Miksi ostaa halpaa öljyä?

100% Laatu

Miten kannattaa ostaa halpaa öljyä, moottorin suojaus voi pettää, eikä siinä silloin paljoa säästä...päinvastoin....

Laadukas moottoriöljy säästää moottoria ja rahaa, eikä se kovin kallista ole auton muihin kustannuksiin nähden. Ei kannata säästää öljyissä, se on väärästä paikasta säästetty ja huomaa kun alkaa moottori leveämään ja kuluttamaan öljyä...

49

1553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakat housussa

Samoin on älytöntä ajella 30tkm samat litkut koneessa.

• Laatumaksaa

viimeistään 15 tkm kohdalla vaihto... et voi poistaa öljyyn kertynyttä likaa ja se kiertää koneessa koko tuon 30 tkm

• öljyuskovainen???

kun mobil ja kumppanit pistää ENEMMÄN rahaa mielikuviin(mainoksiin)kuin tuote kehittelyyn.Mut näkyy toimivan.Jos öljy täyttää autonvalmistajan luokituksen esim. acea c3 niin kannattaako uskoa et se merkki muuttaa sen puolet paremmaks??TB öljyt hyvä esimerkki tästä et lähes puolet hinta eroa mobilaattiin ja silti näkys testei pärjäävän.

• jljksduöhsj

tiede ja tutkimus menee voiteluaineidenkin kohdalla eteenpäin niinkuin muillakin aloilla.

• laatumaksaa
        jljksduöhsj kirjoitti:

tiede ja tutkimus menee voiteluaineidenkin kohdalla eteenpäin niinkuin muillakin aloilla.

sekä laadukasta öljyä on hieman testattu ja kehitetty jotta siihen saadaan parhaat ominaisuudet. halvat tehdään kiina-tyylillä vain myyntiä varten, laadulla ei väliä... kun kannat ostokset ulos kaupasta olet seuraavana asioimassa takuuongelmissa...

• 467

Ei öljyn hinnalla ole mitään tekemistä öljyn laadun kansa vaan se on API-luokitus joka kertoo kuinka hyvin öljy suojaa moottoria.

• 44444

Itse asiassa öljypurkin kyljestä löytyvä luokitusmaininta kertoo vain ja ainoastaan sen, että täyttääkö kyseinen öljy sen luokituksen. Samat luokitukset täyttävien öljyjen kesken on huomattavia eroja öljyjen ominaisuuksissa.

• laatumaksaa
        44444 kirjoitti:

Itse asiassa öljypurkin kyljestä löytyvä luokitusmaininta kertoo vain ja ainoastaan sen, että täyttääkö kyseinen öljy sen luokituksen. Samat luokitukset täyttävien öljyjen kesken on huomattavia eroja öljyjen ominaisuuksissa.

laatuluokitukset eivät siis kerro, miten paljon öljy voi ylittää luokitusvaatimukset. oikein laadukas öljy varmasti ylittää laatuluokat vaikkei sitä siinä näe... silti laatuöljy saattaa olla läpäissyt testit kirkkaasti halvan veljensä jäädessä rimaa hipoen ylitykseen...

luokitukset kertovat vain onko öljy läpäissyt standardin mukaiset moottoritestit.

• werfvv
        laatumaksaa kirjoitti:

laatuluokitukset eivät siis kerro, miten paljon öljy voi ylittää luokitusvaatimukset. oikein laadukas öljy varmasti ylittää laatuluokat vaikkei sitä siinä näe... silti laatuöljy saattaa olla läpäissyt testit kirkkaasti halvan veljensä jäädessä rimaa hipoen ylitykseen...

luokitukset kertovat vain onko öljy läpäissyt standardin mukaiset moottoritestit.

Näin olen asian ymmärtänyt.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että en usko markkinoilla olevan huonoja öljyjä - ainakaan niiden joukossa, joissa on selkeä kohtalaisen tunnettu tuotemerkki purkin kyljessä.

• OldClunker
        werfvv kirjoitti:

Näin olen asian ymmärtänyt.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että en usko markkinoilla olevan huonoja öljyjä - ainakaan niiden joukossa, joissa on selkeä kohtalaisen tunnettu tuotemerkki purkin kyljessä.

Öljyistä saadaan aikaan kunnon vääntö ja jokaisella on jokin oma suosikkimerkki, mutta todellisuudessa sillä öljymerkillä ei ole juurikaan väliä auton keston kannalta. Markkinamiehet on kyllä palkkansa ansainneet keksimällä hyviä myyntiargumentteja "äärioloista" ja "kuumuuden aiheuttamasta kulumisesta".
        Mitään todellista faktaa tai näyttöä ei ole, että pitkällä tähtäimellä jokin öljymerkki suojaisi moottoria paremmin kuin toinen. Tärkeintä on säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto mieluiten vielä niin, ettei valmistajaa ja viskositeettiä vaihdettaisi jatkuvasti.

Oleellisempaa on käyttää talvella lohkolämmitystä, välttää kylmänä revitystä ja jos ajaa paljon lyhyttä ajoa, niin ajaa moottori säännöllisesti lämpimäksi kondenssiveden poistamiseksi.

Moottorin hajoaminenkaan ei johdu öljystä jos luokitukset ja vaihtovälit on riittävät, yleensä ne "pommit" on kaikinpuolin laiminlyötyjä vehkeitä (pikimustaa ja kokkareista öljyä, umpiruosteinen öljynsuodatin yms.) joihin vedoten hehkutetaan aina jotain öljymerkkiä ("olen ajanut puoli miljoonaa kilometriä x-valmistajan öljyillä") vaikka samaan ajosuoritteeseen olisi päässyt kaikilla muillakin öljyillä. Monta konetta on rikottu myös liian vähäisellä öljymäärällä laiskuuden tai tietämättömyyden takia.

• mutta sanoisin vielä
        OldClunker kirjoitti:

Öljyistä saadaan aikaan kunnon vääntö ja jokaisella on jokin oma suosikkimerkki, mutta todellisuudessa sillä öljymerkillä ei ole juurikaan väliä auton keston kannalta. Markkinamiehet on kyllä palkkansa ansainneet keksimällä hyviä myyntiargumentteja "äärioloista" ja "kuumuuden aiheuttamasta kulumisesta".
        Mitään todellista faktaa tai näyttöä ei ole, että pitkällä tähtäimellä jokin öljymerkki suojaisi moottoria paremmin kuin toinen. Tärkeintä on säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto mieluiten vielä niin, ettei valmistajaa ja viskositeettiä vaihdettaisi jatkuvasti.

Oleellisempaa on käyttää talvella lohkolämmitystä, välttää kylmänä revitystä ja jos ajaa paljon lyhyttä ajoa, niin ajaa moottori säännöllisesti lämpimäksi kondenssiveden poistamiseksi.

Moottorin hajoaminenkaan ei johdu öljystä jos luokitukset ja vaihtovälit on riittävät, yleensä ne "pommit" on kaikinpuolin laiminlyötyjä vehkeitä (pikimustaa ja kokkareista öljyä, umpiruosteinen öljynsuodatin yms.) joihin vedoten hehkutetaan aina jotain öljymerkkiä ("olen ajanut puoli miljoonaa kilometriä x-valmistajan öljyillä") vaikka samaan ajosuoritteeseen olisi päässyt kaikilla muillakin öljyillä. Monta konetta on rikottu myös liian vähäisellä öljymäärällä laiskuuden tai tietämättömyyden takia.

"ettei valmistajaa ja viskositeettiä vaihdettaisi jatkuvasti"
        -ei ole haittaa öljymerkin tai viskositeetin vaihtamisesta. ne ovat yhteensopivia.

markkinapuheiden ääriolosuhteisiin on helppo uskoa, on helppo kuvitella oma ajonsa ääriolosuhteiksi kaikin puolin ja sen vuoksi kaikki muut öljyt ovat kuraa, kun niitä ei ole erikseen mainostettu ääriolosuhteisiin!

• OldClunker
        mutta sanoisin vielä kirjoitti:

"ettei valmistajaa ja viskositeettiä vaihdettaisi jatkuvasti"
        -ei ole haittaa öljymerkin tai viskositeetin vaihtamisesta. ne ovat yhteensopivia.

markkinapuheiden ääriolosuhteisiin on helppo uskoa, on helppo kuvitella oma ajonsa ääriolosuhteiksi kaikin puolin ja sen vuoksi kaikki muut öljyt ovat kuraa, kun niitä ei ole erikseen mainostettu ääriolosuhteisiin!

Tokihan öljyt on keskenään yhteensopivia, mutta jossain tapauksissa öljymerkin vaihto on lisännyt öljynkulutusta (ilmeisesti johtuen hieman erilaisesta koostumuksesta). Viskositeetin vaihdolla tarkoitin lähinnä sitä, että vanhaan autoon jota on ajettu vaikkapa 10w-40 öljyillä, ei kannata laittaa 5w-30 sisään, saattaa kulua/vuotaa melko runsaasti (tätäkin piti itse kokeilla vaikka tiesin miten käy).

• 16 valve

venttiilinnostimet naputtivat tarjouskuralla, eiköhän se jo kerro jotain laadusta

• 8685

nostimet nakuttaa koska ne ovat vaihtokunnossa, ei siihen mikään öljy auta, vaikka kuinka kallista öljyä laittaisit niin ei se öljy korjaa kuluneita nostimia.

• Laskutaito hukassa?

Olen nykyiseen autooni vaihtanut öljyt 26 kertaa, ajanut autolla 520 000 km, siis noin 20 000 km/vaihto.
      Olen käyttänyt edullisimpia luokituksen täyttäviä öljyjä. Kerralla menee 6,5 litraa, joten 169 litraa pieni lisäys jokaisella vaihtovälillä (kulutus on pysynyt melko samana uudesta lähtien).

Jos olisin käyttänyt vaikkapa 5 €/litra kalliimpaa öljyä, lisäkustannus olisi ollut 845 €.

Kysynkin siis: Mitä minä olisin hyötynyt tuosta lisäkustannuksesta? Jos olisin vaihtanut öljyt 10 000 km välein, kuten öljyfanaatikot, lisäkustannus olisikin jo aivan hirveä. Mitä minä siitä olisin hyötynyt?

Nyt 520 000 km ajettuna auton arvo on nolla. Ainakaan se ei olisi yhtään nollaa suurempi, vaikka öljyn kanssa olisi miten läträtty. Miksi paalaamoon menevän auton moottorin pitäisi olla uudenveroisessa kunnossa?

• tygvf

Sulla on siis säästössä x vuoden nuukailun jälkeen 845 e. Hieno homma.

• OldClunker
        tygvf kirjoitti:

Tuo yllä oleva kertomus on hyvä esimerkki siitä, että halvemmillakin öljyillä pääsee pidemmälle kuin kukaan viitsii autolla ajaa. Kirjoittaja ei maininnut missä kunnossa moottori on, mutta jos ongelmia ei ole, voisi vaihtovälin venyttää vaikka 25000km auton siitä kärsimättä.

Ihmettelen sitä ylimielisyyttä jolla nämä merkkiuskovaiset suhtautuvat satojen tai tuhansien eurojen säästöön auton käyttökuluissa, etenkin jos auton kunto tai jälleenmyyntiarvo ei siitä kärsi. Etenkin kun vielä on myynnissä paljon 80-luvun autoja joissa on elinkaaren alkupuolella käytetty paljon huonompia öljyjä kuin mitä nykyään voi varaosaliikkeestä ostaa.
        400tkm-600tkm ajettu auto ei ole mikään harvinaisuus, mutta harva sellaista ostaa vaikka moottori toimisi, koska kaikki apulaitteet ja kori ovat jo lähes lopussa.

Itselläni on tällä hetkellä 400tkm ajettu yli 20-vuotias auto jossa on käytetty 16 vuotta halpaa maatalous(mineraali)öljyä ja moottori on viimeinen asia josta tarvitsee olla huolissaan.

• 64567yhh
        OldClunker kirjoitti:

Tuo yllä oleva kertomus on hyvä esimerkki siitä, että halvemmillakin öljyillä pääsee pidemmälle kuin kukaan viitsii autolla ajaa. Kirjoittaja ei maininnut missä kunnossa moottori on, mutta jos ongelmia ei ole, voisi vaihtovälin venyttää vaikka 25000km auton siitä kärsimättä.

Ihmettelen sitä ylimielisyyttä jolla nämä merkkiuskovaiset suhtautuvat satojen tai tuhansien eurojen säästöön auton käyttökuluissa, etenkin jos auton kunto tai jälleenmyyntiarvo ei siitä kärsi. Etenkin kun vielä on myynnissä paljon 80-luvun autoja joissa on elinkaaren alkupuolella käytetty paljon huonompia öljyjä kuin mitä nykyään voi varaosaliikkeestä ostaa.
        400tkm-600tkm ajettu auto ei ole mikään harvinaisuus, mutta harva sellaista ostaa vaikka moottori toimisi, koska kaikki apulaitteet ja kori ovat jo lähes lopussa.

Itselläni on tällä hetkellä 400tkm ajettu yli 20-vuotias auto jossa on käytetty 16 vuotta halpaa maatalous(mineraali)öljyä ja moottori on viimeinen asia josta tarvitsee olla huolissaan.

Ihmisten suunnaton nuukuus ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä mua.

• Muita menoja
        64567yhh kirjoitti:

Ihmisten suunnaton nuukuus ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä mua.

Jospa ihmisillä on muutakin käyttöä rahoilleen, kuin tarpeettomasti hankittava moottoriöljy.

• Tulelle talletettu
        tygvf kirjoitti:

Miksi pitäisi olla 845 € köyhempi? Olisitko sinä iloisempi, jos sinulta vietäisiin 845 €?
        Vitsi mitä aivottomia olioita tai sitten sikarikkaita tai aivopestyjä itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä.

Olen ajatellut seuraavan autoni kanssa tehdä niin, että en vaihda siihen öljyä ollenkaan. Lisään vain. Silläkin konstilla pääsee 200 000 km, eikä enempää tarvikaan. Näin jotkut tuntemani henkilöt ovat toimineet jo pitkän aikaa.

• e23422
        Tulelle talletettu kirjoitti:

Miksi pitäisi olla 845 € köyhempi? Olisitko sinä iloisempi, jos sinulta vietäisiin 845 €?
        Vitsi mitä aivottomia olioita tai sitten sikarikkaita tai aivopestyjä itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä.

Olen ajatellut seuraavan autoni kanssa tehdä niin, että en vaihda siihen öljyä ollenkaan. Lisään vain. Silläkin konstilla pääsee 200 000 km, eikä enempää tarvikaan. Näin jotkut tuntemani henkilöt ovat toimineet jo pitkän aikaa.

En tiedä kun kukaan ei ole multa viemässä 845 e - ainakaan tietääkseni.

Mutta en mä kyllä lähde säästöjä hakemaan ajamalla henkilöautolla jollain maatalousöljyillä - ne kun eivät täytä tämän auton edellyttämiä vaatimuksia.

Ja vaikka minäkin melkoinen pelle peloton olen niin ei mulla ole edellytyksiä kyseenalaistaa moottorisuunnittelijan määrittämiä öljyluokituksia. Sen takia mä joudun valitsemaan tuon kotimaisen, joka maksaa 26,90 / 4 l.

• dogmi--
        e23422 kirjoitti:

En tiedä kun kukaan ei ole multa viemässä 845 e - ainakaan tietääkseni.

Mutta en mä kyllä lähde säästöjä hakemaan ajamalla henkilöautolla jollain maatalousöljyillä - ne kun eivät täytä tämän auton edellyttämiä vaatimuksia.

Ja vaikka minäkin melkoinen pelle peloton olen niin ei mulla ole edellytyksiä kyseenalaistaa moottorisuunnittelijan määrittämiä öljyluokituksia. Sen takia mä joudun valitsemaan tuon kotimaisen, joka maksaa 26,90 / 4 l.

"moottorisuunnittelijan määrittämiä öljyluokituksia"
        -mitkä luokitukset sinulla on vaatimuksena?

• VAG AWX
        dogmi-- kirjoitti:

"moottorisuunnittelijan määrittämiä öljyluokituksia"
        -mitkä luokitukset sinulla on vaatimuksena?

"-mitkä luokitukset sinulla on vaatimuksena?"

Moro.

VAG:n AWX kone eli 1,9 TDI 130 hp. Kiinteä 15 tkm huoltoväli ja silloin öljyvaatimuksena 505.01.
        Öljynä olen päätynyt Teboil Diamond Dieseliin.

• ok.....
        VAG AWX kirjoitti:

Moro.

VAG:n AWX kone eli 1,9 TDI 130 hp. Kiinteä 15 tkm huoltoväli ja silloin öljyvaatimuksena 505.01.

tuo 505.01 tuntuu olevan hiukan kiven alla ainakin halpisluokassa, vaikka on vain sadasosan ero 505.00 ;) mut ei se 505.01 kuitenkaan hirveitä maksa ja pidän tb:n tuotteita kilpailukykyisesti hinnoiteltuina.

• motoxiini
        VAG AWX kirjoitti:

Moro.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-9542
        VW502.00/505.00/505.1

• gdfbnnn

• toxic
        gdfbnnn kirjoitti:

Joo. Kertoisivat nyt vielä, että kuka tuon öljyn tekee niin voisi arvioida onko oihin luokituslupauksiin uskomista.

yhtä hyvin niihin voi uskoa kuin kaikkien muidenkin tekemiin luokituslupauksiin. siinähän sitä on mustaa valkoisella, jos usko enemmän vaatii niin toki voi olla ostamatta.

• hhhggg
        toxic kirjoitti:

yhtä hyvin niihin voi uskoa kuin kaikkien muidenkin tekemiin luokituslupauksiin. siinähän sitä on mustaa valkoisella, jos usko enemmän vaatii niin toki voi olla ostamatta.

Niin voi. Ja niin olen. Nämä Biltema/Motox/ym/jne-öljyt on nähty mitä kuraa ne ovat.

• toxic -
        hhhggg kirjoitti:

Niin voi. Ja niin olen. Nämä Biltema/Motox/ym/jne-öljyt on nähty mitä kuraa ne ovat.

mutta hyvin se kura vaan perkules on toiminut

• 467

Jos listataan moottorin kestoon vaikuttavia asioita niin öljyn merkin ja hinnan vaikutus on aika mitätön. Mielestäni lista on suunnilleen tälläinen:
      1. öljyn API/ACEA luokitukset täyttyy
      2. viskositeetti on valmistajan suosittelema
      3. öljyt ja suodatin vaihdetaan autonvalmistajan suosittelemien välien mukaisesti
      4. käytetään moottorinlämmitintä aina pakkasella
      5. ei revitellä moottoria
      6. käytetään synteettisiä öljyjä

Vasta näiden jälkeen öljyn merkillä/hinnalla voi olla pientä vaikutusta, mutta kuten jo toisessa viestissä totesin puolueeton API/ACEA-luokitus kertoo öljyn laadun. Itse uskon siihen enemmän kuin mainoksiin.

• järkeä

Tärkeintä on, että valmistajan öljylle asetetut vaatimukset täytetään. Jos auton ohjekirjassa neuvotaan käytettäväksi esim. vw 505.00 tai bmw longlife -01 speksattuja öljyjä niin silloin niitä tulee ehdottomasti käyttää. Näitäkään ei tarvitse marmoritiskiltä asti lähteä ostamaan, vaan niitä saa mobilina, castrolina yms. mistä tahansa marketista. On nykyaikaisen koneen surma, jos sinne kaadetaan väärän luokituksen omaavaa kuraa. Vaikka väärän öljyn valitsemalla säästää jokusen euron, koneremontti ei ole halpa. Monet nykymoottorit ovat tarkkoja oikeasta viskositeetista, lisäaineista. Lisäksi käyntivälykset ovat pienet. Tungepa vaikka uudemman bemarin koneeseen 20w50 mineraalia mitä sinne ei ole tarkoitettu ja voit heittää koneelle hyvästit. Käyttäjän kannalta oikean öljyn valinta on tehty äärimmäisen helpoksi, koska on juurikin keksitty nämä luokitukset. Valmistaja ilmoittaa öljylle vaadittavan luokituksen ja käyttäjän vastuulle jää sellaisen öljypullon hankkiminen jossa ilmoitettu luokitus lukee.

• 28
        järkeä kirjoitti:

Tärkeintä on, että valmistajan öljylle asetetut vaatimukset täytetään. Jos auton ohjekirjassa neuvotaan käytettäväksi esim. vw 505.00 tai bmw longlife -01 speksattuja öljyjä niin silloin niitä tulee ehdottomasti käyttää. Näitäkään ei tarvitse marmoritiskiltä asti lähteä ostamaan, vaan niitä saa mobilina, castrolina yms. mistä tahansa marketista. On nykyaikaisen koneen surma, jos sinne kaadetaan väärän luokituksen omaavaa kuraa. Vaikka väärän öljyn valitsemalla säästää jokusen euron, koneremontti ei ole halpa. Monet nykymoottorit ovat tarkkoja oikeasta viskositeetista, lisäaineista. Lisäksi käyntivälykset ovat pienet. Tungepa vaikka uudemman bemarin koneeseen 20w50 mineraalia mitä sinne ei ole tarkoitettu ja voit heittää koneelle hyvästit. Käyttäjän kannalta oikean öljyn valinta on tehty äärimmäisen helpoksi, koska on juurikin keksitty nämä luokitukset. Valmistaja ilmoittaa öljylle vaadittavan luokituksen ja käyttäjän vastuulle jää sellaisen öljypullon hankkiminen jossa ilmoitettu luokitus lukee.

Kuinka tarkkoja nyky moottorit ovat oikeasta viskositeetistä? Kuitenkin öljyn viskositeetti tippuu mitä enempi öljyllä ajetaan ja se alkaa tippua samantien ensimmäisistä kilometreistä ja öljy alkaa lähestyä viskositeetin puolesta perusöljyjä joista se on valmistettu. Missä menee raja esim 30 000km öljynvaihtovälillä, että öljy ei ole niin laimentunutta, että moottoria alkaa kränätä? Toki nämä Longlife koneet luottavat siihen, että öljyä kuluu ja uutta lisätään säännöllisesti.

• tt3t3t3
        28 kirjoitti:

Kuinka tarkkoja nyky moottorit ovat oikeasta viskositeetistä? Kuitenkin öljyn viskositeetti tippuu mitä enempi öljyllä ajetaan ja se alkaa tippua samantien ensimmäisistä kilometreistä ja öljy alkaa lähestyä viskositeetin puolesta perusöljyjä joista se on valmistettu. Missä menee raja esim 30 000km öljynvaihtovälillä, että öljy ei ole niin laimentunutta, että moottoria alkaa kränätä? Toki nämä Longlife koneet luottavat siihen, että öljyä kuluu ja uutta lisätään säännöllisesti.

"Kuinka tarkkoja nyky moottorit ovat oikeasta viskositeetistä"
        -ei kovin tarkkoja, sillä ei niiden viskositeettien erot ole käytännössä kovin suuria. kunhan ei ohene liikaa (mitä voi käydä öljyn ylikuumentuessa), niin ei ole hätää. välyksissä on otettu huomioon öljyn mahtuvuus sinne, eikä ole mitään JÄRKEÄ suunnitella välyksiä mihin mahtuu esim 30-öljy mutta 40-öljy ei mahtuisi? ohuisiin siirrytään polttoainetaloudellisien syiden vuoksi ja ohuutta voidaan korvata esim pienentämällä pintapaineita voideltavissa osissa.

uusissa moottoreissa on antureita ja elektoriniikkaa jotka tarkkailevat öljyn määrää ja ikää.

• hcivic

semmoinen mikä toimii oikein mobilin äänitorvena
      http://www.rantatienoljykeskus.fi/FAQ.html
      "erityisesti Mobil 1:n, suorituskyky on parempi ääriolosuhteissa"
      Ainoa syy miksi käytän hinnakasta öljyä (20-30€/4l), on se että siinä saa riittävän pakkaskeston. Muuten voisi käyttää vaikka halvinta mitä löytyy luokituksista, vaikka mineraalia, ei sillä oikeasti ole niin väliä.

• Liivio

Minä taas olen jo pitkään käyttänyt molemmssa autoissani Teboil Goldia. Myös sen kylmäkäynnistyvyyden takia. Parempaa öljyä en tarvitse, hinta on melko olematon n. 18 € kanisteri, eihän sille oikein pärjää edes ns. merkittömät halpikset. Muistaakseni tämä Gold on pärjännyt testeissäkin ihan kohtuullisesti. Olen toki miettinyt sitä, mitä siinä saisi jos tuplaisi öljyn hinnan, mutta vielä en ole löytänyt vastausta.

• motox

Motox on halvin täyssynteettinen 5w-40 mitä olen löytänyt, vain 21e 5l. Kaiken lisäksi se täyttää tiukimman
      API SM vaatimuksen eli suojaa yhtä hyvin kuin esim. castrolin tai mobilin vastaavat öljyt.
      Kone käy hiljaisesti, öljyä ei juuri kulu ja pakkasessa käynnistyy aina hyvin.

• laatumaksaa

Siinä halvassa öljyssä on aina arpapeliä onko se hyvää... tai oikeasti laadukasta... Jos käytetään halpoja lisäaineita(kuten tavallista halvoissa), niin ne eivät kauaa pidä öljyn ominaisuuksia kunnossa. Sitten moottori kuluu tai hajoaa kun halpa öljy pettää...

• motox
        laatumaksaa kirjoitti:

Siinä halvassa öljyssä on aina arpapeliä onko se hyvää... tai oikeasti laadukasta... Jos käytetään halpoja lisäaineita(kuten tavallista halvoissa), niin ne eivät kauaa pidä öljyn ominaisuuksia kunnossa. Sitten moottori kuluu tai hajoaa kun halpa öljy pettää...

Elikkä bmw:n ja GMn longlife vaatimukset ainaki täyttyy ja taitaapi nuo VWn ja MBn vaatimukset purkin kyljessä olla myös long-life vaatimuksia. Mun mielestä se 30000km on jo aika hyvä kesto...
        Lisäksi on Porschen hyväksyntä mitä ei varmaan ihan jokaisessa öljyssä ole.

• eghg
        motox kirjoitti:

Elikkä bmw:n ja GMn longlife vaatimukset ainaki täyttyy ja taitaapi nuo VWn ja MBn vaatimukset purkin kyljessä olla myös long-life vaatimuksia. Mun mielestä se 30000km on jo aika hyvä kesto...
        Lisäksi on Porschen hyväksyntä mitä ei varmaan ihan jokaisessa öljyssä ole.

Tuo Motox täyttää GM:n Longlife dieselmoottoriluokituksen mutta ei Longlife bensamoottoriluokitusta LL-A-025.

• öööööljyt

"Kaiken lisäksi se täyttää tiukimman API SM vaatimuksen eli suojaa yhtä hyvin kuin esim. castrolin tai mobilin vastaavat öljyt."

Nyt on termit hieman hakusessa.

Se, että jokin öljy täyttää viimeisimmän tms. API luokituksen XYZ ei missään tapauksessa tee siitä öljystä "hyvää" tai "suojaavaa". Se vaan täyttää sen kyseisen luokituksen edellytykset.

Eivät nykyöljyt huonoja ole mutta jos puhutaan nimenomaan öljyn suojaavuudesta niin silloin pitää katsoa aiempia luokituksia, kuten SL, täyttäviä öljyjä. Niiden lisäaineistukset ovat sen verran rajumpia, että kestävät ja suojaavat esimerkiksi laahurinokkia, jota nykyöljyt taas eivät tee. Nykyautoihin taas tarvitaan katalysaattoreista jne. johtuen modernimpia voiteluaineita.

• motox
        eghg kirjoitti:

Tuo Motox täyttää GM:n Longlife dieselmoottoriluokituksen mutta ei Longlife bensamoottoriluokitusta LL-A-025.

joo eihän se kaikkia LL-vaatimuksia täytä mutta kun tuo yks väitti että halvan öljyn käyttöikä on lyhyt niin tuskinpa autonvalmistajat silloin antaisivat LL-hyväksyntöjä

• motox
        öööööljyt kirjoitti:

"Kaiken lisäksi se täyttää tiukimman API SM vaatimuksen eli suojaa yhtä hyvin kuin esim. castrolin tai mobilin vastaavat öljyt."

Se, että jokin öljy täyttää viimeisimmän tms. API luokituksen XYZ ei missään tapauksessa tee siitä öljystä "hyvää" tai "suojaavaa". Se vaan täyttää sen kyseisen luokituksen edellytykset.

Eivät nykyöljyt huonoja ole mutta jos puhutaan nimenomaan öljyn suojaavuudesta niin silloin pitää katsoa aiempia luokituksia, kuten SL, täyttäviä öljyjä. Niiden lisäaineistukset ovat sen verran rajumpia, että kestävät ja suojaavat esimerkiksi laahurinokkia, jota nykyöljyt taas eivät tee. Nykyautoihin taas tarvitaan katalysaattoreista jne. johtuen modernimpia voiteluaineita.

"Niiden lisäaineistukset ovat sen verran rajumpia, että kestävät ja suojaavat esimerkiksi laahurinokkia, jota nykyöljyt taas eivät tee."

Niin jos ajaa museoautolla joihin pitää lisätä lyijynkorviketta bensaan jne. mutta tarkoitin kyllä enemmän tavallisessa liikennekäytössä olevia autoja. Niiden kohdalla uudemmat API luokitukset ovat tiukempia ja parempaa moottorin suojausta vaativia.

• ExpertInOils
        öööööljyt kirjoitti:

"kuten SL, täyttäviä öljyjä. Niiden lisäaineistukset ovat sen verran rajumpia, että kestävät ja suojaavat esimerkiksi laahurinokkia, jota nykyöljyt taas eivät tee."
        -Laita nyt hieman lähdettä peliin. Käsittääkseni API-luokituksissa uudemmat korvaavat vanhemmat ja ovat taaksepäin yhteensopivia.

Otan tähän lähteeksi American Petroleum Instituten internetsivuilta suoran käännöksen
        http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/index.cfm
        "For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner's manual calls for an API SJ or SL oil, an API SM oil will provide full protection."
        --->Autojen bensiinimoottoreissa tuorein moottoriöljyjen laatuluokitus sisältää edellisien laatuluokitusten suoritusominaisuudet. Jos ajoneuvon omistajan käsikirja vaatii API SJ tai SL öljyä, API SM öljy tuottaa täyden suojauksen.

Voiko tuota enää selvemmin sanoa? Poikkeuksesi SL-luokan suojauksista loistaa poissaolollaan...

Luokan esim API SM, täyttäminen ei tosiaan tee öljystä suoraan markkinoiden parasta, MUTTA se kertoo kyllä sen verran, ettei se missään nimessä huonoa voi olla jos täyttää tuoreimmat luokat.

• meister69
        ExpertInOils kirjoitti:

"kuten SL, täyttäviä öljyjä. Niiden lisäaineistukset ovat sen verran rajumpia, että kestävät ja suojaavat esimerkiksi laahurinokkia, jota nykyöljyt taas eivät tee."
        -Laita nyt hieman lähdettä peliin. Käsittääkseni API-luokituksissa uudemmat korvaavat vanhemmat ja ovat taaksepäin yhteensopivia.

Otan tähän lähteeksi American Petroleum Instituten internetsivuilta suoran käännöksen
        "For automotive gasoline engines, the latest engine oil service category includes the performance properties of each earlier category. If an automotive owner's manual calls for an API SJ or SL oil, an API SM oil will provide full protection."
        --->Autojen bensiinimoottoreissa tuorein moottoriöljyjen laatuluokitus sisältää edellisien laatuluokitusten suoritusominaisuudet. Jos ajoneuvon omistajan käsikirja vaatii API SJ tai SL öljyä, API SM öljy tuottaa täyden suojauksen.

Voiko tuota enää selvemmin sanoa? Poikkeuksesi SL-luokan suojauksista loistaa poissaolollaan...

Luokan esim API SM, täyttäminen ei tosiaan tee öljystä suoraan markkinoiden parasta, MUTTA se kertoo kyllä sen verran, ettei se missään nimessä huonoa voi olla jos täyttää tuoreimmat luokat.

Jos oikeasti haluaa öljyn jossa on jotain eroa tavan teppotoppahousu mobil1 miehen moottorissa. Niin Silloin pitää valita ester pohjainen öljy Esim. Silkolena pro s sarja, jotain kertoo jo 5w-30 öljyssä jähjemmymispiste -63c. Itse tilasin tuota englannista 20L. Maksoi saman litrahinnan kotiin kannettuna kuin mobilin esp.

• motox
        ExpertInOils kirjoitti:

kyllähän tuo ihan totta on että jotkut vanhemmat autot vaativat jotain zinkkiyhdisteitä suojaamaan nokka-akselia esimerkki http://www.aa1car.com/library/api_motor_oil_classifications.htm
        Kaikissa uusissa öljyissä noita aineita ei ole koska ne jotenkin vahingoittavat uusia moottoreita. Mutta tuossahan puhutaan jo museoautoista.

• Muahahahahahaaaa
        motox kirjoitti:

kyllähän tuo ihan totta on että jotkut vanhemmat autot vaativat jotain zinkkiyhdisteitä suojaamaan nokka-akselia esimerkki http://www.aa1car.com/library/api_motor_oil_classifications.htm
        Kaikissa uusissa öljyissä noita aineita ei ole koska ne jotenkin vahingoittavat uusia moottoreita. Mutta tuossahan puhutaan jo museoautoista.

Museoautoja eli ei mutta GM:n pikkulohkokasiin tuli rullanostajat 80-luvun puolen välin kieppeillä Gen II koneen myötä. Vanhemmat ovat tehtaalta käsin laahurinokka-akselilla varustettuja ja vaativat riittävän määrn sinkki- ja fosforiyhdisteitä lisäaineina.

"--->Autojen bensiinimoottoreissa tuorein moottoriöljyjen laatuluokitus sisältää edellisien laatuluokitusten suoritusominaisuudet."

Edellämainittu ei pidä kaikilta osin paikkaansa. Siitä vaan tutkimaan eri API-luokitusten mukaisten öljyjen lisäaineistuksia ja miettimään tykönään mitä se koneen sisuskaluissa vaikuttaa.

Viimeisissä luokituksissa eko-ystävällisyys ja polttoaineensäästö ovat olleet päätekijöitä ja se taas on "myrkkyä" vanhemmille moottoreille. Uudempaa tekniikkaa olevat moottorit on alunperin suunniteltu noile nykyöljyille mutta ainakaan minä en halua vaihtaa Letukan nokka-akselia kerran kesässä kuraöljyjen vuoksi.

• säästö niksi

Jos oikein halutaan säästä niin kannattaa käydä ainakin kerran vuoteen vianorilla tekemässä rengassesonkia lähtee kuule renkaat, vanteet puolilmaseks ja samoin laatuöljyt sudattimineen, laitetaan vielä ilmastoinin huolto päälle kokonais säästö on useita satoja euroja.

• dgdfgdfg

"Jos oikein halutaan säästä niin kannattaa käydä ainakin kerran vuoteen vianorilla tekemässä rengassesonkia lähtee kuule renkaat, vanteet puolilmaseks ja samoin laatuöljyt sudattimineen, laitetaan vielä ilmastoinin huolto päälle kokonais säästö on useita satoja euroja."

Ei kannata.

• 27
        dgdfgdfg kirjoitti:

"Jos oikein halutaan säästä niin kannattaa käydä ainakin kerran vuoteen vianorilla tekemässä rengassesonkia lähtee kuule renkaat, vanteet puolilmaseks ja samoin laatuöljyt sudattimineen, laitetaan vielä ilmastoinin huolto päälle kokonais säästö on useita satoja euroja."

Ei kannata.

kertaa käyny kysyy vianorin tarjous öljynvaihtoa.Eka kerta osui renkaitten vaihtoaikaa,eivät silloinkuulemma tee niitä öljynvahtoja!!Ei sit missään viittiny mainita sitä.Ja tokal kerral olis aika pitäny tilata ja parinpäivän päähän.Saavat mun puolesta pitää tunkkinsa!!!no mopilaatti expressit vaihoivat puoles tunnis

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe