia. Minun kohdallani kävi niin, etteivät lääkärit ole samanlaista tapausta kuulemma tavanneet tarkoittavat sitä ettei lääkehoito tehonnut. Aika näyttää miten sinun tautisi käyttäytyy, joten pää pystyyn ja menoksi.Jos sinulla herää kysymyksiä sairauden suhteen, niin autan niissä mielelläni.

        Minun tilanteesni on kyllä vasta siinä vaiheessa, että käyn kontrolleissa ja ainakaan vielä kortisonihoitoon ei katsottu olevan aihetta. Lääkäri kertoi, että tilanteeni voi tosiaankin säilyä tällä tasolla pitkäänkin ja voi olla että pysähtyykin tähän. Luin ensin paljon tietoa netistä, mutta kaikenmaailman kauhukertomukset alkoivat ahdistaa. Päätinkin että keskityn vain omaan sairauteeni, käyn kontrolleissa ja katson mitä eteen tulee.Mutta hyvää kesää ja Voimia sinulle.


      • Fibroosi
        Ei enää niin ahdista kirjoitti:

        Minun tilanteesni on kyllä vasta siinä vaiheessa, että käyn kontrolleissa ja ainakaan vielä kortisonihoitoon ei katsottu olevan aihetta. Lääkäri kertoi, että tilanteeni voi tosiaankin säilyä tällä tasolla pitkäänkin ja voi olla että pysähtyykin tähän. Luin ensin paljon tietoa netistä, mutta kaikenmaailman kauhukertomukset alkoivat ahdistaa. Päätinkin että keskityn vain omaan sairauteeni, käyn kontrolleissa ja katson mitä eteen tulee.Mutta hyvää kesää ja Voimia sinulle.

        Hyvä päätös !
        Tosiaan keskity itseesi ja perheeseesi. Turhaan sitä etukäteen murehtimaan. Toivomme, ettei tautisi etene.Ja kuten aiemmin mainitsin hoito yleensä tepsii. Jatkossa usko vain lääkärisi lausuntoja. Kaikki olemme yksilöitä ja yksilöllisiä myös tautien suhteen. Hyvää kesää sinullekin.


    Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe