Missä menee raja?

niina.

Mitä mieltä olette,kuinka pitkälle toinen saa mennä kun epäilee toista uskottomuudesta? Eli onko väärin tutkia salaa toisen s.postia tai puhelinta yms..

13

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eshjdfcgj

Niinhän sitä sanotaan, että sodassa ja rakkaudessa...
      Itse en kyllä allekirjoita oikeutusta tutkia toisen kännyä tai s-postia - etenkään, jollei epäillyksille ole erityisen vahvaa pohjaa! Toiset sanovat, että avoimuus on parisuhten pohja - mutta toisaalta, kyllä toiseen pitää pystyä niin paljon luottamaan, että ymmärtää, ettei parisuhde lopeta ihmisen elämää yksilönä. Kyllä ihmisellä on oikeus yksityisyyteen parisuhteessakin!
      Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa... Mutta mietipä: jos epäilisit kumppaniasi uskottomuudesta, antaisitko itsellesi luvan ko "tutkimuksiin"? Entä jos kumppanisi epäilisi sinua - olisiko sinusta ok, että hän luvatta kajoaa kännyysi ja seuloo meilejäsi?

• Keskustelua, eikä

hiippailua.

Omalle kumppanille pitää pystyä kertomaan kalvavasta epäilystä.

Sairaalloisen mustasukkaista, aina epävarmaa kumppania taas ei tule kenenkään sietää. Miksi ihmeessä pitäisi kokoajan TODISTAA olevansa uskollinen jne - sehän on normaalissa, toimivassa, rakkaudentäyteisessä suhteessa itsestäänselvyys.

• Hyvissä suhteissa...

Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen.

Epäilin taas kerran miestä valehtelusta. Suuttui heti ja sitten puhuikin itsensä pussiin. Jäi kiinni. Ja minusta tehtiin syyllinen hänen pettämisiinsä.

Edellisellä kerralla pyysin, että jos vielä tulee tarvetta iskeä vieraita naisia, hän kertoisi ensin minulle ennen kuin jatkaa pidemmälle tai edes sitten heti kun niin on käynyt. Ei pitänyt lupaustaan. Kielsi viimeiseen saakka vaikka oli jo jäänyt kiinni. Minua hän syytti mielisairaaksi.

• Itsearvostus???
        Hyvissä suhteissa... kirjoitti:

Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen.

Epäilin taas kerran miestä valehtelusta. Suuttui heti ja sitten puhuikin itsensä pussiin. Jäi kiinni. Ja minusta tehtiin syyllinen hänen pettämisiinsä.

Edellisellä kerralla pyysin, että jos vielä tulee tarvetta iskeä vieraita naisia, hän kertoisi ensin minulle ennen kuin jatkaa pidemmälle tai edes sitten heti kun niin on käynyt. Ei pitänyt lupaustaan. Kielsi viimeiseen saakka vaikka oli jo jäänyt kiinni. Minua hän syytti mielisairaaksi.

Miksi ihmeessä jatkaa suhdetta, jossa ei saa rakkautta ja arvostusta osakseen?
        Eikö sinua ole rakastettu lapsena, kun et tiedä mitä voit itsellesi vaatia, millaista kohtelua ansaitset..? Vai kelpaako sinulle mikä tahansa turvallinen vaihtoehto?

"Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen."

Useimmat pariskunnat kuitenkin toimivat aivan toisin: Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan.

Kyttääminen ja epäileminen eivät kuulu hyvään elämään. Niistä voi vapautua, jos haluaa.
        Joko tekemällä itsensä kanssa töitä tavan lopettamiseksi (jos kyseessä turhat epäilyt, oma epävarmuus ja riittämättömyyden tunteet)
        tai
        lähtemällä epätyydyttävästä suhteesta ja jatkamalla sitä kautta viimein omannäköistä, iloista ja onnellista elämää.

Olemme täällä vain kerran, otetaan ITSE vastuu omasta onnellisuudestamme.

• Olet itsekäs
        Itsearvostus??? kirjoitti:

Eikö sinua ole rakastettu lapsena, kun et tiedä mitä voit itsellesi vaatia, millaista kohtelua ansaitset..? Vai kelpaako sinulle mikä tahansa turvallinen vaihtoehto?

"Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen."

Useimmat pariskunnat kuitenkin toimivat aivan toisin: Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan.

Kyttääminen ja epäileminen eivät kuulu hyvään elämään. Niistä voi vapautua, jos haluaa.
        Joko tekemällä itsensä kanssa töitä tavan lopettamiseksi (jos kyseessä turhat epäilyt, oma epävarmuus ja riittämättömyyden tunteet)
        tai
        lähtemällä epätyydyttävästä suhteesta ja jatkamalla sitä kautta viimein omannäköistä, iloista ja onnellista elämää.

"Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan."

No eipä tosiaan mene noin. Kyllä siinä otetaan kuule pitkän aikaa asioita esille ja selvitellään onko suhteesta enää mihinkään ja voiko sen menetetyn luottamuksen saada takaisin. Se joka on mokannut, korjatkoon virheensä ja todistakoot että tilanne ei toistu. Jollei se käy, ja pettäjä haluaa ilmiselvästi jatkaa samaa toimintaansa, silloin kuuluu noita sun kommenttejasi, "En luovu saavuttamistani eduista sillä minulla on oltava tilaisuuksia jatkossakin panna muita". Tuossa tapauksessa on suhde lopetettava välittömästi, sillä se ei tule koskaan toimimaan.

Valitettavasti joskus törmää tahtomattaan valehtelijaan ja hyväksikäyttäjään, vaikka olisi kuinka varovainen. Vika on aina valehtelijassa.

Ja sitten vielä, puhdasta pöytää ei ole. Ei ole menneisyyttä joka on pois pyyhitty. Olet sitä miksi aikaisemmat ratkaisusi ja tekemisesi ovat sinut tehneet. Ihmiset oppivat virheistään. Anteeksi voi antaa, mutta ei voi unohtaa.

Meitä on moneen. Sinä kuulostat tunteettomalta pettäjältä. Onko sulla lainkaan epatiakykyä? Ainakin jotain tärkeää puuttuu toisten ihmisten arvostamisen puolelta.

• munahikka
        Itsearvostus??? kirjoitti:

tai

Ole rielu ja kerro näkemyksesi jo ensitapaamisella. Kunnon ihmiset voivat valita kunnon kumppanin, ei sua.

• Ei nimimerkkiä

Kaikkinainen vakoilu on väärin ja voi lisäksi olla rikoskin.

• 1417

Raja kulkee siinä, mihin laki sen asettaa. Edes työnantaja ei saa lukea työntekijänsä sähköposteja tai tekstiviestejä (ilman erillistä sopimusta), joten päättele siitä.

Mitään poikkeuksia ei ole olemassa, ei laillisia eikä moraalisia.

• turhaa ininää

Mä olen myös tuon lain kannalla sellaisena, että luulisi jo että jos ei muuten tajua, niin siitä saa vinkkiä, että niin, ei maileja eikä puhelinta, ethän sä saa toisen kirjeitäkään avata?!
      Jos täytyy mennä nuuskinta ja kyttäyslinjalle, eli tulee tarvetta lukea toisen mailit, tekstarit ja vaikka tehdä tarkastuspistoja baariin, soitella pitkin päivää ja muuta sairasta, niin ainoa oikea vaihtoehto on a) hankkia mielenterveydelleen apua ja b) erota. Jos suhde on tuollaisella pohjalla, niin sopii käyttää aivojaan johonkin muuhun kun kyttäyskeinojen keksimiseen ja erota. Jos toinen taas oikeasti antaa niin paljon aihetta epäillä, niin vain jälleen kerran, sopii erota. Tai sitten alistua kuten aikaisemminkin eikä ruikuttaa: ei se mäkättämällä ja nuuskimalla parane, turha uikuttaa ja ruikuttaa, jos toinen on jo osoittanut mikä on. Pitää osata valita ja jos valitsee uskottoman ihmisen, niin sitä sitten myös on siedettävä.

Mun mielestä siis, jos täytyy alkaa nuuskimaan, epäilemaan ja varastamaan toiselta kaikki yksityisyys, on parempi jatkaa matkaansa yksin.

• thih hih

Jos nainen menee mun tekstiviestit/s-postit lukeen, lähtee vaihtoon ja saa perään rikosilmotuksen.

Jos epäilet, sano päin naamaa. Jos oot mustasukkanen pelle niinkun kaikki naiset ovat tuntuneet enemmän tai vähemmän olevan, hyppää jokeen. Jos nainen ei lähde lenkille kanssani ja sattumalta ystävättäreni pyytää mukaan, lähden hänen kanssaan lenkille. Jos nainen epäilee, että petän, en minä jaksa sellaista katsella.

• Epäilevä Tuomas

Mille suhde perustuu jos ei luottamukselle? Eli mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, löydätkö salapoliisipuuhiesi ansiosta jotain vai et?

• Tämmöstä...

Se menee siihen mihin sen itse asettaa...

Sen enempää mahdollisiis tilanteisiin kantaa ottamatta, niin en oikeastaan näe sähköpostin tai puhelimen tutkimista sen "väärenpänä", kuin sen, että toinen osapuoli laittaa toisen tarkoituksenmukaisesti tai huolimattomuuttaan tilanteeseen joka aiheuttaa toiselle epäilyksen "uskottomuudesta".

Mielestäni lakiin vetomiset sähköposti/tekstiviesti asiassa ovat siinä mielestä älyttömiä tässä asiassa, että enpä oikein usko että kovin monta oikeasti kiinnostaa koko asia siinä vaiheessa, jos on vahva syy epäillä toista uskottomuudesta, eikä itse hyväksy uskottomuutta, ja ainoa varmuuden voisi saada kännykästä/s-postista. Kyllä siinä varmaan esim. perheellisen ihmisen olo helpottuu jos saa edes jotakin selvyyttä, sen sijaan alkaisi pelkän epäilyksen takia suunnittelemaan pakkaamaan kamppeita tai vaihtoehtoisesti nielisi toiselta minkä tahansa käytöksen ja vakuuttelut. Toki on olemassa turhaa mustasukkaisuutta, mutta ite ainakin peilaan enemmänkin sen salaa tutkimisen vääryyden enemmänkin siihen mitä se toinen on tehnyt joka herättänyt toisen epäilyn.

En nyt lähde mitään sanomaan siitä, miten pitkälle saa mennä, sillä sehän on siitä kiinni miten luottamus noin muutoin pelaa, ja ihan tapauskohtaista.

• Onnea elämääsi

Epäilyt antavat jo aiheen olettaa olevan jotakin, joten mieti oletko valmis tähän tunnetilaan jatkuvasti.
      Jos on jo aikaisemmin pettänty henkilö, jatkaa touhujaan, sillä hän ei kasva koskaan vastuulliseksi aikuiseksi.
      Hän leikkii kuin lapsi tai sitten hänen pitä jatkuvasti näytää muille ihmisille erinomaisuuttaan.

Jos tuntuu vähänkin pahalta, mieti onko elämäsi parempaa vaikka aluksi yksin, älä katkaisen ainakaan läheisiisi sihteita ja ystäväviisi, sillä silloin selviät eteenpäin ilman tuollaista kumppania.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6447
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4112
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3383
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      15
      3113
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2365
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2347
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162