Miksi ei ole syntynyt kestävää uskontoa esimerkiksi Kalevala-taruston pohjalle? Se olisi sitä todellista Suomalaista perinneuskoa, eikä mitään ulkomailta lähes väkivalloin importattua huuhaa-uskontoa?
Suomalainen Uskonto.
4
194
Vastaukset
- uskusk
Tais olla aika pienet selviytymismahdollisuudet silloin, kun näitä suuria lähi-idän väkivaltauskontoja tänne jyrättiin. Idän puolelta toista versiota ja lännestä toista. Huonosti kävi saamelaistenkin omille uskonnoille.
- AntiChrisu
Väkivalloin tuotiin kristinusko ja tuhottiin muut uskonnot mm. tappamalla shamaanit yms.
Nykyisin lainsäädäntö ja kirkon veto-oikeus asiassa estää uskontojen syntymisen esim. wiccalaisuus. Kyllähän jotkut sitä muinaisuskoa yrittävät elvytellä, mutta eiköhän trendi ole enemmänkin uskonnoista vapautumiseen päin kuin erilaisiin uskontoihin.
Toisaalta hyvinvoinnin aiheuttamat henkiset ongelmat vetävät ihmisiä ääriliikkeisiin, myös ääriuskomuksiin,mutta onneksi kyseessä on marginaali-ilmiö.- suomenuskoa
ja sen harjoittajia. Netistä löydät heitä&heistä esim.
http://www.taivaannaula.org/blogi/ Taivaankannen takojat
http://www.taivaannaula.org/taivaannaula.php Taivaannaula
http://www.lehto-ry.org/ Lehto
http://www.hiitola-foorumi.net/v3/viewforum.php?f=21&sid=8cac39c547c3272ba25a594904145332
Hiitola, suomenuskoisten keskustelufoorumi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenusko yleistä
Kalevalan pohjalle suomenuskoiset eivät juuri rakenna sen muista ansioista ja arvosta huolimatta sillä se on loppujen lopuksi pitkälti Lönnrotin luoma teos, hänen kehittelemänsä juonen ympärille koostamia ja muokkaamia kansantarinoita, osin itse kirjoittamiakin. Suomenuskoisilla on melko ”historialliskriittinen” asenne niin Kalevalaan kuin muuhunkin kansanperinteeseen, jumalkäsityksiensä kehitykseen jne. kuten muillakin muissa maissa vanhoja omia etnisiä uskontojaan herättelevillä asiansa vakavammin ottavilla ns. rekonstruktiivisilla piireillä. Kaikki eivät esim. ota muinaisia suomalaisia jumalia ihan sellaisinaan vakavasti väheksymättä silti niiden symboli- tm. arvoa vaan heille käytännössä tärkeämpää uskossaan ja sen harjoituksessa on esim. omien vanhojen perinteiden, kulttuurin ja juurien vaaliminen, esivanhempien muistaminen ja kunnioittaminen jne. Tällainen asenne ei ole edes itse vanhojen etnisten uskontojen vastaista koska niissä jo sellaisenaan ei esim. ole ollut sellaista uskomiskäsitystä kuin kristinuskossa vaan paino on juuri esivanhempien kunnioituksessa, luontosuhteessa, omien juurien, kulttuurin ym. vaalimisessa tms. Näistä rekonstruktiivisista uuspakanuuden edustajista maailmalla laajemminkin esim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polytheistic_reconstructionism
jossa on myös hyviä artikkelilinkkejä. Niistä suosittelen erityisesti Bin Linzie’n tekstejä joihin on linkit References-otsakkeen alla. Laitetaan vielä vertailun vuoksi
http://paganachd.com/faq/
jossa on kelttiläisestä rekonstruktiivisesta liikkeestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95922
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat289766- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568