Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Autistinen mies

Akateeminen nainen

Pitäisikö unohtaa mukava, älykäs (väitellyt tohtoriksi ym.) ja omillaan pärjäävä mies, joka on autistinen? Miehen kanssa on helppo keskustella syvällisiä, jota itse akateemisena naisena pidän erittäin tärkeänä asiana, mutta tunnepuolella miehen ilmaisutaito on hyvin haparoivaa ja rajoittunutta. Hän antaa ulkopuolisille helposti töykeän ja itsekeskeisen vaikutelman, mutta todellisuudessa hän on hyvin kiltti ja auttavainen - hän ei vaan osaa tuoda sitä esille niin kuin muut.

Itseäni tämä ei haittaa, koska olen päässyt samalle aaltopituudelle miehen kanssa... Ympäristön reaktiot kuitenkin pelottavat. Ymmärtäisikö kukaan, jos alkaisin seurustella ja menisin ehkä naimisiinkin autistisen miehen kanssa? Ottaisivatko kaikki ystävät ja sukulaiset kilometrin verran etäisyyttä, jos mieheni olisi autistinen ja silmiinpistävän erilainen?

5

4254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autistinen?

      Jos mies on ns. asperger niin miksei, muista kuitenkin että väärinymmärryksiä tulee aina, huumoria tulet tarvitsemaan. Mutta jos ajattelet mitä muut ihmiset ajattelevat, niin unohda suosiolla koko juttu.

    • autistiko

      Akateemisuuteesi viitaten, ole hyvä ja tarkista vähän termejä. Sä et todennäköisesti edes jäisi pohtimaan, jos mies olisi todella autistinen,aspergeriin kuvaamasi viittaa.
      En tiedä miksi kyselet täällä tai yleensäkään missään, jos olisit rakastunut häneen, silloin näkisit ja tietäisit, ettei sillä ole mitään väliä, mitä ympärilläolevat ajattelevat, ei edes sillä ottaako kuka miten pitkän välimatkan. Luulen ma, että sä jotenkin koet tilanteen imartelevana, mutta toisaalta häpeät, jos miehestä ulospäin ei ensimmäisenä huo'ukkaan akateeminen, sulavakäytöksinen ~ehkä tasoisesi ihminen. Tutkiskele omaa sisintäsi, ja mieti mikä on tärkeintä:miellyttää ympäristöä vai löytää hyvä ja tasapainoinen ihmissuhde (teillä perusteet tuntuisi olevan jo kunnossa). Mikä se sitten on onnen mitta; se että viihtyy kumppaninsa kanssa, vai että saa kumartaa ulkopuolisten kiitoksille.

      • noniin

        Oletko koskaan kuullut käsitteestä "high functioning autism"? Se on ihan klassinen autismi vähintään normaalilla älykkyysosamäärällä. Tunsin yhden HFA-pojan, joka kävi vuosi sitten kymppiluokan, ja olin tosi yllättynyt kun sain selville että siinä on jotain vikaa... Se kyllä kävi kaikenlaisissa terapioissa monta kertaa viikossa, mutta se ei oikeesti vaikuttanut mitenkään poikkeavalta. Voin hyvin kuvitella, että terapian avulla, se on joskus 20 vuoden päästä hyvin menestyvä mies jolla on vaimo ja pari lasta... Ehkä sitten Asperger-vaimo, jota miehen erityis-piirteet ei niin haittaa, mutta vaimohan se sekin on.


      • noniin
        noniin kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut käsitteestä "high functioning autism"? Se on ihan klassinen autismi vähintään normaalilla älykkyysosamäärällä. Tunsin yhden HFA-pojan, joka kävi vuosi sitten kymppiluokan, ja olin tosi yllättynyt kun sain selville että siinä on jotain vikaa... Se kyllä kävi kaikenlaisissa terapioissa monta kertaa viikossa, mutta se ei oikeesti vaikuttanut mitenkään poikkeavalta. Voin hyvin kuvitella, että terapian avulla, se on joskus 20 vuoden päästä hyvin menestyvä mies jolla on vaimo ja pari lasta... Ehkä sitten Asperger-vaimo, jota miehen erityis-piirteet ei niin haittaa, mutta vaimohan se sekin on.

        Olen siis sitä mieltä, että autismi ei sinänsä ole mikään este. Se on niin yksilöllistä, kuinka paljon autismi haittaa elämää... Joidenkin asiantuntijoiden mukaanhan se ei välttämättä ole edes mikään haitta, vaan pelkästään erilaisuus. Älä siis liikaa kiinnitä huomiota sanaan autismi, vaan yritä ajatella miestä kuin ketä tahansa muutakin - jokaisella on ongelmansa, olipa niillä joku erityinen nimi tai ei.


      • autistiko
        noniin kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut käsitteestä "high functioning autism"? Se on ihan klassinen autismi vähintään normaalilla älykkyysosamäärällä. Tunsin yhden HFA-pojan, joka kävi vuosi sitten kymppiluokan, ja olin tosi yllättynyt kun sain selville että siinä on jotain vikaa... Se kyllä kävi kaikenlaisissa terapioissa monta kertaa viikossa, mutta se ei oikeesti vaikuttanut mitenkään poikkeavalta. Voin hyvin kuvitella, että terapian avulla, se on joskus 20 vuoden päästä hyvin menestyvä mies jolla on vaimo ja pari lasta... Ehkä sitten Asperger-vaimo, jota miehen erityis-piirteet ei niin haittaa, mutta vaimohan se sekin on.

        Kyllähän se vaan on niin, että tässäkin asiassa vaikuttaa hyvin pitkälle se, milloin on sattunut syntymään. Tällä hetkellä n.25vuotias autisti ei ole kovin kummosta terapiaa ja hoitoa saanu lapsuudessaan, lähes pelkästeen diagnoosin, ja lisäksi sen mitä kenenkin vanhemmat on jaksaneet lapselleen taistella.

        Perinteinen autisti, n.35-40vuotias, on valitettavasti ikäluokkaa, jolle ei ole tarpeeksi varhain ollut mitään kuntotutusta, terapiaa. Itse tarhalla jo 80-luv. alussa työskenneelleenä muistan liiankin hyvin, kuinka ei ollut erityisosaamista ja ohjaamista, vaan esimerkiksi opiskelijat sai autistin "ohjaukseensa", joka käytännössä tarkoitti, että menivät johonkin sivummalle tappamaan aikaa, ja "katsomaan ettei se juokse ympäriinsä huutamassa". "hoito" saattoi olla musiikin kuuntelua,mutta mitään varsinaisen ammatillista ja terapeuttista en muista kenellekään juuri annetun, koska tietoa ei ollut tarpeeksi. Tämän paivän autistiset lapset ja nuoret ovat onneksi asiantuntijoiden hoidossa, jolloin on mahdollisuus saavuttaa hyvinkin positiivisia tuloksia = loppujen lopuksi monellekin jää autismin kaltaisia piirteitä = asperger , mutta jos tohtorintason tutkintoa on jo suorittanut, on todella kyse joko nuoresta ihmelapsesta tai sitten kyse on Aspergerista, joka taas tuntuu ja haittaa ihmisen oppimista ja kehittymistä eri tavalla.

        Kenenkään tulevaisuuksia en käy ennustelemaan, mutta arvatenkin puhumme aivan eri asiasta, jos puhutaan tämän päivän autistisesta aikuisesta tai lapsesta, nuoresta jolla on autismi diagnoosi. Perustuen siihen, ettei silloin kun tänään n. 25 ja sitä vanhemmat autistit olivat lapsia, ja kehittymiselle ja terapioille otollisina vuosina ollut mitään terapiaa tarjolla. Hyvä että oli rantautunut edes koko sana periferiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe