Muslimi aviomiehenä

vaimoko?

Onko täällä muita suomalaisia naisia, jotka ovat naimisissa muslimimiehen kanssa? Millaisia muslimit ovat aviomiehinä? Minä olen joutunut aviomieheni kanssa aika ihmeelliseen tilanteeseen ja haluaisin kuulla, onko kyseessä vain kulttuuriero?

Hän on Saudi-Arabiasta kotoisin, mutta työskentelee Suomessa. Tapasimme töiden merkeissä ja ihastuimme. Emme kummemmin seurustelleet, koska mies sanoi kunnioittavansa naista niin paljon, ettei halua häpäistä tätä ennen avioliittoa. Pian hän otti yhteyttä vanhempiini ja kosi minua heidän kauttaan. Minäkin suostuin liittoon, ainoa ehto oli, että minun piti kääntyä muslimiksi.

Mieheni vaati, etten käyttäisi liian paljastavia vaatteita, muttei kuitenkaan huivin käyttöä vaatinut. Myöskään rukoilustani hän ei ollut niinkään tarkka. Sovimme, että alan kotirouvaksi. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, mieheni alkoi vähättelemään minua ja taitojani. Hän ei myöskään sallinut minun poistua kotoamme yksin. Hän sanoo vaimon olevan miehensä vastuulla ja siksi miehen tulee määrätä vaimon menoista. Kaikki tekonsa hän perusteli islamilaisilla perinteillä. Hän myös muistutti, että suostuin kaikkeen tuohon vapaaehtoisesti.

Kävimme mieheni kotimaassa, jossa hän esitteli minulle vaimonsa ja tämän lapset. Muslimimiehellä tosiaankin voi olla useampi vaimo. Sanoin, että mieheni tulee valita minun ja tuon vaimon välillä, sillä en hyväksy toista naista perheeseemme. Silloin mieheni alkoi uhkailla tuomionpäivällä ja jumalan vihalla. Minä sanoin, että pitäkööt uskontonsa. Minä nappaan lapset ja muutan omilleni. Tähän mieheni uhkasi kuljettaa lapset kotimaahaansa, koska islamilaisen perinteen mukaisesti lapset kuuluvat isälleen.

Mitä nyt pitäisi tehdä? Jos mieheni kuljettaa lapsemme Saudeihin, niin ei heitä kyseinen maa luovuta takaisin. Jos menen kertomaan poliisille tai sosiaaliviranomaisille tilanteesta, mies nappaa lapset koneeseen, enkä enää näe heitä. Nykyään mies uhkailee useinkin lapsien "varastamisella", jos minä en tottele häntä. Mitä teen?

37

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrän sinua

      Ota asioista selvää mitä kannattaa tehdä, älä kuitenkaan tee mitään hätiköityjä päätöksiä, noi muslimit on niin hulluja, voivat tehdä mitä vaan, varastaa lapset ym.pahaa. Jos Suomessa asutte sinulla on vähän helpompaa, vähän. Jos eroatte saat aina pelätä, koska mies tulee ja toteuttaa uhkauksensa. Älä vain anna viedä lapsia sinne Saudi-Arabiaan, ikinä et näe heitä enään, toisaalta voitko estää häntä kun hallitsee teidän elämää ja määrää kaikesta? Sanoisinko, että pattitilanne! Rakkauskin varmaan on loppunut kun hän muuttui heti kun lapset oli syntynyt. Yksi vaihtoehto on itse muuttaa salaa jonnekin toiselle puolelle Suomea lasten kanssa ja yritää vaihtaa nimeä ym. käy ihmeessä keskustelemassa tästä sosiaalityöntekijän kanssa, että mitä kannattaa tehdä. Älä alistu ja jää yksin.

      • Anonyymi

        Jos tämä nyt on edes totta, niin...

        Siten makaa kuin petaa. Jos mies ei ole väkivaltainen eikä sinulta tai lapsilta puutu materiaalisesti mitään eli on koti, ruokaa, jne. Niin yritä vain sopeutua tilanteeseen, kunnes lapset aikuisia.
        muslimiseurskunnastanne
        Jos teillä on ongelmia, hae apua omasta muslimiseurakunnastanne. Eiköhän sielläkin ole ihmisiä, jotka pyrkii selvittämään avioliitto-ongelmia.

        Ala toimia muslimiyhteisönne naisten keskuudessa aktiivisesti. Tutustu ihmisiin. Mene mukaan MLLn monikulttuuriseen perhekerhoon. Tuskin mies tällaista toimintaa vastustaa. Tulevaisuutta ajatellen, hakeudu aktiiviksi järjestöön, joka pyrkii tukemaan maahanmuuttajanaisten kotoutumista, suomen opiskelua, kouluttautumista, työllistymistä. Tai esim tyttöjen taloon. Näissä tarvitaan suomalaisiakin. Keskustele siellä, että tulevaisuudessa haluaisit työskennellä alalla, mitä koulutusta tarvitaan? Sosiaalialaa voi opiskella joissain paikoissa etänäkin.

        Tähtää siihen, että kun lapset aikuistuvat, sinulla on suunnitelma työllistymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tämä nyt on edes totta, niin...

        Siten makaa kuin petaa. Jos mies ei ole väkivaltainen eikä sinulta tai lapsilta puutu materiaalisesti mitään eli on koti, ruokaa, jne. Niin yritä vain sopeutua tilanteeseen, kunnes lapset aikuisia.
        muslimiseurskunnastanne
        Jos teillä on ongelmia, hae apua omasta muslimiseurakunnastanne. Eiköhän sielläkin ole ihmisiä, jotka pyrkii selvittämään avioliitto-ongelmia.

        Ala toimia muslimiyhteisönne naisten keskuudessa aktiivisesti. Tutustu ihmisiin. Mene mukaan MLLn monikulttuuriseen perhekerhoon. Tuskin mies tällaista toimintaa vastustaa. Tulevaisuutta ajatellen, hakeudu aktiiviksi järjestöön, joka pyrkii tukemaan maahanmuuttajanaisten kotoutumista, suomen opiskelua, kouluttautumista, työllistymistä. Tai esim tyttöjen taloon. Näissä tarvitaan suomalaisiakin. Keskustele siellä, että tulevaisuudessa haluaisit työskennellä alalla, mitä koulutusta tarvitaan? Sosiaalialaa voi opiskella joissain paikoissa etänäkin.

        Tähtää siihen, että kun lapset aikuistuvat, sinulla on suunnitelma työllistymisestä.

        Lähtökohtaisesti suhtautuisin kyllä skeptisesti suomen kotoutussuunnitelmaan, saati eri järjestöihin konkreettisena ratkaisuna.


    • mk

      Sosiaaliviranomaisille ja lapsia ei saa viedä maasta jos ei ole kummankin vanhemman suostumus ja heti avioero vireille ja miksi oot jäänyt kotirouvaksi koska silloin olet miehestäsi taloudellisesti riippuvainen ja olet mennyt miehen lankaan siinä asiassa. Jos olisit töissä niin kävisi helposti muutaa omilleen ja kun miehesi ei ole suomen kansalainen niin ei paljon tartte uhkailla kun saa karkoituksen ja niin edelleen. Olisit ottanut suomalsien miehen niin ei olei näitä ongelmia.

      • aivannn

        Jos olis ottanut suomalaisen, sillä olis nyt alkoholistimies, joka hakkaa vaimoaan ja lapsiaan.


      • pienempi paha
        aivannn kirjoitti:

        Jos olis ottanut suomalaisen, sillä olis nyt alkoholistimies, joka hakkaa vaimoaan ja lapsiaan.

        Mutta ei tarttis tuli perseessä koko ajan pelätä, etttä lapset viedään toiselle puolen maapalloa!
        Ei olis sitä vaaraa, kun kaikki raha menee viinaan...
        Alkkiksesta nyt on muutenkin helppo päästä eroon...jos siis oikeesti haluaa!


      • ei niitä paljoa
        aivannn kirjoitti:

        Jos olis ottanut suomalaisen, sillä olis nyt alkoholistimies, joka hakkaa vaimoaan ja lapsiaan.

        Noh noh, kyllä nyt oikeasti aika pieni prosentti on alkoholisti ja vielä harvempi hakkaa.
        Suurin osa miehistä on kuitenkin kilttejä ja kunnollisia.

        Tietysti jos aina pitää hakea kapakasta sellainen "paha" mies, niin ei ole koskaan tylsää....


      • itkettäis?
        pienempi paha kirjoitti:

        Mutta ei tarttis tuli perseessä koko ajan pelätä, etttä lapset viedään toiselle puolen maapalloa!
        Ei olis sitä vaaraa, kun kaikki raha menee viinaan...
        Alkkiksesta nyt on muutenkin helppo päästä eroon...jos siis oikeesti haluaa!

        yhäri valittaisi, kun exä ei maksa riittävästi elareita?


      • jep jep
        itkettäis? kirjoitti:

        yhäri valittaisi, kun exä ei maksa riittävästi elareita?

        Pienempi paha, kuin pelätä lasten katoamista!


      • Anonyymi
        aivannn kirjoitti:

        Jos olis ottanut suomalaisen, sillä olis nyt alkoholistimies, joka hakkaa vaimoaan ja lapsiaan.

        Puhut soppaa. Olen suomalainen aviomies, enkä ole ikinä ollut humalassa. Väitteesi on täysin perätön.


      • Anonyymi
        aivannn kirjoitti:

        Jos olis ottanut suomalaisen, sillä olis nyt alkoholistimies, joka hakkaa vaimoaan ja lapsiaan.

        En lähtisi olkiukkoilemaan, osataan sitä muuallakin.


    • Ei nimimerkkiä

      Kaksinnainti on kai aika iso rikos Suomessa. Ilmoitus poliisille ja jos miehesi saapuu Suomeen, edessä taitaa olla linnareissu ja maastakarkotus. Tarvitset varmasti lakiapua.

    • Hohhoijaa!

      Eikö tullut tosiaankaan mieleen selvittää mitään miehestä ennen naimisiin menoa?
      Onko todella noin typeriä akkoja oikeesti olemassa?
      Pullossako sut on kasvatettu vai kellarissa?
      Et voi asioille mitään.
      Erota voit yrittää ja sossun akkoille käydä porisemassa, mutta uhka on nyt olemassa ja aina.
      Voi todellakin viedä lapsensa ja jättää ne suvun hoteisiin, etkä välttämättä kuule lapsista sen koommin..
      Lapsiparat...muslimi-isä ja tyhmä äiti.
      Niin paljon muslimeista joka paikassa varoitellaan ja aina joku pöljä niihin lankeaa.
      Taitaa olla provo koko juttu!

      • samaa mieltä.

        Aivan samaa ajattelin. Eikö ap todellakaan tiedä, miten muslimimiehet kohtelee puolisoitaan? Ei tuossa yhtälössä säälitä mikään muu kuin lapset. Tyhmä nainen, erittäin.


    • Tsiiisuuus

      ensinnäkin totean, että tämä tekstisi on provo. Hyvin kirjoitettu, mutta...
      1. VIHKIMINEN Jos se on tapahtunut vain suomessa, ette ole virallisesti edes naimisissa ja jos se taasen on tapahtunut miehen kotimaassa, OLET ITSE KIRJOITTANUT PAPERIN, jossa joko hyväksyt useamman vaimon tai et hyväksy ja sinua ei vihitä, ellet ymmärrä minkälaisen avioliitto todistuksen allekirjoitat!
      2. Olet siis kääntynyt muslimiksi, koska olet halunnut naimisiin miehen kanssa, jota et edes tunne. No, musliminainen käyttäytyy tietyllä tavalla, jos et ole edes vaivautunut ottamaan selkoa muslimina olosta, miksi käännyit? Sama jos mies olisi sanonut, että nyt mennään naimisiin, mutta se vaatii sulle kirveen otsaan merkiksi, todennäköisesti olisit sanonut OK????
      Islamissa ei ole PERINTEITÄ, on vain koraani!
      Ei raamattukaan ole perinne, se on raamattu.

    • eirgjwåeroj

      Eikö alkanut missään vaiheessa hälytyskellot soimaan? Miehesi saattaa pitää islamia uskontonaan, mutta mikään kunnollinen muslimi hän ei ole.

      Olen itsekin naimisissa muslimimiehen kanssa, mutta minua kohdellaan samalla tavalla kuin kuka tahansa kohtelisi vaimoaan, jopa paljon paremmin. Ennen naimisiinmenoa sekä mieheni että tämän isä tekivät selväksi, ettei minun tarvitse koskaan kääntyä muslimiksi ja saan olla se, kuka olen. En ole muslimi ja tuskin tulen ikinä olemaankaan, mutta vietän silti Ramadania, en syö sianlihaa ja tykkään laittaa miehen kotimaan perinneruokia. Teen tämän kaiken omasta tahdostani, koska minua ei ole ikinä painostettu tai vaadittu olemaan kukaan muu kuin olen.

      Kun solmitte avioliiton, sinulla on oikeus päättää siitä saako mies hankkia useampia vaimoja. Jos sanot ei ja mies ei tähän suostu, niin avioliitto on mitätön.

      "Jos se on tapahtunut vain suomessa, ette ole virallisesti edes naimisissa."
      Miksei? Onhan Suomessakin moskeijoita ja imaameja. Naimisiin voi mennä vaikka kotonaan, jos hankkii imaamin ja kaksi todistajaa paikalle.

      • 21

        "Ennen naimisiinmenoa sekä mieheni että tämän isä tekivät selväksi, ettei minun tarvitse koskaan kääntyä muslimiksi ja saan olla se, kuka olen."

        Eri reiluja kaiffareita, miehesi ja appiukkosi. Että antoivat oikein luvan sinun olla oma itsesi! Hersyttävä mielikuva: supisuomalainen appiukko antaa juhlallisesti miniälleen luvan pitää uskontonsa ja itsensä. Pitäisiköhän morsmaikun pokka? Pitikö sinulla?


    • Sitä saa mitä tilaa.

      Ap on siis todellakin ihan ventovieraan miehen kanssa mennyt naimisiin ja kääntynyt muslimiksikin ihan tuosta vain. Ap ei muka koskaan ole lukenut esim Jean Sassonin kirjoittamia Prinsessa-kirjoja, joista käy ihan tontullekin selväksi millainen on Saudi-Arabia maana ja millaisia saudit miehinä. Naisillahan ei siinä maassa ole mitään muuta virkaa kuin tyydyttää puoliso seksuaalisesti ja tehdä kakaroita (mielellään poikia). Naiset Saudeissa ovat kotiin ja huntuihin piilotettuja nobodyja, joilla ei ole sananvaltaa yhtään mihinkään.

      Mun on vaikea tuntea mitään sympatioita ap:tä kohtaan, koska ilmeisesti vieläkään, muutaman vuoden (?) liiton jälkeen ei tiedä millaisesta kulttuurista oma äijä on kotoisin. On vain alistunut siihen kotonaoloon ja lastentekoon ja nyt sitten ihmettelee kun äijällä onkin toinen vaimo ja perhe. Eikä muka ole sitäkään tiennyt että muslimimies eron tullessa vie aina lapset omaan maahansa kasvamaan perinteisen islamin mukaan. Hohhoijaa. Ihan pakko olla provo!

    • Hoh-hoijaa

      Onko tämä taas jotain suomi24 soluttautuntta persujen isaminvastaista vaalikampanjontia?

      Mutta asiasta, kun kerran tuli puheeksi.
      Itse luin niin Raamatun kuin Koraaninkin jo lukiossa, sillä olin kiinnostunut maailman uskonnoista. Asun muutenkin ulkomailla ja muslimit ovat tuttua porukkaa.

      Koraani on jokaisen naisen paras lakikirja, ei kannata tuosta vain "kääntyä" tietämättä oikeuksiaan!
      a) kristityn naisen ei tarvitse kääntyä muslimiksi avioituakseen muslimin kanssa
      b) muslimit menevät ensin pitkiin kihloihin seurustelun sijaan ja silloin tutustutaan kaikessa rauhassa
      c) vaimo tosiaankin saa poistua kotoaan ilman miehen lupaa!
      d) mies ei "määrää" vaimon vaimon asioista tai menoista
      e) heh, vaimoja ei kuulkaa noin vain "oteta" tai "pidetä" toisistaan tietämättä!
      f) lapsella on oikeus äidin hoivaan, sitä ei isä saa estää

      Tuollainen ap tyyppinen mies ei ole muslimi, koskaan lukenut Koraania. Kunhan heittää mitä sattuu läppää siinä toivossa, että toinen tietää asioista vielä vähemmän kuin tämä itse. Ja lisäksi ilmeisesti palaa itse siellä helvetissä "tuomiopäivän" jälkeen, kun on kerran elänyt uskontonsa ihan päin peetä...

      • Anonyymi

        Mitähän kirjaa olet lukenut, kun olet niin hakoteillä muslimisäännöistä?


      • Anonyymi

        Huvittava kirjoitus, joka ei ollenkaan vastaa todellisuutta.


      • Anonyymi

        vihreiden naima ohjekirjanen.


    • neuvoja...

      vaimoltani mitä mieltä on muslimeista ja oli mies vielä korkeasti koulutettu ja asui Englannissa.
      Näitä vuosien jälkiä koittaa psykoterapeutit korjailla kovalla rahalla....................................

    • Anonyymi

      Hahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahhhhhhhaaaaaa siitäs sait

    • Anonyymi

      Jos vielä hengissä hyvä juttu, monet suomi naiset ei tajua et muslimin kanssa kun avioituu on täysin miehen omaisuutta.

    • Anonyymi

      AP.n kirjoitus ei voi olla totta. Se on täysin tekaistua tarinaa.
      älkää rakkaat palstalaiset ottako tuota vakavasti. AP.n viesti on keksitty lietsomaan vihaa ja ilkeämielisyyttä.

      • Anonyymi

        Kyllä niitä tosi juttuja on suomi naisten avioliitoista muslimi ukkojen kanssa, suuri osa hakenut eroa kun selvii totuus, nainen on ala arvoisempi kuin mies ja nainenhan tottelee.


    • Anonyymi

      Suomessa kasvaa koko ajan uutta tyhmää tyttöä ja naista, jotka tutustuvat muslimimieheen ja sitten valittavat, miksi kukaan ei varoittanut häntä tästä.

    • Anonyymi

      Jos muslimin kanssa avioituu on hullu tai todella sinisilmäinen, sen jälkeen nainen on miehen omaisuutta ja tottelee kiltisti kuin koira isäntää.

    • Anonyymi

      Aloitus on jonkun lenkkimakkaraa syövän ja kaljaa ryystävän rasistin persumiehen kirjoittama provo.

      • Anonyymi

        Kokeile, niin näet. Älä ennen puhu mitään.


    • Anonyymi

      Ihanko itse keksit?

    • Anonyymi

      Islaminuskossa ollaan hyvin korrekteja ja sivistyneitä ennen naimisiinmenoa.
      Kun mies ja nainen menee naimisiin, niin vaimosta tulee miehen omaisuutta.
      Nainen ei saa mennä ulos kenenkään miehen kanssa, jos ei ole lähisukua.
      Nainen on täysin alistettu miehelleen.

      Usein myös miehellä on mahdollisuus ottaa jopa 4 vaimoa, jos mies pystyy heidät elättämään. Lisäksi on huntu, burkha ym. määräyksiä.

      Jos haluat pilata elämäsi niin voit mennä muslimin kanssa naimisiin. Näin se vain ikävä kyllä on. Eihän kukaan muslimi sitä oikeasti myönnä.

      Kun olet naimisissa niin asian todellinen tila paljastuu Sinulle.

      Ymmärrän, että rakkauden ja aviomiehen saaminen on iso ja voimakas tunne ja tarve.
      Hanki itsellesi kristitty mies. Hyvää kannattaa odottaa ja ikävä se on todeta, että olet vankina avioliitossa muslimin kanssa.

      Kaikkea hyvää Sinulle :) :).

    • Anonyymi

      Ota yhteyttä viranomaisiin eli sosiaaliviranomaisiin, poliisiin ja ulkoministeriöön. Tee se salassa ja suunnittele se huolella.
      Jos asia paljastuu miehellesi niin hän kyllä toteuttaa suunnitelmansa.
      Suunnittele ja ota apu vastaan. Tee se salassa.
      Toivottavasti Sinulla on hyviä ystäviä, joilta saat apua.

      Tsemppiä, onnea ja kaikkea hyvää. Ole luja ja sopivan juoni.
      Apua saat myös ylhäältä eli Jeesukselta.
      Islaminusko ei ole eikä ole koskaan ollut sama uskonto kuin kristinusko.
      Jeesus on todellinen ja auttaa eli voit rukoilla häntä.

      Sinulla on nyt ikäviä ja kovia aikoja. Tsemppiä ja ole rohkea. Älä vaan mene tai päästä lastasi pois Suomesta. Nyt voi myös vedota koronatautiin.

      Rakkaudella ystäväsi :) :).

    • Anonyymi

      Kannattaisi vaan jatkaa sitä miehesi rakastamista ja häneen luottamista, kuten lupasit, kun menit naimisiin hänen kanssaan. Mukava seikkailu ja one way street.

    • Anonyymi

      Kannattaisi tarkistaa faktat esim muslimin kanssa avioitumisesta Suomessa ja voiko suomessa kaksinnaida, jos miehellä on jo vaimoja. Tyhmä trollaaminen, josta asioista tietävä näkee heti, että täysin keksittyä tarinaa asiavirheineen, niin se on niin naurettavan noloa.

    • Anonyymi

      En tiedä, onko kyseinen ohjelma ollut Suomen TV:ssä, jossa eri kulttuureista tulevat puolisot yrittää sopeutua 90 päivän aikana toisiinsa, näiden vanhempiin ja kulttuuriin.
      Hyvin paljon on ongelmia eri kulttuurien välillä. Itku kurkussa on monet lähteneet, kun totuus on paljastunut.

      Minun entisen naapurini tytär tapettiin, kun hän halusi jättää poikakaverinsa.
      Kyllä se on niin, että miehen ja tämän suvun pillinmukaan tanssitaan ja pukeutuminekin muuttuu mustaan kaapuun, kuten minun toisen naapurini.
      Riippuu kyllä siitä, mihin lahkoon mies kuuluu ja onko maallistunut. Muutamat muut naapurini näyttää aivan länsimaisilta ja niiden kanssa tulee hyvin toimeen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe