Oikeus toteutui!!

Stressi häipyi.

Nonii kaikki toverit nyt se on vihdoinkin ohi. Olin oikeudessa ex työantajaani kanssa koska hän ei maksannut minulle ylitöistä eikä pyhistä, taistelu kesti 1,5 vuotta. Voitin työantaja maksaa minulle 9876,37€ ja korot vielä siihen päälle. Onneksi pääsin pois noin paskalta alalta. Ei enää ikinä!!!!

85

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • james2

      toivottavasti et saa mistään töitä

      • sir567

        Varmasti saa ja mistä vaan saa parempaa liksaa inhimillisellä työajalla.


      • pelle

        onko tuo uhkaus?


    • Alalla.

      Mutta tuon jälkeen ei onneksi ole enää taksin rattiin asiaa. Onneksi.

      • 6+7

        kenen onneksi?


    • ...

      Aika kiva provo?? ;)

      • niin tai noin

        Provo tai ei, mutta kaikki riippuu siitä millaisen sopimuksen olet tehnyt.
        Suullinen sopimus on samanarvoinen kuin kirjallinen.

        Tuli mieleen että aloittaja on se joka ei loppupeleissä ole ollut sanojensa mittainen, vaan päättänyt itse että nyt toimitaan näin. Helppoa rahaa hetkellisesti, mutta toivottavasti kaikki jotka ovat jatkossa kanssasi tekemisissä asiassa kuin asiassa osaavat varoa sinua. Sinun kanssasi kaikki pitää aina sopia kirjallisesti. Itse en välttämättä haluaisi olla aloittajan kanssa missään tekemisissä.


      • Onneksi olkoon
        niin tai noin kirjoitti:

        Provo tai ei, mutta kaikki riippuu siitä millaisen sopimuksen olet tehnyt.
        Suullinen sopimus on samanarvoinen kuin kirjallinen.

        Tuli mieleen että aloittaja on se joka ei loppupeleissä ole ollut sanojensa mittainen, vaan päättänyt itse että nyt toimitaan näin. Helppoa rahaa hetkellisesti, mutta toivottavasti kaikki jotka ovat jatkossa kanssasi tekemisissä asiassa kuin asiassa osaavat varoa sinua. Sinun kanssasi kaikki pitää aina sopia kirjallisesti. Itse en välttämättä haluaisi olla aloittajan kanssa missään tekemisissä.

        Pyhäkorvaus on pyhäkorvaus. Sopimuksesta riippumatta.


      • Pure poroa
        niin tai noin kirjoitti:

        Provo tai ei, mutta kaikki riippuu siitä millaisen sopimuksen olet tehnyt.
        Suullinen sopimus on samanarvoinen kuin kirjallinen.

        Tuli mieleen että aloittaja on se joka ei loppupeleissä ole ollut sanojensa mittainen, vaan päättänyt itse että nyt toimitaan näin. Helppoa rahaa hetkellisesti, mutta toivottavasti kaikki jotka ovat jatkossa kanssasi tekemisissä asiassa kuin asiassa osaavat varoa sinua. Sinun kanssasi kaikki pitää aina sopia kirjallisesti. Itse en välttämättä haluaisi olla aloittajan kanssa missään tekemisissä.

        " asiassa kuin asiassa osaavat varoa sinua"

        Ehkäpä tässä oli suunniteltu uran lopetus, kaikki vanhat saatavat maksuun? Ja sen jälkeen työhön, josta maksetaan oikea korvaus yli- vkl- ja su töistä?


      • Pure poroa
        niin tai noin kirjoitti:

        Provo tai ei, mutta kaikki riippuu siitä millaisen sopimuksen olet tehnyt.
        Suullinen sopimus on samanarvoinen kuin kirjallinen.

        Tuli mieleen että aloittaja on se joka ei loppupeleissä ole ollut sanojensa mittainen, vaan päättänyt itse että nyt toimitaan näin. Helppoa rahaa hetkellisesti, mutta toivottavasti kaikki jotka ovat jatkossa kanssasi tekemisissä asiassa kuin asiassa osaavat varoa sinua. Sinun kanssasi kaikki pitää aina sopia kirjallisesti. Itse en välttämättä haluaisi olla aloittajan kanssa missään tekemisissä.

        Eikös tämä ole vakio?

        " kaikki pitää aina sopia kirjallisesti"


    • Duunari aa

      hienoa:)

      Taas yksi ymmärsi olla leikkimässä orjaleikkiä näitten leikkityönantajien kanssa.

      • 1kuski

        Jos joskus satun oman taksin omistamaan, niin täytyypä muistaa kirjallisesti kieltää ylityöt ja pyhä päivinä en kuskia auton rattiin päästäisi. Säästyypä ongelmilta, jos joku kysyy, miksi en vain maksaisi lisiä, niin vastaus, halvempi seisottaa autoa.


      • Hygklflsllskekfkfkle
        1kuski kirjoitti:

        Jos joskus satun oman taksin omistamaan, niin täytyypä muistaa kirjallisesti kieltää ylityöt ja pyhä päivinä en kuskia auton rattiin päästäisi. Säästyypä ongelmilta, jos joku kysyy, miksi en vain maksaisi lisiä, niin vastaus, halvempi seisottaa autoa.

        Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa.

        On aika merkillistä, että tällaisia provoluonteisia kirjoituksia putkahtelee tänne silloin tällöin. Sukulaiseni on käräjäoikeudessa duunissa ja saa kaikki oikeuden päätökset haltuunsa. Koskaan sieltä ei ole löytynyt tämän palstan provokirjoittajien ilmoittamia juttuja. Toki erilaisia korvauksia joudutaan oikeuden päätöksillä suorittamaan. Kyse on juurikin ihan silkasta laiminlyönneistä, kuten lomarahojen maksamisista tai muusta vastaavasta. Aloittajan mainitsema vajaan kymppitonnin summa pelkistä ylitöistä on TÄYSIN vailla pohjaa. Kyllä korvaussummat (jos niitä nyt edes on) liikkuvat 1,5 vuoden ajalta taksinkuljettajan palkkatasolla paljon, PALJON pienemmissä summissa.

        Muutenkin jättäisin tämän palstan tarinat omaan arvoonsa. Tänne ei tarvitse rekisteröityä, kukaan ei juurikaan valvo täällä mitään, ellei joku räikeimpiä ilmoita palstan ylläpitäjälle. Meno täällä on kuin villissä lännessä, netiketti, totuus ja rehellisyys täysin hukassa.

        Yhtä asiaa ihmettelen, miksi ihmeessä nämä aloittajan kaltaiset ihmiset eivät alunperin tehneet työsopimusta aneemisella taksinkuljettajan TES-sopimuksen mukaisella tuntipalkalla, vaan lähtevät jälkikäteen muka hakemaan oikeusteitse saataviaan? Olen itse ollut taksiyrittäjänä kymmeniä vuosia, palkannut ja työhaastatellut kai satoja työnhakijoita. Olen kaikkien kanssa kysellyt palkkaustavasta esittäen myös taksinkuljettajien TES mallia. Kukaan, siis ei KUKAAN ole halunnut tuntipalkkaa, joka ikinen haluaa ajaa prosenttipalkalla (maksan toki kelpo prosentin). Näin olemme sitten sopineet kahdenvälisellä työsopimuksella prosenttipalkasta, eikä koskaan eikä kukaan ole muuta vaatinut. Omista kuljettajistani on muutamat saaneet omat lupansa aikanaan, eikä kaunaa ole kannettu puolin eikä toisin jälkeenpäin. Toki olen jokusen kuskin erottanut koeaikana muista syistä.

        Ovatko siis tällaiset aloittajan kaltaiset tyypit joitain luusereita vai mitä ne on? Itselleni ei ihan heti tulisi mieleen poiketa siitä, mitä lupaan oikein panemalla nimeni alle. On onni, ettei tällaisia luusereita ole kohdalleni sattunut. Veisin varmaan tällaisen liiterin taa...... tai en tiedä, mieleen varmaan tulisi. En vain tykkää kahden välisen sopimuksen rikkojista.


      • urpo ääliö
        Hygklflsllskekfkfkle kirjoitti:

        Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa.

        On aika merkillistä, että tällaisia provoluonteisia kirjoituksia putkahtelee tänne silloin tällöin. Sukulaiseni on käräjäoikeudessa duunissa ja saa kaikki oikeuden päätökset haltuunsa. Koskaan sieltä ei ole löytynyt tämän palstan provokirjoittajien ilmoittamia juttuja. Toki erilaisia korvauksia joudutaan oikeuden päätöksillä suorittamaan. Kyse on juurikin ihan silkasta laiminlyönneistä, kuten lomarahojen maksamisista tai muusta vastaavasta. Aloittajan mainitsema vajaan kymppitonnin summa pelkistä ylitöistä on TÄYSIN vailla pohjaa. Kyllä korvaussummat (jos niitä nyt edes on) liikkuvat 1,5 vuoden ajalta taksinkuljettajan palkkatasolla paljon, PALJON pienemmissä summissa.

        Muutenkin jättäisin tämän palstan tarinat omaan arvoonsa. Tänne ei tarvitse rekisteröityä, kukaan ei juurikaan valvo täällä mitään, ellei joku räikeimpiä ilmoita palstan ylläpitäjälle. Meno täällä on kuin villissä lännessä, netiketti, totuus ja rehellisyys täysin hukassa.

        Yhtä asiaa ihmettelen, miksi ihmeessä nämä aloittajan kaltaiset ihmiset eivät alunperin tehneet työsopimusta aneemisella taksinkuljettajan TES-sopimuksen mukaisella tuntipalkalla, vaan lähtevät jälkikäteen muka hakemaan oikeusteitse saataviaan? Olen itse ollut taksiyrittäjänä kymmeniä vuosia, palkannut ja työhaastatellut kai satoja työnhakijoita. Olen kaikkien kanssa kysellyt palkkaustavasta esittäen myös taksinkuljettajien TES mallia. Kukaan, siis ei KUKAAN ole halunnut tuntipalkkaa, joka ikinen haluaa ajaa prosenttipalkalla (maksan toki kelpo prosentin). Näin olemme sitten sopineet kahdenvälisellä työsopimuksella prosenttipalkasta, eikä koskaan eikä kukaan ole muuta vaatinut. Omista kuljettajistani on muutamat saaneet omat lupansa aikanaan, eikä kaunaa ole kannettu puolin eikä toisin jälkeenpäin. Toki olen jokusen kuskin erottanut koeaikana muista syistä.

        Ovatko siis tällaiset aloittajan kaltaiset tyypit joitain luusereita vai mitä ne on? Itselleni ei ihan heti tulisi mieleen poiketa siitä, mitä lupaan oikein panemalla nimeni alle. On onni, ettei tällaisia luusereita ole kohdalleni sattunut. Veisin varmaan tällaisen liiterin taa...... tai en tiedä, mieleen varmaan tulisi. En vain tykkää kahden välisen sopimuksen rikkojista.

        Sinulle vaan tiedoksi jos joskus joudut oikeuteen ja nämä sinun sopimukset kuljettajien kanssa tulevat esille, saat tuomio ja tod.näk sakot. Koska lain vastaisia sopimuksia ei saa tehdä. Eli et voi pakottaa kuljetajaa allekirjoitamaan sopimusta jossa hän sitouttuu tekemään sinulle sunnuntaivuoroja ilman lisiä koska työaikalaki sanoo muuta. Tuohan on sama jos poliisi sanoo allekirjoita tämä lupa ja käy murhaamassa tuo kaveri. Tämä kertoo juuri sen kuinka tyhmiä nämä autoilijat on.


      • qdficlfo
        Hygklflsllskekfkfkle kirjoitti:

        Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa.

        On aika merkillistä, että tällaisia provoluonteisia kirjoituksia putkahtelee tänne silloin tällöin. Sukulaiseni on käräjäoikeudessa duunissa ja saa kaikki oikeuden päätökset haltuunsa. Koskaan sieltä ei ole löytynyt tämän palstan provokirjoittajien ilmoittamia juttuja. Toki erilaisia korvauksia joudutaan oikeuden päätöksillä suorittamaan. Kyse on juurikin ihan silkasta laiminlyönneistä, kuten lomarahojen maksamisista tai muusta vastaavasta. Aloittajan mainitsema vajaan kymppitonnin summa pelkistä ylitöistä on TÄYSIN vailla pohjaa. Kyllä korvaussummat (jos niitä nyt edes on) liikkuvat 1,5 vuoden ajalta taksinkuljettajan palkkatasolla paljon, PALJON pienemmissä summissa.

        Muutenkin jättäisin tämän palstan tarinat omaan arvoonsa. Tänne ei tarvitse rekisteröityä, kukaan ei juurikaan valvo täällä mitään, ellei joku räikeimpiä ilmoita palstan ylläpitäjälle. Meno täällä on kuin villissä lännessä, netiketti, totuus ja rehellisyys täysin hukassa.

        Yhtä asiaa ihmettelen, miksi ihmeessä nämä aloittajan kaltaiset ihmiset eivät alunperin tehneet työsopimusta aneemisella taksinkuljettajan TES-sopimuksen mukaisella tuntipalkalla, vaan lähtevät jälkikäteen muka hakemaan oikeusteitse saataviaan? Olen itse ollut taksiyrittäjänä kymmeniä vuosia, palkannut ja työhaastatellut kai satoja työnhakijoita. Olen kaikkien kanssa kysellyt palkkaustavasta esittäen myös taksinkuljettajien TES mallia. Kukaan, siis ei KUKAAN ole halunnut tuntipalkkaa, joka ikinen haluaa ajaa prosenttipalkalla (maksan toki kelpo prosentin). Näin olemme sitten sopineet kahdenvälisellä työsopimuksella prosenttipalkasta, eikä koskaan eikä kukaan ole muuta vaatinut. Omista kuljettajistani on muutamat saaneet omat lupansa aikanaan, eikä kaunaa ole kannettu puolin eikä toisin jälkeenpäin. Toki olen jokusen kuskin erottanut koeaikana muista syistä.

        Ovatko siis tällaiset aloittajan kaltaiset tyypit joitain luusereita vai mitä ne on? Itselleni ei ihan heti tulisi mieleen poiketa siitä, mitä lupaan oikein panemalla nimeni alle. On onni, ettei tällaisia luusereita ole kohdalleni sattunut. Veisin varmaan tällaisen liiterin taa...... tai en tiedä, mieleen varmaan tulisi. En vain tykkää kahden välisen sopimuksen rikkojista.

        Siis mitä oletko oikeasti noin tyhmä että olet tehnyt laittomia sopimuksia, toivottavasti et kuskille antannut omaa kpl. Tuohan on suoraa todistusaineistoa että rikot lakia jos joku tuon sopimuksen vie oikeuteen xD voi vitun uuno:D:D


      • Dkffjcjjfirirkrkfkek
        urpo ääliö kirjoitti:

        Sinulle vaan tiedoksi jos joskus joudut oikeuteen ja nämä sinun sopimukset kuljettajien kanssa tulevat esille, saat tuomio ja tod.näk sakot. Koska lain vastaisia sopimuksia ei saa tehdä. Eli et voi pakottaa kuljetajaa allekirjoitamaan sopimusta jossa hän sitouttuu tekemään sinulle sunnuntaivuoroja ilman lisiä koska työaikalaki sanoo muuta. Tuohan on sama jos poliisi sanoo allekirjoita tämä lupa ja käy murhaamassa tuo kaveri. Tämä kertoo juuri sen kuinka tyhmiä nämä autoilijat on.

        Luitko kirjoitukseni, vai roiskaisitko muuten vaan sylkesi palstalle?


      • Kdkdkfkfkeleelkrkfke
        qdficlfo kirjoitti:

        Siis mitä oletko oikeasti noin tyhmä että olet tehnyt laittomia sopimuksia, toivottavasti et kuskille antannut omaa kpl. Tuohan on suoraa todistusaineistoa että rikot lakia jos joku tuon sopimuksen vie oikeuteen xD voi vitun uuno:D:D

        Selvennätkö, mikä on "laiton" sopimus? Onko "laitonta" maksaa enemmän, kuin taksinkuljettajien TES vaatii?

        Saako taksinkuljettajien TES-sopimuksella palkkaa 3800€/kk? Olen mä tolella aika vitun urpo, kun tuollaisia palkkoja olen maksanut.


      • Odiputs
        qdficlfo kirjoitti:

        Siis mitä oletko oikeasti noin tyhmä että olet tehnyt laittomia sopimuksia, toivottavasti et kuskille antannut omaa kpl. Tuohan on suoraa todistusaineistoa että rikot lakia jos joku tuon sopimuksen vie oikeuteen xD voi vitun uuno:D:D

        Mahdatkohan tietää työnlainsäädännöstä mitään? 95% taksinkuljettajan sopimuksista tehdään % perusteisina. Mikä siinä sua mättää?


      • axjckdkkx
        Kdkdkfkfkeleelkrkfke kirjoitti:

        Selvennätkö, mikä on "laiton" sopimus? Onko "laitonta" maksaa enemmän, kuin taksinkuljettajien TES vaatii?

        Saako taksinkuljettajien TES-sopimuksella palkkaa 3800€/kk? Olen mä tolella aika vitun urpo, kun tuollaisia palkkoja olen maksanut.

        Laiton sopimus on sellainen missä lukee jotain sellaista mikä on ristiriidassa lain kanssa.

        Eli juuri se jos laki sanoo että sunnuntaista pitää maksaa 100% enemmän palkkaa nii et voi tehdä sopimusya mikä kumoaa tämän.

        Ei se ei ole laitonta maksaa enemmän kuin tes sanoo, aina saa maksaa enemmän vaikka 5000€/kk jos siltä tuntuu.

        Taksikuskin tesillä 160 h/kk saa n.1800€/kk.

        Noilla h jolla tuo 3800€/kk on tullut, niin jos tesin mukaan olisi mennyt.summa olisi ollu lähemmäs 5000€/kk, vai väitätkö oikeasti että ei oleyhtään ylitöitä tai vklp.

        Kai tiedät että tesin mukaan jos kuljettaja on pe ja la yön töissä taskuun hänellä jäisi normaaleilla tunneilla eli 16 h n.400€ nytkin voi jäädä mutta kuski ajaa sen 24-30 h..

        Eli olet aika urpo vieläkin


      • kdkfiggi
        Odiputs kirjoitti:

        Mahdatkohan tietää työnlainsäädännöstä mitään? 95% taksinkuljettajan sopimuksista tehdään % perusteisina. Mikä siinä sua mättää?

        Kyse ei nyt ollut % palkasta vaan siitä ekasta lauseesta jossa tämä autoilija pakottaa kuljettajia allekirjoitamaan sopimuksen että hän ei sit maksa sunnuntaikorvauksia. Lue eka vastaa sit.


      • Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm
        Dkffjcjjfirirkrkfkek kirjoitti:

        Luitko kirjoitukseni, vai roiskaisitko muuten vaan sylkesi palstalle?

        " Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa."

        Missä kohtaa "vaadin" heitä ajamaan sunnuntaisin? Kiellän! Ymmärrä lukemaai ellet ole lukihäiriöinen. Vähän sama juttu, kun yrittää selvittää toiselle jotain, ei hän kuuntele. Sinä et lue.


      • kdkdixicco
        Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm kirjoitti:

        " Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa."

        Missä kohtaa "vaadin" heitä ajamaan sunnuntaisin? Kiellän! Ymmärrä lukemaai ellet ole lukihäiriöinen. Vähän sama juttu, kun yrittää selvittää toiselle jotain, ei hän kuuntele. Sinä et lue.

        Ne sun kuskit sit varmaan varastaa sen auton ja lähtee ajamaan sunnuntaisin, sinä otat esimiehenä/omistajana vastuun siitä kun annat kuljettajan ajaa. Ei sitä mikään lappu kumoa eikä todistajat. Laki on laki.


      • Fkfkjfkrkdkekekeiek
        axjckdkkx kirjoitti:

        Laiton sopimus on sellainen missä lukee jotain sellaista mikä on ristiriidassa lain kanssa.

        Eli juuri se jos laki sanoo että sunnuntaista pitää maksaa 100% enemmän palkkaa nii et voi tehdä sopimusya mikä kumoaa tämän.

        Ei se ei ole laitonta maksaa enemmän kuin tes sanoo, aina saa maksaa enemmän vaikka 5000€/kk jos siltä tuntuu.

        Taksikuskin tesillä 160 h/kk saa n.1800€/kk.

        Noilla h jolla tuo 3800€/kk on tullut, niin jos tesin mukaan olisi mennyt.summa olisi ollu lähemmäs 5000€/kk, vai väitätkö oikeasti että ei oleyhtään ylitöitä tai vklp.

        Kai tiedät että tesin mukaan jos kuljettaja on pe ja la yön töissä taskuun hänellä jäisi normaaleilla tunneilla eli 16 h n.400€ nytkin voi jäädä mutta kuski ajaa sen 24-30 h..

        Eli olet aika urpo vieläkin

        Luojan kiitos. Onneksi minulla ei ole typerää, kaltaistasi kuljettajaa. Huoh. Aika soopaa suollat. Menisit jo nukkumaan? Saatko itse 5000€/kk niillä laillisilla sopimuksillasi?


      • Dkfkfkfrkkekrekidkfn
        kdkfiggi kirjoitti:

        Kyse ei nyt ollut % palkasta vaan siitä ekasta lauseesta jossa tämä autoilija pakottaa kuljettajia allekirjoitamaan sopimuksen että hän ei sit maksa sunnuntaikorvauksia. Lue eka vastaa sit.

        Perjantain-lauantain vastainen yö. Voitko odottaa nyt (tai edes muulloin) asillisia vastauksia?

        Anna olla


      • Ldlxkxkfkfkrkrkfkdk
        axjckdkkx kirjoitti:

        Laiton sopimus on sellainen missä lukee jotain sellaista mikä on ristiriidassa lain kanssa.

        Eli juuri se jos laki sanoo että sunnuntaista pitää maksaa 100% enemmän palkkaa nii et voi tehdä sopimusya mikä kumoaa tämän.

        Ei se ei ole laitonta maksaa enemmän kuin tes sanoo, aina saa maksaa enemmän vaikka 5000€/kk jos siltä tuntuu.

        Taksikuskin tesillä 160 h/kk saa n.1800€/kk.

        Noilla h jolla tuo 3800€/kk on tullut, niin jos tesin mukaan olisi mennyt.summa olisi ollu lähemmäs 5000€/kk, vai väitätkö oikeasti että ei oleyhtään ylitöitä tai vklp.

        Kai tiedät että tesin mukaan jos kuljettaja on pe ja la yön töissä taskuun hänellä jäisi normaaleilla tunneilla eli 16 h n.400€ nytkin voi jäädä mutta kuski ajaa sen 24-30 h..

        Eli olet aika urpo vieläkin

        Tiedätkö, että taksinkuljettajan palkkauksessa sovelletaan myö prosenttipalkkausta? Ne näkyvät ihan selkeästi taksinkuljettajien TES sopimukseesq. Mulla on kirjanpito-ohjelma, joka pikkoo palkan taksinkuljettajin sopimuksen mukaisiksii atomeiksi. Koskan ei palkka ole ALITTANUTSinun mukaasi olen niin hölmö, että teen hölmöjä sopimuksia ja maksan isioottimaiseati palkkoja?

        Ensinnäkin, ennen kuin tulet paasaamaan minulle mitään, keskity olennaiseen: Omaan työehtosopimukseesi.


      • joonas2222
        Hygklflsllskekfkfkle kirjoitti:

        Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa.

        On aika merkillistä, että tällaisia provoluonteisia kirjoituksia putkahtelee tänne silloin tällöin. Sukulaiseni on käräjäoikeudessa duunissa ja saa kaikki oikeuden päätökset haltuunsa. Koskaan sieltä ei ole löytynyt tämän palstan provokirjoittajien ilmoittamia juttuja. Toki erilaisia korvauksia joudutaan oikeuden päätöksillä suorittamaan. Kyse on juurikin ihan silkasta laiminlyönneistä, kuten lomarahojen maksamisista tai muusta vastaavasta. Aloittajan mainitsema vajaan kymppitonnin summa pelkistä ylitöistä on TÄYSIN vailla pohjaa. Kyllä korvaussummat (jos niitä nyt edes on) liikkuvat 1,5 vuoden ajalta taksinkuljettajan palkkatasolla paljon, PALJON pienemmissä summissa.

        Muutenkin jättäisin tämän palstan tarinat omaan arvoonsa. Tänne ei tarvitse rekisteröityä, kukaan ei juurikaan valvo täällä mitään, ellei joku räikeimpiä ilmoita palstan ylläpitäjälle. Meno täällä on kuin villissä lännessä, netiketti, totuus ja rehellisyys täysin hukassa.

        Yhtä asiaa ihmettelen, miksi ihmeessä nämä aloittajan kaltaiset ihmiset eivät alunperin tehneet työsopimusta aneemisella taksinkuljettajan TES-sopimuksen mukaisella tuntipalkalla, vaan lähtevät jälkikäteen muka hakemaan oikeusteitse saataviaan? Olen itse ollut taksiyrittäjänä kymmeniä vuosia, palkannut ja työhaastatellut kai satoja työnhakijoita. Olen kaikkien kanssa kysellyt palkkaustavasta esittäen myös taksinkuljettajien TES mallia. Kukaan, siis ei KUKAAN ole halunnut tuntipalkkaa, joka ikinen haluaa ajaa prosenttipalkalla (maksan toki kelpo prosentin). Näin olemme sitten sopineet kahdenvälisellä työsopimuksella prosenttipalkasta, eikä koskaan eikä kukaan ole muuta vaatinut. Omista kuljettajistani on muutamat saaneet omat lupansa aikanaan, eikä kaunaa ole kannettu puolin eikä toisin jälkeenpäin. Toki olen jokusen kuskin erottanut koeaikana muista syistä.

        Ovatko siis tällaiset aloittajan kaltaiset tyypit joitain luusereita vai mitä ne on? Itselleni ei ihan heti tulisi mieleen poiketa siitä, mitä lupaan oikein panemalla nimeni alle. On onni, ettei tällaisia luusereita ole kohdalleni sattunut. Veisin varmaan tällaisen liiterin taa...... tai en tiedä, mieleen varmaan tulisi. En vain tykkää kahden välisen sopimuksen rikkojista.

        pysyit melkein koko kirjoituksen ajan asialliusena, mutta mielestäni kenenkään haukkuminen luuseriksi ei ole asiallista,
        Itse pyrin olemaan asiallinen, vaikka olisinkin eri mieltä.'

        Sitten itse asiaan...

        Oletko tietoinen siitä, että mainitsemasi kaltaista sopimusta (viittaan sunnuntaityötä koskevaan sopimuksee) ei ole mahdollista tehdä. On ihan sanantekevää kuinka monta todistajaa sopimuksella on, mahdollisessa oikeuskäsittelyssä sillä ei ole merkitystä, niinkuin ei silläkään, että työntekijä on siihen nimensä laittanut. Jos siis teetät sunnuntaityötä olet siitä velvollinen maksamaan korvauksen.


        Siis väitätkö ihan pokkana, ettei oikeusteitse ole jouduttu maksamaan ylityö tai sunnuntaityökorvauksia? Käykö sukulaisesi siis läpi kaikki oikeustapaukset vai käytkö itse ne läpi? Vai miten tiedät ettei niissä ko juttuja ole? No sinänsä ne varmaan harvoin menee oikeuteen asti, sillä isännät tietävät häviävänsä jutut.

        Miten niin täysin vailla pohjaa?
        Ensinnäkin aloittaja ei sanonut korvausten olevan puolentoista vuoden ajalta, vaan että prosessi (siis oikeusprosessi) kesti tuon puolitoita vuotta. Ja toiseksi aloittaja puhui niin sunnuntai kuin ylityökorvauksista.
        Summa (siis noin kymppitonni on varsin uskottava. Itse ajan noin 15 vuoroa kuussa,( jota joku päätoimisesti ajava voisi pitää melkeonpä osa-aikaisena) joista laskelmieni mukaan kertyy noin 5000 euroa vuodessa ylityö ja sunnuntaityökorvauksia, Jasekanneaikahan on kuluva vuosi ja kaksi edellistä kalenterivuotta.Toisin sanoen korvauksia voisi saada parhaimmillaan liki kolmelta vuodelta.

        Ja edelleen
        Ylityöstä tai sunnuntaityöstä kuluu naksaa korvausta ihan palkkaustavasta
        riippumatta, siis myös prosenttipalkkaa käytettäessä. Sitäpaitsi kaikki kuljettajat joiden kanssa olen asiasta puhunut suostuisivat tessin mukaiseen tuntipalkkaan koska tahansa. Niin suostuisin minäkin.

        Ja tuo viimeinen kappale onkin sitten niin ala-arvoista tekstiä, että jääköön se omaan arvoonsa.


      • ....................
        Fkfkjfkrkdkekekeiek kirjoitti:

        Luojan kiitos. Onneksi minulla ei ole typerää, kaltaistasi kuljettajaa. Huoh. Aika soopaa suollat. Menisit jo nukkumaan? Saatko itse 5000€/kk niillä laillisilla sopimuksillasi?

        Takerrut epäolennaisuuksiin. Toivottavasti joku sun kuljettajista joskus vetää sut käräjille, niin lukitaito paranee.


      • 1+2
        Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm kirjoitti:

        " Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa."

        Missä kohtaa "vaadin" heitä ajamaan sunnuntaisin? Kiellän! Ymmärrä lukemaai ellet ole lukihäiriöinen. Vähän sama juttu, kun yrittää selvittää toiselle jotain, ei hän kuuntele. Sinä et lue.

        Ei sillä ole mitään merkitystä haluaako joku rikkoa lakia vapaaehtoisesti vai pakotettuna. Tai no on sen verran merkitystä, että pakkotilanteessa aletaan soveltaa erilaisia ihmiskauppa yms. pykäliä pelkkien työaikapykälien lisäksi, mutta yritys ja yrittäjä eivät mitenkään voi välttää vastuuta lain noudattamisesta. Valvontavastuu on aina yrittäjällä. Yksiselitteisesti. Ja tästä ei ole mahdollista sopimuksella poiketa. Juuri sitä varten ne lait on luotu, että jokaisella työpaikalla on aina niitä ihmisiä, jotka mielellään tekevät esim. laittoman määrän ylitöitä tai ajavat ylipitkiä vuoroja.


      • maksattaja
        Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm kirjoitti:

        " Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa."

        Missä kohtaa "vaadin" heitä ajamaan sunnuntaisin? Kiellän! Ymmärrä lukemaai ellet ole lukihäiriöinen. Vähän sama juttu, kun yrittää selvittää toiselle jotain, ei hän kuuntele. Sinä et lue.

        se onkin hyvä todistus, kun tuon todistuksen allekirjoittamalla tunnustat rikkoneesi lakia. Eli tekosi on täten tuottamuksellinen ja sanktiot ovat sen mukaiset.


      • Katse peiliin päin!
        joonas2222 kirjoitti:

        pysyit melkein koko kirjoituksen ajan asialliusena, mutta mielestäni kenenkään haukkuminen luuseriksi ei ole asiallista,
        Itse pyrin olemaan asiallinen, vaikka olisinkin eri mieltä.'

        Sitten itse asiaan...

        Oletko tietoinen siitä, että mainitsemasi kaltaista sopimusta (viittaan sunnuntaityötä koskevaan sopimuksee) ei ole mahdollista tehdä. On ihan sanantekevää kuinka monta todistajaa sopimuksella on, mahdollisessa oikeuskäsittelyssä sillä ei ole merkitystä, niinkuin ei silläkään, että työntekijä on siihen nimensä laittanut. Jos siis teetät sunnuntaityötä olet siitä velvollinen maksamaan korvauksen.


        Siis väitätkö ihan pokkana, ettei oikeusteitse ole jouduttu maksamaan ylityö tai sunnuntaityökorvauksia? Käykö sukulaisesi siis läpi kaikki oikeustapaukset vai käytkö itse ne läpi? Vai miten tiedät ettei niissä ko juttuja ole? No sinänsä ne varmaan harvoin menee oikeuteen asti, sillä isännät tietävät häviävänsä jutut.

        Miten niin täysin vailla pohjaa?
        Ensinnäkin aloittaja ei sanonut korvausten olevan puolentoista vuoden ajalta, vaan että prosessi (siis oikeusprosessi) kesti tuon puolitoita vuotta. Ja toiseksi aloittaja puhui niin sunnuntai kuin ylityökorvauksista.
        Summa (siis noin kymppitonni on varsin uskottava. Itse ajan noin 15 vuoroa kuussa,( jota joku päätoimisesti ajava voisi pitää melkeonpä osa-aikaisena) joista laskelmieni mukaan kertyy noin 5000 euroa vuodessa ylityö ja sunnuntaityökorvauksia, Jasekanneaikahan on kuluva vuosi ja kaksi edellistä kalenterivuotta.Toisin sanoen korvauksia voisi saada parhaimmillaan liki kolmelta vuodelta.

        Ja edelleen
        Ylityöstä tai sunnuntaityöstä kuluu naksaa korvausta ihan palkkaustavasta
        riippumatta, siis myös prosenttipalkkaa käytettäessä. Sitäpaitsi kaikki kuljettajat joiden kanssa olen asiasta puhunut suostuisivat tessin mukaiseen tuntipalkkaan koska tahansa. Niin suostuisin minäkin.

        Ja tuo viimeinen kappale onkin sitten niin ala-arvoista tekstiä, että jääköön se omaan arvoonsa.

        Myös ns. kuskipula loppuisi tessiä käytettäessä siihen paikkaan.


      • Katse peiliin päin!
        axjckdkkx kirjoitti:

        Laiton sopimus on sellainen missä lukee jotain sellaista mikä on ristiriidassa lain kanssa.

        Eli juuri se jos laki sanoo että sunnuntaista pitää maksaa 100% enemmän palkkaa nii et voi tehdä sopimusya mikä kumoaa tämän.

        Ei se ei ole laitonta maksaa enemmän kuin tes sanoo, aina saa maksaa enemmän vaikka 5000€/kk jos siltä tuntuu.

        Taksikuskin tesillä 160 h/kk saa n.1800€/kk.

        Noilla h jolla tuo 3800€/kk on tullut, niin jos tesin mukaan olisi mennyt.summa olisi ollu lähemmäs 5000€/kk, vai väitätkö oikeasti että ei oleyhtään ylitöitä tai vklp.

        Kai tiedät että tesin mukaan jos kuljettaja on pe ja la yön töissä taskuun hänellä jäisi normaaleilla tunneilla eli 16 h n.400€ nytkin voi jäädä mutta kuski ajaa sen 24-30 h..

        Eli olet aika urpo vieläkin

        Tosi on, kerran ajoin 3500e tilin ja tessin lisineen viisi tonnia olisi ollut summa. Eli 1500e liian vähän, isännän taskuun.

        Ai että taksa ei riitä maksamaan palkkaa kuten laki sanoo? No sehän ei ole työntekijän vika ollenkaan, vaan tarkoittaa sitä, että työntekijää ei ole oikeasti varaa palkata. Näin tämä menee kaikissa muissa firmoissa kaikilla muilla aloilla.


      • eitaksia
        Hygklflsllskekfkfkle kirjoitti:

        Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa.

        On aika merkillistä, että tällaisia provoluonteisia kirjoituksia putkahtelee tänne silloin tällöin. Sukulaiseni on käräjäoikeudessa duunissa ja saa kaikki oikeuden päätökset haltuunsa. Koskaan sieltä ei ole löytynyt tämän palstan provokirjoittajien ilmoittamia juttuja. Toki erilaisia korvauksia joudutaan oikeuden päätöksillä suorittamaan. Kyse on juurikin ihan silkasta laiminlyönneistä, kuten lomarahojen maksamisista tai muusta vastaavasta. Aloittajan mainitsema vajaan kymppitonnin summa pelkistä ylitöistä on TÄYSIN vailla pohjaa. Kyllä korvaussummat (jos niitä nyt edes on) liikkuvat 1,5 vuoden ajalta taksinkuljettajan palkkatasolla paljon, PALJON pienemmissä summissa.

        Muutenkin jättäisin tämän palstan tarinat omaan arvoonsa. Tänne ei tarvitse rekisteröityä, kukaan ei juurikaan valvo täällä mitään, ellei joku räikeimpiä ilmoita palstan ylläpitäjälle. Meno täällä on kuin villissä lännessä, netiketti, totuus ja rehellisyys täysin hukassa.

        Yhtä asiaa ihmettelen, miksi ihmeessä nämä aloittajan kaltaiset ihmiset eivät alunperin tehneet työsopimusta aneemisella taksinkuljettajan TES-sopimuksen mukaisella tuntipalkalla, vaan lähtevät jälkikäteen muka hakemaan oikeusteitse saataviaan? Olen itse ollut taksiyrittäjänä kymmeniä vuosia, palkannut ja työhaastatellut kai satoja työnhakijoita. Olen kaikkien kanssa kysellyt palkkaustavasta esittäen myös taksinkuljettajien TES mallia. Kukaan, siis ei KUKAAN ole halunnut tuntipalkkaa, joka ikinen haluaa ajaa prosenttipalkalla (maksan toki kelpo prosentin). Näin olemme sitten sopineet kahdenvälisellä työsopimuksella prosenttipalkasta, eikä koskaan eikä kukaan ole muuta vaatinut. Omista kuljettajistani on muutamat saaneet omat lupansa aikanaan, eikä kaunaa ole kannettu puolin eikä toisin jälkeenpäin. Toki olen jokusen kuskin erottanut koeaikana muista syistä.

        Ovatko siis tällaiset aloittajan kaltaiset tyypit joitain luusereita vai mitä ne on? Itselleni ei ihan heti tulisi mieleen poiketa siitä, mitä lupaan oikein panemalla nimeni alle. On onni, ettei tällaisia luusereita ole kohdalleni sattunut. Veisin varmaan tällaisen liiterin taa...... tai en tiedä, mieleen varmaan tulisi. En vain tykkää kahden välisen sopimuksen rikkojista.

        "Kirjallisilla sopimuksilla"todistajien läsnäollessa ei ole MITÄÄN merkitystä!
        Sunnuntai ja ylityökorvaukset on laki ja oikeudessa tälläiset sopimukset ei
        paina yhtään mitään.Sama jos sovittais että saadaan keittää pontikkaa ....


      • tapio2
        eitaksia kirjoitti:

        "Kirjallisilla sopimuksilla"todistajien läsnäollessa ei ole MITÄÄN merkitystä!
        Sunnuntai ja ylityökorvaukset on laki ja oikeudessa tälläiset sopimukset ei
        paina yhtään mitään.Sama jos sovittais että saadaan keittää pontikkaa ....

        mites ku halusin lopettaa ajohommat ni isäntä pyys työsuhteen lopus allekirjoituksen multa paperiin ettei mulla olisi myöhemmin mitään vaatimuksia häneltä?
        eihän mulle tullu mieleenkään jälkeenpäin vaatia mitään,
        myöhemmin tajusin et se pelkäsi jotain, tää tapahtui espoossa mut kuulemma hesaski on sama tapa.


      • ent.yrittäjä
        Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm kirjoitti:

        " Itse olen kieltänyt kuljettajia ajamaan Sunnuntaisin. Kiellostani huolimatta he haluavat mennä töihin myös pyhäisin. Olen ottanut heilta kuittauksen, että tekevät sunnuntaityötä omasta vapaasta halustaan ja etten ole vastuussa sunnuntaikorvauksista. Todistajien läsnäollessa."

        Missä kohtaa "vaadin" heitä ajamaan sunnuntaisin? Kiellän! Ymmärrä lukemaai ellet ole lukihäiriöinen. Vähän sama juttu, kun yrittää selvittää toiselle jotain, ei hän kuuntele. Sinä et lue.

        Hyvä työnantaja! Olet kuitenkin antanut ja siten suostunut siihen, että työntekijäsi tekee työtä sinun lukuusi. Samoin vakuutukset ovat voimassa ja on käytännössä mahdotonta, että työtä tehtäisiin vasten sinun kieltoasi. Tämä tarkoittaa sitä, että sitoudut maksamaan asiallisen palkan ja lisät. Työsopimuslain vastainen sopimus on aina mitätön, vaikka työntekijä sen allekirjoittaisi kirjallisesti. Todellisuudessa olet tehnyt sopimuksen jolla harhautat itseäsi ja työntekijää. Kuvittelet, että sillä olisi jokin painoarvo oikeudessa, mutta ei ole kun se olisi mitätön. Kannattaa uskoa tämä!


      • ent.yrittäjä
        Kdkdkfkfkeleelkrkfke kirjoitti:

        Selvennätkö, mikä on "laiton" sopimus? Onko "laitonta" maksaa enemmän, kuin taksinkuljettajien TES vaatii?

        Saako taksinkuljettajien TES-sopimuksella palkkaa 3800€/kk? Olen mä tolella aika vitun urpo, kun tuollaisia palkkoja olen maksanut.

        Hei, Kjkdnxkrkrozpeåpdmcm kysyit: (Onko "laitonta" maksaa enemmän, kuin taksinkuljettajien TES vaatii?)

        Maksatko enemmän kuin tes sunnuntailisät. Tuskin sinun paruspalkka on suurmpi! Juuri edellä kerroit, että kuskit saavat ajaa jos eivät vaadi sunnuntailisiä eli peruspalkalla. Noilla puhelahjoilla puhut itsesi täysin pussiin niin esitutkinnassa kuin oikeudessa. Nyt kannattaa oikeasti aloittamaan asiallisen palkan maksun ja unohda nuo laittomat sopimukset.


      • maksanut
        Kdkdkfkfkeleelkrkfke kirjoitti:

        Selvennätkö, mikä on "laiton" sopimus? Onko "laitonta" maksaa enemmän, kuin taksinkuljettajien TES vaatii?

        Saako taksinkuljettajien TES-sopimuksella palkkaa 3800€/kk? Olen mä tolella aika vitun urpo, kun tuollaisia palkkoja olen maksanut.

        Tes ei ole laki, mutta työaikalaki on laki ja se määrittelee maksettavat lisät ja korvaukset.


    • ...

      Ei tollasta luuseria kukaan töihinsä haluaisikaan. Sikäli mikäli mitään korvauksia edes sait.

      • koko ala syytteeseen

        onko tämä nyt sitä kiskonnantapaistatyösyrjintää?


      • Peruspertti

        Luuseri on sellainen joka ei omaa etuaan edes uskalla ajaa. Jos mieluummin on pyllypystyssä isännän edessä kuin pitää huolen että saa omansa, niin sanoisin että sellainen on meiluumminkin luuseri.


      • 2+20
        koko ala syytteeseen kirjoitti:

        onko tämä nyt sitä kiskonnantapaistatyösyrjintää?

        sitä se juurikin on,
        muilla aloilla nousisi iso mekkala mediassa mutta ei taksialalla?


    • 24/7/365

      Olen ajanut yli kolmekymmentä vuotta taksia.
      Ajan yrittäjänä 24/7/365 sunnuntai tai yölisä on suomen valtioneuvoston määräämä taksa, joka ei ole per/ kyyti viimeisten vuosien osalta kuin 2-3 €uroa.
      kukaan muukaan samaa työtä tekevä ei ole ansainnut missään tapauksessa korkeampaa taksaa, ei yrittäjä eikä työntekijä.
      Kun muuta ei ole määrätty, sillä sipuli.
      Jokainen alalle töihin tulija tämän tietää.
      Joten turha vinkua enempää mitä laki sallii !

      • tume pio12

        silti maksat jos käräjille menee. Jos et itse saa ku se 2-3 euroo lisää per keikka, ei se kuskin vika ole.
        Kuski on oikeutettu saamaan 100 % sunnuntaisin lisää. Voithan sä koittaa miten käy. Sun "sillä sipuli" tai se mitä laissa sanotaan.
        Saadaan taas paskaset naurut ;)


      • 15+7

        Suomen kirjoitetaan isolla ," suomen valtioneuvoston määräämä taksa "
        Sulla on väärä tieto taksasta, takseille on määrätty ylin sallittu taksa, halvemmalla saa ajaa.


      • Peruspertti

        Se nyt vaan on niin, että jos sunnuntaisin meinaa töitä teettää, kuuluu siitä maksaa lainmukainen lisä.
        Taksit on palvelua-alalla ja itse sopineet ajavansa myös sunnuntaisin. Eli kyllä se silloin menee vaikka yrittäjän pussista se lisä vaikka koko päivä tuottaisi tappiota. Ei se, että yrittäjä menee tekemään huonon sopimuksen paikallisen välityskeskuksen kanssa oikeuta siihen, että maksetaan laitonta palkkaa työntekijälle paikatakseen omaa tekemäänsä virhettä.

        Jos ei kiinnosta sunnuntaisin ajaa, niin ainahan sen auton voi jättää sunnuntaina talliin ?


      • Peruspertti

        Ja itse en ainakaan kehtaisi kehua olleeni alalla 30 vuotta jos ammattitaitoa ei ole tuonkaan vertaa. Taksiyrittäjän ammattitaito sisältää muutakin kuin autolla ajamisen. Käsittääkseni sitä varten yrittäjä joutuu käymään erillisen kurssin ja kokeen jotta varmistutaan siitä että nämä perusasiat ymmärretään.


    • 20+17

      Ihan käsittämättömältä tuntuu, jos joku yrittäjä ihan oikeasti luulee ettei esim. sunnuntailisiä tarvitse maksaa. Sen ymmärrän ja hyväksyn, että niitä ei makseta. Sehän on alan tapa. Mutta että joku on oikeasti yrittäjäkurssin käynyt ja yritystä pyörittää eikä silti tajua toimivansa tietoisesti lainvastaisesti...

      Ja niille, jotka ihmettelevät miten ne lisät nyt oikein maksetaan prosenttipalkassa. Normaali tapa on käyttää keskituntiansiota ja maksaa sen mukaan. Eli jos KTA on esim. kolmen kuukauden jaksolla 11 €/h ja kuljettaja ajaa sunnuntaina 10 tuntia, niin palkka on normaali prossapalkka sen päivän kassasta lisättynä pyhälisällä 11 €/h x 10 h = 110 euroa.

      • löysät pois

        pitäisi laittaa heti ensimmäisestä kärystä lupa ehdonalaiseksi kymmeneksi vuodeksi.


      • joonas2222

        Tästä .olisi kiva viritellä asiallinen keskustelu, siis viitteineen kaikkineen.

        Uskon kyllä, että olet sikäli oikeassa, että keskituntiasio on normaali tapa laskea lisät. Uskon myös, että keskituntiansion mukaan laskettuja lisiä on myös oikeudessa tuomittu maksettavaksi.

        Mutta onko keskituntiansio sittem ainoa tapa laskea lisäkorvaukset? Entä jos kuljettaja vaatiikin sunnuntailisät maksettavaksi suoraan tuplaprosentilla?

        Lakihan sanoo, että Sunnuntailta on maksettava 100% korotettu palkka, joten maksamalla suoraan tuplaprosentti tulisi lain henki toteutuneeksi-


      • joonas22222
        löysät pois kirjoitti:

        pitäisi laittaa heti ensimmäisestä kärystä lupa ehdonalaiseksi kymmeneksi vuodeksi.

        En tiedä,mutta jonkinlainen sanktio pitäisi ainakin olla olemassa. Nykyiselläänhän ei ole isännälle mitään seuraamuksia siitä, että jättää tahallaan lakisääteiset korvaukset maksamatta, Työntekijä toki saa oikeudessa hänelle kuuluvat rahat, mutta ne isännän olisi pitänyt muutenkin maksaa.


      • 16+3
        joonas2222 kirjoitti:

        Tästä .olisi kiva viritellä asiallinen keskustelu, siis viitteineen kaikkineen.

        Uskon kyllä, että olet sikäli oikeassa, että keskituntiasio on normaali tapa laskea lisät. Uskon myös, että keskituntiansion mukaan laskettuja lisiä on myös oikeudessa tuomittu maksettavaksi.

        Mutta onko keskituntiansio sittem ainoa tapa laskea lisäkorvaukset? Entä jos kuljettaja vaatiikin sunnuntailisät maksettavaksi suoraan tuplaprosentilla?

        Lakihan sanoo, että Sunnuntailta on maksettava 100% korotettu palkka, joten maksamalla suoraan tuplaprosentti tulisi lain henki toteutuneeksi-

        Keskituntiansio on normaali tapa kun käytetään provisiota. Samoin kun tehdään muuten epätyypillisellä palkkauksella esim. urakkana tai niin, että suuri osa palkkaa muodostuu kannustimista tai lisistä. Esim. pekkaspäivän palkka maksetaan keskituntiansion mukaan eikä sen mukaan olisitko sinä päivänä ollut mahdollisesti iltavuorossa tai olisiko juuri sinä päivänä työsi sisältänyt olosuhdelisän tjms. Ei siis aleta spekuloida sitä mitä olisi ollut, jos et olisi pitänyt vapaata, vaan korvaus katsotaan siitä vakiintuneesta palkkatasosta eli keskituntiansiosta.

        Taksissa tietysti asiaa mutkistaa se, että työehtosopimusta ei ole ja toisaalta palkka vaihtelee päivän mukaan. Työehtosopimusongelma voidaan ratkaista paikallisesti sopimalla eli työnantaja ja työntekijä sopivat keskituntiansion käytöstä. Yleensähän asiasta on sovittu tarvittaessa työehtosopimuksessa. Esim. kuorma-autoalan työehtosopimuksessa määrätään, että ilta- ja yölisät lasketaan taulukkopalkasta, mutta yli-, pyhä- ja hätätyökorvaukset lasketaan keskituntiansion mukaan. Aloilla joissa on käytössä tuntipalkka KTA:n käyttö on tietysti työntekijän etu koska keskituntiansio on aina isompi kuin peruspalkka.

        Provisiopalkkauksessa päivän tuntiansio on tuurista ja päivästä kiinni. Tällöin pyhäkorvaus ei olisi mitenkään ennakoitavissa, jos maksettaisiin vain tuplaprovisio. Toiselle osuisi mieletön munkki ja kassa olisi 800 euroa kun toisella olisikin viikon hiljaisin päivä ja tuntiansio jäisi 7 euroon. Keskituntiansio tasaa näitä vaihteluita ja sisältää niin huonot kuin hyvätkin vuorot.


      • joonas2222
        16+3 kirjoitti:

        Keskituntiansio on normaali tapa kun käytetään provisiota. Samoin kun tehdään muuten epätyypillisellä palkkauksella esim. urakkana tai niin, että suuri osa palkkaa muodostuu kannustimista tai lisistä. Esim. pekkaspäivän palkka maksetaan keskituntiansion mukaan eikä sen mukaan olisitko sinä päivänä ollut mahdollisesti iltavuorossa tai olisiko juuri sinä päivänä työsi sisältänyt olosuhdelisän tjms. Ei siis aleta spekuloida sitä mitä olisi ollut, jos et olisi pitänyt vapaata, vaan korvaus katsotaan siitä vakiintuneesta palkkatasosta eli keskituntiansiosta.

        Taksissa tietysti asiaa mutkistaa se, että työehtosopimusta ei ole ja toisaalta palkka vaihtelee päivän mukaan. Työehtosopimusongelma voidaan ratkaista paikallisesti sopimalla eli työnantaja ja työntekijä sopivat keskituntiansion käytöstä. Yleensähän asiasta on sovittu tarvittaessa työehtosopimuksessa. Esim. kuorma-autoalan työehtosopimuksessa määrätään, että ilta- ja yölisät lasketaan taulukkopalkasta, mutta yli-, pyhä- ja hätätyökorvaukset lasketaan keskituntiansion mukaan. Aloilla joissa on käytössä tuntipalkka KTA:n käyttö on tietysti työntekijän etu koska keskituntiansio on aina isompi kuin peruspalkka.

        Provisiopalkkauksessa päivän tuntiansio on tuurista ja päivästä kiinni. Tällöin pyhäkorvaus ei olisi mitenkään ennakoitavissa, jos maksettaisiin vain tuplaprovisio. Toiselle osuisi mieletön munkki ja kassa olisi 800 euroa kun toisella olisikin viikon hiljaisin päivä ja tuntiansio jäisi 7 euroon. Keskituntiansio tasaa näitä vaihteluita ja sisältää niin huonot kuin hyvätkin vuorot.

        Keskituntiansio on, kuten itsekin jo yllä totesin, normaali tapa. Itse asiassa keskituntiansio on työaikalain määrämä tapa laskea lisä- ja ylityökorvauksen perusosa. Työaikalain mukaan perusosa suoritepalkkauksessa lasketaan siten, että suoritepalkka jaetaan työhön käytetyllä tuntimäärällä. Minun nähdäkseni työaikalain mukaan Maanantaina tehtyä työtä ei siis kuulu laskea mukaan Sunnuntaityöstä maksettavan korvauksen perusosaa laskettaessa,

        Taksialallakin on muuten työehtosopimus, joka tosin ei ole yleissitova, joten se sitoo vain sopimuksen tehneisiin liittoihin kuuluvia. Tai jos työsopimuksella on erikseen sovittu noudatettavaksi tuota työehtosopimusta. Valtaosaltaan näin ei ole, ja silloin määräykset tukevat suoraan työaikalain mukaan.

        Työehtosopimuksilla sovituilla tavoilla laskea pekkaspäivien tai muiden korvausten määriä ei ole sinällään merkitystä. Liittotasolla näistä asioista voidaan, ja onkin sovittu, sopia työaikalaista poikkeavalla tavalla.

        Helpoiten tuo yllä kuvattu työaikalain määrämä tapa toteutuu, kun maksetaan suoraan tuplaprosenttia.
        On tietysti totta, että jollekin voi käydä munkki ja jollekin ei, mutta pitemmällä aikavälillä tämäkin tasoittuu.


      • 2+20
        joonas2222 kirjoitti:

        Keskituntiansio on, kuten itsekin jo yllä totesin, normaali tapa. Itse asiassa keskituntiansio on työaikalain määrämä tapa laskea lisä- ja ylityökorvauksen perusosa. Työaikalain mukaan perusosa suoritepalkkauksessa lasketaan siten, että suoritepalkka jaetaan työhön käytetyllä tuntimäärällä. Minun nähdäkseni työaikalain mukaan Maanantaina tehtyä työtä ei siis kuulu laskea mukaan Sunnuntaityöstä maksettavan korvauksen perusosaa laskettaessa,

        Taksialallakin on muuten työehtosopimus, joka tosin ei ole yleissitova, joten se sitoo vain sopimuksen tehneisiin liittoihin kuuluvia. Tai jos työsopimuksella on erikseen sovittu noudatettavaksi tuota työehtosopimusta. Valtaosaltaan näin ei ole, ja silloin määräykset tukevat suoraan työaikalain mukaan.

        Työehtosopimuksilla sovituilla tavoilla laskea pekkaspäivien tai muiden korvausten määriä ei ole sinällään merkitystä. Liittotasolla näistä asioista voidaan, ja onkin sovittu, sopia työaikalaista poikkeavalla tavalla.

        Helpoiten tuo yllä kuvattu työaikalain määrämä tapa toteutuu, kun maksetaan suoraan tuplaprosenttia.
        On tietysti totta, että jollekin voi käydä munkki ja jollekin ei, mutta pitemmällä aikavälillä tämäkin tasoittuu.

        "Työehtosopimuksilla sovituilla tavoilla laskea pekkaspäivien tai muiden korvausten määriä ei ole sinällään merkitystä."

        Väärin. Vallitsevat käytännöt ovat oleellinen tekijä silloin kun asioita ratkaistaan työtuomioistuimessa, joiden päätökset sitten taas luovat uutta lainsäädäntöä oikeustapausten muodossa. Jos ja kun taksialalta ei ole ennakkotapauksia olemassa ovat muut kuljetusalat se pohja mihin verrataan. Ja kuten todettua, kuljetusalalla on yleisenä periaatteena laskea pyhäkorvaukset kta:n mukaan. Näin käsittääkseni ainakin linja-autoalan akt:n sopimuksessa ja kuorma-autoalan sopimuksessa.


      • joonas2222
        2+20 kirjoitti:

        "Työehtosopimuksilla sovituilla tavoilla laskea pekkaspäivien tai muiden korvausten määriä ei ole sinällään merkitystä."

        Väärin. Vallitsevat käytännöt ovat oleellinen tekijä silloin kun asioita ratkaistaan työtuomioistuimessa, joiden päätökset sitten taas luovat uutta lainsäädäntöä oikeustapausten muodossa. Jos ja kun taksialalta ei ole ennakkotapauksia olemassa ovat muut kuljetusalat se pohja mihin verrataan. Ja kuten todettua, kuljetusalalla on yleisenä periaatteena laskea pyhäkorvaukset kta:n mukaan. Näin käsittääkseni ainakin linja-autoalan akt:n sopimuksessa ja kuorma-autoalan sopimuksessa.

        2 20 Kirjoitti:

        "Väärin. Vallitsevat käytännöt ovat oleellinen tekijä silloin kun asioita ratkaistaan työtuomioistuimessa, joiden päätökset sitten taas luovat uutta lainsäädäntöä oikeustapausten muodossa. Jos ja kun taksialalta ei ole ennakkotapauksia olemassa ovat muut kuljetusalat se pohja mihin verrataan. Ja kuten todettua, kuljetusalalla on yleisenä periaatteena laskea pyhäkorvaukset kta:n mukaan. Näin käsittääkseni ainakin linja-autoalan akt:n sopimuksessa ja kuorma-autoalan sopimuksessa. "

        Onnistuit saamaan melkoisen määrän virheitä lyhyehköön kirjoitukseen.

        Ensinnäkin lait tässä maassa säätää eduskunta, ja tuomioistuimille kuluu tuomiovalta. Ja joo, tarkoitit KKOn ennakkopäätöksistä muodostuvaa lakien tulkinnan linjaa..

        Toiseksi käytännöt eivät ole oleellinen tekijä tuomioistuimissa, vaan voimassa oleva lainsäädäntö. Tämä koskee myös työtuomioistuinta. Ja erityisesti työtuomioistuinta, sillä siellä käsiteltävät asiat ovat sen luontoisia, ettei niistä voida katsoa syntyvän sen tapaisia ennakkoratkaisuja kuin KKOn tuomioista. Työtuomioistuimessa ei muuten käsitellä työsopimusriitoja.

        Kolmanneksi, jos jollakin alalla ei ole työehtosopimusta (yleis- tai normaalisitovana), niin todellakaan toisella alalla ta eri liittojen tekemiä _"sopimuksia ei todellakaan oteta huomioon pohdittaessa jonkin alan työehtoja. Aivan yksiselitteisesti silloin sovelletaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.

        Tässä sunnuntaikorvaus -asiassa siis työaikalain mukaan.
        Työaikalain 25 pykälässä säädetään sunnuntaityön perusosan laskemisesta seuraavaa;

        "Suorituspalkalla tehtävässä työssä tuntipalkka lasketaan jakamalla suorituspalkka työn suorittamiseen käytetyllä tuntimäärällä."

        Siis esimerkiksi Maanantaina tehtyä työtä ei lasketa mukaan Sunnuntaina tehdystä työstä maksettavan sunnuntai -korvauksen perusosan laskemiseen, sillä eihän Maanantaina tehtyä työtä ole käytetty Sunnuntaina tehtyyn työhön.


      • 5+9
        joonas2222 kirjoitti:

        2 20 Kirjoitti:

        "Väärin. Vallitsevat käytännöt ovat oleellinen tekijä silloin kun asioita ratkaistaan työtuomioistuimessa, joiden päätökset sitten taas luovat uutta lainsäädäntöä oikeustapausten muodossa. Jos ja kun taksialalta ei ole ennakkotapauksia olemassa ovat muut kuljetusalat se pohja mihin verrataan. Ja kuten todettua, kuljetusalalla on yleisenä periaatteena laskea pyhäkorvaukset kta:n mukaan. Näin käsittääkseni ainakin linja-autoalan akt:n sopimuksessa ja kuorma-autoalan sopimuksessa. "

        Onnistuit saamaan melkoisen määrän virheitä lyhyehköön kirjoitukseen.

        Ensinnäkin lait tässä maassa säätää eduskunta, ja tuomioistuimille kuluu tuomiovalta. Ja joo, tarkoitit KKOn ennakkopäätöksistä muodostuvaa lakien tulkinnan linjaa..

        Toiseksi käytännöt eivät ole oleellinen tekijä tuomioistuimissa, vaan voimassa oleva lainsäädäntö. Tämä koskee myös työtuomioistuinta. Ja erityisesti työtuomioistuinta, sillä siellä käsiteltävät asiat ovat sen luontoisia, ettei niistä voida katsoa syntyvän sen tapaisia ennakkoratkaisuja kuin KKOn tuomioista. Työtuomioistuimessa ei muuten käsitellä työsopimusriitoja.

        Kolmanneksi, jos jollakin alalla ei ole työehtosopimusta (yleis- tai normaalisitovana), niin todellakaan toisella alalla ta eri liittojen tekemiä _"sopimuksia ei todellakaan oteta huomioon pohdittaessa jonkin alan työehtoja. Aivan yksiselitteisesti silloin sovelletaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.

        Tässä sunnuntaikorvaus -asiassa siis työaikalain mukaan.
        Työaikalain 25 pykälässä säädetään sunnuntaityön perusosan laskemisesta seuraavaa;

        "Suorituspalkalla tehtävässä työssä tuntipalkka lasketaan jakamalla suorituspalkka työn suorittamiseen käytetyllä tuntimäärällä."

        Siis esimerkiksi Maanantaina tehtyä työtä ei lasketa mukaan Sunnuntaina tehdystä työstä maksettavan sunnuntai -korvauksen perusosan laskemiseen, sillä eihän Maanantaina tehtyä työtä ole käytetty Sunnuntaina tehtyyn työhön.

        Tyäaikalain 25§ ei liity mitenkään sunnuntaityön perusosan laskemiseen, vaan lisä- ja ylityökorvausten laskemiseen. Muutenkin kannattaisi käydä se oikis loppuun. Tai vaikka lukea työtuomioistuimen päätöksiä perusteluineen.


    • Kukin tyylillään.

      Työolot, työajat ja niihin suhteutettuna ala-arvcoinen palkkaus. Sellainen puolen vuoden rykäisy aina kerran vuosikymmenessä riittää muistuttamaan, että kyseessä ei todellakaan ole mikään neropattien ala...

      • työsuojelupiiri

        Työaikalaki koskee työntekijöitä, isäntä itse saa ajaa sunnuntaina, ilman sunnuntailisää.

        työsuojelupiiri on paras paikka aloittaa maksamattomien palkkojen perintä.

        periikö taksi taksassa sunnuntailisää ilman että maksaa rengile mitään


      • työsuojelukdk
        työsuojelupiiri kirjoitti:

        Työaikalaki koskee työntekijöitä, isäntä itse saa ajaa sunnuntaina, ilman sunnuntailisää.

        työsuojelupiiri on paras paikka aloittaa maksamattomien palkkojen perintä.

        periikö taksi taksassa sunnuntailisää ilman että maksaa rengile mitään

        Otin yhteyttä työsuojeluun ennen oikeudenkäyntiä, tarkastaja vastasi että mitään ei voi tehdä mene oikeuteen, niinpä menin.


      • ent.yrittäjä
        työsuojelukdk kirjoitti:

        Otin yhteyttä työsuojeluun ennen oikeudenkäyntiä, tarkastaja vastasi että mitään ei voi tehdä mene oikeuteen, niinpä menin.

        Hei taksimiehet!

        Älkää uskoko väitettä, että työsuojelun vastuualue laskisi tai saati lähtisi perimään palkkasaatavia. Palkkasaatavat ovat aina yksityisoikeudellista ja ne ajetaan liiton tai yleisen oikeusaputoimiston kautta. Suosittelisin liittymään liittoon riittävän ajoissa, ennen kuin alat miettimään maksamattomien palkkojen vaatimista.

        Turha olla yhteydessä työsuojelun vastuualueelle, koska asia ei ole heidän ajettavissa. Ajopäiväkirjat kannattaa täyttää huolella, koska siitä saa sen näytön ja se on muutenkin säädösten mukaista.


    • OHOH

      Melkoista "kiihkouskovaisten" selittelyä näyttää tämänkin otsikon alla olevan.

      Lukutaito tai luetun ymmärtäminen näyttää olevan useimmilta hukassa. Vaahdotaan vaan jostain tietystä pienestä näkökulmasta välittämättä mitä juuri edellä on kirjoitettu. No moni purkaa huonoa oloaan, joku taas haluaa päästä pätemään, mukamas tiedoillaan ja joku taas haluaa muuten vaan olla ns. "asiantuntija", vaikka ei ole koskaan ollut missään tekemisissä ko asian kanssa.

      No jokainen tyylillään, mutta valitettavasti on joku voi saada hyvinkin väärän kuvan tämän palstan tekstien pohjalta.

      • 3+10

        "Melkoista "kiihkouskovaisten" selittelyä näyttää tämänkin otsikon alla olevan. "
        sinä sitten vedit uskonnon tähän mukaan kun ei faktoja enää löydy.

        " Vaahdotaan vaan jostain tietystä pienestä näkökulmasta"
        sunnuntaityö ei ole pieni näkökulma!


      • lsisks isäntä tietää kai

        Ohohoh vsrsinainen asiantuntija kommentoija, joka ei yritä päteä, mutta ei tuo asiaan mitään uutta tietoa kuin kirjoittajan mollaaminen.
        varmasti kilpailua pelkäävä laiska isäntä


    • Hienoa!!!

      Hienoa, että entinen työnantajasi hävisi jutun ja joutui nöyrtymään lain edessä. Toivottavasti hän myös otti tapauksesta opikseen eikä enää yritä huijata ihmisiä. Ex-työnantajasihan joutuu maksamaan lisäksi omansa ja sinun oikeudenkäyntikulut joten kalliiksi tuli hänelle.

      Älä todellakaan enää edes yritä takaisin taksi-alalle, on olemassa lukuisia paljon parempia aloja.

      • Mitäs ny?

        Entäpä kun kuski kavaltaa taksin kassasta ja ostelee taksin luottokortilla omiaan yhteensä tuhansien eurojen edestä. Näin syntyneitä velkoja ei saa perittyä muutoin kuin käräjäoikeuden päätöksellä. Kesken käräjöinnin tämä em. kuski keksiikin, että hänellähän onkin ylityökorvauksia saamatta. (Tämä siis jo lähes vuosi työsuhteen päättymisen jälkeen.) kuski sai aikanaan vapaasti hoitaa vuoronsa ja oli sovittu, että ylitöitä ei tehdä. Hän ei myöskään tehnyt sunnuntaitöitä. Koskaan aiemmin mahdolliset ylityöt eivät tulleet esiin. Jos sellaisia olisi ollut, olisi kuski varmaankin aikanaan korvauksia pyytänyt.


      • joonas2222
        Mitäs ny? kirjoitti:

        Entäpä kun kuski kavaltaa taksin kassasta ja ostelee taksin luottokortilla omiaan yhteensä tuhansien eurojen edestä. Näin syntyneitä velkoja ei saa perittyä muutoin kuin käräjäoikeuden päätöksellä. Kesken käräjöinnin tämä em. kuski keksiikin, että hänellähän onkin ylityökorvauksia saamatta. (Tämä siis jo lähes vuosi työsuhteen päättymisen jälkeen.) kuski sai aikanaan vapaasti hoitaa vuoronsa ja oli sovittu, että ylitöitä ei tehdä. Hän ei myöskään tehnyt sunnuntaitöitä. Koskaan aiemmin mahdolliset ylityöt eivät tulleet esiin. Jos sellaisia olisi ollut, olisi kuski varmaankin aikanaan korvauksia pyytänyt.

        Kyllä tällaiset velat olisit voinut kuitata palkasta. Toki tällöin sinun on kyettävä näyttämään toteen yllä kuvatun toiminnan.

        Jos ylityötä on tehty, etkä ole niihin puuttunut, olet ne hiljausesti hyväksynyt, ihan riippumatta siitä, mitä olette keskenään sopineet. Näin ollen olet velvollinen maksamaan tehdystä ylityöstä lain mukaisen korvauksen. Sinun pitäisi hoitaa ylityökorvausten maksaminen ajallaan, ja ihan pyytämättä. Mikäli näin et ole tehnyt on kuljettajalla oikeus saada maksamatta olevat ylityökorvaukset työsuhteen päättymisen jälkeenkin, mikäli nostaa kanteen kahden vuoden (muistaakseni) sisällä työsuhteen päättymisestä.


      • Mitäs ny?
        joonas2222 kirjoitti:

        Kyllä tällaiset velat olisit voinut kuitata palkasta. Toki tällöin sinun on kyettävä näyttämään toteen yllä kuvatun toiminnan.

        Jos ylityötä on tehty, etkä ole niihin puuttunut, olet ne hiljausesti hyväksynyt, ihan riippumatta siitä, mitä olette keskenään sopineet. Näin ollen olet velvollinen maksamaan tehdystä ylityöstä lain mukaisen korvauksen. Sinun pitäisi hoitaa ylityökorvausten maksaminen ajallaan, ja ihan pyytämättä. Mikäli näin et ole tehnyt on kuljettajalla oikeus saada maksamatta olevat ylityökorvaukset työsuhteen päättymisen jälkeenkin, mikäli nostaa kanteen kahden vuoden (muistaakseni) sisällä työsuhteen päättymisestä.

        Eikö olisi ensin kuitenkin fiksua keskustella työnantajan kanssa mahdollisista ylitöistä tai muka saamattomista korvauksista. On aikamoinen paukku saada haaste käräjille syytettynä työaikarikoksesta yli vuosi työsuhteen päättymisen jälkeen. Toimitaanko kaikilla muillakin aloilla näin, että keskustellaan vain poliisin välityksellä? Huom. Työsuhteen päättymiseen ei liittynyt riitaa tai muutakaan epäselvää. Taksin toiminta lopetettiin, joten kuljettajalle ei ollut enää tarjota työtä.


    • jaa3

      valitettavaa että näin kävi.Siinä varmaan on työntekijälläkin ollut pahamieli. Tuo prosenttipalkka joka sisältää kaiken on ollut taksissa aina, työaikalaki on vuosien myötä vain muuttunut. Prosentti on myös noussut pilviin, kun itse aloitin -90 oli prosentti 25-30, ja nousi aina taksankorotuksen myötä niinkuin nytkin. Yrittäjät kilpaillessaan työntekijöistä on ajanut itsensä pussiin, on selvää että 38 % jälkeen työnantajalle ei jää enää edes 9%.- mistä maksat yllättävät menot sair. korv., kulut esim työntekijän aiheuttaman kolarin jälkeen. Mutta tähän on tultu kulut on noussut pilviin, yrittäjän rahkeet ei oikein kestä ajaa niitä yksin pois, kotonakin välillä pitää käydä, tätyy ostaa itselleen vapaa aikaa (työntekijä) ja palkka prosentti on kovaksi noussut. kukaan ei halua tes palkkaa (surkea), paitsi sunnuntaina. MUTTA prosenti pitäisi olla 25, jotta lisille olisi tilaa. Jokainen ymmärtää, myös työntekijä että ei 38% :iin enää voi maksaa mitään lisiä. Sit vois tulla jo tekn. inssikin taksiin töihin, niinku -90 luvulla tulikin ja jäi. No nämä on ikäviä riitatilanteita jossa aina työnantajaa lyödään kuin vierasta sikaa. Mutta kyllä työntekijäkin on tätä tilanetta ennen kokenut jotain ikävää.

      • Surkea ja surkea...

        "Kukaan ei halua tes palkkaa (surkea)".

        Ajat 10 tunnin vuoron, jonka aikana pidät tunnin verran taukoa. Palkkaa saat kahdeksalta tunnilta 8 x 11,80 = 94,40 euroa. 38 % provisiolla alvillisen kassan pitäisi olla 273 euroa, että pääsisi samaan. No tämä on vielä ihan hyvin tehtävissä (n. 30 euroa tunnissa), mutta jotta tes-palkkaa voitaisiin kuvailla surkeaksi, niin kyllähän eron pitäisi olla tuntuva, esim. 20 %. Kaksikymmentä prosenttia kovempi palkka (113,30 euroa) vaatisi jo 330 euroa alvillista kassaa joka päivä (36,67 €/h). Ja nyt siis puhutaan vuorosta, jossa ei ole mitään lisiä nostamassa tes-palkan tasoa. Jokainen tietää itse pääseekö joka vuorossa tuohon tasoon tai onko se pitkän ajan keskiarvo. Esim. kolmena päivänä kuukaudessa kassa jää 250 euroon, niin kuukauden muina päivinä pitääkin saada jo 345 euroa alvillista kassaa tuon eron tasaamiseksi.

        Kyllä provikkapalkalla pääsee samaan ja ylikin tes-palkasta, mutta ei se tes-palkka mikään surkea ole suurimmalle osalle kuljettajista. Joku 10-20 sentin ero tuntipalkassa (16-32 €/kk) ei mielestäni riitä kuvaamaan tes-palkkaa surkeaksi kun vertaa mitä sillä erolla saa. Stressittömyyttä, ennakoitavuutta, sopimisen helppoutta jne.


      • edellinen
        Surkea ja surkea... kirjoitti:

        "Kukaan ei halua tes palkkaa (surkea)".

        Ajat 10 tunnin vuoron, jonka aikana pidät tunnin verran taukoa. Palkkaa saat kahdeksalta tunnilta 8 x 11,80 = 94,40 euroa. 38 % provisiolla alvillisen kassan pitäisi olla 273 euroa, että pääsisi samaan. No tämä on vielä ihan hyvin tehtävissä (n. 30 euroa tunnissa), mutta jotta tes-palkkaa voitaisiin kuvailla surkeaksi, niin kyllähän eron pitäisi olla tuntuva, esim. 20 %. Kaksikymmentä prosenttia kovempi palkka (113,30 euroa) vaatisi jo 330 euroa alvillista kassaa joka päivä (36,67 €/h). Ja nyt siis puhutaan vuorosta, jossa ei ole mitään lisiä nostamassa tes-palkan tasoa. Jokainen tietää itse pääseekö joka vuorossa tuohon tasoon tai onko se pitkän ajan keskiarvo. Esim. kolmena päivänä kuukaudessa kassa jää 250 euroon, niin kuukauden muina päivinä pitääkin saada jo 345 euroa alvillista kassaa tuon eron tasaamiseksi.

        Kyllä provikkapalkalla pääsee samaan ja ylikin tes-palkasta, mutta ei se tes-palkka mikään surkea ole suurimmalle osalle kuljettajista. Joku 10-20 sentin ero tuntipalkassa (16-32 €/kk) ei mielestäni riitä kuvaamaan tes-palkkaa surkeaksi kun vertaa mitä sillä erolla saa. Stressittömyyttä, ennakoitavuutta, sopimisen helppoutta jne.

        Näköjään, nyt kun luin mitä olin kirjoittanut, meni koko homma heti alusta perseelleen koska palkkaahan saa yhdeksältä tunnilta eli 106,2 euroa. No jokainen osaa laskea itse ja tes-palkkauksen edut vain korostuvat kun tuo virhe korjataan.


      • 17+11
        edellinen kirjoitti:

        Näköjään, nyt kun luin mitä olin kirjoittanut, meni koko homma heti alusta perseelleen koska palkkaahan saa yhdeksältä tunnilta eli 106,2 euroa. No jokainen osaa laskea itse ja tes-palkkauksen edut vain korostuvat kun tuo virhe korjataan.

        niin tässäkin kuussa on tullut 10h vuoroja ajettua jossa on melkein puolet tolpalla odottelua?
        mitess palkka lasketaan odotusajalta?


      • mat op
        17+11 kirjoitti:

        niin tässäkin kuussa on tullut 10h vuoroja ajettua jossa on melkein puolet tolpalla odottelua?
        mitess palkka lasketaan odotusajalta?

        Odotusaika plus ajoaika on palkka.


      • Tsuhna
        17+11 kirjoitti:

        niin tässäkin kuussa on tullut 10h vuoroja ajettua jossa on melkein puolet tolpalla odottelua?
        mitess palkka lasketaan odotusajalta?

        Provikkapalkan kun jaat työtuntien määrällä, niin saat siitä itsellesi tuntipalkan, jota olet tienannut vuorosi ajan työssä ollessasi. Tolpalla istuminen on taksinkuljettajan työtä, kahvilla istuminen ei ole. Jokaisen kuljettajan pitäisi pitää lakisääteinen 30 minuutin tai pidempi tauko jossain välissä, jolloin ei ole tolpalla tai muuten valmiudessa ottamaan keikkaa vastaan ja jolta ajalta ei makseta palkkaa. Kaikki palkattomien taukojen ulkopuolinen aika on palkallista työaikaa.


      • 17+19
        Tsuhna kirjoitti:

        Provikkapalkan kun jaat työtuntien määrällä, niin saat siitä itsellesi tuntipalkan, jota olet tienannut vuorosi ajan työssä ollessasi. Tolpalla istuminen on taksinkuljettajan työtä, kahvilla istuminen ei ole. Jokaisen kuljettajan pitäisi pitää lakisääteinen 30 minuutin tai pidempi tauko jossain välissä, jolloin ei ole tolpalla tai muuten valmiudessa ottamaan keikkaa vastaan ja jolta ajalta ei makseta palkkaa. Kaikki palkattomien taukojen ulkopuolinen aika on palkallista työaikaa.

        "tai muuten valmiudessa ottamaan keikkaa vastaan ja jolta ajalta ei makseta palkkaa."
        maksetaanko muulta ajalta palkkaa?


      • 15+1
        17+19 kirjoitti:

        "tai muuten valmiudessa ottamaan keikkaa vastaan ja jolta ajalta ei makseta palkkaa."
        maksetaanko muulta ajalta palkkaa?

        Maksetaan. Joko provisiona tai tuntipalkkana sen mukaan mitä olet sopinut. Provisiopalkka jakautuu tasaisesti jokaiselle työtunnille/-minuutille, jonka olet tehnyt. Tauot eivät ole työaikaa.


      • tapsa3
        15+1 kirjoitti:

        Maksetaan. Joko provisiona tai tuntipalkkana sen mukaan mitä olet sopinut. Provisiopalkka jakautuu tasaisesti jokaiselle työtunnille/-minuutille, jonka olet tehnyt. Tauot eivät ole työaikaa.

        "Maksetaan. Joko provisiona tai tuntipalkkana sen mukaan mitä olet sopinut. Provisiopalkka jakautuu tasaisesti jokaiselle työtunnille/-minuutille, jonka olet tehnyt. Tauot eivät ole työaikaa."

        en ole saanut työstä aina palkkaa vaikka se ei ole taukoa ollut.
        on sattunut viimeisen viikon aikana kaksi kertaa, että lähitaksista on tullut tilaus ja osoite ajaa osoitteeseen mistä ei ole asiakasta tullutkaan, mittari ollut päällä 10min. sitten 49E eli hukka-ajoksi. kukaan ei suostu tälläista aikaa korvaamaan vai onko se vapaa aikaa?
        lähitaksilla ei ole korvausvelvollisuutta vaikka pyytää ajamaan osoitteeseen eikä sitä saa perua koska kujettaja on ohjeen mukaan kuitenkin korvausvelvollinen jos ei mene ja jos siitä aiheutuu asiakkaalle kuluja.
        kummallista että korvausvelvollisuus toimii vain toiseen suuntaan?

        ja sinä vielä väität, että kaikelta muulta ajalta maksetaan, poislukien tauot?


    • Lipalla käynyt

      Huomenna taas 28,36€ /h. Keskellä päivää.

    • Saunan taa.

      Että tulit töihin ja teit sopimuksen työnantajasi kanssa prosenttipalkkauksesta? Sitten et noudatakkaan kahdenvälistä työsopimusta ja haet toisenlaista palkkaa oikeusteitse? Tuollaiset pitää marssittaa saunan taa ja....... Onneksi et tehnyt minulle tuota temppua.....

      • 7+4

        Onneksi en valinnut sinua silloin kun valitsin autoa mitä rupesin ajamaan.
        Sulla olisi nenä punoittanut muulloinkin kun perjantai-iltaisin ja läski olisi ruvennut tummumaan.


    • pois loiset

      Eipä olisi tätäkään oikeusprosessia tarvittu jos taksiluvat olisivat vapautettu kiintiöistä ja kartelli purettu.
      Kukapa kävisi ikeutta itseään vastaan kun itse olisi itselle isäntä.

      • Euron tyttö

        Kuules poju. Jokaisessa viestissäsi vedät tämän taksilupien vapautuksen esiin. Miten sitten käy kun huomaat, että tekemäsi tunnit eivät riitä elämiseen ja auton kulujen maksamiseen. Juu. Ensin venytät jokaista päivää 10:een tuntiin ja kun sekään ei riitä, ajat 12 tuntia. Pian huomaat, ettet jaksa kaikkea itse. Palkkaat kuskin. Saat omaakin elämää, mutta entäpä sitten. Oletko isäntänä samassa tilanteessa missä parjaamasi isännät ovat juuri nyt? Kaikkea ei yksin voi eikä jaksa.


      • yks isäntä
        Euron tyttö kirjoitti:

        Kuules poju. Jokaisessa viestissäsi vedät tämän taksilupien vapautuksen esiin. Miten sitten käy kun huomaat, että tekemäsi tunnit eivät riitä elämiseen ja auton kulujen maksamiseen. Juu. Ensin venytät jokaista päivää 10:een tuntiin ja kun sekään ei riitä, ajat 12 tuntia. Pian huomaat, ettet jaksa kaikkea itse. Palkkaat kuskin. Saat omaakin elämää, mutta entäpä sitten. Oletko isäntänä samassa tilanteessa missä parjaamasi isännät ovat juuri nyt? Kaikkea ei yksin voi eikä jaksa.

        Kyllä voi ja jaksaa. Paitsi jos ruikuttaa koko ajan.


      • 6+4
        Euron tyttö kirjoitti:

        Kuules poju. Jokaisessa viestissäsi vedät tämän taksilupien vapautuksen esiin. Miten sitten käy kun huomaat, että tekemäsi tunnit eivät riitä elämiseen ja auton kulujen maksamiseen. Juu. Ensin venytät jokaista päivää 10:een tuntiin ja kun sekään ei riitä, ajat 12 tuntia. Pian huomaat, ettet jaksa kaikkea itse. Palkkaat kuskin. Saat omaakin elämää, mutta entäpä sitten. Oletko isäntänä samassa tilanteessa missä parjaamasi isännät ovat juuri nyt? Kaikkea ei yksin voi eikä jaksa.

        suosittelen että lopetat tupakanpolton ja alat harrastaa jotain liikuntaa säännöllisesti ja syöt terveellisesti, niin kyllä jaksaa vaikka mitä.


      • terve mies
        yks isäntä kirjoitti:

        Kyllä voi ja jaksaa. Paitsi jos ruikuttaa koko ajan.

        Olet poikkeuksellinen jaksaja, suorastaan robotti. No, robotit eivät tarvitse kavereita, perhe-elämää, vaimoa, asuntoa eikä vapaa-aikaa. Kesät, talvet, Joulut ja Juhannukset sitten aina töissä? Koskahan robotin koneisto pettää? Itse vaihtaisin sinuna alaa, eläminen ei ole elämisen arvoista...

        Itse ajoin aikanaan neljä vuotta yksin. Sairastuin burnoutiin, siitä toipuminen kesti monta vuotta. Sairastumiseni jälkeen olen pitänyt palkallisia kuljettajia ja ajan vain harvoin. Paljon ei jää rahaa, vaan elämäkin tuntuu elämisen arvoiselta.

        Ruikuttamatta sitten vaan jaksamisia. Olet kypsä, ennenkuin huomaatkaan. :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe