Äärimmäisen vakava

laupeus

Kalevassa oli artikkeli suviseuroista ja myös toisessa kirkollisessa lehdessä. Molemmissa haastateltavat sanoivat uskovansa, että vain vanhoillislestadiolainen pelastuu. Olen kuullut tämän monesti ennenkin, mutta nyt se iski jotenkin tajuntaan. Jos näin uskalletaan väittää, täytyy todella löytyä Raamatusta perusteet . On äärimmäisen vakavaa sanoa noin, sillä emmekö me joudu jokaisesta turhasta sanastakin tuomiolle. Sinä rakas ystävä, vl, ole hyvä ja perustele tuo väite Raamatulla. Avaa minulle Raamatusta, jotta minäkin voisin olla samaa mieltä ja toivoa pelastusta. Tämä asia on varmaan täällä käsitelty moneen kertaan, mutta jos vielä kerran käsiteltäis.

30

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SRK:n taivasmonopoli

Johannes Alaranta erotettiin puhujantehtävästä lastenpuolustamisen lisäksi siksi, että hän kertoi tuntevansa hengen yhteyttä myös muissa hengellisissä liikkeissä olevien uskovien kanssa. Tätä SRK ei hyväksy, sillä se haluaa pitää itsellään monopolin taivaspaikkohin ja jakaa taivaspaikat oman harkintansa mukaisesti!

• laupeus

Ai on Johannes Alaranta tuntenut hengen yhteyttä muihinkiin hengellisiin liikkeisiin ja heti erotettu. Voi että, on tämä kummallista, etten sanoisi pelottavaa, jos sanoo omaavansa yksinoikeuden taivaskelpoisuuden. Jos näin on, vanhoillislestadiolaisten velvollisuus on se todistaa Raamatulla..

• SRK ei kestä arvoste
        laupeus kirjoitti:

Ai on Johannes Alaranta tuntenut hengen yhteyttä muihinkiin hengellisiin liikkeisiin ja heti erotettu. Voi että, on tämä kummallista, etten sanoisi pelottavaa, jos sanoo omaavansa yksinoikeuden taivaskelpoisuuden. Jos näin on, vanhoillislestadiolaisten velvollisuus on se todistaa Raamatulla..

Eikä Johannes tuntenut edes hengen yhteyttä mihinkään toiseen liikkeeseen, vaan joihinkin yksittäisiin uskoviin ihmisiin. Lastenpuolustaminen ja tämä hengen yhteys olivat SRK:n arvovallalle liikaa!

Luulen, että lasten oikeuksien puolustaminen oli viimeinen naula Alatalon vl-arkkuun. SRK ei voi sietää minkäänlaista arvostelua -eikä varsinkaan kun se tietää olevansa todella pahassa liemessä.

• yksi hyvä

Hyvä kuitenkin että KRP on puuttunut liikkeen johdon ja muidenkin epäiltyjen toimintaan. Onhan se ainakin ennen kuulumatonta, jos ei laiteta korpelalaisuutta vl:n piikkiin.

• Krista 22v

"Jumala on auttanut, että olen löytänyt elävän Jumalan sanan ja seurakunnan vanhoillislestadiolaisten keskuudesta, missä julistetaan evankeliumia, ja saan uskoa kaikki synnit anteeksi."

Tärkeintä ei ole paikka (eikä se ratkaise), missä saa synnit anteeksi, vaan kenessä (se ratkaisee) eli yksin Jeesuksessa Kristuksessa ja vain Hänessä.
      Huomattavaa on näin vl:suudessa, että mainitaan, missä (siis paikka, ensisijaisesti )on syntien anteeksiantamus, kun taas ei mainita monien muiden liikkeitten tavoin raamatullisesti, että KENESSÄ on syntien anteeksiantamus: Raamattu sanoo,että KRISTUS ON LUNASTUS ja SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUS.

• laupeus

Ei näytä vanhoillislestadiolaisia kiinnostavan koko iäisyysasiat muusta näkökulmasta kuin: vain me pelastumme. Ainoastaan Krista22 tuossa jotakin vastasi. Näinhän minäkin uskon, että vain Kristuksessa on syntien anteeksiantamus. Oletko sinä tosiaan vl, sillä sinähän tuossa sanot, että "monien muiden liikkeitten tavoin ei mainita raamatullisesti, että kenessä on syntienanteeksiantamus". Ei tuo kyllä ole ihan vanhoillislestadiolaisuutta, mitä lehdistä saa lukea. Meillähän uskovilla pitäisi olla sama Kristus, vai onko Kristus jaettu puoleksi vl:iin ja puoleksi muille.

Ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, että mitään pitäviä Raamatunkohtia ei ole esittää.

• selventäjä
        laupeus kirjoitti:

Ei näytä vanhoillislestadiolaisia kiinnostavan koko iäisyysasiat muusta näkökulmasta kuin: vain me pelastumme. Ainoastaan Krista22 tuossa jotakin vastasi. Näinhän minäkin uskon, että vain Kristuksessa on syntien anteeksiantamus. Oletko sinä tosiaan vl, sillä sinähän tuossa sanot, että "monien muiden liikkeitten tavoin ei mainita raamatullisesti, että kenessä on syntienanteeksiantamus". Ei tuo kyllä ole ihan vanhoillislestadiolaisuutta, mitä lehdistä saa lukea. Meillähän uskovilla pitäisi olla sama Kristus, vai onko Kristus jaettu puoleksi vl:iin ja puoleksi muille.

Ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, että mitään pitäviä Raamatunkohtia ei ole esittää.

Sen verran tässä sanon,että nimim. krista ei edusta perinteistä vl-käsitystä. Hänellä on omat käsityksensä,vaikka sanoo vl olevansakin.

Tällä palstalla ei vl-uskoiset juurikaan vastaa,koska tämä on loka-palsta.

• ihmisten kesken
        selventäjä kirjoitti:

Sen verran tässä sanon,että nimim. krista ei edusta perinteistä vl-käsitystä. Hänellä on omat käsityksensä,vaikka sanoo vl olevansakin.

"Tällä palstalla ei vl-uskoiset juurikaan vastaa,koska tämä on loka-palsta."

Miksei? Eikö pysty? Eikö osaa?
        Onhan se vähän ihmeellistä, että se on niin vaikeaa, että ei normaali kommunikaatio ja kielenkäyttö riitä selittämään ja kuvaamaan niitä asioita ymmärrettävästi... Vaan paetaan omiin oloihin, kun joudutaan heikoille.

• Krista 22v
        selventäjä kirjoitti:

Sen verran sanon nim. "selventäjälle", että minä uskon niinkuin liikkeessämme monissa liikkeemme julkilausumissa sanotaan (suora lainaus):

"2. Keskeistä Raamatussa on opetus Kristuksesta ja Jumalan rakkaudessaan hänessä valmistamasta pelastuksesta. Ihminen pelastuu yksin armosta, uskon kautta, Kristuksen tähden. Vain usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen, tekee hänestä Jumalalle kelpaavan. (Joh.20:31,Room.5;1) Jumalan armo opettaa myös elämään Jumalan Pyhän sanan mukaan. (Tiit.2:11-13)"

Samoin SRK:n etusivulla "Näin uskomme" sanotaan, että ihminen tulee autuaaksi yksin uskosta, yksin armosta ja yksin KRISTUKSEN TÄHDEN.

Näin uskon ja julistan. Onko väärin? Uskotko sinä näin?

Hyvää kesää Sinulle!

• kukamitähah
        ihmisten kesken kirjoitti:

"Tällä palstalla ei vl-uskoiset juurikaan vastaa,koska tämä on loka-palsta."

Miksei? Eikö pysty? Eikö osaa?
        Onhan se vähän ihmeellistä, että se on niin vaikeaa, että ei normaali kommunikaatio ja kielenkäyttö riitä selittämään ja kuvaamaan niitä asioita ymmärrettävästi... Vaan paetaan omiin oloihin, kun joudutaan heikoille.

Miksei...siksi kun tämä palsta on tunkio...täällä piehtaroidaan paskassa, täällä röhkivät vain tietynlaiset tyypit.

Eikö pysty... taso on vaan niin syvältä.sori...mutta sinulle riittää täällä puuhasteltavaa.

Eikö osaa... niihh..

On se niin ihmeellistä...

• etsivä-xx

Ihan vaan opillisen yleisenä taustana pitää aloitta ev. lut. kirkon Tunnustuskirjoista, missä tämän asian luterilaiset juuret ovat. Siellä se on useammassakin paikassa.

Otetaan tähän nyt niitä kohtia, tämä siis on suoraa lainausta.

osa I
      Augsburgin tunnutus
      Edelleen seurakuntamme opettavat, että yksi, pyhä kirkko on pysyvä ikuisesti. Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. Paavali näet sanoo: "Yksi usko, (Ef. 4:5--6) yksi kaste, yksi Jumala, joka on kaikkien Isä jne."

Augsburgin tunnustuksen puolustus
      Kirkkopa näet ei ole sellainen yhteisö, joka vain rakentuu ulkonaisten tekijöiden ja menojen varaan, kuten muut yhteisöt, vaan se on ensisijaisesti uskon ja Pyhän Hengen yhteys sydämissä. Sillä on kuitenkin ulkonaiset merkkinsä, joista se voidaan tuntea: puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoitaminen. Ainoastaan tätä kirkkoa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee, niin kuin Paavali Ef. 1 todistaa sanoessaan: (Ef. 1:22s.) "Ja hän on antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa", hänen, joka kaiken kaikissa toteuttaa. Ne siis, joissa Kristus ei lainkaan vaikuta, eivät ole Kristuksen jäseniä. Myöntäväthän vastustajammekin sen, että jumalattomat ovat kirkon kuolleita jäseniä. Sen tähden ihmettelemmekin, miksi he moittivat huonoksi meidän määritelmäämme, jossa puhutaan elävistä jäsenistä. Emme me siinä ole lausuneet mitään uutta. Paavali on Ef. 5 määritellyt seurakunnan aivan samaan tapaan: se täytyy puhdistaa, jotta se olisi pyhä. Ja hän lisää sen ulkonaiset tuntomerkit: sanan ja sakramentit. Näin hän näet sanoo: (Ef. 5:25ss.) "Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton." Tämän lauseen me melkein sanasta sanaan otimme Tunnustukseemme. Samalla tavoin määritellään kirkko uskontunnustuksessakin: siinä meitä käsketään uskomaan, että on olemassa pyhä katolinen kirkko. Mutta jumalattomat eivät ole pyhä kirkko. Ja jatkossa seuraavat sanat "pyhien yhteys" on nähtävästi lisätty ilmaisemaan, mitä niiden, joita yhdistää osallisuus samaan evankeliumiin eli oppiin ja Pyhään Henkeen, joka uudistaa, pyhittää ja hallitsee heidän sydämiään.
      ....
      Lisäämme vielä sen tuntomerkit, puhtaan evankeliumin opetuksen ja sakramentit. Tämä kirkko on varsinainen totuuden pylväs. Se näet säilyttää puhtaan evankeliumin ja, kuten Paavali sanoo, (1 Tim. 3:15) perustuksen: Kristuksen todellisen tuntemuksen ja uskon. (1 Kor. 3:12) Tässä joukossa tosin on monta heikkoa, jotka tälle perustukselle rakentavat katoavista oljista, toisin sanoen jonkinlaisista hyödyttömistä mielipiteistä, mutta kun nämä eivät kuitenkaan perustusta kumoa, annetaan ne heille anteeksi, mutta samalla heitä oikaistaan.

--------------------------------------------------------------------------
      Kyse on siis siitä, mikä on puhdas evankeliumin opetus.

• harha-oppi!!

Jeesushan ennustaa, että lopun aikana tulee lahko, joka pyrkii monopolisoimaan
      Jumalan valtakunnan itselleen,
      Matt 11:12
      "Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän päivään asti, hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen."

Tällaista omahyväistä lahkoa, joka ei hyväksy toisten uskoa, vaan märää
      itse, kuka pelastuu, ei taida olla muita.!

• laupeus

Krista22 uskoo aivan oikein. Noin Raamatun mukaan ihminen tulee pelastetuksi. Mutta, siinähän se pointti onkin, että minkätähden se on vain vanhoillistestadiolaisten omistuksessa tuo usko vaikka muutkin uskovaiset uskovat ihan samalla tavalla. Elikä onko näin, kuten yllä nim. harha-oppi kirjoittaa Matt. 11:12. "-hyökkääjät tempaavat sen itselleen". En ole tuota kohtaa huomannutkaan Raamatusta. Näin tuli nyt viisautta taas hivenen. Kiitos.

Ollaanpa varovaisia kenet kadotukseen tuomitaan.

• Ei uutta

Vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat

= saatanallisen vl-herätysliikkeen virallinen oppi.

• Biaudetti

%%Molemmissa haastateltavat sanoivat uskovansa, että vain vanhoillislestadiolainen pelastuu.%%

Tuollaiset väittämät itsessään todistavat, että vl-liikkeessä ei vaikuta Totuuden Henki - on aikoja sitten jättänyt lahkon.

• eräs keltä kysytään

Kun näitä tässä lueskelee, niin pakkohan se on vastata. Miksi uskon, että tällä uskolla tulen autuaaksi?

Jeesus jätti syntien anteeksiantamisen saarnaviran omille opetuslapsilleen. "Keille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut."
      Rohkeus vapauttaa ihminen synneistä tulee Jumalalta, Pyhän hengen kautta. Voin uskoa vapaasti, rohkeasti, varmasti ja pelkäämättä syntini anteeksi, kun synninpäästön antaa ihminen, jolla on tällainen valta. Oikeasta saarnasta tulee sydämeen rauha. Niinkuin Raamatussa sanotaan: Henki yhdessä meidän henkemme kanssa todistaa, että olemme Jumalan lapset.

Minä en yksinkertaisesti ole saanut tätä rauhaa muualta, enkä tavannut ihmisiä, jotka näin rohkeasti julistavat vapautuksen evankeliumia. Se on armon virta, josta Jeesus puhuu: Te tulette sen elävän veden lähteeksi, joka virtaa ikuiseen elämään.

Maailman ruhtinas vihaa tätä joukkoa, jolla on syntien anteeksianto Jeesuksen nimen ja veren kautta. Se on yksinkertainen usko, johon moni kompastuu. Mene seuroihin tai keskustele uskovaisen tuttavasi kanssa. Kysy voiko hän saarnata sinulle sinun syntisi anteeksi Jeesuksen kautta. Tunne rauha, joka laskeutuu sydämeesi uskoessasi evankeliumin saarnan. Sitä on usko. Iloa, rauhaa ja vapautta Jeesuksessa Kristuksessa.

• laupeus

Entäs jos sillä, joka saarnaa synnit anteeksi, onkin jotakin syntitaakkoja omallatunnolla, tulenko minä osalliseksi hänen synneistään? Esim. Johanneksen toinen kirje jakeet 10-11: " Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa. "

Teillä on ollut tuo pf siellä niin pahana ja jos puhujiakin on ollut osallisena tuossa synnissä ja jos hän on julistanut synninpäästöjä ihmisille niin mitä ihmettä siinä on tapahtunut. Onko ihminen tullut virvoitetuksi ja saanut rauhan.

• kompastus?

"Henki yhdessä meidän henkemme kanssa todistaa, että olemme Jumalan lapset"
        "Maailman ruhtinas vihaa tätä joukkoa, jolla on syntien anteeksianto Jeesuksen nimen ja veren kautta. Se on yksinkertainen usko, johon moni kompastuu."

Tä?

• Krista 22v

Sinä kirjoitit: "Kun näitä tässä lueskelee, niin pakkohan se on vastata. Miksi uskon, että tällä uskolla tulen autuaaksi?

Raamattu sanoo sinulle ja minulle, että ainoa pelastava usko on, uskoa Jeesukseen Kristukseen:

Ap. t. 16:31
      Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Miksi? Sinä itse kirjoitit: ". Se on armon virta, josta Jeesus puhuu: Te tulette sen elävän veden lähteeksi, joka virtaa ikuiseen elämään."

Todella Jeesus Kristus on se armon virta, elävän veden lähde, josta seurakunta ja me seurakuntalaiset saamme sitä elämän vettä. Seurakunta ei ole se lähde, vaan jakaa siitä lähteestä saatua vettä eteenpäin. Kristus on elävän veden lähde ja syntien anteeksiantamus, tie, totuus ja elämä. Kaikki kunnia ja ylistys ja kiitos Hänen Pyhälle Nimelleen!

• epäiletuomas

Kuka sinulle on saarnannut synnit anteeksi?

• Krista 22v
        epäiletuomas kirjoitti:

Kuka sinulle on saarnannut synnit anteeksi?

Vastaus nim. "epäiletuomakselle". Tärkeämpää kuin minulle seuroissa julistettu syntien anteeksiantamus, sillä sehän on vaan julistus ( Kristuksen lunastuksen tähden minulle valmiiksi suodusta armolahjasta ), on minulle se, että ne on jo sovitettu, että Kristus on ne täydellisesti sovittanut, minun ja sinun edestäsi, sijaiskärsijänä.

Ei auta sinua, vaikka kuka julistaisi velkasi anteeksiannetuksi, jos sitä ei olisi todellisuudessa annettu anteeksi. Kristus on sovittanut ja on SOVITTAJA ja meille on annettu sovintosaarnan virka julistaa TÄSTÄ SOVINNOSTA!

Hyvää kesää sinulle!

• epäiletuomas
        Krista 22v kirjoitti:

Vastaus nim. "epäiletuomakselle". Tärkeämpää kuin minulle seuroissa julistettu syntien anteeksiantamus, sillä sehän on vaan julistus ( Kristuksen lunastuksen tähden minulle valmiiksi suodusta armolahjasta ), on minulle se, että ne on jo sovitettu, että Kristus on ne täydellisesti sovittanut, minun ja sinun edestäsi, sijaiskärsijänä.

Ei auta sinua, vaikka kuka julistaisi velkasi anteeksiannetuksi, jos sitä ei olisi todellisuudessa annettu anteeksi. Kristus on sovittanut ja on SOVITTAJA ja meille on annettu sovintosaarnan virka julistaa TÄSTÄ SOVINNOSTA!

Hyvää kesää sinulle!

Ilmeisesti et usko, että on ihmisiä joilla on "valta" antaa synnit anteeksi.

• Krista 22v
        epäiletuomas kirjoitti:

Ilmeisesti et usko, että on ihmisiä joilla on "valta" antaa synnit anteeksi.

Heillä on valta julistaa vain jo sovitetuista synneistä, sillä eiväthän he ole mitään itse kenenkään syntejä sovittaneet, vaan julistavat niinkuin opetuslapset siitä sovinnosta ,minkä Kristus on sovittanut ja siitä sovinnosta me saarnaamme.

• nummikalevi

Tyttö hei! Minusta tuntuu, että puhut ihan raamatullista tekstiä.

• Krista 22v

Kiitos! Hyvää kesänjatkoa sinulle!

• Normaali vl

Avauksessa kerrottu tyyppi on normaali vl-sekopää. Niitä on suurin osa vl-herätysliikkeen jäsenistä.

• Liian pieni joukko

Minä en kyllä usko, että Jumala on antanut taivaanportin avaimen vain lestadiolaisille. Varsinkin nyt kun näkee millaisten henkilöiden käsissä on SRK:n johtoa.
      Minä uskon pikemminkin että nämä SRK:n johtohenkilöt kokevat taivaanportilla jotakin uskomatonta.

• Täysin selvää

***Minä en kyllä usko, että Jumala on antanut taivaanportin avaimen vain lestadiolaisille.***

Noin opettavat ovat mieleltään sairaita.

• Jukka H

Hyvin osaat kirkastaa Kristusta Krista! Jatka samalla linjalla vain, sille on tarvetta vl-piireissäkin

• Krista 22v

Kiitos Sinulle Jukka H.! En tiedä kuinka osaan, mutta olen niin onnellinen ja kiitollinen Jeesukselle Kristukselle, että Hän on lunastanut minut, pelastanut minut ja jaksaa rukoilla edestäni, niinkuin Raamattu ilmoittaa, niin eipä tässä voi muuta kuin kiittää ja ylistää Häntä ja anteeksi jos loukkaannun lapsenmielisesti niinkuin lapsi, jos joku tai jotkut ovat vaivihkaa ottamasta Hänen Herraudestaan tai Kuninkuudestaan jotain pois, koska HÄN on yksin HERRA ja NIMI, jossa Raamatun mukaan on vain PELASTUS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      62
      4479
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      159
      3368
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      58
      2687
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2594
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      135
      2537
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1731
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      174
      1600
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      39
      1297
    Aihe