Kitkat pakkasella

NastaNiilo

Nyt tuli viimein talvi. Lunta sataa hiljalleen ja pakkasta mukavat -12°C.
Kitkailijat ovat vaikeuksissa. Lumi tamppautuu tienpintaan jääksi. Suolata ei kannata, hiekka ei pysy. Nastojen rikkoma jäänpinta pysyy karheana, kitkoilla pystyy jollainlailla taapertamaan eteenpäin.

Vielä arvoitus: Mistä kitkailija tietää että samaan suuntaan menevässä autossa on nastat alla?

Se meni ohitse.

53

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • w234r4343

      Onneksi nastarenkailijat karhentaa tietä sopivasti. Kun kelit lauhtuu -7 niin tulee keltavilkku paraatit tien päälle ja tiet sulatetaan.

      • katsoSääennusteetEdes

        poika on ihan itse keksinyt mielestään napakan sanonnan suolauskalustolle, sori ei toimi.


      • Mr_Nasta_Pöly
        katsoSääennusteetEdes kirjoitti:

        poika on ihan itse keksinyt mielestään napakan sanonnan suolauskalustolle, sori ei toimi.

        > Kun kelit lauhtuu -7 niin tulee keltavilkku paraatit tien päälle ja tiet sulatetaan.
        ...jolloin uskaltautuu jyrsijätkin taas liikenteeseen!

        Nythän kyhjöttövät peloissaan kotona ja huutelevat suola-autoja apuun! Vaikka eivät kehtaakaan myöntää pyytävänsä apua itselleen, vaan ovat olevinaan huolissaan oikeilla talvirenkailla ajavista.

        Kitkarengas = oikea talvirengas, joka toimii hyvin lumisella tiellä, muttei niinkään hyvin märällä asvaltilla.

        Jyrsin = välikeliln rengas, joka on tarkoitettu paljaalle asvaltille = suolatulle tielle. Siksi VAGniikan maailma niitä kaupunkeihin suositteleekin...

        BTW sopii miettiä myös sitä, miksei rengastesteissä mitata jarrutusmatkaa pakkasen lauhtuessa kuuraa vetäneellä tiellä. Siis kelissä, mikä pääkaupunkiseudullakin oli pari päivää sitten...


      • NastaNiilo
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Kun kelit lauhtuu -7 niin tulee keltavilkku paraatit tien päälle ja tiet sulatetaan.
        ...jolloin uskaltautuu jyrsijätkin taas liikenteeseen!

        Nythän kyhjöttövät peloissaan kotona ja huutelevat suola-autoja apuun! Vaikka eivät kehtaakaan myöntää pyytävänsä apua itselleen, vaan ovat olevinaan huolissaan oikeilla talvirenkailla ajavista.

        Kitkarengas = oikea talvirengas, joka toimii hyvin lumisella tiellä, muttei niinkään hyvin märällä asvaltilla.

        Jyrsin = välikeliln rengas, joka on tarkoitettu paljaalle asvaltille = suolatulle tielle. Siksi VAGniikan maailma niitä kaupunkeihin suositteleekin...

        BTW sopii miettiä myös sitä, miksei rengastesteissä mitata jarrutusmatkaa pakkasen lauhtuessa kuuraa vetäneellä tiellä. Siis kelissä, mikä pääkaupunkiseudullakin oli pari päivää sitten...

        En ole tutustunut hiirten, rottien tai oravien elämään, että tietäisin missä ovat ja missä mielentilassa. Saati sitten ääntämisestä. Renkaista tuskin tietävät. Paitsi se orava jonka päälle ajoin. Sillekin myöhäistä.
        Autoissa välikelin rengas on mikä (radalla ajettaessa) laitetaan alle kun rata on märkä, eikä ole kovaa sadetta. Kostean kelin rengas. Jos kesällä sorateitä suolataan, se tehdään pölyn sitomiseksi. Tie on jo sula.
        Sinä olisit varmasti halukas puhaltelemaan testiratoja kuuraan, jotta saadaan haluamasi olosuhteet.
        Et maininnut miten kitka toimii jäällä. Miksi et? Lumella varmasti nastarenkaan veroinen. Lumiolosuhteissa renkaan kuvio tekee pidon.

        Kovasti näet vaivaa vaikuttaaksesi tyhmältä. Älä kirjoita niin se jää arvailujen varaan.


      • Mr_Nasta_Pöly

        > Autoissa välikelin rengas on mikä (radalla ajettaessa) laitetaan alle kun rata on märkä, eikä ole kovaa sadetta. Kostean kelin rengas.

        Jep, tällainen on nastarengas, jota myös jyrsimeksi kutsutaan. Nastarengashan jyrsii talven mittaan kilokaupalla materiaalia irti tien pinnasta.

        > Jos kesällä sorateitä suolataan, se tehdään pölyn sitomiseksi. Tie on jo sula.

        Jep, mutta keväällä suolataan asvaltoituja tietä, jottei kaikki jyrsimien talven mittaan tuottama pöly nousisi ilmoille.

        http://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/polynsidonta-katupolyn-torjunnassa.pdf

        Tätä pölyähän muodostuu huimia määriä, esim. Kuusisaarentiellä (mikä on aika pikkutie, nopeusrajoitus 50, mutta iso osa autoista tyytyy jostain kumman syystä 40-vauhtiin) on arvioitu irtoavan 300 kg asvalttimassaa kilometriä kohti yhdessä talvessa. Jyrsimien kuluttamana.

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        Kuluminen nopeutuu liikennemäärien tai ajonopeuksien kasvaessa. Vilkkaimmin liikennöityjä osuuksia mm. Kehä I:llä joudutaan asvaltoimaan / urapaikkaamaan joka vuosi! Ja ne urat todellakin on hlöauton raidevälillä!

        > Et maininnut miten kitka toimii jäällä. Miksi et?

        Koska on vasta 8. talvi kitkarenkain menossa eikä vielä ole osunut eteen oikein kunnolla jäistä tietä, jossa olisi päässyt toimintaa testaamaan. *Kuulemma* jäinen pikkutie, joka on keväällä sulamisvesien peitossa, alkaa jo olla kitkarenkain haastava.

        Eli jos tällaisilla teillä joutuu ajelemaan, niin nastat on OK. Mutta valtaosa pärjäisi mainiosti ilman jyrsimiä! Ihan älytöntä, että jyrsimet pitää olla mm. perheen kakkosautoissa, joilla ei ikinä poistuta Kehä III ulkopuolelle.

        > Sinä olisit varmasti halukas puhaltelemaan testiratoja kuuraan, jotta saadaan haluamasi olosuhteet.

        Haluaisin tämän testiohjelmaan, koska pidän mustaa jäätä vaarallisimpana olosuhteena. Jääpolanne on toki liukas, mutta sen liukkaus ei ole yllättävää. Musta jää on vaarallista, koska pimeällä on hyvin vaikeaa nähdä, onko tien pinta märkä vai jäinen.

        Tässä on myös sellainen juttu, että jyrsin saattaa märällä tiellä toimia lähes kesärenkaan veroisesti, mikä houkuttelee ajamaan vauhdikkaasti ... ja sitten kun kohdalle osuukin tienpätkä, mikä on mustan jään peitossa, on "ohjaamo täynnä käsiä". Että se siitä mainostetusta "paremmasta kyvystä tasata kelin vaihtelua".

        Kitkarengas ei tykkää märästä tienpinnasta, joten pysyy jatkuvasti mielessä, ettei kannata painaa samaan tyyliin kuin kesäkelillä ja -renkain. Eikä pito mustalla jäällä ole ihmeesti kummempi kuin muutaman talven ajetulla jyrsimellä. Kas kun ei pyöreäpäisiksi kuluneet nastat saa lainkaan otetta hiuksen ohuesta jääkerroksesta. Toisaalta se ohut jääkerros ei ole sileä, vaan mukailee tien pinnan karheutta, joten kitkarengas saa siitä silti otetta.

        Lumessa kitkarengas pitää paremmin. Jopa jyrsimiä testeissään härskisti suosivan VAGniikan maailman mielestä. Jyrsin on parempi paljaalla asvaltilla, erityisesti märällä pinnalla. Pystyy ajamaan kaarteet lujempaa... tämä on VAGniikan maailman mielestä riittävä syy suositella jyrsimiä. Musta jää ei puolestaan kuulu testiohjelmaan, "koska ei tulisi tasapuolisia testituloksia". Siis ei tulisi sellaisia tuloksia, kun on ennalta päätetty. Lehtihän on tunnettu siitä, että voittaja tiedetään etukäteen eikä mistään ikävistä puolista hiiskuta puolta sanaa. Niinkuin tiestön kuluminen, TSI/DSG ongelmat...

        Aika nopsaan "unohdettiin" sekin kiusallinen testi, missä vanha nastarengas otti turpiin kitkarenkaalta jopa "kotikentällä" eli jäisellä tiellä. Myös ruotsalaisissa testeissä ym. on saatu viitteitä siitä, että jyrsimien "ylivertainen" pito heikkenee nopeasti -> pito lerpahtaa huonommaksi kuin samanikäisellä kitkarenkaalla, mutta tämä ei tietenkään anna aihetta tarkempiin tutkimuksiin, koska kaikkihan ostaa uudet talvirenkaat joka vuosi?


      • NastaNiilo
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Autoissa välikelin rengas on mikä (radalla ajettaessa) laitetaan alle kun rata on märkä, eikä ole kovaa sadetta. Kostean kelin rengas.

        Jep, tällainen on nastarengas, jota myös jyrsimeksi kutsutaan. Nastarengashan jyrsii talven mittaan kilokaupalla materiaalia irti tien pinnasta.

        > Jos kesällä sorateitä suolataan, se tehdään pölyn sitomiseksi. Tie on jo sula.

        Jep, mutta keväällä suolataan asvaltoituja tietä, jottei kaikki jyrsimien talven mittaan tuottama pöly nousisi ilmoille.

        http://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/polynsidonta-katupolyn-torjunnassa.pdf

        Tätä pölyähän muodostuu huimia määriä, esim. Kuusisaarentiellä (mikä on aika pikkutie, nopeusrajoitus 50, mutta iso osa autoista tyytyy jostain kumman syystä 40-vauhtiin) on arvioitu irtoavan 300 kg asvalttimassaa kilometriä kohti yhdessä talvessa. Jyrsimien kuluttamana.

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        Kuluminen nopeutuu liikennemäärien tai ajonopeuksien kasvaessa. Vilkkaimmin liikennöityjä osuuksia mm. Kehä I:llä joudutaan asvaltoimaan / urapaikkaamaan joka vuosi! Ja ne urat todellakin on hlöauton raidevälillä!

        > Et maininnut miten kitka toimii jäällä. Miksi et?

        Koska on vasta 8. talvi kitkarenkain menossa eikä vielä ole osunut eteen oikein kunnolla jäistä tietä, jossa olisi päässyt toimintaa testaamaan. *Kuulemma* jäinen pikkutie, joka on keväällä sulamisvesien peitossa, alkaa jo olla kitkarenkain haastava.

        Eli jos tällaisilla teillä joutuu ajelemaan, niin nastat on OK. Mutta valtaosa pärjäisi mainiosti ilman jyrsimiä! Ihan älytöntä, että jyrsimet pitää olla mm. perheen kakkosautoissa, joilla ei ikinä poistuta Kehä III ulkopuolelle.

        > Sinä olisit varmasti halukas puhaltelemaan testiratoja kuuraan, jotta saadaan haluamasi olosuhteet.

        Haluaisin tämän testiohjelmaan, koska pidän mustaa jäätä vaarallisimpana olosuhteena. Jääpolanne on toki liukas, mutta sen liukkaus ei ole yllättävää. Musta jää on vaarallista, koska pimeällä on hyvin vaikeaa nähdä, onko tien pinta märkä vai jäinen.

        Tässä on myös sellainen juttu, että jyrsin saattaa märällä tiellä toimia lähes kesärenkaan veroisesti, mikä houkuttelee ajamaan vauhdikkaasti ... ja sitten kun kohdalle osuukin tienpätkä, mikä on mustan jään peitossa, on "ohjaamo täynnä käsiä". Että se siitä mainostetusta "paremmasta kyvystä tasata kelin vaihtelua".

        Kitkarengas ei tykkää märästä tienpinnasta, joten pysyy jatkuvasti mielessä, ettei kannata painaa samaan tyyliin kuin kesäkelillä ja -renkain. Eikä pito mustalla jäällä ole ihmeesti kummempi kuin muutaman talven ajetulla jyrsimellä. Kas kun ei pyöreäpäisiksi kuluneet nastat saa lainkaan otetta hiuksen ohuesta jääkerroksesta. Toisaalta se ohut jääkerros ei ole sileä, vaan mukailee tien pinnan karheutta, joten kitkarengas saa siitä silti otetta.

        Lumessa kitkarengas pitää paremmin. Jopa jyrsimiä testeissään härskisti suosivan VAGniikan maailman mielestä. Jyrsin on parempi paljaalla asvaltilla, erityisesti märällä pinnalla. Pystyy ajamaan kaarteet lujempaa... tämä on VAGniikan maailman mielestä riittävä syy suositella jyrsimiä. Musta jää ei puolestaan kuulu testiohjelmaan, "koska ei tulisi tasapuolisia testituloksia". Siis ei tulisi sellaisia tuloksia, kun on ennalta päätetty. Lehtihän on tunnettu siitä, että voittaja tiedetään etukäteen eikä mistään ikävistä puolista hiiskuta puolta sanaa. Niinkuin tiestön kuluminen, TSI/DSG ongelmat...

        Aika nopsaan "unohdettiin" sekin kiusallinen testi, missä vanha nastarengas otti turpiin kitkarenkaalta jopa "kotikentällä" eli jäisellä tiellä. Myös ruotsalaisissa testeissä ym. on saatu viitteitä siitä, että jyrsimien "ylivertainen" pito heikkenee nopeasti -> pito lerpahtaa huonommaksi kuin samanikäisellä kitkarenkaalla, mutta tämä ei tietenkään anna aihetta tarkempiin tutkimuksiin, koska kaikkihan ostaa uudet talvirenkaat joka vuosi?

        Siis mielestäsi kitka ei kuluta tietä, eikä jauha (sitä varten levitettyä) hiekoitussepeliä pölyksi. Myöskään kumipölyä ei siitä synny. Olet huolestunut pälynsidonnasta käytettävästä suolasta. Entäpä se suola joilla kitkoille tiet sulatetaan?

        Avautumisessasi oli kyseessä ainoastaan mielipiteestäsi. Toki siihen on oikeutensa. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin: "Kovasti näet vaivaa vaikuttaaksesi tyhmältä. Älä kirjoita niin se jää arvailujen varaan."


      • Mr_Nasta_Pöly
        NastaNiilo kirjoitti:

        Siis mielestäsi kitka ei kuluta tietä, eikä jauha (sitä varten levitettyä) hiekoitussepeliä pölyksi. Myöskään kumipölyä ei siitä synny. Olet huolestunut pälynsidonnasta käytettävästä suolasta. Entäpä se suola joilla kitkoille tiet sulatetaan?

        Avautumisessasi oli kyseessä ainoastaan mielipiteestäsi. Toki siihen on oikeutensa. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin: "Kovasti näet vaivaa vaikuttaaksesi tyhmältä. Älä kirjoita niin se jää arvailujen varaan."

        > Siis mielestäsi kitka ei kuluta tietä, eikä jauha (sitä varten levitettyä) hiekoitussepeliä pölyksi.

        Hahhahaa. Jyrsijä se vaan vikisee näitä vanhoja essonbaarin legendoja. Kyllä hiekoituskiekastakin pölyä syntyy renkaan alla pyörivä hiekka hiertää materiaalia irti asvaltin pinnasta. Mutta kaikki nämä mekanismit ovat merkitykseltään paljon vähäisempiä kuin nastojen tuhovoima.

        Oli näköjään yksi linkki vanhentunut, mutta sama asia löytyy täältä
        http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

        "Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottava kivi ja bitumi. Voidaan ajatella, että nasta on tienpintaan osuessaan kuin pieni vasara, pora ja teräsharja: Alkuiskussa terävä vasara napauttaa nopeasti päällystettä. Vasaran isku on vähemmän vahingollinen, jos se osuu keskelle ehjää isoa kiveä, jossa ei ole valmista halkeaman alkua. Jos vasara osuu kiveä heikompaan bitumiin, pieneen kiveen tai johonkin aikaisempaan vauriokohtaan, on jälki pahempaa. Dynaamisessa pistovoimassa nasta käyttäytyy kuin pora. Poran terä on painettuna tienpintaa vasten paikoilleen, ja se yrittää tehdä reikää kiveen ja bitumiin. Hiertovaiheessa nasta on kuin teräsharja, se harjaa kaikki potentiaalisesti irtoamaisillaan olevat hiukkaset irti päällysteen pinnasta sekä viimeistelee poran ja vasaran työn."

        Eli jyrsimiä kestää parhaiten asvaltti, jossa on hyvin karkeaa kiviaineista. Tällaista siis käytetään ja sen seurauksena kärsitään kovasta rengasmelusta myös kesäisin. Kiitos jyrsijöiden. Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä. Jyrsijätkin tämän hyvin tietävät ja pyrkivät välttämään etenkin uusilla kesärenkailla ajoa -> jos uudet kesärenkaat pitäisi ostaa, ajellaan jyrsimillä vielä toukokuukin.

        Näköjään muistin jyrsimien tuhovoiman väärin, jyrsimet raastavat YHDESSÄ TALVESSA yli 1000 kg materiaalia irti joka tiekilometriltä ja tuottavat siinä sivussa yli 300 kg pienhiukkasia ilmaa saastuttamaan. Ao. tiedot löytyvät D-työn sivulta 110.

        PS. Belgian malli pitäisi meilläkin ottaa käyttöön! Siis jyrsimillä varustetuille autoille 60/90 nopeusrajoitus maanteille/moottoriteille (perusteluna nastapölyn vähentäminen) sekä hitaan ajoneuvon varoitusmerkki takaikkunaan (vrt. taannoin käytetty 80-lätkä, joka myöskin varoitti epävarmasta kuskista).

        PS2 jyrsimien osuus näyttää tutkimuksen aikana olleen 76 % (s. 88). No, sehän on melkein sama kuin jyrsijöiden "varma tieto" eli 90 %.


      • Mr_Nasta_Pöly
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Siis mielestäsi kitka ei kuluta tietä, eikä jauha (sitä varten levitettyä) hiekoitussepeliä pölyksi.

        Hahhahaa. Jyrsijä se vaan vikisee näitä vanhoja essonbaarin legendoja. Kyllä hiekoituskiekastakin pölyä syntyy renkaan alla pyörivä hiekka hiertää materiaalia irti asvaltin pinnasta. Mutta kaikki nämä mekanismit ovat merkitykseltään paljon vähäisempiä kuin nastojen tuhovoima.

        Oli näköjään yksi linkki vanhentunut, mutta sama asia löytyy täältä
        http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

        "Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottava kivi ja bitumi. Voidaan ajatella, että nasta on tienpintaan osuessaan kuin pieni vasara, pora ja teräsharja: Alkuiskussa terävä vasara napauttaa nopeasti päällystettä. Vasaran isku on vähemmän vahingollinen, jos se osuu keskelle ehjää isoa kiveä, jossa ei ole valmista halkeaman alkua. Jos vasara osuu kiveä heikompaan bitumiin, pieneen kiveen tai johonkin aikaisempaan vauriokohtaan, on jälki pahempaa. Dynaamisessa pistovoimassa nasta käyttäytyy kuin pora. Poran terä on painettuna tienpintaa vasten paikoilleen, ja se yrittää tehdä reikää kiveen ja bitumiin. Hiertovaiheessa nasta on kuin teräsharja, se harjaa kaikki potentiaalisesti irtoamaisillaan olevat hiukkaset irti päällysteen pinnasta sekä viimeistelee poran ja vasaran työn."

        Eli jyrsimiä kestää parhaiten asvaltti, jossa on hyvin karkeaa kiviaineista. Tällaista siis käytetään ja sen seurauksena kärsitään kovasta rengasmelusta myös kesäisin. Kiitos jyrsijöiden. Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä. Jyrsijätkin tämän hyvin tietävät ja pyrkivät välttämään etenkin uusilla kesärenkailla ajoa -> jos uudet kesärenkaat pitäisi ostaa, ajellaan jyrsimillä vielä toukokuukin.

        Näköjään muistin jyrsimien tuhovoiman väärin, jyrsimet raastavat YHDESSÄ TALVESSA yli 1000 kg materiaalia irti joka tiekilometriltä ja tuottavat siinä sivussa yli 300 kg pienhiukkasia ilmaa saastuttamaan. Ao. tiedot löytyvät D-työn sivulta 110.

        PS. Belgian malli pitäisi meilläkin ottaa käyttöön! Siis jyrsimillä varustetuille autoille 60/90 nopeusrajoitus maanteille/moottoriteille (perusteluna nastapölyn vähentäminen) sekä hitaan ajoneuvon varoitusmerkki takaikkunaan (vrt. taannoin käytetty 80-lätkä, joka myöskin varoitti epävarmasta kuskista).

        PS2 jyrsimien osuus näyttää tutkimuksen aikana olleen 76 % (s. 88). No, sehän on melkein sama kuin jyrsijöiden "varma tieto" eli 90 %.

        > Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä.

        Laitetaan lähdeviite tähänkin
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Ja vielä kertauksen vuoksi; näin "valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus, siksi nastarenkaat" sössöttävät jyrsijät oikeasti toimivat:

        "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        Laiha lompakko & sokea usko siihen, miten ikäloput jyrsimet muuttavat talven kesäksi = normi jyrsijä liikenteessä!

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382


      • NastaNiilo
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä.

        Laitetaan lähdeviite tähänkin
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Ja vielä kertauksen vuoksi; näin "valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus, siksi nastarenkaat" sössöttävät jyrsijät oikeasti toimivat:

        "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        Laiha lompakko & sokea usko siihen, miten ikäloput jyrsimet muuttavat talven kesäksi = normi jyrsijä liikenteessä!

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Vastaat jo itsellesi, kommenttiasi perustellen. Olisiko aika pitää tauko? Alat käydä kuumana kitkatutkimuksista jos itsesi kanssa riitelet.
        Voit toki jatkaa, hauskaa seurattavaahan tämä on. Kumpi riitelyn voittaa...


      • Mr_Nasta_Pöly
        NastaNiilo kirjoitti:

        Vastaat jo itsellesi, kommenttiasi perustellen. Olisiko aika pitää tauko? Alat käydä kuumana kitkatutkimuksista jos itsesi kanssa riitelet.
        Voit toki jatkaa, hauskaa seurattavaahan tämä on. Kumpi riitelyn voittaa...

        Lisäsin lähdeviitteen ja sekös jyrsijää harmittaa. Vaikeaa on jyrsijän pistää omaa lähdeviitettä kehiin, kun ei essonbaaria enää ole ;-D


      • NastaNiilo
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Lisäsin lähdeviitteen ja sekös jyrsijää harmittaa. Vaikeaa on jyrsijän pistää omaa lähdeviitettä kehiin, kun ei essonbaaria enää ole ;-D

        Oletko koskaan keskustellut kiihkouskovaisen kanssa? Aina löytyy jonkinlainen perustelu. Vaikka kuinka yrittää perustella asian järkisyillä, se kumotaan jonkin korkeamman voiman aikaansaamaksi. Muita vaihtoehtoja ei ole.
        Tämä alkaa olla samanlaista. Olet autuas kitkauskossasi, eikä muita vaihtoehtoja ole. Jos jossain on mainittu tälle puolen sanankin puoltava lausunto, julkaiset sen kuin uskovainen Raamatun tekstin. Jos jossan toisessa jakeessa kritisoidaan asiaa, sitä ei julkaista, koska se on uskosi vastaista.
        Minua ei rengasasia niinpaljon kiinnosta että lähtisin rengasvalintaani tukevia artikkeleita hakemaan. Tässä aloittelen päivän työsuoritusta, ja kun illemmalla vapaa-aika koittaa on levon ja harrastusten aika. Harrastuksiin ei kuulu auton renkaat.
        Rengasasioissa olen valintani tehnyt ja siihen tyytyväinen.


      • VoivoiTaas
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Lisäsin lähdeviitteen ja sekös jyrsijää harmittaa. Vaikeaa on jyrsijän pistää omaa lähdeviitettä kehiin, kun ei essonbaaria enää ole ;-D

        Heh. Taas kiihkokitkauskovainen mr nastapöly on höpinöineen taas virkistynyt. Näinhän käy aika ajoin. Ja samat pitkät huuhaat edelleen suollettuna. Enää ei puutu kuin se loputtoman pitkä sopivasti valikoitu linkkilista, joissa suurin osa oli ihan muuta kuin mitä tämä fanaattinen kitkauskovainen yritti väittää. Jos nyt joku ylipäänsä niitä jaksoi selailla parin ensimmäisen jälkeen näiden osoittauduttua täysin asian vierestä oleviksi.

        Yhtään näyttöä kitkojen paremmuudesta, tai edes samanveroisuudesta, talvirenkaina missään suomalaisissa talviolosuhteista ei tämäkään fanaatikko kykene osoittamaan. Ei ainuttakaan.
        Suoranaisia valheitakin suoltuu. Ja se normaali kestoväite tietysti: kaikki on tutkimukset lahjottuja, kun niissä kitkat kerta toisensa jälkeen jäävät heikommiksi tuloksissa kuin nastat.


      • Ååååööö
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Siis mielestäsi kitka ei kuluta tietä, eikä jauha (sitä varten levitettyä) hiekoitussepeliä pölyksi.

        Hahhahaa. Jyrsijä se vaan vikisee näitä vanhoja essonbaarin legendoja. Kyllä hiekoituskiekastakin pölyä syntyy renkaan alla pyörivä hiekka hiertää materiaalia irti asvaltin pinnasta. Mutta kaikki nämä mekanismit ovat merkitykseltään paljon vähäisempiä kuin nastojen tuhovoima.

        Oli näköjään yksi linkki vanhentunut, mutta sama asia löytyy täältä
        http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

        "Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottava kivi ja bitumi. Voidaan ajatella, että nasta on tienpintaan osuessaan kuin pieni vasara, pora ja teräsharja: Alkuiskussa terävä vasara napauttaa nopeasti päällystettä. Vasaran isku on vähemmän vahingollinen, jos se osuu keskelle ehjää isoa kiveä, jossa ei ole valmista halkeaman alkua. Jos vasara osuu kiveä heikompaan bitumiin, pieneen kiveen tai johonkin aikaisempaan vauriokohtaan, on jälki pahempaa. Dynaamisessa pistovoimassa nasta käyttäytyy kuin pora. Poran terä on painettuna tienpintaa vasten paikoilleen, ja se yrittää tehdä reikää kiveen ja bitumiin. Hiertovaiheessa nasta on kuin teräsharja, se harjaa kaikki potentiaalisesti irtoamaisillaan olevat hiukkaset irti päällysteen pinnasta sekä viimeistelee poran ja vasaran työn."

        Eli jyrsimiä kestää parhaiten asvaltti, jossa on hyvin karkeaa kiviaineista. Tällaista siis käytetään ja sen seurauksena kärsitään kovasta rengasmelusta myös kesäisin. Kiitos jyrsijöiden. Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä. Jyrsijätkin tämän hyvin tietävät ja pyrkivät välttämään etenkin uusilla kesärenkailla ajoa -> jos uudet kesärenkaat pitäisi ostaa, ajellaan jyrsimillä vielä toukokuukin.

        Näköjään muistin jyrsimien tuhovoiman väärin, jyrsimet raastavat YHDESSÄ TALVESSA yli 1000 kg materiaalia irti joka tiekilometriltä ja tuottavat siinä sivussa yli 300 kg pienhiukkasia ilmaa saastuttamaan. Ao. tiedot löytyvät D-työn sivulta 110.

        PS. Belgian malli pitäisi meilläkin ottaa käyttöön! Siis jyrsimillä varustetuille autoille 60/90 nopeusrajoitus maanteille/moottoriteille (perusteluna nastapölyn vähentäminen) sekä hitaan ajoneuvon varoitusmerkki takaikkunaan (vrt. taannoin käytetty 80-lätkä, joka myöskin varoitti epävarmasta kuskista).

        PS2 jyrsimien osuus näyttää tutkimuksen aikana olleen 76 % (s. 88). No, sehän on melkein sama kuin jyrsijöiden "varma tieto" eli 90 %.

        Hmmm.kyllähän se hiekka ja kivimurska jolla käydään liukkautta vastaan kuluttaa tietä vähintään yhtäpaljon kuin nastatkin ! Paras tapa vaikutta tien kulumiseen on oma ajotapa/ajo osaaminen ja välttää turha luistattaminen ! Eikä liukkaalla koskaan suurin ongelmä ole ollut liikkeelle pääsy vaan pysätyminen


      • 4plus15
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        > Karheapintaiseksi kulunut kiviaines myös syö renkaita kovaan tahtiin keväällä.

        Laitetaan lähdeviite tähänkin
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Ja vielä kertauksen vuoksi; näin "valintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus, siksi nastarenkaat" sössöttävät jyrsijät oikeasti toimivat:

        "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        Laiha lompakko & sokea usko siihen, miten ikäloput jyrsimet muuttavat talven kesäksi = normi jyrsijä liikenteessä!

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Heh. Luehan tuosta selkeää teksiä renkaista ja niiden turvallisuudesta, niin rauhoitut. Ota ensin nuo faktojen ymmärtämistä estävät kiihkokitkafanaatikon silmälasit pois.
        Arvaan toki mitä taas väität: tutkimus on lahjottu.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6


      • uskiksia_riittää
        NastaNiilo kirjoitti:

        Oletko koskaan keskustellut kiihkouskovaisen kanssa? Aina löytyy jonkinlainen perustelu. Vaikka kuinka yrittää perustella asian järkisyillä, se kumotaan jonkin korkeamman voiman aikaansaamaksi. Muita vaihtoehtoja ei ole.
        Tämä alkaa olla samanlaista. Olet autuas kitkauskossasi, eikä muita vaihtoehtoja ole. Jos jossain on mainittu tälle puolen sanankin puoltava lausunto, julkaiset sen kuin uskovainen Raamatun tekstin. Jos jossan toisessa jakeessa kritisoidaan asiaa, sitä ei julkaista, koska se on uskosi vastaista.
        Minua ei rengasasia niinpaljon kiinnosta että lähtisin rengasvalintaani tukevia artikkeleita hakemaan. Tässä aloittelen päivän työsuoritusta, ja kun illemmalla vapaa-aika koittaa on levon ja harrastusten aika. Harrastuksiin ei kuulu auton renkaat.
        Rengasasioissa olen valintani tehnyt ja siihen tyytyväinen.

        > Oletko koskaan keskustellut kiihkouskovaisen kanssa?

        Tottakai. Suoli24 on täynnä kiihkouskovaisia, joihin lukeutuvat jyrsijäiden lisäksi mm. tojoterot ja VAG papat. Mikään fakta ei näiden luupäiden mielipidettä muuta. Jyrsimet muuttaa talven kesäksi, vaikka poliisi on asiasta hieman eri mieltä...

        ""Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Jyrsimet eivät kuluta tietä eikä niistä muutoinkaan ole mitään haittaa
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Ja samaa sarjaa sitten nämä tojoterot, jotka ajaa 8 tonnia vuodessa ja kehuu, miten meni neljäskin katsastus hienosti läpi, alkuperäisin renkain, jarrulevyin, iskarein, kun huonompiin (tässä vaiheessa >>100 tkm ajettuihin) merkkeihin on jo pitänyt remonttia tehdä. Tai VAG papat, joiden mielestä VAGina on paras ja luotettavin, etenkin käytettynä (kun VAG pappa laittaa autoaan 2 v takuun päätyttyä kiertoon).


      • 4plus15

    • vajakit_hourulaan

      Näkyvät ja kuuluvat nastailijat olevan vaikeuksissa. Helvetinmoinen ropina käy, kun nastoilla suditetaan liikennevaloista eteenpäin. Eipä päässyt edellä oleva yhtään nopeammin liikkeelle, vaikka kuinka nastojaan ropisutteli lähtiessään.

      • vajakit_hourulaan

        Näkyvät ja kuuluvat kitkailijat olevan vaikeuksissa. Helvetinmoinen sutiminen käy, kun kitkoilla suditetaan liikennevaloista eteenpäin. Eipä päässyt edellä oleva yhtään hitaammin liikkeelle, vaikka kuinka kitkoillaan suditteli lähtiessään.


      • vajakit_hourulaan
        vajakit_hourulaan kirjoitti:

        Näkyvät ja kuuluvat kitkailijat olevan vaikeuksissa. Helvetinmoinen sutiminen käy, kun kitkoilla suditetaan liikennevaloista eteenpäin. Eipä päässyt edellä oleva yhtään hitaammin liikkeelle, vaikka kuinka kitkoillaan suditteli lähtiessään.

        Hienoa kun olet oppinut kopioimaan muiden kirjoituksia. Kunhan lääkityksesi on kohdillaan, niin ehkä kirjoitat jotain omaa.


      • sinne.vaan.hourulaan
        vajakit_hourulaan kirjoitti:

        Hienoa kun olet oppinut kopioimaan muiden kirjoituksia. Kunhan lääkityksesi on kohdillaan, niin ehkä kirjoitat jotain omaa.

        Toivottavasti ei mitään samantasoista paikkansa pitämätöntä hourailua, kitkarenkaiden erinomaisuudesta, kuin mitä sinä suollat.


    • MplusS

      Taloudessamme on sekä kitkarenkaallinen kuin nastallinenkin auto. Tänään olin kitkarenkailla liikenteessä ja liukasta oli eteenkin risteyksissä. Aivan samaan tahtiin suditeltiin nastarenkaallisten kanssa kun risteyksistä lähdettiin. Vain märällä jäällä kitkojen pito on nastoja huonompi. Muijakin on pärjännyt kitkoilla ilman ongelmia vaikka kuulemma luottaa nastoihin enemmän. Se hänelle suotakoon ja kukin ajakoon mitkä renkaat parhaaksi katsoo. En ymmärrä tätä hirveää suunsoittoa ja kiistaa joka palstalla pyörii.

      • kitkaguru

        Ehkäpä alat sitten ymmärtämään, kun kotitiesi muutetaan asfaltista soratieksi, kun kunnalla ei ole rahaa uusia asfalttia jokavuosi nastarenkaiden takia.
        Näin on jo monilla teillä käynyt.


      • MplusS
        kitkaguru kirjoitti:

        Ehkäpä alat sitten ymmärtämään, kun kotitiesi muutetaan asfaltista soratieksi, kun kunnalla ei ole rahaa uusia asfalttia jokavuosi nastarenkaiden takia.
        Näin on jo monilla teillä käynyt.

        Kuvitteletko että nämä kirjoittelut täällä säästävät yhtään asfalttia tai vähentää teiden uusimistarvetta? Voin kertoa ettei säästä. Kulutti sitä asfaltti sitten eniten minä rengas tahansa on aivan varmaaa ettei kukaan renkaitaan muuksi vaihda vaikka täällä kuinka kiihkossa asiasta väännetään.


      • vajakit_hourulaan
        MplusS kirjoitti:

        Kuvitteletko että nämä kirjoittelut täällä säästävät yhtään asfalttia tai vähentää teiden uusimistarvetta? Voin kertoa ettei säästä. Kulutti sitä asfaltti sitten eniten minä rengas tahansa on aivan varmaaa ettei kukaan renkaitaan muuksi vaihda vaikka täällä kuinka kiihkossa asiasta väännetään.

        Onkohan siitä jotain epäselvyyttä mikä rengas sitä asvalttia eniten kuluttaa. Ja varmasti ihan ylivoimaisena ykkösenä taitaa siinä olla.


      • NastaNiilo
        kitkaguru kirjoitti:

        Ehkäpä alat sitten ymmärtämään, kun kotitiesi muutetaan asfaltista soratieksi, kun kunnalla ei ole rahaa uusia asfalttia jokavuosi nastarenkaiden takia.
        Näin on jo monilla teillä käynyt.

        Missä? Kerro kun tiedät. Vai onko?


      • Mikä_on_epäselvää
        vajakit_hourulaan kirjoitti:

        Onkohan siitä jotain epäselvyyttä mikä rengas sitä asvalttia eniten kuluttaa. Ja varmasti ihan ylivoimaisena ykkösenä taitaa siinä olla.

        Teitä kuluttaa jokainen, joka teillä liikkuu. Lisäksi tietä rasitetaan vielä keinotekoisesti suolalla, jolla pyritään pitämään tie jäättömänä ja lumettomana. Ainakin hetken aikaa. Se on tuhoisaa asfaltille, kun lumi/jää sulaa ja taas jäätyy hetken päästä juuri ennen seuraavaa suolausta. Jne tätä jatkuu koko talvi, tiheys riippuu säätilasta. Tämän seurauksena asfaltti murenee ja repeilee. Ja tietysti vielä altistaa nastarenkaiden kulutusvaikutukselle melkoisesti, koska nasta kuluttaa eniten märkää sulaa asfalttia.

        No suolaus ja nastarenkaat on käytössä Suomessa kuten kaikkialla muuallakin, missä on vastaavanlaisia talviolosuhteita. Kyse on ihmishenkien säästämisestä ja liikenneturvallisuudesta yleensäkin. Ei sen vähemmästä.
        Meillä vaihtoehdot ovat vähissä ja jokainen niistä on vahingollinen luonnolle ja myös ihmisille ja erityisesti tiestölle. Jäljelle jää teiden kunnostaminen, joka nyt on laiminlyöty melkoisen perusteellisesti.

        Kyse ei ole siitä, etteikö autoilijoilta kerättäisi tarpeeksi veroja. Ei, veroja kerätään noin 7-10 kertaa enemmän kuin palautetaan liikenteen hyväksi. Kyse on rahojen käytön poliittisesta priorisoinnista. Lisäveroilla ei siten tilanne paranisi.

        Jos taas pudotetaan turvallisuutta, niin sekään ei ole halpaa. Päinvastoin tulee vielä kalliimmaksi ja lisäksi muut inhimilliset asiat, joita syntyy kun ihmisiä kuolee ja loukkaantuu.
        Halvinta sittenkin on vain pitää tiestö kunnossa ja hyväksyä se tosiasia, että Suomessa on talvi ja liukasta useita kuukausia.

        Onko tässä jotain epäselvyyttä jollakin?
        Asia ei ole niin yksinkertainen kuin monet vahvasti kitkoihin henkisesti sitoutuneet uskovat, eli että jos nasta poistuu käytöstä, niin kaikki olisi muka hyvin. Ja satavarmasti näin ei ole, päinvastoin.


      • MplusS
        vajakit_hourulaan kirjoitti:

        Onkohan siitä jotain epäselvyyttä mikä rengas sitä asvalttia eniten kuluttaa. Ja varmasti ihan ylivoimaisena ykkösenä taitaa siinä olla.

        Miksi kirjoitat ohi aiheen? Yritän sinultaKIN kysyä että kuvitteletko näiden talvirengaskiihkoilijoiden toisilleen vittuilujen saavan muutosta aikaan talvirengasvalintoihinsa? Sinä vain jauhat jotain siitä mikä kuluttaa tai on muuten vaan väärä talvirengas SINUN mielestäsi. Vastaa nyt suoraan kysymykseen koska olet palstan ylivoimaisesti suurin talvirenkaista päänsä sekoittanut kirjoittaja että kuvitteletko talvirengaspaskaasi täällä ympäri vuoden kirjoittamalla saavasi yhdenkään sinun mielestäsi vääriä talvirenkaita käyttävän vaihtavan renkaitaan sinun mieleiseksesi???? Ymmärsitkö kysymyksen?


      • vajakit_hourulaan
        MplusS kirjoitti:

        Miksi kirjoitat ohi aiheen? Yritän sinultaKIN kysyä että kuvitteletko näiden talvirengaskiihkoilijoiden toisilleen vittuilujen saavan muutosta aikaan talvirengasvalintoihinsa? Sinä vain jauhat jotain siitä mikä kuluttaa tai on muuten vaan väärä talvirengas SINUN mielestäsi. Vastaa nyt suoraan kysymykseen koska olet palstan ylivoimaisesti suurin talvirenkaista päänsä sekoittanut kirjoittaja että kuvitteletko talvirengaspaskaasi täällä ympäri vuoden kirjoittamalla saavasi yhdenkään sinun mielestäsi vääriä talvirenkaita käyttävän vaihtavan renkaitaan sinun mieleiseksesi???? Ymmärsitkö kysymyksen?

        Olen monen monta kertaa kirjoittanut, että nastarenkaat ovat hyvä valinta vanhuksille tai juuri kortin saaneille ja muille vastaaville vähäisen ajokokemuksen omaaville, kuten myös muille huonon ajotaidon omaaville. Olen myös monen monta kertaa kirjoittanut, että suurin ongelma ovat vajakit, jotka eivät ymmärrä milloin talvi alkaa ja milloin se loppuu. Ja ainahan joku, lukiessaan näitä viisaita kirjoituksiani, voi saada ajatuksen kitkarenkaiden kokeilemisesta. Minullakin oli joskus aikoinaan nastarenkaat autossani. Ei ole enää, eikä myöskään tule.


      • kitkaguru
        NastaNiilo kirjoitti:

        Missä? Kerro kun tiedät. Vai onko?

        Kas tässä kädetön yksi esimerkki:



        Huonokuntoisia asfalttiteitä muutetaan rahapulan takia sorapintaisiksi.

        Esimerkiksi Itä-Suomessa aiotaan muuttaa noin 100 kilometriä päällystettyjä teitä pysyvästi sorateiksi, kerrotaan Pohjois-Savon ely-keskuksesta.

        Määrärahojen niukkuus vähentää myös päällystystöitä.

        Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa teiden päällysteitä pystytään uusimaan vain alle 300 kilometriä vuodessa.


      • NastaNiilo
        kitkaguru kirjoitti:

        Kas tässä kädetön yksi esimerkki:



        Huonokuntoisia asfalttiteitä muutetaan rahapulan takia sorapintaisiksi.

        Esimerkiksi Itä-Suomessa aiotaan muuttaa noin 100 kilometriä päällystettyjä teitä pysyvästi sorateiksi, kerrotaan Pohjois-Savon ely-keskuksesta.

        Määrärahojen niukkuus vähentää myös päällystystöitä.

        Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa teiden päällysteitä pystytään uusimaan vain alle 300 kilometriä vuodessa.

        Kerro teiden numerot ja sijainti niin päästään Mapsista tarkastamaan tilanne. Onko nastarenkaat aiheuttanut rahapulan?
        Johtuuko päällysteen huono kunto nastojen aiheuttamasta urautumisesta vai siitä että sitä ei ole varaa huoltaa? Yksittäiset päällystevauriot aiheutuvat roudasta kun vesi pääsee halkeamasta tien Päällysteeseen/runkoon ja jäätyy. Osassa teitä tien runko on pettänyt ja valuu ojaan.
        Eli yksilöipä poju hieman näitä sorateistämisen syitä.


      • kitkaguru

        Vai pitäisi minun vielä sinulle alkaa opettamaan googlen käyttöä? Kas kun et pyydä minua niistämään nokkaasi ja pyyhkimään perseesikin.
        Autoa missä on kitkarenkaat alla minä voisin sinut opettaa ajamaan kyllä.


      • NastaNiilo
        kitkaguru kirjoitti:

        Vai pitäisi minun vielä sinulle alkaa opettamaan googlen käyttöä? Kas kun et pyydä minua niistämään nokkaasi ja pyyhkimään perseesikin.
        Autoa missä on kitkarenkaat alla minä voisin sinut opettaa ajamaan kyllä.

        Kyllä Mapsin käytön osaan, älä huoli.
        Näin kirjoitit:"Esimerkiksi Itä-Suomessa aiotaan muuttaa noin 100 kilometriä päällystettyjä teitä pysyvästi sorateiksi, kerrotaan Pohjois-Savon ely-keskuksesta.".
        Sinulla on maantiedon osaaminen puutteellista. Itä-suomessa on teitä hieman enemmän kuin noin 100km. Siksi pyysin tarkennusta että olisin voinut oikeat tienpätkät katsoa. Mutta et osannut sitäkään, mistähän juttusi keksit? Ohjeet perseenpyyhinnästä ja nenänniistosta tulevat niiltä joilta loppuvat argumentit keskustella aiheesta. Kas kun et kirjoitusvirheistä huomautellut.
        Kun osaan ajaa autoa kesärenkailla ja nastarenkailla varustettuna, eiköhän kitkoillakin ajo suju(hitaammin ja vaihtelevin nopeuksin). Kun seuraa keskustelutyyliäsi, on parempi ettet opeta. Ketään.


      • vajakit_hourulaan
        MplusS kirjoitti:

        Miksi kirjoitat ohi aiheen? Yritän sinultaKIN kysyä että kuvitteletko näiden talvirengaskiihkoilijoiden toisilleen vittuilujen saavan muutosta aikaan talvirengasvalintoihinsa? Sinä vain jauhat jotain siitä mikä kuluttaa tai on muuten vaan väärä talvirengas SINUN mielestäsi. Vastaa nyt suoraan kysymykseen koska olet palstan ylivoimaisesti suurin talvirenkaista päänsä sekoittanut kirjoittaja että kuvitteletko talvirengaspaskaasi täällä ympäri vuoden kirjoittamalla saavasi yhdenkään sinun mielestäsi vääriä talvirenkaita käyttävän vaihtavan renkaitaan sinun mieleiseksesi???? Ymmärsitkö kysymyksen?

        En koska kitkarengas on ainoa oikea ja suollan tätä nastarenkaita vastaan olevaa propaganda paskaa täällä kesät ja talvet huvikseni!


      • jyrsijätuho
        Mikä_on_epäselvää kirjoitti:

        Teitä kuluttaa jokainen, joka teillä liikkuu. Lisäksi tietä rasitetaan vielä keinotekoisesti suolalla, jolla pyritään pitämään tie jäättömänä ja lumettomana. Ainakin hetken aikaa. Se on tuhoisaa asfaltille, kun lumi/jää sulaa ja taas jäätyy hetken päästä juuri ennen seuraavaa suolausta. Jne tätä jatkuu koko talvi, tiheys riippuu säätilasta. Tämän seurauksena asfaltti murenee ja repeilee. Ja tietysti vielä altistaa nastarenkaiden kulutusvaikutukselle melkoisesti, koska nasta kuluttaa eniten märkää sulaa asfalttia.

        No suolaus ja nastarenkaat on käytössä Suomessa kuten kaikkialla muuallakin, missä on vastaavanlaisia talviolosuhteita. Kyse on ihmishenkien säästämisestä ja liikenneturvallisuudesta yleensäkin. Ei sen vähemmästä.
        Meillä vaihtoehdot ovat vähissä ja jokainen niistä on vahingollinen luonnolle ja myös ihmisille ja erityisesti tiestölle. Jäljelle jää teiden kunnostaminen, joka nyt on laiminlyöty melkoisen perusteellisesti.

        Kyse ei ole siitä, etteikö autoilijoilta kerättäisi tarpeeksi veroja. Ei, veroja kerätään noin 7-10 kertaa enemmän kuin palautetaan liikenteen hyväksi. Kyse on rahojen käytön poliittisesta priorisoinnista. Lisäveroilla ei siten tilanne paranisi.

        Jos taas pudotetaan turvallisuutta, niin sekään ei ole halpaa. Päinvastoin tulee vielä kalliimmaksi ja lisäksi muut inhimilliset asiat, joita syntyy kun ihmisiä kuolee ja loukkaantuu.
        Halvinta sittenkin on vain pitää tiestö kunnossa ja hyväksyä se tosiasia, että Suomessa on talvi ja liukasta useita kuukausia.

        Onko tässä jotain epäselvyyttä jollakin?
        Asia ei ole niin yksinkertainen kuin monet vahvasti kitkoihin henkisesti sitoutuneet uskovat, eli että jos nasta poistuu käytöstä, niin kaikki olisi muka hyvin. Ja satavarmasti näin ei ole, päinvastoin.

        Jyrsimet kuluttavat tietä monikymmenkertaisesti enemmän kuin kitka- tai kesärenkaat. Normaalisti raskaan liikenteen määrä on tärkein tien kulumiseen vaikuttava seikka, mutta jyrsimien tuhovoima on niin suuri, että niiden ansiosta hlöautot nousevatkin pahimmiksi tuholaisiksi ... niissä takapajuloissa, joissa jyrsimiä vielä yleisesti käytetään.

        Norjassahan valtaosa on jo siirtynyt kitkarenkaisiin, vaikka siellä on paljon pahempiakin kelejä kuin Suomessa ja Ruotsi on menossa samaa tietä. Suomi on takapajula muutoinkin kuin autokannan iän suhteen...


      • Normaalia_faktaa_taas
        jyrsijätuho kirjoitti:

        Jyrsimet kuluttavat tietä monikymmenkertaisesti enemmän kuin kitka- tai kesärenkaat. Normaalisti raskaan liikenteen määrä on tärkein tien kulumiseen vaikuttava seikka, mutta jyrsimien tuhovoima on niin suuri, että niiden ansiosta hlöautot nousevatkin pahimmiksi tuholaisiksi ... niissä takapajuloissa, joissa jyrsimiä vielä yleisesti käytetään.

        Norjassahan valtaosa on jo siirtynyt kitkarenkaisiin, vaikka siellä on paljon pahempiakin kelejä kuin Suomessa ja Ruotsi on menossa samaa tietä. Suomi on takapajula muutoinkin kuin autokannan iän suhteen...

        Norjassa ei nastarenkaiden käyttö ole kielletty, ei myöskään Ruotsissa. Eikä edes Tanskassakaan. Säännöt noissa maissa suunnilleen samat kuin Suomessa. Ei nastat ole monessakaan Keski-Euroopan pohjois-osissakaan kiellettyjä, vaikka siellä varsinaisest talvikelit vastaavat yleensä Suomen syyssadekelejä.

        Norjassa ei ole huonommat talviolosuhteet kuin Suomessakaan. Päinvastoin, tiet useimmin sulia kuin Suomessa. Meri kun lämmittää. Toki silloin tällöin on rajujakin poikkeuksia, niinkuin kaikkialla. Suomessa poikkeus on ennenkaikkea päinvastainen tilanne eli tiet sulina ilman kemikaaleja.
        Näin nastojen osalta myös Ruotsissa. Ruotsissa lisäksi suurin liikennemäärä loppuu siinä korkeudella pohjois-eteläsuunnassa missä Suomessa liikenne vasta alkaa.

        Mistä tuo tieto, että valtaosa Norjassa on siirtynyt kitkoihin ja että Ruotsissa näin on tapahtumassa? Minun ymmärtääkseni noissa maissa kitkoilla on aina ajettu enemmän kuin Suomessa. Tietysti ymmärrettävää, koska siellä liukkaus ei olekaan niin suuri ongelma kuin Suomessa.

        Tottakai nastarenkaat kuluttavat asfalttipintaa ja erityisesti kun se ensin suolamyrkkykemikaaleilla sulatetaan märäksi.
        Nastarenkaat poistavat liukkautta myös olosuhteissa, joissa nuo suolamyrkkykemikaalit eivät toimi. Nastat kuluttavat jään ja kitkojen liukkaiksi ja kovaksi tamppaaman lumipinnan, ensin kerkeaksi ja lopulta kokonaan pois. Takuulla ympäristöystävällisempi liukkaudentorjuntatapa kuin kemikaaleilla.

        Hyödyt nastoista ovat siten kaikille liikkujille ilmiselvät ja varmasti suuremmat kuin tienkulutus.


      • Mr_Nasta_Pöly
        Normaalia_faktaa_taas kirjoitti:

        Norjassa ei nastarenkaiden käyttö ole kielletty, ei myöskään Ruotsissa. Eikä edes Tanskassakaan. Säännöt noissa maissa suunnilleen samat kuin Suomessa. Ei nastat ole monessakaan Keski-Euroopan pohjois-osissakaan kiellettyjä, vaikka siellä varsinaisest talvikelit vastaavat yleensä Suomen syyssadekelejä.

        Norjassa ei ole huonommat talviolosuhteet kuin Suomessakaan. Päinvastoin, tiet useimmin sulia kuin Suomessa. Meri kun lämmittää. Toki silloin tällöin on rajujakin poikkeuksia, niinkuin kaikkialla. Suomessa poikkeus on ennenkaikkea päinvastainen tilanne eli tiet sulina ilman kemikaaleja.
        Näin nastojen osalta myös Ruotsissa. Ruotsissa lisäksi suurin liikennemäärä loppuu siinä korkeudella pohjois-eteläsuunnassa missä Suomessa liikenne vasta alkaa.

        Mistä tuo tieto, että valtaosa Norjassa on siirtynyt kitkoihin ja että Ruotsissa näin on tapahtumassa? Minun ymmärtääkseni noissa maissa kitkoilla on aina ajettu enemmän kuin Suomessa. Tietysti ymmärrettävää, koska siellä liukkaus ei olekaan niin suuri ongelma kuin Suomessa.

        Tottakai nastarenkaat kuluttavat asfalttipintaa ja erityisesti kun se ensin suolamyrkkykemikaaleilla sulatetaan märäksi.
        Nastarenkaat poistavat liukkautta myös olosuhteissa, joissa nuo suolamyrkkykemikaalit eivät toimi. Nastat kuluttavat jään ja kitkojen liukkaiksi ja kovaksi tamppaaman lumipinnan, ensin kerkeaksi ja lopulta kokonaan pois. Takuulla ympäristöystävällisempi liukkaudentorjuntatapa kuin kemikaaleilla.

        Hyödyt nastoista ovat siten kaikille liikkujille ilmiselvät ja varmasti suuremmat kuin tienkulutus.

        > Norjassa ei nastarenkaiden käyttö ole kielletty, ei myöskään Ruotsissa.

        Jyrsijä valehtee. Aina ja poikkeuksetta.

        Norjassa ja Ruotsissa on alueellisia käyttökieltoja.Esim. Oslossa pitää maksaa haittamaksu ja Ruotsissa on teitä, joilla ei saa ajaa jyrsimin (tosin kiellon valvonta on kai ollut olematonta). Samanlainen ratkaisu tarvittaisiin pikaisesti Suomeenkin.

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=4141018


      • Mr_Nasta_pöly
        Normaalia_faktaa_taas kirjoitti:

        Norjassa ei nastarenkaiden käyttö ole kielletty, ei myöskään Ruotsissa. Eikä edes Tanskassakaan. Säännöt noissa maissa suunnilleen samat kuin Suomessa. Ei nastat ole monessakaan Keski-Euroopan pohjois-osissakaan kiellettyjä, vaikka siellä varsinaisest talvikelit vastaavat yleensä Suomen syyssadekelejä.

        Norjassa ei ole huonommat talviolosuhteet kuin Suomessakaan. Päinvastoin, tiet useimmin sulia kuin Suomessa. Meri kun lämmittää. Toki silloin tällöin on rajujakin poikkeuksia, niinkuin kaikkialla. Suomessa poikkeus on ennenkaikkea päinvastainen tilanne eli tiet sulina ilman kemikaaleja.
        Näin nastojen osalta myös Ruotsissa. Ruotsissa lisäksi suurin liikennemäärä loppuu siinä korkeudella pohjois-eteläsuunnassa missä Suomessa liikenne vasta alkaa.

        Mistä tuo tieto, että valtaosa Norjassa on siirtynyt kitkoihin ja että Ruotsissa näin on tapahtumassa? Minun ymmärtääkseni noissa maissa kitkoilla on aina ajettu enemmän kuin Suomessa. Tietysti ymmärrettävää, koska siellä liukkaus ei olekaan niin suuri ongelma kuin Suomessa.

        Tottakai nastarenkaat kuluttavat asfalttipintaa ja erityisesti kun se ensin suolamyrkkykemikaaleilla sulatetaan märäksi.
        Nastarenkaat poistavat liukkautta myös olosuhteissa, joissa nuo suolamyrkkykemikaalit eivät toimi. Nastat kuluttavat jään ja kitkojen liukkaiksi ja kovaksi tamppaaman lumipinnan, ensin kerkeaksi ja lopulta kokonaan pois. Takuulla ympäristöystävällisempi liukkaudentorjuntatapa kuin kemikaaleilla.

        Hyödyt nastoista ovat siten kaikille liikkujille ilmiselvät ja varmasti suuremmat kuin tienkulutus.

        > Tottakai nastarenkaat kuluttavat asfalttipintaa ja erityisesti kun se ensin suolamyrkkykemikaaleilla sulatetaan märäksi.

        Niin, jyrsjäthän tätä suolausta kaipaavat... sen perään on tässäkin ketjussa huudeltu. Toki yrittäen väittää, etten minä itselleni, mutta muista olen huolissani...

        Vaan eipä kitkarenkain ajavat suolaa kaipaa.

        Jyrsimet tuottavat 50 % katupölystä ja hiekoitushiekka (sisältäen hiekan asvaltin pinnasta jauhaman aineksen) n. 25 %. Loput hiukkaset ovat peräisin suolauksesta, luonnosta ja muista lähteistä (renkaista, jarruista ym. irtoavaa materiaalis).

        http://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-13.pdf

        Otetaanpa jyrsijän iloksi vielä pieni kertaus siitä, miten jyrsin toimii:

        ""Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottava kivi ja bitumi. Voidaan ajatella, että nasta on tienpintaan osuessaan kuin pieni vasara, pora ja teräsharja: Alkuiskussa terävä vasara napauttaa nopeasti päällystettä. Vasaran isku on vähemmän vahingollinen, jos se osuu keskelle ehjää isoa kiveä, jossa ei ole valmista halkeaman alkua. Jos vasara osuu kiveä heikompaan bitumiin, pieneen kiveen tai johonkin aikaisempaan vauriokohtaan, on jälki pahempaa. Dynaamisessa pistovoimassa nasta käyttäytyy kuin pora. Poran terä on painettuna tienpintaa vasten paikoilleen, ja se yrittää tehdä reikää kiveen ja bitumiin. Hiertovaiheessa nasta on kuin teräsharja, se harjaa kaikki potentiaalisesti irtoamaisillaan olevat hiukkaset irti päällysteen pinnasta sekä viimeistelee poran ja vasaran työn."

        http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

        "Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi."

        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049


      • Normaalia_faktaa_taas
        Mr_Nasta_pöly kirjoitti:

        > Tottakai nastarenkaat kuluttavat asfalttipintaa ja erityisesti kun se ensin suolamyrkkykemikaaleilla sulatetaan märäksi.

        Niin, jyrsjäthän tätä suolausta kaipaavat... sen perään on tässäkin ketjussa huudeltu. Toki yrittäen väittää, etten minä itselleni, mutta muista olen huolissani...

        Vaan eipä kitkarenkain ajavat suolaa kaipaa.

        Jyrsimet tuottavat 50 % katupölystä ja hiekoitushiekka (sisältäen hiekan asvaltin pinnasta jauhaman aineksen) n. 25 %. Loput hiukkaset ovat peräisin suolauksesta, luonnosta ja muista lähteistä (renkaista, jarruista ym. irtoavaa materiaalis).

        http://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-13.pdf

        Otetaanpa jyrsijän iloksi vielä pieni kertaus siitä, miten jyrsin toimii:

        ""Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottava kivi ja bitumi. Voidaan ajatella, että nasta on tienpintaan osuessaan kuin pieni vasara, pora ja teräsharja: Alkuiskussa terävä vasara napauttaa nopeasti päällystettä. Vasaran isku on vähemmän vahingollinen, jos se osuu keskelle ehjää isoa kiveä, jossa ei ole valmista halkeaman alkua. Jos vasara osuu kiveä heikompaan bitumiin, pieneen kiveen tai johonkin aikaisempaan vauriokohtaan, on jälki pahempaa. Dynaamisessa pistovoimassa nasta käyttäytyy kuin pora. Poran terä on painettuna tienpintaa vasten paikoilleen, ja se yrittää tehdä reikää kiveen ja bitumiin. Hiertovaiheessa nasta on kuin teräsharja, se harjaa kaikki potentiaalisesti irtoamaisillaan olevat hiukkaset irti päällysteen pinnasta sekä viimeistelee poran ja vasaran työn."

        http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf

        "Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi."

        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Lisää kertausta, kun sitä kerran aloitettiin

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6



    • NastaNiilo
    • NastaNiilo

      Niilo kävi pääkaupungissa kaupoilla. Liukasta oli mutta nastoilla pärjäsi mukavasti. Hauskaa oli seurata kitkailijoiden pysähtymistä. Kaupunkinopeudessa jarruvalot vilkkuu 100 metriä ennen risteystä. Eikä siitä mihinkään päästykään, kun aika tuli. Pari autoa yksillä vihreillä. Vaikka Niilon auto onkin hyvin äänieristetty, kyllä sen sutivan kitkan vikunan kuulee. Kaarteet kävelynopeudella...
      Onneksi nyt ei ollut kiire, ja hupaista viihdykettä riitti

      • enevpk1

        Jos on todella luikas maantie, kitkoilla on vaikeuksia ohittaa edellä hidastelevia. Ohitus vaatii tarkkaa harkintaa, paljon tilaa ja rauhallisia ohjausliikkeitä sekä kaasun käyttöä. Ja sillä edellä hidastelijalla on 90 % todennäköisyydellä nastat alla.


      • NastaNiilo
        enevpk1 kirjoitti:

        Jos on todella luikas maantie, kitkoilla on vaikeuksia ohittaa edellä hidastelevia. Ohitus vaatii tarkkaa harkintaa, paljon tilaa ja rauhallisia ohjausliikkeitä sekä kaasun käyttöä. Ja sillä edellä hidastelijalla on 90 % todennäköisyydellä nastat alla.

        Mitähän mahdat tarkoittaa? Ensin mainitset että kitkoilla on vaikeuksia ohittaa. Ja sitten että hidastelijalla nastat 90%:n todennäköisyydellä.
        Jos kitkoilla ei pääse ohi, mitä se tekee? Jää hidastelemaan edellisen kitkanysverön perään tappituntumalla, jotta kukaan muukaan ei pääse ohi. Näinhän se menee. Kitkailija päättää mitä "turvallista" nopeutta ajetaan.
        Siis kitkailijat, pyydän: Jättäkää väli edelläkulkevaan. Ohittaessani saatan siinä välissä käväistä mutta en viivy kauan. Samalla kun nastat rikkoo jäätä, jotta kitkoilla olisi edes jonkinlaista pitoa, olen jo nysveröä ohittamassa.
        Tutkimuksesta millä on päästy 90%:n lukemaan, lukisin mielelläni enemmän. Ilmeisesti kyseessä on Tri Tumpelon tekemä tutkimus, jossa otantana oli kitkarenkaalliset autourheilukerhosta ja nastarenkaalliset kerhosta "autokoulun tyttöset".


      • NastaNiilo kirjoitti:

        Mitähän mahdat tarkoittaa? Ensin mainitset että kitkoilla on vaikeuksia ohittaa. Ja sitten että hidastelijalla nastat 90%:n todennäköisyydellä.
        Jos kitkoilla ei pääse ohi, mitä se tekee? Jää hidastelemaan edellisen kitkanysverön perään tappituntumalla, jotta kukaan muukaan ei pääse ohi. Näinhän se menee. Kitkailija päättää mitä "turvallista" nopeutta ajetaan.
        Siis kitkailijat, pyydän: Jättäkää väli edelläkulkevaan. Ohittaessani saatan siinä välissä käväistä mutta en viivy kauan. Samalla kun nastat rikkoo jäätä, jotta kitkoilla olisi edes jonkinlaista pitoa, olen jo nysveröä ohittamassa.
        Tutkimuksesta millä on päästy 90%:n lukemaan, lukisin mielelläni enemmän. Ilmeisesti kyseessä on Tri Tumpelon tekemä tutkimus, jossa otantana oli kitkarenkaalliset autourheilukerhosta ja nastarenkaalliset kerhosta "autokoulun tyttöset".

        Luultavasti tuo 90% on vetäisty suoraan siitä, että melkein 90% kuskeista käyttää nastoja. Toki kitkarengasta käyttävät yleensä ammattilaiset ja muut enemmän ajavat, joten liikenteessä kohdattavista autoista nastat ovat huomattavasti harvemmilla alla.

        Itse olen pistänyt merkille, että nastarengaskuskit ajavat enemmänkin sen mukaan, miltä tie näyttää. Voi olla todella liukasta, mutta jos tie näyttää pitävältä, niin nastarengassankari paahtaa aika surutta kesänopeuksilla. Toisaalta, märkä mutta pitävä tie saa nastatapaukset hidastelemaan aivan turhaan...

        Jos muuten itse saavutan jonkun, niin nopeuksissa on eroa. Useimmiten toki minua hitaammin ajavat kokemattomat tai muuten huonot kuskit ja heillä noita nastoja on enemmän käytössä. Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.


      • KuningasRotta
        TheRat kirjoitti:

        Luultavasti tuo 90% on vetäisty suoraan siitä, että melkein 90% kuskeista käyttää nastoja. Toki kitkarengasta käyttävät yleensä ammattilaiset ja muut enemmän ajavat, joten liikenteessä kohdattavista autoista nastat ovat huomattavasti harvemmilla alla.

        Itse olen pistänyt merkille, että nastarengaskuskit ajavat enemmänkin sen mukaan, miltä tie näyttää. Voi olla todella liukasta, mutta jos tie näyttää pitävältä, niin nastarengassankari paahtaa aika surutta kesänopeuksilla. Toisaalta, märkä mutta pitävä tie saa nastatapaukset hidastelemaan aivan turhaan...

        Jos muuten itse saavutan jonkun, niin nopeuksissa on eroa. Useimmiten toki minua hitaammin ajavat kokemattomat tai muuten huonot kuskit ja heillä noita nastoja on enemmän käytössä. Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.

        Rotanrääpäleellä uusia avuja. Pystyy lukemaan ihmisten ajatukset ja selvittää syyn nopeuden valintaan. Samalla tiukka analyysi ajotaidosta ja rengasvalinnasta. Jos ei ajatuksista rengastus selviä, jyrsijän terävällä katseella selvitetään maantiellä vauhdissa muiden autojen rengastukset.


      • enevpk1
        TheRat kirjoitti:

        Luultavasti tuo 90% on vetäisty suoraan siitä, että melkein 90% kuskeista käyttää nastoja. Toki kitkarengasta käyttävät yleensä ammattilaiset ja muut enemmän ajavat, joten liikenteessä kohdattavista autoista nastat ovat huomattavasti harvemmilla alla.

        Itse olen pistänyt merkille, että nastarengaskuskit ajavat enemmänkin sen mukaan, miltä tie näyttää. Voi olla todella liukasta, mutta jos tie näyttää pitävältä, niin nastarengassankari paahtaa aika surutta kesänopeuksilla. Toisaalta, märkä mutta pitävä tie saa nastatapaukset hidastelemaan aivan turhaan...

        Jos muuten itse saavutan jonkun, niin nopeuksissa on eroa. Useimmiten toki minua hitaammin ajavat kokemattomat tai muuten huonot kuskit ja heillä noita nastoja on enemmän käytössä. Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.

        TheRat: Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.

        Nimeenomaan hihasta ravisteltu 90 %, paha mennä liikenteessä tutkimaan toisten rengasvalintoja. Ja muutenkin yllättävän vaikeaa selvittää, mikä on nasta/kitka jakauma eri tapauksissa Muistelen, että oli joku nastarengastutkimusohjelma, joka tuotti tuon suuntaista tietoa.


      • pelottaako_jyrsijää
        TheRat kirjoitti:

        Luultavasti tuo 90% on vetäisty suoraan siitä, että melkein 90% kuskeista käyttää nastoja. Toki kitkarengasta käyttävät yleensä ammattilaiset ja muut enemmän ajavat, joten liikenteessä kohdattavista autoista nastat ovat huomattavasti harvemmilla alla.

        Itse olen pistänyt merkille, että nastarengaskuskit ajavat enemmänkin sen mukaan, miltä tie näyttää. Voi olla todella liukasta, mutta jos tie näyttää pitävältä, niin nastarengassankari paahtaa aika surutta kesänopeuksilla. Toisaalta, märkä mutta pitävä tie saa nastatapaukset hidastelemaan aivan turhaan...

        Jos muuten itse saavutan jonkun, niin nopeuksissa on eroa. Useimmiten toki minua hitaammin ajavat kokemattomat tai muuten huonot kuskit ja heillä noita nastoja on enemmän käytössä. Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.

        Voi olla, että 90 % autoista on varustettu jyrsimin, mutta pitää myös muistaa, että melkoisen moni auto on vähällä käytöllä. Joku eläkeläispapan silmäterä saattaa olla ajossa vain pari kertaa kuukaudessa eikä ikinä huonolla säällä tai edes pimeässä. Silloin pärjää ikälopuilla jyrsimilläkin...

        Myös moni uusi tai muutoin epävarma kuski jättää auton kotiin ja menee julkisilla kelin muuttuessa haastavaksi. Nämä ovat myös niitä kuskeja, jotka eivät mitään muuta uskalla ajatellakaan kuin jyrsimiä.

        Melkein poikkeuksetta jyrsimet pyörivät myös tonnin ritsojen alla. Ja kuski kehuu, että turvallisuus on näin maksimoitu, kun renkaat ovat testivoittajat (vuosimallia 2003) ja niissä on vielä 4 mm pintaa ja nastojakin (huom. monikko) jäljellä!

        Kaikkihan tietää/muistaa, että uusilla autoilla ajetaan keskimääräistä (olikosenyt 18 tkm/vuosi) enemmän... ja sehän lie kanssa tiedossa, että isommilla autoilla ajetaan enemmän kuin pikkuautoilla.

        Kun em. seikkojen päälle huomioidaan, että uusissa autoissa kitkarenkaiden osuus on paljon suurempi, jopa 70 %, ja että paljon ajavat suosivat kitkarenkaita, on helppo päätellä, että jyrsimillä ajettujen kilometrien %-osuus on selvästi pienempi kuin 90 % ja vielä pienemmäksi se romahtaa, jos lasketaan vain liukkaalla kelillä ajetut kilometrit!

        Eläkeläispapathan ei lähde lainkaan liikenteeseen ja epävarmat kuskit menee bussilla töihin, kun keli on haastava. Vaikka molemmilla ryhmillä aina on autoissansa "ylivertaisen pidon" tarjoavat jyrsimet.

        Mutta 60 tkm vuodessa ajavilla taitaa tällaisia km lukemia tulla just siitä syystä, ettei mene sitä bussia kotiovelta... eli ajaa pitää, kelissä kuin kelissä. Tästä huolimatta paljon ajavat suosivat kitkarenkaita. Siinäpä pelokkaalle jyrsijälle pelottava ajatus!


      • takapajulan_näkökulma
        TheRat kirjoitti:

        Luultavasti tuo 90% on vetäisty suoraan siitä, että melkein 90% kuskeista käyttää nastoja. Toki kitkarengasta käyttävät yleensä ammattilaiset ja muut enemmän ajavat, joten liikenteessä kohdattavista autoista nastat ovat huomattavasti harvemmilla alla.

        Itse olen pistänyt merkille, että nastarengaskuskit ajavat enemmänkin sen mukaan, miltä tie näyttää. Voi olla todella liukasta, mutta jos tie näyttää pitävältä, niin nastarengassankari paahtaa aika surutta kesänopeuksilla. Toisaalta, märkä mutta pitävä tie saa nastatapaukset hidastelemaan aivan turhaan...

        Jos muuten itse saavutan jonkun, niin nopeuksissa on eroa. Useimmiten toki minua hitaammin ajavat kokemattomat tai muuten huonot kuskit ja heillä noita nastoja on enemmän käytössä. Voisi tuo 90% siis kuitenkin pitää kutinsa, mutta mitään tutkimusta aiheesta en tiedä tehdyn.

        Nastaa -hankeessa tehtiin kartoitusta "tien päällä" eli haastateltiin jollekin huoltoasemalle pysähtyneitä autoja talvikelillä. Taisi olla lähempänä 80 % kuin 90 % jyrsijöiden osuus tässä.

        Ja muutoikin 90 % kuulostaa hatusta vedetyltä luvulta. Siis täysin normaalilta essonbaarin faktalta - mitään muutahan jyrsijöiltä on turha odottaakaan. Itse muistelen lukemien olevan jotain tämäntyylistä
        - 85 % koko autokannasta
        - 80 % PKS autokannasta
        - 70 % uusista autoista

        Ajokilometreistä puhuttaessa jyrsimien osuus supistuu vielä pienemmäksi, koska kitkarenkaat löytyvät useimmiten 1) uusista autoista (tilastojen mukaan uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla), 2) isoista autoista 3) paljon ajavien autoista.

        Toisessa ääripäässä sitten maaseudun tuppukylien eläkeläispapat ja peräkammarien pojat, joka pari kertaa viikossa körryyttävät kaupunkiin asioimaan (alkoon/työkkäriin). Nastarenkain varustetulla 90-luvun japsilla, koska ahdasmielisen tuppukylän sosiaalinen normisto ei mitään muuta salli.

        Eli jos rengastutkimusta tekee perähikiällä, saa varmasti jyrsimien osuudeksi >90 %... mutta näiden autojen osuus ajokilometreistä on kovin pieni. Vaan ei onnettomuusalttius...


    • nastaton

      Kohta saadaan lisää aiheita,ku saadaan kesärenkailla kurvailla talvella niinkuin viiskytluvulla

    • Ajakaa

      Millä haluatte, niin minäkin teen.

    • kpokk

      Kovin monella tuntuu olevan kytkimen käyttö on/off tyyliä. Kyllä siitä liukkaasta risteyksestä pääsee liikkeelle ilman sutimistakin. Eikä tarvitse olla neliveto. Kitkat sekä nastat, molemmat käy. Propaganda ei auta mitään, jokainen juurikin sillä renkaalla mikä itselle parhaiten sopii.

      • Itsellä nykyään automaatti. Liukkaalla pääsee aika helposti nyt liikkeelle (kunhan ottaa varmuuden vuoksi luistoneston pois). Syvästä lumihangesta hankalampi lähteä kuin manuaalilla, mutta eipä sitä nykyään juuri tule tuollaisiin kohtiin pysäköityä.

        Rengastuksen vaikutus aika pitkälti nolla.


    • Ååååööö

      Niin jollei osaa... ...ja näyttää niitä vaikeuksia olevan nasta urpollakin koska ajotaito on olematon (esim.mitä enempi renkaat sutii sen kovempaa nadtaurpo polkee kaasua ulosmitaten nastojen hyödyn).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1214
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      804
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      750
    6. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      659
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      652
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      652
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      617
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      595
    Aihe