Suku 1000 vuoden takaa?

Knuut(inen)..

Olen aina miettinyt silloin tällöin (ja keljuillut sinkut palstalla), mistä oma sukunimeni on tullut tänne syrjäiseen Suomen kolkkaan? Minun ja muutaman muun sukunimi on Knuutinen! Meitä asuu täällä Suomessa ja Ruotsissa myös muutama.

Edesmennyt tätini, joka oli myös tutkinut asiaa kuoli 2005. Hän sanoi mulle viimeisenä vuotena, että suku tulee Tanskasta?

Googlettamani linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Knuut_Suuri

Noh! 1000 vuotta aikaa on aika pitkä aika, mutta jostain se nimi tulee...? Mistä?....

Jos jollakin on tietoa asiasta, voi kirjoittaa aliakseeni: [email protected]

18

3973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S. Uutinen!

      Luin historiaa eteenpäin ja hävettää! Taidan olla jonkin feikin jälkeläinen, joka teki temput joskus? Mutta minäkin teen temput! Minun sukunimi on täst lähtien "Uutinen"

      :D heheh!

      • Gonhosis

        mun sukunimi on joku perkuleen mustalaisen etunimi! Se on: Iman :(


      • 20+16
        Gonhosis kirjoitti:

        mun sukunimi on joku perkuleen mustalaisen etunimi! Se on: Iman :(

        http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 teitä on kaikkiaan 1487.
        Sukututkimus on aikaa vievää ja mielenkiintoista sanovat sitä harrastavat. Siinä jättäisi työn suoraan omalle suvulleen..


    • sukututkimusta

      Jos olet vielä linjoilla ja tosissasi kiinnostunut sukututkimuksesta, niin suosittelen etsimään sukututkimuspalstoja (yksi löytyy suomi24:stakin), saat hiukan parempaa tietoa. Joku ehti sinulle jo vastata, että teitä Knuutisia on lähemmäs 1500, tämän päivän tilaston mukaan nykyisenä nimenä 866 ja yhteensä Suomessa ja ulkomailla nykyisenä, entisenä ja kuolleilla nimeä on ollut 1579 henkilöllä. Se on muuten aika paljon, kun vertaan vaikka omaan sukunimeeni, jonka kantajia on hiukan reilu kymmenesosa tuosta määrästä, ja tiedän varmuudella, etteivät kaikki ole samaa sukua.

      Knuut Suuri kuulostaa kivalta jutulta, ja varmaan nimen alkuperä voidaan Knut-nimestä johtaakin. Onhan samakantaisia nimiä myös Nuutinen (7519 kpl), Knuutila (2059 kpl) ja Nuutila (464). Kun mukaan otetaan vielä kahden teen muunnokset (Nuuttinen jne.), niin määrä vain kasvaa. Ja alkuperä tosiaan lienee Knut-nimessä, jonka kansanomainen muoto on ollut Nuutti.

      Oikeaoppista sukututkimusta ei tehdä ihan noin, että otetaan sukunimi, etsitään lähin kiva vastine ja muistellaan edesmenneen tädin kertomuksia. Kannattaa nimittäin huomata, että sukunimet ovat olleet aika vaihtuva käsite riippuen siitä, mistä päin sukusi on kotoisin. Suuri nimien suomennosaalto oli 1900-luvun alussa, silloin moni nimi muuttui ihan toiseen muotoon kuin "alkuperäinen" nimi olisi edellyttänyt. Eli jos tosiaan olet kiinnostunut siitä, mistä asti sinun suvussasi on kyseinen nimi ollut ja mistä muualta sukusi juuret tulevat, niin alkuun pääsee vaikka tuolta http://www.genealogia.fi/

      • Knuutinen!

        Se Ap. Mutta minua vain yleensäkin kiinnostaa oma sukunimi, mistä se on lähtöisin??

        Mutta jos tähän saa selvyyden, se olisi hienoa :)

        t. Knuutinen!


    • aj2

      Kyseessä on tosiaankin tanskalainen etunimi "Knut". Todennäköisesti sukusi on ollut tanskalainen mutta suomessa silloin kun sukunimiä otettiin/anneettiin. Silloin on varmaan Knuutinpoika kääntynyt suomalaiseksi knuutin suvuksi eli Knuut-i-nen.

      Käsittääkseni nimi Knut oli varsin yleinen keskiajan tanskassa myös ja 1000 vuotta on pitkä aika. Siitä ei kannata vetää johtopäätöksiä noin suoraan. Jos näin olisi niin minulla olisi 4 aatelista sukujuurta mukaanlukien suomen kuningas ja 3 sotilas sukujuurta mukaanlukien suomalainen eversti. Tosin joutuisin vetään lippaa kun on yksi tanskalainen sotilas nimi siinä kanssa.

      Muistasin että olen nähnyt myös nuuttinen ja uuttinen sukunimiä. Veikkaampa että löytyvät joko turun tai viipurin suunnalta nuo juuret. (Eesti on ollut tanskan vallan alla ja sieltä varmaan pari tanskalaista on eksynyt suomeenkin.)

      • jonah fowl

        Epäilen että tuo tanska on valittu juuri Knut suuren mukaan. Todennäköisintä on ollut että 1500-1600-luvulla on ollut kaveri jonka nimi on ollut Knuut jossain päin itä-suomea, hänestä on saatettu käyttää lisänime Knutia, jos perheen kasvaessa on tullut perheen jäsenten lisänimi mutta monikossa-> Knutiain. Kuten italiassa Rosso nimi perustuu henkilökohtaiseen kutsumanimeen mutta Rossi perheen lisänimeen (monikko).


      • Knuutinen!

        Tämäkin selvensi paljon sukuni asiaa :)


    • Vitun virtaset

      Vai muutama Knuutinen niitähän on peräti 886henkilöa joista suomessa 820 ja ulkomaat 46.Sitä vastoin omasta sukunimestäni olen ylpeä niitä voi sanoa olevan muutama sanan varsinaisessa merkityksessä nimittäin 21henkilöä ulkomaat 0h.

    • Vyborg pojkar

      Knut Posse.

    • purppois

      vai että ihan keljuillut sinkkupalstoilla :D hah hah no ei sinunkaan tarvitse ihmetellä miksi sinkkuna häärit.

    • knuutinen

      Minun erään lähisukulaiseni anopin sukunimi on myös Knuutinen.

    • Knuutinen!

      Kiitän monista viisaista vastauksista, jotka viittaavat yleensäkin Knuutisiin!! :)

      Minulle kun olin pentu, on taottu vain päähän aina se, että olet "Knuutinen" Knu,eli kuningas!???

      En tiedä miksi??? Mistä se tulee???

      Argh!

    • Knuutinen!
    • J.Knuutinen123

      Olen itsekin Knuutinen, ja minä olen aina luullut että tulemme Norjasta, mutta en ole varma

    • Knuutinen

      Nimi tulee perseestä.

    • suku

      Jos olet vielä kuulolla niin kerron että Knuutila-sukunimen alkuperä on Piippolan Ahonkylän samannimiseltä tilalta. Tilalla asui Anders Johansson Kesti ( s. 19.5.1823 k. 14.4.1868 Piippola Ahokylä Knuutila) ja hänen vaimonsa Lisa Madleena Ikonen ( s. 10.5.1827 k. 1.12.1904 Pyhäntä Ojapelto) Heidän lapsistaan ainakin Henrik (s. 23.9.1850 k. 7.7.1939) otti sukunimeksi Ahokylän talon nimen Knuutila muuttaesssaan Kiuruvedelle.

      • Anonyymi

        Tuolla laillahan ne yleisimmät sukunimet yleensä alkaa. Näitäkin Knuutiloita on montakin eri sukua eivätkä ne ole toisilleen mitään sukua. Samalla lailla on alkanut kymmeniä Lauriloita, Heikkilöitä, Jussiloita, Lassiloita, Kerttuloita, Maijaloita jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe