Kiukkuiset naiset +- 55 v duunissa?

cda

Onko muilla muijilla (sanotaan alle 45) kokemusta näistä hirmuliskoista työpaikalla jotka kiukuttelee koko ajan ja häiriköi/kiusailee nuorempia naisia?
Mikä hormonihäiriö tai -pula näihin mahtaa iskee??

Ja miten puolustaa itseään?

27

418

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ja näin......

Tuskin ikä nyt sanelee sitä, että jos joku persoona on ilkeä jotain kohtaan ja nyt ihan pistää silmään tuo ap:n sanavalinta 55v naisista... Voipi olla ettet sinä tule toimeen vanhempien naisten kanssa, minä taas tulen, eikä koskaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa näiden kanssa ja itse siis olen 40v nainen.

Saattaa olla kyse omasta asenteestasi heitä kohtaan??

• älä ole hankala

Olen 19 v ja teen juuri työharjoittelua suurtalouskeittiössä. Ohjaajani on 57v nainen. Pakko myöntää, että pelotti etukäteen... Mutta ihan turhaan! Hän on osaava sydämellinen ammattilainen, joka korosti nimenomaan sitä, että työ on työtä, mutta työt on tehtävä.

Oletkos koskaan miettinyt, että miten itse "puurosi keität"? Oletko siellä töissä? Oppimassa? Kritisoimassa? Ihan totta kumminkin on, että työpaikalla on monenikäistä väkeä. Vaikka joku persoona ei sua miellytä, niin kokeiles keskittyä siihen työhön, josta sen palkan saat ;) Muu on toisarvoista.

• ap.

Ei ollut tosiaankaan kyse mun asenteesta, koska toisen samanmoisen kanssa tulin hyvin juttuun!

niin että lukekaas tarkasti.

• nii....
        älä ole hankala kirjoitti:

Olen 19 v ja teen juuri työharjoittelua suurtalouskeittiössä. Ohjaajani on 57v nainen. Pakko myöntää, että pelotti etukäteen... Mutta ihan turhaan! Hän on osaava sydämellinen ammattilainen, joka korosti nimenomaan sitä, että työ on työtä, mutta työt on tehtävä.

Oletkos koskaan miettinyt, että miten itse "puurosi keität"? Oletko siellä töissä? Oppimassa? Kritisoimassa? Ihan totta kumminkin on, että työpaikalla on monenikäistä väkeä. Vaikka joku persoona ei sua miellytä, niin kokeiles keskittyä siihen työhön, josta sen palkan saat ;) Muu on toisarvoista.

Itse yritän keskittyä töissä vain siihen työhön mitä teen mutta mahdotonta juuri tällaisen viiskymppisen hurjimuksen takia.

• fghjii9olöl
        älä ole hankala kirjoitti:

En voi ymmärtää, mikä 55 naisissa pelottaa. Taitaa olla oma asenne vialla ikääntyviä kohtaan. Ehkä kannattaa korjata omaa käytöstä ja jätää ikärasismi vähemmälle.

• Kemiallisia suhteita

Et kerro omaa ikääsi mutta ehkä asenteesi kuitenkin selviää hyvin aloituksestasi: "hirmuliskot" ?

Kyllä he ovat ihan samanlaisia ihmisiä ongelmineen kuin sinäkin ja heillä voi olla asenne yhtä syvällä kuin sinullakin. Onko sinulle häiriöksi kun patistetaan työhön tai sanotaan jostain työasiasta, jota et ehkä itse huomaa tai tahdo huomata tai osaa tai ... ?

Siinä olet oikeassa, että tuon ikäisillä naisilla hormoniasiat kuuluvat kuvaan, kun moni potee vaihdevuosiaan. Mutta fiksut ihmiset eivät tuo muitakaan 'sairaus'ongelmiaan työpaikan vaivaksi, eikä ainakaan kaikkien ikäluokan naisten käytös johdu menopaussista.

Ehkä sun on parasta ensin tutkia omat ärsyttävät puolesi ja piirteesi, ja vasta sen jälkeen miettiä, mikä muissa mättää. Kuulostaa ainakin omaan korvaani paljon paremmalta ja tervehenkisemmältä tavalta.

Kyllä näitä on joka korttelissa. Joillakin heistä vaihdevuodet ovat ongelma, jotkut ovat läpi elämänsä riivinrautoja. Huomioidaan nyt, että suurin osa naisista käyttäytyy aivan ok riippumatta iästä tai hormeneista.

En tiedä, miten hirmuja pitäisi käsitellä tai itseään puolustaa. Tantathan uskovat aina olevansa oikeassa. Ovat olleet samoissa hommissa jo 1950-luvulta lähtien, tehneet ja hoitaneet lapsensa, passanneet miehensä ja laittaneet jo hautaakin puoli sukua. Tanttojen silmätikut vastaavasti ovat aina väärässä, koska eivät tiedä elämästä mitään ja koska yllipäätään ovat syntyneet.

Esimiehen asia on vaatia vaihdevuositädeiltäkin asiallista käytöstä tai pyytää poistumaan työpaikalta. Muiden työntekoa ei saa häiritä, vaikka itsellä kävisi pannu kuinka kuumana.

• 22

Ei ole, muttä äkäisistä vanhoista ukoista on senkin edestä.

• ............

Kyllä on kokemuksia vanhemmista naistyötovereista. Aika hurjia nuo about 50 kymppiset osaa olla. Joskus työnteko hyvin raskasta tällaisten kanssa, monet pitäs viedä lääkäriin tai johonkin hoitoon.

• ()

Kyllä on liikaa kokemusta.
      Ne on katkeria akkoja,
      suurin osa naisista mokaa elämänsä kaljoittelemalla ja törppöilemällä typerien ukkojen kanssa ja sitten ollaan kateellisia nuorille neitokaisille joilla vähänkään fiksuja elämäntapoja.
      Ne harvat herttaiset muorit on ollut nuorenakin herttaisia eikä heillä ole syytä katua ja katkeroitua, kannattaa siis miettiä jo nuorena tytsynä miten korttinsa pelaa koska sen edestänsä löytää minkä taaksensa jättää.

Ei niitä liskoja vastaan voi mitenkään puolustautua, ne levittää katkeraa myrkkykaasuaan ämmien juoruringeissä tehden happikadon kilometrien säteillä ympäristöönsä,
      yritä vaan kiertää kaukaa.

• lempeä katse

Noiden 50 ämmien piireihin joutumista pitää yrittää karttaa. Tartuttavat vain huonoa oloaan muihinkin. Harvassa ovat lempeät ja kivat 50 naiset mutta kyllä niitäkin löytyy. Yleensa ovat ns. hyvinpidettyjä valioyksilöitä, olleet ehkä aina.

• ....................

On kokemusta valitettavasti. Osa on mukavampia ja osa on juurikin ihan hirveitä hirmuliskoja nuorilla naisille. Kuvittelevat ettei nuori osaa mitään itse tai osaa ilman kauheaa pompottamista tehdä mitään. Mulle on muutama vanha ämmä ollut tosi ilkeä töissä ja saanut minut jopa itkemään. Tää nainen vaan tuumas että "on se hänki töissä nuorena itkeny"...että semmosta. Onneksi muut sentään tulivat lohduttelemaan ja kertomaan, että tää hirmulisko on samanlainen muutamaa muutaki kohtaan.

• järki peliin

Tässähän on psykoanalyyttisesti kyse tytön ja äidin- ikäluokan kohtaamisesta. Nuoret naiset jotenkin odottavat jotain mamma-asennetta ja kun sitä ei luonnollisesti työympyröistä löydy, niin reagoivat alitajuisesti negatiivisesti. Fakta, että äidin ikäinen nainen onkin työkaveri vaatii hieman uudelleenajattelua pääkopassa eli sen tytön pitäisi ottaa aikuismainen asenne vanhempaa naista kohtaan.

• .........
        järki peliin kirjoitti:

Tässähän on psykoanalyyttisesti kyse tytön ja äidin- ikäluokan kohtaamisesta. Nuoret naiset jotenkin odottavat jotain mamma-asennetta ja kun sitä ei luonnollisesti työympyröistä löydy, niin reagoivat alitajuisesti negatiivisesti. Fakta, että äidin ikäinen nainen onkin työkaveri vaatii hieman uudelleenajattelua pääkopassa eli sen tytön pitäisi ottaa aikuismainen asenne vanhempaa naista kohtaan.

Itse olen lähemmäs kolmekymppinen nainen enkä odota mitään mamma-asennetta näiltä vanhemmilta naisilta. Ainut mitä toivon on että kohtelisivat tasavertaisena työkaverina. Ongelmahan on myös siinä että vanhemmat naiset kohtelee nuorempiaan kuin lapsia, eikä kuten vertaistaan.
        Ja nimenomaan kyllä niitä mukaviakin vanhempia naisia on työkavereina ollut.

• tosiaankin

Itse olen 45-vuotias ja vanha ystäväni lähentelee 50,hänestä on tullut tosi ilkeä.
      Aina arvostelemassa mitä minä teen tai olen tekemättä.
      Koko ajan hän touhottaa missä jumpassa milloinkin on käynyt ja minä itse en juppasaleista välitä,käyn ulkona lenkillä lähes päivittäin ja jumppailen kotona,tuntuu kuin minusta olisi tullut yhtäkkiä jotenkin huonompi ihminen.
      Taitaa ystävyys jäädä,yritän vältellä,enkä enää puhu asioistani koska niistä saa ikäviä kommentteja.
      Toivon todella ettei minusta tule tollasta vaihdevuosi hirviötä.

• ap. taas

No mun mielest työpaikkaKIUSAAMISESTA saa ja pitääkin puhua.
      Pitääkö perustaa oma yhdistys, vai mikä eteen?

ja 55 -vuotias on jo todennäkösesti ohittanut vaihdevuodet.

• älä yleistä

Aika mustavalkoista asennetta. Olen kohta 55-vuotias nainen ja esimiesasemassa. En ole koskaan kiusannut tiimini 20-30 vuotiaita tyttöjä. Itse en ole myöskään tunkemassa näiden nuorten seuraan vapaalla, mutta en ole kieltäytynytkään kun he vonkuvat mua mukaan terassille. Ovat tytöt minulle valittaneet eräästä toisesta 37-vuotiaasta naisesta (ehkä katkera vanhapiika) joka kiusaa ja jonka mieliala menee kuin vuoristorata....

Eipä kaikki 55-vuotiaat ole vaihdevuosia ohittaneet tai edes aloittaneet. Sekin on yksilöllistä kuten ihmisten käytös ja asenteet muutenkin. Ehkä kotioloilla saattaa myös olla vaikutusta mielialaan. Itselläni kun on parisuhde kunnossa ja harrastan aktiivisesti liikuntaa ja muuta mukavaa. Ehkäpä näillä asioilla on myös vaikutusta siihen, ettei monikaan minua 55-votiaaksi uskois. Ja huom. en kuitenkaan ole tyyliltäni ns. "yli-ikäinen teini" vaikka en mummokaan. :))))

• Oma on vikanne!

Täällä yksi viisikymppinen pirteä, rehevä rouva. Olen tyytyväinen itseeni sekä elämääni, enkä voi ymmärtää raukkoja, jotka täällä puskista huutelevat.

Olen lihonut muutamassa vuodessa yli 20 kiloa, pukeudun säkkeihin, enkä piittaa pätkääkään miltä näytän. Pääasia, että nuppi on iskussa. Työterveystarkastuksessa raivostuin hoitajalle, kun tämä alkoi puhumaan ylipainosta, kolesterolista, verenpaineesta,.. Menipä sekin ämmä hiljaiseksi. Näytti muuten itse kuivan kesän oravalta. Varmaan joku puutteessa ikänsä riutunut vanhapiika.

Työpaikalla vastaan kaikesta, vaikkan en muodollisesti olekaan esimiesasemassa. Nuoret eivät osaa juuri mitään, eivätkä edes kunnioita työnantajaansa. Muutkin työntekijät ovat kuin lampaita. Heissä ei ole oikeaa asennetta, eikä mitään säpäkkyyttä. Aukovat kuulemma päätään selkäni takana, mutta aina olen heidät järjestykseen laittanut. Esimiehestä ei tosiasiassa ole mihinkään, joten joudun opastamaan ja ojentamaan häntäkin joka käänteessä. Talon johto on täysin riippuvainen minusta ja näkemyksistäni. Tiedän johtajien tekemisistään yhtä ja toista. Niinpä he eivät ota minua koskevia kiusaamisväitteitä vakavasti. Jokainen minusta valittanut surkimus on tähän saakka itse joutunut lähtemään. Näin tulee olemaan myös jatkossa.

Vaivattomasti teen kaikki kotityötkin itse, koska mies ei osaa mitään. Lapset ovat tulleet isäänsä ja olen tehnyt sen heille selväksi. Onneksi he ovat jo muuttaneet kotoa. Sivullisille muistan kyllä aina kertoa, kuinka hyvin mieheni ja lapseni ovat elämässä menestyneet. Puolison suvulta on tulossa ihan kelpo perintöjäkin.

Kaltaiseni kokeneet ja järkevät naiset käytännössä vastaavat kaikesta tässä maassa eli turhaan ruikuttajat itkette tällä palstalla!

• 8+4
        Oma on vikanne! kirjoitti:

Täällä yksi viisikymppinen pirteä, rehevä rouva. Olen tyytyväinen itseeni sekä elämääni, enkä voi ymmärtää raukkoja, jotka täällä puskista huutelevat.

Olen lihonut muutamassa vuodessa yli 20 kiloa, pukeudun säkkeihin, enkä piittaa pätkääkään miltä näytän. Pääasia, että nuppi on iskussa. Työterveystarkastuksessa raivostuin hoitajalle, kun tämä alkoi puhumaan ylipainosta, kolesterolista, verenpaineesta,.. Menipä sekin ämmä hiljaiseksi. Näytti muuten itse kuivan kesän oravalta. Varmaan joku puutteessa ikänsä riutunut vanhapiika.

Työpaikalla vastaan kaikesta, vaikkan en muodollisesti olekaan esimiesasemassa. Nuoret eivät osaa juuri mitään, eivätkä edes kunnioita työnantajaansa. Muutkin työntekijät ovat kuin lampaita. Heissä ei ole oikeaa asennetta, eikä mitään säpäkkyyttä. Aukovat kuulemma päätään selkäni takana, mutta aina olen heidät järjestykseen laittanut. Esimiehestä ei tosiasiassa ole mihinkään, joten joudun opastamaan ja ojentamaan häntäkin joka käänteessä. Talon johto on täysin riippuvainen minusta ja näkemyksistäni. Tiedän johtajien tekemisistään yhtä ja toista. Niinpä he eivät ota minua koskevia kiusaamisväitteitä vakavasti. Jokainen minusta valittanut surkimus on tähän saakka itse joutunut lähtemään. Näin tulee olemaan myös jatkossa.

Vaivattomasti teen kaikki kotityötkin itse, koska mies ei osaa mitään. Lapset ovat tulleet isäänsä ja olen tehnyt sen heille selväksi. Onneksi he ovat jo muuttaneet kotoa. Sivullisille muistan kyllä aina kertoa, kuinka hyvin mieheni ja lapseni ovat elämässä menestyneet. Puolison suvulta on tulossa ihan kelpo perintöjäkin.

Kaltaiseni kokeneet ja järkevät naiset käytännössä vastaavat kaikesta tässä maassa eli turhaan ruikuttajat itkette tällä palstalla!

Tuohon ei muuta lisättävää kuin se, että miten paljon ne nuoret työntekijät oikein sairastelevatkin? Hakevat sairaslomaa pikkuvaivoihin, isommista puhumattakaan ja kun näitä vaivoja heillä tuntuu riittävän. Me vanhemmat ihmiset olemme paljon lujempaa tekoa, eikä meillä ole aikaa mennä sinne työterveyshuoltoon kuuntelemaan lässytystä terveistä elämäntavoista ja käyttäytymisestä työyhteisössä.. Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että lääkärisetä kirjoittaa saikkua, kun joku nuori pimu tulee ja pyöräyttää pyllyä itkien, miten häntä työpaikalla kohdellaan...

• ..................
        8+4 kirjoitti:

Tuohon ei muuta lisättävää kuin se, että miten paljon ne nuoret työntekijät oikein sairastelevatkin? Hakevat sairaslomaa pikkuvaivoihin, isommista puhumattakaan ja kun näitä vaivoja heillä tuntuu riittävän. Me vanhemmat ihmiset olemme paljon lujempaa tekoa, eikä meillä ole aikaa mennä sinne työterveyshuoltoon kuuntelemaan lässytystä terveistä elämäntavoista ja käyttäytymisestä työyhteisössä.. Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että lääkärisetä kirjoittaa saikkua, kun joku nuori pimu tulee ja pyöräyttää pyllyä itkien, miten häntä työpaikalla kohdellaan...

Kyllä se on niinpäin, että ne vanhat on jatkuvasti sairaslomilla ja vieläpä pitkillä sellaisilla kun alkaa tulla iänmyötä kaikenmaailman pitkäaikaissairauksia. Sitten ollaan kateellisia nuorille jaksaville terveille ihmisille joilla elämä vielä edessä. Vaikea varmasti vanhana myöntää totuutta ja sitä kuinka kade on nuorille......

• ....................

"Nuoret eivät osaa juuri mitään, eivätkä edes kunnioita työnantajaansa."

"Esimiehestä ei tosiasiassa ole mihinkään, joten joudun opastamaan ja ojentamaan häntäkin joka käänteessä. Talon johto on täysin riippuvainen minusta ja näkemyksistäni"

Ai..ja sinäki sitten kunnioitat esimiestäsi :D..tuo sinun jälkimmäinen lausahduksesi kumoaa aika tehokkaasti ensimmäisen väittämäsi :). Muutenkin oli tosi hauska provo, piti ihan ääneen nauraa, vaikka kyllähän kaltaisesi ihminen voi ihan oikeasti ollakkin olemassa, eipä sillä.

• ..................

Kyllä meillä nuorilla naisilla ja miehillä on oikeus puhua siitä miten meitä vanhempi väki työpaikalla kohtelee. Jotkut ovat ilkeitä nuorille mikä on mielestäni moukkamaisuuden huippu. Siinä vanhempi työntekijä käyttää asemaansa hyväkseen varsinkin pätkä/määräaikaistyö suhteissa kun itsellä melko varmasti vakipaikka. Sitten voi helposti kohdella miten huvittaa sitä nuorta työntekijää joka saa koko ajan pelätä kuukaudesta ja ehkä jopa vuodesta toiseen jatkuuko määräaikaisuus taas.......Kaikki eivät tietenkään ole ilkeitä, mutta kyllä meidän pitäisi saada julkiseen keskusteluun nuorten asema työelämässä muutenkin.

• 16+13
        .................. kirjoitti:

Kyllä meillä nuorilla naisilla ja miehillä on oikeus puhua siitä miten meitä vanhempi väki työpaikalla kohtelee. Jotkut ovat ilkeitä nuorille mikä on mielestäni moukkamaisuuden huippu. Siinä vanhempi työntekijä käyttää asemaansa hyväkseen varsinkin pätkä/määräaikaistyö suhteissa kun itsellä melko varmasti vakipaikka. Sitten voi helposti kohdella miten huvittaa sitä nuorta työntekijää joka saa koko ajan pelätä kuukaudesta ja ehkä jopa vuodesta toiseen jatkuuko määräaikaisuus taas.......Kaikki eivät tietenkään ole ilkeitä, mutta kyllä meidän pitäisi saada julkiseen keskusteluun nuorten asema työelämässä muutenkin.

Työpaikoilla esimiehet pelkäävät näitä myrkkykäärmeitä eli työpaikkakiusaajia siinä missä tekin, siksi he hyssyttelevät ja neuvovat kestämään. Myös työterveyshuolto on hampaaton eli ei puutu asioihin, koska potilaan työnantaja on heille maksava asiakas. Ammattiliitto on ainoa, joka saattaa puuttua asioihin kiusaamistapauksissa. Sieltä voi kysyä ainakin ohjeita. Kieltämättä prosessi on raskas.

• yksilöllistä
        .................. kirjoitti:

Kyllä se on niinpäin, että ne vanhat on jatkuvasti sairaslomilla ja vieläpä pitkillä sellaisilla kun alkaa tulla iänmyötä kaikenmaailman pitkäaikaissairauksia. Sitten ollaan kateellisia nuorille jaksaville terveille ihmisille joilla elämä vielä edessä. Vaikea varmasti vanhana myöntää totuutta ja sitä kuinka kade on nuorille......

Sekin on yksilöllistä.Viime alkuvuodesta olin päivän saikulla,siitä edellinen sairasloma olikin sitten viiden vuoden takaa.Ja ikää on 50 v.Mutta myönnetään,että todennäköisyys suurempiin sairaslomalukemiin kasvaa vuosi vuodelta.

• ap.

Nuppi EI muuten ole iskussa, jos se pitää näyttää vainoomalla nuorempiaan sairaslomakuntoon. Että tiedoks vaan!!

• doooodiipdaapa

Mahtava provo,luulisin mutta jotain totuuden siementä tuossa kyllä on.Ilman 50 naisia Suomi olisi aivan hukassa. Odottakaapa pimut, kun itse tulette tähän ihanaan ikään.Tahtoisin olla näkemässä, miten menee mutta onneksi olen silloin jo muualla.

• Yöäk !

Huiii, toivottavasti en ikinä joudu nenätysten tuollaisen hirviön kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4990
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1570
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1053
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      927
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      56
      751
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe