Missä menee raja?

niina.

Mitä mieltä olette,kuinka pitkälle toinen saa mennä kun epäilee toista uskottomuudesta? Eli onko väärin tutkia salaa toisen s.postia tai puhelinta yms..

13

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eshjdfcgj

      Niinhän sitä sanotaan, että sodassa ja rakkaudessa...
      Itse en kyllä allekirjoita oikeutusta tutkia toisen kännyä tai s-postia - etenkään, jollei epäillyksille ole erityisen vahvaa pohjaa! Toiset sanovat, että avoimuus on parisuhten pohja - mutta toisaalta, kyllä toiseen pitää pystyä niin paljon luottamaan, että ymmärtää, ettei parisuhde lopeta ihmisen elämää yksilönä. Kyllä ihmisellä on oikeus yksityisyyteen parisuhteessakin!
      Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa... Mutta mietipä: jos epäilisit kumppaniasi uskottomuudesta, antaisitko itsellesi luvan ko "tutkimuksiin"? Entä jos kumppanisi epäilisi sinua - olisiko sinusta ok, että hän luvatta kajoaa kännyysi ja seuloo meilejäsi?

    • Keskustelua, eikä

      hiippailua.

      Omalle kumppanille pitää pystyä kertomaan kalvavasta epäilystä.

      Sairaalloisen mustasukkaista, aina epävarmaa kumppania taas ei tule kenenkään sietää. Miksi ihmeessä pitäisi kokoajan TODISTAA olevansa uskollinen jne - sehän on normaalissa, toimivassa, rakkaudentäyteisessä suhteessa itsestäänselvyys.

      • Hyvissä suhteissa...

        Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen.

        Epäilin taas kerran miestä valehtelusta. Suuttui heti ja sitten puhuikin itsensä pussiin. Jäi kiinni. Ja minusta tehtiin syyllinen hänen pettämisiinsä.

        Edellisellä kerralla pyysin, että jos vielä tulee tarvetta iskeä vieraita naisia, hän kertoisi ensin minulle ennen kuin jatkaa pidemmälle tai edes sitten heti kun niin on käynyt. Ei pitänyt lupaustaan. Kielsi viimeiseen saakka vaikka oli jo jäänyt kiinni. Minua hän syytti mielisairaaksi.


      • Itsearvostus???
        Hyvissä suhteissa... kirjoitti:

        Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen.

        Epäilin taas kerran miestä valehtelusta. Suuttui heti ja sitten puhuikin itsensä pussiin. Jäi kiinni. Ja minusta tehtiin syyllinen hänen pettämisiinsä.

        Edellisellä kerralla pyysin, että jos vielä tulee tarvetta iskeä vieraita naisia, hän kertoisi ensin minulle ennen kuin jatkaa pidemmälle tai edes sitten heti kun niin on käynyt. Ei pitänyt lupaustaan. Kielsi viimeiseen saakka vaikka oli jo jäänyt kiinni. Minua hän syytti mielisairaaksi.

        Miksi ihmeessä jatkaa suhdetta, jossa ei saa rakkautta ja arvostusta osakseen?
        Eikö sinua ole rakastettu lapsena, kun et tiedä mitä voit itsellesi vaatia, millaista kohtelua ansaitset..? Vai kelpaako sinulle mikä tahansa turvallinen vaihtoehto?

        "Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen."

        Useimmat pariskunnat kuitenkin toimivat aivan toisin: Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan.

        Kyttääminen ja epäileminen eivät kuulu hyvään elämään. Niistä voi vapautua, jos haluaa.
        Joko tekemällä itsensä kanssa töitä tavan lopettamiseksi (jos kyseessä turhat epäilyt, oma epävarmuus ja riittämättömyyden tunteet)
        tai
        lähtemällä epätyydyttävästä suhteesta ja jatkamalla sitä kautta viimein omannäköistä, iloista ja onnellista elämää.

        Olemme täällä vain kerran, otetaan ITSE vastuu omasta onnellisuudestamme.


      • Olet itsekäs
        Itsearvostus??? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jatkaa suhdetta, jossa ei saa rakkautta ja arvostusta osakseen?
        Eikö sinua ole rakastettu lapsena, kun et tiedä mitä voit itsellesi vaatia, millaista kohtelua ansaitset..? Vai kelpaako sinulle mikä tahansa turvallinen vaihtoehto?

        "Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen."

        Useimmat pariskunnat kuitenkin toimivat aivan toisin: Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan.

        Kyttääminen ja epäileminen eivät kuulu hyvään elämään. Niistä voi vapautua, jos haluaa.
        Joko tekemällä itsensä kanssa töitä tavan lopettamiseksi (jos kyseessä turhat epäilyt, oma epävarmuus ja riittämättömyyden tunteet)
        tai
        lähtemällä epätyydyttävästä suhteesta ja jatkamalla sitä kautta viimein omannäköistä, iloista ja onnellista elämää.

        Olemme täällä vain kerran, otetaan ITSE vastuu omasta onnellisuudestamme.

        "Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan."

        No eipä tosiaan mene noin. Kyllä siinä otetaan kuule pitkän aikaa asioita esille ja selvitellään onko suhteesta enää mihinkään ja voiko sen menetetyn luottamuksen saada takaisin. Se joka on mokannut, korjatkoon virheensä ja todistakoot että tilanne ei toistu. Jollei se käy, ja pettäjä haluaa ilmiselvästi jatkaa samaa toimintaansa, silloin kuuluu noita sun kommenttejasi, "En luovu saavuttamistani eduista sillä minulla on oltava tilaisuuksia jatkossakin panna muita". Tuossa tapauksessa on suhde lopetettava välittömästi, sillä se ei tule koskaan toimimaan.

        Valitettavasti joskus törmää tahtomattaan valehtelijaan ja hyväksikäyttäjään, vaikka olisi kuinka varovainen. Vika on aina valehtelijassa.

        Ja sitten vielä, puhdasta pöytää ei ole. Ei ole menneisyyttä joka on pois pyyhitty. Olet sitä miksi aikaisemmat ratkaisusi ja tekemisesi ovat sinut tehneet. Ihmiset oppivat virheistään. Anteeksi voi antaa, mutta ei voi unohtaa.


        Meitä on moneen. Sinä kuulostat tunteettomalta pettäjältä. Onko sulla lainkaan epatiakykyä? Ainakin jotain tärkeää puuttuu toisten ihmisten arvostamisen puolelta.


      • munahikka
        Itsearvostus??? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jatkaa suhdetta, jossa ei saa rakkautta ja arvostusta osakseen?
        Eikö sinua ole rakastettu lapsena, kun et tiedä mitä voit itsellesi vaatia, millaista kohtelua ansaitset..? Vai kelpaako sinulle mikä tahansa turvallinen vaihtoehto?

        "Kun kumppani on osoittautunut epäluotettavaksi, on valehdellut ja pettänyt, silloin hän on velvollinen osoittamaan luotettavuutensa jos suhdetta aiotaan jatkaa. Hän ei voi enää toimia samoilla tavoilla (ainakaan niin kauaa kunnes luottamus on taas saavutettu) jotka mahdollistivat pettämisen."

        Useimmat pariskunnat kuitenkin toimivat aivan toisin: Jos suhdetta päätetään yhdessä jatkaa, aloitetaan _oikeasti_ puhtaalta pöydältä, eikä aiempi uskottomuus ole joku kortti, jonka petetty osapuoli voi vetästä pöytään aina mielivaltaisesti niin halutessaan.

        Kyttääminen ja epäileminen eivät kuulu hyvään elämään. Niistä voi vapautua, jos haluaa.
        Joko tekemällä itsensä kanssa töitä tavan lopettamiseksi (jos kyseessä turhat epäilyt, oma epävarmuus ja riittämättömyyden tunteet)
        tai
        lähtemällä epätyydyttävästä suhteesta ja jatkamalla sitä kautta viimein omannäköistä, iloista ja onnellista elämää.

        Olemme täällä vain kerran, otetaan ITSE vastuu omasta onnellisuudestamme.

        Ole rielu ja kerro näkemyksesi jo ensitapaamisella. Kunnon ihmiset voivat valita kunnon kumppanin, ei sua.


    • Ei nimimerkkiä

      Kaikkinainen vakoilu on väärin ja voi lisäksi olla rikoskin.

    • 1417

      Raja kulkee siinä, mihin laki sen asettaa. Edes työnantaja ei saa lukea työntekijänsä sähköposteja tai tekstiviestejä (ilman erillistä sopimusta), joten päättele siitä.

      Mitään poikkeuksia ei ole olemassa, ei laillisia eikä moraalisia.

    • turhaa ininää

      Mä olen myös tuon lain kannalla sellaisena, että luulisi jo että jos ei muuten tajua, niin siitä saa vinkkiä, että niin, ei maileja eikä puhelinta, ethän sä saa toisen kirjeitäkään avata?!
      Jos täytyy mennä nuuskinta ja kyttäyslinjalle, eli tulee tarvetta lukea toisen mailit, tekstarit ja vaikka tehdä tarkastuspistoja baariin, soitella pitkin päivää ja muuta sairasta, niin ainoa oikea vaihtoehto on a) hankkia mielenterveydelleen apua ja b) erota. Jos suhde on tuollaisella pohjalla, niin sopii käyttää aivojaan johonkin muuhun kun kyttäyskeinojen keksimiseen ja erota. Jos toinen taas oikeasti antaa niin paljon aihetta epäillä, niin vain jälleen kerran, sopii erota. Tai sitten alistua kuten aikaisemminkin eikä ruikuttaa: ei se mäkättämällä ja nuuskimalla parane, turha uikuttaa ja ruikuttaa, jos toinen on jo osoittanut mikä on. Pitää osata valita ja jos valitsee uskottoman ihmisen, niin sitä sitten myös on siedettävä.

      Mun mielestä siis, jos täytyy alkaa nuuskimaan, epäilemaan ja varastamaan toiselta kaikki yksityisyys, on parempi jatkaa matkaansa yksin.

    • thih hih

      Jos nainen menee mun tekstiviestit/s-postit lukeen, lähtee vaihtoon ja saa perään rikosilmotuksen.

      Jos epäilet, sano päin naamaa. Jos oot mustasukkanen pelle niinkun kaikki naiset ovat tuntuneet enemmän tai vähemmän olevan, hyppää jokeen. Jos nainen ei lähde lenkille kanssani ja sattumalta ystävättäreni pyytää mukaan, lähden hänen kanssaan lenkille. Jos nainen epäilee, että petän, en minä jaksa sellaista katsella.

    • Epäilevä Tuomas

      Mille suhde perustuu jos ei luottamukselle? Eli mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, löydätkö salapoliisipuuhiesi ansiosta jotain vai et?

    • Tämmöstä...

      Se menee siihen mihin sen itse asettaa...

      Sen enempää mahdollisiis tilanteisiin kantaa ottamatta, niin en oikeastaan näe sähköpostin tai puhelimen tutkimista sen "väärenpänä", kuin sen, että toinen osapuoli laittaa toisen tarkoituksenmukaisesti tai huolimattomuuttaan tilanteeseen joka aiheuttaa toiselle epäilyksen "uskottomuudesta".

      Mielestäni lakiin vetomiset sähköposti/tekstiviesti asiassa ovat siinä mielestä älyttömiä tässä asiassa, että enpä oikein usko että kovin monta oikeasti kiinnostaa koko asia siinä vaiheessa, jos on vahva syy epäillä toista uskottomuudesta, eikä itse hyväksy uskottomuutta, ja ainoa varmuuden voisi saada kännykästä/s-postista. Kyllä siinä varmaan esim. perheellisen ihmisen olo helpottuu jos saa edes jotakin selvyyttä, sen sijaan alkaisi pelkän epäilyksen takia suunnittelemaan pakkaamaan kamppeita tai vaihtoehtoisesti nielisi toiselta minkä tahansa käytöksen ja vakuuttelut. Toki on olemassa turhaa mustasukkaisuutta, mutta ite ainakin peilaan enemmänkin sen salaa tutkimisen vääryyden enemmänkin siihen mitä se toinen on tehnyt joka herättänyt toisen epäilyn.

      En nyt lähde mitään sanomaan siitä, miten pitkälle saa mennä, sillä sehän on siitä kiinni miten luottamus noin muutoin pelaa, ja ihan tapauskohtaista.

    • Onnea elämääsi

      Epäilyt antavat jo aiheen olettaa olevan jotakin, joten mieti oletko valmis tähän tunnetilaan jatkuvasti.
      Jos on jo aikaisemmin pettänty henkilö, jatkaa touhujaan, sillä hän ei kasva koskaan vastuulliseksi aikuiseksi.
      Hän leikkii kuin lapsi tai sitten hänen pitä jatkuvasti näytää muille ihmisille erinomaisuuttaan.

      Jos tuntuu vähänkin pahalta, mieti onko elämäsi parempaa vaikka aluksi yksin, älä katkaisen ainakaan läheisiisi sihteita ja ystäväviisi, sillä silloin selviät eteenpäin ilman tuollaista kumppania.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe