Pitääkö työuupuneelle sinusta maksaa..
152
10243
Vastaukset
- Samaa mieltä
Ihmisen tulee huolehtia jaksamisestaan ihan itse ja se on työpaikan etu. Uupunut on ottanut itselleen liikaa töitä ihan oma-aloitteisesti - tai on ottanut vastaan liikaa työtä - eikä ole pitänyt huolta tuotantokoneiston yhdestä palikasta eli itsestään.
Työuupuneelle ei tule maksaa palkkaa. Työn tekeminen perustuu sille että jaksetaan ja hoidetaan ne asiat jotka luvataan - eikä suinkaan niin että kynttilää poltetaan molemmista päistä ja sitten jätetään hommat hoitamatta.
Ihmisten on aika alkaa ajatella omaa parastaan. MIkäli elämä menee töitä tehdessä on ihminen silloin valinnut huonosti. Jos ihminen tarvii paljon rahaa ja siksi uuvuttaa itsensä hän törsää jaksamiseensa nähden liikaa - eikä hänelle siksi pidä maksaa palkkiota sen huonon ja näköalattoman valinnan seurauksista.- Suivaantunut
Oletko kirjoittaja ihan tosissasi ja oletko edes viitsinyt paneutua asiaan. Sressin määrä ihmisessä riippuu monista asioista. Toimintaympäristö koostuu muustakin kuin työympäristöstä. Jatkuvan sressin vaikutukset voivat ilmetä monella tavalla ja eri yhteyksissä.Perehdy asioihin ennen kuin kirjoittelet talläista soopaa.
- antero02
Suivaantunut kirjoitti:
Oletko kirjoittaja ihan tosissasi ja oletko edes viitsinyt paneutua asiaan. Sressin määrä ihmisessä riippuu monista asioista. Toimintaympäristö koostuu muustakin kuin työympäristöstä. Jatkuvan sressin vaikutukset voivat ilmetä monella tavalla ja eri yhteyksissä.Perehdy asioihin ennen kuin kirjoittelet talläista soopaa.
työelämässä on monta vaihto ehtoa,minkä takia työntekijä uupuu.On esimerkiksi työpaikkakiusaamista,ikärasismia,sekä sun muuta.Kyllä se kolmivuorotuön kestää,mutta kun tulee sellainen olo, että ne rasistit ja kiusaajat on siellä .kyllä siinä uupumus ,on ensinmäisiä asioita jotka laukaísevat uupumuksen.Kokemusta on
- Sama jatkaa.
Suivaantunut kirjoitti:
Neuvotellaan työnantajan kanssa. Vähemmän suorittavalle ei anneta niin paljoa tehtäviä tai tekijä voi katsoa että jonkinlainen loma on tarpeen. Mitään korvausta siitä kuitenkaan ei tarvi mun mielestä maksaa koska eipä työtäkään ole tehty.
Olen ihan tosissani asian kanssa. Olen työurallani kokenut monta uupumusta nimeomaan muista kuin työasioista ja jousto on aina saatu löydettyä työnantajan kanssa sopimalla. Joskus olen tehnyt lyhyempiä päiviä, joskus ottanut palkatonta, joskus työt organisoitu toisin. Uupumukseni ei ole koskaan ollut työperäistä koska kieltäydyn liiasta työstä välittömästi koska tiedän mitä jaksan ja mitä en. Tämä ei tarkoita ettenkö tekisi esim. ylitöitä vaan tämä tarkoittaa sitä osuutta josta tiedän koituvan LIIKAA itselleni.
Mikä asiassa on niin vaikea tajuta? Työntekijän aiheuttamat tai hänen elämästään tulevat ongelmat eivät ole työnantajan vastuulla tai hänen kannettavanaan? - Sama jatkaa.
".työntekijöille kun ei aina anneta mahdollisuutta itse vaikuttaa noihin asioihin."
Vain orja ei voi vaikuttaa omaan työhönsä.
Te kuulostatte ihmisiltä jotka hiirilaumana nuolette työnantajanne peppua pelätessänne että teidät laitetaan pihalle.
Ihmekös että uuvutte. - Naisen mielipide
kasataan työntekijälle liikaa, niin ilman muuta palkka on työnantajan maksettava vaikka vähan pienenpänä.
Kyselin kerran viime kesänä lääkäriltä että voisiko stressaavasta työstä saada sairauslomaa niin vastaus oli: Jos et jaksa sitä työtä tehdä niin sano itsesi irti. Jatkoin työtäni. Jälkeenpäin asiasta toisten kanssa keskustellessa, olivat sitä mieltä että ei se sama työ olisi sen helpompaa ollut toisllekaan. - kiuyt
miks sit pitäs maksaa palkkaa ,jos sattuu katkaseen jalkansa harrastuksessa,oisha sitä voinut jättää harrastamatta ni jalka ei menis poikki...siis tämäkö logiikkasi?
- Hohhoijaa i-s
Ootappa, kun omalle kohdalle tulee tilanne, että oot sairas - työuupunut, koipi paketissa, saat syöpähoitoja... mitä tahansa, minkä vuoksi olet työkyvytön ja työnantajasi ilmoittaa sinulle, ettet saa palkkaa siltä ajalta. Luulen, että hymy hyytyy. Ei ole ihmisen oma valinta läheskään aina, jos sairaus yllättää... Vaan tuskimpa tuota älyät edes ajatella. Työpaikat ovat pullollaan mitä sadistisimpia esimiehiä, jotka kuvittelevat voivansa hallita pelolla ja ahdistamisella.
- MANIPULOINTIA
YRITTÄJÄ/TYÖNANTAJA ON AIHEUTTANUT UUPUMUKSEN UHKAAMALLA ,PAINOSTAMALLA YM,YM.TEE ITE TYÖS.ÄLÄKÄ YRITÄ DELEKOIDA NIITÄ TOISTEN TEHTÄVIKSI,PIENELLÄ PALKALLA.OMA VIKA MITÄS OOT LÄHTENY YRITTÄJÄKS ! YRITÄTTE IHMISTEN TERV KUSTANNUKSELLA SAADA OMAN KUKKARON TÄYTEEN ! TOI ON JUST TOTA HYVÄKSIKÄYTTÖÖ JA MANIPULOINTIA. ÄLKÄÄ IHMISET LÄHTEKÖ TOHON PASKAN PUHUMISEEN MUKAAN JA ÄLKÄÄ VAAN SUOSTUKO MINKÄÄNLAISIIN PALKAN ALENNUKSIIN KOSKA OLETTE SAIRASTUNUT TYÖNANTAJANNE TAKIA !
- Ekskuse
MANIPULOINTIA kirjoitti:
YRITTÄJÄ/TYÖNANTAJA ON AIHEUTTANUT UUPUMUKSEN UHKAAMALLA ,PAINOSTAMALLA YM,YM.TEE ITE TYÖS.ÄLÄKÄ YRITÄ DELEKOIDA NIITÄ TOISTEN TEHTÄVIKSI,PIENELLÄ PALKALLA.OMA VIKA MITÄS OOT LÄHTENY YRITTÄJÄKS ! YRITÄTTE IHMISTEN TERV KUSTANNUKSELLA SAADA OMAN KUKKARON TÄYTEEN ! TOI ON JUST TOTA HYVÄKSIKÄYTTÖÖ JA MANIPULOINTIA. ÄLKÄÄ IHMISET LÄHTEKÖ TOHON PASKAN PUHUMISEEN MUKAAN JA ÄLKÄÄ VAAN SUOSTUKO MINKÄÄNLAISIIN PALKAN ALENNUKSIIN KOSKA OLETTE SAIRASTUNUT TYÖNANTAJANNE TAKIA !
Ja vaihda firmaa tai perusta oma koska selvästi kilpailija joka tekee hyvillä mielin hyvää tulosta on sijaa sillä alueella.
Ei tarvi uupua vaan tehdä fiksu valinta.
Ihmiset itsehän tässä leikkii omalla terveydellään ottamalla vastaan liikaa töitä, työnantajan tehtävä on saada firma pyörimään mahdollisimman hyvin ja hän tarjoaa/vaatii just niin paljon kuin katsoo parhaaksi - jos se on liikaa niin sitten ei kannata osallistua. Kun työntekijä häipyy kuviosta on työnantajalla kusi sukassa hyvin nopsaan koska sitten edes sitä kohtuullista määrää ei saada tehtyä ja oletettavaa on että se työnantaja järjestää asiat mielummin toisin saadakseen pitää HYVÄN tekijän tyytyväisenä.
Paitsi tietenkin jos siihen löytyy helposti joku toinen joka tekee saman kuin edellinen ja vieläpä ehkä enemmänkin - uupumatta. Silloin se uus on paikkansa ansainnut. Menkööt alisuorittajat kortistoon jos ei kerran pärjää tai pysty pitään puoliaan - se on ihan oikeesti realistinen vaihtoehto tässä maailmassa. - raksamies.....
kirjoittelee,ettei työuupumusta tule kuin oman menettelyn seurauksena.Kokeilisivat 30v raksalla pelkkää urakkaduunia,niin kyllä uupumusta olis havaittavissa.
- Se sama
Hohhoijaa i-s kirjoitti:
Ootappa, kun omalle kohdalle tulee tilanne, että oot sairas - työuupunut, koipi paketissa, saat syöpähoitoja... mitä tahansa, minkä vuoksi olet työkyvytön ja työnantajasi ilmoittaa sinulle, ettet saa palkkaa siltä ajalta. Luulen, että hymy hyytyy. Ei ole ihmisen oma valinta läheskään aina, jos sairaus yllättää... Vaan tuskimpa tuota älyät edes ajatella. Työpaikat ovat pullollaan mitä sadistisimpia esimiehiä, jotka kuvittelevat voivansa hallita pelolla ja ahdistamisella.
Viimeksi alkuvuodesta jolloin olin viikon saikulla hyvin pienen mutta kriittisessä kohdassa olleen haavan takia. Se esti virallisesti työn tekemisen ja on lääketieteellisesti ihan tasan tarkkaan pätevä syy miksen voi tehdä työtä.
Olen myös toissavuonna tehnyt lyhennettyä työpäivää väsymyksen takia ja sain siltä ajalta alempaa palkkaa. Se on ihan pragmaattista itsestään huolehtimista. Mä en katsos ikimaailmassa sorru siihen että riistäisin itseäni ja jaksamistani! Ei pomo siitä tykännyt tietenkään mutta totesin vaan että tää on pakkosauma, muuten tulee isompi vahinko.
Itsestään on huolehdittava. Se voi tarkoittaa hyvinkin merkittäviä asioita kuten vaikkapa sitä että jättäytyy pois työstä johon ei pysty. Jaksaminen kuitenkin on asia johon voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa valtavasti ja ennaltaehkäisevästi - niin työn itsensä kuin muidenkin asioiden suhteen. Tämän takia se on ihmisen omaa virhettä jos on niin pitkälle antanut tilanteen mennä että joutuu hakeen lääkäriltä apua siihen ettei pysty suoriutumaan.
Toisaalta ymmärrän että tää ajattelumalli jossa ihminen itse on vastuussa itsestään työn suhteen on vieras kulttuurillemme. Me ollaan kansaa joka nielee yleensä sen mitä syötetään - oli se kohtuullista tai ei. Ja pelätään että menetetään jotain jos ei niellä. Mut mä en olekaan sellainen, eikä pitäis olla kenenkään muunkaan. Mä ansaitsen kannukseni aina sillä että teen sen minkä lupaankin ja työnantaja voi luottaa että tulen aina puhumaan jos on ongelmia. Työuupuja ei selvästikään toimi samalla tavalla - hän vaikuttaa erinomaiselta tekijältä joka ei valita - mutta sitten luhistuu ja jättää työkaverit, työt ja työnantajan kuseen - ja nyt vielä haluaa maksattaa omat virheensä toisella?
Ei ihan tasan tarkkaan oo ymmärrystä tolle. Huolehtikaa itsestänne. - tv
Mielipide on varmaan jonkun tehdastyöläisen miehen ,joka istuu tuolilla ja katselee ruutua.
- No joo
No joo...Palkkaa pitää maksaa työsuorituksen mukaan.
Itse olen julkisen puolen töissä kuukausipalkalla. Joukkoon sopii niitä, jotka nippa nappa tekevät vain sen pakollisen....eli silloin maksetaan peruspalkka. On toki olemassa työuupumusta, mutta myös luovaa laiskuutta...minä en ainakaan ala tekemään kenenkään töitä, jos ei jaksa tehdä edes perustehtäviään. Kyllä silloin työnantajan pitää laittaa semmoiset duunarit kilometritehtaalle.
Ymmärrän toki tilapäisen väsymisen, mutta joukossa on ihan suomeksi sanottuna lusmuilijoita.
Tupakanpoltosta muuten, onkos jossain määritelty, että tupakoitsijat olisivat sen laiskempia tai tehottomampia kuin tupakoimattomatkaan????
Itse olen tupakoiva, minulle maksetaan henkilökohtaista lisää joustavuudestani, sairaslomilla en ole ollut, päinvastoin olen tehnyt näiden "väsyneiden" työvuoroja, kun eivät oo jaksaneet tulla töihin, ja sijaisia ei ole.
Heh...ensi vuonna kunnastamme tulee savuton...olenkin jo ilmoittanut esimiehelleni, että sitten en enää tee 2 vuoroo peräkkäin, rekrytointiongelma ei ole minun ongelmani. - Luotettavav raataja
Oletkos tullut ajatelleeksi, että kenties työntekijälle ei anneta mahdollisuutta "valita" sellaisia tehtäviä joita varmasti jaksaa uupumatta suorittaa. Jo kahdet YT:t läpikäyneenä voin omakohtaisesti kertoa, että valinnanavaraa pois potkittujen jäljelle jääneiden tehtävien tekemisessä ei ole. Sinä joko jaksat tehdä useamman ihmisen jälkeensä jättämät tehtävät tai sitten voit sanoa itse yöpaikallesi näkemiin.
Vaikka henkisesti jaksatkin tehdä työtäsi laulaen, voi fysiikka tulla jossain tapauksissa vastaan.Ylikuormittunut käsi ja olkapää saattaa ajaa sinut tilanteeseen, että et yksinkertaisesti pysty tekemään kädelläsi mitään. Eräänlaista "työuupumusta" tämäkin.
Me eletään nyt ns. työnantajan markkinoita ja täysin sen armoilla. Ennen työntekijällä oli varaa sanoa, milloin työmäärä oli ylimitoitettu ja siitä saattoi pyytää lisäkorvausta. Nyt sinun pitää joustaa, toisin sanoen tehdä enemmän samalla palkalla, olla kestävä ja luotettava ja vieläpä hyväksyä, että mahdollisesti raadantasi ei olekaan nykyisen palkkauksesi veroista työtä, vaan palkkaasi tuleekin alentaa. Eletäänhän tässä huonoja aikoja.
Osaat siis varmaan jo lukea riveiltä tai jopa rivien välistäkin mitä mieltä moisesta väitteestäsi olen.
Jos työntekijä on parhaansa ja enemmänkin antanut työnantajalleen, on työnantajan kannettava vastuu arvokkaasta työntekijästään myös vaikeina aikoina. Lama ei ole lopullista, aina sieltä on noustu ja niin noustaan nytkin. Olkaapa työnantajat tarkkana, ettei mene säästöpuuhissa lapsi pesuveden mukana! - Ei töitä=ei palkkaa
Ei tietenkään pidä jos ei töitäkään tee. Kaikki laiskurit hommaa päästä eläkkeen, sitten pääsevät haukkuun esim. työttömiä. Eläkettä ei tulisi antaa jos ei ole oikeaa sairautta.
- Hullupetteri
Olet idiootti.
- tt
ookko ikinä ollu isos virmas töis ookko nähny mitä ne vaatii ime tumppuas tyätön paperin pyörittäjä nii se vaa on että ite oon liiton korvaukset maksanu ja niillä makaan tai kelarahoilla vai kateellinen persereikä jos toiset tianaa rahaa
- Karigari
Ekskuse kirjoitti:
Ja vaihda firmaa tai perusta oma koska selvästi kilpailija joka tekee hyvillä mielin hyvää tulosta on sijaa sillä alueella.
Ei tarvi uupua vaan tehdä fiksu valinta.
Ihmiset itsehän tässä leikkii omalla terveydellään ottamalla vastaan liikaa töitä, työnantajan tehtävä on saada firma pyörimään mahdollisimman hyvin ja hän tarjoaa/vaatii just niin paljon kuin katsoo parhaaksi - jos se on liikaa niin sitten ei kannata osallistua. Kun työntekijä häipyy kuviosta on työnantajalla kusi sukassa hyvin nopsaan koska sitten edes sitä kohtuullista määrää ei saada tehtyä ja oletettavaa on että se työnantaja järjestää asiat mielummin toisin saadakseen pitää HYVÄN tekijän tyytyväisenä.
Paitsi tietenkin jos siihen löytyy helposti joku toinen joka tekee saman kuin edellinen ja vieläpä ehkä enemmänkin - uupumatta. Silloin se uus on paikkansa ansainnut. Menkööt alisuorittajat kortistoon jos ei kerran pärjää tai pysty pitään puoliaan - se on ihan oikeesti realistinen vaihtoehto tässä maailmassa.Aikanaan kuntapuolelta työuupumuksen takia työpaikastaan luopunut kysyy myös: Olinko minä huono työntekijä, kun uupumus iski. Saiko työnantaja varmasti paremman työntekijän tilalleni? Jälkeenpäin olen kuullut, että näin ei käynyt. Alisuorittaja en ole missään työpaikassani tietääkseni ollut, tuon kuntatyön (15 v) jälkeen olin yksityisessä yrityksessä töissä, kunnes sairastuin ihan todella - MS:iin. Tästä viimeiseksi jääneestä työrupeamastani sain pelkästään hyvää palautetta, työ kun oli fyysistä entisen sosiaalialan työn jälkeen. Siellä, sosiaalialalla, jos missä paineet ovat kovat ja uupumus on todellinen sairaus, ei mikään kuviteltu!
- Porsaita äidin
Sama jatkaa. kirjoitti:
Neuvotellaan työnantajan kanssa. Vähemmän suorittavalle ei anneta niin paljoa tehtäviä tai tekijä voi katsoa että jonkinlainen loma on tarpeen. Mitään korvausta siitä kuitenkaan ei tarvi mun mielestä maksaa koska eipä työtäkään ole tehty.
Olen ihan tosissani asian kanssa. Olen työurallani kokenut monta uupumusta nimeomaan muista kuin työasioista ja jousto on aina saatu löydettyä työnantajan kanssa sopimalla. Joskus olen tehnyt lyhyempiä päiviä, joskus ottanut palkatonta, joskus työt organisoitu toisin. Uupumukseni ei ole koskaan ollut työperäistä koska kieltäydyn liiasta työstä välittömästi koska tiedän mitä jaksan ja mitä en. Tämä ei tarkoita ettenkö tekisi esim. ylitöitä vaan tämä tarkoittaa sitä osuutta josta tiedän koituvan LIIKAA itselleni.
Mikä asiassa on niin vaikea tajuta? Työntekijän aiheuttamat tai hänen elämästään tulevat ongelmat eivät ole työnantajan vastuulla tai hänen kannettavanaan?Ei ainakaan sen tajuaminen vaadi kovinkaan merkittäviä älynlahjoja,että uskot kaikkien työskentelevän täsmälleen samalla alalla,samoissa tehtävissä ja samalla työnantajalla kuin sinä,elävän täsmälleen samassa elämäntilanteessa,syövän kuten sinä,ehkä nukkuvankin samalla tavoin. ja katsovan maailmaa saman kapeahkon putken lävitse.yhdellä silmällä,joka sekin lienee sokea.Termi "työuupumus" viittaa vahvasti työperäiseen uupumukseen,kuten useimmat peruskoulun suorittaneet kykenevät ilman suurempia vaikeuksia ko.sanasta lukemaan.jos ihminen on joskus työskennellyt jossakin,hän tietää henkilön yleensä tekevän tämän suoritteen jonkun alaisuudessa,ellei toimi yrittäjänä.Esimiehet taas joudutaan yleensä värväämään ihmisrodun kirjavasta joukosta,ja niin kauan kuin asiaintila pysyy näinkin valitettavana,on mahdollista,ellei jopa todennäköistä,että joku heistä sortuu ylilyönteihin,yrittäessään aikarajojen/lakien puitteissa selviytyä esim.sovituista toimituksista (omista töistään).ja näin joutuu,ilman omaa syytään tahi pahaa tarkoitusta,työntekijä vastuunkantajaksi asian onnistumisessa.miksi?koska esimies on sopinut ko.toimituksen ajankohdat,ottamatta selvää onko tästä mahdollista suoriutua.vastaavaa tapahtuu useilla aloilla,ei satunnaisesti,vaan säännöllisesti.Asia olisi helposti korjattavissa,mutta tähän ei ole tarvetta ryhtyä,sillä niin kauan kuin rakkaassa kotomaassamme harjoitetaan politiikkaa kuten on totuttu,ovat niin työnantajat kuin esimiehetkin turvassa lain sanktioilta.ne kohdistuvat yksinomaan niihin,jotka jo nyt näistä asioista kärsivät,lopulta työuupumuksen muodossa.On yksinomaan oikein että työnantaja velvoitetaan korvaamaan sairausajan palkka.Ja ettet menetä yöuniasi:mehän olemme sairausajan palkkamme jo itse maksaneet.kela kun korvaa tämän työnantajalle.
- Koyi
Samoin kuin alkoholismi, ylipaino, peli- ym. riippuvuudet ovat itse aiheutettuja.
Näyttää siltä, että useimmat meistä eivät tunne itseään. Ja kuitenkin meidän pitää sanoa, milloin ei pystytä jotain tekemään, kukaan muu ei pidä meistä huolta ellemme itse.
Viime vuosina olen kuullut, kuinka ihmiset kertovat, kuinka kauheaa on työpaikalla. Usein tilanne on se, että joku kiusaa, usein esimies. Mutta alainen itse ei kuitenkaan tee mitään, kärsii vain, valittaa ja stressi lisääntyy. Olen sitä mieltä, että ennemmin kannattaa ottaa lopputili kuin sairastua. Uupumus on niin vakava tauti, ettei siitä parane nopeasti. Se vie useita vuosia eikä sittenkään parane, ellei ala muuttaa omia asenteitaan. - KIITOS TYÖN ANTAJALL
KUINKA VOIT OLLA NOIN IDIOOTTI ETTÄ PIDÄT SITÄ TYÖLÄISEN SYYNÄ, T Y Ö U U P U M U S T A .
MEIDÄN SELKÄ NAHASTAHAN KAIKKI REVITÄÄN IRTI MITÄ SAADAAN. KEHUTAAN KUINKA HYVÄ TYÖNTEKIJÄ OLET JA KUN USKALLAT SAIRASTUA SAA PASKAT PALKAKSI. KEHUJA EI NÄY EI KUULU, SINUT YRITETÄÄN UNOHTAA HAUKKUJEN KERA ETTÄ ÄLYÄISIT ITSE SANOA ITSESI IRTI ETKÄ SAIRASTELISI.
MINÄ PALOIN LOPPUUN VUONNA 1999 JA SIITÄ LÄHTIEN SAIRASTANUT ENEMMÄN JA VÄHEMMÄN.
LOPPUUN PALAMINEN AIHEUTTI MASENNUKSEN JA LOPULTA KAKSI SUUNTAISEN MIELIALA HÄIRIÖN
JOSTA EN IKINÄ PÄÄSE IRTI. JA S Y Y O N Y K S I N K E R T A I S E S T I L I I A L L I N E N T Y Ö
T A A K K A, KUN PISTETTIN SÄÄSTÖ SYISTÄ HENKILÖSTÖÄ PIHALLE. JA YRITIT NÄYTTÄÄ ETTÄ KYLLÄ PYSTYT, MUTTA PSYYKE EI KESTÄ. A J A T T E L E A A S I S I T Ä. - kartsa98
Luotettavav raataja kirjoitti:
Oletkos tullut ajatelleeksi, että kenties työntekijälle ei anneta mahdollisuutta "valita" sellaisia tehtäviä joita varmasti jaksaa uupumatta suorittaa. Jo kahdet YT:t läpikäyneenä voin omakohtaisesti kertoa, että valinnanavaraa pois potkittujen jäljelle jääneiden tehtävien tekemisessä ei ole. Sinä joko jaksat tehdä useamman ihmisen jälkeensä jättämät tehtävät tai sitten voit sanoa itse yöpaikallesi näkemiin.
Vaikka henkisesti jaksatkin tehdä työtäsi laulaen, voi fysiikka tulla jossain tapauksissa vastaan.Ylikuormittunut käsi ja olkapää saattaa ajaa sinut tilanteeseen, että et yksinkertaisesti pysty tekemään kädelläsi mitään. Eräänlaista "työuupumusta" tämäkin.
Me eletään nyt ns. työnantajan markkinoita ja täysin sen armoilla. Ennen työntekijällä oli varaa sanoa, milloin työmäärä oli ylimitoitettu ja siitä saattoi pyytää lisäkorvausta. Nyt sinun pitää joustaa, toisin sanoen tehdä enemmän samalla palkalla, olla kestävä ja luotettava ja vieläpä hyväksyä, että mahdollisesti raadantasi ei olekaan nykyisen palkkauksesi veroista työtä, vaan palkkaasi tuleekin alentaa. Eletäänhän tässä huonoja aikoja.
Osaat siis varmaan jo lukea riveiltä tai jopa rivien välistäkin mitä mieltä moisesta väitteestäsi olen.
Jos työntekijä on parhaansa ja enemmänkin antanut työnantajalleen, on työnantajan kannettava vastuu arvokkaasta työntekijästään myös vaikeina aikoina. Lama ei ole lopullista, aina sieltä on noustu ja niin noustaan nytkin. Olkaapa työnantajat tarkkana, ettei mene säästöpuuhissa lapsi pesuveden mukana!Tästä olen aivan samaa mieltä edellisen kirjoittajan ( luotettavav raataja ) kanssa. Nykyään on duunari aivan työnantajan armoilla, työnantaja pystyy touhuamaan kuin sika vatukossa eikä liitoista tunnu olevan apua nykyisten työrauha menettelyjen ja muiden paskasopimuksien vuoksi. Olen seurannut työnantajien sanelupolitiikkaa -90 luvun taitteesta asti, kun laman jälkeen vahvat työnantajat rupesi sopimaan liittojen kanssa kaikenmaailman sopimuksia joissa ei paljon kentän ääni kuulunut. Minä jättäisin omaan arvoonsa tällaiset jutut sairasajan palkan maksamattomuudesta,
- burned out
Hohhoijaa i-s kirjoitti:
allekirjoitan.
- omituista..
Sama jatkaa. kirjoitti:
Mikä asiassa on niin vaikea tajuta? Työntekijän aiheuttamat tai hänen elämästään tulevat ongelmat eivät ole työnantajan vastuulla tai hänen kannettavanaan?No minkätakia sitten sairaana olemisesta kuuluu saada sairausloma korvaus? Omapa on vikasi ellet osaa elää terveellisesti, syödä ja liikkua niin että vastustuskykysi on kyllin hyvä taistelemaan esim. flunssaa vastaan. Näinhän asian voi sepustuksesi mukaan tulkita!?
- Joskus töitätehnyt
Sama jatkaa. kirjoitti:
Mikä asiassa on niin vaikea tajuta? Työntekijän aiheuttamat tai hänen elämästään tulevat ongelmat eivät ole työnantajan vastuulla tai hänen kannettavanaan?Taidat tehdä jonninjoutavaa duunia.
Oletettavasti joku nörtti joka elää ylisuurella palkalla.
Jonka poissaoloa ei edes huomaa. - tt
KIITOS TYÖN ANTAJALL kirjoitti:
KUINKA VOIT OLLA NOIN IDIOOTTI ETTÄ PIDÄT SITÄ TYÖLÄISEN SYYNÄ, T Y Ö U U P U M U S T A .
MEIDÄN SELKÄ NAHASTAHAN KAIKKI REVITÄÄN IRTI MITÄ SAADAAN. KEHUTAAN KUINKA HYVÄ TYÖNTEKIJÄ OLET JA KUN USKALLAT SAIRASTUA SAA PASKAT PALKAKSI. KEHUJA EI NÄY EI KUULU, SINUT YRITETÄÄN UNOHTAA HAUKKUJEN KERA ETTÄ ÄLYÄISIT ITSE SANOA ITSESI IRTI ETKÄ SAIRASTELISI.
MINÄ PALOIN LOPPUUN VUONNA 1999 JA SIITÄ LÄHTIEN SAIRASTANUT ENEMMÄN JA VÄHEMMÄN.
LOPPUUN PALAMINEN AIHEUTTI MASENNUKSEN JA LOPULTA KAKSI SUUNTAISEN MIELIALA HÄIRIÖN
JOSTA EN IKINÄ PÄÄSE IRTI. JA S Y Y O N Y K S I N K E R T A I S E S T I L I I A L L I N E N T Y Ö
T A A K K A, KUN PISTETTIN SÄÄSTÖ SYISTÄ HENKILÖSTÖÄ PIHALLE. JA YRITIT NÄYTTÄÄ ETTÄ KYLLÄ PYSTYT, MUTTA PSYYKE EI KESTÄ. A J A T T E L E A A S I S I T Ä.saatana pystyy ku maksetaa tarpeeks ha ha ha köyhät persaukiset puljut menee kaikki persiilleen kohta ja kenen vika riistäjien jääköön nuolemaan näppejään
- punainenkuutio
on siinä taas joku porvaripelle päässyt pätemään..s..tanan kermaperseet.. Joissakin työpaikoissa on niin ahdistava ilmapiiri ja kusipäisiä esimiehiä (kuten ilmeisesti sinäkin olet) että eihän siinä kestä hermot edes teräs miehellä... työuupumus on vakava asia eikä sillä pidä leikkiä!!! varsinkaan tuollaisten tietämättömien pellejen!! onko ihme että itsemurhat ja muutenkin vakavat mielenterveysongelmat lisääntyvät jatkuvalla syötöllä kun esimies asemassa on tuollaisia sadisteja ja eduskunnan pellet kusettaa rahat tavalliselta tallaajalta!!! Esimehet vastuuseen!!! monesti työpaikalla joutuu yksi ihminen silmätikuksi ja sille sitten esimies pistää kaikki v mäiset hommat joita kukaan muu ei "jouda" tekemään. Tuollaisille kuten sinä on muuten ihan oma maa ja se on yhdysvallat! siellä pidetään omistaan niin hyvä huoli että voisit olla tyytyväinen siellä!! potkitaan sairaat ja vanhukset vai? pidä mielessä että saatat joskus sairastua itsekin..hyvällätuurilla jopa vanhentua...toivottavasti joku on potkimassa sinua silloin kun olet maassa!!!
- ´´´´´´´´´´´´
Ei töitä=ei palkkaa kirjoitti:
Ei tietenkään pidä jos ei töitäkään tee. Kaikki laiskurit hommaa päästä eläkkeen, sitten pääsevät haukkuun esim. työttömiä. Eläkettä ei tulisi antaa jos ei ole oikeaa sairautta.
vaikka olisit"oikeasti" sairas, mitä sillä nyt sitten tahdotaankin sanoa. Itse sairastuin parantumattomasti muutama vuosi sitten. Jouduin ulos työstäni, jota olin tehnyt 12 vuotta. Vaikka sairastin, sain uuden työpaikan, mutta vuoden kuluttua jouduin sairaslomalle, sillä sairauteni paheni tämän työn raskauden vuoksi. Olen ollut sairaslomalla reilusti yli kolmesataa päivää. Työkykyni alenema on 3/5. Kelan sairauspäivärahalla olen elellyt. Käteen jää 450€ kuussa. Maksan 20% veron.
Eläkevakuutusyhtiö pohtii edelleen, olenko eläkkeeni ansainnut.
Minua ei niinkään uuvuttanut työ, paitsi fyysisesti, vaan olen täysin uupunut tähän tilanteeseeni ja sairauteeni. Mieluummin olisin tehnyt työtä terveenä.
Haluaisin päätöksen puoleen tai toiseen, jotta voisin suunnitella loppuelämäni edes jollain lailla.
JA KYLLÄ, olen sitä mieltä, että 13-vuotiaasta olen paiskinut töitä ja eläke kuuluu minulle, samoin olen sitä mieltä, että sairausajalta on maksettava palkka, päiväraha tai toimeentulotuki.
Kirjoittelun aloittanut miettiköön asiat uudestaan kun sairastuu itse vakavasti. - samaa mieltä
MANIPULOINTIA kirjoitti:
hyvin sanottu!
- AnonPomaali
Hohhoijaa i-s kirjoitti:
asian takia olenkin alanut pätkimään esimiehiä järjestelmällisesti turpaan. Kyllä se viesti menee perille pahalla jossei hyvällä. Kävele pomos eteen pistä keskisormi nessuun...räkäse viel naamaan et menee perille sun messu!
- Kälkättäjä
Sama jatkaa. kirjoitti:
".työntekijöille kun ei aina anneta mahdollisuutta itse vaikuttaa noihin asioihin."
Te kuulostatte ihmisiltä jotka hiirilaumana nuolette työnantajanne peppua pelätessänne että teidät laitetaan pihalle.
Ihmekös että uuvutte.Aivan? Jos ei tarvitsisi olla niin mahdottoman "ahne" ,että käy töissä ei myöskään tarvitsisi painaa ylipitkiä ja muutenkin ylimitoitettuja työpäiviä ja perään vielä viikonloppujakin saadakseen pitää työpaikkansa. Sitten taas, jos viis veisaat työpaikastasi, siis sen olemassa olosta sinulla, olet luuseri joka on laiskuuttaan työttömänä ja yhteiskunnan (lue työssäkäyvien) elätettävänä. :D
- NAUTTIKAA PORVAREIST
Sama jatkaa. kirjoitti:
Ihmekös että uuvutte.ORJIAHAN TÄSSÄ KOHTA KAIKKI OLLAAN, TYÖANTAJAT KEKSIVÄT AINA VAAN UUSIA TEMPPUJA, ETTÄ IHMINEN SAADAAN AJETTUA LATAAMOON JA ILMAISEKSI!
ÄÄNESTÄ PORVARIA, YLEISLAKON PAIKKA. - Sama edelleen.
omituista.. kirjoitti:
No minkätakia sitten sairaana olemisesta kuuluu saada sairausloma korvaus? Omapa on vikasi ellet osaa elää terveellisesti, syödä ja liikkua niin että vastustuskykysi on kyllin hyvä taistelemaan esim. flunssaa vastaan. Näinhän asian voi sepustuksesi mukaan tulkita!?
Kyse on usein ulkoisista tekijöistä. Itse olen sitä mieltä että itseaiheutetuissa sairauksissa pitäisi olal omavastuu kun on selvää että sairastuja on itse omilla valinnoillaan myötävaikuttanut sairautta selvästi (ts. lihavuus, alkoholismi, extreme-lajien vammat jne) - kuitenkin sairauden ja työuupumuksen ero on se että sairaus on usein riippumaton sairastujasta eikä sairastuja voi kohtuulliislla valinnoillaan sairastumiselle tehdä mitään. Tällöin siis sairasajan palkka on syyttömän suojelemista. Joskin sitäkin käytetään väärin ja noista väärinkäytöksistä pitäisi päästä eroon.
Työuupumuksen luonne sensijaan on toisenlainen. Siinä on taustalla pitkä omavalintainen prosessi jossa ihminen itse valitsee kerryttää uupumustaan. Mikäli uupumisesta aletaan "palkita" pahenevat työolot entisestään. Katsokaas, silloin kaikki jotka tulevat töihin pitävät kynsin ja hampain kiinni työpaikastaan koska tietävät että voivat polttaa itsensä loppuun ja sitten heittäytyä tuille. Tämä tarkottaa TYÖN YLIARVOSTAMISTA ja nimenomaan oman selkänahan kustannuksella - ja kiireistämisestä - joka johtaa tehottomuuteen ja alisuorittamiseen - tehdään kansantapa.
Työkulttuurille edullista on muuttaa asioita sihen suuntaan että työt tehdään ja vastuutetaan asiallisesti, työntekijä huolehtii jaksamisestaan ja kokonaisuus on sellainen että työtä voidaan tehdä tasaisesti ja jatkuvasti ilman että kukaan tai mikään kärsii. Ennemminkin kannattaisi hakea lääkkeitä ylibuukkaamisille kuin niiden seurauksille.
Tässä asiassa koko työväestön yhteinen solidaarisuus ja ammattiyhdistysliikkeiden yhteistoiminta olisi äärimmäisen tärkeää. Mikäli mennään tuolle linjalle että uupumuksesta palkitaan työkulttuurimme muuttuu taas kertaluokkaa raadollisemmaksi ja yhä useammat tulevat tippumaan siitä pois - ja jäljellejäävät saavat taas lisää painetta. Kohta työnantajat eivät enää uskalla palkata ketään jolla on pikkuisenkaan mustaa silmien alla ja toisaalla saamme lauman lorvijoita jotka nostavat palkkaa vinkumalla että väsyttää (oli sitten väsymys oikeaa tai ei).
Hyvä suunta?
No ei taatusti ole. Hoitakaa ne työnantajat kuriin jos se on ongelma. - Selkäkipuinen
´´´´´´´´´´´´ kirjoitti:
vaikka olisit"oikeasti" sairas, mitä sillä nyt sitten tahdotaankin sanoa. Itse sairastuin parantumattomasti muutama vuosi sitten. Jouduin ulos työstäni, jota olin tehnyt 12 vuotta. Vaikka sairastin, sain uuden työpaikan, mutta vuoden kuluttua jouduin sairaslomalle, sillä sairauteni paheni tämän työn raskauden vuoksi. Olen ollut sairaslomalla reilusti yli kolmesataa päivää. Työkykyni alenema on 3/5. Kelan sairauspäivärahalla olen elellyt. Käteen jää 450€ kuussa. Maksan 20% veron.
Eläkevakuutusyhtiö pohtii edelleen, olenko eläkkeeni ansainnut.
Minua ei niinkään uuvuttanut työ, paitsi fyysisesti, vaan olen täysin uupunut tähän tilanteeseeni ja sairauteeni. Mieluummin olisin tehnyt työtä terveenä.
Haluaisin päätöksen puoleen tai toiseen, jotta voisin suunnitella loppuelämäni edes jollain lailla.
JA KYLLÄ, olen sitä mieltä, että 13-vuotiaasta olen paiskinut töitä ja eläke kuuluu minulle, samoin olen sitä mieltä, että sairausajalta on maksettava palkka, päiväraha tai toimeentulotuki.
Kirjoittelun aloittanut miettiköön asiat uudestaan kun sairastuu itse vakavasti.Minulla on ollut selkä kipeä 11 v, johon olen joutunut syömään särkylääkkeitä päivittän. Eläkehakemukseni on hylätty kolme kertaa ja eikä kuntotuksestakaan ole ollut apua. Selän puuduttamisestakaan ei ole ollut apua ja niinpä olen edelleenkin siraslomalla. Kelan päivärahalla tässäkin elellään.
- Muistuttaja
NAUTTIKAA PORVAREIST kirjoitti:
ORJIAHAN TÄSSÄ KOHTA KAIKKI OLLAAN, TYÖANTAJAT KEKSIVÄT AINA VAAN UUSIA TEMPPUJA, ETTÄ IHMINEN SAADAAN AJETTUA LATAAMOON JA ILMAISEKSI!
ÄÄNESTÄ PORVARIA, YLEISLAKON PAIKKA.Jos hän kerran joutuu väkisin pyristelemään sinusta eroon?
Onko työsi arki ja elämäsi sitä että joudut roikkumaan jossain systeemissä joka hylkii sinua ja jolle et anna reaalista hyötyä niin että olet siellä vain "työnantajaa pakottamalla"?
Työnantaja joka menettää työntekijänsä ei ole firma joka tulee toimimaan. Muistakaa että työntekijät ovat pohjimmiltaan se minkä varassa suuretkin yritykset toimivat. - ankarakaisa
.....vaiko työnantaja, joka on rahan ahneuksissaan vähentänyt väkeä ja repinyt hulppeat omakotitalonsa, ulkomaanmatkansa, veneensä ja kaikki muut mukavat sijoitukset pahan päivän varalle työntekijän selkänahasta. Ja kun tunnollinen duunari vetää ihan terveytensä äärille asti kehdataan edes "ääneen lausua" moista lausua.
En ole ollut työuupumuksen takia sairaslomalla, mutta ymmärrän niitä jotka ovat joutuneet liian tiukille.
Oikeastaan töpaikat/työpisteet, joissa esiintyy sairaslomia työuupumuksen vuoksi näihin kohteisiin tulisi lakisääteisesti vaihtaa työnjohto. Tämä olisi jo yhteiskunnallisesti tärkeä toimenpide. Pois työstä ne johtajat, joilla valvontataito ja vastuu henkilöstön työkyvyn ylläpitämisen suhteen on kateissa!!! - asdf3
Ei ollut tullut mitään, ensimmäisenä se tappaa johtajan lapset, sitten tuhoaa talon...
20 saattaa olla heittämässä sitten bensiiniä taloon sisälle ;D
Ihan mukavaa sitten katsoa miten lapset palaa bensalla. - asdf3
Idea, joo lähden tekemään jenkeille töitä... saatanan verotukset ja muut, olkoon....
Näin tämä meneekin tällä hallituksella, nuoret lähtevät pois suomesta parempiin hommiin...
Tuota voisi ehkä Vanhanen vähän miettiä että tuhoaako se nyt suomen...
- vänksy
sitten maksettaisi tältä ajalta, joka voi olla päivistä viikkoihin, tai viikoista kuukausiin, niin mitä ne päättävät elimet sitten ovat ajatelleet että mistä se ihminen saa rahaa sitten sinä aikana, kun ei voi olla työelämässä? Liitonrahoillako eläisivät? Mutta entä jossei kuulu mihinkään liittoon? Jos kuitenkin se ihminen on kirjoilla siellä työpaikassaan, niin ei se voi sossustakaan silloin rahaa saada.
- ...
linjoilla. Työuupumus ei johdu useinkaan omista, vaan täysin ulkopuolisista ja itsestä riippumattomista syistä. Onko maailma menossa niin kovaksi, että sitä, ketä on jo ennestäänkin heikoimmalla, rangaistaan yhä lisää? Penään tuota samaa, mistä Vänksy jo omassa viestissään mainitsi:" Onko kellekään työnantajalle tullut edes pieneen mieleen se, että miten ja millä työntekijä voisi rahattomana elää ... vai välittääkö he oikeasti siitäkään, kunhan oma rahakukkaro täyttyy.
Harva tulee ajatelleeksi sitä, että rikkain väestönosa on oikeastaan niitä loisia, jotka rikastuvat toisten kustannuksella. Rikastuvat jopa nukkuessaan. Moniko kuvittelee esim. Wahlroosin rikastuneen omilla ansioillaan? - scale
ihan normi länkytystä. Se porukka ajaa aina uusliberalismin "riemusanomaa" eli heikot survotaan jalkoihin. Kannattaa katsoa juutuupista Lapinlahden lintujen "nyt vituttaa taas" pätkä se on ajankohtainen. Jotenkin mulle tulee siitä aina mieleen ek vs. duunarit.
- Faktaa kehiin!
Missä ihmeen "työpaikassa kirjoilla olemisesta" puhut? Tilinauha/palkkalaskelma viedään sossuun ja loppu saadaan sossusta, mitä perustoimeentulo vaatii.
Taas typerää väärän tiedon levittämistä, kun ei tiedetä todellisuudesta mitään.
Kerrotko lisäselvitystä kommenttiisi, jos epäilet tietäväsi etkä vain luulevasi jotain. - on totta..
Faktaa kehiin! kirjoitti:
Missä ihmeen "työpaikassa kirjoilla olemisesta" puhut? Tilinauha/palkkalaskelma viedään sossuun ja loppu saadaan sossusta, mitä perustoimeentulo vaatii.
Taas typerää väärän tiedon levittämistä, kun ei tiedetä todellisuudesta mitään.
Kerrotko lisäselvitystä kommenttiisi, jos epäilet tietäväsi etkä vain luulevasi jotain.jos sinut on lomautettu tai et ole suorittanut tutkintoasi loppuun et saa rahaa ...siitä niin mainostetusta toimeentulotuesta...ainakin espoonlahden sosiaalituesta käsketään vain mennä myymään itseään eikä heidän touhuihin kukaan puutu...joten he istuu pankin päällä muttei anna eniten tarvitseville mutta ulkomaalaisille kyllä löytyy rahaa...
että raha on hyödykkeiden ja palvelujen vaihdon väline.
- dayum
No, jos noin käy ja pelkona on rahattomaksi jääminen, niin tiedänpä ainakin mitä siitä seuraa kun ihminen käy aina vain uupuneempana työhön. Masennus. Hmm... kumpikohan on helpompaa ja edullisempaa pitkässä juoksussa: hoitaa jo uupumusvaiheessa, vai antaa ihmisen reilusti masentua ja täten hän ei välttämättä palaa enää koskaan työelämään?
Uutiseen palatakseni, eikö tuossa lääkärien vastuullisuus lisäänny kun heidän pitää (eli pitäisi) osata diagnosoida asiakkaan tila oikein... Voisiko käydä niinkin, että oireita aletaan liioitella jotta saataisiin masennusdiagnoosi?
Niin tai näin, jostain sitä rahaa on tultava. Eli vaikka sitten työnantajilta. EK:lla taitaa olla muutenkin täysin epärealistiset käsitykset nykymenosta.- vänksy
samasta asiatsta just kirjoitit kun minä alemmas. Jos oisin lukenut ekaks sun vastaukses niin olisin säästynyt kirjoittamisen vaivalta :D
- dayum
vänksy kirjoitti:
samasta asiatsta just kirjoitit kun minä alemmas. Jos oisin lukenut ekaks sun vastaukses niin olisin säästynyt kirjoittamisen vaivalta :D
tästä eteenpäin aina_ekana lukea mun vastaukset. Ja jos sellaista ei ole vielä näkyvissä, niin jäät kiltisti odottamaan milloin vanha kunnon dee karauttaa paikalle jotta pääset sitten vähän vähemmällä vaivalla. Joo?
- vänksy
dayum kirjoitti:
tästä eteenpäin aina_ekana lukea mun vastaukset. Ja jos sellaista ei ole vielä näkyvissä, niin jäät kiltisti odottamaan milloin vanha kunnon dee karauttaa paikalle jotta pääset sitten vähän vähemmällä vaivalla. Joo?
vastaisuudessa toimia juuri noin.:)
Vielä kun sais tallennettua "komppaan" sanan vakiovastaukseksi jotenkin, niin ei tarvisi sitäkään aina erikseen kirjoittaa :D
- vänksy
työuupumuskin ole masennusta. Masentunut ainakin saa sairaslomaa. Eikö? Ja ihan palkallistakin.. Missä se raja menee, koska kyse on "vain" työuupumuksesta ja koska masennuksesta.
Mä oon sitä mieltä,että koko työuupumuskäsite on ihan turha. Kyllä se voitaisiin suoraan diagnosoida masennukseksi, onhan niitäkin eri tasoisia..lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa...- dayum
Joku fiksu voisi kertoa, missä tosiaankin menee uupumuksen ja lievän masennuksen raja. Diagnoosin vääntävässä lääkärissä?
- vänksy
dayum kirjoitti:
Joku fiksu voisi kertoa, missä tosiaankin menee uupumuksen ja lievän masennuksen raja. Diagnoosin vääntävässä lääkärissä?
hyvä päivä lääkärillä on.. sen anteliaammalla päällä se taitaa diagnoosiensa kanssa olla.:D
Mulla oli tosi antelias lääkäri kerran kun sain nuhan ja keuhkoputkentulehduksen takia astmadiagnoosin.. Usein ne ei ihan noin avokätisiä ole :D - dayum
vänksy kirjoitti:
hyvä päivä lääkärillä on.. sen anteliaammalla päällä se taitaa diagnoosiensa kanssa olla.:D
Mulla oli tosi antelias lääkäri kerran kun sain nuhan ja keuhkoputkentulehduksen takia astmadiagnoosin.. Usein ne ei ihan noin avokätisiä ole :DSepä onkin sitten hienoa kun päättävänä lääkärinä on joku täysi kyrpä, tai ihan vaikka se, että potilaan pärstä ei tee vaikutusta. Terveysrajoitteinen jää siinä tilanteessa kohtuu yksin.
- mummomuori*
ole masennusta mutta se voi muuttua masennukseksi. Eli menettää viimeisnkin halun elää. Se on vain henkistä uupumusta joka ei lähde enää lepäämällä. Se voi aiheuttaa fyysisiä väsymys oireita, mutta myös unettomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja fyysisiä muutoksia, kuten verenpaine, jne. Stressihormonitaso on kohonnut vaikka kuinka lepäilisi, ei se laske.
Onhan taas yksi hyvä keino kyykyttää työntekijöitä. Töitä kasataan yhdelle maksimi määrä, sijaisia ei saa edes sairaana ja koko ajan tulee kehittää omaa työtään ja työyhteisöä. Kun yksi väsyy, otetaan toinen paikalle. Kun ei ole mahdollisuutta jäädä palautumaan sairaslomalle, on pakko sanoa itsensä irti jos mielii terveytensä säilyttää. Näin paikalle saadaan palkattua mahdollisimman halvalla taas yksi lypsylehmä.
Milloinhan työnantajat havahtuvat siihen ettei niitä osaajia enää ole niin vain otettavissa töihin? On vain joukko toistaitoisia jotka eivät enää saavuta edes niitäkään tuloksia kuin ne uupuneet työntekijät? - olli43
ei mitään muuta.Miksi jotkut uupuu loppujen lopuksi.En minäkään voi sietää omaa hommaani,mutta teen sitä,kun kerran osaan.Homma loppu niin naks katkeaa työ asiat samantien ja nykyisin on vapaatakin paremmin,kuin aikoinaan ja ei silloin ollut työuupumusta,koska oltiin ylpeitä kun oltiin töissö ja muut ei.Liikaa vaatimuksia kokoajan palkansaajilla ja ei pidä ihmetellä jos työt lähtee muille maille jossa ei kitistä joka asiasta.Lakikin sanoo,jotta ei työnantajan tarvitse maksaa tuosta F lausunnosta palkkaa koska ei ole virallisesti mikään sairaus ja huomaatte se kohta,kun niitä lomia ei makseta.
Kohta joku huutaa jotta sen,kun viette tehtaat ja duunit muualle niin kysyn millä sitten elätte?ei ole valtiolla varaa antaa sossu ja työkkäritukia penniäkään silloin sillä ei lainaa loputtomasti saa jos bruttokansantuote olematon. - tt
mummomuori* kirjoitti:
ole masennusta mutta se voi muuttua masennukseksi. Eli menettää viimeisnkin halun elää. Se on vain henkistä uupumusta joka ei lähde enää lepäämällä. Se voi aiheuttaa fyysisiä väsymys oireita, mutta myös unettomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja fyysisiä muutoksia, kuten verenpaine, jne. Stressihormonitaso on kohonnut vaikka kuinka lepäilisi, ei se laske.
Onhan taas yksi hyvä keino kyykyttää työntekijöitä. Töitä kasataan yhdelle maksimi määrä, sijaisia ei saa edes sairaana ja koko ajan tulee kehittää omaa työtään ja työyhteisöä. Kun yksi väsyy, otetaan toinen paikalle. Kun ei ole mahdollisuutta jäädä palautumaan sairaslomalle, on pakko sanoa itsensä irti jos mielii terveytensä säilyttää. Näin paikalle saadaan palkattua mahdollisimman halvalla taas yksi lypsylehmä.
Milloinhan työnantajat havahtuvat siihen ettei niitä osaajia enää ole niin vain otettavissa töihin? On vain joukko toistaitoisia jotka eivät enää saavuta edes niitäkään tuloksia kuin ne uupuneet työntekijät?näin oon kyllä kiitoksella kattonu kun entinenki pulju menee myyntiin/konkkaan kun se vanha riistäjä ämmä ei enää ite pysty eikä kukaan auta kiinteistösijottaja rukkaa tienaamaan lisää rahaa :O
- luuseriko
Kuulostaapa vähän siltä tämä juttu täällä, että näiden ihmisten mielestä masennuskin on ihmisen oma vika, "kun ei ole pitkällä tähtäimellä osannut elämäänsä järjestää siten ettei uuvu/masennu". Tosiaan, haluan muistuttaa, että joskus asiat elämässä ajavat sellaiseen tilanteeseen, että on "umpikujassa" eikä sitä kukaan ole halunnut. Se voi sattua kenelle tahansa ja miten yllättävässä tilanteessa tahansa, joten kyllä varmasti joku näistä kirjottelijoistakin vielä työuransa aikana tai sitten yksityiselämässään väsyy loppuun ja joutuu sanansa syömään. Aina ei ole kyse luusereista.
- tomihenkilö
olli43 kirjoitti:
ei mitään muuta.Miksi jotkut uupuu loppujen lopuksi.En minäkään voi sietää omaa hommaani,mutta teen sitä,kun kerran osaan.Homma loppu niin naks katkeaa työ asiat samantien ja nykyisin on vapaatakin paremmin,kuin aikoinaan ja ei silloin ollut työuupumusta,koska oltiin ylpeitä kun oltiin töissö ja muut ei.Liikaa vaatimuksia kokoajan palkansaajilla ja ei pidä ihmetellä jos työt lähtee muille maille jossa ei kitistä joka asiasta.Lakikin sanoo,jotta ei työnantajan tarvitse maksaa tuosta F lausunnosta palkkaa koska ei ole virallisesti mikään sairaus ja huomaatte se kohta,kun niitä lomia ei makseta.
Kohta joku huutaa jotta sen,kun viette tehtaat ja duunit muualle niin kysyn millä sitten elätte?ei ole valtiolla varaa antaa sossu ja työkkäritukia penniäkään silloin sillä ei lainaa loputtomasti saa jos bruttokansantuote olematon.laiskuutta ja se ei katso kuka siihen sairastuu ja kuka ei sitä kun ei pysty itse päättämään. sanot ettet pidä työstäsi mut silti teet sitä?en minä kyllä tekisi.,mutta kyllä se tänään vain on niin et tekijät vähenee ja työt senkuin lisääntyy,siinä moni tekee kestämisen rajoilla töitä ja vielä oikeasti pitää siitä,joskus ihminen vaan väsyy ja tuskin laiskuuttaan.
- surullinenmasis
Luin jostain, että masennus on suurinpiirtein samaa, kuin suru. Kohta kukaan ei ole enää työuupumuksesta masentunut, vaan suree sitä, kuinka työtä on liian paljon. Kaikenlaiset lautakunnat ja tutkimusryhmät kun laitetaan pohtimaan asioita, niin käsitteet menevät pian sekaisin. Suru on surua ja pitkästä suremisesta saattaa masentua, sen käsitän, mutta ettäkö masennus olisi surua...pöh
- ...
Palkkaa maksetaan tehdystä työstä, ei tekemättömästä.
- dayum
Minkä verran työnantajat huolehtivat työntekijöidensä hyvinvoinnista? Esim. tyky-päivistä, työterveyshuollosta ja yleensäkin työssä jaksamisesta?
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla? - 11+7
dayum kirjoitti:
Minkä verran työnantajat huolehtivat työntekijöidensä hyvinvoinnista? Esim. tyky-päivistä, työterveyshuollosta ja yleensäkin työssä jaksamisesta?
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla?tarjoaa työterveyshuollon ja riittävän hyvät työolosuhteet. Jos työntekijä ei selviydy tehtävistään, siitä pitää kertoa esimiehelle, jotta voidaan etsiä helpompia tehtäviä tai lopettaa työsuhde.
- Nickster
11+7 kirjoitti:
tarjoaa työterveyshuollon ja riittävän hyvät työolosuhteet. Jos työntekijä ei selviydy tehtävistään, siitä pitää kertoa esimiehelle, jotta voidaan etsiä helpompia tehtäviä tai lopettaa työsuhde.
Uupumus on oma valinta. Ei sitä hommaa seuraavakaan jaksa joten työnantaja siinä joutuu kierrättään väkeä.
Se on jokaisen oma asia tekeekö liikaa ja jos tekee se ei ole kenenkään etu pitkässä juoksussa. Sen takia mun mielestä työnantajalla ei pidä maksattaa työntekijöiden tyhmistä henkilökohtaisista valinnoista johtuvia seurauksia.
Työntekijöiden on itse tajuttava vislata peli poikki kun ei pysty täyttään vaateita tai ei muuten jaksa. Sille on aina ratkaisu, jos tilanne on väliaikainen niin silloin voi jutella lääkärin tai pomon kanssa että saa tarvitsemansa huilitauon ja jos tätä kohtuullista tukea ei löydy niin pistää sitten työsuhde poikki. Jos taas kyse on vaan siitä ettei enää pysty niin sitten kannattaa miettiä tarviiko tehdä just sitä hommaa, voiko samaa työtä tehdä vähemmän pienemmällä korvauksella vai muuttaa työnkuvaa tai kenties kouluttautua kokonaan uudelle alalle.
Mun mielestä tässä työntekijät pyrkii siihen että ne saisi "väkisin rypistämällä" pakkomaksatettua palkkaa ylisuorittamalla ja vahingoittamalla itseään - tai sitten teeskentelemällä uupumusta. Hyvästä tekijästä ei työnantaja tietenkään halua luopua vaan aivan taatusti joustaa. Jos tekijä ei olekaan hyvä niin silloin herää kysymys että mistäköhän se uupumus - tai "uupumus" johtuukaan? Oliskohan liian raskaat saappaat sille ihmiselle? Miksi siitä pitäis maksaa?
Porukkaa kiertoon niin pääsee uusi veri virtaamaan välillä.
Ei rahaa vastikkeetta. Jos tekijä valitsee polttaa itseään ja ottaa kaiken paskan vastaan ja väsyy sen alle - niin se on sen tekijän vika eikä työnantajan. Jaloillaan voi äänestää ja kyllä se pomo itkee takaisin jos lähtijä on parempi kuin muut - ja suostuu niihin ehtoihin mitä sanellaan. Jos ei lähtijä ole mikään oleellinen palikka tai toiset jaksaa kautta linjan häntä paremmin niin pitääkö sellaista surkimusta muka ruokkia oikein erikseen?
Onhan tässä jo lepäilty kuukausitolkulla. Mun mielestä olis oikein kivaa päästä jonkun "uupuneen" tilalle ;-)
Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... mistäs tämä tälläinen nyt... ja sit tietenkin TOISTEN pitää alkaa kantamaan vastuu omista paskoista valinnoista ... :D - tosivaitaru
dayum kirjoitti:
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla?Yks, kaks tykypäivää (rälläysreissua) vuodessa riittävät pitämään porukan työkykyisinä. Pidetään maljapuheet miten te työntekijät olette meille esimiehille tärkeitä ja ollaan kyllä aidosti huolissaan teidän työkyvystä. Vaan on se ihanaa, että meillä on aina niin runsas osanotto täällä tykypäivillä ja viihdytään toistemme kanssa! Te olette meille nii-iin tärkeitä. Illan mittaan kysytään otatteko Teppo ja Marja vielä sen yhden projektin, sillä alkaa olla vähän jo kiirus? Katotaan tässä vähän saman tien dead-line. Katotaan niitä lomia sitten paremmalla keskusteluajalla. Ottakaahan vielä kuohuvaa!
- dayum
tosivaitaru kirjoitti:
Yks, kaks tykypäivää (rälläysreissua) vuodessa riittävät pitämään porukan työkykyisinä. Pidetään maljapuheet miten te työntekijät olette meille esimiehille tärkeitä ja ollaan kyllä aidosti huolissaan teidän työkyvystä. Vaan on se ihanaa, että meillä on aina niin runsas osanotto täällä tykypäivillä ja viihdytään toistemme kanssa! Te olette meille nii-iin tärkeitä. Illan mittaan kysytään otatteko Teppo ja Marja vielä sen yhden projektin, sillä alkaa olla vähän jo kiirus? Katotaan tässä vähän saman tien dead-line. Katotaan niitä lomia sitten paremmalla keskusteluajalla. Ottakaahan vielä kuohuvaa!
Niinpä.
- mummomuori*
Nickster kirjoitti:
Uupumus on oma valinta. Ei sitä hommaa seuraavakaan jaksa joten työnantaja siinä joutuu kierrättään väkeä.
Se on jokaisen oma asia tekeekö liikaa ja jos tekee se ei ole kenenkään etu pitkässä juoksussa. Sen takia mun mielestä työnantajalla ei pidä maksattaa työntekijöiden tyhmistä henkilökohtaisista valinnoista johtuvia seurauksia.
Työntekijöiden on itse tajuttava vislata peli poikki kun ei pysty täyttään vaateita tai ei muuten jaksa. Sille on aina ratkaisu, jos tilanne on väliaikainen niin silloin voi jutella lääkärin tai pomon kanssa että saa tarvitsemansa huilitauon ja jos tätä kohtuullista tukea ei löydy niin pistää sitten työsuhde poikki. Jos taas kyse on vaan siitä ettei enää pysty niin sitten kannattaa miettiä tarviiko tehdä just sitä hommaa, voiko samaa työtä tehdä vähemmän pienemmällä korvauksella vai muuttaa työnkuvaa tai kenties kouluttautua kokonaan uudelle alalle.
Mun mielestä tässä työntekijät pyrkii siihen että ne saisi "väkisin rypistämällä" pakkomaksatettua palkkaa ylisuorittamalla ja vahingoittamalla itseään - tai sitten teeskentelemällä uupumusta. Hyvästä tekijästä ei työnantaja tietenkään halua luopua vaan aivan taatusti joustaa. Jos tekijä ei olekaan hyvä niin silloin herää kysymys että mistäköhän se uupumus - tai "uupumus" johtuukaan? Oliskohan liian raskaat saappaat sille ihmiselle? Miksi siitä pitäis maksaa?
Ei rahaa vastikkeetta. Jos tekijä valitsee polttaa itseään ja ottaa kaiken paskan vastaan ja väsyy sen alle - niin se on sen tekijän vika eikä työnantajan. Jaloillaan voi äänestää ja kyllä se pomo itkee takaisin jos lähtijä on parempi kuin muut - ja suostuu niihin ehtoihin mitä sanellaan. Jos ei lähtijä ole mikään oleellinen palikka tai toiset jaksaa kautta linjan häntä paremmin niin pitääkö sellaista surkimusta muka ruokkia oikein erikseen?
Onhan tässä jo lepäilty kuukausitolkulla. Mun mielestä olis oikein kivaa päästä jonkun "uupuneen" tilalle ;-)
Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... mistäs tämä tälläinen nyt... ja sit tietenkin TOISTEN pitää alkaa kantamaan vastuu omista paskoista valinnoista ... :Dyksi tapa on suojella itseään jättää tekemättä ne työt, jotka ovat liikaa. Näkisi työnantajakin mitä seuraa kun työt tehdäänkin normaalisti eikä aina hirvittävällä paineella tai omalla ajalla. Kieltätysi siis tekemästä puolentoista ihmisen työt.
- Uupunut työtön
dayum kirjoitti:
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla?Kuka sen sitten määrittelee miten paljon sitä työtä on ?Jos on sovittu jostain ja työnantaja kantaa lisää töitä kokoajan tai asiakkaat lisääntyy jostain syystä nopeasti tai joku työntekijä jää pois eikä palkata tilalle uutta,
niin ne työt jää sitten niiden jäljellä olevien tehtäväksi.
Miten siinä rupeet sanomaan ettei ne kuulu mulle tai en pysty enempää tekemään? Pian on irtisanomislappu käsissä ja sanotaan ,että sun paikalle jonotetaan ! Näin se useimmiten menee ! Siinä pelossa sitten tehdään
tauotkin työtä ! - Naisen mielipde
dayum kirjoitti:
Niinpä.
mielestäni työuupumus on korvattava jotenkin, vaikka osa palkasta maksamalla tai sairauslomallahan saa saa kyllä sairauspäivärahaa.
Käytitkö nimimerkkiäni homopoikien juttuun? - dayum
Uupunut työtön kirjoitti:
Kuka sen sitten määrittelee miten paljon sitä työtä on ?Jos on sovittu jostain ja työnantaja kantaa lisää töitä kokoajan tai asiakkaat lisääntyy jostain syystä nopeasti tai joku työntekijä jää pois eikä palkata tilalle uutta,
Miten siinä rupeet sanomaan ettei ne kuulu mulle tai en pysty enempää tekemään? Pian on irtisanomislappu käsissä ja sanotaan ,että sun paikalle jonotetaan ! Näin se useimmiten menee ! Siinä pelossa sitten tehdään
tauotkin työtä !mutta työmäärät eivät aina pienene jäänyttä työntekijämäärää vastaavaksi. Tuloksena tosiaankin se, että enemmän on vähemmällä tehtävä. Tai työmäärä lisääntyy, mutta väkeä ei palkata lisää, vaan vanhat tekijät tosiaankin venyvät. Enemmän uupumusta, enemmän sairaslomia, enemmän muuta oirehdintaa, enemmän irtisanoutumisia.
Minusta vastuu kyllä kuuluu molemmille osapuolille, mutta työnantajat helposti unohtavat inhimillisyyden. Jos siinä työntekijä ilmoittaa, että nyt ei enää tunnu kivalta, niin luulen monen esimiesasemassa olevan ja/tai työnantajan katsovan siinä vaiheessa kieroon. - Jokkee
Uupunut työtön kirjoitti:
Kuka sen sitten määrittelee miten paljon sitä työtä on ?Jos on sovittu jostain ja työnantaja kantaa lisää töitä kokoajan tai asiakkaat lisääntyy jostain syystä nopeasti tai joku työntekijä jää pois eikä palkata tilalle uutta,
tauotkin työtä !Mene esimiehesi pakeille ja sano: "Minä en selviydy tästä työmäärästä." Sitten yhdessä mietitte mitä asialle voidaan tehdä.
- dayum
Naisen mielipde kirjoitti:
mielestäni työuupumus on korvattava jotenkin, vaikka osa palkasta maksamalla tai sairauslomallahan saa saa kyllä sairauspäivärahaa.
Käytitkö nimimerkkiäni homopoikien juttuun?Homopoikien juttuun? No en, enpä ole käyttänyt.
- scale
Nickster kirjoitti:
Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... mistäs tämä tälläinen nyt... ja sit tietenkin TOISTEN pitää alkaa kantamaan vastuu omista paskoista valinnoista ... :DTämän päivän maailma on sellainen, että ei keneltäkään oikeesti kysellä, että otakko sä ton ja tän projektin hoitaaksesi. Se määrätään. Vihelläppä peli poikki, niin olet viheltelemässä kilometritehtaalla muiden viheltelijöiden kanssa.
"Porukkaa kiertoon niin pääsee uusi veri virtaamaan välillä."
Siinä vaan on sellainen pointti, että kun makselet taloasi pankille, niin ei pysty jäämään lepäilemään välillä. Kuka sitä ehdoin tahdoin viitsii elintasoaan heikentää? Ei kukaan.
"Ei rahaa vastikkeetta. Jos tekijä valitsee polttaa itseään ja ottaa kaiken paskan vastaan ja väsyy sen alle - niin se on sen tekijän vika eikä työnantajan. Jaloillaan voi äänestää ja kyllä se pomo itkee takaisin jos lähtijä on parempi kuin muut - ja suostuu niihin ehtoihin mitä sanellaan."
Puoli miljoonaa työtöntä patsastelee tekemistä vailla ja joku kuvittelee olevansa korvaamaton? Työnnä sormesi vesilasiin ja kiskase se pois vedestä, katso reikää joka veteen jäi, just niin korvaamaton säkin olet.
Grow up. tosivaitaru kirjoitti:
Yks, kaks tykypäivää (rälläysreissua) vuodessa riittävät pitämään porukan työkykyisinä. Pidetään maljapuheet miten te työntekijät olette meille esimiehille tärkeitä ja ollaan kyllä aidosti huolissaan teidän työkyvystä. Vaan on se ihanaa, että meillä on aina niin runsas osanotto täällä tykypäivillä ja viihdytään toistemme kanssa! Te olette meille nii-iin tärkeitä. Illan mittaan kysytään otatteko Teppo ja Marja vielä sen yhden projektin, sillä alkaa olla vähän jo kiirus? Katotaan tässä vähän saman tien dead-line. Katotaan niitä lomia sitten paremmalla keskusteluajalla. Ottakaahan vielä kuohuvaa!
Eikö se muka riitä?
Miks must tuntuu, että kaikki vihaa työntekoa. Johtuukohan se jo syötetystä pullamössöstä vai siitä, että sitä ei enää saakaan.- Naisen mielipide
dayum kirjoitti:
Homopoikien juttuun? No en, enpä ole käyttänyt.
Olin kyllä siihen aikaan jo nukkumassa.
- Sama jatkaa
scale kirjoitti:
Tämän päivän maailma on sellainen, että ei keneltäkään oikeesti kysellä, että otakko sä ton ja tän projektin hoitaaksesi. Se määrätään. Vihelläppä peli poikki, niin olet viheltelemässä kilometritehtaalla muiden viheltelijöiden kanssa.
Siinä vaan on sellainen pointti, että kun makselet taloasi pankille, niin ei pysty jäämään lepäilemään välillä. Kuka sitä ehdoin tahdoin viitsii elintasoaan heikentää? Ei kukaan.
"Ei rahaa vastikkeetta. Jos tekijä valitsee polttaa itseään ja ottaa kaiken paskan vastaan ja väsyy sen alle - niin se on sen tekijän vika eikä työnantajan. Jaloillaan voi äänestää ja kyllä se pomo itkee takaisin jos lähtijä on parempi kuin muut - ja suostuu niihin ehtoihin mitä sanellaan."
Puoli miljoonaa työtöntä patsastelee tekemistä vailla ja joku kuvittelee olevansa korvaamaton? Työnnä sormesi vesilasiin ja kiskase se pois vedestä, katso reikää joka veteen jäi, just niin korvaamaton säkin olet.
Grow up."Tämän päivän maailma on sellainen, että ei keneltäkään oikeesti kysellä, että otakko sä ton ja tän projektin hoitaaksesi. Se määrätään. Vihelläppä peli poikki, niin olet viheltelemässä kilometritehtaalla muiden viheltelijöiden kanssa."
Nimitit itsesi juuri orjaksi jolle voi sälyyttää jatkuvasti lisää kuormaa.
"Siinä vaan on sellainen pointti, että kun makselet taloasi pankille, niin ei pysty jäämään lepäilemään välillä. Kuka sitä ehdoin tahdoin viitsii elintasoaan heikentää? Ei kukaan."
Uupujahan nimenomaan tekee niin ja omasta tahdostaan. Hän heikentää omaa jaksamistaan ja elämänalaatuaan :)
"Puoli miljoonaa työtöntä patsastelee tekemistä vailla ja joku kuvittelee olevansa korvaamaton? Työnnä sormesi vesilasiin ja kiskase se pois vedestä, katso reikää joka veteen jäi, just niin korvaamaton säkin olet."
Siksi sulle jääkin valinta siitä että valitsetko olla uupuva orja ja sun uupumkses itseasiassa on sun oma valinta ellet uskalla laittaa jarrua. Vai meneekö työkaveri siitä ohi sitten? Ei kai teillä ole itsenneuuvuttamis-kisa käynnissä siellä duunissa?
Se ei ole työnantajan ongelma että sä toimit työsi pitkänlinjan suorittamisen takia heikolla tavalla. Sä siinä vahingoitat itseäsi ja firmaa. Miksi siitä pitäisi vielä palkitakin?
Ja äijähän pelkää työttömyyttä. Eikö kompetenssi enää riitäkään ja siksi on pakko tehdä enemmän ja enemmän että saat pitää pikku toimesi? Onko näin? - kuten sanoin, jos on tullut oman jaksamisen kannalta otettua liian suuri talo niin sekään ei ole työnantajan ongelma... :) - tosivaitaru
relaxed_eyes kirjoitti:
Eikö se muka riitä?
Miks must tuntuu, että kaikki vihaa työntekoa. Johtuukohan se jo syötetystä pullamössöstä vai siitä, että sitä ei enää saakaan.riittää työnteko oikein mainiosti uupuneille...
Minen työhulluna ymmärrä mitään tohotusta työnteon määristä. Saavutetut etuudet, pah! Patja vaan työpaikalle, niin ei tartte kotona käydä senkään vertaa. Täytyykin esimiehen kanssa keskustella saako siivouskomeroita käyttää öisin nukkumiseen, eihän niillä silloin mitään käyttöastetta ole.
;) - mummomuori*
Jokkee kirjoitti:
Mene esimiehesi pakeille ja sano: "Minä en selviydy tästä työmäärästä." Sitten yhdessä mietitte mitä asialle voidaan tehdä.
sanoo, että kyllä sinä jotakin keksit.
Jos asiakkaat jäävät ilman palvelua, niin heheän valittavat. Mieti jos itsekkin olisit jossain varattuna aikana ja sulle sanottaisiin ettei nyt jouda, on tämä työnantajana kehityspalaveri. Työnantaja taas vaatii "patevän" syyn jos ei suostu tekemään työnantajanmäärämiä tehtäviä. Jos valitat, katsotaan hyvin myötätuntoisesti ja sanotaan: kyllä sinä jotain keksit!
Kun työkaveri saa 40 asteen kuumeen, sinä hoidat hänenkin asikkaansa samaan aikaan omiesi kanssa. Joskus onnistuu ja joskus ei.
Tekemättömien töiden pino kasvaa. Ketään ei saa palkata tuota sumaa purkamaan. työharjoittelijoita voi toisinaan käyttää, samoin palkatukityöläisiä. Heissä on vain se ongelma ettei sitä osaamista aina ole.
Ketä tämä palvelee, vain ja ainoastaan tätä qvartaali taloutta, että tulos taas näyttää hyvältä tältä vuosineljännekseltä. Ei siinä mistään muusta ole kyse! - funtime
dayum kirjoitti:
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla?Meidän tyky päivät on kaikkea muuta kuin työhyvinvointia. kaikki talojen henkilökunnat kootaan saman katon alle ja sitten leikitään yhdessä "tutustutaan toisiimme leikkiä", vaikka tuskin kukaan voi noiden leikkien ja pomon juttuja kuunnellessa sanoa saaneensa työhyvinvointia tai virkistystä sielullee ja ruumiilleen. Useat ovat "sairaana" tämän työhyvinvointipäivän johdosta. tosin ei allekirjoittanut. On tää ihan kummallista ainakin kunnallisella puolella. Miehen firmassa mennään kylpylään hoitoihin...
Repikää tästä esimiehet. - Funtime
dayum kirjoitti:
Vai onko tilanne aina se, että kaikki on työntekijän itsensä vastuulla?Ei muuta kuin työpaikan vaihtoon, jos ei saa sairaslomlle jäätyään sairasrahaa. Mielummin olen sairaslomalla siinä tapauksessa katsomassa jo uutta paikkaa netistä. Työntäköön työnantaja vaikka porkkanan hanuriin sillä välin.
Niin joo ja työterveyshuoltoon ei kannata soittaa lääkäriaikaa, kun ei sinne pääse. Ainakaan kunnallisella puolella työntekijät...
Et sillai. - scale
Sama jatkaa kirjoitti:
"Tämän päivän maailma on sellainen, että ei keneltäkään oikeesti kysellä, että otakko sä ton ja tän projektin hoitaaksesi. Se määrätään. Vihelläppä peli poikki, niin olet viheltelemässä kilometritehtaalla muiden viheltelijöiden kanssa."
Nimitit itsesi juuri orjaksi jolle voi sälyyttää jatkuvasti lisää kuormaa.
"Siinä vaan on sellainen pointti, että kun makselet taloasi pankille, niin ei pysty jäämään lepäilemään välillä. Kuka sitä ehdoin tahdoin viitsii elintasoaan heikentää? Ei kukaan."
Uupujahan nimenomaan tekee niin ja omasta tahdostaan. Hän heikentää omaa jaksamistaan ja elämänalaatuaan :)
"Puoli miljoonaa työtöntä patsastelee tekemistä vailla ja joku kuvittelee olevansa korvaamaton? Työnnä sormesi vesilasiin ja kiskase se pois vedestä, katso reikää joka veteen jäi, just niin korvaamaton säkin olet."
Siksi sulle jääkin valinta siitä että valitsetko olla uupuva orja ja sun uupumkses itseasiassa on sun oma valinta ellet uskalla laittaa jarrua. Vai meneekö työkaveri siitä ohi sitten? Ei kai teillä ole itsenneuuvuttamis-kisa käynnissä siellä duunissa?
Se ei ole työnantajan ongelma että sä toimit työsi pitkänlinjan suorittamisen takia heikolla tavalla. Sä siinä vahingoitat itseäsi ja firmaa. Miksi siitä pitäisi vielä palkitakin?
Ja äijähän pelkää työttömyyttä. Eikö kompetenssi enää riitäkään ja siksi on pakko tehdä enemmän ja enemmän että saat pitää pikku toimesi? Onko näin? - kuten sanoin, jos on tullut oman jaksamisen kannalta otettua liian suuri talo niin sekään ei ole työnantajan ongelma... :)puhuin asiasta yleisellä tasolla, mutta osin olet oikeassa. Kyllä tänä päivänä miltei jokainen on epävarma omasta duunipaikastaan, paitsi jos sitä ei ole ollenkaan, mutta kyllähän sä sen tiedät.
Jaa olisit kärkkymässä mun duunia :) Kärky pois, mutta sulla ei taida ihan paukut piisata tähän ja siksipä sä oot kortistossa ja mä duunissa.
Talo on ihan sopiva, niin lompakolle, kuin perheelle. Olenko mä nyt kuitenkin aistivinani jonkinasteista kateutta/katkeruutta? Kihise siinä ihan rauhassa.
Jos mä joskus joutuisin tästä paskahommasta pois, niin mä en kuitenkaan jäisi sun kanssa kortistoon poraamaan, vaan vaihtaisin alaa. - nähty on
scale kirjoitti:
Tämän päivän maailma on sellainen, että ei keneltäkään oikeesti kysellä, että otakko sä ton ja tän projektin hoitaaksesi. Se määrätään. Vihelläppä peli poikki, niin olet viheltelemässä kilometritehtaalla muiden viheltelijöiden kanssa.
Grow up.työ paikalla kukaan ei ole korvaamaton.ja jos kieltäydyt tekemästä tai et vaan yksinkertaisesti kerkeä olet jo ulos potkittavien listalla. mielestäni työ uupumus on suuressa määrin työn johdollinen ongelma.alaisistaan välittävä työn johtaja kyllä puuttuu alaisensa huonoon oloon.mutta on sitten asia erikseen onko hänenkin kädet sidottu ylempien johtajien toimesta.olen nähnyt monta tapausta jossa alkuun niin hyvä uusi pomo pakotetaan paskan pomon rooliin.ja juuri ylempien johtajien toimesta.
- täysissä järjissä
11+7 kirjoitti:
tarjoaa työterveyshuollon ja riittävän hyvät työolosuhteet. Jos työntekijä ei selviydy tehtävistään, siitä pitää kertoa esimiehelle, jotta voidaan etsiä helpompia tehtäviä tai lopettaa työsuhde.
Että pienillä yrityksillä ei ole työterveyshuoltoa. Laki velvoittaa vain työhöntulotarkastuksen ja voimassaolon. Varsinaista työterveyshuolto ei ole, terveyskeskus jonoineen, sinne on mentävä.
Paljon on kiinni työnantajasta, oletko kunnalla, valtiolla vai yksityisellä. Yksityisellä puolellakin on eroja, oletko perheyrityksessä vai isossa konsernissa. Ei voida yleistää. Tähän lisätään työtehtävän laatu ottaen huomioon asema yrityksessä.
Emme ole samalla viivalla työuupuksen suhteen, olemme myös yksilöitä, toinen kestää enemmän paineita kuin toinen.
Joskus on vain työnilo ja sekin on revittävä itsestä kun kiitosta ei kuulu, virheet kyllä huomataan.
Työntekijän asema ei ole hääppönen tänä päivänä. - Nimetön.
Jokkee kirjoitti:
Mene esimiehesi pakeille ja sano: "Minä en selviydy tästä työmäärästä." Sitten yhdessä mietitte mitä asialle voidaan tehdä.
Minä olen tuonkin nähnyt, esimies sanoo, että ellet selviydy, niin sinä olet väärässä paikassa, tulijoita on portintakana vaikka kuinka paljon.
Entä sitten, mitä teet? - s.ss
Nickster kirjoitti:
Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... mistäs tämä tälläinen nyt... ja sit tietenkin TOISTEN pitää alkaa kantamaan vastuu omista paskoista valinnoista ... :DMäpäs haluan nähdä sen ihmisen joka jaksaa tehdä vuorotyötä 10h/5pv ja viikonloput töitä ,joskus jopa enemmänkin ja täysin TAUOTTA. Kuuntelet sitten pomon v***** aina kun sen naaman näet ja kun yrität asiallisesti keskustella että voisiko näitä työoloja parantaa,ei käy ja lisää töitä vaan. Työkin jatkuvaa kiirettä(ravintola-ala) stressiä,viikonloput töitä ja vapaat miten sattuu. Kyllä siinä palaa aika helposti loppuun,onneksi lähdin pois kyseisestä paikasta. Siellä pomot lievästi ilmaistuna mielipuolisia,KUN MIKÄÄN EI RIITÄ! !
- kartsa98
Nickster kirjoitti:
Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... mistäs tämä tälläinen nyt... ja sit tietenkin TOISTEN pitää alkaa kantamaan vastuu omista paskoista valinnoista ... :D"Ihan kuin porukka olis ahnehtinut liikaa töitä ja nyt pelkää että se kusee käsille ja hoksataan että ei ollakaan korvaamaton osa maailmaa... " oliskohan se niin, että se työnantaja on ahnehtinut liikaa että saa tuloksen näyttämään taas edellistä kvarttaalia paremmalta ja ruoskii duunariin vauhtia ja kiirettä?
Lähtökohtahan on se, että työuupumus on todellinen työnteon este siinä kuin jokin elimellinen sairauskin. Ja jotenkin on ihmisten toimeentulo turvattava joka tapauksessa.
Nyt on tietysti helppo jälleen syyttää ahnetta ja ymmärtämätöntä työnantajaa ja heidän edustajiaan. Minusta lähtökohta on kuitenkin väärä. Minusta on lainsäätäjän ja työntekijöiden etujärjestöjen, eli ammattiliittojen tehtävä pitää huolta, ettei laissa ja sopimuksissa ole tuollaisia sosiaaliturvan aukkoja.
Aivan samoin kuin syytetään työnantajaa paskoista palkoista. Mikset syytetä ammattiliittoja, jotka ovat sopineet liian pienistä minimipalkoista? Eikö lähtökohta kuitenkin ole se, että sopimuksista pidetään kiinni puolin ja toisin?- tosivaitaru
mutta kuka hiivatti niitä valvoo? Pääsääntöisesti pitäisi.
- työntekijää
Tyyppejä on vapailla työmarkkinoilla hakemassa töitä. Eihän se olisi edes työnantajan etuuden mukainen ratkaisu.
Kuinkahan moni tyyppi tälläkin hetkellä kauheessa stressissä taistelee ja jotku vaan vetää itsensä uupuneeksi jos saavat siittä palkankin. - :P
Työnantaja imee kuiviin, uuvuttaa työntekijät puolikuolleiksi ja nakkaa sitten loppuunkulutettuna pois kuin käytetyn kumin. Eikä suinkaan kanna vastuutaan tekojensa seuraamuksista kun on liiallisella työtaakalla ensin ajanut toisen burn outiin. Sikamaisen törkeää!
työpaikka on aiheuttanut uupumisen ei ole työntekiän vika...
- elämän kokemukset
Työuupumuksessa on usein kysymys tunnollisista työntekijöistä,jotka ajattelevat työnantajaakin. Toisaalta
on paljon rahanahneutta ja vähennetty työntekijämäärä lisää paineita. Käsi sydämelle, kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven? Se kun voi tulla meidän kenen tahansa kohdalle. - lomaillut...
...työkyvyttömyyden syystä riippumatta. Siinä ei paljon suosituksen auta.
Itse olin väsymyksen takia saikulla 2 viikkoa, ja lääkäri olisi antanut vielä lisää. että työntekijä menee lupaamaan liikoja?
- kun...
yrittäjä uupuu, kuka sille maksais? Paskat millekään työuupuneille palkkaa makseta.
- vieläkin uupunut
Häh? Sanotko ihan tosissasi ettei ole työnantajan vika jos työtekijä menee lupaamaan liikoja? Sairaaloissa ja laitoksissa on pula henkilökunnasta ja työt tekee ne, jotka siellä on silloin vuorossa. Kun johonkin vuoroon ei ole tulossa tekijää, painostetaan jo oman työvuoronsa tehnyt jatkamaan päivää potilasturvallisuuden hinnalla. Soitetaan ainoina vapaapäivinä töihin ja jos et tule, omaan vuoroon tullessasi tunnet sen nahoissasi. Kyllä siinä niin henkinen kuin fyysinenkin uupumus hiipii varoittamatta sisuksiin. Sitten monta tuplavuoroa tehneenä väsyneenä ote herpaantuu ja pudotat jonkun mummon tai sedän lattialle sillä seurauksella, että lonkka murtuu tai annat vääriä lääkkeitä tai jotain muuta vastaavaa. Olen ollut töissä sellaisessa yksikössä, mistä ei voinut lähteä työvuoron päätteeksi kotiin ellei seuraavaan vuoroon ollut tulijaa. Muutaman kerran tein yövuoron iltavuoron perään, mutta en kauaa. Lähdin, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä omien henkilökohtaisten velvoitteiden vuoksi esim. yksinhuoltajat. Älä sairastu.
- Jallu de Vaan
Tiedän tuttavapiirissäni kymmeniä "työuupuneita",joista yli puolet on alkoholin suurkuluttajia ja oman kertomuksensa mukaan "sopivasti työtä vieroksuvia".Loput ovat niitä,jotka ovat keksineet keinon vapautua työelämästä heittäytymällä mielenterveysongelmaisiksi ja sitä kautta ennenaikaiselle eläkkeelle.
Kaava menee näin: työuupumus=>masennus=>eläke.
Se siitä asiaan paneutumisesta. - teukki
no kyllä kansanedustajat saavat lomaa heti kun tarvisevat,sama koskee pomoja,johtajia ynnä muut,auta armias kun tuunari sairastuu jo on porua,meteliä,ihmettelyä.pienyrittäjät ei voi sairastaa,virma kaatus,työttömät voi sarastaa , salaa ? no jos lekuri kirjoitaa loman tarpeellisuuden ,niin ei pitäs olla korjattavaa,muutenhan lääkäri syylistyy petokseen, rikolliset voi sairastaa päivällä,yöllä on tuunia.että eiköhän uskota vain lääkärin arvioon loman tarpeelisuudesta.
- ........
Joilla se sairastaminen kuuluu suorastaan työnkuvaan.
- irvistys1
Suoraan sanottuna taas normaalia työssäkäyvää raatajaa sorretaan. Kyllä nuo työnantajat kaikkensa keksii jotta ei tarvittis maksaa palkkaa. Perskeles niin KYLLÄ TAAS OLIS KIRVEELLÄ TÖITÄ. Tuollaasista puheista pitääs kyllä pistää jalakapuuhun kuukausiksi!
- toimihenkilö
No ei tietenkään palkkaa nille jotka ei tee työtään. Lusmut vaan töihin !
- Mistä rahat?
toimihenkilö kirjoitti:
No ei tietenkään palkkaa nille jotka ei tee työtään. Lusmut vaan töihin !
Mistäs pienyrittäjä, joka työllistää pari tyyppiä, ottaa ne rahat, joilla joku makaa kotoan viikkona - kuukausia? S
- Gringo Starr
Mistä rahat? kirjoitti:
Mistäs pienyrittäjä, joka työllistää pari tyyppiä, ottaa ne rahat, joilla joku makaa kotoan viikkona - kuukausia? S
Lienee verovaroista työllistettävien oikeus...
- Totuus asiassa
Niin kohta meillä on kahdenlaisia työttömiä: niitä jotka saavat palkkaa ja niitä jotka eivät. Käytännön elämältä nää kaksi ryhmää ei eroa toisistaan mitenkään paitsi että toisella on materiaalista yltäkylläisyyttä ja toisella osalla ei.
Ilmaista rahaa vailla vastinetta - Sano vain taikasana: "MUA VÄSYTTÄÄ.". - työntekijälle,
vaan miljoonan euron kertakorvaus yrittäjältä verottomana, rangaistuksena työntekijän kärsimyksistä lakisääteiseksi.
- Fasistit
Kokoomus ajaa EK:n asioita hallituksessa. Pahimman laatuista kusetusta tuo työväenpuoluesoopa. Katainen ei tietysti ole osapuoli tässäkään..
Totta helvetissä työpaikoille pitää perustaa sellainen sota kaikki kaikkia vastaan pudotuspeli, missä vain tunteettomimmat ja laiskimmat yksilöt selviävät työelämässä! Se olisi aitoa markkinataloutta. Valta rikollisille ja juopoille!
Vielä selvennyksesi, että kyse oli ironiasta maksamattomuuden ideaa kohtaan.- Ei uupumusta...vielä
Meijän alalla on ainoastaan provikkapalkka. Tehdystä työstä maksetaan ainoastaan myynnin mukaan.
Myyjät kilpailee keskenään ja se kuka myy kuukaudessa eniten saa valita ensimmäisenä seuraavan kuukauden materiaalin. Luonnollisesti hännillä oleva myyjä saa huonon materiaalin. Kaikki haluaa hyvää materiaalia joten on tehtävä myöskin paljon töitä. Itse tehnyt 12 vuotta samaa työtä ja kilpailu on kovaa.
Jos saa hyvän materiaalin mihin myydä on palkka noin 3700-4500e kuussa bruttona. Jos saa huonoa jää käteen ehkä 300 euroa.
Jos tässä työssä ei tuu välillä työuupuneisuutta niin ei missään.
Itse painanut jo 1,5v 12-14h päivää. Tykkään työstä ja tiedän rajani,mutta sekin vaatii opettelua.
Jos jää saikulle niin palkkaa ei makseta koska työ on provikka työtä ja työsopimus erilainen. - orja työ kunniaan
jos ei jaksa ei makseta ja jos on kauan lomalla niin potku perseeseen ei tarvita sairaita ja uupuneita ei kun saunantaa ja nappi otsaan kyllä maailmassa on ahkeriakin ihmisiä
- eiorja
TE voisi alkajaisiksi huolehtia palkat sille tasolle, että jokainen voisi jäädä potemaan työuupumusta omaan piikkiin tarvittaessa. Orjuus pois.
- ??!!??
Sana työuupumus on sananmukaisesti kiireen, tehokkuuden tuomaa uupumusta . se on otettu työntekijän selkänahasta. Palkka pitää maksaa, työnantajathan ovat uupumuksenkin saaneet aikaan. Paremmat työolot ja inhimillinen työilmapiiri estää uupumusta.
Työntekijöitä ollaan kokoajan syyllistämässä vaikka vaikeudet ovat muualla. Rahanahneus verhotaan kannattavuuteen ja palkattomaan sairastumiseen. Jos ei tee työtä, ei palkkaakaan, vaikka juuri työstä johtuen on sairastunut. Oudon ahne maailma.
Jotkut siirtävät yrityksiään halvempiin maihin. Monet saaneet kunnon starttirahan vaan sitähän ei maksettaisi takaisin. Veronmaksajat taas maksumiehinä. Palkatta.
- sairauslomalainen
Olen itse tällä hetkellä sairauslomalla sen takia, että työnantaja ei vaan kykene ottamaan työpaikkakiusaamista pöydälle käsiteltäväksi. Kolmesti ollaan jo asiasta keskusteltu, mutta vastassani on narsisti joka osaa ja kykenee turvaamaan selustansa ja pinta on teflonia. Työnantaja käski minua pitämään puoleni ja sanomaan samalla mitalla takaisin, mutta mihin se johtaisi. Minusta tehtäisiin se kiusaaja.
Kyllä työnantajan velvollisuus on huolehtia työntekijöidensä työhyvinvoinnista niin, että jokaisella on oikeus nauttia työstään ja sinne menemistä.
Työuupumiselle on monta syytä, osa voi olla myös itseaiheutettua mutta missään tapauksessa siitä ei saa rangaista työntekijää sillä, että sairausloma menisi oman pussin päälle. Meillä jokaisella on omanlaisemme voimavarat kestää ja sietää paineita. Minä kestin kaksi vuotta ja nyt kroppa vaan kieltäytyi yhteistyöstä ja sen seurauksena ole nyt kotona keräämässä voimia uusia koitoksia varten. - o mores
Voihan olla niinkin, että liian useat työnantajat ylikuormittavat alaisiaan. Kyse voi olla resurssipulan seurausta. Tällöinkö työntekijää pitäisi rangaista. Tämä on EK:n vastuuttomuutta ja työntekijöiden tasapäistämistä. Fiksu johto ei hyväksy EK:n näkemystä. Fiksut esimiehet jakavat inhimillisesti työt.
Kyllä palkka sitten voidaan maksaa "ansion" mukaan. Olen kuullut eräästä alasta: varastotyöstä, jossa
eläkeikä on 65 ja työ raskasta, millaisia keskitysleirejä varastoista voidaan kehitellä. Toivon, että EK:n päättäjille tarjottaisiin ilmainen elämyspäivä suureen tehovarastoon. Toimistotyössä ole tavannut uupuneita, jotka eivät ole ajallaan saaneet tunnustusta. Töitä on paiskittu paljon. Esimiestaidot kun eivät aina ole kohdallaan.
Nyt talouslaman aikana kiristetään kaikin tavoin. Osa-aikaeläkkeen nosto on aivan järjenvastainen.
Jos kiusaamista harjoittaa EK, mitä se on työpaikoilla. Lusmuilijoita on aina ja kas, nämä osaavat naruttaa
myös lääkäreitä. Tämäkin on nähty: hiirikäsi on paskana, mutta kas puutarhatyöt, käsityöt ja askartelu ja
matkavalokuvien järjestely sujuu. Sitten alkoholiongelma. Suomalaiset ryyppää oikein rehvastellen niin naiset kuin miehetkin, mutta kas viinan haju työpaikalla on shhhhhh.
Virkistäytymisiinkin pitää aina saada juomat ujutettua.
Yksi EK:n lääkäri, joka jo aluksi puhui tästä, on nyt pakkomielteisesti ajanut tätä burn out -vastustusta.
No, rehellisyyshän ei enää kuulu päättäjiemme hyveisiin. Suomessa on niin paljon lääkäreitä, jotka tietävät työpaikkojen olosuhteista - ehkä enemmän kuin yritysjohto konsanaan. Ehdottomasti pitää maksaa ,samoin kun sairaslomalla muustakin syystä.ei kukaan joudu työuupumukseen omasta syystään.
- Että silleen....
Eiköhän se ole niin rakkaat kanssasisaret ja -veljet, että tänä päivänä raskaan työn uuvuttamia ovat ne, jotka suostuvat tekemään useamman ihmisen työt, kun työnantaja yrittääj päästä mahd vähillä kustannuksilla. Moni ei varmasti jää k otiin ennen kuin pää kainalossa tai mene edes lääkäriin herkästi. Kun työnantaja on ottanut irti kaiken mehun mitä työntekijästä jää niin vieläkö työntekijän pitäisi sairastaakin omilla varoillaan.... Kyllä täytyy sanoa että ois kirveellä töitä... kaikella kunnioituksella. Kuinka tuollaista voi tulla kenellekään edes mieleen, varmaan tämä kun on kaiken keksinyt on itse vahvempata sorttia teräsnainen- tai -mies. En ole edes ottanut selvää kenen kommentti tämä on, mutta syvältä on... tosi syvältä.... Järki hoi!!!!!!
- ...
ei se mitään, siitä ei mennyt asumistuki.
Mutta työpaikkani olikin itse helvetistä.
Siellä ei toiminut oikeastaan mikään. Johtaja oli mutta takana oikeasti hääräili naisihminen joka kiusaamisella oli ennenkin savustanut työntekijöitä pois.
Ennen minuakin.
Sitten sain hermoromahduksen ja olin yhtäsoittoa melkein vuoden sairauslomalla työuupumuksen ja kiusaamisen vuoksi.
Että meni ne varahermotkin.
"Diagnoosi ei siis velvoita työnantajaa palkanmaksuun."
Eli meidän firma ei maksa, ainakaan tästä päivästä eteenpäin.- ei korvauksia
Mä olenkin aina ihmetellyt että miten ihmiset oikeen kuvittelee että niille edes kuuluisi maksaa yhtään mitään korvauksia. Aivan käsittämätöntä että pitäis maksaa jostain kun ei ole edes töitä tehty. Koittakaahan herätä hyvät ihmiset ja katsoa peiliin kun ootte ens kerralla kipeenä. Ja kysykää itseltänne minkä palkan te ansaitsette kun ootte kotona ja miksi. Itse en edes kehtaa ottaa minkään laista korvausta siltä ajalta kun olen kipeenä. Ei kai siitä pidä muiden maksaa jos kotona lepäilen. Alkaisi varmaan töistä poissaolot vähentymään kun ei enää oliskaan ketään joka maksais palkan siltä ajalta. Parinisi varmasti työmoraalikin samalla tältä pullamössökansalta ja loppuisi se turhanpäiväinen valitus. TÖIHIN SIITÄ JA LAITTAKAA RAHAA SÄÄSTÖÖN pahanpäivän varalle, niin se on ennenkin toiminut.
- Ninjax
Eiköhän se ole niin, että useimmilla työuupuneilla on jo keskivaikean masennuksen oireita ja aiheellista voisi olla jopa jonkinlainen lääkitys. Ymmärsin niin, että osittain tämän jutun tarkoituksena oli saada lääkärit kirjoittamaan täsmällisiä diagnooseja. Jos henkilö ei ole työkykyinen ja sinnittelee vain töissä sen takia, ettei sairauslomalla saa palkkaa, niin mihin tämän tilanne johtaa. Mielenterveysongelmat vain pahenevat. Työkyvyttömyyseläkkeiden syistä taitaa melkein suurin osa olle juuri mielenterveysongelmat.
Tärkeätä on, että näihin asioihin puututaan riittävän varhain, jotta paraneminen saadaa käyntiin.
Olen läheltä seurannut läheiseni sairastumisen työuupumukseen, siitä masennukseen ja lopulta itsemurhaan. Ei nämä ole leikin asioita..
Työuupumus on sairaus, jonka meidän yhteisömme kiire on tuonut. Palkka pitäisi ehdottomasti maksaa!
Eikö yhteiskunnan hyvinvointi mitatakkin sillä, kuinka se huolehtii heikommistaan. Palkan maksamatta jättäminen olisi väärin ja vain luukulta toiselle siirtämistä ja saattaisi vain edistää sairautta, jonka nimi on uupumus!- nakki666
Sinänsä aika jännä näkökulma ek:lta näinä aikoina - johtaa siitä että monet heikot ihmiset joutuvat velkakierteeseen jos ei sairasloman ajalta mitään tuloja saa. Kyllähän toki ymmärrän työnantajaakin että tulosta pitäisi syntyä ja se sijoitettu raha pitäisi saada poikimaan, mutta eikö näitä asioita voisi hieman inhimillistää?
Täytyy sanoa että olen tässä mielessä todella hyvässä asemassa. työnantaja antaa lomaa aina kun tarvii ja itse joustan taas toiseen suuntaan... niin no se normipäivähän on 14tuntia sitähän tulis kahdeksan tunnin päivissä ihan jo työuupumus kun joutuis seuraavan 16 tuntia miettimään seuraavan päivän töitä :)
Meitä ihmisiä on monenlaisia ja kaippa meille kaikille olisi ihan hyvä jos olisi jotain mielekästä tekemistä, usein vaan on niin että sitä tekee just sitä mitä saa vaikka inhoaisi hommaa sydämensä kyllyydestä - sinänsä en yhtään ihmettele näitä työuupumusjuttuja.- Oikeudenmukaisuus.
Kovaa oikeistolaista politiikkaa noudattaa EK kun se tietää että sillä on "ystävät" hallituksessa joille on etukäteen maksettu.
Työuupumus on sairaus ja kokeilkaapa jättää työehtosopimuksessa sovittuja asioita noudattamatta, niin varmaan työnantaja tulee häviämään jutun.
Tällaisia asioita varten meillä on ammattiliitot ja sieltä ilmainen oikeusturva, käyttäkää ihmeessä näitä ammatti-ihmisiä hyväksenne.
- Tosi syvältä
Eikös uupumis/stressiloma ole pitkänsorttinen. Jo tällainen tieto tai p:n puhuminen pistää ihmiset uupumaan sama kuin työpaikka jossa ei voi olla sairas ikunakuunapäivänä vaikka pää kainalossa tultava on.
Työikäinen väki vähenee eläköitymisen myötä, kohta vähenee muullakin tavoin jos tällaiset älyttömät suunnitelmat laitetaan toteen. Aatelkaas, ei stressi/uupuminen tapahdu hetkessä. Nyt kun alat ottamaan paineita ensiksi tästä hölynpölystä ja samalla myös uuvuttavasta työstä ja työkavereista tai varsinkin esimihistä joissa paljon ittensä napaan tuijottajia niin vuodessa parissa oot varmasti uupunut. Entä kun eläkepiikki sattuu samoihin aikoihin. Kukas ne työt tekee? Kysyn vaan!!!!
Aatelkaa kuulkaa nenäänne pidemmälle!!! Kuka tässä pisteitä kerää, kysyn vaan ????- No joo
Mutta milläs erottelet työnvieroksujat ja todella uupuneet???
Jopa vaan nakertaa kun nämä yhdet ja samat lusmuilijat ovat saikulla yhtenään.
Uskallan väittää, että työterveyshuoltoa vedätetään aika lailla tuon uupumuksen takia.
Tottahan toki mietä jokaista nakertaa joskus työtahti ja töihinlähtö, mutta pitäisi sentään joku moraali olla, jos hyvällä omalla tunnolla meinaa palkkansa ansaita.
- amaly
ihan yleistä säästöä ettei ole sijaisia varaa palkata kun vakiväki sairastaa. Hoida siinä siitten muidenkin hommat vai jätetäänkö seuraavan kerran sairaat ja muut hoidettavat hoitamatta, vaikka nyt esim. lapset päiväkodeissa.
Miten muuten luulette kauanko kaksi-kolme työntekijää per vuoro jaksaa pyörittää hoidettavia ihmisiä joiden hoitamiseen on normaalisti neljä-viisi työntekijää per vuoro palkattu?
Miten muuten luulette kauanko kukakin jaksaa tehdä uupumatta töitä, jos esim. kahdeksasta tunnista n.kolme tuntia olet yksin ja loput ajan kaksin 16 lapsen kanssa?
Minä vaan kysyn pitääkö uupuneille maksaa palkkaa? Vai pitäisikö uupumusta ennalta ehkäistä sijaisten palkkaamisella?
Haluaako joku lisää kuulla esimerkkejä, vai vieläkö joku ilmaisee mitäs työntekijä lupaa liikoja tai muuta omaa syytä, vastaavaa. Tietysti jos lyö vaan hanskat tiskiin ja ilmoittaa ettei hoida ketään, pärjäätköön yksinään, minähän en itseäni ala uuvuttamaan, tulisko sijaisia vai syyte heitteillejätöstä myös vuodeosastoja ajatellen? - kokemusta on
Toivottavasti ei tuollainen asenne kolahda omaan nilkkaasi!! Työuupumus voi salakavalasti hiipiä ihmiseen ja vaikka hän kuinka hoitaisi kuntoaan ja eläisi normien mukaan, niin kroppa voi silti sanoa työsopimuksen irti ja masennus iskee sen myötä. Tänä päivänä ei ole montaakaan työnantajaa, joka kysyy kuinka paljon jaksat ottaa töitä hoitaaksesi, vaan esim. myyntityössä sinulta vaaditaan samaa panosta kuin kaikilta muiltakin. Joku ei vaan siinä tahdissa pysy ja varsinkin ne herkät ja kiltit sitten sairastuvat. Suoraan sanoen, ota asioista ensin selvää ja kirjoittele sitten noita kovia ajatuksiasi. Häpeä!!!
- T.EK=en kuseta
Eikös ne lääkärit kirjoita sairaslomaa työuupumuksesta, tekevät siis päätösen mikä
on ihmisen kannalta parasta siinä vaiheessa. No lääkärienkin lausunnot voidaan tässä tapauksessa rajastaan kyseenalaistaa.Ja jos jossakin sopimuksissa lukee, että
sairasloma-ajalta maksetaan palkka..niin SO WHAT...
T. EK=en kuseta - Oh hoh
Onpa kovaa tekstiä. Ensin otetaan työntekijästä kaikki irti ja vähän ylikin ja sitten todetaan, että "Mauri on tehnyt tehtävänsä Mauri saa mennä".
Tuota se rahan valta saa aikaan. Ihminen ei ole mitään, ellei se ole supertehokas. Tuollainen työnantaja pitäisi poistaa kokonaan.- Työelämässä kaiken k
Ensin on häiriköt, juoru-ukot ja työpaikkakiusaajat pantava kuriin. Se olisi pitänyt tehdä jo 35 vuotta sitten tuolla Suomen suurimmassa lihatalossa Pohjois-Savossa. Urakat myös oikeudenmukaisiksi. Silloin siellä olisi ollut ilo tehdä töitä ja kenenkään ei olisi tarvinnut kärsiä. Haloo Atria !
- synkkää syksyä
Joskus tilanne kärjistyy asteittain eikä uupuva ehdi huomata ajoissa,missä mennään.Selvittelen paraikaa omaa tilannettani työllistämisprosessissa koska tipuin pois työelämästä kun koulutus ei riittänyt.Pokkaa ei ole enää mennä opiskelemaan nuorison joukkoon vaan pitää miettiä soveltuvuuksia sekä täsmäkurssituksia.Muussa tapauksessa pitää selvitä työmarkkinatuella koska tuloja ei oo.Haluaisin vaikka huomenna aloittaa uudessa työpaikassa mutta kysyntää ei ole.Amkk-paperit ja masennus vaivaa.Oman alani tarjolla olevat paikat kysyvät kaikki A)pitkää työkokemusta (vastaa nelikymppistä konkaria) B)korkeakoulututkintoa tai tämän tilalla minimissään just 5 5 vuotta työkokemusta.
Hommani on kuitenkin se,että nälkää en suostu näkemään ja jos oikein etsimällä penkoo - on pakko olla olemassa aikuiskoulutustakin,joka sopisi mulle täydentämään taitoja.Mol.fi-paikkahaussa olen törmännyt akateemisuuskriteereihin. - hymysuu71
Itse olen yrittäjä tmi:llä. Olin tuossa hetki sitten 2 viikon sairaslomalla. Siltä ajalta kukaan ei maksanut minulle palkkaa eikä tehnyt minulle rahaa sillä aikaa. Kela suostui maksamaan 2 sairasloma viikolta mulle 200€. Eipä ole juhlimista. Itse en ole yrittäjäksi oma-aloitteisesti ruvennut vaan työnantaja ulkoisti palvelut ja kysyi olenko valmis jatkamaan työtä yrittäjänä työsuhteen sijasta. Säästivät siinä hommassa 60% palkkakustannuksista. Nyt olen siis rikas yrittäjä joka voisi maksaa myös toisille sairasloma-ajan palkkaa. Siis ainakin pienyrittäjän kannalta voisi olla järkevämpää että sairaslomarahat siirrettäisiin kokonaisuudessaan yhteiskunnan maksettavaksi. Siten ainakin syntyisi tasa-arvo tähän maahan.
ÄLÄKÖÖN TASA-ARVO JA HYVINVOINTI SUOMI.... - Parus
Kylläpäs EK taas yrittää lamatilanteessa työntekijöitä kyykyttää. Muualla ollaan jo hieman sivistyneempia. Ranskanmaalla taas yritetään vähentää stressiä oikein valtiojohtoisesti.
- Montanus
... ainakin jos taloussanomiin on uskominen..
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/10/12/ranskalaisyritysten-vahennettava-tyontekijoidensa-stressia/200921800/12 - Yrit13
Montanus kirjoitti:
... ainakin jos taloussanomiin on uskominen..
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/10/12/ranskalaisyritysten-vahennettava-tyontekijoidensa-stressia/200921800/12Ei työnantajan tarvitse suostua kaikkeen. Sairauslomatodistus jonka lääkäri antaa on vain suositus.
Jos on syylä ahterissa, ei se estä työntekoa. Työuupumus? Mitä se sellainen on? Laiskuutta minun mielestä.
Meikäläinen on ollut yrittäjä viimeiset 13 vuotta ja yhden loman olen viettänyt. Viimeisestä on aikaa 9 vuotta.
Ei mitään palkkaa lusmuilusta.
- POMO!!!!!!!!!!!
Ilmoittaa POMO....
Mutta vallitsevissa olosuhteissa täytyy osata pyytää lääkäriä kirjoittamaan eri diagnoosin.
- k32v
se käy töissä, niin pitää.
palkka on korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
jos ei työnantaja osaa jakaa töitä oikein ja polttaa alaisensa loppuun, niin mun mielestä sais rangaistuksena maksaa palkkaa siitä hyvästä, et ne ei tulis töihin enää ollenkaan.
imho.- r-maalari
Joku kirjoittikin että nämä työkyvyttömyysvakuutukset on meidän itse maksamia, ainakin minun tilinauhassa on merkintä paljonko siihen on pidätetty palkkaa, että siinä mielessä tämä taitaa olla aika turhanpäiväistä jahkailua... Mutta voihan sitä pohtia, ei se kuitenkaan ole työnantajalta pois muuten kuin tietysti menetettynä työaikana, meitä kaikkia ei ole helppo korvata, takavuosina yritin vuorotteluvapaalle mutta se ei onnistunut sijaisen puuttuessa.
- Osma74
Olen pääosin työn aiheuttamista terveydellisistä syistä menettänyt työkykyni, ja tämän jälkiseurauksena elän nykyään ilman mitään virallisia tuloja, eli prostituutiolla. Jos minulla olisi lapsia, ne olisi jo huostaanotettu. Uusi ammattini sopii nuorehkolle ja asiallisen näköiselle vapaalle naiselle.
Kuulkaahan rakkaat ystävät, harva ihminen on täysissä järjissään nuorena ammattia valitessaan. Turha koko vastuuta siirtää ihmiselle itselleen. Esim. väittäisin hoitotyön (jossa olen sairastunut) olevan sekä henkisesti että fyysisesti raskaampaa kuin pienimuotoinen prostituution harjoittaminen. Vapaana yhteiskunnan ulkopuolisena eläjänä saan vielä valita asiaakaani. Hoitotyössä en omistanut sen enempää sieluani kuin ruumistanikaan. Oli tehtävä se, mitä ylhäältä päin käskettiin, olipa hommasta realistista suoriutua tai ei. Ja uupumus ja työkyvyttömyys jäi omaksi tappioksi. Jos minulla olisi lapsia, opettaisin heidät suoraan sossun asukeiksi. Työnteko ei kannata, terveyden ja ihmisarvon menetys on liian kallis hinta työstä (ja työllä tarkoitan hoitotyötä, en prostituutiota). - kestosta
ja tiheydestä. Jos ne on pitkiä ja tulee paljon, on ymmärrettävää että ihmisellä on henk.koht ongelmia, jolloin voi olla hyvä juttu kaikkien kannalta jäädä kokonaan pois ko. työpaikalta.
- Oletko ahne DDD
Aika tyhmä kysymys!.Jos joku raataa itsensä siihen kuntoon,ettei resurssea riitä,niintottakai hän saa mennä lepäämään.Työnantajat ovat toki sitä mieltä,ettei kallista työvoimaa voi antaa olla vapaalla.Mutta toden näköisesti se säästää heiltäkin kuluja pitemmällä aikavälillä,kun otetaan huomioon ammattitaitoinen,ja kokenut työvoima.
- asiaa seuraava
Jospa ne tekisi työuupumukselle oman diagnoosin.. Nyt laman aikana niitä varmasti tulee enenevässä määrin kun ketään ei palkata.. ja hirmuinen määrä työtä pitää tehdä muutaman ihmisen voimin.. Ihmisen pitäs olla kone.. joka se ei suinkaan olen.. Jos ihminen ei joudu työuupumuksen takia sairaslomalle.. hänelle tulee sitten joku muu tauti jonka yksistään jo stressi laukaisee.. ja sen takia sitten voi olla sairaslomalla..
Alla olevan linkin takaa voitte lukea lisätietoa.
http://www.introspekt.fi/artikkelit/tunnista-ajoissa-stressi-ja-uupuminen/ - tämä on tosi
asiaa seuraava kirjoitti:
Jospa ne tekisi työuupumukselle oman diagnoosin.. Nyt laman aikana niitä varmasti tulee enenevässä määrin kun ketään ei palkata.. ja hirmuinen määrä työtä pitää tehdä muutaman ihmisen voimin.. Ihmisen pitäs olla kone.. joka se ei suinkaan olen.. Jos ihminen ei joudu työuupumuksen takia sairaslomalle.. hänelle tulee sitten joku muu tauti jonka yksistään jo stressi laukaisee.. ja sen takia sitten voi olla sairaslomalla..
Alla olevan linkin takaa voitte lukea lisätietoa.
http://www.introspekt.fi/artikkelit/tunnista-ajoissa-stressi-ja-uupuminen/hei eikö nyt jo jonkun kannattaisi liitto puolelta tai isojen pomojen ruveta tarkastamaan omien liittolaisten ylityö tunteja ja pomot katsokaa alaisten, pomoilla tarkoitan isoja päälliköitä koska nämä pikku liiderit teettää kaiken alaisilaan että voivat olla sairaslomalla joka viikko, vanhan ajan hyvä johtaja kävi tarkastamassa itse miten menee ja haaastattele ylityöntekijää miten jaksaa ja miksi tekee, ja tarkastaa montako ylityö tuntia on kelläkin näin saatte tyhjänpäiväiset työn tekijät pois ja homma pelaa ei tuu työ uupumusta työ paikoilla ja tosi työn tekijä on iloinen että heidän työn teko kannattaa vieläkin suomessa ,tässä haastetta teille joka haluaa että sinun virma on hyvä ja sinua pidetään tosi pomona näinhän asia selviää tarkastakaa, työn tulokset ja poissa olot ja ennenkaikkea ylityö tunnit ja miksi niitä on tehty, alkakoon suomessa uudet tappajaiset työ uupumusta vastaan että suomi pysyy pystyssä
- EMPPU100
Ei sentin senttiä
- JASU1234
Juu laiskurit ja heikot pois porssiyhtiöistä! Ei ne ole mitään hoitokoteja, vaan tarkoitus on maksimoida voitto omistajilleen.
- stressaantunut
Kyllä ainakin tehdastyössä urakat on vedetty niin tiukoille, ettei niihin tahdo millään päästä. Ja sitte saa olla varpasillaan, kun heti tulee moitteita, kun ei urakalla tee töitä. Siinä saa helposti lähteä kilometritehtaalle käveleen. Tulkaapa herrat tekeen 8 euron tuntipalkalla niska limassa töitä.
- Voi ettäsentään
Väsytäänkö kaikki porukalla, mennään kotiin ja sitten itketään kun työnantajalta loppuikin rahat väsymyksen sponsorointiin? Samalla voitas itkee sitäkin että tulee lahden takaa ihmisiä joita ei väsyttänyt ja ne vei työn nokan eestä. Työuupumus on ihan itsestä kiinni. Jos ei osaa sanoa ei kiitos liialle työtaakalle, niin ei oo aihetta suruunkaan. Kyllähän se työn antaja on aika aseeton jos ihminen ei itse kykene työmääräänsä rajoittamaan. Aseella uhten ei kai meillä ole vielä tarvetta työtä tehdä. Koska ne on palkkaa kotiin nukkumisesta alkaneet maksaa?
- daiju324
Lue vähän kirjoituksia ennenkuin älyköit täällä :S
- hiljainen puurtaja
Eipä minun työpaikassa ainakaan pysty sanomaan, että stop, en ota tuota paperia, mulla on tässä jo kasa entisiä. Jos se paperi kuuluu mun työhön, se on vaan otettava. Olen jo vuosia sitten kertonut esimiehelle, että en pysty tekemään kaikkea mitä minulle on kerrytetty. Byrokratia on vaan lisääntynyt, uusia lakeja säädetty ja niistä aiheutuu aina vaan lisää työtä. Silloinen pomoni väitti, että kaikilla on liikaa töitä. Piste.
No nyt tehtiin selvitys (eri pomot nyt), jossa selvisikin, että olen ylikuorimitettu. ollut jo vuosia. Olen myös sairastanut usein (ei aina sijaista = osa töistä on minua odottamassa sairaslomalta palattuani).
Olen harkinnut irtisanoutmista, mutta heittäisin hukkaan yli 30 vuoden palveluksen. Enkä tiedä, millä eläisin kun olen ns. sinkku.
Mutta pääpointti on, ett' ei kaikissa ammateissa voi tuosta vaan kieltäytyä ottamasta vastaan annettuja töitä vetoamalla siihen, että niitä on jo ennestäänkin tekemättä.
Ja toisaalta: me yli 50-vuotiaat olemme toisenlaisen kasvatuksen tuotteita kuin nuoremmat. Me tottelemme (nykyään yhä enemmän kapinoiden tosin), koska niin kuuluu tehdä. Toivon, että nuoremmat työntekijät pistävätkin pomot ja esimiehet myös töihin. Henkilöstöjohtaminen tuntuu olevan hakusessa.
- 26 v. orjana kaikken
Kiitos Ja Kunnia lyrics
Sinä hienon työsi tehneenä käyt nukkumaan
Sinä hetken rauhoitut ja olet vaan
Kaikki varmaan tahtoisi,
et joku työstään kiittäisi
Vaan yksin jäät,
ja yksin unet näät
Sinä hienon työsi tehneenä käyt nukkumaan
Vaikka ehkä rauhoitut, et unta saa
Sillä mietit miten käy,
jos ei missään enää näy,
niitä jotka jaksaa sinua ymmärtää
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Kuka sankariksi nostaa,
raskaan työnsä raatajan
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Kuka varjoista sut huomaa,
Missä sinua odottaa,
kiitos ja kunnia
Sinä seuraavana yönä jälleen nouset,
vaikka tiedät tarkkaan mikä sua odottaa
Teet pienen kierroksen,
tätä maailmaa tarkkaillen
Silti edelleen sä uskot hyvyyteen
Sinä seuraavana yönä jälleen nouset,
vaikka harteillasi kannat maailmaa
Sinä katsot eteenpäin,
aina vain eteenpäin
Kai siitä saat sä voimaa jatkaa näin
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Kuka sankariksi nostaa,
raskaan työnsä raatajan
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Missä sinua odottaa,
kiitos ja kunnia
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Kuka sankariksi nostaa,
raskaan työnsä raatajan
Kiitos ja kunnia,
aina jäävät saamatta
Missä sinua odottaa,
kiitos ja kunnia
Kiitos ja kunnia
Kuka sankariksi nostaa
Kiitos ja kunnia
Kuka varjoista sut huomaa
Kiitos ja kunnia- hälläväli
Juu, meikäläinen ainakin on pörssiyhtiön duunarina huomannut tuon, että annetaan sellaisia aikatauluja, ettei ne voi ikinä pitää. Johto ei tajua lainkaan projektinhallinnan perään, tästä aiheutuu taas lisää niinsanottua kiirettä. Mua ei niinkään huoleta työuupumus, sillä aina löytyy korvaajia, vaan se, että mihin tällainen johdon osaamattomuus pitkällä aikavälillä johtaa - eihän tämä muusta kerro. Toki ainahan työpaikoilla on niitä, jotka vain pyörittelevät passiivisena silmiään ja istuvat facebookissa tms. tyhjäntoimittajia, mutta pääsääntöisesti moni on kouluttautunut ammattiinsa ja haluaisi tehdä sitä hyvin.
Kun siihen ei ole mahdollisuutta, homma menee just kaikilla tuollaiseksi, että "pakko tehdä, kun on asuntolainaa".
Kaikkihan sen tietävät toki, että pörssärin pitää tehdä omistajille rahaa, mutta kun sekään ei nykyään riitä. Hyvätkin firmat voidaan siirtää muualle, jos vain parempi paikka löytyy syystä tai toisesta. Sekin luo sellaista hälläväliä fiilistä, miks ihmeessä sitä repisi itseään tällaisen sekoilun eteen?
- ?++++?++++?.....-
liiallinen aktiivisuus ja liiallinen työnteko, jolloin ihminen ei ole lainkaan nukkunut .Suuri syy työuupumuksiin nykyään on tuo uudenaikainen masennuslääke, joka tekee ihmisen tavallista vilkkaammaksi ja jaksavammaksi. En tarkoita ketään erityisesti. Tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva psykiatrinen asia,josta asiasta psykiatrit vaikenevat ja jättävät potilaansa oman onnensa nojaan sen jälkeen,kun uupumuksen ajat noiden lääkkeiden kanssa koittavat.
http://www.youtube.com/watch?v=N0K2kWqFVFI
http://www.youtube.com/watch?v=FPUHUpfDVgY&feature=related - pnie
ei näemmä enää ole aikuisuuden edellytys. Tuossa on kyse vain ja ainoastaan siitä että jos/kun lääkäri kirjoittaa diagnoosin väärällä tautinimikkeellä niin siihen pitää puuttua. Eli käsittääkseni vika on siinä että jos työnantaja maksaa palkan diagnoosista joka ei KELAn mukaan ole korvattava sairaus niin työnantaja maksaa palkan omasta pussistaan.
Itsekin olis 2v sairaslomalla masennuksen vuoksi. Onneksi heti ensimmäinen lääkäri tiesi tämän miinan ja kirjoitti "oikean" diagnoosin
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.348754- 374744
- 434733
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1983674- 133003
- 422808
- 312726
- 442443
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise652166- 1712134