rahan ahne valittaja mummo

kyllästynyt äippä

Olen yh-äippä (4 lasta) joka muutti hiljattain ja täätä ei ole löytynyt vielä hoitoapua. Minulla on erityislapsia joita en voi "antaa" kenen tahansa hoidettavaksi. Joten turvaudun äitiini/mummoon. Nyt kuitenkin on alkanut jo raivostuttaa hänen ainainen valitus rahasta. Maksan hänelle linja-automaksut kun tulee käymään (n. 10e yht.) ja ajasta riippuen onko hän 3-6h meillä (20-30e). Hän ei ymmärrä että tottakai saan enemmän rahaa koska on enemmän ruokittaviakin (työm.tuki, elatus ja lapsilisä). Meillä menee liikaa rahaa ruokaan hänen mielestään. (Meillä on aamupala, ruoka, valipala, ruoka ja iltapala). Samoin pesen liikkaa pyykkiä, (kone pyörii kerran päivässä) "lapset voivat olla samoissa vaatteissa koko viikon". Samoin tiskiä ei saisi olla koskaan yhtään altaassa, leluja ei saisi olla missään muualla kuin laatikoissa, pedillä ei saisi istua ettei lakanat rypisty... Ja pahinta: lapseni ovat eriarvoisia: 2 ihanaa lasta ja 2 kauhukakaraa ja tämän mummo on sanonut lapsille suoraan.
Mitä teen? kuitenkin hän on mummo ja onneksi käy harvoin, ehkä kerran kuussa, mutta kahdelle lapselleni nämä vierailut ovat yhtä helvettiä kuten minulle.
Onko kenelläkään samanlaista mummoa?

12

600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdgdk

Jos kerta noin paljon nuppia kiristää niin hoida pentus itse!

• tuo maksaminen

Matka kulukorvauksen ymmärrän, jos pieni eläke,
      mutta "ajasta riippuen onko hän 3-6h meillä (20-30e)." ei mene jakeluun.

Itse pitäisin kohtuullisena esim. perheen kanssa *syömistä/välipalaa* samoin eväin kaikki, tuo 3-6 tuntia matkat vaikuttaa jo verensokeriin. Mummun olisi hankalaa tulla eväillä..

Otapa puheeksi tuosta "korvauksesta" 20-30 € pitäisikö se ilmoittaa verovirastoon, kun kuitilla saisit sen itse kotitaloustulo vähennykseksi?

Itse olen mummu vain, minulla on mummupäivä kerran viikossa. n. 2-3 tuntia mummun luona, pitempää jos tarvetta.
      En halua mitään tarjoilua*, me leivomme ja viemme tuliaisia isille ja äidille :)
      Nyt tulee toinen ja olen miettinyt miten voisin olla avuksi?

Tänään olen miettinyt tätä vaihtoehtoa:

Jospa hakisin esikoisen (sitten 3v. 8kk) ulos, äitiysloman ajan, vaikka ihan päivittäin?
      Voisimme olla pihalla 1,5- 2,5 tuntia ja miniä saisi keskittyä vauvaan ja vaikka levätä, jos sopii hoidon lomassa...

Muuten olen miettinyt mummupäivän jatkuva koko äitiysloman ja siitä eteenpäin "normaalisti".. sitten molemmille lapsille

Aiemmin olen miettinyt molempien ottamista; vaikka ruokailun välin, myös erikseen kumpaakin tai esikoista yksin.. kerran viikossa?

Aikomukseni on tarjota "lapsi vapaata" 2-3 tuntia,vaikka päivittäin, molemmista..
      Miniä on lapsistaan aika pihi ja poikani vielä pihimpi.

Tulevaa ei tiedä kukaan, molemmat ovat kesälomalla vanhempain lomalla ja palkaton kuukausi solahtaa joukkoon.

• edelliseen.

Niin unohtui, asumme isossa lähiössä, välimatka on 250 m. Minä olen eläkkeellä, tein tilaa aikaani, jätin muut vapaaehtoistyöt ollakseni "käytettävissä" tarvittaessa.

• kylläpä jaksoitkin itseä
        edelliseen. kirjoitti:

Niin unohtui, asumme isossa lähiössä, välimatka on 250 m. Minä olen eläkkeellä, tein tilaa aikaani, jätin muut vapaaehtoistyöt ollakseni "käytettävissä" tarvittaessa.

kehua.

• elämän sisältö
        kylläpä jaksoitkin itseä kirjoitti:

kehua.

ainoa elämän sisältö on lapsenlapset, joka miniän painajainen.

Tosin eiköhän murrosikä ole helpompaa kaikille, kun on useampi jota kohtaa kapinoida.

Kuitenkin isovanhemmilla pitäisi olla myös muita suhteita ja elämään kuin lapsenlapsi.

Ehkä olisi syytä saada korvausta käytetystä ajasta?
        Näin voisi muuna aikana osallistua vaikka maksulliseen ajanviettoon, mihin vain mikään ei ole ilmaista.
        Kumpi oli ensin muna vai kana?

• tuunari_mikko
        elämän sisältö kirjoitti:

ainoa elämän sisältö on lapsenlapset, joka miniän painajainen.

Tosin eiköhän murrosikä ole helpompaa kaikille, kun on useampi jota kohtaa kapinoida.

Kuitenkin isovanhemmilla pitäisi olla myös muita suhteita ja elämään kuin lapsenlapsi.

Ehkä olisi syytä saada korvausta käytetystä ajasta?
        Näin voisi muuna aikana osallistua vaikka maksulliseen ajanviettoon, mihin vain mikään ei ole ilmaista.
        Kumpi oli ensin muna vai kana?

Tänne ei mene jakeluun, että mummoille pitäisi maksaa lasten lasten kanssa olemisesta.

• hyväntahtoisuuttasi

Ihailtavaa kuinka haluat auttaa lapsesi perhettä. Itse kuitenkin kokisin tuon jo ahdistavaksi. Meidän molempien vanhemmat kyllä hoitavat lastamme tarvittaessa (esim. jos joudumme yhtäaikaa töihin, teen satunnaisesti työvuoroja). Kuitenkin olen lapsen päivähoitoon syksyllä laittamassa kun kouluun lähden vaikka, mahdollista olisikin isovanhempien hoitaa ja haluaisivat. Tähän syy tulee omasta lapsuudestani. En edelleen voi sitää mummuani vaikka hän ei mitää ilkeää koskaan tehnyt. En vain tykannyt olla mummulla hoidossa, olisin halunnut päivähoitoon.
        Muutenkin kokisin tuon hyvän tarkoituksesi ehkä tungettelevaksi ja vähän loukkaavaksikin (saattaisin luulla ettet luota minuun vanhempana ym.). Tietysti toisille sopii toisenlainen ratkaisu ja minijäsi voi olla jopa tyytyväinen ja mielissään, muistat vain kysyä häneltä ja pojaltasi ennen hoito suunnitelmia.

• vai vajaa mieli / äly?
        hyväntahtoisuuttasi kirjoitti:

Ihailtavaa kuinka haluat auttaa lapsesi perhettä. Itse kuitenkin kokisin tuon jo ahdistavaksi. Meidän molempien vanhemmat kyllä hoitavat lastamme tarvittaessa (esim. jos joudumme yhtäaikaa töihin, teen satunnaisesti työvuoroja). Kuitenkin olen lapsen päivähoitoon syksyllä laittamassa kun kouluun lähden vaikka, mahdollista olisikin isovanhempien hoitaa ja haluaisivat. Tähän syy tulee omasta lapsuudestani. En edelleen voi sitää mummuani vaikka hän ei mitää ilkeää koskaan tehnyt. En vain tykannyt olla mummulla hoidossa, olisin halunnut päivähoitoon.
        Muutenkin kokisin tuon hyvän tarkoituksesi ehkä tungettelevaksi ja vähän loukkaavaksikin (saattaisin luulla ettet luota minuun vanhempana ym.). Tietysti toisille sopii toisenlainen ratkaisu ja minijäsi voi olla jopa tyytyväinen ja mielissään, muistat vain kysyä häneltä ja pojaltasi ennen hoito suunnitelmia.

Ei tuossa sanota, ettei kysy vanhemmilta.

Mikään asia ei vain putkahda tuosta vain, kaikkeen tehdään suunnittelu- ja valmistelutyötä, joka on ajattelua neuvottelua asian puitteissa ja sitä Hän tekee.

Julkinen "keskustelu" on nykyään vain haukkumista ja syytelyä se on ainoa "tarkastelu" kulma.
        Päiväkoti edellyttää ettei lapsen työpäivä ole yli 8 tuntia, olisi ihanaa voida käydä vaikka kaupassa kaikessa rauhassa, kun joku muu hakisi lapset.

Voi äiti tietysti kokea mummun seurat vain poikansa "auttamiseksi", mutta jos lapsenlapsi viihtyy kanssasi, ei edes jyrkkä feministi voi ynnätä mummun aikaa isän / poikansa paapomiseksi.

Millä tavalla
        "Miniä on lapsistaan aika pihi ja poikani vielä pihimpi."
        tuo pihiys tuntuu tai näkyy?

• tuntea myötä tuntoa?
        hyväntahtoisuuttasi kirjoitti:

"En edelleen voi sitää mummuani vaikka hän ei mitää ilkeää koskaan tehnyt. En vain tykannyt olla mummulla hoidossa, olisin halunnut päivähoitoon."

Voisit hakeutua terapiaan, omia traumojaan ei ole hyväksi jakaa käytös elämis- ja olemistotuuksina.
        Aika köyhää olettaa omaa näkökulmaansa ainoaksi oikeaksi totuudeksi.

Vai ymmärränkö tuon kirjoituksen tavallasi, kirjoitusvirheistä huolimatta?

• ghuipn,-
        tuntea myötä tuntoa? kirjoitti:

"En edelleen voi sitää mummuani vaikka hän ei mitää ilkeää koskaan tehnyt. En vain tykannyt olla mummulla hoidossa, olisin halunnut päivähoitoon."

Voisit hakeutua terapiaan, omia traumojaan ei ole hyväksi jakaa käytös elämis- ja olemistotuuksina.

"Voisit hakeutua terapiaan, omia traumojaan ei ole hyväksi jakaa käytös elämis- ja olemistotuuksina.
        Aika köyhää olettaa omaa näkökulmaansa ainoaksi oikeaksi totuudeksi."

Et ajatellut, mitä kirjoittaja sanoi ja vielä vähemmän ajattelit, mitä kirjoitit. Jos kirjoittaja ei olisi halunnut olla mummulassa vaan olisi mieluummin mennyt päiväkotiin, niin se näkökulma on kirjoittajan ikioma mielipide ja siksi ainoa oikea totuus. Sinä saat olla asiasta mitä mieltä haluat, mutta sinun mielipiteesi ei muuta miksikään alkuperäisen kirjoittajan mielipidettä eli totuutta.

Terapiaa taasen on turha tuputtaa yleislääkkeeksi jokaikiseen asiaan, mitä ihmiset täällä itsestään ja elämästään kertovat.

• Nolottaa
        tuntea myötä tuntoa? kirjoitti:

Palstalla ollaan aina neuvomassa ammattiapuun hakeutumisessa. Ihan nolottaa tuollainen, ikään kuin mikään asia ei koskaan saisi olla negatiivista.

Minkälaisen vastaanoton kirjoittaja saisi kun valittaisi terapeutille, että olisi lapsena halunnut mennä päiväkotiin, mutta joutui olemaan mummon hoivissa.
        "Toiset lapset saivat olla päiväkodissa, mutta minä raukka...."
        Nyt sitten on trauma!

Kateus on luonnollinen tunne. Ainahan lapsi arvelee, että muilla on paremmin.

• Ira¤
        Nolottaa kirjoitti:

Palstalla ollaan aina neuvomassa ammattiapuun hakeutumisessa. Ihan nolottaa tuollainen, ikään kuin mikään asia ei koskaan saisi olla negatiivista.

Minkälaisen vastaanoton kirjoittaja saisi kun valittaisi terapeutille, että olisi lapsena halunnut mennä päiväkotiin, mutta joutui olemaan mummon hoivissa.
        "Toiset lapset saivat olla päiväkodissa, mutta minä raukka...."
        Nyt sitten on trauma!

Kateus on luonnollinen tunne. Ainahan lapsi arvelee, että muilla on paremmin.

omia lapsenlapsiani ilmatteeksi ovathan he omia lapsenlapsia.Matkakustannukset ymmärtää mikäli pieni eläke.Kaikkien lastenlasten pitäisi olla samanarvoisia.Auttaisiko,mikäli puhuisit äitisi kanssa miltä sinusta ja niistä kahdesta lapsesta tuntuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1934
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1670
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1286
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      64
      1207
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      896
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      862
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe