Loppuunpalaminen töissä ja ahdistushäiriö

sylo

Kirjoitan koska haluaisin tietää onko muita, joilla olisi kokemuksia kuinka parantua töissä loppuunpalamisesta seuranneesta ahdistushäiriöstä. Olen työskennellyt nykyisessä työpaikassani 8,5 vuotta ilman mitään ongelmia. Puoli vuotta sitten työn kuvani muuttui. Siirryin uuteen työtehtävään, joka aloitettiin uutena palveluna toimipaikassani. Työ on kiireistä, vaativaa ja tulosta odotetaan. Lisäksi vaadin itseltäni tavoitteiden saavuttamista ja laadullisesti kovatasoista tulosta, en osannut sanoa heti työtehtävän alettua ettei työtehtävä tunnu minulle oikealta. Ahdistus oireet alkoiva kuukausi työtehtävän vaihtumisen jälkeen. En jaksanut töistä päästyäni tehdä mitään. Olin kiukkuinen, räjähtelin, nukahtelin, liikunta jäi kokonaan, voimat eivät riittäneet, ruokahalu katosi, en jaksanut tavata ystäviäni tai keskustella perheeni kanssa puhelimessa.

Tein paljon töitä, sinnittelin n. 3kk suunnaten katseeni tulevaan 2 viikon lomaan. Lomalla oloni helpotti, menin takaisin töihin. Oireet palasivat välittömästi. Viikonlopun jälkeen sunnuntai-iltaisin voin pahoin, rintaa puristi, itketti, vapaat olivat ohi ja töihin olisi mentävä. 4 viikkoa sitten talossamme todettiin vesivahinko jonka vuoksi jouduimme muuttamaan väliaikaisesti pois kotoa. Pohja sietokyvyltäni petti. Maanantaiaamuna alkoi itku josta ei tullut loppua. Hakeuduin työterveyshuoltoon jossa minulle annettiin pari päivää sairaslomaa ja aika omalle työterveyshoitajallemme. Keskustelun jälkeen hoitaja lähetti minut lääkärille joka määräsi 2 viikkoa sairaslomaa ja uuden seuranta-ajan. Nämä viikot palauttivat. Liikuin päivittäin, sain taas syötyä ja nukuttua. Raivokohtaukset vähenivät. Seurantakäynnillä kerroin voivani paremmin ja tunsin että voisin palata kokeilemaan työn tekoa. Lääkärini suhtautui tähän epäileväisesti ja kehoitti minua hakeutumaan takaisin jos kaikki ei menisi hyvin.

Lauantaina palasin töihin ja suoriuduin "ensimmäisestä" työpäivästäni. Töiden jälkeen olin väsynyt, päätä särki, kiukutti, huimasi. Lupasin tavata kavereitani, arvelin sen piristävän ja parantavan oloani. Jossain vaiheessa iltaa havahduin siihen että minun oli todella paha olla. En halunnut keskustella, en jaksanut hymyillä, en edes kohteliaisuudesta. Lähdin kotiin ja rintaani painoi joku käsittämätön möykky joka laajeni ja laajeni. En saanut unta, pian tuntui että möykky ylettyi kurkkuuni saakka, voin todella pahoin. Pyörin sängyssä tietämättä miten olla, jotta oloni paranisi. Tuli aamu ja töihin lähdön aika lähestyi. Kylmät aallot pyyhkivät yli kropan, voin todella pahoin, yökin, sydän hakkasi tuhatta ja sataa, kädet tärisivät ja nyyhkin. En selvinnyt ikinä töihin saakka. Tänään kävin päivystävällä lääkärillä joka antoi sairaslomaa pari päivää, jotta sain ajan takaisin lääkärille jolla olin aiemmin käynyt. Tänään sanoin lääkärille suoraan etten koe olevani työkykyinen ja tarvitsen ratkaisun jolle saadaan ahdistuksen aisoihin. Tarvittavat toimenpiteet työpaikallani on tehty jaksamiseni edistämiseksi, saan palata takaisin vanhoihin työtehtäviini. Mutta mitä hyötyä tästä on, jos en edes selviä työpaikalleni? Päivystävä lääkäri ei kommentoinut ratkaisun tarvettani juuri mitenkään ja minulle jäi paljon kysymyksiä.

Kiitos jos jaksoit lukea kertomukseni. Vielä isompi kiitos jos sinulla on kokemusta/tietoa seuraavasti mieltäni askarruttavista asioista:

- Onko sinulle tapahtunut vastaavanlaista ja millä keinoilla olet (toivottavasti) päässyt ahdistuksesta yli?
- Ovatko lääkkeet välttämättömiä? Minulla on lääke (myöhemmin huume)addikti sisko, kammoksun (jopa pelkään) lääkkeitä ja haluaisin välttää niitä viimeiseen asti.
- Työterveyshuoltoomme ei kuulu työpsykiatrin palveluita, olisiko siitä hyötyä jos varaisi aikaa omakustanteisesti?
- Onko ahdistus helpottanut pelkällä sairaslomalla? Itsellä pahimmat ahdistuskohtaukset ovat suoraan liitännäisiä töihin menoon.
- Mitkä ovat mahdollisuudet päästä kunnalliseen psykiatriseen hoitoon (Kainuun alue)?

35

6957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikokonaansivuunkauaksi

      Saattaa olla että olit jonkin verran uupunut ennen stressaavaan tehtävään siirtyessä. Tarvitsisit nyt pitemmän loman, ja kävisikö että voisit käydä töissä vaikka puolipäiväisesti.

      • Minulla olisi mahdollisuus myös osa-aikaisuuteen. Taloudellinen toimeentulo kuitenkin huolettaa. Minulla on voimassa vielä kuukausipalkka, sittemmin työpaikkani on siirtynyt tuntipalkkaukseen. Menetän kuukausipalkkaperusteisen työsopimukseni jos siirryn osa-aikaiseksi ja mahdollisesti myöhemmin takaisin täysiaikaiseksi työntekijäksi. Mieheni opiskelee, käytännössä elämme palkallani. Meillä on 2 lasta ja jo nyt tiukkaa rahasta.


      • outerspace

        Lääkärini sanoi, että aivot tarvitsevat aikaa palautuakseen, koska ovat työuupumuksessa käyneet ylikierroksilla. Toipuminen vie siten oman aikansa. Sinulla olisi siis mahdollisuus palata vanhoihin työtehtäviisi ja uskon, että vastaisuudessa pystyt hoitamaan ne kuten ennenkin. Ahdistuksesta ja paniikki-oireistakin voi parantua. Kannattaa kokeilla kaikkia saatavilla olevia hoitokeinoja.


    • Burrrn

      Hei. Olen se aloittaja tuolta burnispalstan puolelta. Muutamia kommentteja ja huomioita oman kokemukseni pohjalta.

      Ensinnäkin. Pystyn samastumaan tilanteeseesi. Juuri noita samoja tuntemuksia on ollut minullakin.

      Kommentteja kysymyksiisi.

      Minulla ahdistukseen ovat auttaneet ainoastaan lääkkeet. Parhaiten auttaa lääke, johon riippuvuudesta kovasti varoitellaan (bentso). Nyt kokeilussa on ahdistuslääke, ja minun kokemukseni mukaan se auttaa kyllä ahdistukseen, mutta ei tietenkään poista sitä ahdistuksen varsinaista syytä eli ahdistusta aiheuttavaa työtä.

      Rohkaisisin sinua kokeilemaan lääkitystä. Ja etenkin juuri ahdistuslääkettä. Minulle tarjottiin aluksi kahta masennuslääkettä (ssri), mutta minun kokemukseni mukaan ahdistus vain paheni, ja lopetin lääkkeet omalla päätökselläni.

      Siksikin kannustaisin sinua kokeilemaan lääkettä, jos sinulla on mahdollista palata entiseen työhösi. Minulla sitä mahdollisuutta ei ollut. Lääkkeen avulla voit hyvinkin pystyä palaamaan! Minäkin pelkäsin aluksi lääkkeitä, mutta nyt voin sanoa, että turhaan. Kun sopiva lääke löytyy, niin olo tuntuu ainakin aika ajoin ns. normaalilta itseltä.

      Minä olen käynyt myös työterveyspsykologilla ja psykiatrillakin, useita kertoja. En koe saaneeni niistä juurikaan mitään todellista apua. Kyllähän omaa tilannetta voi puida vaikka kymmenen eri ihmisen kanssa keskustelemalla, mutta kun ei se johda oikein mihinkään...

      Pelkällä sairauslomalla ahdistus ei ainakaan minulla ole helpottanut. Päinvastoin. Mitä pitemmäksi sairausloma venyy, sitä vaikeammaksi asiat vain menevät, ja ahdistus lisääntyy. Näin se vaan on.

      Psykan polille lähetteen voi käsittääkseni kirjoittaa myös ihan työterveyslääkäri.

      Toivottavasti saat tästä vastauksestani jotakin uutta näkökulmaa tilanteeseesi.... Kovasti tsemppiä sulle!!

      • Kiitos burrrn vastauksestasi. En usko itsekään pitkän sairasloman olevan ratkaisu tilanteeseen. Ehkä muutama viikko auttaisi tilanteen "rauhoittamiseen" ja päivärytmin tasaamiseen. Toivon vain niin kovasti että olisi käytössä vaihtoehtoisia keinoja ahdistuksen lievittämiseen. Saitko psykiatrilta mitään työkaluja ahdistuksen "purkamiseen"? Rentoutuskeinoja, tapoja purkaa ahdistuksen aiheuttamaa tunnetta tms....?


    • Bibleistrue

      Itselläni oli aikoinaan loppuun palaminen ja rukoilin että Jeesus parantaisi ja paranin! Jumala kuulee rukouksemme ja hänellä on hyvä tahto meitä pieniä ihmisiä kohtaa.
      "Etsikää ensin taivasten valtakuntaa ja sen jälkeen Hän antaa meille mitä tarvitsemme". Monet on parantuneet ja rauha saadaan sydämeen ja elämään vasta syntien anteeksiantamisen jälkeen.

      • BSB

        Jumala voi kyllä parantaa ja olen hyvin iloinen siitä että sinun kohdallasi näin on tapahtunut. En kuitenkaan haluaisi luoda virheellistä kuvaa siitä että Jumalaan uskoessa elämä kääntyy automaattisesti jotenkin maallisessa mielessä paremmaksi. Monen parantuneen ihmisen vastapainona on kristillisissäkin piireissä monia ihmisiä jotka eivät ole uskostaan huolimatta parantuneet tai päässeet vaikeuksistaan.

        Tosiasia on se, että vaikka Jumala kyllä kuulee rukoukset, hän ei aina vastaa siten kuin haluaisimme. Olen itse ollut nyt useamman vuoden vaikeassa elämäntilanteessa eikä yhtäkään päivää ole mennyt ilman ahdistusta. Yhtäkään päivää ei ole myöskään viime vuosina mennyt etten olisi rukoillut Jumalalta apua. Tästä huolimatta elämäni tuntuu olevan menossa vain heikompaan suuntaan.

        Uskon että Jumala ei ole meikäläiselle mitenkään parantumista velkaa vaikka toki haluaisin kovasti elämäni muuttuvan helpommaksi elää. Eihän Jumala ole tuollaista luvannut että kaikki sairaat paranisivat. Vaikeuksistani huolimatta kuitenkin uskon että Jumala ei ole meikäläistä hylännyt.


    • artsi8888

      Paloin loppuun myyntityössä juuri näin. Sun työpainetta on yksinkertaisesti vähennettävä. Bentsot auttavat, mut elimistö alkaa vaatimaan isompia annoksia, jos joka päivä niitä syö.

      Venlafaxia voi kokeilla - se lyö kyllä jarrua koville kierroksille. Mutta masennuslääkkeet aiheuttavat usein myös väsymystä, saamattomuutta, tunteettomuutta ja seksihäiriöitä. Aina on tietysti paras, jos itse syyhyn pystyy vaikuttamaan.

    • outerspace

      Hei. Minä kirjoittelin myös tarinaani tuonne burnout-sivustolle, jos kiinnostaa lukea.
      Minulla uupumisen aiheutti luultavasti suurelta osin se, että olin jo pitkään kärsinyt masennuksesta ja yrittänyt sinnitellä. Ei ollut enää voimia sopeutua työpaikalla tehtyihin muutoksiin, jotka ovat edelleenkin mielestäni osin aivan typeriä. Työkaveritpa sopeutuivat, vaikka en tosiaan ollut ainoa, joka jupisi, kuinka päin peetä hommat on muuttuneet.
      Minua huolestuttaa aivan samoin kuin sinuakin, että vaikka olisin kuinka kauan sairaslomalla, ajatus työhön paluusta tuntuu ihan yhtä ahdistavalta. Minun ahdistuskohtaukseni eivät vielä olleet yhtä pahoja kuin sinulla. Ennen iltavuoroa heräsin jo tunteja aiemmin pyörimään sängyssä tuskanhikisenä, pala kurkussa. maha oli sekaisin ja itketti, päässä pyöri vain ajatus "antakaa minun olla rauhassa". Aamuvuoroa edeltävänä yönä rupesin heräilemään säännöllisesti noin klo 3.30, enkä saanut enää nukuttua.

      Töissä olin koko ajan jossain ihmeen "suoritustilasssa", yritin tehdä vaikka paperihommia, niin muisti ei toiminut, tuli virheitä ja vertasin itseäni muihin, jotka hoitivat samat tehtävät vaivatta. Pari kertaa tuli täydellinen tiltti, tein virheen ja jälkikäteen en alkuun yhtään muistanut, mitä olin koko tilanteessa tehnyt. Tästä kaikesta on seurauksena, että menetin täysin uskon selviytyä enää työssäni. Siihen asti olin ollut luotettu ja toisinaan kehuttukin työntekijä. Viimeisistä ajoista töissä ja kotona ennen sairaslomaa jäi niin kaoottinen fiilis, että sitä en halua kokea uudelleen.

      Olen tosiaan pari kertaa käynyt juttelemassa työterveyspsykologin kanssa, mutta en koe siitä hyötyä olleen. Eniten kokisin olleen apua jostain vertaistukiryhmästä, kuten kirjoitinkin toisella sivustolla. Lisäksi olisin kaivannut jonkun työkaverini näkökulmaa, että miten hän koki työkykyni viime aikoina, minkä verran vain itse kuvittelin olevani huono ja kykenemätön. Vaan eivätpä ole työkaverit ottaneet yhteyttä ja uuden esimiehemme kanssa en halua keskustella kuin viimeisessä hädässä, koen häneltä puuttuvan lähes täysin empatikyvyn.

      Uskon, että lääkityksestä olisi kohdallasi apua, kunhan sopiva löytyy. Lääkärini sanoikin, että kaikki konstit kannattaa kokeilla olon helpottamiseski. Ahdistuksen hallitsemistakin voi oppia. Oletko lueskellut mielenterveystalo.fi- sivustolta ahdistuksen omahoito-ohjelmaa. Onko paikkakunnallasi mahdollisuutta saada lähetettä nettiterapiaan, täällä ei kuulemma ole. Uskon sinun hyötyvän terapiasta, tärkeintä olisi saada ajatukset päässään oikeille raiteille. itsekin olen suunnitellut hakeutuvani keskustelemaan vaikka psyk. hoitajan kanssa seuraavaksi. Kaikki keinot kannattaa kokeilla, yksin pähkäillessä ei tunnu olo kohenevan.

      • pampam-pamela

        Pamit peliin, ne laukaisee veemäisen ressin ja kurkun kuristuksen ja vatsakrampit. Mikään muu ei auta. Sitäpaitsi saa jopa vuosia lisäaikaa töissä. Mutta VAROITUS! ettei tule riippuvaiseksi.


    • Artsi2314

      Riittämättömyyden tunne vaivaa monia työelämässä, josta seuraa ahdistus. Pitäs pystyä ottamaan rennosti asiat, mut ei se ole aina niin helppoa.

      Ei elämää kannattais niin vakavasti ottaa ja usein rento elämän tyyli vie pidemmälle ja on helpompi elää.

    • joiäkkäämpi

      Kyllä te tulette toimeen. Tärkeintä on nyt terveys. Jostain luin, että burnoutissa, siis työpaikkauupumuksessa ei ole järkevää jättää otetta ja tuntumaan kokonaan tuttuun työpaikaan. Jos on kauan pois, niin etääntyy, irtaantuu yhteisöstä ja työstään ja on sitten jälleen kova kynnys aloittaa.
      Jos on mahdollista, niin kannustan siihen osapäivätyöhön. Kannattaa ottaa nyt iisisti ja välttää tinttaamaasta itseään loppuun.

    • Artikkeleihintutustunut

      Hei kannattaa luopua työstä pariksi vuodeksi, jos mahdollista ja siirtyä työkyvyttömyys eläkkeelle. Sitten kun on saanut eläkkeestään kaiken irti, voi tehdä jotakin työtäkin? Tällaista elämä joskus on. Älä syytä itseäsi tilanteesta.

    • Burrrn

      Sylo ja Outerapace. Olen niiiin kohtalotoverinne... Vaikkakin itsestä tietysti tuntuu, että mulla tilanne on kaikista pahin...

      Mitä nyt tarinastani kertoisin... Mullakin tilanne lähti siitä, että toimenkuvaani vaihdettiin entistä vaativampaan - tunnollinen ja (yli)ahkera kun olin ollut. Ei muuta kuin lisää hommaa, painetta ja vastuuta, ja siinä se sietokyvyn raja sitten ylittyi.

      Työterveydessä minua kyllä kuunneltiin, mutta oma kokemukseni oli, että sielläkin taka-ajatuksena oli saada minut mahdollisimman äkkiä takaisin töihin. Vaikka itse yritin heti alusta pitäen tehdä selväksi, että en pysty palaamaan. Muuten lähtee järki ihan lopullisesti.

      Toisaalta ymmärränkin tuon taka-ajatuksen... Sairausloman pitkittyessä tilanne vain pahenee ja monimutkaistuu... Nyt sen tiedän.

      Pari kertaa yritin myös palata töihin. Tein kaikkeni, että olisin pystynyt. Mutta en pystynyt. Aina oli pakko ottaa yhteyttä lääkäriin, ja sairausloma jatkui.

      Tästä kaikesta on nyt seurannut se, että minusta on tullut mielenterveyspotilas/kuntoutuja ja olen joutunut byrokratian rattaisiin. Monelle tää on varmaan tuttu kuvio... Kela maksaa sairauspäivärahaa sen 300 päivää, mikä minulla tulee täyteen kesällä.

      Mutta mitä sitten?

      Ajaudunko kuntoutustuelle ja kuka sitä saa? Pystyykö sillä elämään?

      Vai joudunko ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja onko minusta enää minkään työn tekijäksi? Ajatus pätkii, muisti ei pelaa, ahdistaa, masentaa...

      Työeläkevakuutusyhtiökin on tässä kuviossa mukana ja olen saanut myönteisen päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta. Mutta sen pitäisi olla tätä nykyistä työtäni joko entisessä paikassa tai toisessa paikassa, mutta täällä kotipaikkakunnallani toista paikkaa ei ole... Toinen vaihtoehto ammatilliselle kuntoutukselle olisi lähellä koulutustani vastaava työ, mutta koulutukseni on ajalta ennen tietotekniikkaa (80-luvun loppu; ei tietokoneita eikä kännyköitä...) ja päivääkään en ole tuon alan töitä tehnyt.

      Pattitilanne siis, sanan varsinaisessa merkityksessä.

      Vertaistukea ja etenkin jotain vertaistukiryhmää minäkin olisin tässä matkan varrella kaivannut, mutta mistä ihmeestä sellaisen voi löytää? Muualta kuin netistä...

      Mutta välillä tuntuu, että täällä netissäkin osa kirjoittelijoista taitaa kirjoittaa ihan lämpimikseen...

      Kun päivät pitkät pohtii näitä asioita itsekseen, ei se todellakaan ole ainakaan terveellistä. Ajatukset lähtevät laukkaamaan ihan ihme radoille. Kaikenlaisia kauhuskenaarioita mm. kodin ja parisuhteen menettämisestä, mikä sekin taitaa olla täysin mahdollista... Omasta terveydestä puhumattakaan. Kun onhan se ainakin osin jo mennyt, kun ammattiauttajien pakeilla pitää kulkea. Eikä kieltäytyäkään voi, jos meinaa edes sairauspäivärahaa saada.

      Ahdistavinta tässä kaikessa ahdistuksessa on se, ettei yhtään tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu... Missä vaiheessa avustusrahojen tulo loppuu ihan kokonaan? Entä kuka olisi se ihminen/ammattiauttaja, joka voisi ihan oikeasti selvittää kokonaistilanteeni ja mahdollisuuteni, kun omat voimat eivät yksinkertaisesti riitä.

      Olen ihan hukassa ja pihalla tästä kaikesta, ja lääkkeistä saan sen hetkellisen helpotuksen unohtaa tämän kaiken... Mutta takaraivossa on koko ajan pelko, että milloin ja mistä rysähtää...

      Kysymykseen, onko psykiatrilta saanut jotain keinoa ahdistuksen lievittämiseen, minun kokemukseni on, että ei. Minun kohdallani psykiatrin ainoa tehtävä on ollut selvittää työkykyni, mikä pohjautuu täysin keskusteluun. Sen pohjalta hän päättelee mielentilani ja tekee päätöksen sairausloman jatkuvuudesta, minkä edellytyksenä on hänen kirjoittamansa b-lausunto. Lisäksi hän saattaa kirjoittaa jotain lääkettä, jos keksii jonkin sopivan, jota kannattaa kokeilla. Mutta siinäpä se, psykiatrin apu onkin, ainakin minun kohdallani.

      Ja sairausloma - ja ahdistus - sen kun jatkuvat...

    • outerspace

      Hei Burrn. Kuulostaa kyllä hankalallta tuo tilanteesi enkä ihmettele, jos olet ihan romuna.
      Kerroit pari kertaa yrittäneesi palata töihin. Minä myös pari viikkoa sitten ajettelin vakaasti, että nämä sairaslomaviikot saavat olla viimeiset ja yritin tsempata itseäni. Vaan viime viikon lopulla alkoi taas tulla lamaannus, aamulla ei olisi jaksanut nousta, teki mieli vain olla peiton alla "turvassa", ahdistus alkoi hyökyä päälle. Itketti, kun tuntui ,etten ole päässyt asiassa yhtään eteenpäin.
      Eilen kävin taas työterveyslääkärillä, kirjoitti 3 viikkoa lisää saikkua ja lähetteen psykiatrille. Nyt yritän taas tsempata itseäni, että 3 viikon päästä töihin ja silleen. Lääkäri ehdotti, että pitäisikö minun vaihtaa työpaikkaa. Voimani eivät kuitenkaan riittäisi taas uusien käytäntöjen opetteluun, enkä halua menettää nykyisen työpaikkani tuttuja työkavereita. Ja samaa hoitotyötä se olisi paikasta riippumatta ja liian pienellä henkilökuntamitoituksella.
      Olen ollut 4 päivää ilman Brintellixiä, kun hakiessani uutta satsia viime perjantaina sitä ei 2 apteekista saanut, sen verran uusi lääke. Aattelin, että odotan sitten lääkärillä käyntiin, josko vaikka vaihtaakin lääkkeen. Olen ollut nyt matalammilla fiiliksillä ja itkuisempi. Mietin, että onko lääkkeestä sittenkin ollut vähän apua vai johtuuko huonompi olo vain siitä, että tilanne aktuelli lääkärissä käynnin ja sairasloman jatkumisen takia. Joka tapauksessa lääkärin kanssa sovittiin, että tuplaan nyt Brintellixin annoksen, on sitten ainakin se lääke kokeiltu kunnolla.
      Kerroit, että olet täysin lamaantunut. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jaksatko nousta sängystä ylös, tehdä kotiaskareita, ulkoilla? Minä olen kohtuudella selvinnyt arjen pyörityksestä. Tänään olen jopa menossa hierojalle. Olen sinne menoa suunnitellut ainakin puolen vuotta, kun niska särkee päivittäin. Aiemmin en kertakaikkiaan vaan toimertunut aikaa tilaamaan ja tuntui, että siellä käyntikin olisi vain ollut ylimääräinen rasite työpäivän jälkeen.
      Tämä taisi nyt osin mennä jorinaksi. Mielelläni antaisin sinulle järkeviä neuvoja, mutta kun en osaa. Mutta olisi mukava, jos jaksaisit kirjoitella jokapäiväisiä kuulumisiasi, kun minulla ei tosiaan ole tämän asian suhteen muita juttukavereita kuin mieheni ja koira.

      • Vertaistuki on tosiaan se jota nyt kaipaisi. Lähipiirissäni ei ole ihmisiä jotka olisivat kokeneet vastaavanlaista. Saan hyvin purettua asioita ystävieni kanssa mutta he/mieheni ovat vakaasti sitä mieltä että jos nyt vain olen pari kuukautta sairaslomalla niin asia varmasti korjaantuu ja pystyn jatkamaan töitä normaalisti.

        Itse en aivan pysty tähän uskomaan, vaikka niin kovasti toivon. Epäonnistumisen pelko on valtava. Olinhan juuri pari viikkoa sairaslomalla ja tunsin oloni paremmaksi. Jaksoin hoitaa lapset, liikuin, tein ruokaa, tapasin ystäviäni ja ahdistusta tunsin suurimmaksi osaksi vain aikatauluista, melusta ja kiireestä, sekin kuitenkin ohimenevää. Ja kaiken parin viikon aikana saavutetun romuttivat 2 työvuoroa. Minulla on huomenna lääkäriaika, toistaiseksi sairaslomaa siis vain huomiseen saakka ja huomenna päätetään jatkosta. Tiedätkö outerspace millä paikkakunnilla nettiterapiaa on tarjolla, voisiko olla vain isoimmilla paikkakunnilla..? Ajattelin ehdottaa asiaa lääkärilleni, aion myös toivoa lähetettä psykiatrille. Minulla on hyvä työpaikka, en haluaisi menettää sitä. Olen valmis kokeilemaan joogat, rentoutukset ymymym, mitä vain ikinä löydän vaihtoehtoisena lääkkeille. Vaikka työssäni on ollut kiirettä ja tiettyä painetta niin tiedän, että jatkossa voin tehdä "kevyempää" työtä. Mitä hyötyä näistä järjestelyistä oli kun sama ahdistus palaa muutoksista huolimatta? Kuinka pitkä aika sairaslomaa vaaditaan jotta pystyisin taas tekemään töitä? Onko vastaavanlaisessa tilanteessa olleita ihmisiä joilla sairasloman jälkeen paluu takaisin töihin olisi onnistunut?

        Jotain positiivista kuitenkin. Vein tänään lapseni uimaan ja pitkästä aikaa tunsin itseni hetken onnelliseksi heitä katsellessani. Olisi ihana tuntea kiinnostusta/innostusta jostain, kuin myös onnellisuutta. Ja olisi ihana olla niin vapautunut että voisin nauraa. En tiedä miten selittäisin lapsille miksi äiti on ollut niin usein surullinen niin pitkään. Tunnen itseni tunnevammaiseksi.


      • outerspace

        Hei sylo ja Burrrn.
        Ainakaan täällä Porissa nettiterapiaa ei ollut tarjolla. Lääkäri sanoi, että heille oli tullut jokin aika sitten kyllä esite aiheesta. Viime viikolla olin innostunut ajatuksesta ruveta käymään psyk. hoitajan kanssa keskustelemassa, olisi ilmaista palvelua. Nyt tuntuu taas, etten jaksa sellaiseenkaan ruveta. Tainnut mieliala ottaa vähän takapakkia, johtuuko sitten 4 päivän lääketauosta vai onko lääke loppujen lopuksi tepsinyt ollenkaan. Ensi viikolla olisi aika psykiatrille.

        Eilen aamulla olin hetken aikaa tosi hyvällä tuulella. Esimies tekstasi, että s-loman alle jäävä talvilomaviikko siirtyyy sittenkin myöhemmin pidettäväksi ja työkaveri kyseli, lähdenkö mukaan jo aiemmin sovittuun illanviettoon. Lupasin lähteä, olin jo murehtinut, että jättävät kokonaan kutsumatta. Vaan ehtiipä sen vielä perua! Pari kertaa olen vastaavan menon vuosien aikana jollain tekosyyllä perunut viime tipassa, kun en ole saanut lähdettyä. Sitten jälkikäteen olen porannut omaa olemattomuuttani.

        Eilen aamulla, kun piti ottaa "onnellisuuspilleri", huomasin unohtaneeni ne apteekkikäynnillä miehen auton hansikaslokeroon. Iltapäivällä hierojalle lähtiessä näpräsin jotain oman auton hanskalokerosta ja siellähän ne pillerit olivatkin, auto oli seissyt pihassa aamusta asti. Hierojalle päästyäni fyssari tuli ihmettelemään aulassa palloiluani, tarkisti ajanvarauskirjasta, olin päivää liian aikaisin liikkeellä. Kotiin palattuani huomasin jättäneeni ulko-oven turvalukon lukitsematta, vanha Abloy-lukko aukeaa yksinään lähes pelkän ajatuksen voimalla. Tänään heräsin aamuyöstä ja totesin, että ahdistus vaivaa (astma), olin unohtanut illalla ottaa suihkeen. Tämän seurauksena päädyin lopputulokseen, että aivoni ovat UMPISOLMUSSA.

        Pelottaa, että tuon solmun avaaminen tulee viemään aikaa. Nukun edelleen huonosti. Uneen pääsy vie toista tuntia ja heräilen herkästi pitkin yötä. Päivisin väsyttää välillä ihan mahdottomasti. Näillä näkymin en tule selviämään töissä käynnistä ilman unilääkettä tai Opamoxia, mikä ei totisesti olisi hyvä vaihtoehto.

        Minäkin olen jo ruvennut murehtimaan raha-asioita. Hoitajan palkassa ei ole hurraamista ja miehen palkka on vielä pienempi. Mitä netistä tutkailin sairasloma- ajan palkkaa ja oikein ymmärsin, niin 30 s-lomapäivän jälkeen palkka putoaa 2/3:aan. Eläminen vaan kallistuu koko ajan, meillekin on tullut lisäkustannuksina jätevesiosuuskunnan ja yksityistien hoitomaksut, haja-asutusalueella kun asutaan.

        Kun mietin aiempaa arjen selviytymistäni, niin kyllä olen ollut vajaakäynnillä jo pitkään. Viime kesänä jäi matot pesemättä, ikkunat on pesemättä, viime syksyn lehdet odottaa taas haravointia. Viime kesäloma kului mökillä lähinnä haahuillessa, mitään järkevää en saanut aikaiseksi. Lähes päivittäin oli pakko ottaa 2-3 tunnin päiväunet eli veto oli jo silloin pois.

        Töistä tullessa sitä vielä kotimatkalla suunnitteli tekevänsä sitä ja tätä, mutta sänky veti puoleensa, oli pakko saada "sammuttaa itsensä" edes vähäksi aikaa. Suurin osa isommista kotitöistä jäi vapaapäiville eli silloinkaan en ehtinyt palutumaan. Sinnittelin liian pitkään töissä viikon vielä, seuraavaan vapaapäivään, seuraavaan lomaan jne., vaikka tiesin olevani masentunut. Siitä ei hyvä seurannut.


    • Burrrn

      Hei taas kohtalotoverit!

      Outerspace: Minulla se lamaannus tarkoittaa sitä, että en oikein saa itseäni tekemään mitään. Koiran perustarpeista jaksan kutakuinkin huolehtia, mutta enpä paljon muuta. Ruokaa teen silloin, kun miehelle on pakko laittaa. Jos mies syö töissä, itsellä saattaa mennä pari-kolmekin päivää aika lailla syömättä. Kaupassa käyn sitten, kun on aivan pakko.

      Oikeastaan kaikesta tekemisestä on tullut jonkinlainen pakko tai velvollisuus. En tee yhtään mitään siksi, että haluan tehdä tai että se on kivaa. Itse asiassa olen oikein kieltänyt kaiken kivan itseltä. Kun ei käy töissä, ei voi myöskään tehdä mitään... Ainakaan mitään, mikä maksaa. Säästää pitää aivan kaikessa.

      Tässä kohtaa tullaankin siihen, että luulen, että minulla on jonkinlaisia pakkoajatuksia. Kaikki ajatukset, mitä päässä liikkuu, ovat ainoastaan huolia. Ja tuo pakkosäästäminen... Välillä mietin, että onkohan tämä suhteeni rahaan ihan jo harhaluuloisuutta. Jota en itse tunnista.

      Tässä matkan varrella kohdallani on käynyt myös niin, että kognitiiviset taitoni ovat heikentyneet aivan olennaisesti. Kaikki vähänkin enemmän aivotoimintaa ja ajattelua vaativa tekeminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Välillä jonkun kanssa keskustellessa saatan tipahtaa niinsanotusti kärryiltä.

      Sylolle sanoisin, että sinun kohdallasi jo tuo halu palata entiseen (ja jopa kevennettyyn) työhön on suuri plussa! Ja jos sinusta tuntuu, että käynti psykiatrin luona voisi auttaa sinua, niin pyydä ilman muuta lähete. Uskoisin, että saat sen suht helposti.

      Kysyit myös, että kuinka pitkä sairausloma vaaditaan, jotta pystyisit taas työskentelemään. Oma kokemukseni on (juurikin psykiatrilla käynnin perusteella), että puoli vuotta on jonkinlainen 'raja'. Burnoutista/loppuunpalamisesta pitäisi oikisuunnassa toipua puolessa vuodessa, mutta ellei niin käy, kyseessä on todennäköisesti jotain burnoutia vakavampaa. Kuten masennusta. Minun kohdallani näin kävi.

    • mkooder

      Tuttu kuvio. Mulla auttoi ylikierroksiin magnesiumsitraatti (Magnecit) ja uupumukseen vitamiinit. Erityisesti C ja B12. Ota myös D-vitskua reilulla annoksella. Keskittymiskykyyn auttaa L-teaniini (Solgar). E-EPA:lla en koe olleen niin dramaattista vaikutusta, mutta sitäkin otan vielä. Muutaman kuukauden tankkaus näitä autoi sen verran että olen siirtynyt sängynpohjalta takaisin työelämään! Ennen "valveillaolo" kesti 2h, nyt 18h!

      Taustoina sen verran, että pari vuotta sitten irtisanoin itseni itku kurkussa aikaisemmin unelmieni työpaikasta. On ollut ahdistuneisuushäiriöt, dementiat jne. Koko setti. Lääkärit eivät myöskään vaivautuneet hoitamaan mitään fyysisiä vaivoja, mikä edesauttoi uupumista ja viimeinen totaalinen romahdus tapahtui kun Terveystalon työterveyslääkäri väitti työkyvyn olevan hyvä.

      Onneksi te-toimisto ymmärsi, mikä oli tilanne eikä missään vaiheessa painostanut mihinkään.

    • littlesteps

      Hei Sylo ja muut. Oma tarinani alkaa lähes vastaavanlaisesta tilanteesta. Viime syksynä työtehtäväni loppui edellisessä yksikössä ja huonon työtilanteesta vuoksi päädyin suositusten kautta uuteen täysin eri erikoisalan yksikköön töihin. Työ oli minulle aivan uutta ja kolmen päivän perehdytyksen jälkeen jouduin työskentelemään yksin todella haastavissa ja henkisestikin raskaissa työtehtävissä. Työkaverit olivat kyllä mukavia mutta myös niin kiireisiä omissa töissään, että apua ei saanut vaikka sitä pyysi. Pyrin kuitenkin tekemään töissä joka päivä parhaani ja sain kiitostakin monelta taholta päivien aikana. Kuitenkin joka päivä töistä kotiin päästessäni mietin taukoamatta, että muistinko tehdä kaiken mitä piti, teinkö kaiken oikein ja olisinko voinut tehdä jotain vielä paremmin. Myös päivien aikana tapahtuneet asiat pyörivät mielessäni.

      Olen aina ollut liikunnallinen, positiivinen elämän suhteen, innostunut asioista herkästi jonka lisäksi olen auttanut muita jaksamaan niin töissä kuin arkielämässäkin. Kuitenkin syksyllä jo kuukauden uudessa työpaikassa työskentelyn jälkeen huomasin olevani kotona itkuisampi, väsyneempi ja ahdistuneempi. Olin usein jo aamuisin pahoinvoiva, sydän hakkasi rinnassa, päätä särki ja tuntui etten saa happea. Mikään ei oikeastaan jaksanut kiinnostaa. Olin myös varma että olin tulossa hulluksi ja se vain lisäsi ahdistusta ja pelkoa. Työt yritin suorittaa parhaani mukaan mutta tilanne vain huononi kotona.

      Olen aina ollut hyvin kriittinen lääkkeellistä hoitoa kohtaan monien näkemieni tapausten takia ja siksi halusin välttää niitä viimeiseen asti. Minulla oli onnekseni kotona poikaystävä joka jaksoi halata minua jokaisen itku- ja ahdistuskohtauksen jälkeen mutta pitkät hiljaiset tunnit yksin olivat pahimpia. Eikä hän kuitenkaan osannut samaistua tilanteeseeni. Myös syksyn pimeys pahensi olotilaani sillä uloslähtemisen kynnys nousi ja oli liian helppo jäädä vain kotiin.

      Onnekseni minulla on paljon samalla alalla olevia ystäviä, jotka ovat jaksaneet kuunnella. Puhuminen, ajatusten sanominen ääneen, itkeminen ja henkisen taakan jakaminen ovat helpottaneet minua eniten. On yllättävää kuinka monella onkin ollut samoja tuntemuksia vaikkei niitä ulkopuolelle ole välttämättä ikinä osannut aavistaa. Olen myös lukenut aiheesta paljon ihmisten kokemuksia, ja ehkä se ettei ole yksin asian kanssa, on auttanut käsittelemään asiaa. Lisäksi juuri nuo netistä löytyvät "mielenhallintaohjeet" ovat auttaneet. Olen oppinut hyväksymään ahdistuksen tunteita ja sitä kautta ne ovat vähentyneet ja niistä on oppinut pääsemään yli. Myös liikunta on auttanut. Aluksi kävin lenkillä vain pakon sanelemana, joka oli myös yksi hyvä keino saada hetkeksi päätä nollattua, mutta nykyään siitä saa myös hyvää oloa ja hymyn kasvoille. Myös aurinko, lämpimämmät säät ja pitenevät päivät auttavat.

      Minulla kävi lopulta tuuri, sillä kolmen kuukauden työskentelyn jälkeen uudessa yksikössä sain tietää, että saan palata vanhaan työpaikkaani takaisin. Nykyinen työpaikkani on myös haastava, mutta nyt koen osaamiseni olevan paremmalla tasolla, saavani apua tarvittaessa ja työyhteisön ilmapiiri on avoimempi. Yhä edelleen ahdistustusta on ajoittain mutta olen oppinut hyväksymään sitä ja nauttimaan niistä päivistä kun olo on hyvä ja rintaa ei purista. Nyt myös jo odotan tulevaa kesää ja jaksan tehdä suunnitelmia pieniä hetkiä eteenpäin.

      Oman kokemukseni kautta voin vain suositella puhumista, puhumista ja puhumista (ja liikuntaa). Jos ei ystäväpiirissä tunnu olevan henkilöä jolle pystyisi avautumaan niin uskon että psykologista tai psykoterapeutti on usein paljon apua. Tietenkin lääkitystäkin välillä tarvitaan mutta en usko sen useinkaan olevan ensimmäisenä paras vaihtoehto. Työpaikalla oman inhimillisyyden muistaminen ja armollisuus itselle on tärkeää.

      Tsemppiä ja aurinkoisempia päiviä meille kaikille ja toivon, ettei kukaan ajattele kirjoitustani mitenkään itseään vastaan. Keinoja parempaan oloon on monia ja eri asiat auttavat eri elämäntilanteissa olevia.

      • Hei littlesteps. Huojentavaa kuulla että olet selviytynyt eteenpäin keinoilla jotka toivon omassa tapauksessani auttavan. Kiitos oman tarinasi jakamisesta.


    • outerspace

      Eilen kävin siis hierojalla (oikeaan aikaan) ja sen jälkeen poikkesin viereisellä kirpparilla, josta löysin kauniin Pentikin kynttilälyhdyn muutamalla eurolla. Olin miehen tullessa kotiin ymmärrettävästi hyvällä tuulella, höpötin ja naureskelin. Hänen mielestään kohelsin ja hän kysyi pokkana "millainen se kaksisuuntainen häiriö on?"

      Sanoi minun vaikuttavan tai käytökseni "hullulta", en muista tarkkaa sanamuotoa. Olin pari päivää käyttäytynyt hänen mielestään aikaisempaan verrattuna oudosti. Siihen jäi minulta teen juonti, menin makkariin itkemään. Mies huhuili tulemaan takaisin, tuli lopulta viereeni. Sanoin hänen loukanneen minua tosi pahasti. Ei ollut ollut tarkoitus loukata kuulemma, mutta ei kyllä missään vaiheessa anteeksikaan pyytänyt. Sanoin, että menee elämä aika vaikeeksi, jos pitää kotonakin ruveta miettimään ,ettei vahingossa näytä "hullulta". Hän on ainoa tukeni ja turvani, en jaksaisi ottaa vastaan tuollaisia typeriä ja ajattelemattomia kommentteja. Asia puhuttiin kyllä selväksi.

      Tänään ei ole ollut yhtään kohellusfiilis, päivastoin melko apea ja väsynyt. Kaupungilla oli pakko käydä, kun ei sitä voinut enää aamulla perua. Nyt pitäisi syödä jotain, sitten meen huilaamaan. Saa nähdä toimerrunko illemmalla imuroimaan, lattiat on harmaana kurasta, jota koira kantaa karvoissaan sisälle. Oikeestaan ihan sama!

      Että tämmöstä täällä tänään. Mitäpä sinulle kuuluu Burnn ja sylo myös.

      • Outerspace, lähimmäisillämme on varmasti todella vaikea ymmärtää mitä mielessämme liikkuu. Olen itse miettinyt miten osaisin itse suhtautua jos mieheni olisi vastaavassa tilanteessa. En tiedä. Vaikea selittää tilannetta miehelleni kun en ymmärrä tätä itsekään. Kävin eilen lääkärilläni ja selitin kuinka kävi töihinpaluuyritykseni kanssa. Lääkärini kertoi että uskoo työuupumuksen ja stressin laukaisseen jotain johon vaikuttavat muutkin asiat kuin vain työni. Kyseltyään vähän taustoistani ja tilanteestani yleisesti ottaen hän jatkoi sairaslomaani kahdella viikolla. Lisäksi varasimme ajan terveystalon psykiatrille konsultaatiota varten. Hän pyysi minua ottamaan yhteyttä kunnalliseen aikuispsykiatrian osastoon jossa ensimmäiset psykiatrien ajat olivat varattavissa vasta toukokuulle. Ymmärtääkseni juuri jonotilanteen vuoksi varasimme ajan myös tervestalon omalle psykiatrille. Kunnallisesta luvattiin palata minulle ensi viikolla mahdollisesta jatkosta. Oma lääkärini ei ole varsinainen työterveyslääkärimme joten varasimme ajan myös omalle työterveyshoitajallemme, jotta he pysyvät ajantasalla tilanteestani. Lääkärini mietti myös mahdollista lääkitystäni. Kerroin lääkepelostani ja sovimme että vielä toistaseksi emme aloita mitään lääkitystä vaan käyn ensin psykiatrilla ja he miettivät yhdessä onko lääkitys välttämätön, vai voisiko tilanteeni selvitä vaihtoehtoisilla keinoilla. Jotenkin helpottavaa kun tiedän nyt asioideni edistyvän edes johonkin suuntaan.

        Vein tänään sairaslomatodistukset työpaikalleni ja olin todella kiukkuinen ja hermostonut jo pelkästä ajatuksesta siitä, että minun täytyy mennä työpaikalleni viemään todistukset. En tiennyt mitä olisin sanonut kun toimistosihteerimme kysyi onko asiani edistynyt ja siirretty jo muualle kuin työterveyshuoltoon. Änkytin että on ja ei..en oikein ymmärtänyt mitä hän tarkoitti tai mitä minun olisi kuulunut vastata. Olin valmistaunut vain toteamaan että asiani ovat hoidossa ja edistyvät. En myöskään pystynyt millään tavalla kommentoimaan kysymykseen sairasloman mahdollisesta pidempikestoisuudesta. Tuli jotenkin sellainen olo että vaikutin sekopäältä. Vaikea vastata kysymyksiin kun ei oikein ymmärrä itsekään omaa tilannettaan. Jotenkin jäi sellainen kuva ettei työnantaja haluaisi asioitani käsiteltävän enää työterveyshuollon kautta. Mainitsin ajasta työterveyshoitajalle, johon todettiin että liekkö se nyt tarpeellista enää siellä käydä..En oikein ymmärrä oliko siinä kyse laskuista joita työnantajalle käynneistäni tulee vai voisiko kyse olla siitä ettei työnantajani haluaisi työterveyshuollon tietoon työntekijöitä jotka ovat "seonneet" työpaikan aiheuttaman stressin vuoksi..äh, tiedäpä noista.


    • burnis

      Se on totta että varsinkin stressi tarttuu muihinkin ihmisiin. Joskus pariskuntakin voi ruokkia toistensa stressaantuneisuutta ja niin karua kuin se onkin, niin joskus tekee hyvää antaa hieman lomaa sille toiselle itsestään ja päinvastoin. Luultavasti puolison tiuskiessa "kaksisuuntaisesta häiriöstä" on hänkin jo uupunut aiheeseen ja siihen jatkuvaan valitukseen (?), mitä masentuneen ympärillä riittää. Ylikierrokset usein johtuu siitä, että liika työ ja stressi on syönyt aivoista mm. tärkeitä hivenaineita, joten pään kierrostensäätelymekanismit heikkenee, ja kun löytää itsensä tällaisesta tilasta, niin hätääntyy entistä enemmän. Itse kuitenkin joudut auttamaan itseäsi - kierre vain pitäisi saada jotenkin katkaistua. En tiedä onko vihreässä teessä minkälaiset teaniinipitoisuudet lopulta, mutta jos vaikka liottaa 3-5 pussillista mukiin ja kykenee sen juomaan, ja mikäli se rauhoittaa (ts. antaa aivoille aikaa palautua), niin siinäpä on yksi lääke myös. Ei ruumiillistakaan työtä tekevä ilman lepoa ja hyvää ravintoa pärjää!

    • artsi9999

      Samaa mieltä - ahdistus/paniikki johtuu elimistön ylikierroksista, pitkäaikaisen stressin aiheuttamana. Ja vastapaino sille on tietenkin rauhoittuminen. Keinoja on olemassa vaikka kuinka paljon.

      Olen kokeillut lähes kaikki luontaistuotteet. Nyt olen testannut L-teaniinia jauheena, joka on suht. edullista. Tuntuu rauhoittavan jonkun verran ja antaa keskittymiskykyä. Kahvi kannattaa vaihtaa teehen, jossa on tosiaan teaniinia. Tosin tee olisi hyvä olla kofeiinitonta. Teaniini on yksi apu ahdistukseen.

    • burnis

      Ja lisättäköön vielä, että ajatuksesi, suhtautumisesi ja käsityksesi joistain aikaisemmin negatiivisista asioista tulee muuttumaan, kunhan saat ylikierrokset alta pois, eikä tätä ilmiötä kannata säikähtää. Tulet vain kokemaan ja huomaamaan, että olet saattanut olla, nyttemmin "järjellä ajateltuna", väärässäkin, monessakin asiassa :) Stressaantuneenahan pienikin vastoinkäyminen on maailmanloppu, koska et haluaisi enää mitään ylimääräistä kuormitusta itselleesi, tai et kykene enää edes käsittelemään asiaa ja haluaisit vain paeta. 2,5v takaperin esim. pomon tivaaminen ja mesoaminen sai sydämen hakkaamaan ja sanat takeltelemaan, mutta nyt toteaisin vain rauhallisesti, että "oo jo hilijaa äläkkä ressaa" :)

      Oikeesti ravinto ( luontaistuotteet), liikunta ja mukavat harrastukset on ne mitkä näihin auttaa. Vatvominen, viha ja katkeruus eivät auta. Jos on tapana vatvoa asioita mielessään (tietysti koska ne ovat tärkeitä ongelmia, jotka pitää ensisijassa ratkaista), niin anna itsellesi vapaata ja laita kalenteriin vaikkapa 4kk päähän merkintä, että "jatka vatvomista". Näin voit päästää ajatuksistasi hetkeksi irti :)

      Ja myös ongelmien koko saa myös hieman "perspektiiviä" kun katsot asioita objektiivisesti, vaikka avaruudesta käsin :) Loppujen lopuksi monellakaan asialla ei ole juurikaan väliä 50v päästä tai edes vuodenkaan :)

    • outerspace

      En ole ehtinyt viikonloppuna kirjoittelemaan, kun toisaalla asuva poikamme tuli jo lauantai-aamuna kotiin tekemään autoremonttia. Viettivät suurimman osan päivää isänsä kanssa autotallissa, mutta minä laitoin ruokaa, passasin ja korjasin pojan repun. Harvoin ehtii poika opiskelukiireltään käymään, eikä olisi kuulemma nytkään ehtinyt, mutta auto oli pakko saada mukaan. Sähköpuoli reistaa vieläkin. Harmittaa, kun tuli hänelle vielä tämä auto-ongelma kaiken kiireen keskelle.
      Eilen sain leikattua puolet räsistyneestä hansaruususta alas, ehkä tänään toinen puoli. Olo on melko väsynyt. Lauantaina otin eka kerran Brintellixiä kaksinkertaisen annoksen, lisäsin annosta asteittain. Maha oli aika sekaisin, eilen ei enää ollut oikein mitään haittavaikutusta havaittavissa.

      Asiasta toiseen. Ymmärrän kyllä, että mieheni murehtii ja stressaa vointiani. Eikä hänellä itselläkään töissä mitään herkkua ole. Pieni firma ja pomo suhtautuu työntekijöihin välttämättömänä pahana. Kiitosta ei ole kertaakaan vuosien aikana saanut, lähinnä valitusta, ettei kannata ja nopeammin pitäisi hommat hoitaa. Alkuvuosina sai kokea suoranaista kiusaamista, että omat murheensa on molemmilla.

      Työterveyshoitaja soitti loppuviikolla. Heille oli tullut esite kuntoutuskursseista ja suositteli sellaiselle hakeutumista. Tänään soitin kyseiseen kuntoutuskeskukseen ja kyselin, onko liian myöhäistä hakea ensi kuussa alkaville masennus- tai työuupumuskursseille. Molemmat kuulemma peruttu vähäisen hakijamäärän vuoksi, ihan uskomatonta. Siinä meni sekin toivo. Nyt sitten odottelen torstain psykiatrilla käyntiä ja hänen tuomiotaan.

      Eilen luin lehdestä tapani mukaan kuolinilmoitukset, kiinnosti onko joku potilaistamme kuollut viime viikkojen aikana. No ei ollut, mutta ahdistus nousi pintaan pelkästään niitä lukiessa. Ihmettelen, miten tässä tilassa onnistuisi töihin paluu.

      Aurinko kuitenkin paistaa pilvettömältä taivaalta ja rastaat ja peipot visertää!

    • Kuulumisia... Kävin maanantaina terveystalon psykiatrin konsultaatiossa. Hän diagnosoi minulle keskivaikean masennuksen ja määrittelemättömän paniikkihäiriön. Yritti tarjota lääkkeitä mutta en ole valmis lähtemään sille tielle viellä ennekuin mitään vaihtoehtoista on edes kokeiltu. Psykiatri jatkoi sairaslomaani toukokuun loppuun saakka ja laittoi vielä lähetteen julkisen puolen mielenterveyspuolelle. Otinkin sinne itse yhteyttä mutta valitettavasti jo pelkän "jutteluajan" varaaminen viivästyy huhtikuun loppuun. Toivon pääseväni terapeutin juttusille jo aiemmin mutta nyt tiedän ainenkin asioideni etenevän edes jollain kantilla. Pelottaa millainen lasku tuosta psykiatrilla käynnistä on tulossa, kuin myös se, miten tulemme taloudellisesti toimeen nyt kun tuloni tipahtavat.

      Minulla oli myös eiliselle aika varattuna työterveyshoitajallemme, jotta työterveys pysyy ajantasalla tilanteestani. Oli huojentavaa kuulla että sitten aikanaan töihin paluu voisi olla mahdollista niin, että teen alkuun puolta päivää työnantajan maksaessa puolet palkastani ja kelan maksaessa loppuosan. Olin ehtinyt jo murehtia miten töihin paluu onnistuu jos heti pokaistaan käyntiin täydet viikkotyötuntimäärät. Työterveys tulee kuulema myös järjestämään palaverin sairaslomani loppupuolella. Palaveriin osallistuvat työnantajan edustaja, työterveyshoitaja ja lääkäri, sekä lähin esimieheni. Jotenkin jäi sellainen luottavainen tunne siitä, että kyllä vielä aikanaan töihin palaaminen tulee onnistumaan. Kaikenkaikkiaan tilanteeni on varmasti siinä mielessä helpompi että työskentelen isossa yrityksessä jossa on tarjolla erilaisia työtehtäviä ja työnantajalla on mahdollista tarjota erilaisia vaihtoehtoja työssäjaksamisen varmistamiseksi jatkossa.

      Paremmilla fiiliksillä siis tällä viikolla, vielä kun jatkuva päänsärky hellittäisi niin jaksaisi paremmin ulkoilla ja touhuta mieleisiä juttuja. :)

      • outerspace

        Mukava kuulla, että asiasi etenee. Minäkin odotan huomiselta psykiatrin käynniltä jotain selvyyttä asiaani ja neuvoja tämän oloni helpottamiseksi sekä arviota tulevasta työkyvystäni. Sairaslomaa jäljellä ensi viikon loppuun. Välillä häivähtää mielessä, että jos sinne töihin jo koittaisi palata, mutta sitten tulee ajatus "ei hyvänen aika, en jaksa". Olo ollut jotenkin väsyneempi ja alavireisempi kuin viime viikolla.

        Olen myös miettinyt mahdollisuutta palata aikanaan töihin normaalia lyhyemmällä työajalla. En vaan tiedä, miten ne järjestelyt oikein toimivat, kun ei ole aiempaa kokemusta. Ei ole informoitu työterveyden suunnalta, esimiehestä puhumattakaan.

        Jotenkin tuntuu, että itse joutuu kaiken tiedon esiin kaivamaan ja itselleen hoitoa kyselemään. Psykologi aikanaan ihmetteli,kun ehdotin vertaistukiryhmää, että "ai, kiinnostaisiko sinua sellainen". Samoin työterveyshoitaja käski itse kyselemään kurssien perään. Haloo! Pitäisi ammatti-ihmisen tajuta, ettei masentunut välttämättä toimerru kyselemään yhtikäs mitään. Tässä tapauksessa toimerruin, vaikkakin tuloksetta.

        Jotain positiivistakin sentään. Koiravanhuksellamme on selvä makuuhaava oikean etujalan kyynärpäässä. Iho siitä kohtaa ollut jo pitkään karvaton ja makaa enemmän kyseisellä kyljellä kovalla alustalla, vaikka pehmeitäkin makuupaikkoja olisi tarjolla. Haava näytti tänä aamuna jo lähes umpeutuneelta, kun olen sitä päivittäin puhdistanut ja rasvannut. Leikkasin sukan varren jalan ympäri suojaksi ja nostelen sitä ylöspäin mennen tullen, kun ei siinä mikään side paikallaan pysynyt.

        Huomenna ehkä lisää kuulumisia, kun olen selvinnyt psykiatrilta. Jännittää koko käynti!


      • outerspace kirjoitti:

        Mukava kuulla, että asiasi etenee. Minäkin odotan huomiselta psykiatrin käynniltä jotain selvyyttä asiaani ja neuvoja tämän oloni helpottamiseksi sekä arviota tulevasta työkyvystäni. Sairaslomaa jäljellä ensi viikon loppuun. Välillä häivähtää mielessä, että jos sinne töihin jo koittaisi palata, mutta sitten tulee ajatus "ei hyvänen aika, en jaksa". Olo ollut jotenkin väsyneempi ja alavireisempi kuin viime viikolla.

        Olen myös miettinyt mahdollisuutta palata aikanaan töihin normaalia lyhyemmällä työajalla. En vaan tiedä, miten ne järjestelyt oikein toimivat, kun ei ole aiempaa kokemusta. Ei ole informoitu työterveyden suunnalta, esimiehestä puhumattakaan.

        Jotenkin tuntuu, että itse joutuu kaiken tiedon esiin kaivamaan ja itselleen hoitoa kyselemään. Psykologi aikanaan ihmetteli,kun ehdotin vertaistukiryhmää, että "ai, kiinnostaisiko sinua sellainen". Samoin työterveyshoitaja käski itse kyselemään kurssien perään. Haloo! Pitäisi ammatti-ihmisen tajuta, ettei masentunut välttämättä toimerru kyselemään yhtikäs mitään. Tässä tapauksessa toimerruin, vaikkakin tuloksetta.

        Jotain positiivistakin sentään. Koiravanhuksellamme on selvä makuuhaava oikean etujalan kyynärpäässä. Iho siitä kohtaa ollut jo pitkään karvaton ja makaa enemmän kyseisellä kyljellä kovalla alustalla, vaikka pehmeitäkin makuupaikkoja olisi tarjolla. Haava näytti tänä aamuna jo lähes umpeutuneelta, kun olen sitä päivittäin puhdistanut ja rasvannut. Leikkasin sukan varren jalan ympäri suojaksi ja nostelen sitä ylöspäin mennen tullen, kun ei siinä mikään side paikallaan pysynyt.

        Huomenna ehkä lisää kuulumisia, kun olen selvinnyt psykiatrilta. Jännittää koko käynti!

        Outerspace, sinun kannattaa käydä vilkaisemassa tätä: http://www.kela.fi/osasairauspaivaraha

        Vaikuttaisi lupaavalta vaihtoehdolta.


      • sivusta.vaan.kommentoin

        Mukava lukea aamuyöllä hyviä kommentteja, näköjään nykyinen S24:n formaatti auttaa kitkemään kiusaamisen ja palstatrollaamisen pois. Mutta kaikille kommentoijille tiedoksi, KIIRE on se asia mikä saa stressin kautta aikaiseksi suurimman osan kaikistaoireiluista. Hyvää jatkoa kaikille. Hyvä kun saikun kautta kiire poistuu ja asianne edistyvät.


    • nytlepää

      Älä murehdi sitä lääkärilaskua. Eikö voisi viedä vaikka sossuun ja siellä tarkastelevat, että voidaanko sieltä auttaa.
      Kiva että sait asiat noin pitkälle ja hoito ja sairausloma järjestyi.

      • fshtjej

        Toivottavasti tulee onnellinen loppu.


    • psykoosia_pukkaa

      Lähde lomalle, ennen kuin on liian myöhäistä.

    • Burrrn

      Sylo ja outerspace. Vieläkö olette palstalla? Mitä teille kuuluu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe