Auringon aktiivisuudella ei vaikutusta lämpötiloihin

arvelisin näin

Miettikääpä nyt. Jos mietitään vaikkapa syviä pilkkuminimejä (Maunderin minimi ja Daltonin minimi), niin Auringon säteily on silloin parin kolmen PROMILLEN verran heikompaa, kuin normaalina aikana. Jos normaali säteily olisi vaikkapa 100 %, niin syvemmän pilkkuminimin aikaan se on jotain 99,7 %-99,8 % normaalista säteilystä. Paljonkos luulette tuon eron vaikuttavan lämpötilohin? Eihän se vaikuta juuri nimeksikään.

Normaali Aurinkovakio on noin 1365 W/neliömetri (tai 1366 W, riippuu hieman tulkinnasta) ja syvemmän pilkkuminimin aikoihin tämä on ollut 2-3 W/neliömetri alempi. Erot ovat siis aika minimaalisia, tuolla ei liene globaaleihin lämpötilohin juuri mitään vaikutusta.

31

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh joo

      Aivan, juuri noin. Ja tuota on yritetty takoa palstan hörhöjen umpiluuhun jo useamman vuoden ajan, mutta joidenkin tyhmimpien osalta edelleen tuloksetta.

    • harhaluulo...

      piileekin... Aktiivisuusvaihtelut (ilmeisesti mm. magnettikentän vaihtelut) ohjaavat esim. suihkuvirtausten paikkoja.
      http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=2184

      Tai esim. ohjaavat merten virtauksia, vaikkapa summassa valittuna:
      http://www.agu.org/pubs/crossref/2008/2008GL034831.shtml

      Esim Maan radan elliptisyysmuutosten aiheuttama hyvin pieni säteilytehon vaihtelu aiheuttaa jääkaudet.
      http://www.scholarpedia.org/article/Stochastic_resonance

    • pilkkukaks

      Pari kolme promillea kuuluu normaalin 11 vuotissyklin vaihteluun jossa mitataan aurinkon fotonit mutta, nekin vain osittain, esim UV-C ei kuulu ilmastopaneelin hyväksymiin mitattaviin.
      UV-säteily saattaa vaihdella 100-50% ja UV-säteily kokonaisuudessaan onkin vähentynyt merkittävästi muutaman viime vuoden aikana.

      Auringon energiamäärästä kuitenkin suurehko osa on muunlaistakin "säteilyä" mm. voimakkaasti vaihtelevaa hiukkastuulta joka myöskin on nykyisen minimin aikana laskenut huomattavasti,
      ensimmäisenä tämän vaikutus havaittiin otsoniaukossa joka pieneni merkittävästi, toiseksi, esim. NAO-indeksi kääntyi negatiiviseksi ja toi eurooppaan mannermaisemman ilmaston, Venäjän lämmintä ja kuivaa mannerilmaa kulkeutuu myös etelää kohti Aasian kuivuudesta kärsiville ylängöille.
      Lisäksi tyynenmeren pohjoisosiin pakkautui El ninon ja negatiivisen NAO:n takia runsaasti lämmintä pintavettä joka nosti alaskan talvilämmöt.

      Auringolla siis on todettu olevan monenlaista suht nopeaakin vaikutusta ilmastoomme, pitkäaikaisistahan ei ole epäilystäkään.

      Sitten on vielä tämä kosminen taustasäteily ja sen pilvisyysvaikutus, johon en vieläkään ota kantaa koska tutkimus on kiistanalainen.

      En jaksa oikolukea, pyydä tarkennusta jos tarvitset.

      • hahhahhoijaa

        Ja tuon ilmastotieteen einsteinina esiintyvän pilkkukaks-pellen mielestä, kun mennään tammikuun seitsemännestä päivästä neljä kuukautta eteenpäin, ollaan huhtikuun alkupuolella:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749774

        Tiedoksesi pelle, että auringon 11-vuotisen syklin vaihtelu sen KOKONAISsäteilytehossa on alle 1 promille.


      • pilkkukaks
        hahhahhoijaa kirjoitti:

        Ja tuon ilmastotieteen einsteinina esiintyvän pilkkukaks-pellen mielestä, kun mennään tammikuun seitsemännestä päivästä neljä kuukautta eteenpäin, ollaan huhtikuun alkupuolella:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749774

        Tiedoksesi pelle, että auringon 11-vuotisen syklin vaihtelu sen KOKONAISsäteilytehossa on alle 1 promille.

        Uudelleen asiaa ajateltuani, myönnän että kalenterin kanssa sekoilinkin minä itse, olin ilmeisesti juuttunut tammikuiseen ajatukseeni koska en vaivautunut laskemaan sitä, olin siis väärässä, nyt saat masturboida.


      • kuten huomaatte
        pilkkukaks kirjoitti:

        Uudelleen asiaa ajateltuani, myönnän että kalenterin kanssa sekoilinkin minä itse, olin ilmeisesti juuttunut tammikuiseen ajatukseeni koska en vaivautunut laskemaan sitä, olin siis väärässä, nyt saat masturboida.

        Sinä sentään pystyt myöntämään reilusti jos teet virheen.
        Hohheli sen sijaan herjaa ja spämmäilee täysin asiaankuulumattomasti toisen ketjun keskusteluja tänne.

        Kumpi teistä käyttäytyy kypsästi ja vastuulisesti?


      • hahhahhoijaa
        kuten huomaatte kirjoitti:

        Sinä sentään pystyt myöntämään reilusti jos teet virheen.
        Hohheli sen sijaan herjaa ja spämmäilee täysin asiaankuulumattomasti toisen ketjun keskusteluja tänne.

        Kumpi teistä käyttäytyy kypsästi ja vastuulisesti?

        Hyvä hyvä, pilkkukaks viimeinkin tajusi oman mokansa ja myönsi sen.

        Mutta huono, huono, heti perään pilkkukaks eri nikillä kehui itseään ja haukkui alunperin oikeassa ollutta "Hohhelia" ja/tai minua.

        Että sellaisia tyhmiä ja lapsellisia pellejä ovat nuo pilkkukahden tapaiset palstan hörhöt.


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Hyvä hyvä, pilkkukaks viimeinkin tajusi oman mokansa ja myönsi sen.

        Mutta huono, huono, heti perään pilkkukaks eri nikillä kehui itseään ja haukkui alunperin oikeassa ollutta "Hohhelia" ja/tai minua.

        Että sellaisia tyhmiä ja lapsellisia pellejä ovat nuo pilkkukahden tapaiset palstan hörhöt.

        Ei kehunut itseään.
        Se olin minä.


      • hahhahhoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        Ei kehunut itseään.
        Se olin minä.

        Ahaa, kirjauduit sitten vanhalla tunnuksellasi, jotta voit uskotella, että et kehunut itseäsi.

        Todella säälittävää.

        Tai vaikka näin ei olisikaan, niin siinä tapauksessa myös sinä olet tyhmä ja lapsellinen pelle. Asetut toisen pellen puolelle, joka yritti vinoilla Hohhelille, ja epäonnistui siinä täydellisesti tekemällä tyhmän mokan, ja sitten hänellä vielä kesti kauan tajuta se oma tyhmä mokansa. Ja koko ajan teidän hörhöjen jatkuvasti parjaama Hohheli on ollut täydellisen oikeassa.


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Ahaa, kirjauduit sitten vanhalla tunnuksellasi, jotta voit uskotella, että et kehunut itseäsi.

        Todella säälittävää.

        Tai vaikka näin ei olisikaan, niin siinä tapauksessa myös sinä olet tyhmä ja lapsellinen pelle. Asetut toisen pellen puolelle, joka yritti vinoilla Hohhelille, ja epäonnistui siinä täydellisesti tekemällä tyhmän mokan, ja sitten hänellä vielä kesti kauan tajuta se oma tyhmä mokansa. Ja koko ajan teidän hörhöjen jatkuvasti parjaama Hohheli on ollut täydellisen oikeassa.

        Ikävä kyllä erehdyt ''rakas'' ystäväiseni. :-/
        En voi sitä todistaa, mutta itse asiassa samapa tuo.


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Ahaa, kirjauduit sitten vanhalla tunnuksellasi, jotta voit uskotella, että et kehunut itseäsi.

        Todella säälittävää.

        Tai vaikka näin ei olisikaan, niin siinä tapauksessa myös sinä olet tyhmä ja lapsellinen pelle. Asetut toisen pellen puolelle, joka yritti vinoilla Hohhelille, ja epäonnistui siinä täydellisesti tekemällä tyhmän mokan, ja sitten hänellä vielä kesti kauan tajuta se oma tyhmä mokansa. Ja koko ajan teidän hörhöjen jatkuvasti parjaama Hohheli on ollut täydellisen oikeassa.

        Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa?


      • hahhahhoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        Ikävä kyllä erehdyt ''rakas'' ystäväiseni. :-/
        En voi sitä todistaa, mutta itse asiassa samapa tuo.

        Enpä taida erehtyä. Itse asiassa nyt varmistui eräs asia, jota jo aikanaan epäilinkin.


      • hahhahhoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa?

        Miksi kehut itseäsi kolmannessa persoonassa?


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Miksi kehut itseäsi kolmannessa persoonassa?

        Kato kun olen kokonaan eri persoona, kuin se jonka kanssa ilmeisesti luulet kinaavasi.


        Sinä sen sijaan puhuit itsestäsi kolmannessa persoonassa useammin kuin kerran.
        Kannataisko käydä psykiatrilla? Sinulla nimittäin vaikuttaisi olevan ylemmyyskompleksi ja se on kuule vakavaa se.

        Älä kinaa kun et siihen kunnolla pysty.


      • pilkkukaks
        hahhahhoijaa kirjoitti:

        Ahaa, kirjauduit sitten vanhalla tunnuksellasi, jotta voit uskotella, että et kehunut itseäsi.

        Todella säälittävää.

        Tai vaikka näin ei olisikaan, niin siinä tapauksessa myös sinä olet tyhmä ja lapsellinen pelle. Asetut toisen pellen puolelle, joka yritti vinoilla Hohhelille, ja epäonnistui siinä täydellisesti tekemällä tyhmän mokan, ja sitten hänellä vielä kesti kauan tajuta se oma tyhmä mokansa. Ja koko ajan teidän hörhöjen jatkuvasti parjaama Hohheli on ollut täydellisen oikeassa.

        Taidat oikeasti olla melko sokea erilaisille kirjoitustyyleille, Steurastajakin sen jo tänään sanoi, olet harvinaisen läpinäkyvä multinikkiesi kanssa.

        Johtuiskohan mokani siitä että NASAn sivuilla datasarjan vuosineljänneksen keskiarvon laskenta alkaa jouluusta, tällöin huhtikuu on jo viides kuukausi,
        en muuten asiaa edes mainitsisi koska se on aivan turhaa selittelyä mutta, tässä piileekin hauska sattumus jonka haluan jakaa kanssanne,
        hohheli nimittäin saa siitäkin krediitit,
        harrastin juuri eilenillalla kyseistä tointa, nimittäin kiusoittelin hohhelia san diegon lämmöillä, josta tekstimuodossa otin poimintoja.


      • hahhahhoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        Kato kun olen kokonaan eri persoona, kuin se jonka kanssa ilmeisesti luulet kinaavasi.


        Sinä sen sijaan puhuit itsestäsi kolmannessa persoonassa useammin kuin kerran.
        Kannataisko käydä psykiatrilla? Sinulla nimittäin vaikuttaisi olevan ylemmyyskompleksi ja se on kuule vakavaa se.

        Älä kinaa kun et siihen kunnolla pysty.

        Eikö ole käynyt ollenkaan mielessäsi, että minäkin (tai siis sinusta poiketen vain minä) voisin olla eri persoona kuin se joksi minua luulet?

        Tiedoksesi, että tälle palstalle on kirjoitellut useampia "Hohheleita".


      • hahhahhoijaa
        pilkkukaks kirjoitti:

        Taidat oikeasti olla melko sokea erilaisille kirjoitustyyleille, Steurastajakin sen jo tänään sanoi, olet harvinaisen läpinäkyvä multinikkiesi kanssa.

        Johtuiskohan mokani siitä että NASAn sivuilla datasarjan vuosineljänneksen keskiarvon laskenta alkaa jouluusta, tällöin huhtikuu on jo viides kuukausi,
        en muuten asiaa edes mainitsisi koska se on aivan turhaa selittelyä mutta, tässä piileekin hauska sattumus jonka haluan jakaa kanssanne,
        hohheli nimittäin saa siitäkin krediitit,
        harrastin juuri eilenillalla kyseistä tointa, nimittäin kiusoittelin hohhelia san diegon lämmöillä, josta tekstimuodossa otin poimintoja.

        Kiusoittelit jotain toista palstan keskustelijaa? Olet siis todella lapsellinen pelle.


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Eikö ole käynyt ollenkaan mielessäsi, että minäkin (tai siis sinusta poiketen vain minä) voisin olla eri persoona kuin se joksi minua luulet?

        Tiedoksesi, että tälle palstalle on kirjoitellut useampia "Hohheleita".

        koska olet niin läpinäkyvä kuten herra tuossa alempana kirjoitteli.


      • hahhahhoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        koska olet niin läpinäkyvä kuten herra tuossa alempana kirjoitteli.

        Taitaa kuules olla niin, että vain sinun kannattaisi käydä psykiatrilla.

        Aiotko lässyttää tuota paskaasi taas loputtomasti? Miksi sinulla ei näin arkipäivänä ole mitään parempaa tekemistä?


      • hahhahhoijaa kirjoitti:

        Taitaa kuules olla niin, että vain sinun kannattaisi käydä psykiatrilla.

        Aiotko lässyttää tuota paskaasi taas loputtomasti? Miksi sinulla ei näin arkipäivänä ole mitään parempaa tekemistä?

        ja itse asiassa skannaan tässä justiinsa konettani viruksista, joita tuppaa olemaan harva se päivä.

        Sivumennen vilkaisin, että vieläkö täälä kinataan yhtälailla.


      • pilkkukaks
        hahhahhoijaa kirjoitti:

        Kiusoittelit jotain toista palstan keskustelijaa? Olet siis todella lapsellinen pelle.

        Kyllä se sinä olit, eikö sinulla hohheli ole mitään muuta tekemistä kuin kirjoitella huuhaatasi loputtomasti 24h/7vrk tälle palstalle, miksi et käy töissä?

        Nyt sinuttelin, "tökin sormella".


      • pilkkukaks
        Juupajåå kirjoitti:

        ja itse asiassa skannaan tässä justiinsa konettani viruksista, joita tuppaa olemaan harva se päivä.

        Sivumennen vilkaisin, että vieläkö täälä kinataan yhtälailla.

        Iltatuuri itselläni, tästä piakkoin alankin toimeen,
        älä suotta pilaa päivääsi jästipään kanssa, kiitos vaivannäöstäsi.


      • pilkkukaks kirjoitti:

        Iltatuuri itselläni, tästä piakkoin alankin toimeen,
        älä suotta pilaa päivääsi jästipään kanssa, kiitos vaivannäöstäsi.

        Kuhan huvitan itteäni. :-)


      • hahhahoijaa
        Juupajåå kirjoitti:

        Kuhan huvitan itteäni. :-)

        Tehdäänpäs tähän vielä yhteenveto tyhmän ja lapsellisen multinikin tämänkertaisesta hörhöilystä:

        Viime yönä palstan multinikkipelle "pilkkukaks" / "kuten huomaatte" / "Juupajåå" yritti vinoilla Hohhelille. Mutta hän mokasi nolosti, kun ei osannut laskea 1 4. Sitten hän nolasi itsensä vielä enemmän, kun hänellä kesti monta tuntia tajuta oma mokansa, sen jälkeen kun se oli kerrottu hänelle.

        Sitten multinikkipelle yritti multinikkipelleilyllä pelastaa kasvonsa. Koko hörhöily löytyy tästä ketjusta ja tuosta toisesta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749774

        Ja tuo sama multinikkipelle esiintyy täällä ilmastotieteen einsteinina.

        Nyt en enää keskustele pellen kanssa tästä aiheesta enempää ainakaan tässä ketjussa. Eli sano nyt vielä jotain lapsellista multinikkipelle, saat viimeisen sanan.


      • kuten huomaatte
        hahhahoijaa kirjoitti:

        Tehdäänpäs tähän vielä yhteenveto tyhmän ja lapsellisen multinikin tämänkertaisesta hörhöilystä:

        Viime yönä palstan multinikkipelle "pilkkukaks" / "kuten huomaatte" / "Juupajåå" yritti vinoilla Hohhelille. Mutta hän mokasi nolosti, kun ei osannut laskea 1 4. Sitten hän nolasi itsensä vielä enemmän, kun hänellä kesti monta tuntia tajuta oma mokansa, sen jälkeen kun se oli kerrottu hänelle.

        Sitten multinikkipelle yritti multinikkipelleilyllä pelastaa kasvonsa. Koko hörhöily löytyy tästä ketjusta ja tuosta toisesta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749774

        Ja tuo sama multinikkipelle esiintyy täällä ilmastotieteen einsteinina.

        Nyt en enää keskustele pellen kanssa tästä aiheesta enempää ainakaan tässä ketjussa. Eli sano nyt vielä jotain lapsellista multinikkipelle, saat viimeisen sanan.

        "Eli sano nyt vielä jotain lapsellista multinikkipelle, saat viimeisen sanan."

        No sanonpa hyvinkin :) En ole "pilkkukaks" enkä "juupajåå", joka kusetti sinua näköjään taas täysillä.

        Hohheli/Hahhahoijaa on taas todistanut elämää suuremman lapsellisuutensa tässä ketjussa. Mikäpä siinä, helpottaa vain meidän muiden hommaa kun teet sen itse.


      • ihmettelen..
        kuten huomaatte kirjoitti:

        "Eli sano nyt vielä jotain lapsellista multinikkipelle, saat viimeisen sanan."

        No sanonpa hyvinkin :) En ole "pilkkukaks" enkä "juupajåå", joka kusetti sinua näköjään taas täysillä.

        Hohheli/Hahhahoijaa on taas todistanut elämää suuremman lapsellisuutensa tässä ketjussa. Mikäpä siinä, helpottaa vain meidän muiden hommaa kun teet sen itse.

        En ole hohheli enkä hahhahhoijaa, mutta ihmettelen tätä:

        Tuossa yläpuolella nimimerkki "kuten huomaatte" väitti, että ei ole "Juupajåå".

        Mutta kun katsotaan vielä ylempää, nimimerkki "Juupajåå" väitti olevansa "kuten huomaatte".

        Eli multinikin lapselliselta pelleilyltä tuo vahvasti vaikuttaa.


      • Kello on viisi
        Juupajåå kirjoitti:

        Kuhan huvitan itteäni. :-)

        Olkaa hyvä ja haistakaa paska.


      • kuten huomaatte
        ihmettelen.. kirjoitti:

        En ole hohheli enkä hahhahhoijaa, mutta ihmettelen tätä:

        Tuossa yläpuolella nimimerkki "kuten huomaatte" väitti, että ei ole "Juupajåå".

        Mutta kun katsotaan vielä ylempää, nimimerkki "Juupajåå" väitti olevansa "kuten huomaatte".

        Eli multinikin lapselliselta pelleilyltä tuo vahvasti vaikuttaa.

        Ensin meinasin haukkua Juupajåån perättömästä väitteestään.

        Tätä ketjua selatessani huomaan kuitenkin että hän onnistui sekoittamaan pakan täysin ja kusettamaan Hohhelia ja tuota äskeistä kirjoittajaa oikein kunnolla.

        Hyvä veto, Juupajåå! Tehdään tämä joskus toiste uudestaan.


    • jakson pituus

      Ja usein unohdetaan se, että jos meillä on joku jaksollinen ilmiö, niin jakson voimakkuuden lisäksi vaikuttavana tekijänä on usein myös jakson pituus.

    • X-skepsis

      Sinun otsikkosi on täysin päin persettä, vaikka muu teksti onkin ok.

      Auringon aktiivisuuden vaihtelu ja auringon säteilyn vaihtelu ovat merkityksessään kaksi eri asiaa.
      Aktiivisuuden vaihtelu vaikuttaa maapallolle tulevan kosmisen säteilyn kautta pilvisyyteen, joka taas vaikuttaa albedoon. Vahvistusta tähän tullaan saamaan piakkoin CERNistä.
      Säteilyn vaihtelu vaikuttaa maapallon saamaan auringon säteilyn määrään, joka vaihtelee merkityksettömän vähän auringon aktiivisuuden tahtiin ja ei merkittävää vaikutusta.
      Astrofyysikot kuten Svensmark ja Mursula voivat valottaa asiaa hiukan tarkemmin.

    • Steurastaja

      eli Jöns Höns.
      Kun tiedemiehet itse yrittävät päästä selville aiheesta,
      sinä mestaroit palstalla ikäänkuin viisaus olisi hallussasi?
      Kirjoitatko seuraavaan IPCC raporttiin jotta hyttysten lisääntyminen Saimaalla
      todistaa kasvihuoneilmiöstä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      40
      428
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe