Skientismi vs tiede

Tiede-on-menetelmä

Skientismillä tarkoitan seuraavassa uskontoa, jossa ulkoisesti ja näennäisesti vannotaan tieteen nimeen, mutta jossa tosiasiassa pidetään järkähtämättä kiinni materialismin dogmista sekä mahdollisesti joistakin eräistä muista, kuten vaikkapa reduktionismin dogmista.

Skientisti pitää itseään mielellään tieteellisenä, tieteellisesti ajattelevana henkilönä ja suorastaan tieteen airueena. Skientisti puhuu mielellään "tieteellisestä ajattelutavasta" ja "tieteen maailmankuvasta" kuin ne olisivat sama asia kuin skientistin itsensä ajattelutapa ja maailmankuva.

Skientisti näkee oman dogmansa erottamattomana osana tieteen maailmankuvaa ja tieteellistä ajattelutapaa. Itse asiassa hän ei näe dogmejaan lainkaan dogmeina, vaan hän pitää niitä tieteeseen intrinsisesti kuuluvina periaatteina, itsestäänselvyyksinä, joita ei voi jostakin syystä lainkaan erottaa tieteestä. Skientisti ei jostakin syystä kykene näkemään, että tieteessä intrinsistä on vain sen metodi, eivät suinkaan skientistin kannattamat materialistiset oletukset.

Tiedehän ei ole lainkaan riippuvainen materialistisista tai mistään muistakaan metafyysisistä olettamuksista. Tieteen menetelmää voidaan soveltaa kaikissa ontologisissa viitekehyksissä; tieteen sovellettavuus ja käyttökelpoisuus eivät vaadi materialismia ennakko-oletukseksi tai dogmaksi, jota ei saa missään oloissa kyseenalaistaa. Skientistit usein kuitenkin suhtautuvat materialistisen olettamuksen kyseenalaistamiseen, niin kuin se olisi joku pyhäinhäväistys - mutta toisaalta se ei ole mikään ihme, kyseenalaistetaanhan siinä hänen skientistisen uskonnon fundamentaalinen oletus.

Silloin, kun skientistin dogma joutuu ristiriitaan sellaisten tieteellisen menetelmän tuottamien tulosten kanssa, jotka ovat hänen dogmansa vastaisia, saavat tieteen tulokset mennä ja unohtua, mutta ei kuitenkaan mitenkään näkyvällä tavalla. Tieteelle suoritetaan yhä edelleen loppumatonta tekopyhää lipserviceä – tieteen ja sen tulosten nimeen vannotaan edelleen. Skientisti sivuuttaa tai kuittaa huitaisulla sekä unohtaa sujuvasti kaikki hänen dogmansa vastaiset tieteen tulokset eikä kiinnitä mitään huomiota niihin, ja dogma jää itseoikeutetusti ja kyseenalaistamatta edelleen voimaan - aina ja iankaikkisesti. Tällä tavoin skientismi on uskonto.

35

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene.hoitoon

      Luotko ajatuksia tietoisesti?

      • Tiede-on-menetelmä

        Skientismi (ja sen perusdogma materialismi) on usein täydessä ristiriidassa kannattajiensa ääneenlausumien asenteiden kanssa. Sen hihhuleimmat fundamentalistit alinomaa kehottavat uskontoonsa kuulumattomia menemään hoitoon, mutta jos he ovat oikeassa, mitenkäs heidän moittimansa henkilöt mitenkään voisivat määrätä ja ohjata kehonsa lääkärin pakeille? Niinhän nimittäin voi tapahtua ja keho päätyä lääkärin vastaanottohuoneeseen vain jos alkuräjähdys ja/tai sopivat sattumat suovat.


      • välillä-jotain-uutta
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Skientismi (ja sen perusdogma materialismi) on usein täydessä ristiriidassa kannattajiensa ääneenlausumien asenteiden kanssa. Sen hihhuleimmat fundamentalistit alinomaa kehottavat uskontoonsa kuulumattomia menemään hoitoon, mutta jos he ovat oikeassa, mitenkäs heidän moittimansa henkilöt mitenkään voisivat määrätä ja ohjata kehonsa lääkärin pakeille? Niinhän nimittäin voi tapahtua ja keho päätyä lääkärin vastaanottohuoneeseen vain jos alkuräjähdys ja/tai sopivat sattumat suovat.

        Olet jo vuosia vatvonut samaa. Mikä sinua vaivaa? Apteekeista saa RaMaVit-uutetta. Sitä nautitaan, jos ramasee, masentaa ja keljuttaa.


      • Tiede-on-menetelmä
        välillä-jotain-uutta kirjoitti:

        Olet jo vuosia vatvonut samaa. Mikä sinua vaivaa? Apteekeista saa RaMaVit-uutetta. Sitä nautitaan, jos ramasee, masentaa ja keljuttaa.

        Sekös uskonnollisia fundamentalisteja keljuttaa, että heidän uskonsa joutuu vuodesta toiseen koetukselle (tai ainakin sen TULISI joutua koetukselle) sen takia, että lääkäriinkään ei voi päästä ilman alkuräjähdyksen ja sattumien armoa.


      • mene.hoitoon
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Skientismi (ja sen perusdogma materialismi) on usein täydessä ristiriidassa kannattajiensa ääneenlausumien asenteiden kanssa. Sen hihhuleimmat fundamentalistit alinomaa kehottavat uskontoonsa kuulumattomia menemään hoitoon, mutta jos he ovat oikeassa, mitenkäs heidän moittimansa henkilöt mitenkään voisivat määrätä ja ohjata kehonsa lääkärin pakeille? Niinhän nimittäin voi tapahtua ja keho päätyä lääkärin vastaanottohuoneeseen vain jos alkuräjähdys ja/tai sopivat sattumat suovat.

        Vastaa kysymykseen!


      • Tiede-on-menetelmä
        mene.hoitoon kirjoitti:

        Vastaa kysymykseen!

        Vastaan, jos alkuräjähdys ja sattumat suovat.


      • mene.hoitoon
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Vastaan, jos alkuräjähdys ja sattumat suovat.

        Todista että kykenet oppimaan jotain vastaamalla kysymykseen!


      • Kontrollihan-ei-oo-mulla
        mene.hoitoon kirjoitti:

        Todista että kykenet oppimaan jotain vastaamalla kysymykseen!

        Todistan, mikäli alkuräjähdys ja sattumat niin suovat.


      • mene.hoitoon
        Kontrollihan-ei-oo-mulla kirjoitti:

        Todistan, mikäli alkuräjähdys ja sattumat niin suovat.

        Olisin selittänyt tuon(kin!), mutta olkoon sitten, kun ei mikään sinne tartu.


    • sama_merkitys

      Skientismi vs tiede tarkoittaa samaa kuin pseudotiede vs tiede.

      • välillä-jotain-uutta

        Käsitä ihmeessä, että jankutuksesi jo riittää.


      • k2r

        Milloin minkin nimmarin suojassa tyrkytät samaa kamaa ja toivot, että saisit väittelyn aikaan, kun toinen ei huomaa, että olet sama tyyppi. Ite kuitenkin väitit aikasemmin, että haluat keskustella itse aiheista etkä itsestäsi ja sen takia koko ajan vaihdat nimmaria. Näkyy läpi.


      • vaihda_salasanasi
        k2r kirjoitti:

        Milloin minkin nimmarin suojassa tyrkytät samaa kamaa ja toivot, että saisit väittelyn aikaan, kun toinen ei huomaa, että olet sama tyyppi. Ite kuitenkin väitit aikasemmin, että haluat keskustella itse aiheista etkä itsestäsi ja sen takia koko ajan vaihdat nimmaria. Näkyy läpi.

        Ei ole nimmarin rekisteröintipakkoa. Etkö ole itse tätä huomannut? Kun ei ole nimmarin rekisteröintipakkoa ei sitä alati vaihtuvaa nimmaria voi edes kaapata.
        Kaapparit eivät voi esittää ajatuksia minun nimessäni, käyttämällä nimimerkkiäni väärin.
        Tämä on osaksi sitä tietoturvaa jossa nimimerkin kaappauksesta ei ole mitään hyötyä. Näin esitetyt ajatukset toimii paremmin "toisen nimellä ei voi esittää ajatuksia".
        Tietoturvassa kertakäyttöinen alati vaihtuva tunnus on paras turva.


      • Tiede-on-menetelmä
        k2r kirjoitti:

        Milloin minkin nimmarin suojassa tyrkytät samaa kamaa ja toivot, että saisit väittelyn aikaan, kun toinen ei huomaa, että olet sama tyyppi. Ite kuitenkin väitit aikasemmin, että haluat keskustella itse aiheista etkä itsestäsi ja sen takia koko ajan vaihdat nimmaria. Näkyy läpi.

        Voisi ehkä olla kohteliasta, jos nimimerkki sama_merkitys viitsisit kertoa tälle/näille harhaisille saman kirjoittajan jokaisessa näkeville, ettet ollut aloittaja. Jos vain viitsit, Jos et viitsi, niin ei sillä väliä.

        t. AP

        PS. Odottelen tässä vain jo valmiiksi huvittuneena, kuinka tämä "läpinäkijä" jo postaa huutopostia "selvästi läpinäkyvästä hämäyksestä".

        No mutta tämähän onkin täysi lastentarha.


      • k2r
        vaihda_salasanasi kirjoitti:

        Ei ole nimmarin rekisteröintipakkoa. Etkö ole itse tätä huomannut? Kun ei ole nimmarin rekisteröintipakkoa ei sitä alati vaihtuvaa nimmaria voi edes kaapata.
        Kaapparit eivät voi esittää ajatuksia minun nimessäni, käyttämällä nimimerkkiäni väärin.
        Tämä on osaksi sitä tietoturvaa jossa nimimerkin kaappauksesta ei ole mitään hyötyä. Näin esitetyt ajatukset toimii paremmin "toisen nimellä ei voi esittää ajatuksia".
        Tietoturvassa kertakäyttöinen alati vaihtuva tunnus on paras turva.

        Selittelyä.


      • k2r
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Voisi ehkä olla kohteliasta, jos nimimerkki sama_merkitys viitsisit kertoa tälle/näille harhaisille saman kirjoittajan jokaisessa näkeville, ettet ollut aloittaja. Jos vain viitsit, Jos et viitsi, niin ei sillä väliä.

        t. AP

        PS. Odottelen tässä vain jo valmiiksi huvittuneena, kuinka tämä "läpinäkijä" jo postaa huutopostia "selvästi läpinäkyvästä hämäyksestä".

        No mutta tämähän onkin täysi lastentarha.

        Jos haluat välttää sotkuja, on siihen vain yksi menetelmä, käytä jatkuvasti samaa nimmaria.


      • Tiede-on-menetelmä
        k2r kirjoitti:

        Jos haluat välttää sotkuja, on siihen vain yksi menetelmä, käytä jatkuvasti samaa nimmaria.

        Käytetään, jos alkuräjähdys ja muut sattumat suovat.

        Ilmeisesti alkuräjähdys ja muut sattumat eivät ole suoneet sinulle aina samaa nimmaria käyttöösi, vai mitä 'k2r'?


      • mene.hoitoon
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Käytetään, jos alkuräjähdys ja muut sattumat suovat.

        Ilmeisesti alkuräjähdys ja muut sattumat eivät ole suoneet sinulle aina samaa nimmaria käyttöösi, vai mitä 'k2r'?

        Viides oman ymmärtämättömyyden toitotus samalla sivulla.


      • välillä-jotain-uutta
        mene.hoitoon kirjoitti:

        Viides oman ymmärtämättömyyden toitotus samalla sivulla.

        Kyl sil on jääny levy päälle. Käyttää näkyy vanhanaikasia vinyylilevyjä. Kun niihin tulee sopiva naarmu, neula ohjautuu samalle uralle ja siinä sitä sitten ollaan: sama toistuu ikuisesti.


      • Kontrollihan-ei-oo-mulla

        Ei näytä alkuräjähdys ja sattumat muuta suoneen.


      • välillä-jotain-uutta
        Kontrollihan-ei-oo-mulla kirjoitti:

        Ei näytä alkuräjähdys ja sattumat muuta suoneen.

        Näinhän se on arpajaisissa: toiset saavat ja toiset jäävät ilman.


      • Tiede-on-menetelmä
        välillä-jotain-uutta kirjoitti:

        Näinhän se on arpajaisissa: toiset saavat ja toiset jäävät ilman.

        Ja ainoat, jotka antavat toisille kehoituksia käyttäytyä jollakin tietyllä tavalla, näyttävät olevan arpajaisuskon kannalla. Onko se heidän osaltaan sitten osoitus jonkin 'saamisesta' vai 'saamatta jättämisestä'...


      • arvostan_vapautta
        k2r kirjoitti:

        Jos haluat välttää sotkuja, on siihen vain yksi menetelmä, käytä jatkuvasti samaa nimmaria.

        Et siis olekaan kuullut mitään identiteetin kaappauksesta? Minä ole kuullut.
        Alati vaihtuvaa nimimerkkiä ei voi kaapata koska kukaan ei voi ennakkoon tietää uutta nimimerkkiä.
        Rekisteröintipakkoa ei onneksi ole.
        Miksi ette itse esiinny omalla nimellänne sotu-tunnuksin?
        Eiköhän tämä liity mielipiteen ilmaisun vapauteen?

        En minä halua "orwellimaista" kulttuuria jossa jokainen saa käsivarteen tatuoidun tunnuksen ja mikrosirun. Tiesitkö, Romaniassa kommunismin aikoina piti kirjoituskoneetkin rekisteröidä.


    • Beelzebub_filosofi

      Itse olen täsmälleen samaa mieltä aloittajan kanssa enkä ole vielä tähän ketjuun tähän mennessä kirjoittanut sanaakaan. Vähän vaikuttaa siltä että ns. vastaväittäjät eivät pysty muuhun kuin yhden rivin kommentteihin mikä on selvä merkki siitä että asialliset vasta-argumentit ovat hyvin vähissä.

      Aloittajan kuvaus skientismistä on osuva ja asiantunteva ehkä juurin sen takia että se on yleisesti hyväksytty luonnehdinta pohjimmiltaan uskonnonkaltaisesta "tiede"uskosta jolla ihmiset ovat korvanneet maailmankuvassaan perinteisen uskonnon. Usko on aina uskoa kohdistui se sitten mihin tahansa eikä toisenlainen fundamentalismi ole yhtään sen parempi kuin se alkuperäinenkään varsinkin kun sillä tavalla rajataan oma maailmankuva niin suppeaksi että siitä usein sitten seuraa ongelmia. Itse olen lapsuudesta lähtien ollut täysin uskonnoton mutta en silti laske itseäni ateistiksi koska en ota kantaa aiheeseen (=ns. "jumaluuksiin") puoleen enkä toiseen mutta olen silti aina ollut kiinnostunut myös uskonnoista ja varsinkin ns. uskonnollisista ja ns. "mystisistä" kokemuksista koska itsellänikin on ollut sellaisia kokemuksia vuosia sitten. Ns. "valtavirtatieteen" reunoilla olevat asiat ovat myöskin kiinnostaneet minua aina.

      Itse kannatan jonkinlaista avomielistä skepsismiä jossa ei suljeta mitään ideaa pois vain sen takia että se voi kuullostaa oudolta tai erilaiselta vaan tieteellisen metodin avulla sitten tutkitaan onko väitteessä perää ilman ennakkoasenteita ja odotuksia. Tiede ei todellakaan ole mikään oppi vaan keskeneräinen prosessi jossa välineenä on tieteellinen metodi.

      Se on kyllä mielestäni parempi että kirjoitellaan vaihtuvilla nimimerkeillä koska silloin huomio kiinnittyy paremmin itse asiaan eikä johonkin kirjoittajasta luotuun mielikuvaan. Itse voin tunnustaa kirjoitelleeni näille palstoille jo vuosia ja olen varmaan sen takia varsinainen arkkivihollinen joillekin tämän palstan vakiokirjoittajille. Täällä on kyllä sitten aika turhaa ruveta arvailemaan että sattuuko kyseessä olemaan joku sama nimimerkki joka on esittänyt vastaavia mielipiteitä aikaisemmin. Arvailut ja syytökset voi mennä väärään osoitteeseen helposti....

      Pidän nyt edelleen taukoa kun en jaksa paljoa kirjoitella näin kuumilla ilmoilla.

      • Beelzebub_filosofi

        Pätevää tiedettä ei tarvitse puolustella. Se pysyy pystyssä omilla ansioillaan.

        Skientismiä taas pitää näköjään kiivaasti puolustella kun se usein liittyy toiveajatteluun (esim. oletukseen että n. 10-20 v päästä jokin asia on jo lopullisesti selvitetty nykyisten oletusten ja mallien pohjalta joten uskokaan siihen jo tänään).

        ....


        Pari John Cleesen parodiaa tieteestä (tai lähinnä skientismistä):

        https://www.youtube.com/watch?v=-M-vnmejwXo

        https://www.youtube.com/watch?v=FQjgsQ5G8ug

        Riittäköön tämä minulta kommenteiksi tähän ketjuun...

        Hauskaa päivänjatkoa!


    • kyöpelit-rulaa

      Tol menetelmätyypil ei oo kaikki niiku tallessa. Se luulee, et maailma on olemassa vain kun sen bonjaa. Sit se luulee, et syyke on putkahtanu esiin, ku aivois on tapahtunu emerkentti juju, niet syyke on ponnahtanu. Mut miten se voi olla olemassa ja tehä syyken, kunsei viel oo olemassa.

      Me kyöpelit suoraan myönnetään, etmei niiku oikeesti olla olemassa, mut maailma on. Mollaan kansanperinnettä ja ihan virtuaalisii. Meil on tullu sellane epäilys, et sekään ei oo olemassa. Se voi olla joku vaaralline uskomusolento. Tarttee olla sen kans huisin varovaine. Entisajan trenki naureskeli, ku oli syöttäny haltijalle paskapuuroo. Ois sille trenkille taas niiku töitä.

    • gjgjgjjg

      "Lääkäriinkään ei voi päästä ilman alkuräjähdyksen ja sattumien armoa." Näin on asia. Ja se onko lääkäristä apua vai ei, on määrätty jo alkuräjähdyksessä. Oikeastaan ne sattumat eivät vaikuta elämäämme, koska me kaikki olemme klassisen fysiikan lakeja tottelevia koneistoja emmekä mitään kvanttitietokoneita.

      • Tiede-on-menetelmä

        Tuossa on kuvattuna eräs skientistisen uskonnon alalahko, ja pääpiirteissään se vastaa 1800-luvun "tieteellistä" maailmankuvaa. ("Tieteellisyys" on tässä lainausmerkeissä, koska 1800-luvun tieteeseen ympätty dogmaattinen käsitys kausaalisen determinismin totuudestakin johtui tietenkin vain vahvasta uskosta asiaan, ei mistään todisteista.)


      • gjjgggjg

        1800-luvun tiede riittää selittämään aivotoiminnan. Ei siihen mitään kvanttiteoriaa tarvita. Aivot ovat deterministinen möykky, tämän moderni aivotutkimus on todistanut.


      • Tiede-on-menetelmä

        Vain jos uskovaisen tieteilijän lausuma mielipide asiasta käy todisteesta.


      • välillä-jotain-uutta
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Vain jos uskovaisen tieteilijän lausuma mielipide asiasta käy todisteesta.

        Erilainen mielipide on sinun katsonnassasi skientismiä. Rentoudu.

        Näet ympärilläsi pelottavia asioita. Ovatko skientistit muuten asentaneet aivoihisi radiovastaanottimen ja ohjailevat sinua. Luultavasti.

        Mene kauppaan kysymään skientistien karkoituspulveria ja katso varmuudeksi parasta ennen -päiväys. Karkoita sitten skientistit ja upota tietokoneesi 20 %:seen suolaveteen, jotta voit varmistua, etteivät skientistit tule nettijohtoa pitkin. Voivat vaikka sotkea koko kämpän, ja siinä sitä sitten ollaan.


      • Tiede-on-menetelmä

        Mielenkiintoista tutustua mielesi sisältöön. Teemat ilmeisen omakohtaisesti koettuja, maalailun elävyydestä päätellen.


      • välillä-jotain-uutta
        Tiede-on-menetelmä kirjoitti:

        Mielenkiintoista tutustua mielesi sisältöön. Teemat ilmeisen omakohtaisesti koettuja, maalailun elävyydestä päätellen.

        Voi, voi, ei tässä ollut likikään kaikki. Metsässä on polkujen risteyksessä salaa haudattu skientisti. Sen on lopettanut joku onneton filosofi. Koska skientisti on kuollut rikoksen uhrina, hänen sielunsa ei ole päässyt taivaaseen, mutta ei ole myöskään joutunut kadotukseen, vaan kiertelee hautapaikan lähellä. Kun kuljet metsäpolkua ja tulet risteykseen, kuulet skientistin tuskanhuudot, jotka vaativat kostoa.

        Tapahtui Hietaniemen hautausmaan lähellä. Liftaava skientisti tuli autoon ja jutteli noita näitä. Varttitunnin kuluttua autoilija havaitsi, että skientisti oli hävinnyt autosta, vaikkei auto ollut välillä pysähtynyt.

        Skientistin saa hengiltä joko hopealuodilla tai sydämen läpi lyödyllä seipäällä. Jälkimmäinen on halvempi menettely-

        Uudet skientistit syntyvät kavalasti. Aivan tavallisen näköinen ihminen, mutta todellisuudessa skientisti, ujuttautuu toisen ihmisen lähelle ja puraisee tätä täysiikuun loisteessa. Ja uhrista tulee uusi skientisti.

        Eräät skientistit piiloutuvat saunan kiukaan taa. Kun kello tulee 18 lauantai-iltana ja saunassa on vielä väkeä, skientisti hiipii esiin ja sanoo: buuuu-uuu. Aika karmeaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8484
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe