Kielillä puhumisesta

pohdintyt

Mistä johtuu että kielillä puhuvia kristittyjä löytyy lähinnä helluntaiseurakunnista ja muista ns. karismaattisista liikkeistä? Miksi luterilaisilla ei ole kielilläpuhumista samassa määrin? Jotkut opettavat että Pyhällä Hengellä täyttyminen täytyy ilmetä kielillä puhumisella?

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhua.palturia

      Se johtuu siitä, että hellariporukoissa esiintyy enemmän elämyshakuisuutta kuin esim perusluterilaisessa seurakunnassa,

      Kielilläpuhuminen on sellaista "jänskää" josta tulee kiva olotila. Yhden sorttista huumetta siis.

    • LuterilaisenVastaus

      Luterilaisen kirkon piirissä oleva "viidesläinen herätysliike" pitää sisällään aika paljon kielilläpuhujia ja siitä on kirjallisuutta.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_herätysliike
      http://personal.inet.fi/koti/rossi/viides.html

      Aikaisempien herätysliikkeiden, esimerkiksi körttiläisyyden syntyvaiheissa on esiintynyt kielilläpuhumista, mutta siihen ei ole kannustettu, eikä siitä ole opetettu, jolloin se on sukupolvien saatossa hävinnyt.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Telppäs-niityn_ihme


      Olen kirjoitellut aikojen kuluessa aika paljon kielilläpuhumisesta, joten laitan joitakin linkkejä kirjoituksiini:
      Taustaa
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/8721761#comment-41709360
      Kielilläpuhumiseni alkuhistoriaa
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/8721761#comment-41721626
      Käytäntöä
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/8721761#comment-41721644

      Lukemiani kirjoja kielilläpuhumisesta:
      Seppo Hämäläinen: Armolahjat arjessa. Kirjassa käsitellään kaikkia armolahjoja hyvin perusteellisesti ja käytännönläheisesti.

      Risto Santalan pienehkö kirja Armolahjoista armon tasolta.

      Merlin Carothersin kirjat, monetkin käsittelevät armolahjoja, esimerkiksi kielilläpuhumista käytännön tasolla. Alkajaisiksi voisi etsiä käsiinsä Kiitoskirjat, josta on uusia painoksia. Kirjoissa pääasiana on kaikesta kiittämisen siunauksellisuus.

      Muita: Ylistystiellä suuriin siunauksiin ja Taivasta maan päälle.

      Larry Christensson: Luterilaisena karismaattisessa uudistuksessa. Jo vanha kirja 70-luvulta, jos sellaisen jostain onnistuisi käsiinsä saamaan.

      Hayford, Jack: Lähemmäs Jumalan sydäntä. Kirja keskittyy lähinnä kielilläpuhumiseen. Kirjoittaja on helluntailainen, mutta ottaa kriittisesti kantaa helluntailaiseen kielilläpuhumisen opillisuuteen.

      Olli Valtosen kirjat:
      Kuitenkin sinua rakastetaan. Porvoo, Helsinki, Juva: WSOY, 1989
      Tuulet tulevat. Helsinki: Rukous-kustannus, 1994

      • LuterilaisenVastaus

        TIlanteeni on ehtinyt vuosien saatossa aika paljon muuttua.Enää kielilläpuhumiseni ei ole enää niin yhteisöllistä ja laajaspektristä, kute noissa linkeissä kuvaamani tilanne. Nykytilanne on enempi omaishoidollisen suppeapiiristä, usein vain lähimpiin ihmisiin kohdistuvaa.

        Kielilläpuhuminen on voimallinen väline riivaajien poisajossa, kirjoitinkin siitä paljon. mutta enimmäkseen ne kirjoitukset jäivät "kirkko kuulolla" -palstan kadonneisiin helmiin.

        Toinen suuri kenttä ja toimintasektori on parantamistehtävässä. Kielilläpuhumisella taistelu syöpäsairauden kanssa elämisen mahdollistamiseksi.

        Kunnassakin tapauskentässä äänetön kielillärukoilu toimii hyvin huomaamattomasti, kuiin Jaakko Haavion virren sanoin:
        "Jeesus käski riivaajaiset
        lannistaa ja syöstä pois.
        Sairaita hän neuvoi tuomaan
        kärsimyksen yöstä pois".
        Riivaajaiset eivät lähde suurella melskeellä pois. vaan hiljaisen huomaamattomasti, eikä sairaudessa tapahdu massiivista hetkellistä ihmeparantumista, vaan sairauden kanssa pystyy elämään ja siedettävästi kärsien valmistautumaan kotiinlähtöön.


      • ImanEVLUTINlaseja

        " Riivaajaiset eivät lähde suurella melskeellä pois. vaan hiljaisen huomaamattomasti, eikä sairaudessa tapahdu massiivista hetkellistä ihmeparantumista, vaan sairauden kanssa pystyy elämään ja siedettävästi kärsien valmistautumaan kotiinlähtöön. "

        - riivajat lähtee ulos Jeesuksen nimessä, kun käsketään.

        - kyllä parantuu hetkessä, olen itse kokenut / nähnyt. Sokea silmä terveeksi hetkessä, luuviat, maksaviat , syöpä, sappikivet, yms.

        - ei tarvitse sairastaa kuollakseen, kun aika on, Jumala ottaa kotiin ilman sairauttakin.

        Koetas nyt lukea sitä Raamattua.

        Ja ilman evlutin silmälaseja. :)


      • EdelleenEvluti
        ImanEVLUTINlaseja kirjoitti:

        " Riivaajaiset eivät lähde suurella melskeellä pois. vaan hiljaisen huomaamattomasti, eikä sairaudessa tapahdu massiivista hetkellistä ihmeparantumista, vaan sairauden kanssa pystyy elämään ja siedettävästi kärsien valmistautumaan kotiinlähtöön. "

        - riivajat lähtee ulos Jeesuksen nimessä, kun käsketään.

        - kyllä parantuu hetkessä, olen itse kokenut / nähnyt. Sokea silmä terveeksi hetkessä, luuviat, maksaviat , syöpä, sappikivet, yms.

        - ei tarvitse sairastaa kuollakseen, kun aika on, Jumala ottaa kotiin ilman sairauttakin.

        Koetas nyt lukea sitä Raamattua.

        Ja ilman evlutin silmälaseja. :)

        Yritän joskus etsiä, löytäisinkö kirjoituksiani vuosia kestäneestä riivaajienulosajorukoustaistelusta (niitä öttiäisiä oli iso parvi ja osa lähti Raamatusta tyypillisin melskein). Ja onhan hetkessätapahtuneita parantamisihmeitä ollut koko joukko.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/8860556#comment-42661842
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/8860556#comment-42662910

        Ehkä meidän ei ole syytä laatia tiukkoja kaavoja Jumalan toiminnalle, Hänellä on laajat valtuudet toimia kussakin tapauksessa oman tahtonsa mukaisesti.
        Ei Jobkaan heti parantunut, vaan vasta ymmärrettyään jotakin ihmisen ja Jumalan suhteesta.
        Tuo nykyinen sairaus on vierelläkulkijan rukouskoulutusta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/207744#comment-67989561


    • Ei ole yksi seliteinen asia,kielillä puhuminen ne puhuvat jota ovat antaneet täyden valtuuden Jeesukselle elämässään tunnustaneet syntinsä,saaneet armon niin myös armlahjoja.

    • Minä itse en ole vakuuttunut siitä, että Helluntailahkolla olisi mitään oikeita Hengeltä saatuja lahjoja, koska Henki jakaa lahjat kuten haluaa, mutta Hellunatalaisilla ei tunnu olevan muuta kuin kyky puhua kieltä, jota kukaan ei ymmärrä,.

      Ja kuten joku täällä mainitsikin, niin tämäkin kyky saattaa liittyä siihen Helluntailasten elämysten ylistämiseen, enemmän kuin mihinkään todelliseen Jumalan lahjaan.

      • Melkein samaa mieltä Mikon kanssa, kerta se on ensimmäinenkin. Veikkaisin, että kyse on joukossa tapahtuvasta tyhmyyden tiivistymisestä, jossa yritetään muille osoittaa pyhän hengen minutkin valtaavan. Kattoishan ne kieroon, jos muuta vaan mölisee ja minä en.

        Sama haltioitumisilmiö on nähtävissä jalkapallohuligaanien, puolueiden, mielenosoittajien ja muiden joukkokousten liepeillä. Natsien massakokoontumiset olivat tällainen hartaustilaisuus pahimmasta päästä. Siellä, samoin kuin neukkulassa stalinin aikaan ei oikein voinut olla eri mieltä... minä mielelläni aloittaisin seurakunnissa keskustelun jumalan olemassaolosta, mutta siitä seuraisi automaattisesti tuomio uskonrauhan rikkomisesta.


    • erttkkl

      "Ei kaikki puhu kielillä!" Uusi Testamentti
      El kielilläpuhumista ei kannata pitää uskomisen ehtona!

    • Hei!

      Hurmoksien tavoittelu ei kuulu kristinuskoon. Alkuasukkaiden menoihin hurmoksien tavoittelu kuuluu enimmäkseen.
      Ihminen voi reagioida spontaanisti vahvasti ja sellainen on harmitonta.
      Paavali pyysi ihmisiä jotka puhuivat sellaisia "kieliä" mitä ei kukaan voi selittää ja ymmärtää olemaan hiljaa seurakunnan kokouksissa ja kotonaan puhumaan sellaisia, sillä ihminen rakentaa omaa uskoaan -vahvistaa omaa uskoaan sellaisella. Varsinainen kielillä puhumisen lahja tarkoittaa sitä että tarvittaessa puhuu vieraan kielen heti. Saarnaajat astuessaan alkuasukkaiden saarelle saattoivat yhtäkkiä puhua saaren asukkaiden kielen. 1 Kor 14 luvussa ja Apt kirjassa on muistaakseni opetusta asiasta. Apt kirjassa voi lukea Jerusalemin juhlista jonne vieraita kieliä puhuvat tulivat. Jerusalem oli uskonnon keskus.

      Armolahjat ovat hengellisiä lahjoja. Armolahjoissa on kyse lähimmäisten hyväksi tehtävästä kristillisestä työstä. (Matt 28:18-20.) -Toiminnasta joka rakentaa ja hyödyttää seurakunnan toimintaa. Käsite on peräisin kreikan ”karizomai” verbistä joka merkitsee ”armosta lahjoittamista.”
      Karizomai on Uuden Testamentin keskeinen armoa ja lahjoittamista merkitsevä sana.
      Henki jakaa uskoville lahjoja seurakunnan rakennukseksi. Ihmiset tekevät itse valintansa mihin suuntautuvat ja minkälaisia tehtäviä kokevat omikseen.
      Tiedon sekä kaikkien olemassa olevien voimavarojen määrä saa vahvistusta kun Jumalan Henki uskossa vahvistaa olemassa olevia kykyjä.

      Raamattu ei käytä sanaa "henkikaste." "Henkikasteella" voidaan ymmärtää Pyhän Hengen lahjojen toimintaa ihmisen kautta. Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi. (1 Kor 14:12) 1 Kor 12.

      Jumala on antanut lahjojaan ensimmäisenä helluntaina. (Apt:1-5) Evankeliumia julistettaessa (10:44-48) ja kätten päälle panemisen kautta. (1 Tim 4:14, 2 Tim 1:6)
      Jeesus kastoi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt 3:11) joka ilmeni voimallisesti helluntaipäivänä. (Apt 2:1-13) Jumalan lahjat ovat olleet erityisen voimallisiakin ja suuretkin armolahjat toimineet. (10:44-47, 19:6)

      Jumalan lahjoja ei voi ostaa. (Apt 8:20) Lahjoja saadaan uskossa, (Gal 3:2) rukouksen ja kuuliaisuuden ehdoin. (Luuk 11:13, >>>Apt 5:16-26)
      Raamatussa Pyhää Henkeä nimitetään Jumalan- ja Herran Hengeksi, Jeesuksen Kristuksen Hengeksi. (Fil 1:19, 1 Piet 1:11, Gal 4:6) Viisauden, ymmärryksen, neuvon, voiman, tiedon, Herran pelon, tuomion, oikeuden, puhdistuksen, totuuden, lapseuden, uskon, ilmestyksen, armon, kirkkauden ja rukouksen Hengeksi. Myös puolustajaksi ja ”eläväksi vedeksi.”

      Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä (Matt 1:20, Luuk 1:35) Henki laskeutui Jeesuksen päälle kasteessa näkyvällä tavalla (Matt 3:16, Luuk 3:22, Joh 1:32-33) Isä Kaikkivaltias Jumala pani Henkensä Jeesukseen ja Henki oli Jeesuksen päällä (Matt 12:18, Luuk 4:18) Henki johdatti Jeesusta (Luuk 4:1, Apt 10:38) Jeesus oli Hengen voimassa (Luuk 4:14) ja Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä. (10:21)

      Jokaisella Jumalan omalla on vähintään yksi armolahja, ainakin uskon lahja. (1 Piet 4:10)
      Pyhä Henki itse on lahja jokaiselle vilpittömälle uskovalle (Apt 2:38, 10:45, 11:16-17)
      Jeesus opetti Hengen toimivan tuulen tavoin (Joh 3:8) jolloin Hengen vaikutus näkyy lähinnä muutoksessa ihmisessä uudestisyntymisen myötä ja Hengen hedelmien seurauksina. (Gal 5:22-25)

      Pyhä Henki asuu kuuliaisissa uskovissa ja uskovien keskellä. Ihminen on Pyhän Hengen temppeli. (Matt 18:20, Hagg 2:5, Room 8:9-11-17, Ef 2:22, 1 Kor 3:16, 1 Kor 6:19) Jumalan lain noudattaminen tarkoittaa kuuliaisuutta.
      Lain noudattaminen on aitojen ja oikeiden Hengen lahjojen esiintymisen ehto ja tunnusmerkki. (1 Joh 2:3-5, 5:3, Jaak 2:10-12, Matt 5:17-18) Paholaisenkin kautta tapahtuu suuriakin ihmetekoja eksytystarkoituksessa siellä missä Jumalan laki ei ole pyhä. (Ilm 13:12-13) Maailmassa ihmiset käyttävät lahjojaan usein synnin palvelukseen.

      ”Älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa henget. Tutkikaa ovatko ne Jumalasta, Maailmassa on monia vääriä profeettoja.” 1 Joh 4:1.
      - Profetian hengen sanoiksi väitetyt sanat arvostellaan Raamatun ohjeen mukaan 1 Tess 5:20-23 mukaan. Paavali opettaa tässä pitämään sen minkä itse henkilökohtaisesti sillä hetkellä näkee hyväksi ja hylkäämään muun ainakin toistaiseksi. Kyse on jokaisen ihminen oman ymmärryksen mukaan tapahtuvasta valinnasta ja arvostelusta. Omantunnonkysymyksiä ei voida määrätä koskaan. Jumaluusopeista ei ole hyötyä jos ihminen ei itse niitä tietoisuudessaan ”sydämessään” sisäistä ja ymmärrä. Pidä siis se minkä itse näet hyväksi jos joku väittää jotakin profetian sanaksi.

      Hengen lahjoja ja viisautta saadakseen ihmisen on oltava vilpitön ja orientoitunut etenemään ymmärryksensä mukaan tietonsa määrää vasten rakkaudessa Jumalan pyhille arvoille ja Jumalan valtakunnan pyhille periaatteille ja laeille. Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Lisäys;

      Se mitä en kenenkään palavaa uskoa halunnut loukata, vaan totesin ettei hurmoksien tavoittelu tavoittelemalla ole kristinuskon funktio. Jumala ja Jeesus, ei apostolit koskaan näytelleet voimiaan itsensä vuoksi, vaan ihmeteoissa on ollut aina kyse ihmisen hyödystä.
      Aina ihminen sai jotakin hyvää!

      Samoin profetian lahja on aina asia jossa seurakunta saa jotakin tärkeäää- siis suurempi ihmisjoukko. Ns. kielillä puhuminen -jota kukaan ei ymmärrä eikä kukaan osaa tulkita ei ole profetiaan lahjaa; 2 Piet 1:21, 1 Kor 12.10, Apt 21:9, 1 Tess 5.19-23.

      Ihminen voi saada oman uskonsa vahvistukseksi henkilökohtaista suoraan taivaasta, mutta profetian lahjaa se ei ole, vaan lähinnä uskon lahjaa.
      Jumala antaa yksilöllisestikin kun ihminen tarvitsee, jos ihminen tarvitsee ja Jumala näkee hyväksi; 1 Hebr 1:14, 8:1-2, 4:14-16.

      Laodikean seurakunta; Ilm 3- ei sekään mikään optimi ole missä ihmiset ovat kuin jääkapuloita, tai ainakin jäähyllä palavasta rakkauden uskosta.
      Uskoon liittyy kuitenkin tärkeimpänä metodina/ funktiona sanan tutkiminen ja pyhitys; Hebr 12.14 joka tarkoittaa että ihminen huomoi kaikessa arjessakin ensin Jumalan tahdon toimissaan. Jumalan laki opettaa synnin aina; Luuk 16:16-17, Matt 5:17-18 > Room 3:20,31, Ilm 12.17m, 14:12, Jaak 2:10 (8-13)
      > Usko perustuu Jeesukseen Kristukseen- Ef 2:7-9, Joh 14:1-6, 3:16, ja niihin Jumalan sanan auktoriteetin eli Raamatun lupauksiin ja ohjeisiin vaatimuksiin uskossa mitä ihminen oppii omantunnon asioissa. Jumala itse antaa vilpittömälle ymmärryksen ja kaiken tuen ja kasvatuksen; Hebr 10:12-18.

      Ilm 1:7-8.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • RealSana

      Se miten uskovat suhtautuvat kielillä puhumiseen riippuu paljon opetuksesta ja toisten esimerkiksi. Monet jotka väittävät, etteivät kaikki puhu kielillä, vetoavat yhteen Raamatun lauseeseen. "Eiväthän kaikki puhu kielillä.." Kyseessä on kuitenkin toteamus, ei Jumalan tahdosta. Samankaltainen toteamus on esim. "sillä usko ei ole joka miehen."
      Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat ja ottaisivat vastaan Pyhän Hengen ja puhuisivat kielillä. "Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä..." Kaikki Jeesukseen uskovat voivat puhua kielillä. Pyhä Henki ei ole asettanut mitään rajoituksia.
      "Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois."

    • Olen tullut uskoon parisen vuotta sitten. Se kokemus oli mahtava, kun tunsin koko ruumiini läpi virtaavan jotain ihmeellistä. Minulle tuli heti levollinen ja rauhaisa olo. Olin ulkomailla, eku,eenisesssa Jumalan palveluksessa ja tämä tunne tuli siellä kesken saarnan kirkon penkissä istuen. Noin kuukausi sen jälkeen aloin rukoillessani tuottaakin aivan ihmeellistä kieltä, aloin hokea ensin ABBA ABBA HALA ANDA JA sitten tuli vuolaana virtana sanoja, joita en ymmärtänyt. Olin saanut Pyhän Hengen täyttymyksenä kielillä puhumisen lahjan. Itse olen ollut evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva "taviskristitty". Etsin vieläkin sitä uskonnollista seurakuntaa, mikä antaisi minulle vielä enemmän vahvistusta tähän lujaan uskooni. Mutta joka päivä rukoilen niin tällä äidin kielelläni kuin myös Jumalan minulle antamilla sanoilla. Rukoilen Jeesuksen nimessä Pyhän Hengen täyttämänä ylistäen ja kiittäen Jumalaa. En siis kuulu mihinkään erityiseen seurakuntaan, vaan olen ev.lut. kirkon jäsen.

      • RealSana

        Jeesuksen siunausta Sinulle, helja." Koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" Muistahan: "Ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu." Huomaa vielä, seurakunnissa on yleensä joitakin henkilöitä, jotka tahtovat tukahduttaa, sen minkä olet saanut Jumalalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe