Elän avoliitossa. Mieheni on työelämässä ja minä opiskelen. Tuloni ovat kuussa 200 euroa Kelan opintotukea ja vajaa 300 euroa koulun ohessa tekemistäni töistä. Asumme avokin omistusasunnossa, jonka lainanlyhennys vastikkeet ovat noin 750 euroa kuukaudessa. Minä pyrin maksamaan 250-300 euroa kuussa asumisestani ja osallistun ruokamenoihin. Auton ylläpitokustannuksiin ja esim. huonekaluhankintoihin en voi ymmärrettävästi osallistua.
Olemme avomiehen kanssa sopineet, että minä hoidan viikkosiivouksen. Näin tasapainotamme sitä, etten voi osallistua kaikkiin kustannuksiin. Se sopii minulle aivan hyvin.
Jokin aika sitten olin tilanteessa, että oli arkipäivä, jolloin hoidin ruokakaupassa käynnin, lemmikkien huoneen siivouksen, pölyjen pyyhkimisen, vessanpesun, lakanoiden vaihdon, pyykkien pesun ja narulle laittamisen. Pyysin häneltä apua imurointiin. Hän suuttui. Syyksi sanoi, että "eikö me sovittu että sinä hoidat?". Sovittiin juu, mutta pyysinkin vain apua ja hänellä oli mahdollisuus kieltäytyä.
Hän suuttui niin, että otti auton ja lähti ovet paukkuen koko illaksi pois kotoa. Minä imuroin.
Seuraavana iltana, kun oltiin "mökötetty" vuorokausi, otin puheeksi asian. Selitin, että olin väsynyt koulupäivän ja kaikkien noiden tekemieni kotihommien vuoksi ja pyysin vain apua. En sanonut, että hänen on pakko tehdä yhtään mitään. Hänen mielestään oli tyhmää, että kysyin apua vaikka olimme sopineet, että imurointi on minun hommaa. Hän vertasi väsymystäni siihen, että hänkään ei voi sille mitään, että joskus tulee satojen eurojen laskut samalle päivälle maksettavaksi ja pakko ne on maksaa vaikka ne oliskin samana päivänä.
Kun sanoin, että siivoaminen ei minulle ole ongelma, mutta jos samalle päivälle kannan kaupasta niska limassa viikoksi meille molemmille ruokaa ja pyykkään meidän molempien pyykkejä, niin luulen, että voin hyvällä mielellä kysyä häneltä apua muissa hommissa. Siihen hän vastasi, että hänen mielestään kaupassakäynti ja pyykkien peseminen ei ole minkäänlaisia uhrauksia eikä isoja hommia.
Yleisesti ottaen avomieheni kyllä osallistuu kotihommiin, mutta en tajua hänen reagtioitaan tässä asiassa.
Tulee mieleen, että hän ei arvosta minua ja panostani yhteiseen arkeemme ollenkaan.
Hän ei ymmärrä, että minä elän jatkuvassa syyllisyydentunteessa siitä, etten voi tässä elämäntilanteessa osallistua kaikkeen rahallisesti. Syyllisyydentunnetta siitä, että käymme yleensä ruokakaupassa hänen autollaan. Jos menemme esim. minun vanhemmille syömään, menemme hänen autollaan. Kun kesällä haaveiltiin grillistä, avomies osti sen, minulla ei ollut varaa osallistua. Kaikki nämä hän kuitenkin tekee vapaaehtoisesti ja tieten, ettei minulla ole vara osallistua. Tosin joskus maksan bensoista, jos rahatilanne vähääkään periksi antaa.
Joka aamu herätessäni minulla on ensimmäisenä mielessä raha-asiat. Joka päivä ne ovat mielessä koulussa, joka ilta kotona mietin niitä asioita. Minulla hädintuskin riittää raha kattamaan omia pakollisia menojani, kuten lääkemenoja ja muuta terveydenhuoltoa.. Mieheni tietää sen.
Olen miettinyt, että jos pystyisinkin maksamaan hänelle asumiskustannuksista enemmän, miten käy rahojeni, jos meille joskus tulee ero. Asunto on hänen, laina hänen nimissään, minun nimeäni ei missään.
En oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Olen korviani myöten täynnä stressiä ja nyt lisäksi kauhistunut siitä, että mies ei tunnu arvostavan minun tekemisiäni ollenkaan.
Kommentteja?
Toisen ihmisen arvostamisesta
11
612
Vastaukset
- ..........
Sinun ei tarvitsekaan osallistua lainahoitokuluihin. Laina kohdistuu asuntoon, joten mies kartuttaa sillä omaisuuttaan. Parisuhteessa tulisi pitää toisesta huolta, eli se maksaa jolla on rahaa. Parisuhde ei ole liikesuhde. Jos olisit palkkatyössä ymmärtäisin, jos jakaisitte asumis ruokakulut tulojenne suhteessa (asunnon omistaja vastaa lainakustannuksista yksin). Nyt kun sinun tulosi ovat huomattavasti pienemmät, on kohtuutonta edellyttää sinulta 250 300 euroa kuussa (ja lisäski ruuan hankkimista?). Kummankin täytyy osallistua, mutta et sinä missään huutolaisen asemassa saa olla.
- K-tir
Samaa mieltä, älä osallistu asuntolainaan! Miehesi kartuttaa sillä omaisuutta itselleen, ja niin se on helpointa pitääkin! Minulla on parikin tuttua pariskuntaa, joilla asunto on toisen (paremmin ansaitsevan jo ennen suhdetta hankkima), ja ovat molemmat päättäneet, että lainan hoitaa se, jonka nimissä se on, ja toinen maksaa sitten vain sen yhtiövastikkeen.
Puhukaa nyt tarkemmin järjestelyistä, ehkä mies ei tajua, kuinka paljon käytät aikaasi ja voimiasi kodin hoitoon. Pakko kyllä myös sanoa, että onko koko suursiivous muka pakko hoitaa yhtenä päivänä? Jos siivous on kerran sinun vastuullasi, voit ihan hyvin jaotella ne hommat sen mukaan, miten omaan aikatauluusi sopii. Ihan samahan se on, vaihtaako lakanat perjantaina vai lauantaina. Tietysti sitä viikkosiivousta ei kannata loputtomiin lykätä, mutta sopikaa nyt edes, että voit hyvin jakaa sen kahdelle päivälle, jos et yhtenä jaksa. Ei ne villakoirat nyt niin vaarallisia ole. Sinun pitää kuitenkin pitää huoli myös jaksamisestasi, ettei vain jää opinnot kesken burnoutin takia. - Piiat pannaan
K-tir kirjoitti:
Samaa mieltä, älä osallistu asuntolainaan! Miehesi kartuttaa sillä omaisuutta itselleen, ja niin se on helpointa pitääkin! Minulla on parikin tuttua pariskuntaa, joilla asunto on toisen (paremmin ansaitsevan jo ennen suhdetta hankkima), ja ovat molemmat päättäneet, että lainan hoitaa se, jonka nimissä se on, ja toinen maksaa sitten vain sen yhtiövastikkeen.
Puhukaa nyt tarkemmin järjestelyistä, ehkä mies ei tajua, kuinka paljon käytät aikaasi ja voimiasi kodin hoitoon. Pakko kyllä myös sanoa, että onko koko suursiivous muka pakko hoitaa yhtenä päivänä? Jos siivous on kerran sinun vastuullasi, voit ihan hyvin jaotella ne hommat sen mukaan, miten omaan aikatauluusi sopii. Ihan samahan se on, vaihtaako lakanat perjantaina vai lauantaina. Tietysti sitä viikkosiivousta ei kannata loputtomiin lykätä, mutta sopikaa nyt edes, että voit hyvin jakaa sen kahdelle päivälle, jos et yhtenä jaksa. Ei ne villakoirat nyt niin vaarallisia ole. Sinun pitää kuitenkin pitää huoli myös jaksamisestasi, ettei vain jää opinnot kesken burnoutin takia.Vaikka kotityöt jakaisi miten pieniin osiin, ne on kuitenkin tehtävä. Tässä ei liene kyse ruumiillisesta raskaudesta vaan siitä, että tekemälleen työlle ei saa minkäänlaista arvostusta, kiitosta siitä, että hoitaa hommat ja huomiota siinä muodossa, että toinenkin suostuisi tekemään oman osansa omassa, omistamassaan kodissa. Mies on hankkinut kotiapulaisen, joka passaa, syöttää ja vielä maksaakin siitä huvista itsensä kipeäksi. Yleensä puhuminen tälle lajikkeelle on ihan turhaa vaivaa, nämä tulee lempata vain laidan yli.
- Kalteritango
Olet oivaltanut asiain oikean laidan. Kerää kamppeesi ja häivy, tulet paremmin toimeen omillasi, ilman stressiä ja ajatusta arvottomasta osasta. Sinun ei kuulu tuolla työmäärällä maksaa ensimmäistäkään euroa asumisestasi ym. tai jos maksat, niin nimi papereihin kanssa. - Juuri kuvailemallasi tavalla mieähet kuvittelevat kasvattavansa kuuliaisen piian ja kynnysmaton mutta jos sinä suostut ja hyväksyt, niin kumpi onkaan se - sori - tyhmä.
Joku ammatti-ihminen, laki- tai oikeusapuhenkilö, varmaankin osaa opastaa taloudellisessa puolessa. Älä hyvä ihminen maksa sellaisesta, mistä ei jää mitään sulle itelles, sinähän raadat vuokrasi eteen. - ...
Kuvittele tilanne että asuisitte vuokralla. Vuokra 750€/kk. Asunto saman tasoinen (tai ehkä hieman heikompi). Millä summalla olisit silloin valmis osallistumaan asumiskustannuksiin?
Mielestäni ei ole väärin että "joudut" maksamamaan asumiskustannuksista enemmän kuin hoitovastike vesi sähkö netti jaettuna kahdella.
Jos rahat eivät riitä niin opintolainaa voi ottaa, ei ehkä kiva mutta onhan miehelläsikin asuntolaina.
Tuosta riitelystä voisi arvata että miehesi on ollut hermot kireällä ja suuttunut helposti. Eikä sitten jälkeenpäin halua myöntää että olisi voinut toimia toisin (että olisi ollut väärässä).
--
Itselläni on tilanne että käyn töissä ja tyttöystävä opiskelee. Asumme vuokralla jolloin vuokra maksetaan puoliksi. Ruoka, lemmikki ja muut yhteiset kustannukset on laitettu 70%/30% josta itse maksan 70%. Auto on minun ja maksan kaikki autokulut.
Kotityöt tehdään miten ehditään. Itse olen ostanut pyykki- ja tiski-koneen ja sillä perusteella olen joutunut niitä enemmän käyttämään. Kun ei toinen osaa muka käyttää niitä koneita.
Ruokaa ei oikeastaan tehdä. Valmisruokia ostetaan kaupasta (joo epäterveellistä ja tulee syöpä ja kuolee nuorena). Itse käyn enemmän kaupassa kun kerta autolla ajan.
Ammattikoulun olen käynyt ja olen ei koulutusta vastaavassa työssä. Palkka on sellainen mitä maksetaan työstä johon ei koulutusta tarvita. Raha on riittänyt ja oikeastaan jää säästöönkin n.1500€/kk.- fdef
Vuokra ei ole sama kuin asunnon lainanlyhennys. Vuokra menee kuin tuhka tuuleen, lyhennyksen päätteeksi on oma asunto. Ja opintolainan ottaminen miehen asuntolainan lyhennykseen on kyllä kaikista typerin idea.
- 99999991
Ystäväni oli avoliitossa miehen kanssa vuosia. Ystäväni maksoi suurimman osan vuokrasta, ruuan yms juoksevat kulut. Mies maksoi auton ja telkkarin ja huonekalut. Sitten mies otti ja lähti. Mitä jäi ystävälleni? Eipä juuri mitään, kun mies omistaa kaiken. Tulee mieleen että ehdottiko mies tällaista kulujenjakoa harkitusti.
- oppeliini
Teet todella typerästi asuessasi miehen kanssa ja maksamalla hänen asuntoaan.
"mutkun määääää rakastan sitä, mutkun seksi sen kans on niiiii hyväääääääää, mutkun mutkun mutkun....."
Siis täydellisen tyhmää mutkua.
Jos sinulla todella on rahapula, ota laina, ja asu omillasi - ilman ketään huorakavereita. Tärkein tällä hetkellä on panostaa täysipainoisesti opintoihisi saadaksesi ne kunnolla päätokseen. Jätä nuo mielipahaa aiheuttavat miehet! He varastavat sinulta aivan liian paljon energiaa- energiaa jolla sinun kuuluisi ottaa yllimääräisiä kursseja ja valmistua etuajassa. On todella typerää asua miehen kanssa joka näkee sinussa vain ilmaisen piian, huorattavan ja hänen asuntonsa maksajan.
Ajattele miten paljon hän joutuisi maksamaan prostituuteille palveluista joita sinä auliisti ilmaiseksi jaat, siivoojalle ja kokille!
Miksi suomalaisten nuorten täytyy liimata itsensä aina vastakkaiseen sukupuoleen liian aikaisin. Tuo on ilmio jota on hyvin vaikea ymmärtää! Sinullakin on aivan liian paljon näkemistä ja kokemista jotka on helpointa tehdä ilman liimausta.
Tietenkin voitte olla ystäviä (halutessasi - suurin osa tervejärkisistä naisista EI olisi) mutta asukaa ihmeessä kumpikin omillanne!- kamalaa...
Ei tarvitse kummoinenkaan Sherlokki olla nähdäkseen, että hän käyttää sua hyväksi. Tuo on väärä periaate, että rahan sijasta siivoat, kokkaat ja annat seksiä. Kuin maksullinen.
- Parempi pyy pivossa
Miten paljon tuosta 750 eurosta on vastiketta ja miten paljon lainan lyhennystä? Näin äkkiseltään ajateltuna tuntuu, että maksat liikaa asumisestasi. Osallistut miehesi asuntolainan maksamiseen, mutta jos teille tulee ero, asunto jää miehelle. Ei se nyt ole ihan oikein. Minusta sen pitäisi riittää, että maksat puolet vastikkeesta muista asumiskuluista lukuun ottamatta lainanlyhennyksiä. Jos vielä teet kaikki kotityötkin, niin kyllä sen pitäisi osuudeksesi riittää. Sinullahan on varmasti paljon vähemmän vapaa-aikaa kuin miehelläsi. Ja jos siivoamisen hoitaisi joku firma, niin pitäisihän siitä maksaa. Jos mies vaatii sinua maksamaan lainanlyhennyksiään, niin sitten sinun pitäisi saada omistusosuus asunnosta.
Kotitöiden tekemisestä joku jo ehdottikin, että kannattaa jakaa hommia useammalle päivälle. Olen samaa mieltä. Ja tarvitseeko joka viikko välttämättä imuroida? Meillä ainakin siivotaan välillä ihan vain harjan ja rikkalapion kanssa näkyvimmät roskat. Ei siivoamisen takia tarvitse sentään hermojaan menettää.- avovaimo_Kuhmo
Kiitos teille, jotka olette vastanneet tähän aiheeseen!
Mielestäni tilannettamme ei voi verrata vuokralla asumiseen, joten jätän kommentoimatta kommentteihin, joissa asiaa verrattiin.
Minä maksan siis KOKO vastikkeen 175€ ja lisäksi KOKONAAN netin ja sähkön. Kuussa keskimäärin 230€.
Tämän lisäksi avomiehen mielestä minun pitäisi osallistua lyhentämään hänen lainaansa ja maksamaan auton kustannuksia (koska joskus käymme yhdessä autolla jossain) ja koska en voi osallistua, teen enemmän kotitöitä kuin hän (EN siis kaikkea). Nyt noita teidän kommenttejanne lukiessani tuli itselle ns. ensimmäinen "älyn välähdys", että eihän sekään periaatteessa ole oikein, että minä maksan yksin käyttökustannukset. :O
Otimme tämän edellä mainitun "riidan" puheeksi ja soviteltavaksi ja koitin selittää avomiehelle, että vaikka asumme molemmat tässä asuntolainalla maksetussa asunnossa, asuntolaina on HÄNEN, EI minun eikä täten minun tehtävä ole maksaa tätä asuntoa. Koitin myös selittää, että sitten kun ensi keväänä valmistun ammattiin ja menen töihin, minä voin kyllä alkaa lyhentämään lainaa hänen kanssaan, mutta sillä ehdolla, että menemme ja laitamme myös minun allekirjoitukseni lainasopimukseen. Koska kukapa hyvää hyvyyttään maksaa toisen lainaa (= ilman nimeä lainasopimuksessa) ilman, että saa itselleen lainan maksamisesta jotakin.
Mies ajattelee, että olen viemässä häneltä jotakin... ?! Koitan selittää asiaa vaikka millä esimerkeillä mutta hän ei tunnu ymmärtävän. Enhän minä häneltä mitään vie vaan vaalin omia oikeuksiani siltä varalta, että meille joskus sattuisi tulemaan ero.. Että saisin siinä tilanteessa omani takaisin, jotten putoaisi puille paljaille.
Toinen vaihtoehtohan olisi, että edelleen valmistuttuani maksaisin vain vastiketta ja olisin hänellä "vuokralla" kuten tähänkin asti.
Meillä on asiat yleisesti ottaen hyvin ja koen, että tämä asia on sellainen, joka on keskusteltavissa, mutta koska tämä tilanne on molemmille uusi, niin kaipaan muiden näkökulmia ja neuvoja, että miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia... Ja jos avomiehelle ei mene järki päähän, silloin on otettava asiat uudelleen puntaroitavaksi.
(Ja sitten mielestäni turhempi asia, mutta kommentoin kuitenkin, että miksi meillä siivotaan ns. "viikkosiivous" joka viikko: Meillä molemmilla on pölyallergiaa ja astman oireita ja meillä on lemmikeitä, joten meillä on imuroitava ja pölyt pyyhittävä joka ikinen viikko. Se on vain pakko ihan eläinten itsensäkin takia tietenkin, mutta pääasiassa näiden omien sairastelujemme takia.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1165383Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744361691- 2001203
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111163Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201139Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861053Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47951- 64941
- 64896
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64846