Liian vaativa ja ymmärtämätön ukki

voimatpoissa

Lyhyeesti: Mummillani on alzheimer ja lewyn kpl sairaus hän ja ukkini asuvat vielä yhdessä omassa kodissa. Ukkini on omaishoitaja ja he saavat kotipalvelu apuja.

Ongelmana on että ukkini on järjettömän itsekeskeinen ja ei ymmärrä ollenkaan, että muillakin on elämä ja töitä, eikä voi olla auttamassa koko ajan. Ymmärrän että on todella rankkaa asua mummini kanssa, mutta valitettavasti ukkini on aina ollut itsekeskeinen. Kirjoitan nyt koska äitini alkaa olla uupumis pisteessä, koska yrittää auttaa vanhempiaan. Ukkini vaan pyytää häneltä liikaa.. Äitini ei ole enää edes äiti hän ei naura ei suutu hän on uupunut.Menee töihin tulee töistä, katsoo emmerdalin ja menee nukkumaan. Sain hänet suostuteltua, että tällä vkl ei mennä auttamaan heitä koska äiti tarvitsee lepoa. Äitini sisko auttaa myös, mutta hänellä on pieni lapsi ja veli taas ei auta yhtään. Veli on suoraan sanonut ettei kiinnosta. Minä olen ainut lapsenlapsi joka auttaa heitä, vaikka olisi vanhempiakin lapsenlapsia joilla on esim auto, että voisi käyttää heitä ruokakaupassa.

Olen niin turhautunut, kun serkkuni ajatteleva vaan itseensä ettei kerkee ei kerkee, mutta jos nälkä on ja kotona ei ole ruokaa, kyllä mummille ja ukille voi mennä niiden ruuat syömään!

Joka vkl pitää käyttää ruokakaupassa ja apteekissa ja vk ukki saattaa soittaa että tule käyttämään apteekissa. Ei ikinä pyyntöä ainoastaan käskyjä. Hän olettaa automaattisesti että jos hän soittaa ja käskee asian hoituu. Jos hänelle sanoo että en voi lähteä kesken työpäivän hän ei ymmärrä, jos sanoo että on liian väsynyt ei pysty töissä oli vaaja miehitys hän ei ymmärrä.Häntä ei kiinnosta mikään kun että asiat hoidetaan silloin kun hän niin sanoo. Hän ei edes ymmärrä jos sanoo olen kipeänä, en pysty tulemaan. Hän pitää äitiäni taksi kuskina joka hoitaa ja kuljettaa heti kun hänelle soitetaan. Itse yritän auttaa parhaani mukaan, mutta asun tukiasunnossa ja saada oman elämäni käyntiin. Nykyään joka vkl menee että olen äitini luona ja mennään auttamaan mummia ja ukkia. Jos jompikumpi joutuu sairaalaan olen heti äitini kanssa menossa. Olen pahoillani jos tämä vuodatus kuulostaa kiittämättömältä, koska rakastan mummiani todella paljon ja noh ukkiani myös, vaikka onkin aika pässi. Olen itse vaan niin turhautunut tähän ja ikävöin äitiäni...

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apujaasd

      Ensin kerro samat asiat äidillesi. Sitten ottakaa yhteyttä terveydenhuoltoon ja selvittäkää paikkaa vanhainkodissa tai kotiavun mahdollisuutta.

    • voimatpoissa

      Olen kertonut äidilleni, että olen huolissani hänestä ja ettei hän ole enää sama ihminen vaan liian uupunut. Ukkini on periaatteessa terve eikä häntä voi laittaa vanhainkotiin eikä hän lähtisi, mummini taas voisi olla parempi olla vanhainkodissa, mutta ukki ei taas suostu siihen ja omaishoitajana hän päättää. Enemmän tällä hetkellä ongelmana on juuri ukin määräily, itsepäisyys ja se että hän ei kuuntele ketään ja luulee aina että hänen sanansa on laki.

    • apujaasd

      Olet toiminut hienosti! Tärkeintä, että keskityt nyt omaan elämääsi ja autat sen verran kuin jaksat sekä kerrot äidillesi, että olet huolissasi niin kuin oletkin tehnyt.

      Palvelutalo on yksi vaihtoehto, siellä on paljon pareja, joista toinen on omaishoitaja.
      Väsymyksestä pitäisi kertoa eteenpäin hoitohenkilökunnalle, he voivat esim kutsua muita omaisia koolle ja voidaan pitää neuvottelu. Kuka on merkitty lähiomaiseksi? Sekin vuoro voi kiertää. On liikaa, että sinä lapsenlapsi huolehdit asiasta. Missä on isäsi, voisiko hän puhua äidille että asioihin on tultava muutos? Muut omaiset mukaan hoitoon ja kotiapua (vaikka maksullista) isovanhemmille.

    • voimatpoissa

      Isäni vaitettavasti kuoli 5 vuotta sitten ja olemme olleet kahdestaan äidin kanssa siitä asti. Lähiomaiseksi on merkitty äitini ja hänen siskonsa. Äidin sisko auttaa, mutta hänelä on pieni lapsi ja veliä taas ei voisi vähempää kiinnostaa. Velin ainut auttaminen on että vie kerran viikossa lehden ja leipää.. Se on rankkaa kun sukulaisia ei kiinnosta lukuunottamatta äitiäni minua ja äidin siskoa. Kerran raivostuin serkulleni ja sanoin että voisi välittää ja auttaa enemmän ja vastaukseksi hän haukkui minua ja sanoi että hyvä minun on kun voin piileskellä äitini helmoissa.. :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe