Mä nyt kerron teille -kokemuksella- varman keinon saada asiat, henkisesti ja fyysisesti kuntoon.
Mun asiat oli reilu 2 vuotta sitten, 16 vuotiaana ihan ihme jamalla. Ei ollu mitään intoa tehdä mitään ja tuntu et on helpompi vaan luovuttaa. Olin jääny kerran luokalle ja peruskoulusta pääsin 5,6 keskiarvolla. Poissaoloja oli viimeseltä vuodelta melkein 300 tuntia. En koskaan ollu mitenkään huono lukuaineissa, mut olin vaan liikaa poissa ja seuraukset oli sen mukaset. Olin sillon 184cm pitkä ja painoin reilun 60kg. Olin tosi huonossa kunnossa ja olo oli aika epävarma. Yhden kaverin kanssa vaan päätettiin alkaa käymään taloyhtiön salilla. Se oli itelle alkuun vaan tekemistä, kun ei mitään muutakaan järkevää elämässä ollut. Alotettiin kahdesta kerrasta viikossa ja muutaman kuukauden jälkeen siirryttiin kolmeen kertaan. Tuloksia tuli tosi nopeasti, kun kroppa sai säännöllistä rasitetta. Mun paino nous ensimmäisen vuoden sisään melkein 15 kiloa ja rasvaprosentit oli ihan samoissa. Se oli ihan uskomatonta, miten elämä alko muuttumaan. Asiat näytti paljon valoisemmilta ja oli voimaa tehdä muutakin. Menin ysin jälkeen kympille ja nostin keskiarvoa 7,1 ja sain stipendinkin. Nyt viime syksynä lähdin jatko-opiskelemaan ja nyt noi aiemmat vaikeudet on muisto vaan. Paino on noussu melkein 25 kiloa lähtöpisteestä ja rasvat yhä juoksee samoissa.
Tää kaveri taas, jonka kanssa aloin treenaamaan oli ylipainonen, aika reilustikin. Sillä rupes paino putoamaan nopeasti. Reilun vuoden jälkeen se innostu touhusta enemmän ja siirty paremmalle salille. Sillä on treenit neljästi viikossa ja mua ihan huvittaa kun nyt parin vuoden jälkeen se on aivan erinäkönen.
Kaikki jotka vaan lorvii himassa, ilman mitään järkevää tekemistä. Alkakaa käymään salilla. Ihmisillä on omituisia ennakkoluuloja, isot ja kokeneet ihmiset muka tuijottaa ja nauraa, treenit on tunkkasia ja tylsiä, niinkun jossain ostos-TV:n saunabelt -mainoksissa ja se on aikaavievää ja kallistakin. Mikään noista ei oo totta. Kokeneemmat kävijät on usein avuliatia jopa auttamaan ja saleilla on tosi hyvä ilmapiiri ylipäätään. Kaikki keskittyy omaan suoritukseen ja ihmiset, jotka muuten on ihan eri maailmoista pystyy salilla tulemaan toimeen keskenään. Kaikilla on se yhdistävä tekijä, oma treeni.
Joka paikkakunnalta löytyy varmasti kuntosaleja, useita. Hinnat vaihtelee paljon. Finnbodyllä, elixialla ja SATSilla on laadukkaimmat salit. On porealtaat, saunat, usein tilat on kolmessa kerroksessa ja kaikkea löytyy. Nää kolme on kuitenkin varmasti myös suomen kalleimmat paikat. Sopimus on vuoden mittanen ja joka kuussa tulee maksettavaa n. 60e, joka on itselle aivan liikaa ja miltei kohtuutontakin. Onneksi löytyy halvempiakin. Esim. monien uimahallien ja urheilutalojen salit, jotka ovat yhtä hyviä, hieman pienempiä, mutta yhtä viihtyisiä ja tiloista löytyy kaikki tarvittavat laitteet. Näissä kuukausikortit on usein jotain 20e - 30e luokkaa, eikä tarvii sitoutua vuodeksi.
Alkuun harrastus vaatii sopeutumista, mutta tuloksia tulee ja nopeasti, joka motivoi paljon. Ottakaa joku kaveri mukaan ja alkakaa treenaamaan yhdessä. Pyytäkää rahat kuukausikorttiin vanhemmilta.
Se on ihan uskomatonta miten paljon henkiseen puoleenkin fyysinen harrastus voi vaikuttaa.
Voin tulla neuvomaan kiinnostuneita ja antamaan vinkkejä, treeniohjelmia ja ruokavalio esimerkkejä. Mitä ikinä vaan.
Itsetunnon kasvatus, toimiva keino
15
1369
Vastaukset
- -R91
Tässä muutama hyödyllinen linkki alottelijoille. Itse suosittelen Pakkotoisto.com sivua muutenkin. Aina löytyy apua ja vastauksia. Naisillekin on oma osio.
Sen ja sen kaupungin salit
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?23228-Sen-ja-sen-kaupungin-salit-t%E4nne
Tässä tosi hyvin Timba79, laittanu perustietoa pakettiin, lihaksen kasvusta ja ruokavalioista.
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?32394-FAQ-Treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej%E4
Laihduttaminen for beginners
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?13927-Laihduttaminen-for-beginners.-Ekaa-kertaa-dieetill%E4-Lue-t%E4m%E4!
Koko kropan perusohjelma aloittelijoille
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?73043-Starting-Strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle
Eri treeniliikkeitä kuvina ja videoina.
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?35889-Erilaisia-treeniliikkeit%E4-kuvina-ja-videoclippein%E4
Tässä myös hyvin treeniohjelmista aloittelijoille.
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?53396-Aloittelija-lue-t%E4m%E4- -R91
Ja kiitos linkeistä pakkotoiston kauan asialleen omistautuneille käyttäjille ja ylläpidolle.
- antipainija
-R91 kirjoitti:
Ja kiitos linkeistä pakkotoiston kauan asialleen omistautuneille käyttäjille ja ylläpidolle.
kun aloitat aloita kunnolla ks Weiderin menetelmä
pakkotoistostakin löytyy kun kirjoitat Weiderin menetelmä pakkotoisto
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8823953#comment-42939727
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8823953#comment-42933382
voimat 2-3kertaistuu 15kk:ssa ja kyky harjoitella ja oppia painonnostoliikkeet helpottuu huomattavasti
tässä paljon järkevää kokeneille ja niille jotka weiderin tahkonneet läpi
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8912342 - -R91
antipainija kirjoitti:
kun aloitat aloita kunnolla ks Weiderin menetelmä
pakkotoistostakin löytyy kun kirjoitat Weiderin menetelmä pakkotoisto
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8823953#comment-42939727
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8823953#comment-42933382
voimat 2-3kertaistuu 15kk:ssa ja kyky harjoitella ja oppia painonnostoliikkeet helpottuu huomattavasti
tässä paljon järkevää kokeneille ja niille jotka weiderin tahkonneet läpi
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8912342Hyvä lisäys! Ei sitä kaikkea onnistu koskaan samaan pakettiin sisällyttämään. Täytyy myöntää, etten itse ole vielä tosta Weiderin menetelmästä lukenut.
Toivottavasti tältä palstalta saadaan muutama elämässään hukassa oleva nuori salille treenaamaan, koska se tuntuu toimivan niin fyysiseen kun henkiseenkin vaivaan. Laittaa hormonit kiertämään. Eipä ole itsellä parempaa tunnetta tiedossa, kun kunnolla kulkenut treenipäivä ja kylmä suihku. Tuntee miten endorfiini lähtee laukkaamaan. :) - antipainija
-R91 kirjoitti:
Hyvä lisäys! Ei sitä kaikkea onnistu koskaan samaan pakettiin sisällyttämään. Täytyy myöntää, etten itse ole vielä tosta Weiderin menetelmästä lukenut.
Toivottavasti tältä palstalta saadaan muutama elämässään hukassa oleva nuori salille treenaamaan, koska se tuntuu toimivan niin fyysiseen kun henkiseenkin vaivaan. Laittaa hormonit kiertämään. Eipä ole itsellä parempaa tunnetta tiedossa, kun kunnolla kulkenut treenipäivä ja kylmä suihku. Tuntee miten endorfiini lähtee laukkaamaan. :)kaa perus liikkeet kohdilleen jonka jälkeen on helppo opetella muuta esim olympianostoliikkeet
tuolla viritetty versio loppuelämän kestävään treenikiertoon
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8921465
toinen viritettyversio niskojen osalta
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&start=90#p518775
- "Like a bitch"
Suksi kuuseen! Ihan kuin itsetunto kasvais salilla käynnin jälkeen! Eikä kaikilla edes oo varaa käydä salilla! Vaikka pyytäis vanhemmilta, kun niidenkin taskuissa kasvaa korkeintaan koiperhosia!
Mieti paremmin!- vanhapaska
joihinkin saleihin esim 100e vuosi tai nyrkeilyseuranjäsennyys jossa punttisalikin 20e vuosi
selittelyt on niile jot ka ei haluu muuta ku valittaa
'kun sulla on 100% varmuus siitä että kiusaajat ja muut hölmöt ikäisesi tulevat olemaan tulevaisuudessa
(onko se sitten 2v vai 10 vuodenjälkeen)
sinua tyhmempiä, heikompia ja vähemmän yritteliäämpiä sekä huonommin pärjääviä kuin sinä joko fyysisesti, psyykkisesti tai henkisesti
luulisi tämän tiedon kannustavan eteenpäin
ja jos vanhemmilta ihmisiltä kysyt (50-80 v vanhoilta) MITEN SELVITÄÄN HYVIN ETEENPÄIN JA AIKUISUUTEEN SEKÄ HYVÄÄN VANHUUTEEN
Tulet kuulemaan,
oikeilla pitkäjännitteisillä ratkaisuilla joita ovat
aina terveellinen ravinto uni harjoittelu hygienia sekä
pitkäaikainen keskittyminen valitsemallesi tielle
on se sitten
opiskelu
työelämä
bisnes
tarkoittaa että jatkat sinnikkäästi sitä mihin lähdit ja
jos se ei enään kannata
lähdet sivutielle
jossa tarvit jo aikaisempia oppimiasi ominaisuuksia.
Näin mikään aikaisemmin oppimasi ei mene täysin hukkaan.
Ne mitkä tänään kimmaltaa ja halveksuu sua ovat jo työelämässä himentyneet ja helpolla saadut nuoruuden herkut ovatkin´aikuisena työn takana.
esim. nuorena teet koulunkäyntisi hyvin ja osan huijaat saat kiitokseksi kotiväeltä hienoimman kevarin ku kellään
aikuisena kun saat kiitoksen työstäsi riittää se juuri ja juuri kotipizzaan tai ravintolailtaan
etsiis saanutkaan aikuisena mersua palkkioksi ///vaikka jos palkkion suhde pysyisi samana kuuluisi saada.
tossa kohtaa moni lannistuu
mutta et sinä
koska et saanut nuorena mitään
nyt saat sentään jotain
mikä kannustaa eteenpäin
vain ne jaksaa painaa pitkää vuorokautta joilla kova peruskunto
esim
armeija frendin peran tarina
"juoksin juniorina cooperin 3900m kiskoin isoja rautoja kiusaajat alko vaihtaan kadunpuolta ku eka riiko kätensä mun otsaluuhun ja puristin sen jälkeen sille paskat housuihin"
pera on joskus tehnyt puhtaana urheilijana pitkiä työputkia
esim
3viikkoa joka yö potsarina samalla 6 päivänä päivätöissä joka toinen päivä 12h työpäivä
eli ehtii nukkua
joka toinen päivä 3h yössä ja 1h illassa
ja
joka toinen päivä 3h yössä ja 3-4h illassa
ja kerran viikossa koko päivän su
käytiin kerran juokseen kesken tällaisen työ putken
siloin pera kin hävis mulle juoksussa
mä teen vaan 6päivänä töitä
mutta treenaus aiheuttanut sen että jos pera tekee normi päivää on sen kunto kova
ja ei tollaseen pysty ilman kovaa pohjakuntoa ja kykyä nukahtaa alle 1minuutin.
tota kolmen viikon helvettiä se teki yli 2 vuotta - -R91
Kyllä mulla itsetuntokin on salilla kasvanut. Kun alkaa kehittymään ja osaa asiansa salilla se kannusti itseä yrittämään muillakin osa-alueilla. Koulussa, sosiaalisen elämän kanssa, terveyden ja ulkonäönkin ylläpidossa.
Kaikilla, aivan kaikilla on laittaa se 20e kuussa salikorttiin. Jos jättää ne viikonloppu ryypiskelyt ja tupakan pois niin jää kummasti sitä rahaa vaikka mille riennoille. Se on kiinni siitä, mitä vaivautuu elämässään tekemään. Harjoittelu tuottaa tulosta, lorviminen ei. - Henkilö92
-R91 kirjoitti:
Kyllä mulla itsetuntokin on salilla kasvanut. Kun alkaa kehittymään ja osaa asiansa salilla se kannusti itseä yrittämään muillakin osa-alueilla. Koulussa, sosiaalisen elämän kanssa, terveyden ja ulkonäönkin ylläpidossa.
Kaikilla, aivan kaikilla on laittaa se 20e kuussa salikorttiin. Jos jättää ne viikonloppu ryypiskelyt ja tupakan pois niin jää kummasti sitä rahaa vaikka mille riennoille. Se on kiinni siitä, mitä vaivautuu elämässään tekemään. Harjoittelu tuottaa tulosta, lorviminen ei.Mutta kun ei vaan jaksa. Ei yksinkertaisesti pysty treenaamaan. Aloittanut olen varmasti lähemmäs satakertaa ja jokakerta olen viikon parin jälkeen huomannut jälleen vain istuvani koneella. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Halua kyllä olisi, mutta mitään muuta ei sitten olekkaan.
- xfhnbvn
Henkilö92 kirjoitti:
Mutta kun ei vaan jaksa. Ei yksinkertaisesti pysty treenaamaan. Aloittanut olen varmasti lähemmäs satakertaa ja jokakerta olen viikon parin jälkeen huomannut jälleen vain istuvani koneella. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Halua kyllä olisi, mutta mitään muuta ei sitten olekkaan.
Rutiinia ei ihan viikossa vakiinnuteta. Alkuun täytyy vähän ponnistella, mut kyllä se siitä lähtee.
Koneella istuminen oli itellä myös muutama vuos sit ongelma, mut lopetin turhat pelaamiset ja aloin tekemään jotain oikeasti kehittävää. - pyäähhman
xfhnbvn kirjoitti:
Rutiinia ei ihan viikossa vakiinnuteta. Alkuun täytyy vähän ponnistella, mut kyllä se siitä lähtee.
Koneella istuminen oli itellä myös muutama vuos sit ongelma, mut lopetin turhat pelaamiset ja aloin tekemään jotain oikeasti kehittävää.http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13910&p=535283#p535261
- Samuel18
Asia viesti! Tällasia lisää. Ihmisten pitäis pohtia ongelmia vähän karkeemmalla kädellä ennenkun alkaa nimeemään syyks ongelmiinsa tätä mystistä masennusta, joka ilmaantu muka ihan tyhjästä pilaamaan elämää. Kyl se aina jostain johtuu, passiivisuus on aika iso tekijä. Must masennus ei edes ole sairaus, enemmänkin oireilua puutteellisesta elämästä.
Älä välitä vittuilusta. Näil on vaikeeta ja ruikuttaa, eihän nää muutakaan osaa.- aku ankka
masennus tulee usein
tekemättömistä teoista
lykätyistä suunnitelmista
epäsäännöllisetä elämästä
tuo epäsäännöllinen elämä aiheuttaa kaikenlaista
hormoonallisesti eli kehon kemiallisesti mikä vaikuttaa kehoon ja lihastoimintoihin joka vaikuttaa mieleen joka taas vaikuttaa näihin samoihin
eli oravan pyörä
pois siitä heti tulejo nyt
näin
pakota itsesi säännölliseen elämään 60 päivän ajaksi
samaan aikaan nukkumaan samaanaikaan ylös
samaanaikaan fyysinenharjoitus joka toinen puntti jokatoinen liikunta
samaanaikaan mielellinen harjoitus lukeminen
samaanaikaan henkinen harjoitus musiiki makoilu miettiminen
joka päivä nauhoitettujen faktojen kuuntelu samalla kun teet jotain - vanhapaska
aku ankka kirjoitti:
masennus tulee usein
tekemättömistä teoista
lykätyistä suunnitelmista
epäsäännöllisetä elämästä
tuo epäsäännöllinen elämä aiheuttaa kaikenlaista
hormoonallisesti eli kehon kemiallisesti mikä vaikuttaa kehoon ja lihastoimintoihin joka vaikuttaa mieleen joka taas vaikuttaa näihin samoihin
eli oravan pyörä
pois siitä heti tulejo nyt
näin
pakota itsesi säännölliseen elämään 60 päivän ajaksi
samaan aikaan nukkumaan samaanaikaan ylös
samaanaikaan fyysinenharjoitus joka toinen puntti jokatoinen liikunta
samaanaikaan mielellinen harjoitus lukeminen
samaanaikaan henkinen harjoitus musiiki makoilu miettiminen
joka päivä nauhoitettujen faktojen kuuntelu samalla kun teet jotainKyllä noilla pitäisi alkaa paremmin menemään
- Odi et amo
Ei lihas kasva noin nopeesti, oikeesti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192206Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392095Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301989Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471396- 741336
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56812Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32718