Todiste: Jeesus on halpa kopio!

Pikkunälkä69

Oletteko ikinä kuulleet ikivanhasta egyptiläisten jumala Horuksesta?

Vuonna 1280 e.K.r kirjoitetussa "kuolleiden kirjassa" ( Book of the dead ), Horusta kuvaillaan esim. näin:

Horus oli egyptiläisen jumalan Osiriksen poika, joka syntyi neitsytäidille.

Anup Kastaja ( jolta myöhemmin leikattiin pää irti ) kastoi hänet joessa.

Kuten Jeesusta, Horusta koeteltiin hänen ollessaan yksin autiomaassa.

Hän paransi sairaita ja sokeita sekä hääti ihmisistä demoneita.

Hän käveli vetten päällä.

Hän herätti Asarin kuolleista. "Azar" voidaan kääntää "Lazarus".

Hänellä oli 12 "opetuslasta".

Hänet ristiinnaulittiin ja 3 päivän päästä kaksi naista julisti, että vapahtaja on noussut kuolleista.

Huomaatteko yhtäläisyyksiä krisseliuskon kanssa ;D Tämä jotakuinkin todistaa mielestäni, että Jeesus on fiktionaalinen hahmo, joka perustuu huomattavasti vanhempiin jumalhahmoihin ( yhtäläisyydet ovat liian suuria ja täsmällisiä ollakseen sattumaa... ).

65

889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkunälkä69

kristinuskosta löytyy myös muita yhtäläisyyksiä vanhempiin uskontoihin/teoksiin, esimerkkinä mainittakoon vaikka tarina Nooan arkista, joka on ollut olemassa erilaisina versioina todella kauan ( ennen raamattua ).

• jatkan uskossa...!

Myös Raamatussa on kerrottu Raamatun mielipide, ja itse uskon mitä siinä lukee. Raamatun mukaan ne Egyptiläiset hallitsijat eivät makaa niissä upeissa sarkofageissa, vaikka heidän ruumiinsa on lopulta viety sinne, vaan siellä taistelukentillä tai mihin kuolivatkin, muiden sotilaiden kanssa. Heidän sielunsa jäi siihen, koska he eivät olleet mitään jumalia vaan tavallisia ihmisiä, jotka olivat korotettuja jumaliksi ihmisten silmissä. Ei ihmisten kunnioitus ihmishallitsijaa kohtaan, joka elää ylellisyydessä, tee siitä kunnioituksen kohteesta jumalaa kuin alamaistensa silmissä ja luuloissa. Tuo uskojuttu josta kirjoitit, ja ne kallisarvoiset pyramiideista löytyvät patsaat ovat pelkkiä kalleuksia, jotka ihminen on itse valmistanut. Jumala on omassa taivaassaan, eikä tullut ihmiseksi, mutta lähetti poikansa ihmiseksi, sovittamaan ihmisten synnit. Muuten ei yksikään ihminen voisi päästä taivaaseen. Jeesus eli esimerkillisen elämän ihmisenä, ja kärsi ja tapettiin syyttömänä rikollisten keskellä. Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät! Mutta toinen moitti häntä: Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa. Ja hän sanoi: Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi. Jeesus vastasi: Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.

Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni. Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. Kun sadanpäällikkö näki, mitä tapahtui, hän antoi Jumalalle kunnian ja sanoi: Tämä mies oli todella viaton. Ja kaikki ne ihmiset, jotka suurin joukoin olivat kerääntyneet katselemaan tätä näytelmää, palasivat tämän nähtyään kaupunkiin rintaansa lyöden. Jeesuksen tuttavat seisoivat kaikki etäämpänä ja seurasivat sieltä tapahtumia. Siellä olivat myös naiset, jotka olivat tulleet Galileasta hänen mukanaan.

Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista, ilmestyi muutamalle ystävälleen, ja meni Jumalan luokse. Sieltä Hän palasi takaisin, ilmestyi opetuslapsien keskelle, ja antoi koskettaa itseään. -Näettekö, eihän pelkällä hengellä ole ruumista. Hän lähetti opetuslapset kertomaan Evankeliumia, annettuaan heille ensin Pyhän Hengen, koska hän itse palasi takaisin Jumalan luo, josta hän alunperin oli maailmaan tullutkin.

• jatkan uskossa...! kirjoitti:

Myös Raamatussa on kerrottu Raamatun mielipide, ja itse uskon mitä siinä lukee. Raamatun mukaan ne Egyptiläiset hallitsijat eivät makaa niissä upeissa sarkofageissa, vaikka heidän ruumiinsa on lopulta viety sinne, vaan siellä taistelukentillä tai mihin kuolivatkin, muiden sotilaiden kanssa. Heidän sielunsa jäi siihen, koska he eivät olleet mitään jumalia vaan tavallisia ihmisiä, jotka olivat korotettuja jumaliksi ihmisten silmissä. Ei ihmisten kunnioitus ihmishallitsijaa kohtaan, joka elää ylellisyydessä, tee siitä kunnioituksen kohteesta jumalaa kuin alamaistensa silmissä ja luuloissa. Tuo uskojuttu josta kirjoitit, ja ne kallisarvoiset pyramiideista löytyvät patsaat ovat pelkkiä kalleuksia, jotka ihminen on itse valmistanut. Jumala on omassa taivaassaan, eikä tullut ihmiseksi, mutta lähetti poikansa ihmiseksi, sovittamaan ihmisten synnit. Muuten ei yksikään ihminen voisi päästä taivaaseen. Jeesus eli esimerkillisen elämän ihmisenä, ja kärsi ja tapettiin syyttömänä rikollisten keskellä. Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät! Mutta toinen moitti häntä: Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa. Ja hän sanoi: Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi. Jeesus vastasi: Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.

Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni. Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. Kun sadanpäällikkö näki, mitä tapahtui, hän antoi Jumalalle kunnian ja sanoi: Tämä mies oli todella viaton. Ja kaikki ne ihmiset, jotka suurin joukoin olivat kerääntyneet katselemaan tätä näytelmää, palasivat tämän nähtyään kaupunkiin rintaansa lyöden. Jeesuksen tuttavat seisoivat kaikki etäämpänä ja seurasivat sieltä tapahtumia. Siellä olivat myös naiset, jotka olivat tulleet Galileasta hänen mukanaan.

Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista, ilmestyi muutamalle ystävälleen, ja meni Jumalan luokse. Sieltä Hän palasi takaisin, ilmestyi opetuslapsien keskelle, ja antoi koskettaa itseään. -Näettekö, eihän pelkällä hengellä ole ruumista. Hän lähetti opetuslapset kertomaan Evankeliumia, annettuaan heille ensin Pyhän Hengen, koska hän itse palasi takaisin Jumalan luo, josta hän alunperin oli maailmaan tullutkin.

"Myös Raamatussa on kerrottu Raamatun mielipide, ja itse uskon mitä siinä lukee."

Kiviäkin kiinnostaa. Et pääse Lännen maahan, jos uskot Raamattuun. Tuonpuoleisessa krokotiili syö sinut kitaasi.

• QffT
        jatkan uskossa...! kirjoitti:

"Egyptiläiset hallitsijat eivät makaa niissä upeissa sarkofageissa, vaikka heidän ruumiinsa on lopulta viety sinne, vaan siellä taistelukentillä tai mihin kuolivatkin, muiden sotilaiden kanssa."
        LOL? Oletko oikeasti noin pihalla? Luuletko että faaraot siellä taistelukentillä loikki tappelemassa kuin jotkin jediritarit? Siis faaraothan oli jumalan ruumiillistumia ja kukaan ei uskonut näiden olevan kuolemattomia että kannattaisi taisteluun lähettää, vaan suojelivat tätä ja noudattivat tämän tahtoa sokeasti.

Ei se Julius Caesarkaan missään taistelun keskellä koskaan ollut, vaan komensi joukkoja sivusta, kuten kaikki järkevät hallitsijat. Napoleonkin poseeraa aina miekkakädessä ratsun selässä mutta ei hänkään koskaan tulilinjalle ole mennyt.

Elokuvat pilanneet pääsi.

• Psychobilly82
        QffT kirjoitti:

"Egyptiläiset hallitsijat eivät makaa niissä upeissa sarkofageissa, vaikka heidän ruumiinsa on lopulta viety sinne, vaan siellä taistelukentillä tai mihin kuolivatkin, muiden sotilaiden kanssa."
        LOL? Oletko oikeasti noin pihalla? Luuletko että faaraot siellä taistelukentillä loikki tappelemassa kuin jotkin jediritarit? Siis faaraothan oli jumalan ruumiillistumia ja kukaan ei uskonut näiden olevan kuolemattomia että kannattaisi taisteluun lähettää, vaan suojelivat tätä ja noudattivat tämän tahtoa sokeasti.

Ei se Julius Caesarkaan missään taistelun keskellä koskaan ollut, vaan komensi joukkoja sivusta, kuten kaikki järkevät hallitsijat. Napoleonkin poseeraa aina miekkakädessä ratsun selässä mutta ei hänkään koskaan tulilinjalle ole mennyt.

Elokuvat pilanneet pääsi.

Amatöörihistoriaharrastajana olen saanut käsityksen, että roomalaisilla upseereilla oli tapana taistella etulinjassa, ja tästä johtuen heitä kuoli huomattavia määriä, perinteen vuoksi. Ei tosin ehkä ylimmät upseerit, mutta moniaita juttuja olen Jullen kertomana lukenut, joissa hän epätoivoisissa tilanteissa on itse rynnännyt mukaan taisteluun rohkaistakseen miehiään.

• lapselle
        ertert kirjoitti:

"Myös Raamatussa on kerrottu Raamatun mielipide, ja itse uskon mitä siinä lukee."

Kiviäkin kiinnostaa. Et pääse Lännen maahan, jos uskot Raamattuun. Tuonpuoleisessa krokotiili syö sinut kitaasi.

voi pientä. onko elämä vielä edessä?

• Kuiperus
        jatkan uskossa...! kirjoitti:

Ovat Kairon egyptologisessa museossa,Tutankhamon siirretty takaisin kuninkaiden laaksoon.
        Faaraoiden muumiot oli viety haudanryöstäjiltä turvaan, Amenhotep toisen hautaan ja Deir-el Bahriin.
        Vaikka Faaraoiden haudat löydettiin kahta poikkeusta lukuunottamatta(Amenhotep toinen Tutankhamon)
        tyhjinä,ei heitä ollut haudattu mihinsattuu.
        Mooseksen kerrotaan hukuttaneen Faaraon ja sotajoukot Seti ensimmäinen Ramses toinen Merenptah,
        ovat Kairon museossa v.2010 eikä heistä kukaan ole kaislameren pohjassa.
        Raamatun kirjoittajat unohtivat että Egyptissä osattiin kirjoittaa 3100eaa.

• kopio

Vain onko Horus kopio Jeesuksesta?

• Pikkunälkä69

Koska Horus on HUOMATTAVASTI vanhempi hahmo kuin Jeesus.

• Pikkunälkä69
        Pikkunälkä69 kirjoitti:

Koska Horus on HUOMATTAVASTI vanhempi hahmo kuin Jeesus.

"Vuonna 1280 e.K.r kirjoitetussa"

• Wensteri

Ehkä Horus teki taktiset ja ennakoi Jeesuksen liikkeet.

• Pikkunälkä69
        Wensteri kirjoitti:

Ehkä Horus teki taktiset ja ennakoi Jeesuksen liikkeet.

näin kai sen täytyy olla

• Pikkunälkä69
        Pikkunälkä69 kirjoitti:

näin kai sen täytyy olla

Myös Jeesuksen "sijaiskärsimys" on esiintynyt useaan otteeseen vanhemmissa ei-kristillisissä uskonnollisissa kirjoituksissa.

• QffT
        Pikkunälkä69 kirjoitti:

Myös Jeesuksen "sijaiskärsimys" on esiintynyt useaan otteeseen vanhemmissa ei-kristillisissä uskonnollisissa kirjoituksissa.

Eikös raamatussa ole itsessään viitteitä joidenkin lampaiden teurastamiseen jotta saisi syntinsä anteeksi ylipapilta?

Siis tuota PRE-JEESUSTA? Synnit lampaalle ja lammas ristille. Synnit saadaan anteeksi kun veressä kylvetään.

• QffT
        QffT kirjoitti:

Eikös raamatussa ole itsessään viitteitä joidenkin lampaiden teurastamiseen jotta saisi syntinsä anteeksi ylipapilta?

Siis tuota PRE-JEESUSTA? Synnit lampaalle ja lammas ristille. Synnit saadaan anteeksi kun veressä kylvetään.

'If his offering is a goat, he is to present it before the LORD. 13 He is to lay his hand on its head and slaughter it in front of the Tent of Meeting. Then Aaron's sons shall sprinkle its blood against the altar on all sides. 14 From what he offers he is to make this offering to the LORD by fire: all the fat that covers the inner parts or is connected to them, 15 both kidneys with the fat on them near the loins, and the covering of the liver, which he will remove with the kidneys. 16 The priest shall burn them on the altar as food, an offering made by fire, a pleasing aroma. All the fat is the LORD's. "

• Bogdanov
      • Jeesushuora

Sinun linkkisi ovat Jeesusroskaa. Totuus on että Horus tarinat löytyvät kirjoitettuna satoja vuosia ennen Jeesuksen oletettua syntymää. Lisäksi kaikki Jeesuksesta kirjoitetut tarinat ovat 200-300-kirjoitettuja. Ei löydy pienintäkään pergamentin palaa joka olisi kirjoitettu kymmenen vuoden viiveellä jeesuksen oletetusta ylösnousemuksesta (eli n. vuodelta 40-50 jaa.)

• Pikkunälkä69 ei kirj

Äläs Bogdanov höpötä. Linkkisi olivat tyypillisiä fundisuskis-huuhaa-sivustoja. Aihe on nähtävästi arka krisseleiden keskuudessa, koska sitä yritetään hätäisillä valheilla peitellä.

• jwrtuw

että Horus oli monessa suhteessa hyvin samanlainen hahmo kuin jeesus. Ja paljon aikaisempi hahmo kuin Jeesus. Eli jeesus on monessa mielessa Horuksen kopio.

• Bogdanov
        Jeesushuora kirjoitti:

Sinun linkkisi ovat Jeesusroskaa. Totuus on että Horus tarinat löytyvät kirjoitettuna satoja vuosia ennen Jeesuksen oletettua syntymää. Lisäksi kaikki Jeesuksesta kirjoitetut tarinat ovat 200-300-kirjoitettuja. Ei löydy pienintäkään pergamentin palaa joka olisi kirjoitettu kymmenen vuoden viiveellä jeesuksen oletetusta ylösnousemuksesta (eli n. vuodelta 40-50 jaa.)

>>Ei löydy pienintäkään pergamentin palaa joka olisi kirjoitettu kymmenen vuoden viiveellä jeesuksen oletetusta ylösnousemuksesta (eli n. vuodelta 40-50 jaa.)>>

Muistaakseni vanhin palanen Markuksen evankeliumista on ajoitettu n. 70 jKr. Näihin aikoihin eli vielä luultavasti runsaasti ihmisiä, jotka olivat tavanneet Jeesuksen. Markuksen evankeliumi perustuu luultavasti Pietarin muistelmiin, siinä Pietarilla on keskeinen rooli.

• Bogdanov
        jwrtuw kirjoitti:

että Horus oli monessa suhteessa hyvin samanlainen hahmo kuin jeesus. Ja paljon aikaisempi hahmo kuin Jeesus. Eli jeesus on monessa mielessa Horuksen kopio.

Horus oli aikaisempi hahmo kuin Jeesus, mutta alkuperäinen Horus ei ollut juurikaan Jeesuksen kaltainen.

Horus ei syntynyt neitsyestä, vaan leskestä (toisen version mukaan lehmän näköisestä jumalattaresta).

Horuksella ei ollut opetuslapsia. Käsityksen takana voi olla se, että Horus liitettiin sittemmin 12 tähtikuvioon.

Horusta ei ristiinnaulittu, eikä hän noussut ylös samalla tavalla kuin Jeesus.

• Bogdanov
        Pikkunälkä69 ei kirj kirjoitti:

Äläs Bogdanov höpötä. Linkkisi olivat tyypillisiä fundisuskis-huuhaa-sivustoja. Aihe on nähtävästi arka krisseleiden keskuudessa, koska sitä yritetään hätäisillä valheilla peitellä.

>>Linkkisi olivat tyypillisiä fundisuskis-huuhaa-sivustoja.>>

Argumentti on samaa tasoa kuin "aloitus on tyypillistä skeptikkohuuhaata". Mitä tuollainen lause todistaa?

"Aihe on nähtävästi arka krisseleiden keskuudessa, koska sitä yritetään hätäisillä valheilla peitellä. "

Linkeissä on ilmoitettu lähteet, joihin väitteet perustuvat. Kannattaa tutustua ennen kuin kutsuu niitä hätäisiksi valheiksi.

• Jeesushuora
        Bogdanov kirjoitti:

Horus oli aikaisempi hahmo kuin Jeesus, mutta alkuperäinen Horus ei ollut juurikaan Jeesuksen kaltainen.

Horus ei syntynyt neitsyestä, vaan leskestä (toisen version mukaan lehmän näköisestä jumalattaresta).

Horuksella ei ollut opetuslapsia. Käsityksen takana voi olla se, että Horus liitettiin sittemmin 12 tähtikuvioon.

Kyllä vaan nuo kaikki on kirjoitettu Horuksen tarinoihin jo paljon ennen Jeesus-satuja. Se että horuksesta on kristityt kirjoittaneet myös muunlaisia tarinoita ei tee silti tyhjäksi sitä että yksi versio Horuksesta jossa Horus on identtinen jeesus-tarinan kanssa on paljon ennen jeesusta.

Horuksesta löytyy varmasti monia versioita, myös se versio missä Horus on identtinen jeesus tarinan kanssa ja sekin päiväytyy aikaan ennen Jeesusta.

• bill maher
        Bogdanov kirjoitti:

on hihhuli sivusto. yksi linkeistä: "accept Jesus today" LOL

• teologi1
        bill maher kirjoitti:

on hihhuli sivusto. yksi linkeistä: "accept Jesus today" LOL

Bognadov on pahasti väärässä.

• teologi1
        teologi1 kirjoitti:

Bognadov on pahasti väärässä.

Ja Raamattu myös

• tässä sulle vastaus
        Bogdanov kirjoitti:

>>Linkkisi olivat tyypillisiä fundisuskis-huuhaa-sivustoja.>>

Argumentti on samaa tasoa kuin "aloitus on tyypillistä skeptikkohuuhaata". Mitä tuollainen lause todistaa?

"Aihe on nähtävästi arka krisseleiden keskuudessa, koska sitä yritetään hätäisillä valheilla peitellä. "

Linkeissä on ilmoitettu lähteet, joihin väitteet perustuvat. Kannattaa tutustua ennen kuin kutsuu niitä hätäisiksi valheiksi.

että miten pelastut? http://www.tulta.net/pelastus.htm

• mut näin on
        teologi1 kirjoitti:

Ja Raamattu myös

Hän ei ole ilmestynyt yhtään kenellekkään, eikä paranna ihmisiä kuten nykyisin hyvin useat parantuvat rukouksien ansiosta. Horus on historiaan jäänyt ihmisten sisältä löytynyt kaipuu löytää Jumala, vaikka eihän se mistään sellaisesta tarinasta löydy, vaan Jumala ilmoitti itsestään vasta Raamatun välityksellä meille, jotka asumme kaukana tapahtumapaikasta Israelista.

• Kirjoitetaanko noissa kummassakaan, että lähteenä on kuolleiden kirja noin vuiodelta 1280 eaa? Jos todisteluihin käyttää vääriä lähteitä, ovatko ne todistelut oikein?

Esimerkiksi nuo linkkisi kuvaukset ovat eri hallitsijan ajalta tai dynastian ajalta (mm. Amenhotep III, 18., 5. ja 6. dynastia jne.) kuin mitä aloituksessa mainitaan.

Myöhemmin kirjoitit:
        "Linkeissä on ilmoitettu lähteet, joihin väitteet perustuvat. Kannattaa tutustua ennen kuin kutsuu niitä hätäisiksi valheiksi. "

Niin tosiaan kannattaa. Miksi et itse tutustunut ja verrannut siihen, mitä aloituksessa sanotaan?

• Bogdanov
        ertert kirjoitti:

Kirjoitetaanko noissa kummassakaan, että lähteenä on kuolleiden kirja noin vuiodelta 1280 eaa? Jos todisteluihin käyttää vääriä lähteitä, ovatko ne todistelut oikein?

Esimerkiksi nuo linkkisi kuvaukset ovat eri hallitsijan ajalta tai dynastian ajalta (mm. Amenhotep III, 18., 5. ja 6. dynastia jne.) kuin mitä aloituksessa mainitaan.

Myöhemmin kirjoitit:
        "Linkeissä on ilmoitettu lähteet, joihin väitteet perustuvat. Kannattaa tutustua ennen kuin kutsuu niitä hätäisiksi valheiksi. "

Niin tosiaan kannattaa. Miksi et itse tutustunut ja verrannut siihen, mitä aloituksessa sanotaan?

>>Kirjoitetaanko noissa kummassakaan, että lähteenä on kuolleiden kirja noin vuiodelta 1280 eaa? Jos todisteluihin käyttää vääriä lähteitä, ovatko ne todistelut oikein?>>

Siis eikös tuossa juuri osoitettu, että tuon muinaisen kuolleiden kirjan antama kuva Horuksesta ole melko erilainen kuin evankeliumien kuva Jeesuksesta?

>>Esimerkiksi nuo linkkisi kuvaukset ovat eri hallitsijan ajalta tai dynastian ajalta (mm. Amenhotep III, 18., 5. ja 6. dynastia jne.) kuin mitä aloituksessa mainitaan.>>

Toki Horus-tarina muutti muotoaan vuosisatojen kuluessa. Missään vaiheessa Horus ei kuitenkaan muistuttanut niin paljon Jeesusta, että häntä voitaisiin pitää Jeesuksen esikuvana. Jo juutalaisuuden ja egyptiläisen uskonnon erilaisuus tekee lainautumisen epätodennäköiseksi (UT:n kirjoittajat olivat VT:n Jumalaan uskovia juutalaisia.)

• Bogdanov kirjoitti:

>>Kirjoitetaanko noissa kummassakaan, että lähteenä on kuolleiden kirja noin vuiodelta 1280 eaa? Jos todisteluihin käyttää vääriä lähteitä, ovatko ne todistelut oikein?>>

Siis eikös tuossa juuri osoitettu, että tuon muinaisen kuolleiden kirjan antama kuva Horuksesta ole melko erilainen kuin evankeliumien kuva Jeesuksesta?

>>Esimerkiksi nuo linkkisi kuvaukset ovat eri hallitsijan ajalta tai dynastian ajalta (mm. Amenhotep III, 18., 5. ja 6. dynastia jne.) kuin mitä aloituksessa mainitaan.>>

Toki Horus-tarina muutti muotoaan vuosisatojen kuluessa. Missään vaiheessa Horus ei kuitenkaan muistuttanut niin paljon Jeesusta, että häntä voitaisiin pitää Jeesuksen esikuvana. Jo juutalaisuuden ja egyptiläisen uskonnon erilaisuus tekee lainautumisen epätodennäköiseksi (UT:n kirjoittajat olivat VT:n Jumalaan uskovia juutalaisia.)

"Siis eikös tuossa juuri osoitettu, että tuon muinaisen kuolleiden kirjan antama kuva Horuksesta ole melko erilainen kuin evankeliumien kuva Jeesuksesta? "

Aloittaja puhuu kuolleitten kirjasta, joka on 1280 eaa. Linkkiesi antamat lähteet käsittelevät eri aikana tehtyjä kirjoituksia. Kuolleitten kirjasta on useita erilaisia versioita ja kirja on kehittynyt Vanhan valtakunnan ajalta. Mytologia on siis kehittynyt yli tuhat vuotta. Siinä ei siis millään tavalla osoitettu aloittajan kirjoitusta vääräksi. Ymmärrätkö?

"Missään vaiheessa Horus ei kuitenkaan muistuttanut niin paljon Jeesusta, että häntä voitaisiin pitää Jeesuksen esikuvana."

Millä perusteella? Ymmärtkö, että muutamassa tuhannessa vuodessa mytologiat voivat muuttua varsin paljon.

"Jo juutalaisuuden ja egyptiläisen uskonnon erilaisuus tekee lainautumisen epätodennäköiseksi (UT:n kirjoittajat olivat VT:n Jumalaan uskovia juutalaisia.) "

Täysin tyhjän päällä oleva väite. Se, että uskonnot lainaavat toisiltaan ei ole mikään uusi asia. Pelkästään juutalaiset ja egyptiläiset olivat keskenään paljonkin tekemisissä.

Minä en siis väitä, että ne yhtäläisyydet olisivat olemassa, mutta jos aloittajan väitettä kritisoi, pitää keskittyä siihen, mitä on kritisoimassa eikä todistella sen väitteen ohi.

• akateemikko evp
        Bogdanov kirjoitti:

että omien tutkimusteni mukaan sekä jeesus ,että Horus taisivat olla aikansa Josif Fritselin lapsia,--näin oon.

• eversti evp
        tässä sulle vastaus kirjoitti:

että miten pelastut? http://www.tulta.net/pelastus.htm

En kertakaikkiaan ole pelastuksen puutteessa ,-kaikki on OK talous -,terveys-.perhe ,--että mitä tämä jeesus oiken tarkoittaa ??? -Sanopa sen suoraan ,että rosvokeikalta vaikuttaa.

Ja ristiinnaulitsemisesta olen sitä mieltä ,että olis kannattanut opetella roikkuun peniksestä,--niin olis paljon joutavaa pälinää vähemmän.

Ja kolmanneksi sanonpa senkin suoraan ,että joka näitä kristillisiä pälinöitä ylläpitää ,niin kyllä ne taitaa olla "Josif Fritselin lapsia"

• 14
        Jeesushuora kirjoitti:

kestäkään antiikin hahmosta ei löydy paperinpalaa joka olisi kirjoitettu 10v kuluttua hlö:n kuolemasta. Vanhimmat Jeesuksesta kirjoitetut kertomukset ovat vanhempia kuin muista antiikin hahmoista kirjoitetut.
        Ne on faktoja jotka voi kuka tahansa tarkastaa eri asia on mihin haluaa uskoa.

• gg

täällä totuus:
      http://www.notyourmamasreligion.com/apps/articles/web/articleid/50210/columnid/3198/default.asp

• horus,.,,,..,.,,,.,.
    • Samankaltaisuus ei vielä merkitse että asiat olisivat sama tai kopioituja. Kun asiaa tutkii tarkemmin huomaa erot kyllä valtaviksi. Varsinkin teologiselta kannalta erot ovat kuin yö ja päivä.

Tässä oiva vastine asiaan:

"Horuksesta on väitetty, että hän syntyi neitsyestä 25. joulukuuta, että hänellä oli 12 opetuslasta, että hänet haudattiin ja hän nousi ylös, että hänen atribuuttejaan olivat Tie, Totuus, Elämä, Messias, Jumalan Ainutlaatuinen Poika, Hyvä Paimen ym. Hänen sanotaan tehneen ihmeitä ja herättäneen El-Azar-us -nimisen miehen kuolleista. Hänen lisänimiään kerrotaan olleen "lusa" (muuttumaton) ja "Ptah" (Isä) ja hänestä kuulemma käytettiin nimeä "KRST" (Ainutlaatuinen Yksi).

Aiemmin jo todettiin, ettei Horus syntynyt neitseellisesti. Eräs vanha egyptiläinen reliefi kuvaa kuollutta Osirista Manalassa, jossa hän makaa maassa siitin erektoituneena. Hänen äitinsä Isis kuvataan haukan muodossa laskeutumassa hänen päälleen. Horuksen syntymään liittyy täten selvästi seksuaalinen elementti. Toisaalta joulukuun 25. päivällä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.

Horus-myyteissä kerrotaan miten hänen veljensä Seth tappoi hänet ja hakkasi palasiksi, jotka sitten levitti ympäri Egyptiä. Isis lähti etsimään palasia ja hautasi löytämänsä palaset. Ainoa osa, jota hän ei löytänyt, oli penis. Seth oli heittänyt sen virtaan, jossa kala oli syönyt sen. Isis muovasi uuden peniksen ja asetti sen paikalleen. Manalassa hän oli myös sukupuolisessa kanssakäymisessä Osiriksen kanssa ja sen seurauksena syntyi Horus-lapsi. Horus ei siis edes kuollut Jeesuksen tavoin, joten hän ei myöskään noussut ylös. Horuksen kuolemasta ei löydy lainkaan viitteitä ennen kuin hänet alettiin samastaa aurinkojumala Re'hen. Egyptin aurinkojumalat taas 'kuolivat' ja 'ylösnousivat' päivittäin, mitä ei voi verrata Jeesuksen ainutkertaiseen ylösnousemukseen

Tutkimukset eivät myöskään tue väitettä Horuksen kahdestatoista opetuslapsesta. Erään lähteen mukaan hänellä oli neljä 'opetuslasta' eli Heru-Shemsuksi (Horuksen seuraaja) kutsuttua puolijumalaa. On myös lähteitä, joiden mukaan hänellä oli 60 tai peräti lukematon joukko oppilaita. Sen sijaan mainintoja kahdestatoista oppilaasta ei löydy.

Kuten jo aiemmin todettiin, sellaiset sanat kuin tie, totuus, valo, messias, hyvä paimen ym. ovat kulttuuriin kuuluvia yleisiä käsitteitä, eivätkä siten todista mitään kopioimisesta. Ihmeistä voidaan todeta, että vaikka jotkin kertomukset olisivat hyvinkin samankaltaisia, niiden toisistaan riippuvuus ei ole itsestään selvä. (Esim. Azteekkien ja Rooman mysteeriuskontojen ei voi väittää lainanneen toisiltaan.) Joka tapauksessa myyttejä tutkivasta kirjallisuudesta ei löydy mainintoja El-Asar-us (vrt. Lasarus) -nimisestä henkilöstä, jonka Horus olisi herättänyt kuolleista. Tarina lienee yksi niistä sepitelmistä, joita kristittyjen vastustajat jo varhain levittivät.
      Muinaisessa Egyptissä oli aiemmin useita Horus -nimellä tunnettuja jumalia. Tunnetuin oli kuitenkin tässä kyseessä oleva Osiriksen ja hänen sisarensa/vaimonsa Isiksen poika. Se, että Horus myöhemmin yhdistettiin aurinkojumala Re' hen selittynee sillä, että hänet jossain vaiheessa sekoitettiin noihin vanhempiin samannimisiin jumaliin. Mitä tulee nimityksiin "lusa" tai "KRST" , akateeminen kirjallisuus tuntee noin 50 versiota Horuksen nimestä, mutta ei näitä nimiä. Nimitys "Ptah" (Isä) taas on merkityksetön, yleinen jumaluuksista käytetty sana. Horuksen väitetty 'lähes identtinen' elämä Jeesuksen kanssa näyttää siis olevan täyttä puppua. (Lähde:http://www.netikka.net/mpeltonen/jeesus4.htm)

• Jeesushuora

Taas yritetään kieltää faktoja.

Horus tarina on ikivanha egyptiläinen tarina, joka on muuttanut muotoa kymmeniin kertoihin egyptin historiassa.

Horuksesta löytyy versio, joka on täysin identtinen jeesus-tarinan kanssa. Ja tämä versio on aiempaa
        perua kuin jeesustarina. Eli puhutaanpa tästä. Väitätkö ettei tällaista versiota Horuksesta löydy vai väitätkö ettei se ole aiempaa perua kuin Jeesus??? Tämä on se kysymys johon tulee vastata!!!

Pointti on siis se että koko jeesus-tarinan kohokohdat on aiemmin kerrottu ennen oletetun jeesuken oletettua syntymää.

• uskonlepo

Jeesuksen väitetty 'lähes identtinen' elämä näyttää siis olevan täyttä puppua.

• Jeesuhuora
        uskonlepo kirjoitti:

Jeesuksen väitetty 'lähes identtinen' elämä näyttää siis olevan täyttä puppua.

Ei vaan täyttä totta. Vaikka perinteinen Horus-tarina 4000 vuoden takaa ei ole identtinen. Niin jo montaa sataa vuotta ennen oletettua jeesusta Horuksen tarinasta oli versio joka on täysin identtinen jeesustarinan kanssa. Toisin sanoen paljon ennen jeesuksen oletettua syntymää on täysin identtinen tarina liitetty Horukseen. Tämä on se fakta, joka tulisi ymmärtää. Jeesus tarina ei ole uniikki eikä ensimmäinen. Horuksen alkuperäisempi (vanhempi) tarina kyllä poikkeaa tästä tuoreemmasta versiosta, mutta tämä tuoreempikin versio on vanhempi kuin kristinusko.

• Käytät mpeltosta lähteenä. Älä viitsi naurattaa.

Koko litaniasi menee jo siinä pieleen, että siinä viitataan eri ajan versioon Horuksesta (mm. Amenhotep III, 18., 5. ja 6. dynastia jne.).

Kannattaa siis lukea aloitus ja jättää pelkkä suora lainaaminen vähemmälle. Hieman lähdekritiikkiä peliin Juhani.

• paljon raamattua vanhempi kokoelma uskonnollisia tarinoita, sisältää aivan samat elementit kuin vanha testamentti ja osin myös uusi testamentti. Kaikki Lähi-Idän uskonnot ovat sukua toisilleen. Tätä on tosin aivan turha kertoa uskovaisille, sillä he eivät usko totuutta.

• Jeesus on tullut tosi kalliiksi ihmiskunnalle: Jeesuksen oppia on levitetty verisesti ympäri maailman jo parintuhannen vuoden ajan ja verenvuodatus jatkuu.
      Inhimillinen kärsimys jeesuksen takia on mittaamaton.
      Kyllä jeesus on tosi kalliiksi tullut kopio.

• näin on!

Minua vain yksinkertaisesti suututtaa tuollaiset väitteet Raamattua vastaan, ja ne on vielä esitetty hyökkäävään sävyyn, että yksinkertaiset menisivät vipuun. Raamattu perustuu rakkauteen, joka sai Jumalan antamaan oman poikansa ihmisten syntien sovittajaksi, ja nämä ovat myös Jeesuksen sanoja: Onko olemassakaan suurempaa rakkautta, kuin että joku antaa oman henkensä ystäviensä edestä? Hän kertoi omasta kuolemastaan pari kertaa opetuslapsillensa ennenkuin se tapahtui, mutta nämä ymmärsivät mitä hän tarkoitti vasta sitten, kun Jeesus palasi kuolleista heidän luokseen, ja selitti kaiken. Hän myös lähetti heidät julistamaan Evankeliumia kaikille ihmisille.

• Pastori Muikku
        näin on! kirjoitti:

Minua vain yksinkertaisesti suututtaa tuollaiset väitteet Raamattua vastaan, ja ne on vielä esitetty hyökkäävään sävyyn, että yksinkertaiset menisivät vipuun. Raamattu perustuu rakkauteen, joka sai Jumalan antamaan oman poikansa ihmisten syntien sovittajaksi, ja nämä ovat myös Jeesuksen sanoja: Onko olemassakaan suurempaa rakkautta, kuin että joku antaa oman henkensä ystäviensä edestä? Hän kertoi omasta kuolemastaan pari kertaa opetuslapsillensa ennenkuin se tapahtui, mutta nämä ymmärsivät mitä hän tarkoitti vasta sitten, kun Jeesus palasi kuolleista heidän luokseen, ja selitti kaiken. Hän myös lähetti heidät julistamaan Evankeliumia kaikille ihmisille.

Kerro minulle erääseen kysymykseen vastaus:

Koska mielestäsi jumalasi on Rakkaus ja pidät hänen jeesuksen tappamis riittiä täydellisenä osoituksena Rakkaudesta luomiaan kohtaan:
        "Onko olemassakaan suurempaa rakkautta, kuin että joku antaa oman henkensä ystäviensä edestä? "

..niin miten sinä suhtaudut tässä vaiheessa helvettiin ja sen tuomaan maineeseen Sinulle? Eikö olisi suurin mahdollinen rakkauden osoitus ystäville ja läheisille mennä kuolemansa jälkeen sinne minne hekin, eikä itsekkäänä nauttimaan taivaaseensa samalla kuitenkin tietäen, että miljoonat kituvat ikuisessa kärsimyksessä vain siksi, että sinä haluat -itsekkäänä- uskoa niin?

• Oretna

Hulluja ne apostolit, jos sepittivät mielikuvituskertomuksen Jeesuksesta ja lähtivät sitä sitten levittämään riskeeraamalla henkensä ja terveytensä.

• apostolit hulluja

Vieläkin kuolevat Lähi- Idässä saman sadun vuoksi. Aina noita hulluja riittää. Itsemurhaiskujen tekijät saman Aabrahamin harhanäkyjen perillisiä.

• ihmisten oma usko
        apostolit hulluja kirjoitti:

Vieläkin kuolevat Lähi- Idässä saman sadun vuoksi. Aina noita hulluja riittää. Itsemurhaiskujen tekijät saman Aabrahamin harhanäkyjen perillisiä.

Ihmiset jotka ovat löytäneet kallisarvoisen aarteen, eivät halua luopua siitä, ja monesta tulee marttyyrejä koska he eivät luovu uskostaan.

• atte isti

http://en.wikipedia.org/wiki/Horus

Kuullostaako samanlaiselta Jeesuksen kanssa?

-Horus syntyi Isikselle sen jälkeen, kun tämä oli noutanut tapetun puolisonsa/veljensä ruumiin Niilistä. Kala oli syönyt Osiriksen kullin ja Isis teki Osirikselle kultaisen mulkun. Horus sai siis alkunsa tekopeniksestä. Toisen tarinan mukaan lehmäjumalatar Hathor oli Horuksen äiti ja vaimo.

-Isis opetti Horuksen suojelemaan Egyptiä Setiltä, joka murhasi veljensä Osiriksen. Eräässä taistelussa Horus repi Setiltä toisen pallin irti. Kun Set koitti raiskata Horuksen, Horus nappasikin Setin mällit ja viskasi ne jokeen. Sitten Horus heitti omat mällinsä salaattiin, joka oli Setin lempiruokaa. Kun Set ja Horus menivät vaatimaan Egyptin valtiutta jumalilta, Setin mälli vastasi joesta, Horuksen mälli vastasi Setin vatsasta.

-Tämän jälkeen Set ja Horus purjehtivat kilpaa kivisillä veneillä. Horus kuitenkin teki veneensä puusta ja maalasi sen kiven väriseksi ja voitti typerän Setin. Näin Horuksesta tuli Egyptin hallitsija.

-Horus oli sodan ja metsästyksen jumala. Horuksen symboli oli haukka.

Väitteet Horuksen ja Jeesuksen yhtäläisyydestä ovat täyttä bullshittiä.

• "Väitteet Horuksen ja Jeesuksen yhtäläisyydestä ovat täyttä bullshittiä. "

Riippuu täysin siitä, mitä versiota Horuksesta vertaa. Mytologiat eivät useinkaan pysy täysin samoina yksityiskohdiltaan. Osiris-kultin myytit ovat muuttunut useita kertoja.

"Horus sai siis alkunsa tekopeniksestä. Toisen tarinan mukaan lehmäjumalatar Hathor oli Horuksen äiti ja vaimo."

Yhdessä versiossa Isis hedelmöittyy jumalallisesta tulesta.

"Väitteet Horuksen ja Jeesuksen yhtäläisyydestä ovat täyttä bullshittiä. "

Kannattaisi lukea omia lähteitään hieman paremmin.

Jos aloituksessa sanotaan, että tarkoitetaan versiota noin 1300 eaa. kuolleitten kirjasta, pitäisi yrittää pysytellä siinä. En toki tiedä, että onko Horusta kuvattu siten siinä kirjassa, mutta ehkä lähteet olisi aloittajankin syytä mainita.

• mf

entäs jos se on raamattu 2.0 (sitähän on kaivattu ainakin naisohjelmoijien piirissä). vt oli 1.0. ut on 2.0. vt:tä ei tule kummiskaan unohtaa.

• rohvessori,

pistätkö lähteet noille väitteillesi ja alkuperäiset kirjoitukset, mikä versio kyseessä?

• että sinäkin kunnioitat hänen syntymäänsä tuolla e.K.r merkinnällä...???? :)))))))))))

• Pikkunälkä69 ei kirj

mutta ihan uskisten mieliksi käytin virheellistä "e.K.r" merkintää ( muistaakseni joku idiootti munkki laski jeesuksen oletetun syntymäajan väärin ja nyt elämme tämän laskuvirheen mukaisesti )

• linkin? Jos lähteesi on Zeitgeist-elokuva, niin lähteesi on yhtä tasokas kuin Petri "turbohihu" Paavolan sepustukset.

• paska paavo

saatanan pölvästit.

• paska paavo kirjoitti:

saatanan pölvästit.

rakentavaa...

• 18

ja uskonut kritiikittä kaiken mitä siinä on esitetty... hohhoijaa mistä näitä oikein tulee???

• pehmopappa

Mitään Jeesuksen kaltaista ihmistä ei ole koskaan elänyt tällä planeetalla, jopa hänen telottajansakin sanoivat:

Matt. 27:54

"Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika". "

http://www.youtube.com/watch?v=C9pUHWy6gY8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=JXx8zDd16-8&feature=related

Eihän Raamattu pitäisi pakkaansa, ellei sinunlaisia ihmisiä olisi, jotka perustuvat kaikki taruihin.

1. Tim. 1:4

"eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin."

2. Tim. 4:2-4

"saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
      3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät TARUIHIN."

Tit. 1:14

"eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."

• ajatelko

>1. Tim. 1:4

"eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin."<

ajattelu se onkin aina ollut vastalääke jeesuspelleilyihin. tämän tiesivät jo aikanaan krisselismiä promonneet henkilöt, ja tajusivat rakentaa itselleen turvaköyden sanomalla: teitä tullaan pitämään hulluina, pilkkaamaan, älkää ajatelko turhia jne. se vaan ei ole tehonnut niihin, jotka olivat skeptisiä ja jatkoivat ajattelua. olen onnellinen, että kuulun heihin.

• Jeesuksesta

Yhtäläisyys on selviö. Jeesuksen historiallisuutta se ei vielä kumoa. Voi olla kuitenkin että kaikki mitä Raamatussa Jeesuksesta sanotaan on keksittyä ja sovitettu muinaisiin legendoihin.

Ehkä Raamatussa on muutamia oikeita Jeesuksen sanoja optimistisesti ajatellen. Mutta tätä ei voi varmasti tietää.

• 30

tai ei niin pienikään Jeesus oli ja on yhä todellinen ja noi muut keksittyjä. Uudessa Testamentissa oliko se Heprealaiskirje mainitaan että tieto Jeesuksesta oli jo alusta asti olemassa joten noi muut on väärenettyjä tarinoita.

Siitä on täysin vedenpitäviä näyttöjä olemassa että Jeesus on elänyt maan päälle yksikään vakavasti otettava henkilö ei muuta väitä . Sellaiset väitteet että Jeesus oli satuhahmo eivät ansaitse asiallista vastausta

• löydettiin -

luuarkkuineen päivineen.

Totta on ollut olemassa!

• dfkjhjgk

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1699
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1452
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      92
      1312
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1163
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1048
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1019
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      214
      820
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      753
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      718
    Aihe