On julkaistu uusi tutkimus jossa Chicagon yliopiston käyttäytymistieteiden professori Nicholes Epley tiedusteli uskovaisilta heidän omiaan mielipiteitä erinäisistä aiheista ja sitten kertomaan mitä mieltä heidän mielestään samoista aiheista olisi joku tavallinen amerikkalainen, Bill Gates, George Bush Jr ja jumala.
Vastaajien mielipiteistä huomattiin että kaksi eniten toisiaan muistuttavaa mielipidettä olivat itse vastaajan ja heidän kertomansa jumalan mielipide. Ja kyselyyn osallistuneiden omat mielipiteet (ja samalla jumalan) olivat ne joilla suurimmat erot toisiin vastanneisiin verrattuna, siis osallistujat antoivat paremmin toisiaan vastaavat kuvaukset kaikista muista kuin paitsi itsestään ja jumalastaan.
Magneettikuvauksessa todettiin että uskovaisten ja heidän jumalkäsityksensä mielipiteet vastaavat toisiaan niin tarkasti että kuvissa ei näkynyt mitään mainittavaa eroa aivojen toiminnassa.
Eli tästä voidaaan vetää ainakin kaksi vaihtoehtoista selitystä. Joko uskovaisten jumalkäsitykset ovat heidän luonnollisia moraalikäsityksiään vastaavia ja vahvistavia ajatusmalleja, tai sitten jumala on heihin ollut pyhän hengen yhteydessä ja antanut heille kaikille erilaisen kuvan siitä mikjä olisi hänen tahtonsa.
Vai keksiikö joku joitain muita selityksiä?
Siitä vain uskovaiset, puolustakaa nyt sitä teidän käsitystänne jumalan tahdosta...
http://scienceblogs.com/notrocketscience/2009/11/creating_god_in_ones_own_image.php
Uskovaisten aivojumppa...
16
262
Vastaukset
- uskis 123
Ja minunkin mielestäni tuo oli tosi tyhmä tutkimus. Se nyt vaan on ihan sattumaa, että minulla ja Jumalalla on kaikista asioista sama mielipide. Ja jos joskus käy niin, että ei ole, niin silloin on Saatana juonineen ollut asialla ja vienyt minut harhaan mielipiteineni.
Taisi olla nuo kommentit uskovaisten mielipiteiden parodioimista, vaikkakaan en varmaksi tuota osaa sanoa.
Ja se rupeaa olemaan hieman huolestuttavaa...- Kuk regus susej
"Se nyt vaan on ihan sattumaa, että minulla ja Jumalalla on kaikista asioista sama mielipide. Ja jos joskus käy niin, että ei ole, niin silloin on Saatana juonineen ollut asialla ja vienyt minut harhaan mielipiteineni."
Minäpä korjaan kun sinulle tuli pieni virhe: "niin silloin on Saatana juonineen ollut asialla ja vienyt jumalani harhaan mielipiteistäni." - niitähän kanssa on
boxerblock kirjoitti:
Taisi olla nuo kommentit uskovaisten mielipiteiden parodioimista, vaikkakaan en varmaksi tuota osaa sanoa.
Ja se rupeaa olemaan hieman huolestuttavaa..."Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" Pietari vastasi: "Sinä olet Kristus, Jumalan Voideltu." Jeesus kielsi heitä ankarasti puhumasta tästä kenellekään ja sanoi: "Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista."
- siinäkin vastausta
Kuk regus susej kirjoitti:
"Se nyt vaan on ihan sattumaa, että minulla ja Jumalalla on kaikista asioista sama mielipide. Ja jos joskus käy niin, että ei ole, niin silloin on Saatana juonineen ollut asialla ja vienyt minut harhaan mielipiteineni."
Minäpä korjaan kun sinulle tuli pieni virhe: "niin silloin on Saatana juonineen ollut asialla ja vienyt jumalani harhaan mielipiteistäni."Opetuslasten kesken syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Jeesus tiesi, mikä ajatus heillä oli mielessään. Hän nosti viereensä lapsen ja sanoi heille: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ottaa sen, joka on minut lähettänyt. Se teistä, joka on kaikkein pienin, on todella suuri."
niitähän kanssa on kirjoitti:
"Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" Pietari vastasi: "Sinä olet Kristus, Jumalan Voideltu." Jeesus kielsi heitä ankarasti puhumasta tästä kenellekään ja sanoi: "Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista."
Ei tuo vastaa millään tavalla mihinkään ketjuun liittyvään kysymykseen.
Jos sinulta kysytään jotain, onko sinulla tapana horista jotain puutaheinää asian vierestä. Jos ei, miksi teet niin täällä?- Aslak Mustapää
siinäkin vastausta kirjoitti:
Opetuslasten kesken syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Jeesus tiesi, mikä ajatus heillä oli mielessään. Hän nosti viereensä lapsen ja sanoi heille: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ottaa sen, joka on minut lähettänyt. Se teistä, joka on kaikkein pienin, on todella suuri."
Tajusit mainiosti homassa piilevän keihäänkärjen: Uskovaiset ajattelevat asioista eri tavalla ja uskovat kukin tahollaan sen olevan jumalan antama malli.
- kadun*nainen
Kysymykset lienevät olleet ns. vedenjakaja-kyssäreitä, eli niitä millä erotetaan
lakihenkiset ihmiset ja liberaalimmat toisistaan. Kysymykset olisi kyllä jenkeissä hyvä aloittaa
peruskartoituksella, esim. onko huushollissa käsiaseita ja käytetäänkö niitä puolustautumiseen.
Minkälainen kotikasvatus, lakihenkinen: missä korostuu uskon ohella amerikkalainen patriotismi
vai liberaali: eli tunnustetaan myös muut valtiot ja ihmiset. Uskovissa ihmisissä on moneen junaan
ja metroon porukkaa, myös ei uskovissa"Kysymykset lienevät olleet ns. vedenjakaja-kyssäreitä, eli niitä millä erotetaan
lakihenkiset ihmiset ja liberaalimmat toisistaan."
Tässä englanniksi: "...important issues such as abortion, same-sex marriage, affirmative action, the death penalty, the Iraq War, and the legalisation of marijuana."
Mutta et sitten kommentoinut mitenkään tutkimuksen tuloksia tai siitä tehtäviä johtopäätöksiä...?
- älä ole sit isosika
Läheisellä vuorella oli iso sikalauma laitumella. Pahat henget pyysivät Jeesukselta lupaa mennä sikoihin, ja hän salli sen. Silloin henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.
- azskuppakio
Jeesus on eläinrääkkääjä.
Kyllä tässä taas tulee niin kirkkaasti esille uskovaisten argumentoinnin mahtavuus :) Ei minkäännäköisiä järjellisiä vastauksia tai vakuuttavia puolustuspuheenvuoroja, toisaalta paha tuohon on mennä mitään vastaamaankaan kun on sen verran selkeä lopputulos. Taitaa kuulua kategoriaan: maton alle ja pois silmistä ;)
- ...
Hiljaista on.
Taitaa olla jo poistopyyntö haettuna, jotta uskovien mielenrauha säilyy. Tosin moni niistä ei varmaan ole edes käsittänyt koko dilemmaa.
Mutta Boxerblocille vaan vinkiksi: muistitikku käyttöön, voipi taas kadota hyvä aloitus muuten jonnekkin. ... kirjoitti:
Hiljaista on.
Taitaa olla jo poistopyyntö haettuna, jotta uskovien mielenrauha säilyy. Tosin moni niistä ei varmaan ole edes käsittänyt koko dilemmaa.
Mutta Boxerblocille vaan vinkiksi: muistitikku käyttöön, voipi taas kadota hyvä aloitus muuten jonnekkin.Ei ole häipynyt, mutta tavalliseen tapaansa, uskovaiset eivät viitsi puuttua mihinkään konkreettiseen tutkimukseen, kun se oma mielikuvitus on niin paljon mukavampi asia...
Eikö uskovaisilta todellakaan löydy mitään sanottovaa tuollaiseen tutkimukeen?
Ovatko he hiljaa sen takia että he eivät ymmärrä mitä tämä ja lukuisat muut tälläiset tutkimukset viittaavat eivätkä halua osoittaa tietämättömyyttään vai ymmärtävätkö he sen mutta koska eivät pysty puolustamaan omaa kantaansa he sulkevat aloituksen, rukoilevat ja yrittävät unohtaa nähneensäkin sen?
Voisiko joku uskovainen kommentoida aloitustani vakavasti?
Muuten minun täytyy valitettavasti olla vain erittäin pettynyt heidän haluunsa/kykyynsä kommunikoida ja keskustella vakavista aiheista...Tämä vastaus on vain tarkoitettu nostamaan viesti ylös helpommin havaittavien keskustelujen joukkoon.
Pahoittelen että teen näin, mutta toivoisin vain joltain uskovaiselta vakavaa vastausta tähän aloitukseen.
Vielä kerran, anteeksi kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2077108
- 594672
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434494- 733302
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161965Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261717- 171690
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411590- 341479
- 1431247