Onko perätön ilmianto rikos?

Ilmiantotehtailijat

Nyky-yhteiskunnassa ollaan menty omituiselle tielle: perätön ilmianto, vaikkapa naapuristasi, ei ole rikos!?

2009 elokuussa sattui Oulussa erikoinen tapaus, jossa luultavasti naapuri ilmiantoi naapurinsa poliisille aselupia koskien. Ilmiantajana toimi mitä ilmeisimmin naapuri, sillä meneillään on pitkäaikainen riita-asia. Poliisit tuli keskellä päivää perheen kotia ja takavarikoivat kaikki, lähinnä metsästysaseet ja aseluvat, sen enenpää selittelemättä. poliisi-invaasion kohteeksi joutunut henkilö palkkasi itselleen asianajajan aseen kantaminen pihan poikki autoon, asianmukaisesti asepussiin pakattuna, oli nähtävästi syynä ilmiantoon. Edes ilmiannon sisältöä ei kunnolla paljastettu. Aseet ja luvat saatiin takaisin kun mitään syytä takavarikon jatkamiselle tai lupien peruutukselle ei ollut olemassa.

poliisi kieltäytyy ilmoittamasta ilmiantajan nimeä. Tapahtuman selvittelystä aiheutui liki 1000€:n kustannukset asianosaiselle. Perättömän ilmiannon tekijää et saa selville mahdollista oikeuskäsittelyä varten, vaikkapa asiasta aiheutuneiden kulujen korvaamiseksi ja kyseenalaistetun kunnian palauttamiseksi.

Siitäkään ei luultavasti seuraa mitään vaikka jäynäisit naapuriasi silloin tällöin?
ilmianna kuka aseharrastaja tahansa, vaikkapa vain epäilemällä tämän kykyä hallita aseitaan… etkä joudu vastuuseen yhtään mistään.

Tuollainen jäynä on helppo tehdä. Ei tarvitse kuin väittää poliisille että aseita omistava henkilö on uhkaillut ja niin lähtee sälliltä aseet. Mitään todistajia uhkailuväitteelle ei tarvita, poliisi vetää sen kiltisti suoraan henkeensä enempiä kyselemättä. Näin olematon on luvallisia ampuma-aseita omistavan oikeusturva nyky-Suomessa.

----

Onko tämä totta ettei perätön ilmianto ole rikos?
Eli että kukatahansa voi väittää kenestä tahansa mitä tahansa paskaa,
ilman että joutuu vastuuseen valeistaan?



http://keskustelu.suomi24.fi/node/9127610

25

6645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 226496gh77

      Suomen laissa ei perätöntä ilmiantoa ole, joten se ei ole rikos.

      Suuressa rikoslakiuudistuksessa perätön ilmianto poistettiin ja tilalle tuli väärä ilmianto. Sen toteutumisen ehdot ovat kuitenkin hyvin tiukat. Ilmiannetun täytyy joutua vaaraan, että hänet joko pidätetään, tai vangitaan, tai häntä syytetään, tai hän joutuu muun pakkokeinon kohteeksi. Kun perätön ilmianto vielä oli rikoslaissa tällaisia ehtoja ei ollut.
      Esimerkkitapauksessa pakkokeino oli aseitten takavarikoiminen, eli väärä ilmianto todennäköisesti toteutui.
      Jos teet asiasta rikosilmoituksen, niin saat tietää niin poliisien nimet, kuin väärän ilmiannon tehneen nimenkin. Esitutkinnan päätyttyä kaikki pöytäkirjassa oleva on silloin vähintään asianosaisjulkinen. Jos tapauksesta kehittyy oikeudenkäynti niin se on tietysti kaikille julkinen.
      Kenenkään kunnian ei kuitenkaan tiedetä vielä oikeudessa palautuneen.

    • Näillä mennään

      Perätön ilmianto ei ole rikos ainakaan Oulussa!

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9127610

      Oulun käräjäoikeus on kieltäytynyt paljastamasta perättömän ilmiannon tehneen henkilötietoja syytteen nostamiseksi. Päätös asiasta tuli tällä viikolla. Nyt juttu etenee hovioikeuteen. Tapauksella lienee ennakkotapauksen luonne, joten kaikki oikeusasteet on mentävä läpi. Kyllä se sieltä vielä selviää... ;=)

      Toimiva linkki kommentteineen:

      http://jarmonieminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19843-onko-aselain-valmistelu-pahasti-pielessa?page=1

      Sama löytyy täältäkin:

      http://lipponen.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/09/aseluvat-kiven-alle-2/

      • 14

    • ValehtelijatPelkurit

      Aiheeton ilmianto ON VAKAVA RIKOS, samoin perätön lausuma viranomaistoiminnassa. Tietysti käytännössä on koko valtio valapattoja pettureita, jotka pitäisikin höyrystää.

      • 16

        ******Aiheeton ilmianto ON VAKAVA RIKOS,******

        Valehtelet, poliisi saa joka ainut päivä satoja aiheettomia ilmiantoja, jotka eivät johda mihinkään, eivätkä ole rikoksia.

        Perätöntä lausumaa on monenlaista.

        - perätön lausuma tuomioistuimessa
        - perätön lausuma viranomaismenettelyssä
        - törkeä perätön lausuma tuomioistuimessa
        - tuottamuksellinen perätön lausuma
        - yritetty yllytys perättömään lausumaan


      • kutru

        haastemies syyllistyi perättömään ilmiantoon veljensä jutussa hän ei ollut edes kotona tapahtuman aikaan. onneksi koko juttu oli perätön.


      • kapru

        täällä on haastemies joka puolusti velipoikaa perättömällä ilmiannolla.ei ollut edes kotona tapahtuman sattuessa. hän kuitenkin kertoi nostavansa velipoikaansa kuitenkin kun muka naapuri oli lyönnyt sitä onnistuu virkamieskin valhtemaan


      • Anonyymi
        kapru kirjoitti:

        täällä on haastemies joka puolusti velipoikaa perättömällä ilmiannolla.ei ollut edes kotona tapahtuman sattuessa. hän kuitenkin kertoi nostavansa velipoikaansa kuitenkin kun muka naapuri oli lyönnyt sitä onnistuu virkamieskin valhtemaan

        Ja virkamiehille onnistuu oikein helposti omien rivien suojelu sulkemalla korvat vastapuolen totuudenpuhujilta. Kokemusta on.


      • Anonyymi

        Binauraalisuus on se äärimmäinen seuraus, joka saa hiljaisimmatkin todistajat puhumaan.


    • Perästä kuuluu...

      Uusin käänne tässä jutussa on valituspyyntö suoraan Korkeimpaan oikeuteen. Seuraava etappi onkin EU -tuomioistuin.

      Oulun poliisi vitustaa jo melkoisesti kun se koettaa suojella perättömän ilmiannon tekijää. Tässä tapauksessahan pitää muistaa, että poliisi on tavallaan sivullinen, mutta poliisin toiminta rikollisen suojelijana ihmetyttää kovasti.

    • Aina vaan sama juttu

      Tässä taas esimerkki pikku jäynästä!

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020115151682_uu.shtml

      Poliisin rynnäkkö lapsiperheen kotiin
      Keskiviikko 1.2.2012 klo 11.49

      Virkavalta tavoitteli aseistetuksi epäiltyä henkilöä väärästä osoitteesta.

      Kahden pienen lapsensa kanssa kotona ollut perheenäiti sai odottamattomia vieraita Hyvinkäällä, kun suojakilvin varustautuneet poliisit tulivat asuntoon.

      Aamupostin mukaan poliisi alkoi selvittää hiihtoladulla sattunutta välikohtausta, jonka yhteydessä erään henkilön kädessä oli ilmeisesti nähty ase tai jotakin sen kaltaista. Osapuolina oli koiranulkoiluttaja ja hiihtäjä, jotka riitautuivat siitä, mihin koira saa tehdä tarpeensa.

      Epäiltyä aseistettua henkilöä etsittiin Aamupostin mukaan Tuomentien alueelta ja lähimaastosta. Poliisi epäili, että henkilö voisi olla kyseisessä asunnossa ja kävi tarkastamassa tilanteen.

      Käynnin myötä epäily osoittautui virheelliseksi, eikä asunnossa asuvia henkilöjä epäillä mistään.

      Hiihtoladun tapahtumien tutkinta jatkuu kuulusteluin, Aamuposti kertoo.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020115151682_uu.shtml

    • Kuulusteltiin

      Taustoja: Vaimolla oli suhde bussi / taksi yrittäjään (naimisissa). Pistin äijää turpiin sen verta kovasti että sain linna tuomion. Tää tapahtu 2007. Kärsin tuomion ja se siitä. Nyt viime vuonna, syksyllä, joku on käynyt särkemässä autoja (bussit, taksit) ja paikkoja 2krt tään paskiaisen kotona. Nyt nää on tehneet ilmoituksen, jossa mua syytetään teoista. Teletunniste tietojen mukaan en ole ollut kyseisinä aikoina lähelläkään paikkakuntaa 80km. Muutenkin tutkinnassa on pahoja epäselvyyksiä, kuten todisteiden suoranaista hävittämistä. Oisko tässä rikosilmoituksen paikka perättömästä ilmiannosta. Tää kusipää on varmaan taas sotkeentunu johkii akkaan (helppoa kun ajelee porukoita tallinnaan ja ympäri suomee). Ois vaarallista tunnustaa joku uusi suhde, mua on helpompi syyttää. Onko kokemuksia tämmösestä syyttelystä?

    • lapsista vieraanntut

      Ex mieheni teki yli 40 perätöntä ilmiaintoa minusta. Kahdella kertaan en ollut edes Suomessa tapahtuma aikaan ja useilla kerroilla minulla oli yli 30 todistajaa siitä missä olin ollut. Poliisin mielestä kyseessä ei ollut rikos.
      Ex:llä on täysi syy epäillä minua, kun minulla olisi motiivi tehdä hänelle jotain. Edes se, että ex itse lähettää 5 tyntekijän työpaikastaan faxin ja väittää sitä minun tekemäksi väärennökseksi, ei ole rikos, kun voihan hän unohtaa itse lähettäneensä ko faxin.....
      Kaikki nämä rikosilmoitukset ja sossujen kirjaukset niistä rikosilmoituksista ovat olleet todisteina minua vastaan lasten huoltajuus oikeudenkäynneissä. Kun sossu kirjaa väitteen, se on sitten käräjäoikeudelle totta. Näin minä menetin lasteni huoltajuuden ja tapaamisoikeuden ja minut määrättiin kaksi kertaa lähestymiskieltoon, kun kuulema teen toistuvasti rikoksia ex:ää kohtaan.

      • Anonyymi

        Vieraannutetut lapset kasvavat aikuisiksi...


    • Sivusta seurataan

      Oulun kaupungin sosiaaliviranomaiset ja heidän masinoimana poliisi, vainoaa yhtä miestä ja hänen perhettään. Nyt on menossa jo 3. asetakavarikko!

      Yli sata aselupaa peruttu Oulussa, moniko aiheetta?

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11064739

      Sivusta seurannut 19.11.2012 13:47

      Oulun apulaispoliisipäällikkö on nyt jo lievästi kusessa.

      ---

      Tälle paperille on vielä paljon käyttöä:


      HUVITTAVANA EPISODINA MAINITTAKOON OULULAISEN POLIISIPÄÄLLIKÖN LAATIMA MÄÄRITELMÄ "UHKAAVASTI KÄYTTÄYTYMISESTÄ"

      Tämän määritelmän hän laati 1. asetakavarikon oikeuskäsittelyn ollessa Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Yleistäen hänen määrittelemässä vastineessaan sana "Uhkaava tai uhkaava käytös" sai sellaisen "määrittelykehyksen", että kuka tahansa voi kokea minkä tahansa toisen ihmisen / ihmisten ilmeen, eleen, liikkeen, puheen, katseen tai minkä tahansa ITSE uhkaavaksi tulkitsemansa asian "UHKAAVAKSI". Se on siis subjektiivinen kokemus!

      ---

      Perätön ilmianto ei ole rikos ainakaan Oulussa!

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9127610




      Tuiran sosiaalityöntekijät ja "uhkailu"

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9726401

      Laiton ilmianto 14.3.2011 14:36

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Täysin mahdollista vielä näin kymmenenkin vuoden päästä. Mitä vain paskaa voi ilmiantaa kateuksissaan, naapurin aseita tai serkun perintöä. Eikä ilmiantaja joudu vastuuseen mistään.

      • Anonyymi

        Binauraalisuus on se seuraus, joka ei väistä.


    • Anonyymi

      kun joku antaa ilmiannon jostain asiasta mikä ei pidä paikkaansa, niin kai
      sitä molempia osapuolia kuulustellaan eikä yhtä vai.

      • Anonyymi

        Aha, okei, no ehkä. Vankilaan joutuu molemmat.


      • Anonyymi

        Sehän on ihan poliisista kiinni mitä tutkitaan ja mitä ei.
        Ja kun kansalaisella ei ole poliisivaltuuksia, ei kansalainen voi viedä asiaa itse käräjille kun ei tiedä ketä sinne pitäisi haastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on ihan poliisista kiinni mitä tutkitaan ja mitä ei.
        Ja kun kansalaisella ei ole poliisivaltuuksia, ei kansalainen voi viedä asiaa itse käräjille kun ei tiedä ketä sinne pitäisi haastaa.

        Poliisilla on siten oikeus suojella rikollista mustamaalaamistoimintaa ja olla itse osa rikollista toimintaa. Tämä on aivan arkea poliisin toiminnassa ja tätä hyväksikäyttävät rikolliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on ihan poliisista kiinni mitä tutkitaan ja mitä ei.
        Ja kun kansalaisella ei ole poliisivaltuuksia, ei kansalainen voi viedä asiaa itse käräjille kun ei tiedä ketä sinne pitäisi haastaa.

        1 §
        Poliisin tehtävät

        Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, kansallisen turvallisuuden suojaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. Poliisi toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä yhteisöjen ja asukkaiden kanssa ja huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä. (26.4.2019/581)

        Poliisi suorittaa lisäksi...

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110872


    • Anonyymi

      Mitä enemmän lakeja tarvitsemme ja mitä monimutkaisemmaksi ne menevät, tarvitsemme sitten aina tulevaisuudessa monimutkaisempia lakeja. Ilmeisesti joku joskus sanoi että, mitä yksinkertaisemmilla laeilla pärjäämme, sitä helpompaa meillä on. Monimutkaistamatta asioita.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe