http://www.netikka.net/mpeltonen/liina.htm
Mitä mieltä olet?
Torinin käärinliina
8
305
Vastaukset
- huijausta..
No sehän on jo todistettu, että nuo liinat ovat pelkkää huijausta tai luulottelua. Ne eivät ole Jeesuksen käärinliinat. Mitä tuota enää jauhamaan - vaikka uskovaisiahan on niiiin helppo huijata mukaan kaikken tuollaiseen hörhöilyyn.
Tästähän oli TV:ssäkin joku ohjelma joskus n. vuosi sisällä. Siinä eräs uudempi "kiistäjä" lähtikin siitä, että kyse on aidosta käärinliinasta, mutta todisteet kumoaisivat Jeesuksen kuoleman. Tämän asiaan selvästikin perehtyneen ihmisen motiivit eivät minulle selvinneet.
Motiiveissahan tässä se vaikeus piileekin. Ateistitutkijan lähtökohtaksi muodostuu helposti se, että pyritään todistamaan, miten väärennös on tehty. Katolisen tai kristillisen tukijan motiivina voisi olla (lisä)todisteen esittäminen Jeesuksen ylösnousemukselle, jolloin tutkimus ohjautuisi vinoon.
Sen mitä olen asiaa lukenut, niin yhtään väärennystekniikkaa ei ole minulle tullut tietoon, jolla kaikki yksityiskohdat täsmäisivät. Jotkut piirteet, kuten se, että käärinliina on Palestiinan alueelta peräisin, vaikuttavat keskiaikaisen väärentäjän toimiksi "ylimitoitetulta". "Pyhäinjäännöksen" olisi varmaan saanut tehtyä vähemmälläkin, jos vain se olisi ollut tarkoitus. Lisäksi ruumiista jääneet jäljet ovat melkoisen hyvin sopivia Rooman valtakunnan aikaiseen teloituskäytäntöön. Näistä ei ehkä tuolloin keskiajalla olisikaan ollut niin tarkkaa tietoa, jos vaikka väärentäjällä olisi ollut halua käsitellä "Jeesus II" samalla tavalla.
Radiohiiliajoitus olisi sinänsä murskaava, ellei linkissäkin mainitut selitykset olisi mahdollisia, ehkä jopa uskottavia. Hiiliajoituksen virheeksihän jouduttaneen joka tapauksessa myöntämään n. vuosisata yli määrityksen antaman virherajan historiallisten todisteiden perusteella.
Kallistun siis tässä vaiheessa sille kannalle, että liina on todennäköisemmin aito kuin väärennetty. Olisi mielenkiintoista tavata ateisti, joka pitäisi Torinon liinaa aitona.- hmmmm...
Mä en sano että jonkin kaltaista "jumala" olentoa tai olentoja olis olemassa tai ei, mutta en myöskään kiistä etteikö liina olis jeesuksen.Uskon nimittäin että jeesus on ollut olemassa mutta en usko hänen olleen jumalan poika.Miksei liina voisi olla jeesuksen käärin liina? Yleensä tollaisten asioiden tutkijan pitäisi olla puolueeton ettei tulisi hätäisiä päätelmiä.Mielestäni liina voi vain todistaa että jeesus sai tappuran päähän,ristiin naulittiin jne.Mutta ei sitä että ruumis on vain haihtunut liinan alta.Mulle liina korkeintaan merkitsee yhtä mahdollista todistusta että on ollut jeesus niminen henkilö.
- Kangas muka säilynyt siisti...
hmmmm... kirjoitti:
Mä en sano että jonkin kaltaista "jumala" olentoa tai olentoja olis olemassa tai ei, mutta en myöskään kiistä etteikö liina olis jeesuksen.Uskon nimittäin että jeesus on ollut olemassa mutta en usko hänen olleen jumalan poika.Miksei liina voisi olla jeesuksen käärin liina? Yleensä tollaisten asioiden tutkijan pitäisi olla puolueeton ettei tulisi hätäisiä päätelmiä.Mielestäni liina voi vain todistaa että jeesus sai tappuran päähän,ristiin naulittiin jne.Mutta ei sitä että ruumis on vain haihtunut liinan alta.Mulle liina korkeintaan merkitsee yhtä mahdollista todistusta että on ollut jeesus niminen henkilö.
Ei taatusi ole mikään aito käärinliina. Jo itse kangas on säilynyt 'liian tuoreena' yli 2000 v. Ja mitä kaikkea uskovaiset ovat keksineetkään tämän 2000 v:n aikana muka pyhäinjäännöksinä? Eikös melkein joka kirkossa ole joku Jeesukselta jäänyt a tyhmät uskovaiset paremmin kangaspala jossain lippaassa aarteena ja muistona. Niistä kangaspaloista sais jo aikamoisen garderoobin perustettua Jeesukselle.
- hmmmm...
Kangas muka säilynyt siisti... kirjoitti:
Ei taatusi ole mikään aito käärinliina. Jo itse kangas on säilynyt 'liian tuoreena' yli 2000 v. Ja mitä kaikkea uskovaiset ovat keksineetkään tämän 2000 v:n aikana muka pyhäinjäännöksinä? Eikös melkein joka kirkossa ole joku Jeesukselta jäänyt a tyhmät uskovaiset paremmin kangaspala jossain lippaassa aarteena ja muistona. Niistä kangaspaloista sais jo aikamoisen garderoobin perustettua Jeesukselle.
En ole tutkija joten en voi sanoa onko joku kirjoitus tai liina väärennös.Onhan liinasta ristiriitaisia tutkimuksia.Mutta onhan löydetty myös 2000v vanhoja kirjoituksia jotka ovat hyvin säilyneitä vaikka niitä ei ole säilytetty parhaalla mahdollisella tavalla.Esim Juudaksen evankeliumi joka on kirjoitettu vähän jälkeen Jeesuksen kuoleman ja jonka teksti on ristiriidassa nykyisen kootun raamatun teksteihin.En ole jaksanut etsiä tietoa liinasta koska mulle on aivan sama onko liina jeesuksen vai ei koska jeesus oli vain ihminen muiden joukossa.Uskovaiset kyllä kehittävät kaiken maailman todisteita jotka muka todistavat jumalan olemassa olon.Rupeapa keskustelemaan älykkäästi uskovaisen kanssa koska he ajattelevat putkinäköisesti.Mutta kyllä ei uskovillakin saattaa olla kapeahko ajatus muoto.Mielestäni olisi hyvä opetella ajattelemaan myös vastapuolen näkökannasta.
radiohiiliajoitus on käypänen metodi kun lopputulema tukee tavoitetilaa mutta jos samalla menetelmällä osoitetaan kretupelleily pelleilyksi, niin se ei nää käykään.
- holografinen kuvako?
Torinon käärinliinä, sindone, on edelleen suuri mysteeri, sillä ei tunneta vielä sellaista tekniikkaa jolla kuva on saatu aikaiseksi. Samantyyppisen kuvan saa tosin tehtyä pitkällä valotusajalla; on näet tehty kokeita tekniikalla jonka ehkä Leonardo da Vinci hallitsi, mutta tulos ei ole samanlainen kolmiulotteinen kuin on tuo sindoneen piirtynyt kuva.
Uusimmat sindonen tutkijat ihmettelevät ennen kaikkea liinalle piirtynyttä kuvaa siksi, että siinä oleva ruumis näyttäisi leijuvan ilmassa 'kuvaushetkellä' eli siinä ei ole selän puolellakaan näkyvissä kehon painaumajälkiä.
Laitan tähän Youtube-linkin, tosin se on italiankielinen, mutta kannattaa katsoa vaikka uteliasuudesta ainakin sen loppuosa (n.7min kohdasta eteenpäin) eli:
http://www.youtube.com/watch?v=9_zjTHOiN68&feature=related - Tristar
Kankaan näytteet joista ajoitus ja muut analyysit on tehty, on otettu paitsi niistä reunaosista, myös useasta paikasta (kolme vai neljä en muista) keskikohdilta, niin värjäytyneiltä alueilta kuin vaaleiksi jääneiltäkin, eroavaisuuksien selvittämiseksi. Otetut näytteet eivät ole tilkkuja, vaan yksittäisiä lankoja, jotta rakenne ei kärsisi.
Liinan kuva on myös onnistuttu toisintamaan täydellisesti. Suomeksi siis; tiedämme miten kuva on syntynyt. Se ei ole enää mysteeri. Kaikki "perustelut" aitouden puolesta on kumottu jo monta kertaa, mutta yllätys yllätys, ne seikat valuvat uskovien ohi kuin vesi hanhen selästä. Se mitä ei haluta kuulla, sitä ei myöskään kuulla, siltä näyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743930Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1893195Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472986Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle702570Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3682310- 1721971
- 781595
- 331515
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391382