Tupakkaongelma

Rakkaus±

En ole täällä kyselemässä neuvojanne vaan kertomassa omaa tarinaani rakkaimmastani, jonka olen menettämässä myrkylle. En todetun sairauden takia vaan tulossa olevien.
Jos tätä joku tupakoitsija lukee, voin vain toivoa että hän alkaisi ajattelemaan lopettamista.

Vuosien kertyessä suhteeseemme on tullut paheneva tupakanhaju: Mieheni keuhkot taitavat olla tätä nykyä niin täynnä tervaa että paha haju tunkee läpi jo joka huokosesta ja hönkäily vasten kasvojani on oksennuttavaa. Esim. seksissä lähetyssaarnaaja-asentoa ei voida toteuttaa enää, saati suutelua. Mies suuttui kun aloin yökätä itku kurkussani ja kyyneleet silmissäni.

Pahinta on että haluaisin nukkuakin jo eri huoneessa, makuuhuoneeseen kertyvä tunkkainen tupakanhaju hänen elimistöstään saa minut pahoinvoivaksi. Siihen riittää yksikin hönkäisy jos olemme sattuneet kääntymään vuoteessamme kasvot vastakkain. Herään siihen tunteeseen että vatsalaukku tuntuu kääntyvän ympäri.

Tupakanpoltto saattaa loppua vasta sitten kun yksikin lääkäri sanoisi hänelle suoraan että NYT on valittava: joko kuolet parin vuoden sisään tai lopetat röökaamisen ja saat muutaman vuoden lisää.

Tupakka on addiktoivana aineena niin kauhea, ettei siinä auta mitkään vetoamset parisuhteen puolesta. Ei myöskään vetoamiset lasten takia. Eivätkä vetoomukseni hänen oman terveytensä takia.
Mies on kahdesti yrittänyt kahdella eri lääkeaineella tupakasta eroon (2008 ja 2009) mutta ilmeisesti motivaatio ei ollut riittävän arvokas/ riittävä/ houkutteleva. Miehen erektiokin parani jo viikon kuluttua tupakkalakon alkamisen jälkeen ihan silminnähden ja jaksaminen ja into vuoteessa oli huumaavaa. Elämämme parasta seksiä!

Mies silti väittää kirkkain silmin ettei tupakasta ole hänelle haittaa vaikka aamu alkaakin yskimisellä, verenpaine kiihtyy tupakanpolton jälkeen niin kovin, että on silmin nähtävää kun hänen päänsä ja kätensä tärisevät, silmät verestävät ja aivan kuin seisoisivat päässä. Paha haju leviää hänestä koko huoneistoomme (5h k) vaikka tupakointi tapahtuu ulkona (menee kadun varteen, taloyhtiömme on savuton ja tupakointi kielletty yhtiön alueella).
Miehen vaatekaappikin lemuaa vaikka siellä säilytämmme vain pestyjä vaatteita; pesutkaan voimakkaine huuhteluaineineen eivät poista tekstiileistä sataprosenttisesti hajua.

En ole ikinä sortunut moittimaan tupakasta mutta kaikki reaktioni hän ottaa henkilökohtaisesti itseensä, myös silloin jos julkisella paikalla joku ihan vieras tulee polttamaan meidän lähellämme ja alan siirtyä pois savusta. Hän ei sano sitä mutta murjottaa. Jos tupakoitsijan lähelle tulisi joku päästämään ulos oikein pahanhajuisen ilmavaivansa niin eikö hänkin reagoisi poistumalla etäämmälle? Tilanne on täysin vertauskelpoinen.

Jostain syystä tupakoiva ei ymmärrä muiden kärsivän elintilaansa leviävästä pahasta hajusta, olemmeko me siis itse syypäitä siihen ettemme ole tuominneet kovaäänisemmin asiaa? Ei vain jaksaisi alkaa tapella tästä, paha haju on niin itsestäänselvää ettei sitä mielestäni tarvitse enää perustella.
Kunpa rakas mieheni lopettaisi polttamisen! Haluan olla hänen kanssaan ja haluan hänen nauttivan terveestä loppuelämästä. En ryhdy kiristämään ja uhkailemaan erolla tms., se ei ole mielestäni oikea tapa mutta jonkinlainen ihme tässä tarvittaneen.
Jos joku irvileuka-lukija nyt aikoo heittää sen suuntaista, että ehkä ukkos polttaakin siksi että haluaa mieluummin kuolla kuin elää sinun kanssasi niin kerron jo valmiiksi että mies itse sanoo rakastavansa minua. Avoliittomme päättyi viime syksynä vihille menoon! Haluamme elää toistemme kanssa. Lupasin rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä mutta viimemainittuun kuuluu miehelle tulevat terveysongelmat ja jos niitä jotenkin voi ehkäistä/ hiodastaa niiden ilmaantumista, niin teksin kaikkeni kunhan hän vain sallii sen.

88

5784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cloetta....

      Poltan itsekin silloin tällöin ja minustakin tupakalle haiseva ihminen on ällöttävä. Mieheni poltti 35 vuotta kunnes hänen lääkärinsä kertoi, että n. 10 % keuhkorakkuloista on jo toimattomia. Siihen loppui tupakanpoltto.

      • auttakaammeToisiamme

        Usein onkin niin, että lääkäri sanoo, että turha lopettaa enään.
        Silloin hyvin monet lopettavat. Aika hassua.

        Ihmistä auttaa, jos hän kohtaa keuhko-ahtauma potilaan. Kun hän kuulee, että tämä ei voi yskiä, hengittäminen on pinnallista ja oksentelua liman takia.

        Tällaisissa tilanteissa tupakoitsija kokee " ahaa elämyksiä".
        Tupakoitsijoiden olisikin hyvä hakeutua auttamaan keuhko-ahtauma potilaita.
        Ei luultavasti tarvitse mitään korvaushoitojakaan, kun mieli järkyttyy todellisuudesta.

        Aina tarvitaan joku asia, mikä panee miettimään asioita mieluiten todella vakavalla tavalla.


      • nortiton
        auttakaammeToisiamme kirjoitti:

        Usein onkin niin, että lääkäri sanoo, että turha lopettaa enään.
        Silloin hyvin monet lopettavat. Aika hassua.

        Ihmistä auttaa, jos hän kohtaa keuhko-ahtauma potilaan. Kun hän kuulee, että tämä ei voi yskiä, hengittäminen on pinnallista ja oksentelua liman takia.

        Tällaisissa tilanteissa tupakoitsija kokee " ahaa elämyksiä".
        Tupakoitsijoiden olisikin hyvä hakeutua auttamaan keuhko-ahtauma potilaita.
        Ei luultavasti tarvitse mitään korvaushoitojakaan, kun mieli järkyttyy todellisuudesta.

        Aina tarvitaan joku asia, mikä panee miettimään asioita mieluiten todella vakavalla tavalla.

        Vaan että aina kannattaa lopettaa. Mun mies lopetti kun oli polttanut noin 30 vuotta. Nyt sanoo itsekin, että on tosi helppo olla ja hengittää kun ei tupakoi. Yli vuoden olluut polttamatta joten uskon ettei aloita enää. Champix-nimisellä lääkkeellä onnistui lopettaa, mutta oma tahto lopettamiseen on toki oltava. Ainoa huono puoli on, että nyt pitää olla päivittäin karkkia tai jotain herkkuja korvaamaan tupakasta saatua nautintoa, eli kiloja kertyy hyvin herkästi. Uskon, että päivittäisestä herkuttelusta on kuitenkin mahdollista oppia eroon, eli ihan vaan keventämällä herkkuja terveellisempään suuntaan.


      • jess!
        nortiton kirjoitti:

        Vaan että aina kannattaa lopettaa. Mun mies lopetti kun oli polttanut noin 30 vuotta. Nyt sanoo itsekin, että on tosi helppo olla ja hengittää kun ei tupakoi. Yli vuoden olluut polttamatta joten uskon ettei aloita enää. Champix-nimisellä lääkkeellä onnistui lopettaa, mutta oma tahto lopettamiseen on toki oltava. Ainoa huono puoli on, että nyt pitää olla päivittäin karkkia tai jotain herkkuja korvaamaan tupakasta saatua nautintoa, eli kiloja kertyy hyvin herkästi. Uskon, että päivittäisestä herkuttelusta on kuitenkin mahdollista oppia eroon, eli ihan vaan keventämällä herkkuja terveellisempään suuntaan.

        Joo ja lisäämällä liikuntaa!
        Hyvä, että lopetti kärryyttelyn, yksi sika vähemmän!


      • köh,köh
        auttakaammeToisiamme kirjoitti:

        Usein onkin niin, että lääkäri sanoo, että turha lopettaa enään.
        Silloin hyvin monet lopettavat. Aika hassua.

        Ihmistä auttaa, jos hän kohtaa keuhko-ahtauma potilaan. Kun hän kuulee, että tämä ei voi yskiä, hengittäminen on pinnallista ja oksentelua liman takia.

        Tällaisissa tilanteissa tupakoitsija kokee " ahaa elämyksiä".
        Tupakoitsijoiden olisikin hyvä hakeutua auttamaan keuhko-ahtauma potilaita.
        Ei luultavasti tarvitse mitään korvaushoitojakaan, kun mieli järkyttyy todellisuudesta.

        Aina tarvitaan joku asia, mikä panee miettimään asioita mieluiten todella vakavalla tavalla.

        Nyt ei enää vaivaa kuivuus eikä estrogeenivajekkaa.Hmm,maamme oppositiota,tuumi Churchill kun tumppasi paksun sikarinsa kiven väliin ja poistui tyylikkäänä alahuoneesta.


    • tupakoiva mies

      "Jos tätä joku tupakoitsija lukee, voin vain toivoa että hän alkaisi ajattelemaan lopettamista."

      Taas yksi hyvä syy tupakoinnin lopettamiseen, terveydentila ei huolestuta, mutta vaimon kärsimys on liikaa.
      Kiitos vielä kerran, juuri tällaisia kirjoituksia tarvitaan.

      • hezbe12

        Ex-miehelleni ei ollut tarpeeksi hyvä syy se,että meille syntyi vauva.Nyttemmin hän on lopettanut tupakoinnin,koska nykyinen vaimo on luvannut ostaa tekohampaat.


    • Liina Anniina

      Miehesi on aikuinen ihminen ja tekee mitä tahtoo...

      sanon näin, vaikka itsekin olen tupakanvastustaja. Vähän tuntuu siltä, että miehesi inhoamisen taustalla on muutakin inhoa.

      Johonkin kuitenkin vedetään raja, missä määrin voi aikuisia kontrolloida. Jos todella tupakanhajun inhosi nousee suuremmaksi kuin muu vetovoima mieheesi, niin ei muuta kuin eri asunnot molemmille. Miehesi on todella paljon muutakin kuin tupakanhaju.

      Yritä löytää muuta miettimistä ja harrastetta. Mies kun vain itse voi kamppailla eroon tupakasta, ei kukaan muu voi tehdä sitä hänen puolestaan.

      Vaatteet toki haisevat, mutta miehelle oma kaappi vaatteille ja sinne jokin ilmanraikastaja, samoin yöpöydän laatikkoon pastilleja hengen raikastamiseen. Vuodevaatteitten pesua ahkerammin jne.
      Miehelle voimakastuoksuiset deodorantit jne.

      ja itsellesi muita mielenkiinnon kohteita. Olet jotenkin fiksoitunut miehesi ongelmaan, ehkä projisoit sitä kautta omiakin ongelmiasi.
      Muista, että sinussakin voi olla hajuja ja tapoja, jotka ärsyttävät miestäsi!

      • tsot tsot!

        Kyllä kumppania voi vaatia lopettamaan noinkin inhottava tapa!
        Jos toisesta todella välittää, voi tuollaiset syöpäkääryleet silloin hävittää.
        Avioliitto vaatii kummaltakin uhrauksia!
        En minäkään juossut enää vieraissa, kun naimisiin mentiin...!


      • Liina Anniina
        tsot tsot! kirjoitti:

        Kyllä kumppania voi vaatia lopettamaan noinkin inhottava tapa!
        Jos toisesta todella välittää, voi tuollaiset syöpäkääryleet silloin hävittää.
        Avioliitto vaatii kummaltakin uhrauksia!
        En minäkään juossut enää vieraissa, kun naimisiin mentiin...!

        Voi toki vaatia, mutta asiaan fiksoituminen ja nalkuttaminen ja koko avioliiton pyöriminen syöpärullakkeen ympärillä ei auta.
        Lopettaminen vaatii ryhtiä, mutta kun aikuisista on kyse, niin kenenkään käsiä ei voi nippusiteillä sitoa, ettei pystyisi tupakoitsemaan.

        Ei kannata omaa elämäänsä pilata, jos toinen haluaa tehdä sen röökaamalla. Siis tupakoimaton voi nauttia raittiista elämästään täysin siemauksin.


      • tarjoo sille heti!
        Liina Anniina kirjoitti:

        Voi toki vaatia, mutta asiaan fiksoituminen ja nalkuttaminen ja koko avioliiton pyöriminen syöpärullakkeen ympärillä ei auta.
        Lopettaminen vaatii ryhtiä, mutta kun aikuisista on kyse, niin kenenkään käsiä ei voi nippusiteillä sitoa, ettei pystyisi tupakoitsemaan.

        Ei kannata omaa elämäänsä pilata, jos toinen haluaa tehdä sen röökaamalla. Siis tupakoimaton voi nauttia raittiista elämästään täysin siemauksin.

        Että kun teidän penskaki alkaa polttaa, niin antaa polttaa vaan??
        Äiskä ostaa tupakat...?


      • Liina Anniina
        tarjoo sille heti! kirjoitti:

        Että kun teidän penskaki alkaa polttaa, niin antaa polttaa vaan??
        Äiskä ostaa tupakat...?

        Olenko muka kehoittanut lapsia polttamaan? Taatusti en.
        Olen useampaan kertaan toistanut, että a i k u i s e t päättävät itse omista asioistaan, tupakoivatko vai ei. Jos et käsittänyt, niin lue uudelleen.
        Se aikuinen, joka tupakoi, vastaa polttamisen seurauksista. Siis kärsii nahoissaan.

        Lasten tupakointi on ehdoton EI. Piste. Toivottavasti käsitit?


    • M

      joka nostetaan esiin ja jonka taakse voi piiloutua muut asenteet, luonnevammat,myrkyt jne... näin yleistäen.

      Lupasin rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä mutta olitko yksin lupaamassa?
      Olen mies ja joskus polttanut, siis tiedän. Tupakan haju ja jo riippuvuus siihen on yököttävää. Mies kestää vierotusoireet miehenä , jos välittää sinusta . Nikotiini purukumit yms. lääkkeet sekottaa nupin ja sitoo vielä pahemmin, kuin tupakka. Kannattaa jättää alkoholi pitkäksi aikaa, jos on käyttänyt tai opetella , jos pakko ottaa tupakka vain silloin ja sitten lopettaa senkin.
      Lähisuvussani on myös kaltaisiasi jotka saavat jopa migreenin tupakan savusta. Vaimoni on yhtä kriittinen , jos otan alkoholia. Yhdessä otimme ennen aamenta, mutta koitan hänen takiansa olla ottamatta koska on kysymys kuitenkin ei välttämättömästä ja terveydestä suhteestamme (lähinnä hänen psyykeestään).

    • tupakka myrkkyä!

      Olet todellisen ongelman kanssa tekemisissä!
      Itse olin henk.koht. avustajana ihmisellä, joka poltti kuin korsteeni!
      Vuoden sitä helvettiä hajussaan kestin ja otin lopulta työstäni lopputilin!
      Haisin varmasti kuukauden sen jälkeenkin tupakille,niin kauhea lemu siitä tarttui, vaikka pesin itseni melkein vereslihalle päivittäin ja vaatteetkin hävitin, mitä töissä pidin!
      Nyt ei tartte kuin jonkun ohimenevän haista rupakalle, kun saan yökkäysreaktion!
      Ei ikinä enää tupakanhajua niin töissä kuin kotonakaan! Yök!

      • tuli.

        Telkusta dokkari,pitkän iän salaisuuksista. Siinä todettiin iän salaisuudeksi kolme geeniä. Ohjelmassa haastateltiin yli satavuotiaita ja melkein. Todettiin että useat olivat poltelleet tupakkaa vuosikymmeniä ja nauttineet siinä lomassa myös alkoholia. Eli miehesi voi elää huomattavasti pidempään kuin aloittaja, vaikka polttelee tupakkaa. Aloittaja voi itse tehdä aikuisena ihmisenä päätöksen ja erota miehestään,niin silloinhan ongelma ratkeaa välittömästi. Jos puolison tavat tuntuvat niin vastenmieliseltä,niin miksi ihmeessä silloin elää parisuhteessa? Itseäni ei ole haitannut yhtään,vaikka ystävät ja puoliso tupakoi. Oikeastaan mieto tupakan tuoksu on hyvänhajuista.


      • seitsemän plus 1
        tuli. kirjoitti:

        Telkusta dokkari,pitkän iän salaisuuksista. Siinä todettiin iän salaisuudeksi kolme geeniä. Ohjelmassa haastateltiin yli satavuotiaita ja melkein. Todettiin että useat olivat poltelleet tupakkaa vuosikymmeniä ja nauttineet siinä lomassa myös alkoholia. Eli miehesi voi elää huomattavasti pidempään kuin aloittaja, vaikka polttelee tupakkaa. Aloittaja voi itse tehdä aikuisena ihmisenä päätöksen ja erota miehestään,niin silloinhan ongelma ratkeaa välittömästi. Jos puolison tavat tuntuvat niin vastenmieliseltä,niin miksi ihmeessä silloin elää parisuhteessa? Itseäni ei ole haitannut yhtään,vaikka ystävät ja puoliso tupakoi. Oikeastaan mieto tupakan tuoksu on hyvänhajuista.

        Hrh, joo, tuo äijähän taatusti elää 100-vuotiaaksi, kun nyt on jo erektio-ja verenpaineongelmaa, yskimistä. Älä luule. Taitaa kuolla 6-kymppisenä tukehtumalla omiin nesteisiinsä, kuten useimmat muutkin tupakoitsijat. Onnee vaan teille kaikille!


      • hoitaisivat itse!
        seitsemän plus 1 kirjoitti:

        Hrh, joo, tuo äijähän taatusti elää 100-vuotiaaksi, kun nyt on jo erektio-ja verenpaineongelmaa, yskimistä. Älä luule. Taitaa kuolla 6-kymppisenä tukehtumalla omiin nesteisiinsä, kuten useimmat muutkin tupakoitsijat. Onnee vaan teille kaikille!

        eikä yhteiskunnan varoilla pidettäviin sairaskoteihin...
        Pitäiskin tupakoiville olla se viimeinen sätkä sellainen oikea myrkkykäärö, ettei tarttis enää ylös nousta sen jälkeen.
        Ei tarttis hoitajien enää niiden limppejä siivota...


      • Terveyttä elämään!

        tulevat tupakoitsijat ja alkoholistit todella kalliiksi.

        Sairaalahoidot mm. syöpähoidot ovat todella kalliita.

        Tupakoitsija usein aiheuttaa syövän myös perheenjäsenelleen, sitä et voi ikinä korvata edes miljoonilla jos aiheutat syövän läheisellesi!


      • TaunoPaloi

        Sen huomaa näistä viesteistä, että heillä on hermot pinnassa ja huutavat varmasti tietokoneen ääressä tuskaansa, kun heille ladataan totuuksia. Monta tulipaloa on näitten muitten haittojen lisäksi saatu kokea. Näitä lukemattomia vuoteeseen kuolleita on ollut ja taitaa tulla jatkossakin vaikka on jo hälyttimetkin pakollisia.


      • hezbe12
        Terveyttä elämään! kirjoitti:

        tulevat tupakoitsijat ja alkoholistit todella kalliiksi.

        Sairaalahoidot mm. syöpähoidot ovat todella kalliita.

        Tupakoitsija usein aiheuttaa syövän myös perheenjäsenelleen, sitä et voi ikinä korvata edes miljoonilla jos aiheutat syövän läheisellesi!

        Mielestäni tupakointi on pikkujuttu,silloin kun se tapahtuu ei-sisätiloissa,verrattuna siihen mitä kaikkea muuta puoliso voi olla.Kun paljastuu,että hän on narsisiti,patologinen valehtelija ja seksuaalisesti kieroutunut,joku tupakointi on aika pieni juttu,loppujenlopuksi.Kyllähän väärät ruokailutottumukset,alkoholi jne vaikuttavat myös terveyteen ja sitä kautta tuleviin sairauksiin.Itse olen ollut 8 vuotta polttamatta ja yli 4 vuotta sinkku.Jos tapaisin sellaisien ihmisen vielä jonain päivänä,johon voisin luottaa ja jonka voisin esitellä lapsilleni,en motkottaisi polttamisesta,mikäli mies olisi muuten luotettava ja tervepäinen.En puolustele tupakointia millään tapaa,mutta rahaa ja terveyttään voi tuhlata monella muullakin tapaa kuin tupakoimalla.Sisätiloissa ja esim.autossa tupakointia en hyväksy.


      • Terveyttä elämään! kirjoitti:

        tulevat tupakoitsijat ja alkoholistit todella kalliiksi.

        Sairaalahoidot mm. syöpähoidot ovat todella kalliita.

        Tupakoitsija usein aiheuttaa syövän myös perheenjäsenelleen, sitä et voi ikinä korvata edes miljoonilla jos aiheutat syövän läheisellesi!

        totta puhut !
        mun vanhemmat on ryyppääjiä, ja sen takia saa hävetä niitä.........itse en ole ikinä kumpaankaan kos-
        kenut, enkä tule koskemaan ! olen sairas muutenkin........ja mun jo kuollut ukkini aiheutti mulle Tyy
        pin 2 Diabeteksen, joka puhkesi vähän yli 6-v sitten. Kenelläkään muulla mun suvusta (tosin en tun-
        ne ihan kaikkia...) ei tätä ole, tai mä oon ensimmäinen, mun kummitädille se iski paljon myöhemmin.
        Ja mä en todellakaan ole mikään rikas ! rahan tarve on paljon enemmän, mitä kuukaudessa saan käy-
        ttööni....
        Joo, ne KUMMATKIN tulee todella kalliiksi, ja ne hoidot myös, mutta jos on varaa ostaa niitä, on myös
        varaa HOITOIHIN ! Ja sekö muka on RAKKAUTTA, jos aiheutat muille perheenjäsenillesi ja ystävillesi
        JA muile tuntemattomille SYÖVÄN YMS ?!? AJATELKAA !!!!


      • Tasa-arvoa kaikille
        TaunoPaloi kirjoitti:

        Sen huomaa näistä viesteistä, että heillä on hermot pinnassa ja huutavat varmasti tietokoneen ääressä tuskaansa, kun heille ladataan totuuksia. Monta tulipaloa on näitten muitten haittojen lisäksi saatu kokea. Näitä lukemattomia vuoteeseen kuolleita on ollut ja taitaa tulla jatkossakin vaikka on jo hälyttimetkin pakollisia.

        Heh! kuinkahan luet näitä viestejä, suurin osa kirjoittajista vaikuttaa olevan EI tupakoitsijoita, jotka näymmä ovat sitä hermostuneempaa ja stressaantuneempaa väkeä, kun pitää sättiä muita. Itsekään en polta, en ole edes hönkäissyt koskaan ja jo kultaisessa keski-iässä. Kumma kun näillä sivustoilla pähkäillään jotain näin mitättömiä ja epäoikeudenmukaisia juttuja, tupakoitsijan elämä on jo nyt tehty hankalaksi eikä he edeas valita sen sijaan politiikot ja päättäjät saa tehdä mitä lystää. Nouskaa ihmiset barrikaadeille parantamaan yhteiskuntaamme ennen kuin täällän haukutte toisianne.


      • sisalo

        Olen lukenut teidä juttuja miten pahaa toi tupakka on myös läheisille ,Mutta olisko parempi että tämä tupakoiva puoliso ostas muutaman kerran viikossa vaikka viinapullon ja tulis kotio ympäripäissää ,ja vaimo ja lpset ulos lumihankeen ulos kun isäntä sattuis olee sillä päällä ja hyvässä lykyssä vielä turpiin ,Kyllä toi tupakka on pienempi pahe ,tupakoitsijahan pilaa oman terveytensä pääasiassa ,Itse en tupakoi mutta oon sen toisen nautintoaineenkin kärsinyt itse en ota alkoa mutta mies otti ,ja aina sai jännittää miten käy kun hän tulee kotiin !!!!!!Siitä viinasta ei puhuta missään mutta minusta siitä pitäs puhua enemmän kun tupakasta ,,,,,,,,


      • nainen viisikymppine
        Terveyttä elämään! kirjoitti:

        tulevat tupakoitsijat ja alkoholistit todella kalliiksi.

        Sairaalahoidot mm. syöpähoidot ovat todella kalliita.

        Tupakoitsija usein aiheuttaa syövän myös perheenjäsenelleen, sitä et voi ikinä korvata edes miljoonilla jos aiheutat syövän läheisellesi!

        En ymmärrä miksi kaikki tahtovat pitkää elämää. Menkää katsomaan vuodeosastolle, kuinka ihanaa se elämä on vanhana dementoituneena. minä ainakin toivon kuolevani ennen kuin täytän 70. joten elinaikaa vajaa 20vuotta. Toivon vain että saan sen mitä jäljellä on suht terveenä, ja kuolla sitten pois jäämättä toisten riesaksi.


    • Tupakoiva seurustelee toisen tupakoivan kanssa ja tupakoimaton tupakoimattoman kanssa. Niin helppoa ja yksinkertaista.

    • Tyttö1965

      Myönnän, minua häiritsee, että miesystäväni polttaa. Käy tupakalla noin kerran tunnissa, ei öisin. On 41-vuotias, yskii nyt jo aamulla ja tupakka siihen sitten auttaa.... Vaikuttaa jossain vaiheessa potenssiin (jossa olisi toivomisen varaa joskus...) ja ihossa alkaa tuollainen määrä nikotiinia sun muuta kohta jo näkyä. Vaatteet haisee tupakalle ja kädet, puhumattakaan suu. Ei ole auttaneet puheet, ihan sama mitä puhun. Tuohon päälle vielä jokailtainan oluen tai vastaavan juonti ja ylipaino, ei hyvä.

      Mitäpä sitä sen enempää sanomaan, jokainen elää oman elämänsä, näin se vain on.

      • 6+10=?

        Itse poltan, vaimo ei. Olen asian tehnyt selväksi, että kukaan muu kuin minä itse ei tule mahdollista lopettamista arvioimaan tai vaatimaan.
        Erektiohäiriöt varmaankin todettu myös tupakoinnista osittain johtuvaksi, mutta nalkuttava vaimo on paljjon pahempi alenevaan potenssiin vaikuttava =)
        Itsellä värkit toimii vaikka kiskon kaksin käsin "myrkkyrullia".


      • yhhyh! haisoo!
        6+10=? kirjoitti:

        Itse poltan, vaimo ei. Olen asian tehnyt selväksi, että kukaan muu kuin minä itse ei tule mahdollista lopettamista arvioimaan tai vaatimaan.
        Erektiohäiriöt varmaankin todettu myös tupakoinnista osittain johtuvaksi, mutta nalkuttava vaimo on paljjon pahempi alenevaan potenssiin vaikuttava =)
        Itsellä värkit toimii vaikka kiskon kaksin käsin "myrkkyrullia".

        HYI!


    • Villi&Vapaa

      Hän pilaa oman ja muitten elämän, se on totuus. Tuo pahenee vain iän myötä, eikä varmasti riitä sisua lopettaa. Hän voi valita tupakan tai Sinut. Minä valitsisin Sinut, jos olisin tuossa asemassa.
      Henki haisee sanoinkuvaamattoman pahalle, sen tiedän.
      Tupakoiva on syöpävaarassa ja aivoinfarktin riski on n. kymmenkertainen!
      Ajattele tulevaisuutta kipeän miehen rinnalla!
      Flunssassa on eräs tuttuni vähän väliä, kun tupakoi.
      Lisäksi miehesi kuluttaa vuosittain varmasti kahden hengen etelänmatkan rahat aivan hukkaan.
      Minä en koskaan ymmärtänyt mikä tupakassa viehättää, muutaman kerran kokeilin, eikä sillä ollut mitään vaikutusta, joten olen vieläkin aivan H. Moilanen kun tuota en tajua, mikä siinä viehättää, jopa naisiakin!
      Nikotiinipurukumi ei varmasti kelpaa. Lisänä on vielä, että tupakoitsija on jonkin sortin moukka, kun ei ajattele muita heitellessään palavia natsoja autosta, tyhjentäessään tuhkakupin mihin sattuu tai heitellessä natsoja kyläpaikan pihalle etc.
      Kerran kirpaisee kun otat eron, mutta meitä on kivoja vapaita miehiä, emme tupakoi, meillä on oma asunto, kohtalaiset tulot vaikka matkustella silloin tällöin, emme juo alkoholia kuin seurassa ja kohtuullisesti, olemme terveitä jne.
      Ei kannata siis hukata aikaa! Lapsille on tupakoimaton isä todella hyvä malli eikä nuo nikotiiniriippuvaisen geenit siirry jälkipolville.

      • Nappaan sut! ;))

        Mulle tuollainen!
        Nyt haavi auki, täältä tulee hauki, tahtoo juuri tuollaisen! ;))))


      • tetit

        Tupakka saarnaajat asialla, jos tupakka on parisuhde ongelma sittenhän parisuhteessa kaikki näyttääkin olevan hyvin. Yleensä silloin natistaan kun ongelmat ovat pieniä tai niitä ei ole olemassakaan. Ja ainahan toinen voi käyttää vaikka nuuskaa jos se toisesta tekee terveemmän.


      • nannamascot
        Nappaan sut! ;)) kirjoitti:

        Mulle tuollainen!
        Nyt haavi auki, täältä tulee hauki, tahtoo juuri tuollaisen! ;))))

        ......kans tollainen ihanuus :)


    • tupakki75

      Ala polttamaan niin ei tarvitse täällä valittaa. Tupakkamies on aina tupakkamies. Tupakointi on jokaisen oma asia, jos se joitain ihmisiä häiritsee niin se on heidän ongelma. En ymmärrä että edes kaupungilla ei saa olla rauhassa tupakkakammoisilta, viimeeksi viime viikolla vanhempi naishenkilö tuli pyytämään että tumppaisin tupakan koska haju häiritsee häntä niin paljon, pyysin rouvaa menemään ystävällisesti kauemmaksi niin ei tarvitse tupakkaa haistella.

      • Lucky Strike bold

        Osta sille jätkälles nuuskaa. Ei haise eikä sen käyttöä edes huomaa, jollei ole 10mm pallo heltassa ja huuli töröllään. Matkustelu ongelmatkin ratkeaa, kahdesti vuodessa Haaparantaan ostoksille. Siellä on sullekkin kivoja kauppoja, hintataso Suomen tasoa halvempi !


      • yöks

        Niin se on huomattu että jopa härskeimmät vaativat pysäkilläkin pitäisi olla tupakoimatta. Eikö mikään riitä??????
        Taitavat muutes tupakoimattomat niin typeriä etteivät osaa esim taloyhtiöitä perustaa???
        Ajatelkaas nyt, jos nämä luusereina tunnetut työpaikkalintsarit perustaisivat savuttomia taloyhtiöitä niin kaikki nämä naapurikyylät ja idiootit asustaisivat samassa talossa, haukkuen toisiaan. Näin sivulliset ja savulliset saisivat mukavat naapurit, ja kaikki eläisivät onnellisina elämänsä loppuun asti. Vai eläisikö? Ei eläisi. Nämä työpaikka ja koti- tyrannit tarvitsevat vihalleen rajattomasti kohteita, siksi pitää asua samoissa taloyhtiöissä tupakoivien kanssa, jotta narinaa riittää varmasti vuoden jokaiselle päivälle, koska näyttää kiistatta siltä, että tupakoimattomat elävät narinalleen. Onneksi itse asun kaukana tästä työtä vieroksuvasta lintsariporukasta, omakotitalossa, joten itse olen osannut varaautua, paremmin kuin nämä urputtaja pohjasakka.


      • tappaa pitäs kaikki
        yöks kirjoitti:

        Niin se on huomattu että jopa härskeimmät vaativat pysäkilläkin pitäisi olla tupakoimatta. Eikö mikään riitä??????
        Taitavat muutes tupakoimattomat niin typeriä etteivät osaa esim taloyhtiöitä perustaa???
        Ajatelkaas nyt, jos nämä luusereina tunnetut työpaikkalintsarit perustaisivat savuttomia taloyhtiöitä niin kaikki nämä naapurikyylät ja idiootit asustaisivat samassa talossa, haukkuen toisiaan. Näin sivulliset ja savulliset saisivat mukavat naapurit, ja kaikki eläisivät onnellisina elämänsä loppuun asti. Vai eläisikö? Ei eläisi. Nämä työpaikka ja koti- tyrannit tarvitsevat vihalleen rajattomasti kohteita, siksi pitää asua samoissa taloyhtiöissä tupakoivien kanssa, jotta narinaa riittää varmasti vuoden jokaiselle päivälle, koska näyttää kiistatta siltä, että tupakoimattomat elävät narinalleen. Onneksi itse asun kaukana tästä työtä vieroksuvasta lintsariporukasta, omakotitalossa, joten itse olen osannut varaautua, paremmin kuin nämä urputtaja pohjasakka.

        Että ihan pohjasakkia ovat nämä tupakkia polttavat.
        Työpaikoilla lintsaavat työajoista tupakilla ramppaillen ja sitten kun sairastetaan keuhkoahtaumaa ja keuhkosyöpää, niin veromarkoilla pitäs tällaiset luuserit hoitaa!
        Vitun elätit!
        Ei sairaalaan ollenkaan tuollaiset, jotka ovat itse tahallaan itsensä tuhonneet!
        Kotiin vaan yskimään ja kuolemaan!
        Haisevatkin niin pahalle, siat.


      • savuaaa
        tappaa pitäs kaikki kirjoitti:

        Että ihan pohjasakkia ovat nämä tupakkia polttavat.
        Työpaikoilla lintsaavat työajoista tupakilla ramppaillen ja sitten kun sairastetaan keuhkoahtaumaa ja keuhkosyöpää, niin veromarkoilla pitäs tällaiset luuserit hoitaa!
        Vitun elätit!
        Ei sairaalaan ollenkaan tuollaiset, jotka ovat itse tahallaan itsensä tuhonneet!
        Kotiin vaan yskimään ja kuolemaan!
        Haisevatkin niin pahalle, siat.

        Kun työnsä sai tehdä nortti huulessa poistumatta ulos tupakoimaan.


      • kusetettukin

        Kukin mättää ihan itse mielenhairahduksensa pienenpieninä näkymättöminä elketronisina hiukkasina sinne langan toiseen päähän sinunlaistesi koneeseen omasta toimestasi kytkettäväksi! Ihan kuin sinun tupakanpolttosikin, itse sen teet!


      • tappaa pitäs kaikki kirjoitti:

        Että ihan pohjasakkia ovat nämä tupakkia polttavat.
        Työpaikoilla lintsaavat työajoista tupakilla ramppaillen ja sitten kun sairastetaan keuhkoahtaumaa ja keuhkosyöpää, niin veromarkoilla pitäs tällaiset luuserit hoitaa!
        Vitun elätit!
        Ei sairaalaan ollenkaan tuollaiset, jotka ovat itse tahallaan itsensä tuhonneet!
        Kotiin vaan yskimään ja kuolemaan!
        Haisevatkin niin pahalle, siat.

        hei
        sama juttu mun työpaikallani. Seillä on 3 savustajaa, 2 niistä käy vetelemässä savut liian usein....ei voi olla edes puoltakaan tuntia ilman.......yks käy onneksi vain harvoin, mutta lemuaa sen jälkeen liikaakin...
        Onhan ne muuallakin ihan pohjasakkia.....joo, ne tosiaan lintsaa liikaa työajoista......eikä tee sitä vaadittu
        a työtäkään kunnolla....niille ei pitäisi maksaa mitään eturahoja senttiäkään ! kenellekään. Eikä mitään tukirahoja ! siihen ne rahat menee aina. Jos kaupat älyäisivät poistaa ne siitä kassalta varastoonsa niin se
        loppuisi nopeammin ja helpommin......ja kun niiden pitäisi oppia pyytämään sitä, ja siinä pitäisi olla joku kunnon RAJA, et esim. 1 sellainen PIENI aski viikossa, ei saa ostaa MISTÄÄN muualta enempää.....ja kunno
        n HINNANKOROTUS niihin. Sekin auttaa. Ei pääse pikkulapset ostattaan niitä...... joo, ne vie myöskin toisil
        ta paikat ja viina virtaa siellä odotellessakin ! vaikka toisella on pahempi vaiva (esim. huuli auki).......


    • tarjoo rööki

      aika uskomatonta, onko lääkityksesi kohillaan..kärsitkö aistiharhoista ?

    • olen todennut

      sen että tupakoitsija ja tupakoimaton eivät sovi parisuhteeseen, sillä AINA tupakasta on muodostunut ongelma. Kaikille, jotka tiedän. Oma ex nalkutti alituiseen tupakoinnista ja sen riskeistä ja sanoi, ettei tahdo ennen aikaista kuolemaani. Tietysti se on totta, mutta jos on riippuvainen, niin on helvetin vaikeeta lopettaa.

      Tupakoitsijoilla on aavistuksen verran pessimistisempi/realistisempi tapa suhtautua maailmaan, sillä ei maailman menosta voi todeta muuta kuin sen, että sairasta touhua. Terveysintoilijat kuvittelee maailman ihanaksi paikaksi, jossa kaikilla on niin hyvä olla ja olisi vielä parempi, jos kaikki lähtisi yhdessä reippaalle lenkille, niin että kaikki murheet ja huolet unohtuu....... Ai että kun ihanaa.

      Tahtoisin periaatteessa lopettaa tupakoinnin, sillä se parantaisi fyysistä terveyttä. Henkiseen pahaan oloon tupakka helpottaa, enkä välitä elää vanhaksi. Ihan sama kuolenko 50v. vai 80v. syöpään. En aio kuitenkaan lapsia hankkia tämän tasoiseen maailmaan. Syöpä iskee myös monille, jotka eivät ole koskaan elämänsä aikana tupakoineet.

      Mielestäni se on hyvä juttu, että ravintoloista on tullut savuttomia. Tupakansavu etoaa minuakin, jos se on sisätiloissa. Savuttomuus on myös hyvä ravintolatyöntekijöiden kannalta.

      • sis.kir.sh

        Tupakoitsijat on säälittäviä riipuvuutensa kanssa. Näillä kovilla pakkasillakin ne parvekkeilla ja talojen edustoilla värjöttelevät ja köhivät keuhkojaan pellolle. Suorastaan surkuhupaisaa. Käykääpä sairaalan sisätautiosastolla kattomassa niitä mätäneviä raatoja, jotka eivät pääse happipullojensa kanssa edes huoneen poikki, kun jo henki loppuu ja elimistö pettää. Ehkä sitten mietitte uudelleen kannataako se seuraava sätkä sytyttää.


    • aisti ...

      "tuore" tupakan haju ei mielestäni ole paha, ennenkuin pinttyy huonekaluihin, vaatteisiin tms. Sen sijaan voin kertoa, että useampikin muuten potentiaalista miehistä on ollut pakko jättää, kun "hengitys", huono hammashygienia löyhäyttää MÄDÄN hajun nenääni jo keskusteluetäisyydeltä... en voisi kuvitellakaan lähempää kontaktia. Muutamalle olen asiasta huomauttanut ystävällisesti, vinkannut hammaslangan käytöstä ym. ja tästä ainoastaan loukkaannutaan. En huomauta enää, vaan poistun kohteliaasti paikalta.

    • halut vex

      Lopetin itse kolme vuotta sitten ja vasta nyt kun itse olen ollut hajusta vapaa tajuan miten paskalta voi tupakoiva ihminen haista. Sitä löyhkää ei pelasta minttukarkit tai hajuvedet, se puskee aina läpi.

      Kyllä ehdoton turn off on nykyään tupakka!

      • Savut on

        30 vuotta meni "hamppu huulessa" ja aina tiedostaen ettei siinä kyllä mitään tolkkua ole.
        No on kaikkia perkeleen viisastelijoita ollut asiasta, sekä ammatinpuolesta vähän vielä päälle.
        Perhana sitten vain päätin ITSE ettei tässä ole mitää järkeä ja noudin tuon uuden hyvän tosin hivenen hinnakkaan lääkkeen. Kahden viikon päästä piti malboron olla huulelta pois, mutta mitä siinähän se roikkui.
        No enpäs luovuttanut ja yllätys kolmannella viikolla se käryäväkääryle katosi huulelta.
        No kesällä reisussa hommat taas karkasi käsistä, mutta eikös mitä parikuukautta tupruteltuani taas päätin että onhan tämä loputtava. Taas pillerit käyttöön ja kas kumma kolmannella viikolla taas se pirulainen katosi huulelta. Toki mieli teki aina välillä, mutta kun kävi lääkkeen jatkopakettia kyselemässä reseptillä, niin ilmoittivat ettei enään nykyään valmisteta sitä pienempää noin satasen maksavaa rasiakokoa ja uusi maksaa kaksisataa, niin johan taas löytyi tsemppiä jatkaa ilman pillereitä.
        Painotan että hivenen omaa halua ja aloituspaketti, niin voi tapahtua ihmeitä !
        Ei siis tarvinnut olla verenmaku suussa edes aloittaessa lopetusta, se vain tuli lääkityksen mukana.
        En kyllä olisi ikinä uskonut moista, mutta pakko uskoa kun on kahteen kertaan itse todettu.
        No minä tartuin asiaan, mutta tietääkö kukaan mistä saa isompia kesävaatteita, sillä kaapissa olevat jäänee pieniksi.

        Tosin nyt voi olla mahdollista että olen kohta kuin vaimo eli olemme tasavertaisia, sillä minua on vituttanut sen 20 ylimääräistä kiloa jo vuodet.


    • takamaista

      Kun tupakasta muka taistellaan kun molemmat jo katsoo toisia teitä.

    • Keep it simple

      "Jos joku irvileuka-lukija nyt aikoo heittää sen suuntaista, että ehkä ukkos polttaakin siksi että haluaa mieluummin kuolla kuin elää sinun kanssasi niin kerron jo valmiiksi että mies itse sanoo rakastavansa minua. Avoliittomme päättyi viime syksynä vihille menoon! Haluamme elää toistemme kanssa. Lupasin rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä"

      Niin että alkaa vaan ihmetyttämään miksi hemmetissä menit vihille ja lupauduit moiseen jos tupakanpoltto niin ylitsepääsemätön äryke on? :o Olisit vihille mennyt jonkun savuttoman kanssa. Niin helppoa se on.

      • Sääli...

        Nimimerkki Keep it simple ei ilmeisesti ole koskaan ollut oikeasti rakastunut..


      • sivusta seurannut

        Jos lopettaa tupakoinnin parin kymmenen vuoden sauhuttelun jälkeen, niin kannattaahan se. Keuhkot alkavat puhdistua ja kunto paranee. Kaikki ei silti palaudu ennalleen. Entisen tupakoitsijan ikenet eivät parane ja hampaita tipahtelee vielä vuosien kuluttua. Tämäpä jarruttaa intohimoa.


    • 31

      Nikotiiniriippuvainen on hyvin herkkähipiäinen kaikesta addiktioonsa liittyvästä, kuten muutkin narkkarit ja holistit. He eivät kestä rajoituksia, eivätkä halua lopettaa muiden ihmisten, edes rakkaidensa vuoksi. Ainoa kestävä syy lopettamiselle voi olla vain oma halu. Turha on vedota lasten hyvinvointiin, toisten allergioihin tai yleiseen siisteyteen. Tupakoitsija on narkki.

    • tv

      Paljonko miehesi polttaa päivässä? Onko kyse ihan askeista, vai riittääkö yksi?

      • haon alta

        Aina kun on osuttu silmikkäin on hänen kouransa riittänyt.


    • Irti Tupakasta

      Tupakan korvaaminen kokaiinilla on monessa tapauksessa osoittautunut varsin toimivaksi vaihtoehdoksi. Kokaiinia voi polttamisen sijaan vetää nenään ja tykittää suoneen injektioruiskulla. Antaa varmasti paremmat kyydit kuin tupakka, eikä juurikaan haise! Suosittelen!

      • Noi on savuttomien

        viihdykettä.


    • Erroon

      Kyllähän se kirpaisee, kun kohtaa totuuden. Sairaudet ja oksettava haju vaatteissa ja hengityksessä on todella kauhea kestää. Minäkin suosittelisin heti eroa. Rakkaita saa aina lisää, maailma on täynnä miehiä ja naisia. Kerran me täällä elämme, miksi siis kidutat itseäsi tällä tupakkariippuvaisella. Tiedät, että eroon hän ei siitä pääse ja haju ei varmasti parane iän myötä. Minulla oli sukulainen, mies joka poltti ja hän kuoli syöpään, samoin kuoli vaimo pian sen jälkeen, kun aina oli savussa siinä sivussa. Minä etsisin uuden puolison.

      • prioriteetitttt

        Mitäs jos miettisitte esim. sitä että liikennesaasteiden aiheuttamiin sairauksiin kuolee Euroopassa n.300.000 ihmistä vuosittain. Tupakan aiheuttamat terveyshaitat ovat aika pientä sen terveysriskin rinnalla, jonka autoilijat joka päivä aiheuttavat ihmisille, niiltä ei pääse suojaan vaikka ulkona liikkuu vaikka minkälaisen parin kanssa. Sitten kun ratkaisette ja teette jotain tuolle omalta kohdaltanne jotain tuolle paljon suuremmalle terveysriskille kuin tupakka, eli autoilulle, voidaan alkaa hifistellä ja heilutella pikkusormea näille tupakka yms. sairauksia aiheuttaville asioille


      • tupakoitsijan leski

        Aviomieheni kuoli äsken keuhkoahtaumaan, kun oli tupakoinut kolmekymmentä vuotta. Hän ei polttanut silloin, kun menimme avioon. Armeija-aikana puolisoni aloitti tupakoinnin ja parin vuoden kuluttua hänestä olikin jo tullut ketjupolttaja. Jos uusi mies tulee vielä elämääni, hänen tulee olla savuton, sillä en kaipaa enää toista keuhkoahtaumapotilasta! Toki sitä ensimmäistäni rakastan vieläkin ja annoin hänen polttaa omasta astmastani huolimatta.


    • annu42

      joka sauhutteli elämänsä samassa huoneessa vaimonsa kanssa. Silloin se oli mahdollista. No, sitten vaimo sai keuhkosyövän ja kuoli siihen muutaman kuukauden sisällä.

      Sitten mies kulki itkien haudalla, kun vaimoa ei enää ollut.
      Onhan siinä hyvä puoli, ettei miehesi myrkytä sinua ja lapsia muuten kuin hajullaan.

      "Tupakka on hitaasti mutta varmasti vaikuttavaa, salakavalaa ja mitä pahanluonteisinta, kuolettavaa myrkkyä. Se käy ruumiin voimille käytettiinpä sitä missä muodossa tahansa. Ja se on sitäkin vaarallisempaa, koska sen vaikutukset ilmenevät hitaasti, alussa sitä tuskin huomaakaan." Ellen White: Kodin suuri lääkäri

      Tämä tieto on 1800-luvulta, jolloin tupakkaa vielä käytettiin lääkkeenä. Hyvä, että nyt jo tiedetään vähän enemmän.

      Ehkä rukous hänen puolestaan auttasi. Uskon, että se laittaisi Jumalan käden liikkeelle ja hän vastaa. Monta kertaa se on viimeinen keino saada apua.

      • dfköjsfekjsgdösgöods

        Meillä oli sama ongelma haisevan miehen ja seksin kanssa. Koko ajan piti yrittää kääntyillä niin että ei joudu niitä hönkäisyjä haistelemaan. Siihen se into sitten laantuikin. Onneksi mies on nyt taas ainakin tällä hetkellä polttamatta!


      • Jos kuitenkin vielä

        lukemaasi! Nuo parantunee asithan tapahtuivat tupakoimattomalla aikajaksolla! Miten voi olla noin ymmärtämättömiä ja itsekeskeisiä ihmisiä, kuin tupakanpolttajat ovat?? Kysyn vaan! Huippuhulluja juttuja latelevat nuo Liina Anniina ja tupakoimattomat hävetkää-nimimerkit! OIn tuossa muitakin aivottomia ja omaa elämäänsä arvostamattomia monta. Luultavasti hekin hräävät kuitenkin siinä vaiheessa, kun lekuri kertoo olevan loppusuoran käsillä tupakan takia! Siinä vaihessa toivon, että rakkaus olisi jo kuollut, ja he saisivat itse kärsiä yksin laitoshoitonsa hautaan! Kukaan ei ole pantannut tietoa, joten vastuu on yksinomaan tupakoijalla!


    • *¨*Maarit***

      On näköjään muitakin vaimoja,jotka joutuvat tupakanhajusta kärsimään...Naimisiin mentiin yli 10 vuotta sitten,silloin poltin vielä itsekin jonkin verran.Lopetin aika pian,koska en pitänyt tupakanhajusta enkä halunnut enää itseäni sillä myrkyllä saastuttaa.Mieheni polttaa askin päivässä elikäs aika monta käärylettä roikkuu huulessa päivän mittaan..Hän on yhden kerran yrittänyt lopettaa,huonolla menestyksellä.Olen varmaan hirvittävän naiivi,kun kuvittelin, että kun minä sitä tupakkaa inhoan,enkä halua lastenkaan sellaista esimerkkiä päivittäin katselevan (terveysvaikutuksista puhumattakaan),mies rakkaudesta minuun ja lapsiin ainakin tosissaan yrittäisi lopettaa..Julma totuushan on, että mies,jonka kädet ja hiukset haisee märälle tuhkakupille,hengityksestä nyt puhumattakaan, e i TODELLAKAAN herätä seksihaluja-ei edes pienessä hiprakassa...Minusta on äärimmäisen surullista, että seksielämämme on hiipunut melkoisen minimiin,suutelusta ja suukottelusta nyt puhumattakaan,mutta ei sekään asia ole mieheni päätä kääntänyt...; (.Välillä pohdin avieroa,mutta kun on kolme lasta niin asiat ei ole ihan niin yksinkertaisia..Loppuelämääni en aio kuitenkaan touhua katsella,kun lapset kasvaa ja lähtevät omilleen,ehkä sitten on minunkin aika pakat laukut ja häipyä siltä 2. tilalta tupakan jälkeen...Zemppiä sinulle,nimimerkillä rakkaus ja voimia ratkaisuihisi,mihin sitten päädytkin..

    • Olet oikeassa - se on kamala ongelma. Olen työssä asiakastehtävissä ja joudun haistelemaan tuota samaista hajua monesti päivässä - örkittävää. Juoppojen ja vanhojen ukkojen kohdalla siihen kessunkatkuun täytyy lisätä vielä kusen, paskan, kaljan, hien, valkosipulin ja yleisen pesemättämyyden löyhkä. Olen ratkaissut ongelman olemalla hengittämättä heidän kohdallaan. Jos on pakko vetää henkeä, niin omasta työasun kauluksesta vetäisen parfyymin tuoksut nenääni sen löyhkän sijaan. Mutta tämä tuskin toimisi parisuhteessa.

      Nämä hajuhirviöt eivät kai itse tajua tai usko, minkälainen löyhkä heidän ympärillään leijuu. Ohjeita ja neuvoja olet saanut estelystä huolimatta aika paljon. Niitä ei mulla oo antaa, mutta jos miehesi ei halua tai pysty lopettamaan tupakan lommotusta niin kyllä hän on sentään voisi ryhtyä vähentämään hajuhaittoja tuulettamisella, pesemisellä ym. Eihän se työ ja vaivannäkö sinulle kuulu. Entä jos hekaiset miehesi kuullen jotain toista miestä hyvästä, miehekkäästä tuoksusta???

      Aikamoisen haitan kanssa joudut elämään. Toivottavasti ratkaisu asiaan löytyy - tsemppiä.
      Kyllä hyvälle tuoksuvan miehen kainaloon on kiva mennä ;)

    • saariston mies

      Voi sentään. Taidat olla liian kiltti sille miehellesi.

      Jos minä kertoisin vähän omista kokemuksistani niin voi se olla sinullakin mahdollista. Minulla on ollut noita naissuhteita moniakin ja myönnän kyllä että naisten vaatimukset tuollaisten asioiden suhteen ovat mitä parhainta opetusta miehelle. Ensimmäinen opetus minulle oli että nyt valitset joko hänet tai tupakan. Yritin hölmöyksissäni taiteilla tuon kanssa mutta selvää on että jäin siitä pian kiinni ja tyttöpäs todella tiukkaan sävyyn sanoi että nyt loppu tai olet ilman häntä. Ei siinä sitten auttanut muu kuin lopettaa.

      Seuraava opetus oli toisen naisen kanssa kun vaati että en saa juoda niin paljon alkoholia ettei pysty asiallisesti huomioimaan häntä ja muitakin. Myönnän että tuo oli vaikea pala minulle mutta kerran sitten naisystäväni oli ottanut minun toilailuistani videolla ja näytti sitten myöhemmin että tuollainen olet. Kyllä siinä hävetti niin pirusti että juominen jäi paljon vähemmälle.

      Kolmas nainen oli vielä tätäkin tiukempi ja sanoi että nyt lopetat tuon muokkamaisen kaljan juomisen ja siirryt juomaan vähän lonkeroa korkeintaan saunajuomana ja sitäkään ei minulle kohta enää suotu vaan nyt opettelet juomaan viiniä ja senkin vain ruuan kanssa sekä porukalla seurutellessa. Yllättäen huomasin että tapani kohdella muita ihmisiä ja ihmisetkin olivat jo erilaisia eli opin todella olemaan sivistyneesti. Tämän kaiken valttina on mikäs muu kuin seksi ja sitä ei saa jollei tottele.

      Nyt en voi muuta sanoa että saan olla tuosta kaikesta kyllä kiitollinen. Jollei naiset vaadi niin mies voi lopulta löytää itsensä vaikka jostain työttömien kaljakööristä. En nuorempana tuota ymmärtänyt mutta kaiken voi oppia kantapään kautta. Nyt kun olen sivistynyt kuulemma, sen myös huomaa: vähän vliä naiset katsovat sillä silmällä ja haluavat minut sänkyynsä. Tuota ei ollut ns. aiemmassa elämässä joten totta tuo on. Naiset haluavat nimenomaan seksikkään, sivistyneen toisia huomioonottavan miehen omakseen, oli tämä sitten varakas tai ei. En ihan ole tähänkään tyytyväinen kun huomaan että minua koetetaan käyttää jatkuvasti hyväksi naisten taholta mutta terveellinen elämä seuramaailmassa on kyllä edellistä parempi.

      Joten vaikka en neuvoisikaan, sanon kuitenkin. Ole tiukkana nainen ja vaadi mieheltäsi sivistystä ja etenkin itsesi huomioon ottamista! Muuten kyllä kiusaat itseäsi kuvittelemalla että kyllä tämä jotenkin menee.....

    • ex-tupakoija

      oma avopuolisoni ei ole alusta astikkaan tykännyt tupakoinnistani. mies itse poltti kymmenen vuotta mutta lopetti.nykyään hänen tupakointinsa on satunnaista. minulle mies kuittaili tupakoinnista jatkuvasti. tupakointini vaikutti meidänkin väliseen kanssakäymiseen..

      suunnittelemme perheenlisäystä ja mies teki selväksi että tupakoinnin on loputtava. kävin lääkärissä ja sain reseptin champix-nimiselle lääkkeelle. kallis lääke mutta kannatti ostaa. pari viikkoa kuurin aloittamisesta tupakointi loppui kun ei enää pystynyt polttamaan. lääkkeet tekivät huonovointiseksi jos poltti. noh itse söin aloituspakkausken ja sen jälkeen olin 2kk polttamatta ja sitten eräänä iltana ollessani viihteellä tein sen virheen että poltin yhden ja siitä se taas lähti..

      nyt olen aloittanut jatkopaketilla ja tupakoimattomuutta 2vk ja tällä kertaa onnistun. välillä kun on hermot kireällä niin ajattelee sitä ihanaa nikotiinin aiheuttamaa mielihyvää mutta se menee ohi. muuten tupakointia ei enä juuri ajattele. olo ja mieli on virkeämpi eikä loppuajasta saanut enää sitä mielihyvää tupakasta mitä joskus sai. tupakan hajukin etoo välillä mutta pystyn sietämään silti tupakoijia.

      kaikessa parasta on se että mieheni on minusta ylpeä ja läheisyyttäkin saan nykyisin huomattavasti enemmän. ja kunhan se suurin toive toteutuu niin tiedän että kaikki oli sen arvoista.

      • Todistettu asia!.

        ..heillä hermot kiristyy ja pinna menee huomattavasti helpommin,kuin niillä jotka eivät tupakoi!.
        Ja tämän voi ihan hyvin ymmärtääkin,koska...nikotiinin puute on siihen syy!.
        Myöskin rasisteissa on ihan samanlaisia piirteitä!.


    • Pelkkä puhe ei auta
      • Hyvä linkki

        Päihdelinkistä saa apua moneen muuhunkin "päihteeseen". Mm. peliriippuvuus tai internetaddiktio on monessa perheessä tai parisuhteessa ongelma.


    • meinaa...

      aloittaa lakon niin helpoin konsti on laittaa se nalkuttava puoliso ensin kiertoon... siitä se alkaa

    • kyyneleet silmissä

      MIES REPSAHTI POLTTAMAAN JA NYT MIETIN JOPA EROA!

      Voisiko joku tupakoinnin lopettanut kertoa omaa kokemustaan jotta voisin ymmärtää asiaa paremmin. Mieheni onnistui tupakoinnin lopettamisessa ja oli puoli vuotta polttamatta Champixin avulla. Nyt hän retkahti. Perustelee sitä vaikealla elämäntilanteella ja on kovasti ainakin vakuutellut, että haluaa edelleen lopettaa. Itse en voi yhtään sietää tupakointia omien sairastelukokemusteni myötä ja noiden muiden lukuisten asioiden takia joita on jo esiin tullut muiden kirjoituksissa. Tein tämän asian täysin selväksi kun tapasimme ja tuolloin hän lopettikin polttamisen. Nyt herään öisin jälleen mieheni pahaan hengitykseen ja seksin aikana joudun käyttämään kaiken mielikuvitukseni että saan mieliteon pysymään yllä kun tupakan löyhkä on läsnä. Pahinta on, että jokainen tupakka muistuttaa minua siitä helvetistä mihin hänen exänsä on meidän parisuhteen ajanut. Jolloinka tuntuu että hänen exänsä makaa meidän välissä vuoteessammekin kun ei mieli tee hänen kainaloon hajun vuoksi.

      Oma tapani purkaa tätä mielipahaa olisi puhuminen. Mieheni ottaa sen tupakasta nalkuttamisena. Mieheni tapa purkaa mielipahaansa on tupakoiminen, jonka minä taas otan loukkaavana, koska koen hänen tekevän itsensä tahallaan vastenmieliseksi ja tuntuu kuin hän haluaisi vain ärsyttää minua tupakkansa kanssa. Kun taas haluaisin puhua tästä niin hän kokee minun ärsyttävän häntä. Umpikujassa ollaan! Yritän vakuuttaa itselleni, että vuoden päästä asiat on toisin kun ongelmat exän kanssa ratkeavat oikeuden kautta, mutta se ei auta siihen että parisuhteemme on kovaa vauhtia menossa piloille kun en voi olla oma iloinen itseni seuratessani rakkaani terveyden hiipumista. Hänen eksänsä vei meidän suhteesta mahdollisuudet yhteisiin unelma lomiin (rahaa ei ole), yhteisen ajan (rahaa täytyy kokoajan hankkia jatkuvalla työllä), mieheni hyvinvoinnin ja nyt se akka pääsi vielä meidän väliin sänkyymmekin ja karkoittaa kaiken hellyyden.

      Miten helvetissä käännän ajatusmaailmani niin että pystyn olemaan toisen tukena läpi vaikeidenkin aikojen, kun tuntuu että toinen työntää luotaan pois tekemällä itsestään vastenmielisen. Mies yrittää olla polttamatta minun nähteni (koska tietää sen loukkaavan minua), mutta jää vähän väliä kiinni polttamisesta kun tulen yllättäen paikalle ja eihän se poista sitä löyhkää vaikka salassa polttaa.

    • höhhöhhöijää

      No onpas teillä ongelma, tupakasta.

      Minunkin mieheni tupakoi, aina silloin tällöin on lakossa ja sitten sortuu taas. Myös minua inhottaa tupakan haju. Mutta ei ole juolahtanut pieneen mieleeni että minun tässä jotenkin pitäisi salailla tuntemuksiani hienotunteisuudesta miestäni kohtaan! Olen avoimesti ilmoittanut koko ajan että meillä ei saa haista. Jos poltat, se on oma asiasi, mutta älä haise kotona...

    • Väsynyt vaimo

      Täällä yksi tupakan savuun kyllästynyt ilmoittautuu. Tunnen samoin kuin AP, tupakan haju oksettaa. Pahinta on kun parvekkeelta käry tulee sisään asuntoon, ja sitten tullaan röökin jälkeen pussailemaan.

      Suosittelen jokaiselle tupakoitsijalle, että työntävät suunsa viikon vanhaan maitopurkkiin ja kommentoivat sitten, onko mukava suuteloida hajun maun puolesta.

      Mies polttaa joskus autossa kun on niin laiska ettei jaksa pysähtyä P-alueelle käryttelemään. Siinäpä on kiva istua vieressä ja imeä myrkkykaasuja omaan elimistöön. Varsinkin kun työpaikalla on todettu sisäilmaongelma, muutto on tulossa mutta myöhään, ja astmakin on alkanut orastavasti näyttää merkkejään minun keuhkoissani.
      Jos hän ikinä polttaa vieressäni raskaana ollessani tai sisällä autossa, suhde menee katkolle. Niin vakavasta asenneongelmasta on kyse.

      Ja juu, tupakoitsijat, ei se erotiikka teidän kanssa mitenkään auvoista ole. Laitankin miehen usein suutelemaan muita osia kuin kasvojani jotta edes jotenkin hommat onnistuisi. Mies vähensi täälläkin hieman tupakointia ja kyllä se alaosastokin pelitti paljon tanakammin. Nyt taas mennään sillä vähemmän tanakalla varustuksella.

      Kunpa hän lopettaisi tupakan polton.

    • ömmi

      Moi!

      Tupakointi maksaa 50 vuodessa n. 80 000 euroa.
      Se pahentaa suomalaisten kansantautia, masennusta.
      Tupakoimalla vaarantaa itsensä, sekä muut, passiivisella tupakoinnilla ja ihosta ja hengityksestä välittyvillä myrkyillä.

      Puhumattakaan nyt siitä että kukaan ei oikeasti halua olla sillee tuhkakupin kanssa.

      Minä lemppaisin. Jos mies mielummin ilmottaisi polttavansa tupakkaa kuin jatkavansa suhdetta, ei kestäisi kauaa miettiä että miten asian ratkaisisi. Kyllä sitten saakin mennä!

      terv.
      Myös itse tupakoinut

    Ketjusta on poistettu 49 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1345
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      76
      888
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      807
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      737
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      688
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      665
    Aihe