Vaparien jäsenmaksu maksamatta - pidin juhlat

eroavapareista

Hei kaikki,

kerroin aiemmin, että päätin kevään kunniaksi jättää vaparien jäsenmaksun maksamatta. Sanoin jossain välissä, että säästyneillä rahoilla voisi pitää pienet juhlat. Mollaajat tietysti hyökkäsivät kimppuun ja sanoivat, ettei niillä rahoilla kovin kummia juhlia pidetä.

En tiedä, millaisia mahtijuhlia mollaajat ajattelivat, mutta minä pidin ystäväni kanssa pienet juhlat. Pienet ovat ihan kivoja, ehkä kivempia kuin mahtijuhlat.

Oikeastaan osallistuin ystäväni syntymäpäiväjuhlien järjestelyyn. Ystäväni on uskovainen ja hän halusi, että lauletaan virsi. Yllätin itseni järjestämästä juhliin virren sanoja. Kun laulu sitten raikui (tai lähinnä ne lauloivat, jotka osasivat virren), minä ajattelin, että noin vain voin olla paikalla.

Ei tarvitse pilkata tai moittia ystävääni edes mielessäni, koska en ole vapaa-ajattelija. Saatoin vain iloita ystäväni juhlissa, joiden järjestelyihin panin jäsenmaksurahat. Näin vapaaksi voi tulla, kun ei ole vapari

23

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävähyvä

      Oikeastaan et siis pitänyt juhlia, vaan osallistuit jollain osuudella ystäväsi juhlajärjestelyihin.
      Tiesit varmaan, että vapaa-ajattelijatkaan eivät pilkkaa ystäviään. Toki ystävääkin voi moittia, jos tämä tekee jotain typerää, mutta ei tämän juhlapäivänä, Vapaa-ajattelija voi olla hyvä ystävä uskovan kanssa, kas kun uskonnon vapaus on vapaa-ajattelijoille tärkeää - saa uskoa tai olla uskomatta oman vapaahtoisen valinnan pohjalta. (Tätä ei pidä sekoittaa siihen, että uskontoa tai uskonnottomuutta väkisin tuputettaisiin kenellekään)

      Sinulle vapautta on siis se, että voit halutessasi osallistua ystäväsi järjestämii juhliin. Oikein hienoa, ystävät ovat tärkeitä meille kaikille. En itse ole vastaavasti koskaan kokenut, että vapaa-ajattelius mitenkään rajoittaisi ystävyyssuhteitani, ei uskoviin eikä uskonnottomiin.

    • eroavapareista

      Kyllä vapaa-ajatteluun kuuluu ihmisten arvosteleminen hölmöinä pidetyistä näkemyksistä: "Vapaa-ajattelu tarkoittaa uskonnosta vapaata ajattelua, joka suhtautuu arvostelevasti kirkkoon ja sen yhteiskunnalliseen vaikutukseen"
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaa-ajattelu

      Se on sitten eri asia, miten kukin vapari tätä ohjelmaansa toteuttaa. Vain innokkaimmat rupeavat syyttelemään ystäväänsä tämän syntymäpäivänä ääneen. Mutta koska en ole vapaa-ajattelija, minun ei tarvinnut syyttää ystävääni edes mielessäni. Näin vapaa nykyään olen.

      • korjaussarja

        "..suhtautuu arvostelevasti kirkkoon ja sen yhteiskunnalliseen vaikutukseen"
        Huomaatko? Ei arvostelevasti uskovaisiin tms. Kirkon ja uskonnon arvostelu ja kritiikki on eri asia, kuin uskovaisten arvostelu.

        On aivan omaa tulkintaasi, että ketään pitäisi syytellä uskovaisuudestaan.


      • eroavapareista
        korjaussarja kirjoitti:

        "..suhtautuu arvostelevasti kirkkoon ja sen yhteiskunnalliseen vaikutukseen"
        Huomaatko? Ei arvostelevasti uskovaisiin tms. Kirkon ja uskonnon arvostelu ja kritiikki on eri asia, kuin uskovaisten arvostelu.

        On aivan omaa tulkintaasi, että ketään pitäisi syytellä uskovaisuudestaan.

        Ihmisethän ne kirkossa ja yhteiskunnassa vaikuttavat. Ei ole uskontoa ilman ihmistä. Tuo on taas sitä ilkeämielisyyttä, että uskontoa muka vain arvostellaan. Kyllä se on monelle niin henkilökohtainen asia. Sitä paitsi miksi minun pitäisi esimerkiksi ystävääni arvostella siitä, että että hän haluaa tällä lailla juhlia ja uskonnottomat vieraat altistuvat samalla uskonnolle. Minun ei tarvitse kantaa taakkaa tuommoisesta. Olen vapaa. Ennen kaikea olen vapaa vapaa-ajattelusta.


      • eroavapareista kirjoitti:

        Ihmisethän ne kirkossa ja yhteiskunnassa vaikuttavat. Ei ole uskontoa ilman ihmistä. Tuo on taas sitä ilkeämielisyyttä, että uskontoa muka vain arvostellaan. Kyllä se on monelle niin henkilökohtainen asia. Sitä paitsi miksi minun pitäisi esimerkiksi ystävääni arvostella siitä, että että hän haluaa tällä lailla juhlia ja uskonnottomat vieraat altistuvat samalla uskonnolle. Minun ei tarvitse kantaa taakkaa tuommoisesta. Olen vapaa. Ennen kaikea olen vapaa vapaa-ajattelusta.

        Kas, ei kai kenenkään ole ollut pakko noihin juhliin osallistua, eikä kukaan ole auktoriteettiasemassa ohjannut osallistujia virsilauluunkaan? Yllähän nimenomaan korostettiin vapaaehtoisuutta näissä aioissa.


      • eroavapareista
        jimmyogg kirjoitti:

        Kas, ei kai kenenkään ole ollut pakko noihin juhliin osallistua, eikä kukaan ole auktoriteettiasemassa ohjannut osallistujia virsilauluunkaan? Yllähän nimenomaan korostettiin vapaaehtoisuutta näissä aioissa.

        Kyllä jokainen näkee näillä palstoilla millaista kieltä vaparit käyttävät ihmisistä, joilla sattuu olemaan uskonnollinen vakaumus. Turhaa kaunistelet. Minä olen saanut tarpeeksi vapareista ja vapaa-ajattelusta. Siksi jäsenmaksu jäi maksamatta. En halua olla vapari.


      • kysynvaan
        eroavapareista kirjoitti:

        Kyllä jokainen näkee näillä palstoilla millaista kieltä vaparit käyttävät ihmisistä, joilla sattuu olemaan uskonnollinen vakaumus. Turhaa kaunistelet. Minä olen saanut tarpeeksi vapareista ja vapaa-ajattelusta. Siksi jäsenmaksu jäi maksamatta. En halua olla vapari.

        Oletko joskus ollut vapaa-ajattelijayhdistyksen jäsen?


    • Humanisti-vapari

      Vapariyhdistysten jäsenmaksut ovat 20-25 euron luokkaa. Olemalla jäsen ja maksamalla jäsenmaksun on osaltaan tukemassa uskonnottomien ihmisten yhdenvertaisuutta sekä uskonnon ja vakaumuksen vapauden kehitystä maassamme - ja maailmassa. Olemmehan Euroopan ja maailman liittojen jäsen, ja sivustolla www.iheu.org julkaistu Ajatuksen vapaus2014 -raportti osoittaa, että ihmisoikeustyöllä on maailmassa tällä saralla vielä tosi paljon tehtävää. Jos haluat vastustaa kuolemantuomioita uskosta luopumisesta ja uskonnon arvostelusta, tuet vapareita.

      • eroavapareista

        Tämä ulkomainen yhteistyö on vapareille tärkeää. Sen varjolla joku itsensä eliittivapariksi korottanut pääsee rivivaparien kustantamalle matkalle. Pidän mieluummin juhlat ystäväni kanssa kuin maksan toisten ulkomaanreissuja. Vaparit voivat matkustaa omilla rahoillaan.


      • Hyhhyhhuijaaa
        eroavapareista kirjoitti:

        Tämä ulkomainen yhteistyö on vapareille tärkeää. Sen varjolla joku itsensä eliittivapariksi korottanut pääsee rivivaparien kustantamalle matkalle. Pidän mieluummin juhlat ystäväni kanssa kuin maksan toisten ulkomaanreissuja. Vaparit voivat matkustaa omilla rahoillaan.

        Haluatko Suomeenkin systeemin, jossa kirkosta eroamisesta ja uskonnon arvostelusta uhkaa kuolemantuomio? Etkö valitä edistää uskonnonvapautta maailmalla? Onko pakanalähetys, jossa mollataan homoja ja syntyvyyden säännöstelyä, lähinnä sydäntäsi?


      • Hyhhyhhuijaaa
        Hyhhyhhuijaaa kirjoitti:

        Haluatko Suomeenkin systeemin, jossa kirkosta eroamisesta ja uskonnon arvostelusta uhkaa kuolemantuomio? Etkö valitä edistää uskonnonvapautta maailmalla? Onko pakanalähetys, jossa mollataan homoja ja syntyvyyden säännöstelyä, lähinnä sydäntäsi?

        Kirkolla on viisi lähetysjärjestöa, joita se tukee mm. jäsenmaksuvaroin. Kolme niistä on homovihamielisiä. Mille niistä keräätte rahaa "juhlissanne"? Espoon seurakunnat päättivät tukea 2 miljoonalla erurolla ihan kirkolisverovaroistakin...


      • eroavapareista
        Hyhhyhhuijaaa kirjoitti:

        Haluatko Suomeenkin systeemin, jossa kirkosta eroamisesta ja uskonnon arvostelusta uhkaa kuolemantuomio? Etkö valitä edistää uskonnonvapautta maailmalla? Onko pakanalähetys, jossa mollataan homoja ja syntyvyyden säännöstelyä, lähinnä sydäntäsi?

        Minä en nyt oikein ymmärrä, mihin sinä pyrit. Minä kunnioitan myös uskovaisia, koska minä kunnioitan ihmisiä. Minusta ihmisarvo ja oikeudet kuuluvat myös uskovaisille.

        En halua kuolemantuomioita kellekään enkä kannata vaparien vihapuhettakaan, jossa jopa minut, joka ainoastaan olen jättänyt vaparien jäsenmaksun maksamatta leimataan kuolemantuomioiden kannattajaksi.

        Jos se, ettei maksa vapareille, tekee ihmisestä uskonnollisten kuolemantuomioiden kannattajan, Suomessa on todella paljon kuolemantuomioiden kannattajia. Huomaatko miten järjettömiä ja leimaavia näkemyksiä esität? Miksiköhän?

        Pelkäätkö, että matkarahat vähenevät? Se on ihan oikein! Vapareiden on syytä maksaa itse omat vapaa-ajan matkansa. Niin muutkin ihmiset tekevät.


      • Hyhhyhhuijaaa kirjoitti:

        Kirkolla on viisi lähetysjärjestöa, joita se tukee mm. jäsenmaksuvaroin. Kolme niistä on homovihamielisiä. Mille niistä keräätte rahaa "juhlissanne"? Espoon seurakunnat päättivät tukea 2 miljoonalla erurolla ihan kirkolisverovaroistakin...

        Ei vaan seitsemän tai kuusi, ks. http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/967A2A731662014CC2256FEA003EC253?openDocument&lang=FI (SLEF == SLEY på svenska). Ellen vallan väärässä ole, niin homoseksuaalisuuteen kielteisesti suhtautuvia on noista enemmän kuin kolme.

        Espoon seurakunta tukee viittä, mutta se on vain Espoon ratkaisu, muilla seurakunnilla on muita linjauksia.


      • eroavapareista
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei vaan seitsemän tai kuusi, ks. http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/967A2A731662014CC2256FEA003EC253?openDocument&lang=FI (SLEF == SLEY på svenska). Ellen vallan väärässä ole, niin homoseksuaalisuuteen kielteisesti suhtautuvia on noista enemmän kuin kolme.

        Espoon seurakunta tukee viittä, mutta se on vain Espoon ratkaisu, muilla seurakunnilla on muita linjauksia.

        Eikö näitä kirkon järjestöjä voi käsitellä jossain muualla? Siis mitä te tässä niitä selvitätte? Minä vain kerroin, että oli juhlat ja että käytin siihen vaparien jäsenmaksusta säästyneet rahat. Miten teidän höpinänne liittyy tähän?


      • korjaussarja
        eroavapareista kirjoitti:

        Eikö näitä kirkon järjestöjä voi käsitellä jossain muualla? Siis mitä te tässä niitä selvitätte? Minä vain kerroin, että oli juhlat ja että käytin siihen vaparien jäsenmaksusta säästyneet rahat. Miten teidän höpinänne liittyy tähän?

        No mitä mieltä olet vapaa-ajattelijoiden tavoitteista? Kannatettavia vai ei?
        Et pidä vapaa-ajattelijoista, vaan leimaat kaikki yhteen ja samaan muottiin, mutta mitä mieltä olet noista tavoitteista?

        Kuinka paljon olet aiemmin käyttänyt rahaa vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksuun?


      • eroavapareista
        korjaussarja kirjoitti:

        No mitä mieltä olet vapaa-ajattelijoiden tavoitteista? Kannatettavia vai ei?
        Et pidä vapaa-ajattelijoista, vaan leimaat kaikki yhteen ja samaan muottiin, mutta mitä mieltä olet noista tavoitteista?

        Kuinka paljon olet aiemmin käyttänyt rahaa vapaa-ajattelijoiden jäsenmaksuun?

        Minusta vaparit toimivat typerästi kerätessään rahaa omiin juhliin ja matkoihinsa, joille pääsee osallistumaan vain liiton sisäryhmä. Tämä on TODELLINEN tavoite, enkä pidä siitä.

        Olen suoltanut aivan liian paljon rahaa vapareille, joten en halua enää rikastuttaa heitä.


      • korjaussarja
        eroavapareista kirjoitti:

        Minusta vaparit toimivat typerästi kerätessään rahaa omiin juhliin ja matkoihinsa, joille pääsee osallistumaan vain liiton sisäryhmä. Tämä on TODELLINEN tavoite, enkä pidä siitä.

        Olen suoltanut aivan liian paljon rahaa vapareille, joten en halua enää rikastuttaa heitä.

        Et vastannut kysymykseen. Mitä mieltä olet vapaa-ajattelijoiden tavoitteista (http://vapaa-ajattelijat.fi/tavoitteet/) ? Kannatettavia vai ei?
        Olet ehkä eri mieltä siitä, ajaako liitto noita tavoitteita vai ei, mutta se on sinun näkemyksesi. Mutta jos liitto siis, näkemyksistäsi huolimatta, ajaisi listaamiaan tavoitteita, niin ovatko ne hyviä, huonoja vai yhdentekeviä?

        Milloin ja kuinka pitkään olet ollut vapaa-ajattelijayhdistyksen jäsen? Entä kirkon? Patin?


    • Humanisti-vapari

      Tämän ketjun aloitus on jälleen valheellista mollaustrollausta. Siis valheellista, jälleen.

      Seuraava viestini kohta ei ollut kommentti viestiketjun aloitukseen vaan se oli kommentti viestiketjun toiseen kirjoitukseen, jossa kyseenalaistettiin Vapaa-ajatelijain kansainvälinen toiminta:
      "Haluatko Suomeenkin systeemin, jossa kirkosta eroamisesta ja uskonnon arvostelusta uhkaa kuolemantuomio? Etkö valitä edistää uskonnonvapautta maailmalla? Onko pakanalähetys, jossa mollataan homoja ja syntyvyyden säännöstelyä, lähinnä sydäntäsi?"

      Teksti ei siis ollut kommentti ketjun aloitukseen, kuten tämän ketjun aloittaja antoi ymmärtää, vaan vapaa-ajattelijain ja humanistien kansainvälisen ihmisoikeustyön kyseenalaistamiseen. Kuolemantuomiot uskosta luopumisesta ja uskonnon arvostelusta ovat totta.

      Silloisen ketjun aloituksen kommentissani sen sijaan tuotiin esiin vain Vapaa-ajattelijain toimintaa, jossa yhtä osana mainittiin työmme kansainvälinen ulottuvuus.

      Vaparivihakampanjointi yhdistää toimintaansa näköjään myös henkilövihakampanjointia.

      • Humanisti-vapari

        Korjaus: Tämä viestini oli tarkoitettu "Vapari lyö julkaa leimaa" -ketjuun.


    • vapaudu.sinäkin

      Näinkin voi toimia, kun jättää vaparien jäsenmaksun maksamatta. Elämä vapautuu.

      Melkein vuoden takainen avaus, mutta kannattaa lukea.

    • juhlien.aika

      Uudet eroajat - uudet juhlat.

      • vapaa.kansalainen

        Viime vuonna juhlijoita tuli ennätysmäärä. Tänä vuonna uusi ennätys. Tsemppiä eroajille. Älä taivu painostukseen, jossa halutaan sinulta rahat ulos. Älä alistu vapareille, pysy vapaana.


    • OleOnnellinen

      Hieno pienen ihmisen vapautumiskertomus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35643
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      273
      22672
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11364
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      9001
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5271
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2142
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      38
      2051
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe