Pitäs vaihtaa öljyt hieman vanhempaan mazdaan, ongelmia tällä hetkellä on nostimien nakutus ja öljyä joutuu lisäämään pari kertaa 10 000 km aikana. Mikä vaihtoehdoista olis paras noita ongelmia ajatellen ?
Teboil Gold S 5w-40 API SL 17,90€
Shell Helix Plus 5w-40 API SL 21,90€
Neste City Standard 5w-40 API SL 24,90€
Teboil olis ainoana täyssynteettistä mutta tuskinpa sillä on vanhemmassa autossa merkitystä.
Mikä näistä paras?
15
622
Vastaukset
- Öööööljyt
Moro.
Kaikissa viskositeettiluokka sama eli todennäköisesti kaikki pelaa yhtä hyvin. Itse olen ajanut vuosien saatossa kaikilla noilla eikä ole ollut valittamista. - nostin__
Nostimien nakutus selviää vain kokeilemalla eri öljymerkkejä. Voi myös auttaa jos kierrättää konetta kunnolla eli ottaa tehoja irti (paineella lähtee paskat irti). Miten muuten, nakuttaako ne nostimet vain kylmäkäynnistyksessä? Jos nakuttaa kokoajan, kannattaa tsekata öljynpaineet.
Itse laittaisin TB Gold, halvin hinta ja täyssynteettistä. Ei tosiaan kannata vanhaan autoon laittaa mitään kallista. Parin kerran lisäys 10k välillä on normaalia, mutta xxW-50 öljyllä saattaa saada pienennettyä kulutusta hiukan, jos on tarvetta.- 6261990
Moottorin kierrätys kuuluu ajotyyliini mutta ei ole auttanut nakutukseen ja kokoajanhan se nakuttaa. Olen kuullut että nois olis alimitoitetut öljypumput että senkin takia voi nakuttaa.
Vaikuttaako öljyn kuumaviskositeetti mitenkään öljynpaineisiin ? Voisko esimerkiksi paksummalla öljyllä saada paremmat paineet ? Nesteen 5w-50 maksais ainaki yhtä paljon kuin tuo 5w-40. - 626 12V
6261990 kirjoitti:
Moottorin kierrätys kuuluu ajotyyliini mutta ei ole auttanut nakutukseen ja kokoajanhan se nakuttaa. Olen kuullut että nois olis alimitoitetut öljypumput että senkin takia voi nakuttaa.
Vaikuttaako öljyn kuumaviskositeetti mitenkään öljynpaineisiin ? Voisko esimerkiksi paksummalla öljyllä saada paremmat paineet ? Nesteen 5w-50 maksais ainaki yhtä paljon kuin tuo 5w-40.Moi
Älä turhaan puljaa öljyjen kanssa, ei auta
Tyyppivika 80- luvun lopun ja 90 -luvun alun Mazdoissa uudesta lähtien.
Tekivät Mazdalla huollon yhteydessä huuhtelun ( forte ). Sillä selvittiin jotenkuten aina seuraavaan huoltoon. Muutama Mazda 626 oli, joten kokemusta on. - nostin________
6261990 kirjoitti:
Vaikuttaako öljyn kuumaviskositeetti mitenkään öljynpaineisiin ? Voisko esimerkiksi paksummalla öljyllä saada paremmat paineet ? Nesteen 5w-50 maksais ainaki yhtä paljon kuin tuo 5w-40.paksumman viskositeetin öljyllä saa hieman nostettua öljynpainetta. mutta jos pumpulla ei riitä virtauksen tuotto (eli alimitoitettu), niin epäilen ettei sitä saa huijattua viskositeettia muuttelemalla.
- öljyukko
6261990 kirjoitti:
Vaikuttaako öljyn kuumaviskositeetti mitenkään öljynpaineisiin ? Voisko esimerkiksi paksummalla öljyllä saada paremmat paineet ? Nesteen 5w-50 maksais ainaki yhtä paljon kuin tuo 5w-40.Nostajien vaihdolla selviää ongelmasta. Älä laita forteja, turhaa ja kallista tekohengittelyä, samalla rahalla hankit nostajat.
Paras öljy on Mobil Super 3000 eli vanha SyntS. Tuolla öljyllä pysyy hiljaisimpana.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8835094
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8837134 - niin se on
öljyukko kirjoitti:
Nostajien vaihdolla selviää ongelmasta. Älä laita forteja, turhaa ja kallista tekohengittelyä, samalla rahalla hankit nostajat.
Paras öljy on Mobil Super 3000 eli vanha SyntS. Tuolla öljyllä pysyy hiljaisimpana.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8835094
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8837134"Älä laita forteja, turhaa ja kallista tekohengittelyä"
Puhdistaa nuo käsittelyt muutenkin moottoria, STP reilusti edullisempaa kuin Forte.
Itse käytän Mazda Familian koneessa Mobilin 5w50 öljyä, vaihtoväli max 7500km, hyvin pysynyt nakutukset kurissa. Sillointällöin teen huuhtelun STP:llä. - nakunakunaku
niin se on kirjoitti:
"Älä laita forteja, turhaa ja kallista tekohengittelyä"
Puhdistaa nuo käsittelyt muutenkin moottoria, STP reilusti edullisempaa kuin Forte.
Itse käytän Mazda Familian koneessa Mobilin 5w50 öljyä, vaihtoväli max 7500km, hyvin pysynyt nakutukset kurissa. Sillointällöin teen huuhtelun STP:llä.ei pal maksa stp ym,nostajat taitaa olla marmoritiski tavaraa ja hinnoittelu sen mukainen.Ja ei ne itsekseen sinne mene,toki tuskin montaa tuntia ammattimies niitä vaihtaa(a hinta 55-100e tunti)joten jos pesu auttaa vaik vain öljynvaihtovälin on se järkevää.Jos 6261990 on varmaan 90vm matukkaa miks laittaa autonhinta nostajaremppaan,pesu vois vähän irroitella männän renkasita karstaa(eli naftaa mäniten päälle yön yli ja uusil öljyil se pesu nostajille)noin hiljeni ja öljyn kulutus väheni järjelliseks(1l 7tkm) eri merkkises autos mis sama nakutus ja öljyn syönti ongelma.
- öljyukko
nakunakunaku kirjoitti:
ei pal maksa stp ym,nostajat taitaa olla marmoritiski tavaraa ja hinnoittelu sen mukainen.Ja ei ne itsekseen sinne mene,toki tuskin montaa tuntia ammattimies niitä vaihtaa(a hinta 55-100e tunti)joten jos pesu auttaa vaik vain öljynvaihtovälin on se järkevää.Jos 6261990 on varmaan 90vm matukkaa miks laittaa autonhinta nostajaremppaan,pesu vois vähän irroitella männän renkasita karstaa(eli naftaa mäniten päälle yön yli ja uusil öljyil se pesu nostajille)noin hiljeni ja öljyn kulutus väheni järjelliseks(1l 7tkm) eri merkkises autos mis sama nakutus ja öljyn syönti ongelma.
No joo ei se STP paljoa maksa, mutta nafta ei sitäkään.
Nostajat ei ole marmoritiskikamaa, saa motonetistä tosin oli kyllä mazdaan arvokkaat myönnetään. Jos osaat avata venttiilikopan niin osaat vaihtaa nostajat,ei ole todellakaan vaikeaa mazdassa kun saa keinut niin näppärästi irti.
Ehdottomasti paras tekohengitys vaihtoehto on poistaa nostajat ja laittaa ne yöksi naftaan lillumaan. Purkin pohjalle naftaa ja nasta jota vasten painelet nostajaa ja pumppailet siitä nostajan toisesta päästä niin puhdistuu parhaiten. Tämäkään ei sitten auta kuluneisiin nostajiin, joita on pirun vaikea eroittaa toimivista jos eivät ole jo ihan loppu. Näillä eväillä muutama nostaja putsattu ja auttaa pidempään ku fortet eikä maksa mitään.
Forteja ja STP:tä en vieläkään koneisiini laittaisi. Minun mielestäni ne ei sinne kuulu, makunsa kullakin. Hyöty on myös kyseenalainen (konerikko mahdollinen). Johonkin myyntiautoon tuota temppua voisi kokeillakkin. Huom. tämä oli sitten minun mielipiteeni, kukin tekee mitä tykkää. - zäk zäk
öljyukko kirjoitti:
Nostajat ei ole marmoritiskikamaa, saa motonetistä tosin oli kyllä mazdaan arvokkaat myönnetään. Jos osaat avata venttiilikopan niin osaat vaihtaa nostajat,ei ole todellakaan vaikeaa mazdassa kun saa keinut niin näppärästi irti.
Ehdottomasti paras tekohengitys vaihtoehto on poistaa nostajat ja laittaa ne yöksi naftaan lillumaan. Purkin pohjalle naftaa ja nasta jota vasten painelet nostajaa ja pumppailet siitä nostajan toisesta päästä niin puhdistuu parhaiten. Tämäkään ei sitten auta kuluneisiin nostajiin, joita on pirun vaikea eroittaa toimivista jos eivät ole jo ihan loppu. Näillä eväillä muutama nostaja putsattu ja auttaa pidempään ku fortet eikä maksa mitään.
Forteja ja STP:tä en vieläkään koneisiini laittaisi. Minun mielestäni ne ei sinne kuulu, makunsa kullakin. Hyöty on myös kyseenalainen (konerikko mahdollinen). Johonkin myyntiautoon tuota temppua voisi kokeillakkin. Huom. tämä oli sitten minun mielipiteeni, kukin tekee mitä tykkää.12 kpl uusia nostajia ja työt päälle jos ei iteltä onnistu, liian kallista.
Forte käsittelyä harjoitetaan ihan yleisesti merkkikorjaamoissa, eli ohjeiden mukaan ei mitään riskiä. Ja jos losahtaa niin siinähän tulis samalla ympäristöteko? Halvassa paskassa löpö ajaa saman asian. tekohengitystähän se, mutta eipä päät käänny kadulla. - 6261990
öljyukko kirjoitti:
Forteja ja STP:tä en vieläkään koneisiini laittaisi. Minun mielestäni ne ei sinne kuulu, makunsa kullakin. Hyöty on myös kyseenalainen (konerikko mahdollinen). Johonkin myyntiautoon tuota temppua voisi kokeillakkin. Huom. tämä oli sitten minun mielipiteeni, kukin tekee mitä tykkää.Olen kyllä kokeillut valvolinen huuhteluainetta mutta ei se mitään auttanut, kaikenlisäksi öljyjen mukana tuli ulos pari metallilastua vaikka käytin sitä ohjeiden mukaisesti.
Nostajien vaihtoa olen harkinnut mutta en viitsi avata konetta kun ei oo varma osaako ne vaihtaa itse ja korjaamolle en vie autoa.
Eihän siitä nakutuksesta käynnille ole haittaa, lähinnä ärsyttävää vain. Mietin vain voisko öljyllä vaikuttaa siihen mutta eihän se huippuöljyilläkään häviä kokonaan. - öljyukko
6261990 kirjoitti:
Olen kyllä kokeillut valvolinen huuhteluainetta mutta ei se mitään auttanut, kaikenlisäksi öljyjen mukana tuli ulos pari metallilastua vaikka käytin sitä ohjeiden mukaisesti.
Nostajien vaihtoa olen harkinnut mutta en viitsi avata konetta kun ei oo varma osaako ne vaihtaa itse ja korjaamolle en vie autoa.
Eihän siitä nakutuksesta käynnille ole haittaa, lähinnä ärsyttävää vain. Mietin vain voisko öljyllä vaikuttaa siihen mutta eihän se huippuöljyilläkään häviä kokonaan.Ei se kovaääninen ja pitkäaikainen nakuttelu kyllä terveellistäkään ole, mutta ei pienestä raksuttelusta tosiaan huolissaan tarvitse olla.
Koitas tuota Mobil Super 3000 öljyä, monia merkkejä olen kokeillut ja tuo ollut hiljaisinta. - öljyukko
zäk zäk kirjoitti:
12 kpl uusia nostajia ja työt päälle jos ei iteltä onnistu, liian kallista.
Forte käsittelyä harjoitetaan ihan yleisesti merkkikorjaamoissa, eli ohjeiden mukaan ei mitään riskiä. Ja jos losahtaa niin siinähän tulis samalla ympäristöteko? Halvassa paskassa löpö ajaa saman asian. tekohengitystähän se, mutta eipä päät käänny kadulla.Kalliita olivat juu, mutta aina kannattaa puhdistaa ne itse ensin jos hommaan uskaltaa/osaa ryhtyä.
Kyllä moottoreita on käsittelyissä hajonnutkin, olisivat luultavasti hajonneet itsekseenkin myöhemmin, mutta kuitenkin. Eli "ei mitään riskiä" en kyllä niele.
Tuollainen raksutin kyllä kerää kivasti katseita, huomattu on.
- meister69
Osa synteettistä valvoline max life 10w40. Toimi mulla aikonaan hyvin läpi vuoden vanhassa 1.6i 323:ssa. Loppui öljynkulutus ja nakutus kylmänä.
- 6261990
Ajelin tuolla öljyllä yhden kesän ja nakutti paljon pahemmin kun nykyisilla castrolin öljyillä. Öljynkulutusta kyllä vähensi hieman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192206Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392085Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301989Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471396- 741336
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56812Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32708