Tammikuu 15. 2010

Tammikuu 2010 15. päivään mennessä verrattuna vuosiin 2007 ja 2009.

Tammikuu ..... V07 ...... V09 ...... V10 .... d%07-10 .. d%09-10 .. dabs07-10 .. dabs09-10
1...7 ______ 1358 _____ 1444 ___ 812 ___ -40,21% ___ -43,77% ___ -546 ___ -632
8...14 _______ 706 ____ 1005 ___ 691 ___ -2,12% ___ -31,24% ___ -15 _____ -314
1...10 ______ 1761 ____ 1859 ___ 1070 __ -39,24% __ -42,44% ___ -691 ____ -789
1...14 ______ 2064 ____ 2449 ___ 1503 __ -27,18% __ -38,63% ___ -561 ____ -946
1...15 ______ 2175 ____ 2585 ___ 1588 __ -26,99% __ -38,57% ___ -587 ____ -997

Joitakin huomioita:
1) Alkuvuoden eroamiset ovat selvästi edellisistä vuosista vähentyneet, mistä ilmeisesti useimmat ovat iloisia.
2) Ensimmäisessä puolessa kuukaudessa tänä vuonna eroamiset ovat vähentynee miltei saman verran, mitä ne koko ennätyksellisenä joulukuuna 2009 ylittivät vuoden 2008.
3) Aiempina vuosina ensimmäinen liukuva viikko on ollut selvästi väliä 8...14. päivä suurempinumeroinen. Nyt viikot ovat melko lähellä toisiaan eroamismääriltään.
4) Kun vuonna 2007 tammikuussa erosi 3328 henkilöä, niin nyt jos loppukuussa tapahtuu eroamisia yhtä paljon kuin alkukuussa, vuosien 07 ja 10 luvut ovat samaa suuruusluokkaa.
5) Vuoteen 2009 verrattuna ollaan nyt menossa n. -40% tulokseen tammikuulta.

Kaikki lukemat ovat eroakirkosta-sivustoilta, joskin yksi kahteen kertaan esiintynyt päivä on "yksinkertaistettu" (ei vaikuttane näihin tuloksiin). Ja huomautettakoon, ettei mukana ole vuoden 2008 vertailulukemia.

38

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitin: 5) Vuoteen 2009 verrattuna ollaan nyt menossa n. -40% tulokseen tammikuulta.
      Tuossa ollaan nyt, mutta loppukuussa paremminkin tasoittuu, joten ehkäpä:
      5) Vuoteen 2009 verrattuna ollaan nyt menossa n. -25...-30% tulokseen tammikuulta.

      • tämä sama

        pöhkö jaksaa näitä lukuja täällä vertailla? Mene tuttumies hoitoon, olet sen tarpeessa, ja nimenomaan sulla viiraa päästä.


    • ?

      ?

      • harmittaako?

        Ilmeisesti sinä olisit innostunut tilastoista, jos eroaminen kasvaisi eikä romahtaisi. Elämä on tällaista, että välillä menee hyvin ja välillä paremmin.

        Kuukaudessa syntyy noin viisituhatta lasta, joista tuhat ei saa kastetta, vanhuksia kuolee ehkä neljätuhatta, joista noin kolme ja puolituhatta on kirkon jäsentä. Kirkosta voisi erota kolmisen tuhatta ja liittyä tuhatkunta. Maahanmuutto toki kasvattaa kirkon jäsenmäärää, mutta siirtyminen läsnäolevista poissaoleviin on nousukauden siintäessä taivaanrannassa varmasti suurempaa, joten voisi maahan/maastamuuton lisäävän kuukausittain pari tuhatta kirkkoon kuulumatonta ja vaikuttavan melkoisen vähän kirkon jäsenmäärään. Tämän hetken maahanmuuttajista noin 70 % on kristittyjä, mutta islamilaisten määrä on voimakkaassa kasvussa.

        Kun kaikki lasketaan, saadaan kirkon jäsenmäärä vähenemään runsaalla tuhannella tammikuussa. Kirkkoon kuulumattomien määrä kasvaisi edellisten lukujen perusteella seuraavasti: syntyneet - kuolleet - 500, eronneet - liittyneet 1000-1500, maahanmuutto - maastamuutto 1000. Mielenkiintoista tässä on se, että "hiljaisina" eroamiskuukausina kirkkoonkuulumattomien määrän kasvusta eroaminen on pudonnut alle 50 %. Uskon, että kehitys on menossa tähän suuntaan, sillä kaiken järjen mukaan kasteiden määrä tulee romahtamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.


    • erot lisääntyvät

      No, loppuvuodesta ei taas tuttumiestä tällä palstalla näy :)

      • kirjoittaja!

        Uskon, että Jori ja Tuttumies ovat täällä niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Onneksi.


      • Man from earth
        kirjoittaja! kirjoitti:

        Uskon, että Jori ja Tuttumies ovat täällä niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Onneksi.

        joulukuussa huudella esille piilostaan. Niin varmaan tulee käymään taas kun erot lähtee taas nousuun.


    • valetuttis

      Ennakkotietojen mukaan viime vuonna liittyi kirkkoon 12600 ihmistä eli tasaisentahdin mukaan 35 per päivä (12600/365). Tänä vuonna on kirkosta eronnut 15 ensimmäisen päivän aikana 1588 ihmistä erokirkosta.fi kautta, jonka osuus kaikista eroista on n. 90%. Kaikkiaan on siis kirkosta eronnut 15 ekan päivän aikana 1764 ihmistä (1588/9*10). Tasaisentahdin mukaan tulisi tänä vuonna eroamaan 42924 ihmistä (1764/15*165). Kirkosta eroamisen enemmyys tulisi näin olemaan 30324 ihmistä (42924-12600).

      • 20 % niin

        Jos tädillä olisi munat, olisiko hän täti...

        Spekulointi on mielenkiintoista ja tänä vuonna näyttää eroaminen jälleen vähenevän. Kirkkoon liittyminen nousi viime vuonna eikä ole mitään syytä, miksi myönteinen kehitys ei jatkuisi edelleen. Tässäkin keskustelussa näkyy mielenkiintoinen piirre: Tuttumies perustaa analyysinsä todellisiin tilastoihin ja ateistit toivomaansa kehitykseen :-) Viime vuonna tilastot peittosivat uskon mennen tullen ja kiva nähdä miten käy tänä vuonna.


      • synnyttänyt neitsyt
        20 % niin kirjoitti:

        Jos tädillä olisi munat, olisiko hän täti...

        Spekulointi on mielenkiintoista ja tänä vuonna näyttää eroaminen jälleen vähenevän. Kirkkoon liittyminen nousi viime vuonna eikä ole mitään syytä, miksi myönteinen kehitys ei jatkuisi edelleen. Tässäkin keskustelussa näkyy mielenkiintoinen piirre: Tuttumies perustaa analyysinsä todellisiin tilastoihin ja ateistit toivomaansa kehitykseen :-) Viime vuonna tilastot peittosivat uskon mennen tullen ja kiva nähdä miten käy tänä vuonna.

        Ei ole olemassa vielä mitään virallista tilastoa viime vuodelta.

        On vain kirkon ilmoitus, joka ei ole ennenkään pitänyt paikkaansa :)


      • virallista tilastoa
        synnyttänyt neitsyt kirjoitti:

        Ei ole olemassa vielä mitään virallista tilastoa viime vuodelta.

        On vain kirkon ilmoitus, joka ei ole ennenkään pitänyt paikkaansa :)

        "Ei ole olemassa vielä mitään virallista tilastoa viime vuodelta."

        Olet oikeassa ja siksi Tuttumies käyttääkin Eroakirkosta-fi -sivuston antamia lukuja, joita he nimittävät "virallisiksi" (-;


      • *?=¤#*
        virallista tilastoa kirjoitti:

        "Ei ole olemassa vielä mitään virallista tilastoa viime vuodelta."

        Olet oikeassa ja siksi Tuttumies käyttääkin Eroakirkosta-fi -sivuston antamia lukuja, joita he nimittävät "virallisiksi" (-;

        katsotaan sitten, kun oikeat tiedot tulevat :)

        luulen vaan, että liittyneitä ei olekaan ihan niin paljon kuin on annettu ymmärtää
        kastettujakin on taas vähemmän ja kuolleista ei tietenkään mainita mitään ikuisen elämään uskoen


    • jonah fowl

      oikeastaan ainoat merkitykselliset laskentajaksot ovat päivä ja viikko. jälkimmäinen arjen ja vapaapäivien jaksottelun takia. päivistä lasketuista tilastoarvoista saisi aikaiseksi jotain ennustetta mutta kaikki muu taitaa olla vähän niin tai näin.

      jaaha 6 4 ei olekaan 10

      • näkee

        "oikeastaan ainoat merkitykselliset laskentajaksot ovat päivä ja viikko."

        Tarkoitatko, että olisi mielekästä verrata vuoden viimeistä ja seuraavan vuoden ensimmäistä viikkoa?


        Päivittäiset erojen erot ovat niin pieniä, että on mielekästä verrata kuukausia ja miksei parinkin viikon jaksoja. Oletko muuten huomannut, että tänä vuonna täältä puuttuu ennustukset, joiden mukaan eroja tulee jopa tapauksessa ainakin 70 tuhatta olipa niitä kuinka vähän tahansa tammikuussa. Ateistikin näyttää oppineen jotain.


      • :)
        näkee kirjoitti:

        "oikeastaan ainoat merkitykselliset laskentajaksot ovat päivä ja viikko."

        Tarkoitatko, että olisi mielekästä verrata vuoden viimeistä ja seuraavan vuoden ensimmäistä viikkoa?


        Päivittäiset erojen erot ovat niin pieniä, että on mielekästä verrata kuukausia ja miksei parinkin viikon jaksoja. Oletko muuten huomannut, että tänä vuonna täältä puuttuu ennustukset, joiden mukaan eroja tulee jopa tapauksessa ainakin 70 tuhatta olipa niitä kuinka vähän tahansa tammikuussa. Ateistikin näyttää oppineen jotain.

        muotivillitys kirkosta eroamisesta on ohi


      • down down down
        :) kirjoitti:

        muotivillitys kirkosta eroamisesta on ohi

        Tilastoista näkyy, että kirkosta eroaminen jatkuu ja kirkkoon kuulumisprosentti jatkaa laskuaan hamaan tulevaisuuteen. Ja tämä tosiasia tuntuu harmittavan eräitä suunnattomasti.

        Täkein tilasto, jonka tuttis jättää kokonaan huomioimatta.
        2003: 84.1% (-0.5)
        2004: 83.6% (-0.5)
        2005: 83.1% (-0.5)
        2006: 82.4% (-0.7)
        2007: 81.7% (-0.7)
        2008: 80.6% (-1.1)
        2009: 79.7% (-0.9) ennakkoarvio, joka tulee vielä laskemaan.

        JOHTOPÄÄTÖS: Mitään käännettä ei ole näkyvissä.


      • sentään
        :) kirjoitti:

        muotivillitys kirkosta eroamisesta on ohi

        eihän joulukuussakaan ollut paljon eroja, eihän? Ei taidettu tehdä edes uutta ennätystä yhden kuukauden ajalta, vai mitä? Mitä nyt "vain" 9000 erosi, mutta sehän on pieni määrä, eikö?


    • Tulin tässä vaiheessa siihen tulokseen, että riittävä vertailu onkin näin aluksi vuoden 2007 ja 2010 välillä. Ne nyt näyttävät olevan lähimpinä toisiaankin.
      Kun vielä keksisi helpon tavan tulosten muotoiluun s24:n vaatimalla tavalla. Nyt kokeilin OpenOffice.orgin Basea, vaan ei siinä kovin helposti saa raporttia aikaiseksi näin äkkinäinen. Pisteet ja xx-jonot ovat täytteitä, joilla ehkä sarakekohdistus onnistuu, tai sitten ei.

      Vkko ..... Pvm .... V07 .....V10 .... d07-10 .. d07-10%
      -3 xxxxxx 1. xxx 1358 xxx 812 xxx -546 xxx -40,21%
      -2 xxxxxx 8. xxxx 706 xxx 691 xxxx -15 xxx -2,12%
      -1 xxxxxx 15. xxx 526 xxx 559 xxxxx 33 xxxx 6,27%


      Päivät ErotV07 ErotV10 d07-10 d07-10%
      1...20 2535 xx 1991 xx -544 xx -21,46%

      Niin siis absoluuttisina lukemina nyt vuosi 2010 on n. 500 alle vuoden 2007 tässä vaiheessa. Prosenteissa eroa on n. -20%. Ja jos ketä kiinnostaa, niin viime vuoteen on eroa vähän enemmän mutta samaan suuntaan.

      Lopputammikuu sitten antaa vielä parempaa osviittaa, mutta nyt näyttäisi, että eroamiset voisivat olla lähellä vuoden 2007 tasoa tässä lopputalven aikana. Tässä siis on huomioitu se, että vuosien muutamat ensimmäiset päivät tekivät oikeastaan tuon nyt syntyneen eron.

      Koko vuodestahan on paha mennä sanomaan, mutta jos joulukuu olisi tänä vuonna vuoden 2009 luokkaa, niin koko vuoden 2007 erolukeman alittaminen vaatisikin muissa kuissa useamman sadan alitusta vuoden 2007 arvoihin nähden. Tässä voisi olla perusoletuksena laskeva trendi, mutta vähenevien eroamisten keskittyminen joulukuullekaan ei ole mahdoton ajatus.

      • vetää johtopäätöksen että tämä oli luokkaa 6 verrattuna vuosien 2002 ja 2009 keskimääräisiin aivopieruihin.


      • IIOO

        Et ota laskelmissasi mitenkään huomioon kastamisten vuosi vuodelta vähenevää määrää.


      • Onslow

        tekemään hirveitä pohdintoja koko vuoden eroamisluvuista. Senverran alussa vuotta ollaan ja lisäksi tuntuu nuo eroamiset ainavaan enemmän keskittyvän loppuvuoteen. Se on kyllä varmaa, että tälläkin hetekellä eroaa kirkosta n. 3 kertaa enemmän ihmisiä, kuin liittyy. Ja kasteiden väheneminen syö kirkon jäsenistöä kokoajan vaan rankemmin.

        Mielenkiinnolla odotan kyllä kirkon ilmoitusta viime vuoden lopullisista luvuista.


      • ei ole sekään

        että peruoletuksena tuttumies on todellinen ajatusten paskatunkio. Aina kun ennustaa niin tuttiksen ennustukset menee päin persettä.


      • k i i s k i

        Järkevämpää olisi tarkastella kirkkoon kuuluvuusprosentin kehitystä kuin vain yhtä tekijää. Kirkkoon kuuluvuusprosenttiin kun vaikuttaa moni muukin tekijä kuin kirkosta eroaminen ja liittyminen, kastamisen jatkuva laskeminen ja kuolleiden suuri kirkkoon kuuluvuus. Ehkä koko kuvan eli kirkkoon kuuluvuusprosentin kehittymisen analysoiminen antaisi liian huonon kuvan kirkon tulevaisuudesta, joten tuttumiehen pitää vain tyytyä märehtimään pelkästään kirkosta eroamista, joka sekin on kolmekertaa suurempaa kuin kirkkoon liittyminen.


      • IIOO kirjoitti:

        Et ota laskelmissasi mitenkään huomioon kastamisten vuosi vuodelta vähenevää määrää.

        Väitteesi pitää paikkansa, mutta on myös paljon muita asioita, joita en ota huomioon. Esimerkiksi laskelmissani ei ole mitenkään huomioitu sitäkään, että nykyään kukin ihminen kuolee keskimäärin yhden kerran, vaikka sekin pitänee paikkansa.

        1) Minulla ei ole käytettävissä päiväkohtaisia tietoja kastetuista.
        2) Palstan nimenä ei ole Kirkossa kastetut vaan Kirkosta eroaminen, joten laskelmani tarkastelee tätä teemaa.

        Ehkäpä esittämäni faktatkaan eivät ole mieleisesiäsi, kun pitäisi olla jotain muita faktoja?


      • Onslow kirjoitti:

        tekemään hirveitä pohdintoja koko vuoden eroamisluvuista. Senverran alussa vuotta ollaan ja lisäksi tuntuu nuo eroamiset ainavaan enemmän keskittyvän loppuvuoteen. Se on kyllä varmaa, että tälläkin hetekellä eroaa kirkosta n. 3 kertaa enemmän ihmisiä, kuin liittyy. Ja kasteiden väheneminen syö kirkon jäsenistöä kokoajan vaan rankemmin.

        Mielenkiinnolla odotan kyllä kirkon ilmoitusta viime vuoden lopullisista luvuista.

        Noin vuosi sitten täällä oli pajonkin tuollaisia koko vuoden ennusteita. Kommentoitko silloin niitä? Mutta hieno asia, ettet sinä nyt tee niin.


      • k i i s k i kirjoitti:

        Järkevämpää olisi tarkastella kirkkoon kuuluvuusprosentin kehitystä kuin vain yhtä tekijää. Kirkkoon kuuluvuusprosenttiin kun vaikuttaa moni muukin tekijä kuin kirkosta eroaminen ja liittyminen, kastamisen jatkuva laskeminen ja kuolleiden suuri kirkkoon kuuluvuus. Ehkä koko kuvan eli kirkkoon kuuluvuusprosentin kehittymisen analysoiminen antaisi liian huonon kuvan kirkon tulevaisuudesta, joten tuttumiehen pitää vain tyytyä märehtimään pelkästään kirkosta eroamista, joka sekin on kolmekertaa suurempaa kuin kirkkoon liittyminen.

        Tämähän on Kirkosta eroaminen -palsta, ei Kirkkoon kuuluminen -palsta, että eikö se syö järkevyydestäsi jotain?
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8775451/42210022

        Ehkäpä kirkosta eroaminen ei suju mieleiselläsi tavalla?


      • buhahahaaaa....
        tuttumies kirjoitti:

        Tämähän on Kirkosta eroaminen -palsta, ei Kirkkoon kuuluminen -palsta, että eikö se syö järkevyydestäsi jotain?
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8775451/42210022

        Ehkäpä kirkosta eroaminen ei suju mieleiselläsi tavalla?

        Riittää kun koko maan kattavaan kirkkoon kuuluvuusprosenttiin tulee miinusta vuositasolla. Ei ole väliä onko miinus iso vai pieni. Pitkässä juoksussa tämä tulee johtamaan jeesus-kultin kuolemaan.


      • Onslow
        tuttumies kirjoitti:

        Noin vuosi sitten täällä oli pajonkin tuollaisia koko vuoden ennusteita. Kommentoitko silloin niitä? Mutta hieno asia, ettet sinä nyt tee niin.

        kuukausina vuoden loppulukemia. Jossakin vaiheessa keväällä ennustelin, että v.2009 eroaa kirkosta n. 45 000 jäsentä ja lopullinen luku ei tuosta kyllä paljoa heitä.

        Mikähän mahtoi olla sinun ennusteesi? Varmaan ennustelit, että kaikki ovat suurinpirtein eronneet, joilla siihen suuntaan on paineita ollut?! Tuollaisia juttujahan sinä palj0n olet tänne raapustellut.


      • Onslow kirjoitti:

        kuukausina vuoden loppulukemia. Jossakin vaiheessa keväällä ennustelin, että v.2009 eroaa kirkosta n. 45 000 jäsentä ja lopullinen luku ei tuosta kyllä paljoa heitä.

        Mikähän mahtoi olla sinun ennusteesi? Varmaan ennustelit, että kaikki ovat suurinpirtein eronneet, joilla siihen suuntaan on paineita ollut?! Tuollaisia juttujahan sinä palj0n olet tänne raapustellut.

        Sinullahan on sitten ollut varsin osuva ennuste. Itse olen tunnetusti huono ennustelija, mutta muistelsiin jossain vaiheessa kesällä arvelleeni, että kokonaiseroamiset alkavat 3:llä. Sekin meni pieleen. Varsinkin joulukuu pilasi "teoriani".


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe