Autonomiset autot ry

Potentiaalinen jäsen

Joskus tekniikalle on syytä perustaa yhdistys jo ennen kuin tekniikka on valmis ja käytössä. Näin on ainakin tietokoneohjattujen autojen ja veneiden tapauksessa. Syy on se, että tietokoneohjatut /autonomiset ajoneuvot ovat lähes kaikissa tapauksissa myös yhteiskunnallinen kysymys (paitsi jos käyttää niitä tosi syrjäisellä seudulla).

Suomeen (ja Eurooppaan) tarvitaan ehdottomasti rekisteröity yhdistys autonomisiin ajoneuvoihin liittyen ja nimenomaan yhteiskunnallisesta näkökulmasta asiaa lähestyen. Yhdistyksen tarkoitus olisi ainakin:

-Tiedottaa autonomisten autojen ja veneiden toimintaperiaatteista, mukaan lukien visuaalisen datan käsittelyyn tarkoitetut algoritmit.

-Jos infrastruktuurissa voi nyt tehdä jotain joka myöhemmin parantaa erityisesti autonomisten autojen käyttöä, siitä voi tiedottaa.

-Jos nykyisissä autoissa tai veneissä voi tehdä jotain joka myöhemmin helpottaa tietokoneohjauksen asentamista, siitä voi tiedottaa.

-Edistää tietokoneohjaukseen tarvittavien ohjelmistojen ja erikois-laskentahardwaren kehittämistä ja niihin liittyvien standardien muodostumista ( ajoneuvon tietokoneohjaus normaalissa liikenteessä saattaa vaatia niin paljon laskentaa, että yleiskäyttöiset prosessorit eivät riitä. (Sellainen tilanne on monien 3d-ohjelmien kanssa ja siksi on opengl / directx 3d-näytönohjaimia) ).

Yhdistyksen nimi on avoin. "Autonomiset autot ry" ei luultavasti ole paras nimi. Avoin kysymys on myös se, pitäisikö yhdistyksen kattaa myös eriasteisesti autonomiset / kauko-ohjatut lentolaitteet kuten pilotittomat kuvauslennokit tai "posti"lennokit, ehkä johonkin painorajaan (40kg?) asti.

Voisin itse liittyä yhdistyksen rivijäseneksi.

7

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimeen ja pian

      Autonomiset variksenpelättimet? Nehän tuhoa saavat kun karkaavat pellolta ihmisten kimppuun. Herranjestas sentään, talikoineen ovat kohta oven takana. Pitää ostaa kellari täyteen potaattia niin pärjää ainakin hetken siellä turvassa niiden turvin. Yhteiskunnallinen kysymys tämäkin. Voisi alkaa pohtimaan puolustusmäärärahojen suuntaamista tähänkin tarkoitukseen. Harjoituksia pelloilla, syöksytään variksenpelättimiä kohden, välillä kontattaan viljan seassa piilossa. Yhdistys pitää perustaa välittömästi. Ihmiset värisevät jo peloissaan ja tarvitsevat lisätietoa jo pian vaanivista variksenpelättimistä. Herranjestas sentään.

    • bbtt

      Ensinnäkin, on outoa, että vieläkin kuuluu sitä absurdia kitinää "ettei tietokoneet osaa reagoida yllättäviin tilanteisiin". ja vitut ei osaa

      Asiaan:

      Yhdistyksen pitäisi edustaa kuluttajan näkökulmaa vastapainoksi autovalmistajien ja jälkiasennettavien tietokoneohjausjärjestelmien valmistajien näkökulmalle.

      Toisaalta, itsestään kulkeviin autoihin liittyvälle teollisuudelle pitää olla reilu, jotta ei tule tilannetta jossa autojen tietokoneohjaus vähentää kaikentyyppisiä autokolareita, mutta teollisuuden syyttely kasvaa räjähdysmäisesti koska auton ohjaajia tai törmättäviä ei voi enää syyttää silti edelleen tapahtuvista kolareista.

      On kysyttävä mitä tapahtuu kun tietokoneohjattu auto ajaa ensimmäisen kerran lapsen päälle? Jostain ehkä löytyy ihmisiä, jotka heittelevät syytöksiä "murhasta" auton valmistajia kohtaan. Julkisuuden vuoksi tietokoneohjattuja autoja saatetaan pitää vaarallisempina, vaikka tilastot osoittaisivat päinvastaista.

      Toisaalta, voidaan väittää, että tyhjänä tietä pitkin ajava auto, joka törmää ihmiseen, on vaarallisempi koska kyydissä ei ole ketään joka voisi auttaa törmättyä, koska auton tietokone voi lähinnä vain lähettää standardin mukaisen, törmäyksen paikan kertovan tekstiviestin hätäkeskukseen. Tämä voi olla kelvollinen argumentti tietokoneohjattuja autoja vastaan tai ainakin tyhjänä kulkevia tietokoneohjattuja autoja vastaan, mutta mikä on tilasto siitä kuinka usein kuski on osannut auttaa tai pystynyt auttamaan törmättyä?

      • Jämpti on näin.

        Kannattaa varmaan odottaa tekniikan kehittymistä ennen kun alkaa vouhkaamaan sääntökirjoja. Tekniikka kehittyy omaan tahtiinsa ja siellä on ammattilaiset niitä suunnittelemassa. Onhan se hauskaa näperrellä mutta ammattilaiset tuskin näpertelijöiden apua tarvitsevat. Ja nämä "autonomiset autot" ovat tänäpäivänä melkoista scifiä eivätkä ainakaan lähivuosikymmeninä tulossa, jos koskaan. Eikä se itkukitinällä miksikään muutu.


      • fiilikset

        "Julkisuuden vuoksi tietokoneohjattuja autoja saatetaan pitää vaarallisempina, vaikka tilastot osoittaisivat päinvastaista."

        Joskus opiskeluaikana aika kauan sitten (197x) kävi vieraileva luennoitsija Ruotsista. Olivat kehitelleet systeemiä, joka ohjaa bussin pysäkille. Sillä lailla että kun bussi lähestyy pysäkkiä, systeemi ottaa ohjauksen hallintaansa ja kuski vapautuu vaikkapa avustamaan vanhuksia ulos tms. Testit olivat menneet hyvin mutta moitteita oli tullut systeemin hitaudesta. Ja kumminkin kellolla aikaa ottaen automaattisysteemi oli pärjännyt aivan yhtä nopeasti kuin kuskin ohjaama.

        Tuolta pohjalta arvelu väärästä käsityksestä tietokoneohjattujen autojen vaarallisuudesta tilastoihin verrattuna saattaa kyllä olla varsin perusteltu.


    • Linkkaaja 627237
    • Tästä elektroniikan lisäämisestä autoihin on lähes yksinomaan murheellisia kokemuksia. Se nimittäin on suurin yksittäinen vikaryhmä autoissa. Onpa sen vikaantuminen aiheuttanut onnettomuuksiakin. Pahoja!
      Toinen elektroniikan surkeus ilmenee joka perheessä olevissa tietokoneissa. Päivityksiä jatkuvasti ja kestoikä surkea.
      Ei kiitos, ei enempää elektroniikkaroskaa autoihin vaan niin vähäksi kuin suinkin järkevästi on mahdollista! Sellaisen osan vikaantuminen, jota autossa ei ole, ei haittaa.

    • Korevu

      Sähköautojen kanssa on helpompaa jos niitä voi vaihtaa 30 kilometrin välein, jättääkseen lautaukseen ja ottaakseen ladatun auton. Sellainen on käytännöllisempää ja mahdollisempaa kun ihmisten ei tarvitse siirtää autoja takaisin, vaan auto siirtyy itse. Autonomisen siirtymä-ajon nopeus voi olla hyvin taloudellinen, esim. 10km/h ja aika keskellä yötä.

      Jos hybridihöyryturbiiniauto tai vetyauto on ollenkaan kannattava ja jos se tarvitsee paljon huoltoaikaa (automatisoitua tai ei), sitäkin on hyvä vaihtaa usein.

      Matkanteko voi koostua hyvin sekalaisesta jonosta sähköautoja, bensa-autoja, hybridihöyryturbiiniautoja, veneitä, laivoja ja perinteisiä julkisia kulkuneuvoja, kun ei tarvitse huolehtia autojen ja veneiden oikeaan paikkaan siirtämisestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      272
      15281
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      126
      10191
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9410
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7136
    5. 182
      6567
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      176
      6267
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5635
    8. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      47
      4826
    9. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2002
    10. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      151
      1717
    Aihe