Gambialaisten vaimot

eroamassa ikävä kyll

Tuo edellinen keskustelu alkaa olla niin pitkä, että aloitan uuden siitä mitä haluan kertoa.
Tunnen Gambialaisten vaimoja, ikä 20 , 30 40 ja varmaan on 50-60 mutta heitä en tunne koska olemme niin eri ikäisiä.
Vaimot joita tunnen ovat hyvissä ammateissa, fiksuja, älykkäitä, koulutettuja naisia.
Monet ovat kauniita, tai ainakin vähintään tavallisia, se yleistys että olisimme joitakin 120 kg on kyllä aika harvinainen tapaus, suurin osa tietämistäni naisista on aivan normaalivartaloisia.
Tuntemani naiset ovat monet mukavia, en ole tavannut yhtäkään jolla epäilisin olevan mielenterveysongelmia,
"hullua naista" vaikka miehet aina eron jälkeen niin väittävätkin.
Tämä vihjeeksi teille, uudet tyttöystävät, jotka aloittelette suhdetta naimisissa olevan tai juuri eronneen Gambialaisen miehen kanssa.
Jos sinä uusi tyttöystävä olet yhtä fiksu kuin monen vaimo, ota selvää, yritä tavata vaimo, ja kysy häneltäkin miksi se ero tuli.
Tulet varmaan huomaamaan, että sympatiasi ovat vaimon puolella, kun kuulet mitä vaimo kertoo.
Haluatko olla seuraava uhri?

121

6079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sonkoobula

      olen menossa naimisiin gambialaisen miehen kanssa. varmasti tuntuu hullulta, varsinkin kun lukee edellisen ketjun. tosin tiedän että suomesta löytyy myös samanlaisia pelimiehiä ja edelleenkään en usko että kansalaisuus tekisi ihmisestä pahan ja kieron.

      kulttuuri on gambiassa hyvin erillainen, mutta minun kokemuksieni perusteella sekä asiasta keskusteltuani mieheni, miehen sukulaisten ja ystävien kanssa arvomaailmani ei tästä juuri poikkea. heidän mielestään pettäminen ei ole oikein. valehtelu ei ole oikein. lasten hylkääminen ei ole oikein. toisen ihmisen satuttaminen ei ole oikein jne.

      eroavaisuuksiakin on esimerkiksi se että on hyväksyttävää ottaa monta vaimoa. mutta tämä on mahdollista vain, jos menee naimisiin moskeijassa ja viettää muslimihäät. en ole itse muslimi, enkä siksi ikinä aio ryhtyä. mies on muslimi, mutta ei oikeastaan ikinä rukoile ja on lähinnä ns. tapamuslimi. emme aio viettää muslimihäitä vaan meillä on siviilivihkiminen. hän ei ole ollut naimisissa ennen. mutta jos epäilisisin häntä, tiedot aikaisemmista muslimiavioliitoista löytyisivät Qadi's officen rekisteristä. on myös laitonta mennä naimisiin siviilissä jos on naimisissa jo ennestään. miksi naiset jotka ovat saaneet tietää miehensä tehneen näin, ole vieneet asiaa oikeuteen?

      lukiessani näitä surullisia tarinoita, tulee väkisinkin vainoharhaiseksi. on todella raskasta olla suhteessa, missä luottamus ei ole 100%. olen ollut hyvin epäileväinen miestäni kohtaan aika ajoin pelkästään lukiessani näitä hulluja tarinoita. kuitenkaan mieheni ei ole antanut mitään aihetta epäilyksiin ja olen päättänyt mennä naimisiin. minulla ei ole omaisuutta ja näillä näkymin emme tule asumaan suomessa. jos hän haluaa eurooppaan, hänellä on jo siihen mahdollisuus ilman minua. miten mieheni voisi minusta hyötyä? miten minusta voisi tulla seuraava uhri?

      • 18

        Toivottavasti sinusta ei tulekaan. kaikkea hyvää valitsemallesi tielle. Olen itse juuri eronnut gambialaisesta miehestäni ja tiedän, että hän tulee käyttämään seuraavaa naistaan häikäilemättömästi hyväkseen. Valehtelee koulutuksensa, työnsä jne, niin kuin teki alussa minullekin. Haukkuu minut varmasti hulluksi ja katkeraksi ämmäksi, joka heitti hänet pihalle ilman syytä. Ja tosiaan olen fiksu, koulutettu, urheilullinen, nätti nuori nainen. Siksi alkuperäinen kirjoitus oli hyvä. Olkaa tarkkoina noiden klubeilla pyörivien gambialaisten suhteen. Harvoin se on sitä, miltä se näyttää. Mielelläni mieheni uuden tyttöystävän kanssa juttelisin, mutta luulenpa, että entinen mieheni aikoo pitää juuri tästä syystä hänet kaukana minusta. Ettei totuus paljastuisi.


      • eroamassa ikävä kyll
        18 kirjoitti:

        Toivottavasti sinusta ei tulekaan. kaikkea hyvää valitsemallesi tielle. Olen itse juuri eronnut gambialaisesta miehestäni ja tiedän, että hän tulee käyttämään seuraavaa naistaan häikäilemättömästi hyväkseen. Valehtelee koulutuksensa, työnsä jne, niin kuin teki alussa minullekin. Haukkuu minut varmasti hulluksi ja katkeraksi ämmäksi, joka heitti hänet pihalle ilman syytä. Ja tosiaan olen fiksu, koulutettu, urheilullinen, nätti nuori nainen. Siksi alkuperäinen kirjoitus oli hyvä. Olkaa tarkkoina noiden klubeilla pyörivien gambialaisten suhteen. Harvoin se on sitä, miltä se näyttää. Mielelläni mieheni uuden tyttöystävän kanssa juttelisin, mutta luulenpa, että entinen mieheni aikoo pitää juuri tästä syystä hänet kaukana minusta. Ettei totuus paljastuisi.

        Sonkoobula, kyllä minäkin keskustelin ihan kaikesta mieheni kanssa ennen avioliittoa, sovittiin säännöt ja käytiin läpi asiat, mitä hyväksyy, mitä ei hyväksy, vaimot, lapset, muut avioliitot, uskonnot : KAIKKI.
        Silloin mies keskusteli, ja en kai olisi mennytkään naimisiin, jos olisin tiennyt että hän valehtelee, tai että kun aikaa kuluu eipä enää suostu keskustelemaan.
        Ja se on ihan totta että rahalla saa juuri sellaisen esteettömyystodistuksen kuin haluaa, ei niihin papereihin ole luottamista. Joko otat riskin tai et, totuus selviää sitten aikanaan, niinkun meille muillekin.


      • sonkoobula
        eroamassa ikävä kyll kirjoitti:

        Sonkoobula, kyllä minäkin keskustelin ihan kaikesta mieheni kanssa ennen avioliittoa, sovittiin säännöt ja käytiin läpi asiat, mitä hyväksyy, mitä ei hyväksy, vaimot, lapset, muut avioliitot, uskonnot : KAIKKI.
        Silloin mies keskusteli, ja en kai olisi mennytkään naimisiin, jos olisin tiennyt että hän valehtelee, tai että kun aikaa kuluu eipä enää suostu keskustelemaan.
        Ja se on ihan totta että rahalla saa juuri sellaisen esteettömyystodistuksen kuin haluaa, ei niihin papereihin ole luottamista. Joko otat riskin tai et, totuus selviää sitten aikanaan, niinkun meille muillekin.

        miksi valehdella? oliko miehelläsi joku syy valehtelemiseen? omaisuutesi tai halu saada oleskelulupa suomeen?

        esteettömyystodistuksia saa, mutta totuus tulee ilmi ennenpitkää ja siinä on riski joutua oikeuteen. rekisteristä voi myös käydä kysymässä. aika tyhmä pitää olla jos tuollaisen riskin ottaa pennittömän naisen vuoksi.


      • 20
        sonkoobula kirjoitti:

        miksi valehdella? oliko miehelläsi joku syy valehtelemiseen? omaisuutesi tai halu saada oleskelulupa suomeen?

        esteettömyystodistuksia saa, mutta totuus tulee ilmi ennenpitkää ja siinä on riski joutua oikeuteen. rekisteristä voi myös käydä kysymässä. aika tyhmä pitää olla jos tuollaisen riskin ottaa pennittömän naisen vuoksi.

        hahah..luuletko oikeasti, että nää miehet johonkin oikeuteen joutuu. Oikeudessa olisikin sitten moni näistä piireistä jo ollut. Anna nyt mennä vaan, kun siltä tuntuu. Toivotaan, että miehesi on poikkeustapaus.


      • sonkoobula
        20 kirjoitti:

        hahah..luuletko oikeasti, että nää miehet johonkin oikeuteen joutuu. Oikeudessa olisikin sitten moni näistä piireistä jo ollut. Anna nyt mennä vaan, kun siltä tuntuu. Toivotaan, että miehesi on poikkeustapaus.

        ei tietenkään joudu jos ei kukaan haasta. kaksinnaiminen on rikos ja siitä voi saada vankeutta. miksette laita exäänne oikeuden eteen?


      • 15
        sonkoobula kirjoitti:

        ei tietenkään joudu jos ei kukaan haasta. kaksinnaiminen on rikos ja siitä voi saada vankeutta. miksette laita exäänne oikeuden eteen?

        No ei todellakaan joudu mihinkään oikeuteen, haloo.
        Miten todistaisit edes kaksinnaimisen kun ukolla on väärennetty esteettömyystodistus?

        Olen muutenkin joutunut nyt tutustumaan suomalaiseen oikeuslaitokseen nigerialaisen exäni takia ja olen tyrmistynyt mitä pelleilyä se on.
        Mitkään viralliset asiakirjat valkoiselta naiselta ei kelpaa todisteeksi. Mustan miehen suulliset valheet sen sijaan kelpuutetaan. Tämäkin vain sitä kuuluisaa rasismin pelkoa.
        Oikeutta sieltä ei kyllä saa.


      • sonkoobula
        sonkoobula kirjoitti:

        ei tietenkään joudu jos ei kukaan haasta. kaksinnaiminen on rikos ja siitä voi saada vankeutta. miksette laita exäänne oikeuden eteen?

        niin en tiedä joutuuko vankilaan, mutta jos gambialainen on suomessa ja syyllistyy kaksinnaimiseen, hänet luovutetaan gambiaan. näin ainakin minä tämän lakitekstin ymmärsin.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1924/19240040


      • sonkoobula
        sonkoobula kirjoitti:

        niin en tiedä joutuuko vankilaan, mutta jos gambialainen on suomessa ja syyllistyy kaksinnaimiseen, hänet luovutetaan gambiaan. näin ainakin minä tämän lakitekstin ymmärsin.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1924/19240040

        mutta solmitut avioliitot löytyvät gambiasta rekisteristä. vai miten muuten tiedät että toinen on jo naimisissa ennestään?


      • 19
        sonkoobula kirjoitti:

        niin en tiedä joutuuko vankilaan, mutta jos gambialainen on suomessa ja syyllistyy kaksinnaimiseen, hänet luovutetaan gambiaan. näin ainakin minä tämän lakitekstin ymmärsin.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1924/19240040

        Noita käännytyksiä ja karkotuksia tapahtuu tosi vähän.
        Kun on Suomeen kerran päässyt niin täällä kyllä pysyy vaikka tekisikin rikoksia.


      • 12
        sonkoobula kirjoitti:

        mutta solmitut avioliitot löytyvät gambiasta rekisteristä. vai miten muuten tiedät että toinen on jo naimisissa ennestään?

        Ja mies voi ostaa halvalla paperin joka kumoaa mahdollisen Gambian rekisterin tiedot ja ilmoittaa hänen olleen sinkku ennen avioliittoa suomalaisen oleskelulupanaisen kanssa.

        Keksikää mitä vaan niin musta afrikkalainen keksii aina teitä enemmän.


      • eroamassa ikävä kyll
        19 kirjoitti:

        Noita käännytyksiä ja karkotuksia tapahtuu tosi vähän.
        Kun on Suomeen kerran päässyt niin täällä kyllä pysyy vaikka tekisikin rikoksia.

        Olen aloittaja, ja te menette nyt väärille raiteille kun riitelette tästä.
        Tarkoitukseni oli varoittaa niitä, jotka Suomessa tapaavat jonkun Suomessa jo asuneen ja olevan, eronneen tai eroamassa olevan miehen.
        Sonkoobula, sun tapauksesi ei taida olla tälläinen, joten rauhoitu vähän....


      • 32
        eroamassa ikävä kyll kirjoitti:

        Olen aloittaja, ja te menette nyt väärille raiteille kun riitelette tästä.
        Tarkoitukseni oli varoittaa niitä, jotka Suomessa tapaavat jonkun Suomessa jo asuneen ja olevan, eronneen tai eroamassa olevan miehen.
        Sonkoobula, sun tapauksesi ei taida olla tälläinen, joten rauhoitu vähän....

        Jos Sonkoobula menee naimisiin niin joutuu aloittajan kanssa samaan tilanteeseen viimeistään parin vuoden kuluttua.
        Niin kauan sitä saattaa uskoa miehen sepityksiä koska haluaa uskoa.
        Sitten ei vaan enää jaksa.


      • voiveeveevee
        15 kirjoitti:

        No ei todellakaan joudu mihinkään oikeuteen, haloo.
        Miten todistaisit edes kaksinnaimisen kun ukolla on väärennetty esteettömyystodistus?

        Olen muutenkin joutunut nyt tutustumaan suomalaiseen oikeuslaitokseen nigerialaisen exäni takia ja olen tyrmistynyt mitä pelleilyä se on.
        Mitkään viralliset asiakirjat valkoiselta naiselta ei kelpaa todisteeksi. Mustan miehen suulliset valheet sen sijaan kelpuutetaan. Tämäkin vain sitä kuuluisaa rasismin pelkoa.
        Oikeutta sieltä ei kyllä saa.

        Mulla toi piakkoin edessä exän kanssa ja pahoin pelkään kanssa, et sen viimenen oljenkorsi on sitte "rasismin" kiljuminen. Meneekö tosiaan suomalaisessa oikeudessa läpi, vaikka on todisteet ukon tekemisistä? Turhahan tässä sit on oikeuteen hilautua, kun lopputulos on jo tiedossa :(


      • eroamassa ikävä kyll
        32 kirjoitti:

        Jos Sonkoobula menee naimisiin niin joutuu aloittajan kanssa samaan tilanteeseen viimeistään parin vuoden kuluttua.
        Niin kauan sitä saattaa uskoa miehen sepityksiä koska haluaa uskoa.
        Sitten ei vaan enää jaksa.

        ei sitä pysty mitenkään todistamaan virallisesti että miehellä on vaimo tai usempi kotimaassa, niitä avioliittoja solmitaan siellä maalla perinteisin juhlamenoin,
        ovat islamilaisessa liitossa mutta virallisesti sitä ei näy missään eikä siitä ole kirjoitettu mitään paperia.
        Näin se vaan on.
        Ja älkää nyt rasismia pelätkö, ei mene Suomessa läpi, jos esim. miehesi hakkaa sinut ja teet rikosilmoituksen, varmasti saa tuomion, oli musta tai valkoinen.


      • m
        sonkoobula kirjoitti:

        ei tietenkään joudu jos ei kukaan haasta. kaksinnaiminen on rikos ja siitä voi saada vankeutta. miksette laita exäänne oikeuden eteen?

        Jos Gambiassa, niin mitä siitä sitten saa? Eron, ja itse joutuu maksamaan hirveet lakimieskulut.

        Jos oikeuteen Suomessa, niin mitä sitten... okei, ehkä avioliitoon purku, jos sitä haluaa. Mies saa ehkä sakot ja kukas ne maksaa, seuraava vaimoehdokas.

        Joku kertoi täällä että ero Gamibassa olisi ehkä ilmainen naisille. Ei ole, ainakaan eurooppalaisille. Rahaa menee AINAKIN 300-400 euroa lakimieheen. Ties jos lakimies on ahne, niin saattaa mennä enemmänkin.

        Myöskin jos mies on naimisissa muslimiliitossa, niin vähät monikaan välittää, saako mennä naimisiin valkoisen kanssa maistraaatissa vai ei. Viisumi eurooppaan ja rikkaus kutsuu, niin siinä jää uskonto kakkoseksi.

        Tiedoksi vaan, en ole eronnut Gambiassa, enkä ollut edes naimisissa. Juttuja vaan kuulee kavereilta.

        "miksi valehdella? oliko miehelläsi joku syy valehtelemiseen? omaisuutesi tai halu saada oleskelulupa suomeen?"

        Ainahan niillä on syy valehtelmiseen, haluavat eurooppaan rahan perään! Vaikka nainen sanoo että ei ole rikas, vaan pikemminkin köyhä, ja vaikka mies sen mukamas on ymmärtävinään, ei hän sitä oikeasti ymmärrä. Kun miehellä on valkoinen vaimo, niin koko suku ja ystävät olettavat automaattisesti miehen olevan nyt rikas, vaikka edelleen asuisi siellä Gambiassa samassa asunnossa missä ennenkin. Sukulaiset ja ystävät alkavat heti ahdistella miestä rahahuolistaan, olettaen samalla että valkoinen nainen lähettää rahaa sen kun kerkeää. Valkoinen = rahaa.

        Kun mies on saapunut Suomeen, jo viikon päästä sukulaiset ja ystävät alkavat soittelemaan häläreitä ja lähettämään meilejä, että milloin sitä rahaa nyt tippuu. Kun mies ei pysty lähettämään, niin jotkut ystävät ja sukulaiset juoksevat ympäri kyliä kertoen miten miehestä on tullut pihi ja ilkeä, kun pitää kaikki euroopasta saadut rahat itsellään, eikä lähetä Afrikkaan. Sukulaiset ja ystävät siellä eivät todellakaan ymmärrä ettei täällä raha kasva puussa. Sillä monet euroopassa olevat afrikkalaiset eivät kehtaa myöntää ettei täältä rahaa niin vaan saa. Monet kehuskelevat euroopasta afrikkaan että tämä se vasta elämää kun ollaan euroopassa, kaikkea on. Tämä ei päde vain gambialaiseten kohdalla vaan muidenkin afrikkalaisten kohdalla.

        Poikaystäväni (ei gambialainen) vielä ollessa Afrikassa, kaverit euroopasta kertoivat tarinoita miten hyvin asiat ovat nyt täällä. Kun hän sitten pääsi eurooppaan, samat kaverit tunnustivatkin nyt, että huomatko, miten euroopassa on vaikea asua. Ei ole töitä eikä rahaa. Eivät ole päässeet kotimaahansa moniin vuosiin, kun ei ole rahaa mennä. Mitä useampia vuosia menee, ettei ole päässyt kotimaahan, paineet sukulaisten kohdalta kasvaa, ja sitä enemmän rahaa pitäisi olla kun sinne kotimaahan lopulta pääsee vierailulle. Kaikki ovat käsi ojossa pyytämässä tuomisia rikkaasta euroopasta.

        Kun jotkut ystävät ja sukulaiset soittelevat ja kyselevät, miten päästä tänne, poikaystäväni sanoo, ettei täällä ole helppoa, vaikeea löytää töitä, ja talvisin on todella kylmää. Eräskin opettajamies soittelee jatkuvasti miten päästä tänne. Kun poikasytäväni sanoo, ettei niillä opettajan papereilla tee mitään Suomessa, vaan häthätää pääsisit tiskaamaan ja siivoomaan, jos hyvä tsäkä käy. Mies suuttuu, ja sanoo että poikaystävästäni on tullut ilkeä kun ei halua miestä tänne. Eli kun hän kertoo totuuden euroopasta, häntä ei uskota, vaan sätitään, koska niin monet maanmiehensä maalailevat edeleen kuiva rikkaasta euroopasta, jossa raha kasvaa puussa.
        Voiko sitä sitten niitä köyhiä paikallisia syyttää, että haluavat tänne keinolla millä hyvänsä.

        Negatiivisesta viestistäni huolimatta onnea liittoonne! Kyllä mäkin uskon että hyviäkin tyyppejä löytyy joka maasta.


      • papereista
        12 kirjoitti:

        Ja mies voi ostaa halvalla paperin joka kumoaa mahdollisen Gambian rekisterin tiedot ja ilmoittaa hänen olleen sinkku ennen avioliittoa suomalaisen oleskelulupanaisen kanssa.

        Keksikää mitä vaan niin musta afrikkalainen keksii aina teitä enemmän.

        ja kuinka moni tulee tänne omalla oikealla nimellään, tai että papereissa olisi oikea syntymäaika. Suuri osa tulee väärillä tiedoilla. Papereissa oleva ikä on yleensä jotain 5 v nuorempi kuin itse heppu on.


      • 28
        sonkoobula kirjoitti:

        mutta solmitut avioliitot löytyvät gambiasta rekisteristä. vai miten muuten tiedät että toinen on jo naimisissa ennestään?

        Afrikassa voi mennä naimisiin aika monella eri tavalla. Siviilivihkiminen, perinteiset afrikkalaiset häämenot, muslimien omat vihkimiset ja kristittyjen länsimaita kopioivat kirkkohäät (harvinaisia) ja jotkut ovat tykästyneet kovasti intialaisiin menoihin (kiitos Bollywood!). Maasta, suvun perinteistä ja kulttuurista riippuu mikä sitten on se "viralliseksi katsottu" avioliittoon vihkiminen. Monien afrikkalaisten mielestä siviilivihkiminen ei tarkoita yhtään mitään, vaan vihkiminen pitää tapahtua perinteisin menoin (jotka taas ovat erilaisia eri heimoilla). Eikä näistä pidetä mitään rekistereitä. Pitää muistaa, että puhutaan kehitysmaista, joissa hallinnollinen kulttuuri on kaukana siitä mihin meillä on totuttu. Ja kaikki mahdolliset todistukset ovat kaupan.

        Omalla rakkaalla miehelläni on kolme kappaletta syntymätodistuksia ja neljän eri maan passit. Ja kaksoiskansalaisuus, ei tosin ole gambialainen, mutta Gambian passi löytyy. ;-) Muita vaimoja en ole vielä löytänyt, mutta en yllättyisi vaikka niitä jostain putkahtaisi, vaikkei mies muslimi olekaan. Afrikkalainen mies ei ole tottunut puhumaan totta, vaan pitämään asiat omana tietonaan. Naisen ei tarvitse tietää mitään eikä varsinkaan mitään, mistä saattaisi koitua ongelmia miehelle. Tasa-arvo ei todellakaan ole mikään yleinen käsite Afrikassa eikä ne miehet siitä mihinkään muutu, vaikka Eurooppaan tulisivatkin.


      • naimisiinko vai ei
        28 kirjoitti:

        Afrikassa voi mennä naimisiin aika monella eri tavalla. Siviilivihkiminen, perinteiset afrikkalaiset häämenot, muslimien omat vihkimiset ja kristittyjen länsimaita kopioivat kirkkohäät (harvinaisia) ja jotkut ovat tykästyneet kovasti intialaisiin menoihin (kiitos Bollywood!). Maasta, suvun perinteistä ja kulttuurista riippuu mikä sitten on se "viralliseksi katsottu" avioliittoon vihkiminen. Monien afrikkalaisten mielestä siviilivihkiminen ei tarkoita yhtään mitään, vaan vihkiminen pitää tapahtua perinteisin menoin (jotka taas ovat erilaisia eri heimoilla). Eikä näistä pidetä mitään rekistereitä. Pitää muistaa, että puhutaan kehitysmaista, joissa hallinnollinen kulttuuri on kaukana siitä mihin meillä on totuttu. Ja kaikki mahdolliset todistukset ovat kaupan.

        Omalla rakkaalla miehelläni on kolme kappaletta syntymätodistuksia ja neljän eri maan passit. Ja kaksoiskansalaisuus, ei tosin ole gambialainen, mutta Gambian passi löytyy. ;-) Muita vaimoja en ole vielä löytänyt, mutta en yllättyisi vaikka niitä jostain putkahtaisi, vaikkei mies muslimi olekaan. Afrikkalainen mies ei ole tottunut puhumaan totta, vaan pitämään asiat omana tietonaan. Naisen ei tarvitse tietää mitään eikä varsinkaan mitään, mistä saattaisi koitua ongelmia miehelle. Tasa-arvo ei todellakaan ole mikään yleinen käsite Afrikassa eikä ne miehet siitä mihinkään muutu, vaikka Eurooppaan tulisivatkin.

        näinkö, että jos gambimies on naimisissa omaan heimoonsa kuuluvan naisen kanssa, tai yleensä mustan naisen, niin sitäkö ei löydy mistään rekisteristä. Ymmärsinköhän asian oikein?


      • eroamassa ikävä kyll
        naimisiinko vai ei kirjoitti:

        näinkö, että jos gambimies on naimisissa omaan heimoonsa kuuluvan naisen kanssa, tai yleensä mustan naisen, niin sitäkö ei löydy mistään rekisteristä. Ymmärsinköhän asian oikein?

        ymmärsit ihan oikein, niillä on ollut vaan muslimihäät, tanssittu ja syöty ja juhlittu pari päivää siellä kylässä, imaami vihki jumalan silmien alla mutta virallisesti ei ole mitään paperia. Ja Gambia on niin takapajula, ei siellä ole atk:lla ihmisten tiedot ja asiat, niinkun suomessa jossakin maistraatissa. Ikävä kyllä näin se vaan on.


      • sonkoobula
        m kirjoitti:

        Jos Gambiassa, niin mitä siitä sitten saa? Eron, ja itse joutuu maksamaan hirveet lakimieskulut.

        Jos oikeuteen Suomessa, niin mitä sitten... okei, ehkä avioliitoon purku, jos sitä haluaa. Mies saa ehkä sakot ja kukas ne maksaa, seuraava vaimoehdokas.

        Joku kertoi täällä että ero Gamibassa olisi ehkä ilmainen naisille. Ei ole, ainakaan eurooppalaisille. Rahaa menee AINAKIN 300-400 euroa lakimieheen. Ties jos lakimies on ahne, niin saattaa mennä enemmänkin.

        Myöskin jos mies on naimisissa muslimiliitossa, niin vähät monikaan välittää, saako mennä naimisiin valkoisen kanssa maistraaatissa vai ei. Viisumi eurooppaan ja rikkaus kutsuu, niin siinä jää uskonto kakkoseksi.

        Tiedoksi vaan, en ole eronnut Gambiassa, enkä ollut edes naimisissa. Juttuja vaan kuulee kavereilta.

        "miksi valehdella? oliko miehelläsi joku syy valehtelemiseen? omaisuutesi tai halu saada oleskelulupa suomeen?"

        Ainahan niillä on syy valehtelmiseen, haluavat eurooppaan rahan perään! Vaikka nainen sanoo että ei ole rikas, vaan pikemminkin köyhä, ja vaikka mies sen mukamas on ymmärtävinään, ei hän sitä oikeasti ymmärrä. Kun miehellä on valkoinen vaimo, niin koko suku ja ystävät olettavat automaattisesti miehen olevan nyt rikas, vaikka edelleen asuisi siellä Gambiassa samassa asunnossa missä ennenkin. Sukulaiset ja ystävät alkavat heti ahdistella miestä rahahuolistaan, olettaen samalla että valkoinen nainen lähettää rahaa sen kun kerkeää. Valkoinen = rahaa.

        Kun mies on saapunut Suomeen, jo viikon päästä sukulaiset ja ystävät alkavat soittelemaan häläreitä ja lähettämään meilejä, että milloin sitä rahaa nyt tippuu. Kun mies ei pysty lähettämään, niin jotkut ystävät ja sukulaiset juoksevat ympäri kyliä kertoen miten miehestä on tullut pihi ja ilkeä, kun pitää kaikki euroopasta saadut rahat itsellään, eikä lähetä Afrikkaan. Sukulaiset ja ystävät siellä eivät todellakaan ymmärrä ettei täällä raha kasva puussa. Sillä monet euroopassa olevat afrikkalaiset eivät kehtaa myöntää ettei täältä rahaa niin vaan saa. Monet kehuskelevat euroopasta afrikkaan että tämä se vasta elämää kun ollaan euroopassa, kaikkea on. Tämä ei päde vain gambialaiseten kohdalla vaan muidenkin afrikkalaisten kohdalla.

        Poikaystäväni (ei gambialainen) vielä ollessa Afrikassa, kaverit euroopasta kertoivat tarinoita miten hyvin asiat ovat nyt täällä. Kun hän sitten pääsi eurooppaan, samat kaverit tunnustivatkin nyt, että huomatko, miten euroopassa on vaikea asua. Ei ole töitä eikä rahaa. Eivät ole päässeet kotimaahansa moniin vuosiin, kun ei ole rahaa mennä. Mitä useampia vuosia menee, ettei ole päässyt kotimaahan, paineet sukulaisten kohdalta kasvaa, ja sitä enemmän rahaa pitäisi olla kun sinne kotimaahan lopulta pääsee vierailulle. Kaikki ovat käsi ojossa pyytämässä tuomisia rikkaasta euroopasta.

        Kun jotkut ystävät ja sukulaiset soittelevat ja kyselevät, miten päästä tänne, poikaystäväni sanoo, ettei täällä ole helppoa, vaikeea löytää töitä, ja talvisin on todella kylmää. Eräskin opettajamies soittelee jatkuvasti miten päästä tänne. Kun poikasytäväni sanoo, ettei niillä opettajan papereilla tee mitään Suomessa, vaan häthätää pääsisit tiskaamaan ja siivoomaan, jos hyvä tsäkä käy. Mies suuttuu, ja sanoo että poikaystävästäni on tullut ilkeä kun ei halua miestä tänne. Eli kun hän kertoo totuuden euroopasta, häntä ei uskota, vaan sätitään, koska niin monet maanmiehensä maalailevat edeleen kuiva rikkaasta euroopasta, jossa raha kasvaa puussa.
        Voiko sitä sitten niitä köyhiä paikallisia syyttää, että haluavat tänne keinolla millä hyvänsä.

        Negatiivisesta viestistäni huolimatta onnea liittoonne! Kyllä mäkin uskon että hyviäkin tyyppejä löytyy joka maasta.

        ja avartavaa kuulla kokemuksianne. eli gambiassa voi siis mennä naimisiin myös ilman rekisteröitymistä mihinkään. pitää vaan kivat juhlat ja ilmoittaa kaikille että ollaan naimisissa. tämä oli uusi tieto. pitäisikö itsekin harkita tälläistä liittoa:D mutta onhan tälläinen liitto on mitätön oikeuden edessä ja verrattavissa salarakkaaseen, vai?

        vaikka gambia onkin kehitysmaa, niin asuu siellä myös varakkaita perheitä. eivät kaikki ole haluamassa suomen räntäsateisiin väkisin ja kuvittele että tämä on paratiisi. eivät kaikki, mutta monet kyllä se on totta. riippuu mitkä ovat lähtökohdat. tulevalla aviopuolisollani on ehkä hieman eri tilanne, koska suku on suht varakas ja molemmat vanhemmat ovat nähneet muutakin kuin gambian.

        tosi ikävä kuula että oikeuslaitos ei tee mitään avioliittohuijareiden suhteen. toivon silti, etteivät vääryyttä kokeneet vaimot lannistuisi, vaan jaksaisivat silti viedä juttuja oikeuteen. kaksinnaiminen on kuitenkin petos.


      • Ninka123
        sonkoobula kirjoitti:

        ja avartavaa kuulla kokemuksianne. eli gambiassa voi siis mennä naimisiin myös ilman rekisteröitymistä mihinkään. pitää vaan kivat juhlat ja ilmoittaa kaikille että ollaan naimisissa. tämä oli uusi tieto. pitäisikö itsekin harkita tälläistä liittoa:D mutta onhan tälläinen liitto on mitätön oikeuden edessä ja verrattavissa salarakkaaseen, vai?

        vaikka gambia onkin kehitysmaa, niin asuu siellä myös varakkaita perheitä. eivät kaikki ole haluamassa suomen räntäsateisiin väkisin ja kuvittele että tämä on paratiisi. eivät kaikki, mutta monet kyllä se on totta. riippuu mitkä ovat lähtökohdat. tulevalla aviopuolisollani on ehkä hieman eri tilanne, koska suku on suht varakas ja molemmat vanhemmat ovat nähneet muutakin kuin gambian.

        tosi ikävä kuula että oikeuslaitos ei tee mitään avioliittohuijareiden suhteen. toivon silti, etteivät vääryyttä kokeneet vaimot lannistuisi, vaan jaksaisivat silti viedä juttuja oikeuteen. kaksinnaiminen on kuitenkin petos.

        Gambian mittakaavassa varakas perhe on suomessa sosiaaliavun tarpeessa. Ellei puhuta presidenteistä tai muista johtohenkilöistä, joilla ei ole mitään tarvetta lähteä maasta.


      • 21
        sonkoobula kirjoitti:

        ja avartavaa kuulla kokemuksianne. eli gambiassa voi siis mennä naimisiin myös ilman rekisteröitymistä mihinkään. pitää vaan kivat juhlat ja ilmoittaa kaikille että ollaan naimisissa. tämä oli uusi tieto. pitäisikö itsekin harkita tälläistä liittoa:D mutta onhan tälläinen liitto on mitätön oikeuden edessä ja verrattavissa salarakkaaseen, vai?

        vaikka gambia onkin kehitysmaa, niin asuu siellä myös varakkaita perheitä. eivät kaikki ole haluamassa suomen räntäsateisiin väkisin ja kuvittele että tämä on paratiisi. eivät kaikki, mutta monet kyllä se on totta. riippuu mitkä ovat lähtökohdat. tulevalla aviopuolisollani on ehkä hieman eri tilanne, koska suku on suht varakas ja molemmat vanhemmat ovat nähneet muutakin kuin gambian.

        tosi ikävä kuula että oikeuslaitos ei tee mitään avioliittohuijareiden suhteen. toivon silti, etteivät vääryyttä kokeneet vaimot lannistuisi, vaan jaksaisivat silti viedä juttuja oikeuteen. kaksinnaiminen on kuitenkin petos.

        Ja minkähän maan oikeuslaitoksen pitäisi tehdä jotain? Gambian vai Suomen? Jos sitä avioliittoa siellä Gambian päässä ei ole rekisteröity mihinkään, sitä ei ole kummankaan maan oikeuslaitoksen mielestä edes olemassa. Eikä mitään "kaksinnaimista" siis ole tapahtunut.

        Ihan samalla tavalla voin suomalaisena mennä ulkomailla naimisiin ja olla rekisteröimättä avioliittoa Suomessa. Silloin en ole Suomen "rekisterissä" naimisissa.

        Pitää paikkaansa, että kaikki eivät todellakaan halua Suomeen. Mutta siinä vaiheessa, kun ryhdytään keskustelemaan oleskeluluvasta (joka haetaan tietysti vain helpottamaan sukuloimista Suomessa), kannattaa olla varpaillaan. Oleskelulupa Suomeen mahdollistaa myös pääsyn muualle Eurooppaan. Kantapään kautta oppii, mutta varovainen välttää uppoamasta kokonaan.


      • m
        Ninka123 kirjoitti:

        Gambian mittakaavassa varakas perhe on suomessa sosiaaliavun tarpeessa. Ellei puhuta presidenteistä tai muista johtohenkilöistä, joilla ei ole mitään tarvetta lähteä maasta.

        presidenttien ja super rikkaidenkin lapsetkin ovat opiskelemassa euroopassa tai amerikassa. Hinku eurooppaan on kova. Monet köyhät gambialaiset sanovat ettei ole hinkua eurooppaan, koska haluavat sen kutsun tulla tyttöystävän suusta. Näyttelevät ettei eurooppa kiinnosta, ja silti rivien välistä voi lukea että tännehän ne haluaa. Ilman muuta siellä on ihmisiä jotka eivät eurooppaan halua. Mutta nämä miehet ja naiset eivät pyöri siellä turistirannoilla iskemässä valkoisia naisia tai miehiä.


      • sonkoobula
        21 kirjoitti:

        Ja minkähän maan oikeuslaitoksen pitäisi tehdä jotain? Gambian vai Suomen? Jos sitä avioliittoa siellä Gambian päässä ei ole rekisteröity mihinkään, sitä ei ole kummankaan maan oikeuslaitoksen mielestä edes olemassa. Eikä mitään "kaksinnaimista" siis ole tapahtunut.

        Ihan samalla tavalla voin suomalaisena mennä ulkomailla naimisiin ja olla rekisteröimättä avioliittoa Suomessa. Silloin en ole Suomen "rekisterissä" naimisissa.

        Pitää paikkaansa, että kaikki eivät todellakaan halua Suomeen. Mutta siinä vaiheessa, kun ryhdytään keskustelemaan oleskeluluvasta (joka haetaan tietysti vain helpottamaan sukuloimista Suomessa), kannattaa olla varpaillaan. Oleskelulupa Suomeen mahdollistaa myös pääsyn muualle Eurooppaan. Kantapään kautta oppii, mutta varovainen välttää uppoamasta kokonaan.

        kiinnostaisi tietää, miten sellainen avioliitto tulee ilmi, joka ei ole missään rekisterissä?

        aika huono asema on sellaisella vaimolla joka ei ole missään rekisterissä naimisissa. jos mies kuolee, eihän hän ja lapset varmaan saa mitään. karu meininki.

        mieheni on helpompi tulla eurooppaan englantilaisten sukulaisten avulla, ei tarvi viisumin takia matkustaa nigeriaan. emme ole muuttamassa suomeen.


      • avioliitoista
        sonkoobula kirjoitti:

        ja avartavaa kuulla kokemuksianne. eli gambiassa voi siis mennä naimisiin myös ilman rekisteröitymistä mihinkään. pitää vaan kivat juhlat ja ilmoittaa kaikille että ollaan naimisissa. tämä oli uusi tieto. pitäisikö itsekin harkita tälläistä liittoa:D mutta onhan tälläinen liitto on mitätön oikeuden edessä ja verrattavissa salarakkaaseen, vai?

        vaikka gambia onkin kehitysmaa, niin asuu siellä myös varakkaita perheitä. eivät kaikki ole haluamassa suomen räntäsateisiin väkisin ja kuvittele että tämä on paratiisi. eivät kaikki, mutta monet kyllä se on totta. riippuu mitkä ovat lähtökohdat. tulevalla aviopuolisollani on ehkä hieman eri tilanne, koska suku on suht varakas ja molemmat vanhemmat ovat nähneet muutakin kuin gambian.

        tosi ikävä kuula että oikeuslaitos ei tee mitään avioliittohuijareiden suhteen. toivon silti, etteivät vääryyttä kokeneet vaimot lannistuisi, vaan jaksaisivat silti viedä juttuja oikeuteen. kaksinnaiminen on kuitenkin petos.

        mutta käsittääkseni myös naisen pitää olla muslimi. Eli sit sun pitäis teeskennellä olevasi muslimi tälle miehelles ja muille. Juu juhlat, ja miehen isä imaamin luo sanomaan että meette naimisiin. Kai nekin jonnekin rekisteröidään, mutten tiedä minne.
        Kyllä se on gambiassa ihan "laillinen" avioliitto, ja siinäkin tarkat säännöt. Ei siinä oo mitään salarakastoimintaa. Vaimoja miehellä saa olla muslimiavioliitossa 4. Maistraatissa jos menee naimisiin, vaimoja saa olla vain tämä yksi. Suurin osa paikallista ovat meneet naimisiin vain muslimiavioliitossa. Kaipa maistraattikin on jo yleistynyt. Joskin siellä taitaa suurimmaksi nähdä vain paikallinen/ulkomaalainen pareja.

        Sori ap että juttu on rönsyillyt aiheestasi. Tuntuu vaan että sonkoobulan kannattaa tietää vähän asioita muualtakin kuin tulevalta aviomieheltään.


      • erosta
        sonkoobula kirjoitti:

        kiinnostaisi tietää, miten sellainen avioliitto tulee ilmi, joka ei ole missään rekisterissä?

        aika huono asema on sellaisella vaimolla joka ei ole missään rekisterissä naimisissa. jos mies kuolee, eihän hän ja lapset varmaan saa mitään. karu meininki.

        mieheni on helpompi tulla eurooppaan englantilaisten sukulaisten avulla, ei tarvi viisumin takia matkustaa nigeriaan. emme ole muuttamassa suomeen.

        Tulee tietoon jos sun mies, sen gambialainen vaimo, joku sukulainen tai kaveri kertoo sulle siitä.

        Kun gambilaiset ovat muslimiavioliitossa, ja mies kuolee, niin käsittääkseni heidän talo jää leskelle. Miehen perheen joku veli yrittää sitten mennä naimisiin tämän lesken kanssa, jotta lapset ja nainen pysyy suvussa.

        On niillä tarkat säännöt myös eron sattuessa.


      • sonkoobula
        avioliitoista kirjoitti:

        mutta käsittääkseni myös naisen pitää olla muslimi. Eli sit sun pitäis teeskennellä olevasi muslimi tälle miehelles ja muille. Juu juhlat, ja miehen isä imaamin luo sanomaan että meette naimisiin. Kai nekin jonnekin rekisteröidään, mutten tiedä minne.
        Kyllä se on gambiassa ihan "laillinen" avioliitto, ja siinäkin tarkat säännöt. Ei siinä oo mitään salarakastoimintaa. Vaimoja miehellä saa olla muslimiavioliitossa 4. Maistraatissa jos menee naimisiin, vaimoja saa olla vain tämä yksi. Suurin osa paikallista ovat meneet naimisiin vain muslimiavioliitossa. Kaipa maistraattikin on jo yleistynyt. Joskin siellä taitaa suurimmaksi nähdä vain paikallinen/ulkomaalainen pareja.

        Sori ap että juttu on rönsyillyt aiheestasi. Tuntuu vaan että sonkoobulan kannattaa tietää vähän asioita muualtakin kuin tulevalta aviomieheltään.

        Muslimiavioliitot löytyvät Qadis officesta, local sharia judgesta. mutta täällä tuli ilmi että voidaan pitää naikkaribileitä ilman rekisteröintiä. ymmälläni olen nyt tästä.

        myös se ihmetyttää mitkä ovat nämä perinteiset afrikkalaiset häämenot? ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa vaan tapaa miten juhlitaan. rukoilijaeukot tekevät safkaa ja hölisevät megafooniin. minun tietääkseni gambiassa on mahdollisuus mennä naimisiin muslimien tavalla, siviilissä tai kristittyjen tavalla. valaiskaa ihmeessä jos on enemmän tietoa.

        en ole edelleenkään haluamasssa muslimihäitä.


      • 18
        sonkoobula kirjoitti:

        Muslimiavioliitot löytyvät Qadis officesta, local sharia judgesta. mutta täällä tuli ilmi että voidaan pitää naikkaribileitä ilman rekisteröintiä. ymmälläni olen nyt tästä.

        myös se ihmetyttää mitkä ovat nämä perinteiset afrikkalaiset häämenot? ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa vaan tapaa miten juhlitaan. rukoilijaeukot tekevät safkaa ja hölisevät megafooniin. minun tietääkseni gambiassa on mahdollisuus mennä naimisiin muslimien tavalla, siviilissä tai kristittyjen tavalla. valaiskaa ihmeessä jos on enemmän tietoa.

        en ole edelleenkään haluamasssa muslimihäitä.

        Tämä keskustelu on tosiaan hieman tippunut raiteiltaan, mutta toisaalta hyvä, että sonkoobula saa hieman mietittävää. Alkuperäisen kirjoittajan tarkoitus oli varmasti varoitella naisia, jotka tapaavat gambialaisen miehen, joka on jo asunut Suomessa, mutta eronnut/eroamassa. Entinen vaimo on miehen mielestä tietenkin katkera hullu, vaikka totuus on usein toista. Kannattaa tosiaankin suhtautua kriittisesti tähän mustamaalaamiseen. Yleensä se syy eroon löytyy miehen tekemisistä ja valehteluista!!


      • eroamassa ikävä kyll
        18 kirjoitti:

        Tämä keskustelu on tosiaan hieman tippunut raiteiltaan, mutta toisaalta hyvä, että sonkoobula saa hieman mietittävää. Alkuperäisen kirjoittajan tarkoitus oli varmasti varoitella naisia, jotka tapaavat gambialaisen miehen, joka on jo asunut Suomessa, mutta eronnut/eroamassa. Entinen vaimo on miehen mielestä tietenkin katkera hullu, vaikka totuus on usein toista. Kannattaa tosiaankin suhtautua kriittisesti tähän mustamaalaamiseen. Yleensä se syy eroon löytyy miehen tekemisistä ja valehteluista!!

        juuri se oli tarkoitukseni, kuten 18 kirjoitti.
        Mutta hyvä että kaikki asiat tulee puitua.
        Oikeesti, hyvät vaimot, me tunnetaan toisemme ja tiedetään että monia kivoja ja kauniita naisia on, vaimoina, siis pitäkäämme toistemme puolta, ja jos mies pettää/sikailee/mokaa niin älkää uskoko niitä pahoja juttuja mitä aina vaimosta kerrotaan, ajatelkaa omilla aivoillanne.


      • kajsuli
        eroamassa ikävä kyll kirjoitti:

        juuri se oli tarkoitukseni, kuten 18 kirjoitti.
        Mutta hyvä että kaikki asiat tulee puitua.
        Oikeesti, hyvät vaimot, me tunnetaan toisemme ja tiedetään että monia kivoja ja kauniita naisia on, vaimoina, siis pitäkäämme toistemme puolta, ja jos mies pettää/sikailee/mokaa niin älkää uskoko niitä pahoja juttuja mitä aina vaimosta kerrotaan, ajatelkaa omilla aivoillanne.

        tähän, kun tuo toinen ketju on jo niin pitkä. Olen ihmetellyt sitä, että miksi ruvetaan niin nopeasti tekemään lasta / lapsia, eikö voisi odottaa ja katsoa, miten avioliitto sujuu. Kun useimmat avioonkin menneet melkoisen sukkelaan, niin ainakin lapsentekoa voisi mielestäni hiukan odotella. Mikä ihmeen kiire sillä on, vai liittyykö sekin jotenkin miehen oleskeluluvan varmistamiseksi. Itse naimisissa neljättä vuotta, eikä vielä aikomustakaan tehdä lasta. Liitto sujunut tähän asti hyvin, tulevasta ei voi tietää.


      • 20
        voiveeveevee kirjoitti:

        Mulla toi piakkoin edessä exän kanssa ja pahoin pelkään kanssa, et sen viimenen oljenkorsi on sitte "rasismin" kiljuminen. Meneekö tosiaan suomalaisessa oikeudessa läpi, vaikka on todisteet ukon tekemisistä? Turhahan tässä sit on oikeuteen hilautua, kun lopputulos on jo tiedossa :(

        "Mulla toi piakkoin edessä exän kanssa ja pahoin pelkään kanssa, et sen viimenen oljenkorsi on sitte "rasismin" kiljuminen. Meneekö tosiaan suomalaisessa oikeudessa läpi, vaikka on todisteet ukon tekemisistä? Turhahan tässä sit on oikeuteen hilautua, kun lopputulos on jo tiedossa :( "

        Kyllä minulle on useampi lakimies myöntänyt, että oikeudessa mustia kohdellaan silkkihansikkain pelkän rasismin pelossa.
        Minun ja exän oikeusprosessi on nyt jatkunut jo yli 2 vuotta eikä loppua näy.
        Se on todella kuluttavaa, ja exähän tekeekin sen vain minua kiusatakseen kun ei enää muuhun pysty. Mielettömän summan veronmaksajien rahoja on saanut prosessiin kulumaan.

        Olen todella tyrmistynyt siitä, että minun oikeudelle esittämät useat viralliset asiapaperit eivät ole merkinneet mitään, mutta miehen suulliset valheet on otettu todesta (vaikka samassa oikeudenkäynnissä mies on jäänyt useamman kerran valehtelusta kiinni).
        Todellakin pelkkää pelleilyä koko touhu.


      • exexexexexxexex
        20 kirjoitti:

        "Mulla toi piakkoin edessä exän kanssa ja pahoin pelkään kanssa, et sen viimenen oljenkorsi on sitte "rasismin" kiljuminen. Meneekö tosiaan suomalaisessa oikeudessa läpi, vaikka on todisteet ukon tekemisistä? Turhahan tässä sit on oikeuteen hilautua, kun lopputulos on jo tiedossa :( "

        Kyllä minulle on useampi lakimies myöntänyt, että oikeudessa mustia kohdellaan silkkihansikkain pelkän rasismin pelossa.
        Minun ja exän oikeusprosessi on nyt jatkunut jo yli 2 vuotta eikä loppua näy.
        Se on todella kuluttavaa, ja exähän tekeekin sen vain minua kiusatakseen kun ei enää muuhun pysty. Mielettömän summan veronmaksajien rahoja on saanut prosessiin kulumaan.

        Olen todella tyrmistynyt siitä, että minun oikeudelle esittämät useat viralliset asiapaperit eivät ole merkinneet mitään, mutta miehen suulliset valheet on otettu todesta (vaikka samassa oikeudenkäynnissä mies on jäänyt useamman kerran valehtelusta kiinni).
        Todellakin pelkkää pelleilyä koko touhu.

        mistä te riitelette, lapsen huoltajuudesta vai mistä? Omaisuudesta? Pahoinpitelystä?
        Kysyn siksi kun itsellä sama edessä kohta, siis oikeuteen meno kaikesta mitä mies mulle teki.


      • 8
        exexexexexxexex kirjoitti:

        mistä te riitelette, lapsen huoltajuudesta vai mistä? Omaisuudesta? Pahoinpitelystä?
        Kysyn siksi kun itsellä sama edessä kohta, siis oikeuteen meno kaikesta mitä mies mulle teki.

        Aluksi oli lapsen huoltajuus ja tapaamiset ja elarit.
        Ja sen jälkeen on ollut elarit ja elarit ja elarit, ja se jatkuu hamaan hautaan asti jos mies ei saa nollaelareita. Ja lapsen mies on hylännyt kokonaan jo aikoja sitten.

        Aiemmin oli meilläkin miehen minuun kohdistama pahoinpitely kun oltiin vielä naimisissa.
        Omaisuudesta meinasi tulla uusi oikeusprosessi kun mies ei suostunut kirjoittamaan osituspaperia sitten millään. Ajatteli sitten joskus vielä varastavansa enemmän rahaa minulta kun oli siihen mennessä varastanut. Lopulta lakimiehet runnoivat paperin läpi miehen vastusteluista huolimatta mutta siihenkin prosessiin meni ikuisuus.

        Kauheasti pahaa on yksi mies saanut aikaiseksi minulle ja viattomalle pienelle lapselle.


      • riski ja ruma
        eroamassa ikävä kyll kirjoitti:

        juuri se oli tarkoitukseni, kuten 18 kirjoitti.
        Mutta hyvä että kaikki asiat tulee puitua.
        Oikeesti, hyvät vaimot, me tunnetaan toisemme ja tiedetään että monia kivoja ja kauniita naisia on, vaimoina, siis pitäkäämme toistemme puolta, ja jos mies pettää/sikailee/mokaa niin älkää uskoko niitä pahoja juttuja mitä aina vaimosta kerrotaan, ajatelkaa omilla aivoillanne.

        ne vähemmänkin kivat ja kauniit vaimot ansaitsevat osakseen solidaarisuutta.
        Itse olen ilkeä ja ruma, mutta gambialaista en huolisi lasteni isäksi ikipäivänä.


      • eroamassa ikävä kyll
        riski ja ruma kirjoitti:

        ne vähemmänkin kivat ja kauniit vaimot ansaitsevat osakseen solidaarisuutta.
        Itse olen ilkeä ja ruma, mutta gambialaista en huolisi lasteni isäksi ikipäivänä.

        tässä onkin kyse jo naimisissa olevista gambialaisten vaimoista, kerroin vaan niistä joita tunnen, ei naisista yleensä, antaa kaikkien kukkien kukkia joo :)


      • ........
        8 kirjoitti:

        Aluksi oli lapsen huoltajuus ja tapaamiset ja elarit.
        Ja sen jälkeen on ollut elarit ja elarit ja elarit, ja se jatkuu hamaan hautaan asti jos mies ei saa nollaelareita. Ja lapsen mies on hylännyt kokonaan jo aikoja sitten.

        Aiemmin oli meilläkin miehen minuun kohdistama pahoinpitely kun oltiin vielä naimisissa.
        Omaisuudesta meinasi tulla uusi oikeusprosessi kun mies ei suostunut kirjoittamaan osituspaperia sitten millään. Ajatteli sitten joskus vielä varastavansa enemmän rahaa minulta kun oli siihen mennessä varastanut. Lopulta lakimiehet runnoivat paperin läpi miehen vastusteluista huolimatta mutta siihenkin prosessiin meni ikuisuus.

        Kauheasti pahaa on yksi mies saanut aikaiseksi minulle ja viattomalle pienelle lapselle.

        Ethän sinä mihinkään viaton ole. Sinä olet tehnyt lapsen tällaisen miehen kanssa ja pilannut lapsesi elämän.


      • vai mikä
        m kirjoitti:

        Jos Gambiassa, niin mitä siitä sitten saa? Eron, ja itse joutuu maksamaan hirveet lakimieskulut.

        Jos oikeuteen Suomessa, niin mitä sitten... okei, ehkä avioliitoon purku, jos sitä haluaa. Mies saa ehkä sakot ja kukas ne maksaa, seuraava vaimoehdokas.

        Joku kertoi täällä että ero Gamibassa olisi ehkä ilmainen naisille. Ei ole, ainakaan eurooppalaisille. Rahaa menee AINAKIN 300-400 euroa lakimieheen. Ties jos lakimies on ahne, niin saattaa mennä enemmänkin.

        Myöskin jos mies on naimisissa muslimiliitossa, niin vähät monikaan välittää, saako mennä naimisiin valkoisen kanssa maistraaatissa vai ei. Viisumi eurooppaan ja rikkaus kutsuu, niin siinä jää uskonto kakkoseksi.

        Tiedoksi vaan, en ole eronnut Gambiassa, enkä ollut edes naimisissa. Juttuja vaan kuulee kavereilta.

        "miksi valehdella? oliko miehelläsi joku syy valehtelemiseen? omaisuutesi tai halu saada oleskelulupa suomeen?"

        Ainahan niillä on syy valehtelmiseen, haluavat eurooppaan rahan perään! Vaikka nainen sanoo että ei ole rikas, vaan pikemminkin köyhä, ja vaikka mies sen mukamas on ymmärtävinään, ei hän sitä oikeasti ymmärrä. Kun miehellä on valkoinen vaimo, niin koko suku ja ystävät olettavat automaattisesti miehen olevan nyt rikas, vaikka edelleen asuisi siellä Gambiassa samassa asunnossa missä ennenkin. Sukulaiset ja ystävät alkavat heti ahdistella miestä rahahuolistaan, olettaen samalla että valkoinen nainen lähettää rahaa sen kun kerkeää. Valkoinen = rahaa.

        Kun mies on saapunut Suomeen, jo viikon päästä sukulaiset ja ystävät alkavat soittelemaan häläreitä ja lähettämään meilejä, että milloin sitä rahaa nyt tippuu. Kun mies ei pysty lähettämään, niin jotkut ystävät ja sukulaiset juoksevat ympäri kyliä kertoen miten miehestä on tullut pihi ja ilkeä, kun pitää kaikki euroopasta saadut rahat itsellään, eikä lähetä Afrikkaan. Sukulaiset ja ystävät siellä eivät todellakaan ymmärrä ettei täällä raha kasva puussa. Sillä monet euroopassa olevat afrikkalaiset eivät kehtaa myöntää ettei täältä rahaa niin vaan saa. Monet kehuskelevat euroopasta afrikkaan että tämä se vasta elämää kun ollaan euroopassa, kaikkea on. Tämä ei päde vain gambialaiseten kohdalla vaan muidenkin afrikkalaisten kohdalla.

        Poikaystäväni (ei gambialainen) vielä ollessa Afrikassa, kaverit euroopasta kertoivat tarinoita miten hyvin asiat ovat nyt täällä. Kun hän sitten pääsi eurooppaan, samat kaverit tunnustivatkin nyt, että huomatko, miten euroopassa on vaikea asua. Ei ole töitä eikä rahaa. Eivät ole päässeet kotimaahansa moniin vuosiin, kun ei ole rahaa mennä. Mitä useampia vuosia menee, ettei ole päässyt kotimaahan, paineet sukulaisten kohdalta kasvaa, ja sitä enemmän rahaa pitäisi olla kun sinne kotimaahan lopulta pääsee vierailulle. Kaikki ovat käsi ojossa pyytämässä tuomisia rikkaasta euroopasta.

        Kun jotkut ystävät ja sukulaiset soittelevat ja kyselevät, miten päästä tänne, poikaystäväni sanoo, ettei täällä ole helppoa, vaikeea löytää töitä, ja talvisin on todella kylmää. Eräskin opettajamies soittelee jatkuvasti miten päästä tänne. Kun poikasytäväni sanoo, ettei niillä opettajan papereilla tee mitään Suomessa, vaan häthätää pääsisit tiskaamaan ja siivoomaan, jos hyvä tsäkä käy. Mies suuttuu, ja sanoo että poikaystävästäni on tullut ilkeä kun ei halua miestä tänne. Eli kun hän kertoo totuuden euroopasta, häntä ei uskota, vaan sätitään, koska niin monet maanmiehensä maalailevat edeleen kuiva rikkaasta euroopasta, jossa raha kasvaa puussa.
        Voiko sitä sitten niitä köyhiä paikallisia syyttää, että haluavat tänne keinolla millä hyvänsä.

        Negatiivisesta viestistäni huolimatta onnea liittoonne! Kyllä mäkin uskon että hyviäkin tyyppejä löytyy joka maasta.

        Miksi jaksat vetyää perässäsi lasta?


      • 8
        sonkoobula kirjoitti:

        Muslimiavioliitot löytyvät Qadis officesta, local sharia judgesta. mutta täällä tuli ilmi että voidaan pitää naikkaribileitä ilman rekisteröintiä. ymmälläni olen nyt tästä.

        myös se ihmetyttää mitkä ovat nämä perinteiset afrikkalaiset häämenot? ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa vaan tapaa miten juhlitaan. rukoilijaeukot tekevät safkaa ja hölisevät megafooniin. minun tietääkseni gambiassa on mahdollisuus mennä naimisiin muslimien tavalla, siviilissä tai kristittyjen tavalla. valaiskaa ihmeessä jos on enemmän tietoa.

        en ole edelleenkään haluamasssa muslimihäitä.

        Ehkä kannattaisi tutustua afrikkalaiseen kulttuuriin hieman laajemmin, jos haluaa ymmärtää tämän avioliittoajatuksen perimmäistä olemusta. Ja samaan aikaan pitää muistaa, että Afrikka on suuri manner, jossa on monia erilaisia kulttuureja ja tapoja. Suurimmat kaupungit ovat hyvinkin "eurooppalaisia" ja koulutetut ihmiset omaavat länsimaalaisia tapoja. Maaseudulla eletään vielä ihan "kivikaudella". Tavat ja kulttuurit ovat sen mukaiset. Kun maaseudulla mennään naimisiin, ei sitä mihinkään rekisteröidä. Ei tarvitse, koska kaikki, joiden asiasta tarvitsee tietää, tietää. Koko kylähän juhlii aina häitä. Avioliitto on perheiden ja sukujen välinen asia.

        Okei, todellakin menee off topic. Mutta ylipäätään kannattaa tutkiskella varsinkin miehen heimon ja kansan kulttuuria, jos haluaa ymmärtää sikäläistä mentaliteettia. Joskus niitä kulttuurieroja voi lieventää hieman sillä, että ymmärtää mistä joku sinänsä järjettömältä vaikuttava käytösmalli juontaa juurensa. Eikä ehkä tule yllätyksiäkään niin paljon.

        Sonkoobulalle silti onnittelut!


      • 33
        ........ kirjoitti:

        Ethän sinä mihinkään viaton ole. Sinä olet tehnyt lapsen tällaisen miehen kanssa ja pilannut lapsesi elämän.

        Etkö osaa lukea?
        Kutsuin lasta viattomaksi enkä itseäni. Lapset ovat aina viattomia tyhmien aikuisten kuten sinun tekemisiin. Selväähän on kyllä ettei sinulla ole lapsia, koska yksikään selväpäinen vanhempi ei kirjoittelisi mitään noin tyhmää.


      • 25

        Taidat olla vaan kade.

        Suomelle on pelkästään eduksi, jos tänne saadaan vähän geneettistä vaihtelua. Suomalaisten geeniperimä on niin sisäsiittoinen, että degeneraatio alkaa tuottaa jo nyt hallitsemattoman määrän mielenterveysongelmaisia häiriköitä.


      • 12
        25 kirjoitti:

        Taidat olla vaan kade.

        Suomelle on pelkästään eduksi, jos tänne saadaan vähän geneettistä vaihtelua. Suomalaisten geeniperimä on niin sisäsiittoinen, että degeneraatio alkaa tuottaa jo nyt hallitsemattoman määrän mielenterveysongelmaisia häiriköitä.

        Sori vaan, mutta vaikka olisit kuinka hyvällä asialla, ei sitä kannata puolustaa epätotuuksilla. Menee uskottavuus. Suomalainen geeniperimä ei ole sisäsiittoinen tai degeneroituva. Tämä ihan vain faktana, ottamatta muuhun asiaan kantaa.


      • voiveeveevee
        20 kirjoitti:

        "Mulla toi piakkoin edessä exän kanssa ja pahoin pelkään kanssa, et sen viimenen oljenkorsi on sitte "rasismin" kiljuminen. Meneekö tosiaan suomalaisessa oikeudessa läpi, vaikka on todisteet ukon tekemisistä? Turhahan tässä sit on oikeuteen hilautua, kun lopputulos on jo tiedossa :( "

        Kyllä minulle on useampi lakimies myöntänyt, että oikeudessa mustia kohdellaan silkkihansikkain pelkän rasismin pelossa.
        Minun ja exän oikeusprosessi on nyt jatkunut jo yli 2 vuotta eikä loppua näy.
        Se on todella kuluttavaa, ja exähän tekeekin sen vain minua kiusatakseen kun ei enää muuhun pysty. Mielettömän summan veronmaksajien rahoja on saanut prosessiin kulumaan.

        Olen todella tyrmistynyt siitä, että minun oikeudelle esittämät useat viralliset asiapaperit eivät ole merkinneet mitään, mutta miehen suulliset valheet on otettu todesta (vaikka samassa oikeudenkäynnissä mies on jäänyt useamman kerran valehtelusta kiinni).
        Todellakin pelkkää pelleilyä koko touhu.

        Pitää toivoa, että täälpäin Suomea oikeudessa työskentelee oikeita rasisteja(kin). Se taitaa olla ainoa toivo :(
        No, joka tapauksessa, toivon kuitenkin parasta.
        Jaksamisia sinulle!


      • k
        8 kirjoitti:

        Aluksi oli lapsen huoltajuus ja tapaamiset ja elarit.
        Ja sen jälkeen on ollut elarit ja elarit ja elarit, ja se jatkuu hamaan hautaan asti jos mies ei saa nollaelareita. Ja lapsen mies on hylännyt kokonaan jo aikoja sitten.

        Aiemmin oli meilläkin miehen minuun kohdistama pahoinpitely kun oltiin vielä naimisissa.
        Omaisuudesta meinasi tulla uusi oikeusprosessi kun mies ei suostunut kirjoittamaan osituspaperia sitten millään. Ajatteli sitten joskus vielä varastavansa enemmän rahaa minulta kun oli siihen mennessä varastanut. Lopulta lakimiehet runnoivat paperin läpi miehen vastusteluista huolimatta mutta siihenkin prosessiin meni ikuisuus.

        Kauheasti pahaa on yksi mies saanut aikaiseksi minulle ja viattomalle pienelle lapselle.

        Hei
        Olen juuri samassa tilateessa. Lapsen synnyttyä mies rupesi istumaan jatkuvasti tietokoneella ja kirjoitti naisille gambiassa kuinka seksikkäitä ovat ja että Suomessa on vaimo, Gambiassa ei tyttöystävää.

        Jatkuvaa valehtelua ja hulluksi haukkumista.

        Nyt olen yksin lapsen kanssa, lasta ei halua tavata, ja kuitenkin haukkuu kuinka paljon hänen pitää maksaa elatusapua, ja että minä olen vienyt lapsen häneltä, ja että en halua että hänen perheensä tapaa lasta..ihan paskapuhetta.

        Nyt minulle oikeasti riitti, ja yritän kerätä voimia jatkaa eteenpäin. Ja toiveena uusi rakkaus, uusi isä lapselle, ja onnellinen perhe!


      • pienen lapsen äiti
        k kirjoitti:

        Hei
        Olen juuri samassa tilateessa. Lapsen synnyttyä mies rupesi istumaan jatkuvasti tietokoneella ja kirjoitti naisille gambiassa kuinka seksikkäitä ovat ja että Suomessa on vaimo, Gambiassa ei tyttöystävää.

        Jatkuvaa valehtelua ja hulluksi haukkumista.

        Nyt olen yksin lapsen kanssa, lasta ei halua tavata, ja kuitenkin haukkuu kuinka paljon hänen pitää maksaa elatusapua, ja että minä olen vienyt lapsen häneltä, ja että en halua että hänen perheensä tapaa lasta..ihan paskapuhetta.

        Nyt minulle oikeasti riitti, ja yritän kerätä voimia jatkaa eteenpäin. Ja toiveena uusi rakkaus, uusi isä lapselle, ja onnellinen perhe!

        toi on juuri se mitä ne tekee, noin mullakin kävi.


      • ___________________
        k kirjoitti:

        Hei
        Olen juuri samassa tilateessa. Lapsen synnyttyä mies rupesi istumaan jatkuvasti tietokoneella ja kirjoitti naisille gambiassa kuinka seksikkäitä ovat ja että Suomessa on vaimo, Gambiassa ei tyttöystävää.

        Jatkuvaa valehtelua ja hulluksi haukkumista.

        Nyt olen yksin lapsen kanssa, lasta ei halua tavata, ja kuitenkin haukkuu kuinka paljon hänen pitää maksaa elatusapua, ja että minä olen vienyt lapsen häneltä, ja että en halua että hänen perheensä tapaa lasta..ihan paskapuhetta.

        Nyt minulle oikeasti riitti, ja yritän kerätä voimia jatkaa eteenpäin. Ja toiveena uusi rakkaus, uusi isä lapselle, ja onnellinen perhe!

        Meinaatko kokeilla vielä afrikkalaista? Jos vaikka lykästäis?


      • Tolloo
        8 kirjoitti:

        Ehkä kannattaisi tutustua afrikkalaiseen kulttuuriin hieman laajemmin, jos haluaa ymmärtää tämän avioliittoajatuksen perimmäistä olemusta. Ja samaan aikaan pitää muistaa, että Afrikka on suuri manner, jossa on monia erilaisia kulttuureja ja tapoja. Suurimmat kaupungit ovat hyvinkin "eurooppalaisia" ja koulutetut ihmiset omaavat länsimaalaisia tapoja. Maaseudulla eletään vielä ihan "kivikaudella". Tavat ja kulttuurit ovat sen mukaiset. Kun maaseudulla mennään naimisiin, ei sitä mihinkään rekisteröidä. Ei tarvitse, koska kaikki, joiden asiasta tarvitsee tietää, tietää. Koko kylähän juhlii aina häitä. Avioliitto on perheiden ja sukujen välinen asia.

        Okei, todellakin menee off topic. Mutta ylipäätään kannattaa tutkiskella varsinkin miehen heimon ja kansan kulttuuria, jos haluaa ymmärtää sikäläistä mentaliteettia. Joskus niitä kulttuurieroja voi lieventää hieman sillä, että ymmärtää mistä joku sinänsä järjettömältä vaikuttava käytösmalli juontaa juurensa. Eikä ehkä tule yllätyksiäkään niin paljon.

        Sonkoobulalle silti onnittelut!

        Ei auta vaikka kuinka tietäs kulttuurista ja uskonnosta, ei vaik ois asunu 3 kk ks maassa. Ero tulee varmasti ja muut siitä johtuvat kiistat.


    • huomannut

      Nainen voi olla hoikkakiin, onhan hoikillakin mielenterveysongelmia.

      Kukaan terveellä itsetunnolla varustettu nainen ei ota miestä, jonka kanssa suhde olisi kuin lapsen kanssa seurustelisi.

    • 34

      Puhut ihan asiaa. Mutta uudelle tyttöystävälle voi olla myös aika hankalaa etsiä se ex-vaimo. Jos exä ei pyöri samoissa baareissa, vaan on lasten kanssa yleensä kotona, niin mistäs sen exän sitten kaivaa esiin? Meinaatko että facebookista vai puhelinluettelosta etisisi esiin? Myöskin jos uusi tyttöystävä on super ihastunut uuteen mieheen niin onhan se vähän noloa laitella facebookista viestiä miehen exälle, ja kysellä että miksi tuli ero. Kaipa siinä jokaisella uudella tyttöystävällä on pelko, että mies kuulee asiasta, ja hylkää.

      Jos facebookista eikä enirosta löydy tietoja, niin pitäiskö sitä sitten miehen kavereilta kysellä exän numeroa? Sen nyt mies ainakin kuulee, ja siitä suuttuu. Eli ei se välttämättä ole aina helppoa päästä sen exän juttusille ihan tosta vaan. Eri asia jos samoissa baareissa pyöritään, ja siitä sitten voi jotenkin vaivihkaa mennä juttusille.

      Nyt jos mä eroaisin mieheni kanssa, niin aika vaikeaa mua olis uusien tyttöystävien saada kiinni. Vain facebookista arvailemalla samaa sukunimeä tai kysellä kaikilta miehen kavereilta. Niilläkin vain yhdellä vaimolla on mun numero. Monet miehen kaverit tietty käyneet meillä, mutta kuka niistä nyt uutta tyttistä tänne meille raahaisi.

      • 21

        Niinpä..eihän sitä välttämättä ole mahdollista mennä kenenkään entisen kanssa juttelemaan. Eikä se välttämättä ole tarpeenkaan. Neuvoisin vaan naisia kyseenalaistamaan tämän entisen vaimon mollaamisen ja mustamaalauksen. Selityksiä, kuten oli hullu, katkera ja oleskelulupavaimo ei kannata uskoa. En tunne ketään vaimoa entisen mieheni kaveripiiristä, joka sellainen olisi ollut, mutta sitäpä ne vaan kaikille tuolla jauhaa, kun vaimo heittää pihalle.

        Minä ainakin mielelläni kertoisin entisen mieheni uudelle tyttöystävälle totuuksia mieheni valehtelusta ja luotettavuudesta. En haluaisi kenenkään joutuvan samaan jamaan tuon miehen kanssa. Ja hän on kyllä hyvännäköinen, eli löytää jonkun hyväuskoisen, joka nielee kaikki valheet. Niinhän minäkin nielin, mutta puolustukseni voin sanoa, että olin kovin nuori silloin.

        Toisaalta, mitäpä se minulle enää kuuluu. Harmittaa vaan, kun tiedän, että sama tulee jonkun suomalaisen naisen kohdalla jatkumaan.


      • sonkoobula
        21 kirjoitti:

        Niinpä..eihän sitä välttämättä ole mahdollista mennä kenenkään entisen kanssa juttelemaan. Eikä se välttämättä ole tarpeenkaan. Neuvoisin vaan naisia kyseenalaistamaan tämän entisen vaimon mollaamisen ja mustamaalauksen. Selityksiä, kuten oli hullu, katkera ja oleskelulupavaimo ei kannata uskoa. En tunne ketään vaimoa entisen mieheni kaveripiiristä, joka sellainen olisi ollut, mutta sitäpä ne vaan kaikille tuolla jauhaa, kun vaimo heittää pihalle.

        Minä ainakin mielelläni kertoisin entisen mieheni uudelle tyttöystävälle totuuksia mieheni valehtelusta ja luotettavuudesta. En haluaisi kenenkään joutuvan samaan jamaan tuon miehen kanssa. Ja hän on kyllä hyvännäköinen, eli löytää jonkun hyväuskoisen, joka nielee kaikki valheet. Niinhän minäkin nielin, mutta puolustukseni voin sanoa, että olin kovin nuori silloin.

        Toisaalta, mitäpä se minulle enää kuuluu. Harmittaa vaan, kun tiedän, että sama tulee jonkun suomalaisen naisen kohdalla jatkumaan.

        jokainen varmasti haukkuu entisiään. kuka nyt haluaisi myöntää omia virheitään. aikuisuus on sitä että huomaa välillä omatkin vikansa. minun on vaikea uskoa, että mikään ero olisi täysin yhden ihmisen syy. tappeluunkin tarvitaan aina kaksi. ihmiset voivat muuttua, vaikka olisivat mitä kansallisuutta tahansa. jos toinen muuttuu ja kehittyy ihmisenä ja toinen ei, eroon se ajaa jossain vaiheessa. ideaaliahan olisi että molemmat kasvaisivat ja kehittyisivät samaan tahtiin ja samaan suuntaan. harvoin se vaan on mahdollista.

        on tietenkin olemassa miehiä, jotka ovat narsisteja tai psykopaatteja. mutta myöskin tälläinen henkilö valitsee aina tietyn tyyppisen uhrin. siksi olisikin hyvä mennä itseensä ja miettiä miksi minulla kävi paska flaksi. oliko se vain sattumaa vai vaikuttiko oma käytös siihen. en tarkoita tässä syyllistää valehtelun uhriksi joutuneita, vaan lähinnä miettimään miten välttää tuollaiset ihmiset jatkossa. jos ajattelee, että nyt seuraavaksi otan sen rehdin ja luotettavan suomimiehen, voi tulla aikamoisia yllätyksiä vastaan.


      • 18
        sonkoobula kirjoitti:

        jokainen varmasti haukkuu entisiään. kuka nyt haluaisi myöntää omia virheitään. aikuisuus on sitä että huomaa välillä omatkin vikansa. minun on vaikea uskoa, että mikään ero olisi täysin yhden ihmisen syy. tappeluunkin tarvitaan aina kaksi. ihmiset voivat muuttua, vaikka olisivat mitä kansallisuutta tahansa. jos toinen muuttuu ja kehittyy ihmisenä ja toinen ei, eroon se ajaa jossain vaiheessa. ideaaliahan olisi että molemmat kasvaisivat ja kehittyisivät samaan tahtiin ja samaan suuntaan. harvoin se vaan on mahdollista.

        on tietenkin olemassa miehiä, jotka ovat narsisteja tai psykopaatteja. mutta myöskin tälläinen henkilö valitsee aina tietyn tyyppisen uhrin. siksi olisikin hyvä mennä itseensä ja miettiä miksi minulla kävi paska flaksi. oliko se vain sattumaa vai vaikuttiko oma käytös siihen. en tarkoita tässä syyllistää valehtelun uhriksi joutuneita, vaan lähinnä miettimään miten välttää tuollaiset ihmiset jatkossa. jos ajattelee, että nyt seuraavaksi otan sen rehdin ja luotettavan suomimiehen, voi tulla aikamoisia yllätyksiä vastaan.

        Totta kai, enhän minäkään täällä avautuisi, jos en olisi pettynyt entiseen mieheeni. Olen vain huomannut, että tämä Helsingissä pyörivä sakki on ihan samanlaista. Petetään, valehdellaan, eikä huolehdita lapsista. Voit kysyä monelta täällä olevalta naiselta samaa, tuskimpa ne kaikki miehet mitään psykopaatteja ovat:D käyttäytymismallit vaan näyttävät seuraavan toisiaan ja ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

        Suurin syy eroomme löytyy juuri tämän miehen tuttavapiiristä. Olen seurannut, miten he kohtelevat vaimojaan ja lapsiaan. En halua miestä, joka on noin paljon kavereiden vietävissä. Kunnollisiakin on aivan varmasti. Toivotaan, että se on osunut sinun kohdallesi:).


      • .......
        18 kirjoitti:

        Totta kai, enhän minäkään täällä avautuisi, jos en olisi pettynyt entiseen mieheeni. Olen vain huomannut, että tämä Helsingissä pyörivä sakki on ihan samanlaista. Petetään, valehdellaan, eikä huolehdita lapsista. Voit kysyä monelta täällä olevalta naiselta samaa, tuskimpa ne kaikki miehet mitään psykopaatteja ovat:D käyttäytymismallit vaan näyttävät seuraavan toisiaan ja ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

        Suurin syy eroomme löytyy juuri tämän miehen tuttavapiiristä. Olen seurannut, miten he kohtelevat vaimojaan ja lapsiaan. En halua miestä, joka on noin paljon kavereiden vietävissä. Kunnollisiakin on aivan varmasti. Toivotaan, että se on osunut sinun kohdallesi:).

        Millä elätti itsensä?


      • 18
        ....... kirjoitti:

        Millä elätti itsensä?

        En aio tänne mitään tietoja entisestä miehestäni laittaa..piirit ovat pienet, joten tunnistusvaara on suuri. Kyllä he kaikki toisensa jotain kautta tuntevat.


      • asaia.
        18 kirjoitti:

        En aio tänne mitään tietoja entisestä miehestäni laittaa..piirit ovat pienet, joten tunnistusvaara on suuri. Kyllä he kaikki toisensa jotain kautta tuntevat.

        Tunnetk olleenkaan vastuuta itsestäsi ja tulevaisuudestasi


      • sonkoobula
        asaia. kirjoitti:

        Tunnetk olleenkaan vastuuta itsestäsi ja tulevaisuudestasi

        tämä on narsistienuhrientuki-sivustolta lainattu:

        Moraali ja omatunto kehittyvät kasvattajan ja kasvatettavan lämpimien tunnesiteiden pohjalta. Lämpimät tunnesiteet edesauttavat kanssakäymistä ja rooleja, jotka edistävät moraalin kehitystä ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Jos lapsi oppii kasvuympäristössään mallin, jossa toisten ihmisten hyväksikäyttö ja manipulointi on normaalia ja hyväksyttävää, lapsen moraalitaju ja omantunnon kehitys vääristyy.

        Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee. Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto. Narsisti tahtoo nähdä kaikki asiat subjektiivisesti, eikä hän vaivaudu miettimään asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tottelevat häntä. Narsisti on hyvin itseriittoinen, eikä hän kykene ymmärtämään sitä, että muilla ihmisillä on identiteetti. Vaikka narsistit voivat näennäisesti pitää muista ihmisistä, vuorovaikutussuhteet eivät pääse kehittymään aidoiksi, sillä narsistilla on jo omat ennalta omaksutut mielipiteet muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Näin ollen narsisti ei koskaan tosissaan kysy, kuinka joku ihminen voi, koska hän tietää kaiken etukäteen. Loppujen lopuksi narsisti on tuskin edes kiinnostunut toisten asioista, ellei asia koske narsistia itseään.


        Narsisti rakastaa moralisoida kyllä itse kaikkea ja kaikkia, kunhan se ei kohdistu häneen itseensä tai omiin tekoihinsa. Narsistille on tyypillistä toimia moraalin vastaisesti, kun hän siitä hyötyy. Hän perustelee usein toimintaansa sillä, että teko on oikeutettu jos siitä ei jää kiinni. Vaikka narsisti loukkaisi läheistään mutta on omasta mielestään toiminut parhaansa mukaan, hän ei ole mielestään velvollinen kokemaan syyllisyyttä. Hän ei osaa pyytää todellisesti anteeksi, sillä empatiataidon puuttuessa hän ei kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan tai näkemään omaa syyllisyyttään.


      • onnellinen ex
        18 kirjoitti:

        Totta kai, enhän minäkään täällä avautuisi, jos en olisi pettynyt entiseen mieheeni. Olen vain huomannut, että tämä Helsingissä pyörivä sakki on ihan samanlaista. Petetään, valehdellaan, eikä huolehdita lapsista. Voit kysyä monelta täällä olevalta naiselta samaa, tuskimpa ne kaikki miehet mitään psykopaatteja ovat:D käyttäytymismallit vaan näyttävät seuraavan toisiaan ja ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

        Suurin syy eroomme löytyy juuri tämän miehen tuttavapiiristä. Olen seurannut, miten he kohtelevat vaimojaan ja lapsiaan. En halua miestä, joka on noin paljon kavereiden vietävissä. Kunnollisiakin on aivan varmasti. Toivotaan, että se on osunut sinun kohdallesi:).

        Ihan olis voinu olla mun kirjottamaa, sen lisäisin, että sama meno on Tampereella ja senet voi liittää tähän gambien ryhmään!


      • koö
        onnellinen ex kirjoitti:

        Ihan olis voinu olla mun kirjottamaa, sen lisäisin, että sama meno on Tampereella ja senet voi liittää tähän gambien ryhmään!

        Mistä noita sinne on eksy nyt


      • 11
        koö kirjoitti:

        Mistä noita sinne on eksy nyt

        hahaa...eiköhän noi ole kaikki samanlaisia:Dtampereella tai helsingisssä...


      • sama homma.
        koö kirjoitti:

        Mistä noita sinne on eksy nyt

        Turussa myös.


      • ........
        sama homma. kirjoitti:

        Turussa myös.

        vai mitä


      • sama homma.
        ........ kirjoitti:

        vai mitä

        näin luulisin, kun kukaan ei tunnu töissä tai koulussa käyvän.


      • allthebest
        sama homma. kirjoitti:

        näin luulisin, kun kukaan ei tunnu töissä tai koulussa käyvän.

        kyllä niitä tännekin on siunaantunut ja ex mieheni ( muu Afrikan maa) mukaan 80 % hankkivat elantonsa myymällä mietoja huumeita.

        Tuo narsistilainaus on kuin elämästäni entisen mieheni kanssa. Epäilin hänen olevan narsku, mutta nyt tiedän näin olevan.


      • elantosi
        allthebest kirjoitti:

        kyllä niitä tännekin on siunaantunut ja ex mieheni ( muu Afrikan maa) mukaan 80 % hankkivat elantonsa myymällä mietoja huumeita.

        Tuo narsistilainaus on kuin elämästäni entisen mieheni kanssa. Epäilin hänen olevan narsku, mutta nyt tiedän näin olevan.

        Luuletteko olevanne parempia sosssun elättinä kuin huumeen myyjä


      • järkeä hiukan
        elantosi kirjoitti:

        Luuletteko olevanne parempia sosssun elättinä kuin huumeen myyjä

        sossun elätti on sentään huumerikollista korkeammalla tasolla.


      • mansemorsio
        koö kirjoitti:

        Mistä noita sinne on eksy nyt

        Meillä täällä Mansessa on pitkät ja hartaat perinteet gambialaistenkin osalta: ensimmäiset niistä rantautui Nässyn rannalle jo 80-luvun loppupuolella, jolloin joidenkin nykyiset hyödynnettävät eivät olleet edes syntyneet. 90- kuin myös 2000-luvulla on sitten tiensä tänne löytänyt joukko lisähelmiä ;) Täälläpä on sitten porukalla nauratettu ja narutettu naisia, aiheutettu melkoisia julkisiakin likapyykin liotuksia ja kaupattu siinä sivussa tauluja ja erinäisiä nautintoaineita.

        Etenkin kesäisin tietyt soittokuppilat pursuavat epätoivoisesti etsiviä, paperittomia (siis laittomasti maahantulleita) g-miehiä, joita maanmiehet majoittavat ketä minnekin. Uutena maahanpääsykeinona gambialaisilla näkyy olevan tp-hakeminen (niksuillahan tässäkin on jo pitkät perinteet :p), vaikkakin kovin negatiivissävytteisin päätöksin. Minä en muuten käsitä, miten gambialainen ylipäätään voi päästä koko tp-prossessiin... ennen vanhaan ne naurettiin poliisilaitokselta pihalle het kättelyssä, nykyään näemmä niidenkin hakemukset täytyy oikein käsitellä. Oi aikoja, oi tapoja!!

        Hyvin gambialaisten viitoittamaa tietää sujuu maahan asettuminen myös naapurikansalta eli senegalilaisilta ja poikain toimintatavat on onnistuneesti gambialaisten avulla sujuvaksi hiottu. Päämääränä heilläkin se elättäjä ja paperitien silottaja.

        Korkeatasoista on myös väki Kamerunin täällä Pirkanmaan sylissä, samoin tansanialaisten ja kenialaisten veljeskunnat ja sokerina pohjalla nigerialaiset, tiätty ;) Ekat niksutkin on tänne tiensä löytäneet ensimmäisten gambialaisten tavoin jo yli 20 v. sitten. Ja kuten monien muiden, myös heidän kohdallaan taso se vain nousee (jos nyt oikeasti nousta voi) uusien ikäpolvien tullessa onneaan koettamaan.

        Meillä täällä Tampereella pyörii myös melkomoinen joukko muiden paikkakuntien afrikkalaiskermaa manselaistyttösten elämää sulostuttamassa. Enemmän tai vähemmän säännöllisesti, aina kun ehtivät. On pitkää ja pätkää, rastoilla ja ilman, bisnesmiestä ja muuta luuseria. Ihan kiva, kun täällä Mansessa olis normioloissa akkavalta ;)

        "Kristittyjen" afrikkalaisjannujen ringissä kaiken kruunaa hesalaisen niksukirkon sivuhaara. Sieltä on hyvä käydä bongaamassa alttiita sisaria, kuka mihkäkin tarpeeseen. Manselaisten maistraattien ovet käyvätkin nykyään kiitettävän tiuhaan ;)

        Eli kyllä meiltä ja meillä, nääs ja kaverille kans :)


      • 21
        mansemorsio kirjoitti:

        Meillä täällä Mansessa on pitkät ja hartaat perinteet gambialaistenkin osalta: ensimmäiset niistä rantautui Nässyn rannalle jo 80-luvun loppupuolella, jolloin joidenkin nykyiset hyödynnettävät eivät olleet edes syntyneet. 90- kuin myös 2000-luvulla on sitten tiensä tänne löytänyt joukko lisähelmiä ;) Täälläpä on sitten porukalla nauratettu ja narutettu naisia, aiheutettu melkoisia julkisiakin likapyykin liotuksia ja kaupattu siinä sivussa tauluja ja erinäisiä nautintoaineita.

        Etenkin kesäisin tietyt soittokuppilat pursuavat epätoivoisesti etsiviä, paperittomia (siis laittomasti maahantulleita) g-miehiä, joita maanmiehet majoittavat ketä minnekin. Uutena maahanpääsykeinona gambialaisilla näkyy olevan tp-hakeminen (niksuillahan tässäkin on jo pitkät perinteet :p), vaikkakin kovin negatiivissävytteisin päätöksin. Minä en muuten käsitä, miten gambialainen ylipäätään voi päästä koko tp-prossessiin... ennen vanhaan ne naurettiin poliisilaitokselta pihalle het kättelyssä, nykyään näemmä niidenkin hakemukset täytyy oikein käsitellä. Oi aikoja, oi tapoja!!

        Hyvin gambialaisten viitoittamaa tietää sujuu maahan asettuminen myös naapurikansalta eli senegalilaisilta ja poikain toimintatavat on onnistuneesti gambialaisten avulla sujuvaksi hiottu. Päämääränä heilläkin se elättäjä ja paperitien silottaja.

        Korkeatasoista on myös väki Kamerunin täällä Pirkanmaan sylissä, samoin tansanialaisten ja kenialaisten veljeskunnat ja sokerina pohjalla nigerialaiset, tiätty ;) Ekat niksutkin on tänne tiensä löytäneet ensimmäisten gambialaisten tavoin jo yli 20 v. sitten. Ja kuten monien muiden, myös heidän kohdallaan taso se vain nousee (jos nyt oikeasti nousta voi) uusien ikäpolvien tullessa onneaan koettamaan.

        Meillä täällä Tampereella pyörii myös melkomoinen joukko muiden paikkakuntien afrikkalaiskermaa manselaistyttösten elämää sulostuttamassa. Enemmän tai vähemmän säännöllisesti, aina kun ehtivät. On pitkää ja pätkää, rastoilla ja ilman, bisnesmiestä ja muuta luuseria. Ihan kiva, kun täällä Mansessa olis normioloissa akkavalta ;)

        "Kristittyjen" afrikkalaisjannujen ringissä kaiken kruunaa hesalaisen niksukirkon sivuhaara. Sieltä on hyvä käydä bongaamassa alttiita sisaria, kuka mihkäkin tarpeeseen. Manselaisten maistraattien ovet käyvätkin nykyään kiitettävän tiuhaan ;)

        Eli kyllä meiltä ja meillä, nääs ja kaverille kans :)

        Tässä lainaus toisesta ketjusta, kuullostaako tutulta?


        "Aivan aluksi sanottakoon, että mielipiteeni koskevat Saharan eteläpuolista Afrikkaa; rajaan siis pois pohjoisen ja keskialueen muslimivaltiot, koska en tunne niiden kulttuureja tarpeeksi hyvin kuten en myöskään tunne alueelta tulevia ihmisiä henkilökohtaisesti.

        Olen asunut yhdessä afrikkalaisessa maassa lyhyen aikaa (yhteensä noin 1½ vuotta) ja sen lisäksi käynyt useasti lyhyemmillä visiiteillä (lomalla tai töissä) kuudessa eri afrikkalaisessa valtiossa. Minulla on siis tuolle mantereelle niin työ-, ystävyys- kuin perhesuhteita.

        Ja nyt aion yleistää, rankastikin. Olen tietoinen, että Afrikka koostuu yli 50 valtiosta eikä se ole mikään yhtenäinen kulttuuri. Mutta en ole vielä tavannut tapausta joka kumoaisi tämänhetkiset mielipiteeni (jotka ovat omastakin mielestäni valitettavan kyynisiä).

        Suomalaisen naisen on mielestäni mahdollista olla parisuhteessa afrikkalaisen miehen kanssa vain seuraavilla reunaehdoilla. HYVÄKSY...

        a.) että miehelläsi on muita naisia. Koska heillä kaikilla on. Hän pettää, patologisesti ja jatkuvasti. Sinun miehesi ei ole se uskomaton poikkeus säännöstä. Monet afrikkalaiset tulevat (virallisestikin) polygamisista kulttuureista ja vaikkeivat tulisikaan, miehen miehisyyteen kaikkialla Afrikassa kuuluu naisten kellistely ja rakastajattarien/jalkavaimojen pitäminen. Toki pettämistä tapahtuu kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa, mutta mahdollisuutesi löytää (länsimaisessa mielessä) uskollinen afrikkalainen mies on 0%.

        b.) että rakkaus merkitsee meillä ja heillä kovin eri asioita. Kaikissa afrikkalaisissa kulttuureissa henkilö joka ei ole naimisissa tai jolla ei ole lapsia ennen 30 ikävuotta, on kummajainen tai raasu. Avioliitto on kaikkialla Afrikassa ennen kaikkea sosiaalinen teko, eikä mikään romanttisella hattaralla kuorrutettu ”vapaan tahdon ele”. Miehelle ja naiselle se tuo sosiaalista statusta, miehelle varmaa pillua (kun ei jaksa juosta vieraissa) ja kyökkipiian (äidin jatkeen) ja naiselle taloudellista turvaa. Vaikka mies muuttaisikin Afrikasta Suomeen, ei hän noin vain karista tätä oppimansa mallia (ja vielä vähemmän kohdan a mallia) käytöksestään. Hän haluaa sinusta äidin, ei tasavertaista kumppania.

        c.) että hän haluaa olla kanssasi hyötyäkseen jollain tavalla. Yleisin syy on oleskeluluvan turvaaminen, muita syitä voivat olla tietysti seksi ja raha. Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka. Afrikkalaisten on lähes mahdotonta päästä Eurooppaan omilla ansioillaan (esim. koulutuksen ja työteliäisyyden avuin). Sinä (ja minä, ja kaikki muut hölmöt naiset) olemme helpoin keino leveämmän leivän ääreen. Kyllä minä sen ymmärrän maailmanpoliittisesta näkökulmasta käsin. Mutta yksilötasolla se tuottaa kovin paljon kärsimystä ja pettymystä.

        d.) että avioliitossa sinä olet vastuussa perheenne taloudesta. Miehesi rahat ovat hänen afrikkalaista perhettään varten ja hänen omia menojaan varten (kärkilistalla kalliit vaatteet).

        e.) että naisten ja miesten kulttuurit – ja käytännön elämä! - ovat kaikissa afrikkalaisissa maissa aika erillään toisistaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että miehesi viettää suurimman osan (vapaa)ajastaan ystäviensä kanssa. Kotona häntä ei paljon näy. Isänä hän on jotain yhdentekevän ja surkean väliltä. Mutta jos 50-lukulainen kodinhengettären rooli sopii sinulle, pääset luultavasti hieman pidemmälle kuin minä omissa suhteissani afrikkalaisten miesten kanssa.

        f.) että monet afrikkalaiset kärsivät (länsimaisen tulkinnan mukaan) erittäin pahasta traumasta; monet tulevat äärimmäisestä köyhyydestä, heidät on lapsena saatettu hylätä useaan kertaan, he ovat nähneet nälkää (tai ainakin kärsineet aliravitsemuksesta), he ovat saattaneet kasvaa sotien, kuoleman, puutteen ja kärsimyksen ympäröiminä. Länsimainen psykoanalyyttinen kaivelu ei kuitenkaan kuulu afrikkalaisiin kulttuureihin. Siinä missä me ajattelemme että ihmisen pitää muistaa, afrikkalaiset ajattelevat että tulee unohtaa (ja mennä eteenpäin). Itse he eivät siis traumaansa tunnista tai osaa sitä käsitellä. En arvioi tässä kumpi on parempi, mutta tällainen lähtökohtien eroavaisuus tuottaa jo väkisinkin ristiriitaa.

        g.) kyökkipsykologisena tulkintanani sanoisin, että monilla afrikkalaisilla on psykopatiaan viittaavia oireita (tätä aihetta en lähde kaivelemaan enempää, mutta kiinnostuneiden kannattaa googlettaa Robert Hare Psychopathy Checklist)."


      • mansemorsio
        21 kirjoitti:

        Tässä lainaus toisesta ketjusta, kuullostaako tutulta?


        "Aivan aluksi sanottakoon, että mielipiteeni koskevat Saharan eteläpuolista Afrikkaa; rajaan siis pois pohjoisen ja keskialueen muslimivaltiot, koska en tunne niiden kulttuureja tarpeeksi hyvin kuten en myöskään tunne alueelta tulevia ihmisiä henkilökohtaisesti.

        Olen asunut yhdessä afrikkalaisessa maassa lyhyen aikaa (yhteensä noin 1½ vuotta) ja sen lisäksi käynyt useasti lyhyemmillä visiiteillä (lomalla tai töissä) kuudessa eri afrikkalaisessa valtiossa. Minulla on siis tuolle mantereelle niin työ-, ystävyys- kuin perhesuhteita.

        Ja nyt aion yleistää, rankastikin. Olen tietoinen, että Afrikka koostuu yli 50 valtiosta eikä se ole mikään yhtenäinen kulttuuri. Mutta en ole vielä tavannut tapausta joka kumoaisi tämänhetkiset mielipiteeni (jotka ovat omastakin mielestäni valitettavan kyynisiä).

        Suomalaisen naisen on mielestäni mahdollista olla parisuhteessa afrikkalaisen miehen kanssa vain seuraavilla reunaehdoilla. HYVÄKSY...

        a.) että miehelläsi on muita naisia. Koska heillä kaikilla on. Hän pettää, patologisesti ja jatkuvasti. Sinun miehesi ei ole se uskomaton poikkeus säännöstä. Monet afrikkalaiset tulevat (virallisestikin) polygamisista kulttuureista ja vaikkeivat tulisikaan, miehen miehisyyteen kaikkialla Afrikassa kuuluu naisten kellistely ja rakastajattarien/jalkavaimojen pitäminen. Toki pettämistä tapahtuu kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa, mutta mahdollisuutesi löytää (länsimaisessa mielessä) uskollinen afrikkalainen mies on 0%.

        b.) että rakkaus merkitsee meillä ja heillä kovin eri asioita. Kaikissa afrikkalaisissa kulttuureissa henkilö joka ei ole naimisissa tai jolla ei ole lapsia ennen 30 ikävuotta, on kummajainen tai raasu. Avioliitto on kaikkialla Afrikassa ennen kaikkea sosiaalinen teko, eikä mikään romanttisella hattaralla kuorrutettu ”vapaan tahdon ele”. Miehelle ja naiselle se tuo sosiaalista statusta, miehelle varmaa pillua (kun ei jaksa juosta vieraissa) ja kyökkipiian (äidin jatkeen) ja naiselle taloudellista turvaa. Vaikka mies muuttaisikin Afrikasta Suomeen, ei hän noin vain karista tätä oppimansa mallia (ja vielä vähemmän kohdan a mallia) käytöksestään. Hän haluaa sinusta äidin, ei tasavertaista kumppania.

        c.) että hän haluaa olla kanssasi hyötyäkseen jollain tavalla. Yleisin syy on oleskeluluvan turvaaminen, muita syitä voivat olla tietysti seksi ja raha. Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka. Afrikkalaisten on lähes mahdotonta päästä Eurooppaan omilla ansioillaan (esim. koulutuksen ja työteliäisyyden avuin). Sinä (ja minä, ja kaikki muut hölmöt naiset) olemme helpoin keino leveämmän leivän ääreen. Kyllä minä sen ymmärrän maailmanpoliittisesta näkökulmasta käsin. Mutta yksilötasolla se tuottaa kovin paljon kärsimystä ja pettymystä.

        d.) että avioliitossa sinä olet vastuussa perheenne taloudesta. Miehesi rahat ovat hänen afrikkalaista perhettään varten ja hänen omia menojaan varten (kärkilistalla kalliit vaatteet).

        e.) että naisten ja miesten kulttuurit – ja käytännön elämä! - ovat kaikissa afrikkalaisissa maissa aika erillään toisistaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että miehesi viettää suurimman osan (vapaa)ajastaan ystäviensä kanssa. Kotona häntä ei paljon näy. Isänä hän on jotain yhdentekevän ja surkean väliltä. Mutta jos 50-lukulainen kodinhengettären rooli sopii sinulle, pääset luultavasti hieman pidemmälle kuin minä omissa suhteissani afrikkalaisten miesten kanssa.

        f.) että monet afrikkalaiset kärsivät (länsimaisen tulkinnan mukaan) erittäin pahasta traumasta; monet tulevat äärimmäisestä köyhyydestä, heidät on lapsena saatettu hylätä useaan kertaan, he ovat nähneet nälkää (tai ainakin kärsineet aliravitsemuksesta), he ovat saattaneet kasvaa sotien, kuoleman, puutteen ja kärsimyksen ympäröiminä. Länsimainen psykoanalyyttinen kaivelu ei kuitenkaan kuulu afrikkalaisiin kulttuureihin. Siinä missä me ajattelemme että ihmisen pitää muistaa, afrikkalaiset ajattelevat että tulee unohtaa (ja mennä eteenpäin). Itse he eivät siis traumaansa tunnista tai osaa sitä käsitellä. En arvioi tässä kumpi on parempi, mutta tällainen lähtökohtien eroavaisuus tuottaa jo väkisinkin ristiriitaa.

        g.) kyökkipsykologisena tulkintanani sanoisin, että monilla afrikkalaisilla on psykopatiaan viittaavia oireita (tätä aihetta en lähde kaivelemaan enempää, mutta kiinnostuneiden kannattaa googlettaa Robert Hare Psychopathy Checklist)."

        Tampereen tilannetta valotettuani kaivoin tuon vanhan kunnon keskustelun esiin. Sieltä kannattaa lukaista tuon aloituksen jälkeen etenkin tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5007168/26573216
        eli
        "Psykopaatin piirrelistan suomennos
        Rpbert Haren 20-kohtainen piirreluettelo

        1. Lipevyys ja pinnallinen viehätysvoima
        2. Vahvalta vaikuttava omanarvontunto
        3. Stimulaation tarve ja taipumus ikävystymiseen
        4. Patologinen valehtelu
        5. Petkuttaminen ja manipulointi
        6. Katumuksen ja syyllisyydentunteen puuttuminen
        7. Tunteiden pinnallisuus
        8. Kovuus ja tunteettomuus, empatian puuttuminen
        9. Loismainen elämäntyyli
        10. Heikko käyttäytymisen kontrolli
        11. Promiskuiteetti (sukupuolinen holtittomuus tai valikoimaton sukupuoliyhteys eri partnerien kanssa)
        12. Varhaiset käyttäytymisongelmat
        13. Realististen pitkän tähtäimen päämäärien puuttuminen
        14. Impulsiivisuus
        15. Vastuuttomuus
        16. Kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestä
        17. Useita lyhytaikaisia avo- tai aviosuhteita
        18. Nuorisorikollisuus
        19. Ehdonalaisen vapauden peruutus
        20. Monipuolinen rikollisuus "


      • 11
        mansemorsio kirjoitti:

        Tampereen tilannetta valotettuani kaivoin tuon vanhan kunnon keskustelun esiin. Sieltä kannattaa lukaista tuon aloituksen jälkeen etenkin tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5007168/26573216
        eli
        "Psykopaatin piirrelistan suomennos
        Rpbert Haren 20-kohtainen piirreluettelo

        1. Lipevyys ja pinnallinen viehätysvoima
        2. Vahvalta vaikuttava omanarvontunto
        3. Stimulaation tarve ja taipumus ikävystymiseen
        4. Patologinen valehtelu
        5. Petkuttaminen ja manipulointi
        6. Katumuksen ja syyllisyydentunteen puuttuminen
        7. Tunteiden pinnallisuus
        8. Kovuus ja tunteettomuus, empatian puuttuminen
        9. Loismainen elämäntyyli
        10. Heikko käyttäytymisen kontrolli
        11. Promiskuiteetti (sukupuolinen holtittomuus tai valikoimaton sukupuoliyhteys eri partnerien kanssa)
        12. Varhaiset käyttäytymisongelmat
        13. Realististen pitkän tähtäimen päämäärien puuttuminen
        14. Impulsiivisuus
        15. Vastuuttomuus
        16. Kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestä
        17. Useita lyhytaikaisia avo- tai aviosuhteita
        18. Nuorisorikollisuus
        19. Ehdonalaisen vapauden peruutus
        20. Monipuolinen rikollisuus "

        Nuo edellä ovat esimerkit sopivat täysin suhteeseeni gambialaisen kanssa, harmi, etten löytänyt näitä keskusteluja aiemmin.

        1. Miehelleni kaverit olivat aina etusijalla. En edes muista, milloin olisimme olleet kokonaisen päivän yhdessä ja puuhastelleet jotain. Hän oli aina "levoton", jos olisi pitänyt olla vain tekemättä mitään. Elokuviin häntä ei saanut, koska ei kuulemma jaksanut istua tuntikausia paikoillaan.
        2. Hän osti minulle kyllä tuliaisia, lahjoja ym.(toki loppuvaiheessa sekin hiipui), mutta suurin osa rahoista meni kännyköihin ym.tavaraan Gambiaan lähetettäväksi, sekä uusiin hienoihin blingbling-vaatteisiin.
        3. Baareihin oli päästävä yksin tai yhdessä, jos en jaksanut lähteä mukaan, niin hän lähti kavereiden kanssa.
        4. Kun olimme ulkona hän halusi "esitellä" minua kavereilleen, eli minun piti tälläytyä parhaimpiini.
        5. Hän kyttäsi syömisiäni, vaikka syön kyllä muutenkin melko terveellisesti ja urheilen paljon.
        6. Valheita toisensa perään. Alusta alkaen, loppuun asti. Hän jäi kiinni epäilyttävistä puuhista selkäni takana useasti. Aina hirveät selittelyt.
        7. Ei osannut pyytää pyyteettömästi anteeksi, koska hänhän ei ollut tehnyt mitään väärää.
        8. Hänen ystävänsä viilettivät samalla tavalla menemään, vaikka monilla kotona vaimo ja lapsia.
        9. Näin monen hänen kaverinsa pettävän baareissa.
        10. Ei saanut itkeä, jos itki, niin tukea ei herunut. Itkeä saa kuulemma vain, kun joku kuolee.
        11. Menneitä ei saanut kaivella, eikä hänen tekemisiään arvostella. Minulla taisi muutenkin olla aika "hankalan vaimon" maine hänen lähipiirissään, kun kyseenalaistin hänen ja heidän toimiaan.
        12. Loppuvaiheessa kuvioihin astui myös muut naiset.

        Tässä vain muutamia esimerkkejä. Positiivista en kyllä nyt tähän hätään keksi. Meillä oli loppuvaiheessa aika omat elämät. Olisi pitänyt lähteä aikaisemmin.


      • juhp
        11 kirjoitti:

        Nuo edellä ovat esimerkit sopivat täysin suhteeseeni gambialaisen kanssa, harmi, etten löytänyt näitä keskusteluja aiemmin.

        1. Miehelleni kaverit olivat aina etusijalla. En edes muista, milloin olisimme olleet kokonaisen päivän yhdessä ja puuhastelleet jotain. Hän oli aina "levoton", jos olisi pitänyt olla vain tekemättä mitään. Elokuviin häntä ei saanut, koska ei kuulemma jaksanut istua tuntikausia paikoillaan.
        2. Hän osti minulle kyllä tuliaisia, lahjoja ym.(toki loppuvaiheessa sekin hiipui), mutta suurin osa rahoista meni kännyköihin ym.tavaraan Gambiaan lähetettäväksi, sekä uusiin hienoihin blingbling-vaatteisiin.
        3. Baareihin oli päästävä yksin tai yhdessä, jos en jaksanut lähteä mukaan, niin hän lähti kavereiden kanssa.
        4. Kun olimme ulkona hän halusi "esitellä" minua kavereilleen, eli minun piti tälläytyä parhaimpiini.
        5. Hän kyttäsi syömisiäni, vaikka syön kyllä muutenkin melko terveellisesti ja urheilen paljon.
        6. Valheita toisensa perään. Alusta alkaen, loppuun asti. Hän jäi kiinni epäilyttävistä puuhista selkäni takana useasti. Aina hirveät selittelyt.
        7. Ei osannut pyytää pyyteettömästi anteeksi, koska hänhän ei ollut tehnyt mitään väärää.
        8. Hänen ystävänsä viilettivät samalla tavalla menemään, vaikka monilla kotona vaimo ja lapsia.
        9. Näin monen hänen kaverinsa pettävän baareissa.
        10. Ei saanut itkeä, jos itki, niin tukea ei herunut. Itkeä saa kuulemma vain, kun joku kuolee.
        11. Menneitä ei saanut kaivella, eikä hänen tekemisiään arvostella. Minulla taisi muutenkin olla aika "hankalan vaimon" maine hänen lähipiirissään, kun kyseenalaistin hänen ja heidän toimiaan.
        12. Loppuvaiheessa kuvioihin astui myös muut naiset.

        Tässä vain muutamia esimerkkejä. Positiivista en kyllä nyt tähän hätään keksi. Meillä oli loppuvaiheessa aika omat elämät. Olisi pitänyt lähteä aikaisemmin.

        on totaalinen voimavarani. Tämä ketju on tosissaan avannut silmäni ja kiitos siitä!
        Nyt tiedän että ainakin potkin Nigerialaisen miehen kotooltani pihalle.!!!!!!


      • 10
        21 kirjoitti:

        Tässä lainaus toisesta ketjusta, kuullostaako tutulta?


        "Aivan aluksi sanottakoon, että mielipiteeni koskevat Saharan eteläpuolista Afrikkaa; rajaan siis pois pohjoisen ja keskialueen muslimivaltiot, koska en tunne niiden kulttuureja tarpeeksi hyvin kuten en myöskään tunne alueelta tulevia ihmisiä henkilökohtaisesti.

        Olen asunut yhdessä afrikkalaisessa maassa lyhyen aikaa (yhteensä noin 1½ vuotta) ja sen lisäksi käynyt useasti lyhyemmillä visiiteillä (lomalla tai töissä) kuudessa eri afrikkalaisessa valtiossa. Minulla on siis tuolle mantereelle niin työ-, ystävyys- kuin perhesuhteita.

        Ja nyt aion yleistää, rankastikin. Olen tietoinen, että Afrikka koostuu yli 50 valtiosta eikä se ole mikään yhtenäinen kulttuuri. Mutta en ole vielä tavannut tapausta joka kumoaisi tämänhetkiset mielipiteeni (jotka ovat omastakin mielestäni valitettavan kyynisiä).

        Suomalaisen naisen on mielestäni mahdollista olla parisuhteessa afrikkalaisen miehen kanssa vain seuraavilla reunaehdoilla. HYVÄKSY...

        a.) että miehelläsi on muita naisia. Koska heillä kaikilla on. Hän pettää, patologisesti ja jatkuvasti. Sinun miehesi ei ole se uskomaton poikkeus säännöstä. Monet afrikkalaiset tulevat (virallisestikin) polygamisista kulttuureista ja vaikkeivat tulisikaan, miehen miehisyyteen kaikkialla Afrikassa kuuluu naisten kellistely ja rakastajattarien/jalkavaimojen pitäminen. Toki pettämistä tapahtuu kaikkialla maailmassa ja kaikissa kulttuureissa, mutta mahdollisuutesi löytää (länsimaisessa mielessä) uskollinen afrikkalainen mies on 0%.

        b.) että rakkaus merkitsee meillä ja heillä kovin eri asioita. Kaikissa afrikkalaisissa kulttuureissa henkilö joka ei ole naimisissa tai jolla ei ole lapsia ennen 30 ikävuotta, on kummajainen tai raasu. Avioliitto on kaikkialla Afrikassa ennen kaikkea sosiaalinen teko, eikä mikään romanttisella hattaralla kuorrutettu ”vapaan tahdon ele”. Miehelle ja naiselle se tuo sosiaalista statusta, miehelle varmaa pillua (kun ei jaksa juosta vieraissa) ja kyökkipiian (äidin jatkeen) ja naiselle taloudellista turvaa. Vaikka mies muuttaisikin Afrikasta Suomeen, ei hän noin vain karista tätä oppimansa mallia (ja vielä vähemmän kohdan a mallia) käytöksestään. Hän haluaa sinusta äidin, ei tasavertaista kumppania.

        c.) että hän haluaa olla kanssasi hyötyäkseen jollain tavalla. Yleisin syy on oleskeluluvan turvaaminen, muita syitä voivat olla tietysti seksi ja raha. Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka. Afrikkalaisten on lähes mahdotonta päästä Eurooppaan omilla ansioillaan (esim. koulutuksen ja työteliäisyyden avuin). Sinä (ja minä, ja kaikki muut hölmöt naiset) olemme helpoin keino leveämmän leivän ääreen. Kyllä minä sen ymmärrän maailmanpoliittisesta näkökulmasta käsin. Mutta yksilötasolla se tuottaa kovin paljon kärsimystä ja pettymystä.

        d.) että avioliitossa sinä olet vastuussa perheenne taloudesta. Miehesi rahat ovat hänen afrikkalaista perhettään varten ja hänen omia menojaan varten (kärkilistalla kalliit vaatteet).

        e.) että naisten ja miesten kulttuurit – ja käytännön elämä! - ovat kaikissa afrikkalaisissa maissa aika erillään toisistaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että miehesi viettää suurimman osan (vapaa)ajastaan ystäviensä kanssa. Kotona häntä ei paljon näy. Isänä hän on jotain yhdentekevän ja surkean väliltä. Mutta jos 50-lukulainen kodinhengettären rooli sopii sinulle, pääset luultavasti hieman pidemmälle kuin minä omissa suhteissani afrikkalaisten miesten kanssa.

        f.) että monet afrikkalaiset kärsivät (länsimaisen tulkinnan mukaan) erittäin pahasta traumasta; monet tulevat äärimmäisestä köyhyydestä, heidät on lapsena saatettu hylätä useaan kertaan, he ovat nähneet nälkää (tai ainakin kärsineet aliravitsemuksesta), he ovat saattaneet kasvaa sotien, kuoleman, puutteen ja kärsimyksen ympäröiminä. Länsimainen psykoanalyyttinen kaivelu ei kuitenkaan kuulu afrikkalaisiin kulttuureihin. Siinä missä me ajattelemme että ihmisen pitää muistaa, afrikkalaiset ajattelevat että tulee unohtaa (ja mennä eteenpäin). Itse he eivät siis traumaansa tunnista tai osaa sitä käsitellä. En arvioi tässä kumpi on parempi, mutta tällainen lähtökohtien eroavaisuus tuottaa jo väkisinkin ristiriitaa.

        g.) kyökkipsykologisena tulkintanani sanoisin, että monilla afrikkalaisilla on psykopatiaan viittaavia oireita (tätä aihetta en lähde kaivelemaan enempää, mutta kiinnostuneiden kannattaa googlettaa Robert Hare Psychopathy Checklist)."

        Tämä teksti pitäisi saada pakolliseksi luettavaksi jokaiselle afrikkalaisen kanssa seurustelua edes harkitsevalle. Perusopastus "kulttuurieroista". ;-)


      • 2335
        11 kirjoitti:

        Nuo edellä ovat esimerkit sopivat täysin suhteeseeni gambialaisen kanssa, harmi, etten löytänyt näitä keskusteluja aiemmin.

        1. Miehelleni kaverit olivat aina etusijalla. En edes muista, milloin olisimme olleet kokonaisen päivän yhdessä ja puuhastelleet jotain. Hän oli aina "levoton", jos olisi pitänyt olla vain tekemättä mitään. Elokuviin häntä ei saanut, koska ei kuulemma jaksanut istua tuntikausia paikoillaan.
        2. Hän osti minulle kyllä tuliaisia, lahjoja ym.(toki loppuvaiheessa sekin hiipui), mutta suurin osa rahoista meni kännyköihin ym.tavaraan Gambiaan lähetettäväksi, sekä uusiin hienoihin blingbling-vaatteisiin.
        3. Baareihin oli päästävä yksin tai yhdessä, jos en jaksanut lähteä mukaan, niin hän lähti kavereiden kanssa.
        4. Kun olimme ulkona hän halusi "esitellä" minua kavereilleen, eli minun piti tälläytyä parhaimpiini.
        5. Hän kyttäsi syömisiäni, vaikka syön kyllä muutenkin melko terveellisesti ja urheilen paljon.
        6. Valheita toisensa perään. Alusta alkaen, loppuun asti. Hän jäi kiinni epäilyttävistä puuhista selkäni takana useasti. Aina hirveät selittelyt.
        7. Ei osannut pyytää pyyteettömästi anteeksi, koska hänhän ei ollut tehnyt mitään väärää.
        8. Hänen ystävänsä viilettivät samalla tavalla menemään, vaikka monilla kotona vaimo ja lapsia.
        9. Näin monen hänen kaverinsa pettävän baareissa.
        10. Ei saanut itkeä, jos itki, niin tukea ei herunut. Itkeä saa kuulemma vain, kun joku kuolee.
        11. Menneitä ei saanut kaivella, eikä hänen tekemisiään arvostella. Minulla taisi muutenkin olla aika "hankalan vaimon" maine hänen lähipiirissään, kun kyseenalaistin hänen ja heidän toimiaan.
        12. Loppuvaiheessa kuvioihin astui myös muut naiset.

        Tässä vain muutamia esimerkkejä. Positiivista en kyllä nyt tähän hätään keksi. Meillä oli loppuvaiheessa aika omat elämät. Olisi pitänyt lähteä aikaisemmin.

        Kyllä taidan mäkin pistää lopullisesti poikki tansanialaisen kanssa... Suurinosa näistä asioista kuullostaa pirun tutulata!


      • Sine rassisti!
        juhp kirjoitti:

        on totaalinen voimavarani. Tämä ketju on tosissaan avannut silmäni ja kiitos siitä!
        Nyt tiedän että ainakin potkin Nigerialaisen miehen kotooltani pihalle.!!!!!!

        Sa viha musta mies kun sa et ole hänen arvonen!


    • live and learn

      Nämä jutut kuulostavat ikävän tutuilta, vaikka itse en ole seurustellut tai ollut naimisissa Afrikkalaisen miehen kanssa. Minulla oli gambialainen opiskelukaveri. Mukava kundi, mutta voi luoja minkä sopan aiheutti naistensa kanssa. Oli alunperin (ex-?)vaimoke lapsineen Gambiassa ja takana avioliitto toisessa pohjoismaassa. Jossain vaiheessa hän oli Suomessa naimisissa toisella paikkakunnalla ja asui opiskellessaan Helsingissä viikot toisen naisen luona. Kuviossa oli vielä kolmas nainen, jonka saattoi raskaaksi. Hän itse tunnusti minulle tämän kaiken. Tiesin kaksi naisista pintapuolisesti, molemmat ihan nättejä ja fiksun oloisia. Harmitti lasten ja naisten puolesta.

      Tapasin pari kertaa erästä afrikkalaista miestä, mutta elämä oli jo sen verran opettanut, että aavistin heti palaneen käryä. Pienen salapoliisityön jälkeen löytyikin tyttöystävä, eikä ne naiset siihen varmasti jääneet, mutta itselläni ei ollut tarvetta selvittää asiaa enempää. Kyseinen helppoheikki oli välittömästi historiaa ainakin meille toisemme löytäneille naisille. Kannattaa oikeasti olla varuillaan, jos ei halua sotkea elämäänsä ja särkeä sydäntään. Ihan normaali työssäkäyvä ihminenkin voi saattaa itsensä melkoiseen taloudelliseen ym. kuseen näiden pelimiesten kanssa.

      • 12

        Noista kommenteista ei kannata välittää..sama tyyppi käy joka ketjussa haukkumassa kaikki, jolla on ollut suhde mustan kanssa.


      • 10
        12 kirjoitti:

        Noista kommenteista ei kannata välittää..sama tyyppi käy joka ketjussa haukkumassa kaikki, jolla on ollut suhde mustan kanssa.

        näköjään poistettu se kommentti.


      • 21
        10 kirjoitti:

        näköjään poistettu se kommentti.

        On poistettu?


      • 3
        21 kirjoitti:

        On poistettu?

        Sellainen herjaava kommentti. Mitä joku tyyppi laittaa kaikkiin näihin ketjuihin.


    • Raukkaudenpettämä

      Hei
      Olen itse samasa tilanteessa. Juuri eroamassa. Olisi mukavaa keskustella kanssasi, tuntuu että kaipaan jotain vertaistukea. Koska juuri näin, alan itse pitää itseäni "hulluna" kun näin jatkuvasti minua haukkuu.

      • ....

        Lähes jokainen gambialaisesta eronnut nainen on ex-miehen mielestä hullu! :D Se on ihan perusmääritelmä meille, hulluja ollaan kaikki! Jos vaimo ei vielä ole saanut kuulla olevansa hullu, on vielä naiivi typerys, jolle totuus ei ole vielä valjennut tai erittäin onnekas, normaalin miehen vaimo.


      • 2112vds
        .... kirjoitti:

        Lähes jokainen gambialaisesta eronnut nainen on ex-miehen mielestä hullu! :D Se on ihan perusmääritelmä meille, hulluja ollaan kaikki! Jos vaimo ei vielä ole saanut kuulla olevansa hullu, on vielä naiivi typerys, jolle totuus ei ole vielä valjennut tai erittäin onnekas, normaalin miehen vaimo.

        Niin no, gambimiehethän ovat ihan oikeassa! Gambin kanssa seurustelevan / naimisiin menevän / lapsia tekevän TÄYTYY olla hullu. Ainakin jos miehet ovat niin laadukkaita kuin tämänkin palstan perusteella voi päätellä. Kuka muu kuin hullu (tai hulluutta lähentelevän typerä) ihminen semmoisten kanssa alkaisi lähempiin tuttavuuksiin?


      • noin mene
        2112vds kirjoitti:

        Niin no, gambimiehethän ovat ihan oikeassa! Gambin kanssa seurustelevan / naimisiin menevän / lapsia tekevän TÄYTYY olla hullu. Ainakin jos miehet ovat niin laadukkaita kuin tämänkin palstan perusteella voi päätellä. Kuka muu kuin hullu (tai hulluutta lähentelevän typerä) ihminen semmoisten kanssa alkaisi lähempiin tuttavuuksiin?

        vaan naiset ovat heidän mielestä hulluja, koska eroavat näistä täydellisistä miehistä! ;D


      • 4324324343
        noin mene kirjoitti:

        vaan naiset ovat heidän mielestä hulluja, koska eroavat näistä täydellisistä miehistä! ;D

        Hullu on hullu. Miehet vain nimeävät väärät oireet.


    • pinittin systeri

      uusimmat gambi juorut kiitos ?

    • exexexexexexeeeee

      nimimerkki 11 joka kirjoitit jo heinäkuussa, olikohan meillä sama aviomies kun kaikki sun kirjoittama on kuin mun elämästä omani kanssa

    • oopekka

      OI voi.
      Itse tutustuin Helsingissä vierailessani Angolasta tulleeseen mustaan mieheen. (tätä tapahtumaa ennen olin varmaan maailman pahin rasisti.) Nyt kumminkin olen huomannu totaalisen kääntymisen miesmaussani. Johtuuko se siitä että seksi oli mitä maailman parasta (vaikka lukuisia petikavereita on tullut testattua). Kenenkään kanssa ei ole sujunut niin hyvin kuin kyseisen miehen kanssa. En halua uskoa että he kaikki ovat pettureita =( ihan hirveää.. Miksi suomalaiset ei voi enää kiinnostaa.. Ne on liian löpöjä ja tylsiä..

      • happyhappyjoyjoy

        Onnea. Tulet tarvitsemaan sitä.


    • uuuuuuuuuuuh

      Muista että vaikka aids onkin iloinen asia ei siitä saa sitten jakaa muiden kanssa

      • oopekka

        Ehkäisy on keksitty


    • ...

      Gambialaismieheen ei ole luottamista. Vaikka itse pidän afrikkalaisista ja gambialaisista, seurustelemaan heidän kanssaan en lähtisi. Olen mukamas heidän hyväkin ystävä, mutta valehtelevat päin naamaa turhistakin asioista ja pettävät naisiaan monien muiden kanssa. Muista afrikkalaisista minulla ei ole pahaa sanottavaa mutta ainakin tähän menessä jokainen gambialainen kenen olen tavannut on yhtä kiero (ja tunnen monia).

      • laura k

        miten sä niitä tunnet, kuinka hyvin?


      • 090

        Häh? Siis miksi sinä pidät gambialaisia, jos sinun kokemuksesi heistä on tuollainen??? Pidät kusipäistä?


      • ....

        Ihmettelen aina vaan sitä, että kuinka sitä voidaan kuvitella tuntevansa kaikki gambialaiset jos tuntee muutaman. Vaikka tuntisi hyvin 10 tai 20, ei voi sanoa tuntevansa kaikkia ja sen vuoksi pystyvänsä tuomitsemaan kaikki, kuinkakohan monta sataa gambialaista suomessakin on. Itse olen vannonut aiemmin kuinka kaikki nigerialaiset ovat täysiä k***päitä jotka eivät voi olla kenellekään kunnon aviomiehiä, mutta niin on vaan elämä näyttänyt ja pistänyt myöntämään että heitäkin on. Ja kyse ei ole kotiinpäin vetämisestä, kun en ole nigerialaisen vaimo, mutta läheltä olen saanut seurata että on niitä onnistuneita avioliittoja niissäkin piireissä. NIin kuin gambialaisten kesken on monenmoista miestä niin kuin vaimoaki, ja on niitä avioiliittoja täällä helsingissäkin jotka kestää (monia vuosiakin) vaikka kokoajan ei yhtä ylämäkeä ole ja välillä isojakin kuoppia matkassa. Ei sitä täydellistä avioliittoa löydy mistään päin maailmaa, on niitä joiden vuoksi tehdään töitä ja niitä joiden ei. Ja joskus toki tulee vastaan asioita joiden selvittämiseksi ei kannatakaan tehdä töitä, mutta se on jokaisen henkilökohtainen valinta minkä asian perusteella haluaa liittonsa purkaa tai sen puolesta taistella. Mutta yleistäminen, se vaan on suoraan sanottuna ylimielistä ja usein omien katkerien kokemusten värittämää. Ei me kaikki suomalaisetkaan olla viinaan meneviä ujoja hissukoita jne...
        Mutta toki on myönnettävä että liian paljon tänne suomeen on tullut miehiä joiden tarkoitusperät avioliitolle ovat olleet toiset kuin vaimo on luullut ja liiton perustakin ollut jo vailla kestävää pohjaa. Ja eipä tämä suomalainen systeemi anna aikaa tutustua rauhassa ja kunnolla kun oleskelulupien kannalta on pakko usein mennä vauhdilla naimisiin. Sekin on valitettavasti myönnettävä että muslimille moniavioisuus ei ole sellainen pahe tai rikkomus kuin me suomalaiset sen näemme. TOki on niitäkin muslimeja jotka ovat täysin tyytyväisiä yhteen vaimoon eikä haikaile toisten perään ja toisaalta niitä ns. kristittyjä jotka afrikkalaisten heimoperinteiden pohjalta ei näe pahana pitää

        En halua vähätellä niiden tuskaa, jotka ovat erittäin ikäviä asioita avioilitoissaan kokeneet, ja oikeutetusti heidän pitää saada tunteensa ja tarinansa niihin liittyen kertoa, mutta toivoisin joskus ettei heti lähdetä sille linjalle että poljetaan maanrakoon koko kansanryhmä tai jopa koko maanosa ja lietsota yleistä vihaa kaikkia kohtaan. Joskus toivoisi että tällä palstalla voitaisiin oikeasti keskustella miten selvitä monikulttuurisuuden tuomista haasteista ja sparrata toinen toisiamme.. Mutta ehkä se ei tällä palstalla tule koskaan onnistumaan....


      • ...
        .... kirjoitti:

        Ihmettelen aina vaan sitä, että kuinka sitä voidaan kuvitella tuntevansa kaikki gambialaiset jos tuntee muutaman. Vaikka tuntisi hyvin 10 tai 20, ei voi sanoa tuntevansa kaikkia ja sen vuoksi pystyvänsä tuomitsemaan kaikki, kuinkakohan monta sataa gambialaista suomessakin on. Itse olen vannonut aiemmin kuinka kaikki nigerialaiset ovat täysiä k***päitä jotka eivät voi olla kenellekään kunnon aviomiehiä, mutta niin on vaan elämä näyttänyt ja pistänyt myöntämään että heitäkin on. Ja kyse ei ole kotiinpäin vetämisestä, kun en ole nigerialaisen vaimo, mutta läheltä olen saanut seurata että on niitä onnistuneita avioliittoja niissäkin piireissä. NIin kuin gambialaisten kesken on monenmoista miestä niin kuin vaimoaki, ja on niitä avioiliittoja täällä helsingissäkin jotka kestää (monia vuosiakin) vaikka kokoajan ei yhtä ylämäkeä ole ja välillä isojakin kuoppia matkassa. Ei sitä täydellistä avioliittoa löydy mistään päin maailmaa, on niitä joiden vuoksi tehdään töitä ja niitä joiden ei. Ja joskus toki tulee vastaan asioita joiden selvittämiseksi ei kannatakaan tehdä töitä, mutta se on jokaisen henkilökohtainen valinta minkä asian perusteella haluaa liittonsa purkaa tai sen puolesta taistella. Mutta yleistäminen, se vaan on suoraan sanottuna ylimielistä ja usein omien katkerien kokemusten värittämää. Ei me kaikki suomalaisetkaan olla viinaan meneviä ujoja hissukoita jne...
        Mutta toki on myönnettävä että liian paljon tänne suomeen on tullut miehiä joiden tarkoitusperät avioliitolle ovat olleet toiset kuin vaimo on luullut ja liiton perustakin ollut jo vailla kestävää pohjaa. Ja eipä tämä suomalainen systeemi anna aikaa tutustua rauhassa ja kunnolla kun oleskelulupien kannalta on pakko usein mennä vauhdilla naimisiin. Sekin on valitettavasti myönnettävä että muslimille moniavioisuus ei ole sellainen pahe tai rikkomus kuin me suomalaiset sen näemme. TOki on niitäkin muslimeja jotka ovat täysin tyytyväisiä yhteen vaimoon eikä haikaile toisten perään ja toisaalta niitä ns. kristittyjä jotka afrikkalaisten heimoperinteiden pohjalta ei näe pahana pitää

        En halua vähätellä niiden tuskaa, jotka ovat erittäin ikäviä asioita avioilitoissaan kokeneet, ja oikeutetusti heidän pitää saada tunteensa ja tarinansa niihin liittyen kertoa, mutta toivoisin joskus ettei heti lähdetä sille linjalle että poljetaan maanrakoon koko kansanryhmä tai jopa koko maanosa ja lietsota yleistä vihaa kaikkia kohtaan. Joskus toivoisi että tällä palstalla voitaisiin oikeasti keskustella miten selvitä monikulttuurisuuden tuomista haasteista ja sparrata toinen toisiamme.. Mutta ehkä se ei tällä palstalla tule koskaan onnistumaan....

        Jostain syystä lause jäi kesken:
        ...toisaalta on niitä ns. kristittyjä jotka afrikkalaisten heimoperinteiden pohjalta ei näe kovin pahana pitää tyttöystävää vaikkei sitä ideaalina ja oikeana pitäisikään...


    • ...

      olen tutustunut ja tunnen monia gambialaismiehiä läpikohtaisin. ja tulevat iskemään heti kun vaimo kääntää päätään. en tosin voi sanoa ettenkö itse olisi halukas heihin sekaantumaan mutta sen verran ymmärrän ettei heihin luottaa voi.

    • nixnaxnixnax

      Helsingissäkö sä asut? Kiinnostaa vaan mitä tapahtuu kun käännän pääni :))

    • 25

      Olipas mielenkiintoista tulla lukemaan tätä palstaa pitkän ajan jälkeen..mikään ei ole näköjään muuttunut. Itse olen saanut sen verran etäisyyttä asioihin, että voin jo sanoa olevani paremman puolella. Ero on siis meneillään, eikä entinen gambini ole sitä helpoksi tehnyt. Ei suostu kirjoittamaan papereita ja vieläkin soittelee perään ja haluaisi jatkaa.. uuden tyttöystävän tietämättä tietenkin. Yli puoleen vuoteen ei olla kuitenkaan oltu tekemisissä noita soitteluita lukuun ottamatta.

      Olen koittanut pysyä possa noista piireistä, koska ei ole enää mitään mielenkiintoa sekaantua kenenkään asioihin. Muutamien parien puolesta harmittaa, koska perheenlisäystä siunaantuu, mutta silti kuulen, että mies/miehet pettää, minkä kerkeää. Mutta itselläni ei ole enää mitään kiinnostutsta kertoa näille vaimoille, mitä heidän miehensä puuhastelevat..vieläkin. Haluan vain saada oman eroni pois alta ja aloittaa uudelta pohjalta. En kaipaa kiukkuisia gambeja oveni taakse ja onhan se niin, että jos kerran on kerrottu, niin miksi kertoa uudestaan? Jos jatkat pettävän gambin kanssa, niin olet näköjään sen touhun sitten hiljaisesti hyväksynyt.

      Oli kyllä hieman outoa lukea noita viestejä, joita itsekin silloin avioliiton romahduttua kirjoitin. Nyt tulee tunne, että ei helvetti, miten olen oikeasti sietänyt tollasta käytöstä noin pitkään..sen voin luvata, että kyllä ne arvet pikku hiljaa paranee. Gambiin en koske enää koskaan!

      Jaksamista kaikille eroamassa oleville/eroa miettiville vaimoille. Onneksi meitä on monta, jotka on tämän saman kokenut.

    • nixnaxnixnax

      25 mikä oli sun tarina, jotenkin sun nimimerkki on tuttu ?

    • 25

      En ole käyttänyt täällä mitään tiettyä nimimerkkiä. Mutta esimerkiksi tuo 12 kohtainen listaus oli kirjoittamani. Melkeimpä järkytyin, kun luin sen uudestaan. Niin se ihmismieli vain työntää vaikeat asiat taka-alalle. En todellakaan ymmärrä, miksi jaksoin katsoa sitä touhua noinkin kauan.

      Enää en kuitenkaan ole katkera entiselle miehelleni ja toivon hänelle jopa kaikkea hyvää. Toivottavasti löytää naisen, joka tyytyy rooliin kotona lasten kanssa kyseenalaistamatta hänen tekemisiään. Muidenlaisten naisten kohdalla tulee suhde jatkamaan samaa epätoivoista rataa kuin meidän kohdalla. Eikä kyllä kateeksi käy.

      Tsemppiä kaikille oli tilanne sitten millainen tahansa!

    • tuulia d

      muutaman gambin ja nigerialaisen kanssa seurustelleena ajattelin että en enää koskaan halua mitään ko. miesten kanssa. noh, nyt on aviossa oleva nigerialainen kuvioissa ollut mukana noin kuukauden verran. ollaan puhuttu asiat selviksi, hän on naimisissa ja kahden lapsen isä, mutta meillä on ihana suhde siitä huolimatta. ei ole tarkoitus rikkoa hänen avioliittoaan mutta meillä on mahtavaa seksiä. tämänlainen suhde riittää mulle tällä hetkellä, en halua ketään perässäroikkujaa itselleni. käydään yhdessä ulkona ja vietetään yhteisiä hetkiä ja öitä.

      • ygjytyt

        Toivoton tapaus. D for dorka.


      • pensselitäti

        Mistä sinä oikein noita mustia miehiä haalit? Ja ennen kaikkea: miksi?


    • tuulitunneli huhuu?

      tuulia on varmaan ylpeä itsestään, jos jotkut naiset ei olisi tollaisia lumppuja niin ehkä avioliitotkin kestäis paremmin, ennen pitkää rikot sen miehen liiton koska jossain vaiheessa jää kiinni pettämisestä. Enpä haluaisi olla hänen vaimo.

      • HEH!

        Ai "toiset naiset" rikkoo ne avioliitot? Olipas taas hauska veto, voi miesparkoja kun naiset niin väkisin tyrkyttävät itseään, että eivät voi vastustaa! XD


    • tuulia d

      niin...lumpun ikahan se on etä mies käy vieraissa...miehen vika se ei titenkään ole :D

      • pensselitäti

        Niinhän se totesi entinenkin mies, että

        "ennen olin kuin perhonen. Lensin kukasta kukkaan. Nyt olen kuin koi. Lennän lumpusta lumppuun."


    • Fatugaye

      Olen ollut naimisissa gambialaisen kanssa noin kuusi vuotta. Koko aikaa emme ole asuneet yhdessä, koska olen laittanut hänet muutaman kerran ulos. Mutta aina hän on jollakin verukkeella kömpinyt takaisin. Syyt miksi olen hänet laittanut lähtemään ovat samat: valehtelu ja pettäminen. Mutta se miksi olen hänet ottanut takaisin, on suuri arvoitus. Kauniisti hän osaa puhua ja lirkutella, kun jotain haluaa = rahaa/tavaraa, mutta jos ei saa tahtoaan läpi, muuttuu aivan piruksi. Ja tietysti syy on minussa.
      Nuo narsistikuvaukset sopivat häneen aivan täydellisesti - nykyään hän jopa leuhkii, kuinka kaikki kaupungin naiset juoksevat hänen perässään. Ja hän saa kenet vain haluaa.
      On olevinaan niin miestä, mutta samalla on kuin uhmaikäinen pikkupoika. Juuri äsken taas lähti ulos ovet paukkuen.
      Kun eroamme, toivon todella, että uusi tyttöystävä ottaa yhteyttä minuun hulluun exään. Sillä hulluhan olen ollut, kun hänet olen tänne suurella rahalla tuonut ja elättänyt ja siinä samalla elättänyt ties ketä Afrikassakin.
      Olkaa tarkkana, jos afrikkalaisen mukaan lähdette. Voi olla, että joukossa on hyviäkin yksilöitä, mutta se salailu kulttuuri on heillä verissä.

    • Anni2422

      Minä olen ajatellut lähteä munamatkalle gambiaan

      • Fatugaye

        Hyvää matkaa.


    • Rastapää-Motumbo

      Tervetulo ma odota sua taala mulla olla iso musta muna.

    • HyväAlku

      Minun exäni on myös gambialainen. Se koko kulttuuri tosiaan perustuu suomalaista kohden salailuun ja valehteluun. Siellä on hieno asia jos saa ulkomaalaisen naisen. Sama kuin thaitytölle ulkomaalainen mies. Sen eteen valehtelevat jopa viranomaiset. Muutaman vuoden päästä kun alkuhuuma poistuu ja silmät alkavat aukeamaan totuus paljastuu. Enkä ole yksin, sillä menin tähän lankaan siksi kun ystävättärelläni oli myös gambialainen mies. He erosivat sitten samasta syystä. Ei voi kuin toivottaa onnea ja että asiat olisivat kohdallanne toisin.

      • hyvänälisänä

        Minkähänlainen suomalainen mies ikinä ottaisi "gambialaisten exiä"?

        Vastaus lienee: ei minkäänlainen...mutta Afrikast aaina saa uutta mustaa patukkaa...


      • Fatugaye

        Yksi musta on sekin ollut yksi liikaa.


    • uusielämä4

      Mitä gambialaisten vaimoille,tuleville ja ex:ille kuluu?Itse olen eroomassa ja vaikeaa on!

    • Mutalahti

      Minuakin kiinnostaisi kuulumisenne. Gambiassa matkailleena en ihmettele lainkaan, miksi he sieltä maastaan niin pois haluavat. Eihän siellä ole mahdollisuutta rakentaa tulevaisuuttaan meidän mittapuumme mukaan tasokkaaksi! Mutta miksi pitäisikään? Heille se vaatimaton elämä on arvokasta ja itsestään selvyys. Ei ole pakko raahata miestä/naista tänne Suomeen,,,vieraaseen kulttuuriin, pois perheensä ja sukunsa luota. Muuttakaa itse Gambiaan. Tutustukaa siihen kulttuuriin,,,antakaa miehen olla se, joka käy töissä ja elättää perheensä. Vai onko mielestänne se elämä siellä Gambiassa mahdotonta Suomalaiselle?

    • Tolloo

      Menin 2009 gambialaisen miehen kanssa naimisiin. 2010 hän tuli suomeen ja 2011 meille syntyi tyttö. 2013 ajauduttiin asumus eroon ja 2016 erottiin. Nyt miehellä on gambiassa uusi perhe ja kiinnostus tytärtään kohtaan kasvanut olemattomasta huimaksi. En luota että viikonlopun jälkeen enää näkisin tytärtäni, jos hänet yksin isälleen pääistäisin. Välimatkaa on 320km. Ei hajua minkä hiton takia alunperin edes mentiin naimisiin, mutta nyt ollaan puun ja kuorenvälis tapaamisista kun hän ei yhtäkkiä suostu tänne tänne tulla tapaamaan lastaan. Uskokaa nyt rakkauden kipeät neitokaiset kun sanon. Sokeasti ei kannata seurata, koska jos sattuu paksuksi tuleen on vaara että lapsi viedään suomesta pois. 37v oon nyt ja tuubit taidan laitaa tukkoon ihan varooksi, kun ei tiä yhtää koska isköö seuraava "kiima". Kusessa ollaan ja pahoon, eikä tietä näy pois. Itte ristini ja häpeäni kannan, mutta tässä varootuksen sana.

      • Kuiskaajarajalta

        Mikä on ongelma? Tuubit poikki ja vahinko isälleen. Sitten muutat muualle niin ehkä saat vielä suomalaista mailaa.


      • Diggeriduu

        Miksi pitäisi tyytyä suomalaiseen?


      • Elämäniparastaaikaa
        Diggeriduu kirjoitti:

        Miksi pitäisi tyytyä suomalaiseen?

        Oon samaa mieltä miksi tyytyä suomalaiseen kun ulkomailtakin löytyy todellisia herrasmiehiä. Ulkomaalaisen jälkeen ei tule yhtään ikävä suomalaista. Nykyinen mies ojentaa mulle käden kun nousen autosta, bussista tai veneestä, kantaa aina raskaimmat kantamukset ja ostoskeskuksessakin kantaa ostoskassini jos ne on mulle liian raskaita kantaa, ja päästää mut aina ensimmäisenä ovesta. Suomessa ja muissa pohjoismaissa nainen ei saa ikinä tällaista huomiota mutta ulkomailta mutta muualla kyllä saa. Ero onkin siinä että pohjoismaiden ulkopuolella tytöistä kasvatetaan prinsessoja eikä mitään sisukkaita taistelijoita joiden pitäisi pärjätä joka asiassa ilman miehen apua.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe